Det är en väldigt aktiv, och på sitt eget sätt, underhållande tråd.
Den här tråden är lite utav en karikatyr på 90% av dom övriga trådarna.. Det känns som att tråden är spiken i kistan för den här forumdelen.. Men visst är den lite underhållande

9 relaterade trådar
Postad 16 januari 2011 - 22:11
Den här tråden är lite utav en karikatyr på 90% av dom övriga trådarna.. Det känns som att tråden är spiken i kistan för den här forumdelen.. Men visst är den lite underhållande ![]() Postad 16 januari 2011 - 22:11 Man kan undrar om somliga inte har ngt annat intrsse än just tv? I sådant fall är det tragiskt... Hålle med en tidigare skribent som menar att alla form av pajkastning gör att de mer kompetenta personerna drar sig för att skriva i trådarna, då det eviga ältandet om betraktningsvinkel, svärta och lcd/plasma nästan ger ett löjets skimmer över det hela. För en gångs skull hade det varit roligt om det hade funnits ngt konstruktivt att läsa istället för den sedvanliga sk pajkastningen. Må bäst allesammans. G Postad 16 januari 2011 - 22:16 Ja, det räcker ju med att läsa denna. Alla andra trådar kan raderas för att bespara forumets databas. ![]() Postad 16 januari 2011 - 22:17 ![]() BGP: jag kan inte förstå hur du kan fullkomligen explodera av upprördhet och indignation när Pacman, som är en mycket kunnig -och respekterad medlem här på forumet, delger sina intryck av den TV som diskuteras i tråden. Han ger den dessutom beröm för sina bildegenskaper, men den har en allvarlig brist, värdelös betraktningsvinkel. För ett hushåll med mer än en person kan väl det vara bra att känna till innan man investerar 35.000 kr? Om det var jag och min familj skulle jag gärna veta detta om jag var inne på att köpa den, så jag kan kolla det när jag är ute i butik för att titta på TV'n. Märker jag att nä, det stör mig inte när jag står/sitter lite snett så kan jag ju köpa den, men upplever jag det som ett problem i butiken slipper jag göra ett väldigt dyrt felköp och kan titta på andra modeller. Det måste du väl hålla med om att det vore bra? Postad 16 januari 2011 - 22:17 ![]() Postad 16 januari 2011 - 22:21 Bye. Postad 16 januari 2011 - 22:26 Tack för ditt intresse, synd att du lämnar, men nu höjer vi nivån ett snäpp och avslutar personangreppen samt diskuterar vad vi tror är de bästa TV-apparaterna just nu som TS ville. Postad 16 januari 2011 - 22:26 Det där vet vi ju egentligen inte riktigt, eftersom "ett halvt steg åt sidan" kan betyda ungefär vad f-n som helst. Skulle vara intressant med ett andra utlåtande, eller om folk kunde redovisa fakta en smula tydligare innan de drämmer till med möjligen överdrivna eller förhastade omdömen. Gäller givetvis bägge sidor i debatten... ![]() Bashing - The language of Assholes! Postad 16 januari 2011 - 22:28 Konstigt att du inte fick gehör på detta inlägget..... Redigerat av Unregistered1df9a6f7, 16 januari 2011 - 22:31. Postad 16 januari 2011 - 22:34
Det fick jag. Blev anmäld av BGP. Xyz: det förtar ju dock inte poängen av vad jag skrev. Kände jag till det kunde jag titta själv och därefter fatta mitt beslut. Postad 16 januari 2011 - 22:44 Som mångårig forumanvändare börjar jag tröttna på okunniga personer som försöker sprida sina evangelium utan att besitta någon som helst kunskap (Känn er träffade BGPv4 och Hakuna-Matata). Ni är enbart osakliga och jobbiga i inlägg efter inlägg. Den ene av er har uppenbarligen köpt en tv som han känner att han måste försvara som om det var hans fru som kritiserades, den andre äger inte ens någon tv men tjatar om recensioner och siffror till förbannelse. Det finns personer som har ganska mycket kunskap här på forumet (dit inräknar jag inte mig själv när det gäller tv:ar, men tex pacman). Om ni lyssnar på dem istället för att hålla för öronen och skrika "plasma är bäst" eller "lcd/led är bäst" så kanske ni lär er