Där ser du att det inte är vilka bastorn man andvänder utan vad rummet gör med ljudet gärna en liten mätning på rummet.Mätte på ett par ino burkar idag, rummet är fruktansvärt. Antimoden lyckades få ner värsta peaken ca 7db iaf, men det var långt ifrån bra ändå. Då är det inget roligt rum man har att göra med va
Anti-Mode 8033 Automatic Subwoofer Equalizer
DSPeaker Anti-Mode 8033C
(Studio Outboard & Signalförädlare)
|
4
|
(17)
|
Inga priser | |
DSPeaker Anti-Mode 8033S
(Studio Outboard & Signalförädlare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser |
Postad 08 October 2010 - 04:35
Postad 08 October 2010 - 08:00
Där ser du att det inte är vilka bastorn man andvänder utan vad rummet gör med ljudet gärna en liten mätning på rummet.
Hade jag ställt in mina burkar som har PEQ så är jag övertygad om att det hade mätt bättre än med inoburkarna.
Det är hyresrätt så han vill inte fixa allt för mycket med väggarna osv, vi har ställt ut lite lösa dämpskivor och det har hjälpt lite. Men vääääääldigt långt ifrån bra ändå.
Postad 08 October 2010 - 18:05
MVH Flingan
Postad 08 October 2010 - 18:28
nix antimoden kopplas mellan lfe out på reciver och lågnivå in på subbas förstärkare.Går det att koppla in Anti-moden och samtidigt köra högnivå till subben/subbarna? Vad är den teoretiska skillnaden mellan högnivå och lågnivå egentligen, är den ena signalen filtrerad eller ger de bara olika styrkor?
MVH Flingan
högnivå följer volymen medans lågnivå är fixerad.
Postad 08 October 2010 - 18:37
Antag att jag har två subbar som jag vill koppla in med lågnivå till min stereoförstärkare som har pre-out L+R. Kopplar jag båda subbarna till antingen R eller L via en Y-split och Antimode?
Inte riktigt säker på om jag hängde med Lågnivå och Högnivå, men i båda fallen använder man förstärkaren i subben. Lågnivån är alltså fixerad signal...som dock ändå måste förstärkas när jag ökar volymen ju? Hur funkar det? Finns det några för- och nackdelar med dessa olika kopplingar?
MVH Flingan
Postad 08 October 2010 - 18:52
Hur menar du nu, lågnivå är väl ändå inte fixerad?nix antimoden kopplas mellan lfe out på reciver och lågnivå in på subbas förstärkare.
högnivå följer volymen medans lågnivå är fixerad.
Postad 08 October 2010 - 20:07
Okej,
Antag att jag har två subbar som jag vill koppla in med lågnivå till min stereoförstärkare som har pre-out L+R. Kopplar jag båda subbarna till antingen R eller L via en Y-split och Antimode?
Inte riktigt säker på om jag hängde med Lågnivå och Högnivå, men i båda fallen använder man förstärkaren i subben. Lågnivån är alltså fixerad signal...som dock ändå måste förstärkas när jag ökar volymen ju? Hur funkar det? Finns det några för- och nackdelar med dessa olika kopplingar?
MVH Flingan
e inte högnivå att den förstärks i receivern/förstärkaren (att den använder slutstegen), det e det man kopplar till högtalaren, lågnivå kopplar man till förstärkare som förstärker signalen vidare till högtalare så att man får ljud.
//Micke
Postad 08 October 2010 - 20:32
MVH Flingan
Postad 09 October 2010 - 06:36
MVH Flingan
Postad 09 October 2010 - 10:48
man andvänder subens förstärkare i båda fallenSå vid högnivå menar du att man belastar stereo/AV förstärkaren för att driva subben, medans vid lågnivå använder man den inbyggda förstärkaren i subben? Låter konstigt..inte säker på om det blev mycket klarare :/
MVH Flingan
Postad 09 October 2010 - 10:52
Du har väl en subförsärkare och den förstärker signalen med sin gain för om du vrider ner den till 0 och krämar på efter ******** så kommer det inget ljud ur denFörklara gärna hur det fungerar istället för att lämna en sån kommentar. Hur ändras volymen om lågnivån är konstant?
MVH Flingan
oavsett om det är 1,2,6,8 volt ur preout på recivern.
Postad 09 October 2010 - 10:56
Nej men du justerar ju volymen från din förstärkare.. inte från subben. Där görs bara grundinställningen.Du har väl en subförsärkare och den förstärker signalen med sin gain för om du vrider ner den till 0 och krämar på efter ******** så kommer det inget ljud ur den
oavsett om det är 1,2,6,8 volt ur preout på recivern.