någonting. Det hade ni mått bra av båda två. Postad 16 januari 2011 - 22:54 Frågan är vad barnen säger ,föräldrar brukar väll vara petiga med att inte sitta för nära tvn så 1 meter på 60 tum .Händer ofta? Själv sitter jag på 2 meter och äter varje dag från min budget 50 tummare och ser inte dietering ,knappt brus i bilden på 2 meter vad det nu har med saken att göra när vi diskuterat high end LCD de senaste 3 sidorna. Postad 16 januari 2011 - 23:02 Får nog inflika att bägge framförallt förefaller något lättprovocerade, så ditt omdöme är aningen hårt. Det har du helt rätt i. Kontentan av de senaste sidorna i tråden är nog helt enkelt att man skall ta ALLT som skrivs med en stor nypa salt, INTE låta sig provoceras och FATTA att absolut ingenting ersätter förstahandsinformation, dvs att lyfta röven ur stolen och masa sig iväg till butiken... ![]() Redigerat av Unregistered277056c3, 16 januari 2011 - 23:09. Postad 16 januari 2011 - 23:06
Det fanns en tid då forumet var en grym informationskälla, när det kom till nyköp och jag har köpt flera ggr osett pga vad som skrivits på forumet men det vågar man inte längre ![]() Postad 16 januari 2011 - 23:10 Precis. Det är jättebra om man lyssnar och lär sig genom forum och tester. Men utan att själv vara kritisk och inspektera med egna ögon är det lite värt. Det krävs kritiskt tänkande för att göra ett vettigt beslut. Men tyvärr tror jag många gör en tabbe där (jag skriver tror för jag vet givetvis inte) Många skapar ju trådar (som första trådar på forumet, alltså folk reggar för det) där de frågar vilken tv de ska köpa imorgon. Dvs de har ingen tid för varken undersökning eller knappt att titta som det verkar. Dessa köp kan nog påverkas en hel del av just folk som tveklöst säger att det bara finns ett val. Så även om det givetvis borde vara så att man själv som köpare är kritisk till både infon på nätet och det man ser i butiken så är det nog inte så det funkar i alla fallen. Det är ju något man kan försöka tänka på när man sprider sina budskap. Nu tycker jag förvisso att folk som inte bryr sig mer om sitt tvköp mer än att de kollar på ett forum :check: sen går och köper nästan kan skylla sig själva som inte kollar upp bättre men bara nästan, och resten av mig tycker nog att man trots det kan vara saklig och försöka hålla en kritiskt lagd nivå på diskussionerna och inte bara slå framåt utan att täcka upp för det man skriver eller svara på det andra skriver åt en. Att dessutom dra rena lögner om vad andra skrivit som PG gjorde är dessutom väldigt fult eftersom andra medlemmar kan tro att det stämmer. Nog om honom dock. Han verkar ju ha bytt forum. Postad 16 januari 2011 - 23:13
Problemet är alla nya användare* som inte kan söka efter denna information utan ställer samma gamla frågor som vem som helst svarar på och så har den nya användaren en "sanning" som blir svår att tvätta bort. Alla kunniga kan tyvärr inte sitta på forumjour och upprepa sig själva till förbannelse. *Inget påhopp mot alla nya användare generellt men det är oftast där problemen börjar. Postad 16 januari 2011 - 23:13
Det är nog aldrig bra att göra. Jag tror inte heller det finns mindre information på forumet nu, det är bara svårare att hitta den. Förhoppningsvis får vi några roliga månader nu framöver då det dyker upp mer info om kommande modeller, där var och en kan diskutera sina favoriter utan att hacka på nggn annans. Tycker det brukar bli så på vårkanten när alla nyheter släpps, sen surnar det till rejält under höst/vinter då det inte finns så mkt nytt att diskutera. Vill även be om ursäkt om jag trampat någon på tårna i "stridens" hetta. Har dessutom haft strömavbrott här i ett par timmar och är lite irriterad över detta. Fridens! Edit: Vad har hänt med din avatar Sgart? Ser ut som du har sträckt ut stackars V till 16:9 ![]() Redigerat av Orbitaliztic, 16 januari 2011 - 23:22. Postad 16 januari 2011 - 23:51 Huvet på spiken, när ändrades detta egentligen? Attityden har blivit väldigt dålig på forumen fast jag förstår att proffsen lackar ur när människor som inte kan något börjar ifrågasätta dom. För kunde man be om tips och råd och det var alltid någon entusiast som svarade konstruktivt och informativt. Ska man köpa tv idag kommer första tipset från någon med två inlägg som precis köpt världens bästa lcd led på Elgiganten för 2000 spänn(lätt överdrivet men ni fattar). Postad 17 januari 2011 - 00:03