Postad 09 October 2010 - 11:04
Normal på en sub förstärkare är att man vrider upp den full kräm för att inte störa in signalen i lågnivån .Nej men du justerar ju volymen från din förstärkare.. inte från subben. Där görs bara grundinställningen.
Postad 09 October 2010 - 11:09
Det har jag nog aldrig stött på att man ska göraNormal på en sub förstärkare är att man vrider upp den full kräm för att inte störa in signalen i lågnivån .
För att få rätt nivå brukar man få ställa volymen på subben till ungefär klockan 12 eller där runt. Jag tror nog att det flesta kan hålla med om det.
Postad 09 October 2010 - 13:04
Det har jag nog aldrig stött på att man ska göra
För att få rätt nivå brukar man få ställa volymen på subben till ungefär klockan 12 eller där runt. Jag tror nog att det flesta kan hålla med om det.
Håller med. Tror det är ytterst få som har subban står på max. På vanliga stärkare brukar ju basen gå att ställa mellan typ -10 och +10, och skulle man ha subban/subborna stå på max, så skulle det ändå bli för mycket bas med stärkaren på -10..
Sen har det varit mycket snack om separata steg, typ EP2500, att pottarna bör stå på max för att få ner disten, men det är ju en helt annan grej, då dom flesta ju faktiskt kör med aktiva köpesubbor.
Postad 11 October 2010 - 14:06
On 10-10-10 DSPeaker proudly announced a new product, Anti-Mode 8033S.
http://www.dspeaker....elease8033S.pdf
Postad 11 October 2010 - 14:30
Ny Anti-mode på g:
On 10-10-10 DSPeaker proudly announced a new product, Anti-Mode 8033S.
http://www.dspeaker....elease8033S.pdf
Kass länk.
Postad 11 October 2010 - 16:04
Då provar vi en bättre länk.
Den såg intressant ut då den har fått stöd för stereosignal på ingången. Perfekt för mig då jag kör subben på preout på försteget och i dagsläget plockar ljudet endast från den ena kanalen.
Rekommenderat pris på 380€.
En liten EDIT:
Från http://verkkokauppa....ucts/8033C-0001 :
Simultaneous connection of stereo system and home theater possible
Detta är intressant då jag även har behov av just detta. Denna blev precis MYCKET intressant
Redigerat av Unregistered80a991cf, 11 October 2010 - 16:13.
Postad 12 October 2010 - 08:25
MVH Flingan
Postad 12 October 2010 - 08:55
Postad 12 October 2010 - 08:56
Postad 12 October 2010 - 19:33
Fick min Anti mode idag och kopplade givetvis in den direkt för att se vad som kunde åtgärdas.
Har hittills bara kört mätning med en referenspunkt och jag tycker det ger bra förbättring.
Mitt biorum har sedan tidigare 3 st kvartsvågsabsorbenter som tagit de största pucklarna vid 43-44 Hz.
Nu med Anti mode blev kurvan nästan helt flat (förutom en stor dipp vid 70 Hz).
Ljusblå utan och mörkblå med Anti mode

Lift 25

Lift 35

Någon som har en gissning vad dippen vid 70 Hz kommer sig av?
Rummet är 7,8 x 3,9m och ser ut såhär:

Det svarta är högtalare (INO pi60 och pY2).
Soffan är placerad strax bakom mitten.
Postad 12 October 2010 - 21:57
Postad 13 October 2010 - 05:45
Den här tråden behöver fler före / efter bilder!
Någon som har en gissning vad dippen vid 70 Hz kommer sig av?
Det svarta är högtalare (INO pi60 och pY2).
Kan bara hålla med dig ang bilderna, alltid lika skoj att se mätningar
Dippen du har är inte ett felinställt delningsfilter då?
Postad 13 October 2010 - 06:08
Postad 13 October 2010 - 11:10
Bumpar denna fråga igen.Men C-versionen kommer ju att fortsätta säljas för samma låga pris. Så vilka fördelar finns det med att välja den dyrare?
Dessutom. I och med att AntiMode enbart korrigerar för subben borde ju basproblemen för de vanliga högtalarna vara kvar, eller dessa kanske inte märks lika tydligt då subben spelar kraftigare bas? Bara en fundering.
MVH Flingan
Postad 13 October 2010 - 12:39
Bumpar denna fråga igen.
Dessutom. I och med att AntiMode enbart korrigerar för subben borde ju basproblemen för de vanliga högtalarna vara kvar, eller dessa kanske inte märks lika tydligt då subben spelar kraftigare bas? Bara en fundering.
MVH Flingan
Har du en anläggning utan lfe ut alltså .1 så är det den nya du skall ha.
Mina subbar tar hand om all info under 80Hz i anläggningen, och det tror jag dom flestas anläggningar här gör.
Postad 13 October 2010 - 12:57
MVH
Postad 13 October 2010 - 13:12
Okej, så en annan som kör stereoförstärkare och inte kan dela mina fronthögtalare vid någon frekvens har kanske inte lika stor användning av denna m.a.o. ?
MVH
Inte en aning faktiskt, om man nu inte skulle köra bi amp och denna på basarna. Men låter rätt så bökigt:)
Postad 14 October 2010 - 05:58
MVH Flingan
Postad 14 October 2010 - 11:45
6ppo mätningar utförda för dom som vill ha lite mindre smooting.
Utan Antimode
Med Antimode
Vet inte om någon nämnt det tidigare, Hembiobutiken använder dessa 2 bilder på sin hemsida ang antimode
Hur som helst, jag beställde en rackare nu också
Kommer med mätningar hur det blir, före och efter såklart
//Micke
Postad 14 October 2010 - 15:55
Vet inte om någon nämnt det tidigare, Hembiobutiken använder dessa 2 bilder på sin hemsida ang antimode
Häftigt !
Tycker att du ska kräva att få 8033an för att dom använde dina bilder Niklas !!
Postad 15 October 2010 - 10:35
Hur som helst, jag beställde en rackare nu också
Kommer med mätningar hur det blir, före och efter såklart
//Micke
Jag mailade dom och visade resultaten jag fick med den, då kom frågan om dom fick använda bilderna på sidan.
"Inget att tveka på, bara att ladda upp" blev självklart mitt svar då
Häftigt !
![]()
Tycker att du ska kräva att få 8033an för att dom använde dina bilder Niklas !!
Nja det kan jag inte med, dom har vart snälla och lånat ut den till mig så att jag kan testa den. Blir tyvärr till att lämna tillbaka den för det finns inte ekonomi att lägga pengar på hifi-tweakingar när man går på A-kassa
Men direkt när jag har fått jobb och första riktiga lönen kommer så är detta en självklar produkt hos mig, hur kan man vara utan när man hört/sett vad den gör?!
Postad 15 October 2010 - 11:40
utan
https://www.minhembi...c_id=363132.jpg
med
https://www.minhembi...c_id=363133.jpg
Har du PEQ på din sub?
Om du har det, försök att ta ner 27-28hz puckeln med den och kör sedan en omgång med 8033 igen.
Ser klart bättre ut än innan, 47Hz puckeln du hade är ju nästan helt borta.
Redigerat av Evil Homer, 15 October 2010 - 11:42.
Postad 15 October 2010 - 18:19
Tycker att det låter bättre, mer fast, mer punch i basen, men mätningarna blir helt ###### galna!
Kurvorna ser ut som skräp före och efter, men jag tror det mer beror på XTZ Room Analyzer, den är nog lite kännslig för bakrundsbrus, jag bor precis vid nynäsvägen
Och jag tror jag har problem med ett slutsteg till ena basen
Så jag återkommer med lite mer intryck, framförallt lite kurvor.
//Micke
Redigerat av fristil, 15 October 2010 - 18:21.
Postad 16 October 2010 - 09:10
Kurvorna ser ut som skräp före och efter, men jag tror det mer beror på XTZ Room Analyzer, den är nog lite kännslig för bakrundsbrus, jag bor precis vid nynäsvägen
det kommer lite långtradare, avgasrörs-trimmade bilar som dundrar på hela tiden. Ska göra lite mätningar när det är lugnt med trafiken, runt 04:00 i morgon bitti
Jo kör bilar förbi titt som tätt så kan man inte lita på mätningarna, håller tummarna för att du var uppe tidigt i morses och mätte nu då
Postad 17 October 2010 - 15:59
-Har en fråga som jag behöver få hjälp med.
Läste detta på ett annat forum angående hur man kopplar 2st subbar till 1st antimode:
"Ni som ska koppla in två subbar på en monokanal, tänk på att ni kan använda båda subutgångarna på antimoden.
Det ända ni behöver göra är att skifta fasen till 180 grader på subben som ni ansluter till 180 graders utgången så
ligger båda i fas igen och vipps så slipper man en y-spitt. "
-Går det att göra på detta sättet?, kan någon av er som har en anti-mode eller någon annan som har kunskap om detta bekräfta det åt mig.