det beror inte på tvn utan på blu ray spelaren. det är blu ray spelaren som justerar djupet i realtid för att minska dubbelbilder och öka djupet med tydligare mer torvärdiga popout effekter. vissa fixar det inte alls medans vissa fixar det perfekt. tro inte på tester av 3d tv apparater jepparna har inte kommit på hur 3d funkar än men det kommer väl det finns ETT ENDA ställe på nätet som har kommit på att 3d effekterna styrs av blu ray spelaren och det är whathifi.com bäst på 3d är Sony BDP-S570 och Panasonic DMP-BDT100 sämst är: Samsung BD-C5900/C6900 och LG BX580 så håll er borta från nån av dom två om ni vill ha en grym 3d bild sen vilken 3d tv ni kör med spelar mindre roll Redigerat av Unregistered1008, 17 januari 2011 - 00:09. Postad 17 januari 2011 - 00:04 Ah det blev strul med den. Jag skulle byta bild och så kom inte den nya upp utan den fick som du säger overscan:p men nu ska den nya ha kommit upp? Ett troll som spatserar i en tv? ![]() Postad 17 januari 2011 - 00:05
Nope, fortfarande samma. Postad 17 januari 2011 - 00:14 Jäkla skumt. På min läsare både i mobilen och datorn syns den. Forumet kanske har lite strul vem vet:) eller så gillar inte forumet bilder på troll xD I så fall får jag ta tillbaka v. Köper att spelaren säkert påverkar. Men sidor som jämför olika tvs förmåga att visa 3D borde ju rimligen använda samma referenspelare till alla tester ![]() Postad 17 januari 2011 - 00:19
jo man tycker det men dom flesta använder samma märke på blu ray spelaren som tvn. testsidorna frå troligen tvn + blu ray spelaren som ett paket för testandet. Edit: det där gäller inte whathifi.com det är dom enda som jämför 3d effekterna från blu ray spelarna inte från olika tv apparater Redigerat av Unregistered1008, 17 januari 2011 - 00:21. Postad 17 januari 2011 - 09:13 Jag får alltså den uppfattningen om att dom kört den till samtliga men det är inte säkert att det är så. Postad 17 januari 2011 - 10:16 Om du faktiskt hade läst det du påpassligt nog klippte bort i din citering av Huddingebo så gav jag ett praktiskt exempel på vad jag menade:
Vidare, om du orkat läsa tråden hade du även sett, eftersom frågan dök upp, att jag inte stod VÄLDIGT nära:
Ja det verkar sticka i ögonen om nån prioriterar på andra sätt än en själv. Om nån surar över det säger jag inte så mkt om men att göra som BGPv4 gör och stoppa helt felaktiga ord i någons mun (min) är dock ytterst beklagligt. Helt omöjligt att föra nån sorts dialog på ett forum om folk tar sig den friheten. Antar att moderatorerna sover (länge) för att de kan tillåta nått sånt är för mig en gåta... Mmm, vad nu det är värt när det finns de som inte läser (du) eller ens förstår (BGPv4 )....? Möjligen säger du.... Har du ens sett HX900 eller spekulerar och förhastar du dig bara nu eller? Luktar sten i glashus här. Andra utlåtanden har du bl.a. från Herr Ytterberg som säger exakt samma sak om betraktningsvinkel som jag. Dvs att man får tydliga färg- och kontrastvariationer, i en typisk vardagsrumssoffa på typiskt avstånd från tv:n. Ytterberg lägger inte lika stor vikt vid detta i sin sammanfattning som jag dock, vilket han inte bör heller eftersom hans jobb är att peka på resp apparats för- resp nackdelar och låta läsaren själv avgöra vikten av den ris/ros som framkommit. När jag på