Tack på förhand.
Postad 17 October 2010 - 19:56
Hej på er!
Läste detta på ett annat forum angående hur man kopplar 2st subbar till 1st antimode:
"Ni som ska koppla in två subbar på en monokanal, tänk på att ni kan använda båda subutgångarna på antimoden.
Det ända ni behöver göra är att skifta fasen till 180 grader på subben som ni ansluter till 180 graders utgången så
-Går det att göra på detta sättet?, kan någon av er som har en anti-mode eller någon annan som har kunskap om detta bekräfta det åt mig.
Tack på förhand.
Hade det inte gått hade jag inte skrivit det.
Postad 17 October 2010 - 22:10
Hej på er!
Tack på förhand.
Ja det borde fungera fint det, men tänkte på en sak. Om man förskjuter subben som redan kopplats till 180 så förskjuter du väl en och samma sub med 180 grader två gånger, dvs den ligger helt plötsligt 360 grader efter och alltså en hel ton efter. Korrekt?
MVH Flingan
Postad 18 October 2010 - 07:06
Jag skulle använda en y-split för att vara 100 % säker på att båda subborna spelar i fas.Ja det borde fungera fint det, men tänkte på en sak. Om man förskjuter subben som redan kopplats till 180 så förskjuter du väl en och samma sub med 180 grader två gånger, dvs den ligger helt plötsligt 360 grader efter och alltså en hel ton efter. Korrekt?
MVH Flingan
/Heron
Postad 18 October 2010 - 07:31
//Micke
Postad 19 October 2010 - 22:08
Ja det borde fungera fint det, men tänkte på en sak. Om man förskjuter subben som redan kopplats till 180 så förskjuter du väl en och samma sub med 180 grader två gånger, dvs den ligger helt plötsligt 360 grader efter och alltså en hel ton efter. Korrekt?
MVH Flingan
Fel.
Alltså hur vet du att det är en "ton" efter ? Tänk såhär, om du nu vrider 180 grader "igen" - hur vet du då att du inte vrider tillbaka "tonen" ?
Alltså det fungerar inte som 1+1=2. Utan att titta på kretskortet så får vi anta (att anta är direkt livsfarligt, men jag lever med den risken i detta fallet) att ledningslängden, vilket är det ENDA som teoretiskt kan påverka, är mer eller mindre identisk, varför en korrekt omvänd (igen) signal blir ett nollsummespel.
Alltså, vill man ha två basar anslutna, se till att den ena är vänd. Eller ännu hellre, testa - det kan ju vara så att den ena skall vara ur fas och den andra i fas - det kan ju vara så att den uppställning man har råkar göra det mera fördelaktigt.
Jag föreslår följande således: Var inte rädd, testa - och kom ihåg: ur antagande föds strul :-)
Postad 27 October 2010 - 11:20
Jag har nu köpt en Anti-Mode på öppet köp och testade och mätte hela gårdagskvällen. Jag får återkomma med uppmätta kurvor och resultat eftersom jag stötte på några konstigheter som jag tänkte bolla med er.
För det första så blinkade "Lift 25" under tiden jag genomförde kalibreringen. Enligt instruktionsboken (om jag tolkade den rätt) så betyder det att signalen är för hög. Jag testade dock 3 gånger utan att lyckas sänka så mycket att lampan slutade blinka. Blinkar den för någon annan? Testsignalerna låter uppenbart mycket mindre än t ex Room Analyzer eller Audyssey så jag har svårt att tänka mig att det verkligen är för hög nivå...
För det andra så vill Audyssey lägga till mer än 90cm i sin bedömning av avstånden till min Subwoofer efter att jag lagt till Anti-Moden i kedjan. Det är snarare två meter, vilket i och för sig kanske gör detsamma. Vad har ni andra fått för "delay" efter installationen? Och frågan är såklart om man bör ställa den manuellt till avståndet + 90 cm eller lita på Audyssey. Dvs om man litar mest på Audyssey eller DSPeaker...
Slutligen så kan jag hinta om att den verkligen verkar funka :-) Den funkar faktiskt så bra att den har hjälpt mig identifiera ytterliggare problem i mitt system. Jag misstänker nämligen numera att min receiver har väldigt flacka delningsfilter vilket gör att frontarna är nere i basen och exalterar rumsmoder trots att jag bör ha filtrerat bort den infon... men det har ju egentligen inte med Anti-Mode att göra. Återkommer när jag anser mig var "färdig" med mitt laborerande.
Postad 27 October 2010 - 13:44
Vad har du för delningsfrekvens, med tanke på att frontarna orsakar stående vågor som stör basen under delningsfrekvensen? Jag delar vid 80 Hz och har också stående vågor därunder från frontarna men de överstiger inte nivån på subbarna som i sin tur är kalibrerade med en peq.Chip!
Jag har nu köpt en Anti-Mode på öppet köp och testade och mätte hela gårdagskvällen. Jag får återkomma med uppmätta kurvor och resultat eftersom jag stötte på några konstigheter som jag tänkte bolla med er.
För det första så blinkade "Lift 25" under tiden jag genomförde kalibreringen. Enligt instruktionsboken (om jag tolkade den rätt) så betyder det att signalen är för hög. Jag testade dock 3 gånger utan att lyckas sänka så mycket att lampan slutade blinka. Blinkar den för någon annan? Testsignalerna låter uppenbart mycket mindre än t ex Room Analyzer eller Audyssey så jag har svårt att tänka mig att det verkligen är för hög nivå...
För det andra så vill Audyssey lägga till mer än 90cm i sin bedömning av avstånden till min Subwoofer efter att jag lagt till Anti-Moden i kedjan. Det är snarare två meter, vilket i och för sig kanske gör detsamma. Vad har ni andra fått för "delay" efter installationen? Och frågan är såklart om man bör ställa den manuellt till avståndet + 90 cm eller lita på Audyssey. Dvs om man litar mest på Audyssey eller DSPeaker...
Slutligen så kan jag hinta om att den verkligen verkar funka :-) Den funkar faktiskt så bra att den har hjälpt mig identifiera ytterliggare problem i mitt system. Jag misstänker nämligen numera att min receiver har väldigt flacka delningsfilter vilket gör att frontarna är nere i basen och exalterar rumsmoder trots att jag bör ha filtrerat bort den infon... men det har ju egentligen inte med Anti-Mode att göra. Återkommer när jag anser mig var "färdig" med mitt laborerande.
/Heron
Postad 27 October 2010 - 15:17
Vad har du för delningsfrekvens, med tanke på att frontarna orsakar stående vågor som stör basen under delningsfrekvensen? Jag delar vid 80 Hz och har också stående vågor därunder från frontarna men de överstiger inte nivån på subbarna som i sin tur är kalibrerade med en peq.
/Heron
Jag tänkte använda mig av 80Hz men då får jag en rumsmode runt 47Hz enligt XTZ Room analyzer. Och det är vid frekvenssvep med både sub och frontar inkopplade. Lyfter jag delningsfrekvensen till 100Hz eller högre försvinner problemet. Det är därför jag misstänker att det är frontarna som spelar en bit under det jag hoppats på. Problemet är ju inte att frontarna på något sätt överröstar subben utan snarare att de orsakar stående vågor som ligger kvar långt efter och förstör. Stående vågor som jag just köpt en Anti-Mode för att bli av med :-)
Postad 27 October 2010 - 15:24
Vad har du för högtalare?Jag tänkte använda mig av 80Hz men då får jag en rumsmode runt 47Hz enligt XTZ Room analyzer. Och det är vid frekvenssvep med både sub och frontar inkopplade. Lyfter jag delningsfrekvensen till 100Hz eller högre försvinner problemet. Det är därför jag misstänker att det är frontarna som spelar en bit under det jag hoppats på. Problemet är ju inte att frontarna på något sätt överröstar subben utan snarare att de orsakar stående vågor som ligger kvar långt efter och förstör. Stående vågor som jag just köpt en Anti-Mode för att bli av med :-)
Är de portade kan man testa att plugga dessa.
Labba även med högtalaravståndet till bakre väägen och sidoväggen.
Postad 27 October 2010 - 17:30
Postad 27 October 2010 - 17:37
Varför köra Audyssey efter 8033...? Kör det före istället, så fixar den till det så gott den kan, så gör 8033 finliret efter...
Oavsett ordning så kan ju 8033:an bara fixa problem hos subben (den sitter ju på .1-lågnivåutgången) så det hjälper knappast om frontarna (med eller utan Audyssey) får igång stående vågor i rummet. Eftersom 8033 påverkar (åtminstone den upplevda) volymen på basen så vill jag köra Audyssey efteråt för att "synka" allt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
Anti-Mode 8033 till HK 3490. Konstigt med icke eq:at fullregister i frontar
177 bilder
1544 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?