forum säger vad jag tycker så utgår jag givetvis från hur jag viktar, precis som du och alla andra på detta forum gör, och då kan inte slutsatsen bli nån annan än den jag skrev. Om det sen finns folk som inte tänker på att när ord som "jag", "personligen" osv följer ett omdömme så är det inte säkert att detta omdömme är relevant för precis alla må så vara dock. Tar jag dock ingen hänsyn till utan det låter jag var och en lära sig själva (bittert eller inte) tids nog... Bra förslag, då föreslår jag att du gör det nästa gång istället för att spekulera om en information är riktig eller inte. Patrik_G>> Säger du att en tv inte har någon skuld i hur mkt crosstalk det blir? Det är iaf rakt av felaktigt. Så en spelare som, för ett givet ögonblick, ger en bild med lite crosstalk kommer oxå ge en bild med dåligt djup? Och vice versa? Eller vad menar du? På vilket sätt skulle det göra tv-apparater fria från "crosstalk-skuld"? Länka gärna, för det lät intressant det du sa. Postad 17 januari 2011 - 12:34 Postad 17 januari 2011 - 13:27 Självklart läste jag även ditt exempel, men quotar givetvis ogärna hela inlägg. Är avståndet 3m och du hävdar att det räcker att flytta sig en halv meter eller mindre för att kontrast/svartnivå skall påverkas i så hög grad att ditt omdöme blir "Sjukt uselt", så får jag nog säga att jag är något skeptisk och misstänker att du kan ha överdrivit en smula. Om inte finns det kanske andra faktorer som kan förklara vad du upplevt, för du får hålla med om att det förefaller en smula märkligt. "Sten i glashus" tror jag inte är tillämpligt här, och eventuell spekulation baseras i så fall på det jag själv sett och läst om diverse sony-burkar. Kan faktiskt inte svära på om jag sett just HX900 eller om det är några av dess syskon, men en så anmärkningsvärd effekt som du säger dig ha upplevt bara 6-8 grader off axis faller det sig ganska rimligt att ifrågasätta, och ett andra omdöme förefaller också väldigt rimligt att efterlysa. Jag vill nog förutsätta att du gjort likadant om rollerna varit omvända. ![]() Har jag fått något totalt om bakfoten så berätta gärna vad det i så fall skulle kunna vara. ...och FATTA att absolut ingenting ersätter förstahandsinformation, dvs att lyfta röven ur stolen och masa sig iväg till butiken... Det är alltid klokt att ifrågasätta uppgifter och omdömen som förefaller tveksamma eller mindre rimliga, och den där efterslängen var lite väl snutig för att riktigt passa min smak. Bättring tack! ![]() Postad 17 januari 2011 - 14:00
"Något lättprovocerade"? Intressant att du alltid hittar i trådar som handlar om kritik mot LCD-apparater och aldrig när någon plasma TV dissas. Vi har haft minst 2-3 trådar senaste dagar där persones skriver absurda och felaktiga saker om plasma TV (eller kunde du inte skriva nåt i början av den här tråden när plasma kritiken var obefogad?) Men om det är LCD (trots att här handlade bara om en tv-modell) det gäller, då leker du Robin Hood och förlöjligar folk på forumet ,(i tidigare trådar) trots att det inte går att jämföra med vad Bgpv4 gjort i den här tråden och alla andra trådar (undra varför väljer du att inte kritisera honom ![]() Du tom ifrågasätter (på ett "smart" sätt) pacman's utmärkta,helt subjektiva och opartiska inlägg (inte första gången) trots allt annat sk*t som har skrivits i tråden,och det handlar om "ett halvt steg"! Naturligtvis kan man ifrågasätta allt och alla,men någon måtta får det faktiskt vara. Jag är medveten att du besitter ett fantastisk kunskap,och jag uppskattar verkligen de flesta av dina inlägg,men Pacman,Wolfy och m.fl har den status som de har förtjänat genom alla år,och det är inte bara tack vare deras otroliga kunskap...det finns så mycket mer. Postad 17 januari 2011 - 14:10 Dock så behövs det en uppsnäppning på hela tråden, blir det ingen bättring så blir det hänglåset på. Postad 17 januari 2011 - 15:51 Du behöver absolut inte dela min uppfattning, men jag ogillar kategoriska personangrepp av typen: "...okunniga personer som försöker sprida sina evangelium utan att besitta någon som helst kunskap (Känn er träffade BGPv4 och Hakuna-Matata)." Jag kan hålla med om att de uttryckt sig mindre lämpligt och förtjänar kritik, men att komma med uppenbara förolämpningar, såga folk jäms med fotknölarna eller t o m uppmana andra att fördöma dem förlorar vi alla på. Jag väljer inte sida i lcd/plasma-fajten, men påpekar gärna direkta felaktigheter när jag tycker det är befogat. Det finns det också gott om andra som gärna gör, men det kan knappast ha undgått dig eller någon annan att de här trådarna befolkas av en ganska dominerande grupp plasma-fanatiker, som snabbt, effektivt och utan vidare pardon slår ned på det mesta som ens närmar sig plasma-bashing. Jag skulle helt enkelt inte hinna förekomma den kollektiva nedsabling av lcd-talibanism som nämnda grupp så effektivt "tar hand om", och det tror jag att du möjligen kan misstolka som något slags "korståg mot plasma-diggare" från min sida. De som läst mer än ett fåtal av mina inlägg gör dock knappast den tolkningen. Vete f-n om jag förlöjligar någon, åtminstone inte folk som uttrycker sig med hyfsad respekt och förståelse för andra. Är det någon särskild du tycker jag burit mig illa åt mot och som behöver "försvaras"? Sen har väl BGPv4 fått sina fiskar varma alldeles tillräckligt här, så det känns inte särskilt nödvändigt med någon kollektivanslutning till lynch-mobben. "Utmärkta, helt subjektiva och opartiska" låter lite motsägelsefullt, och vad menar du egentligen med "till och med"? Är det heliga kor du talar om, och vad är det du tycker är omåttligt? Jag ifrågasätter det jag tycker verkar tveksamt, och ser ingen anledning att delta i pajkastningen. Det är vänligt av dig att både kritisera och berömma, men den "status" du nämner kan ingalunda vara skäl nog att sätta någon på en piedestal och uppmana andra att inte invända mot tveksamma slutsatser eller omdömen. Om det är något i den riktningen du efterlyser så kommer jag att göra dig besviken... Postad 17 januari 2011 - 17:00 ![]() Pacman gav sin personliga åsikt om en specifik TV-modell och uttryckte sig omedvetet (eller medvetet?) på ett sådant sätt att LCD-förespråkarna gick i taket. Man får nog räkna med påhopp när man sågar en prisvinnande TV. För mig känns det något kryddat att bilden skulle bli katastrofal pga "ett halvt steg åt sidan"? Skulle gemene man uppleva samma skillnad? Dvs skulle det vara en deal breaker på samma sätt för alla? Tror inte jag. Ett personligt omdöme är just personligt och det var vad som gavs. Sen en fråga till Pacman: Du rekommenderade i ett inlägg en LG LE850, har du sett TV:n irl och kan jämföra den med Sonyn? Ingen ironi eller liknande i min fråga, jag är helt enkelt nyfiken på LG:n då det är en modell jag är intresserad av. Redigerat av Unregisteredfa59fbf5, 17 januari 2011 - 17:02. Postad 17 januari 2011 - 17:39
Alltså nu måste jag skriva inlägg på detta, du har helt rätt, han överdriver situationen något enormt och det var det jag belyste men Pacman vet vad jag är ute efter och Pacman VET vad hans syfte var med sitt första inlägg i denna tråd. Hela den här tråden upprepas samma saker hela tiden och plasmagänget försöker hela tiden styra skutan dit dom vill men vägrar inse de allvarliga brister plasmatekniken FAKTISKT lider av, jag har redan tagit upp flera aspekter på brister hos plasma. Du kan tex se det mest allvarliga av allt och det är instabil svärta med Panasonic plasmorna, jag vet inte vad du väljer men jag föredrar att ha sämre betraktningsvinkel med en LED-LCD än att ha en svärta som flukturerar med tiden när man tittar. Betraktningsvinkeln går som sagt lösa genom att man sitter i närheten av sweetspot eller i sweetspot, floating blacks hos Panasonic kan du inte fixa till hur du än sitter eller pillar med inställningarna. Jag ljuger inte eller snackar skit utan jag säger som det är med facit i hand, sen att vissa plasmianer inte tål detta får stå för dom. Redigerat av BGPv4, 17 januari 2011 - 17:39. Postad 17 januari 2011 - 17:44 Postad 17 januari 2011 - 17:45
Om du läst tråden så har du svaret på din fråga. Dock jag kan säga att floating blacks beror inte på att Panasonic inte kan fixa det utan det beror helt enkelt på kostnadseffektivisering inom tillverkningen, det skulle helt enkelt vara för dyrt till konsument att släppa en plasma med samma nivå som Kuro. Det är bara vad jag tror för jag tror inte det handlar om inkompetens från Panasonic utan det är helt enkelt kostnad som styr det hela, man har liksom gått en mellanväg genom att göra detta. Redigerat av BGPv4, 17 januari 2011 - 17:49. Postad 17 januari 2011 - 21:05 MEN KOM IGEN NU. Du läste inte mitt inlägg ovanför? Tydligen inte. Skärpning! @BGPv4: Svara på hans fråga istället för att vara dryg. Inte lätt att hitta mycket nyttig information i den här tråden. Mest pajkastning och munbajsande. --- Att alla inte gillar samma teknik har vi nog förstått så vi behöver inte diskutera det in i absurdum. Försök istället hålla er till huvudämnet och gör det på ett trevligt sätt! En chans till nu sen stänger vi tråden ett tag. Postad 17 januari 2011 - 22:47 Postad 17 januari 2011 - 23:11
Eh, off-topic? Postad 18 januari 2011 - 02:53 Om du är ute efter en riktigt bra TV, köp HX900 hos Elgiganten, ägna en dag eller två till att ställa in den och testa olika bildkällor. Hos Elgiganten får du lämna tillbaka den om du inte är nöjd. (OBS, detsamma gäller inte hos MediaMarkt.) Jag kan lova dig att du får en annan bild hemma. Lysrör, glödlampor och solljus påverkar alla bilden på olika sätt. Sen om bilden är bättre eller sämre är ju upp till dig. Jag såg en br-film och tv (Telia SD och HD) på en HX900 hos en kompis kompis och blev imponerad av bilden, helt klart ett snäpp eller flera bättre än de mellanklass-LCD:er och plasmor jag sett hos vänner och bekanta. Hade ingen aning om vad det var för tv först. När vi tittade på "Upp" på br blev jag överväldigad när jag insåg vilken bra bild man kan få på en LCD, eftersom jag själv är ute efter en tv. Sen blev jag besviken när jag hörde vilken modell det var, eftersom den ligger långt över min prisklass... ![]() För att kommentera betraktningsvinkeln så var vi tre personer i en soffa på ca 3-4 meters avstånd och vi satt inte i knä på varandra. Jag satt inte i mitten men tänkte inte på att bilden skulle vara förvrängd som den kan bli när man tittar från sidan på en LCD. Tänkte heller inte på att det blev en "helt annan tv" när jag ändrade ställning i soffan, så den problematiken känns kanske lite överdriven. Även om det ju uppenbarligen finns andra LCD och givetvis plasma som har mycket bättre betraktningsvinkel. "Bästa TV:n just nu" är och förblir en subjektiv bedömning, så jag tycker att om du ska investera 30k i en ny tv och vill ha det bästa för dig så finns det inget annat alternativ än att ta hem den eller de tv-apparater som intresserar dig på öppet köp och testa dem i ditt eget hem. Då kan du känna dig trygg i att du har fått den absolut bästa tv:n sen. INGEN på forumet kan säga exakt vilken tv som är bäst för just DIG, däremot kan du få tips och vägledning, och jag lovar att man får bättre och fler tips om man har en vänlig attityd och tar till sig det folk skriver. Ge HX900 en chans till innan du bestämmer dig för att vänta några år är mitt tips till dig. Postad 18 januari 2011 - 13:15 Ja, dataanimerad film gör verkligen att Tv:n får visa vad den går för... ![]() Redigerat av Unregistered6df60672, 18 januari 2011 - 13:15. Postad 18 januari 2011 - 14:10
Jasså, inte? ![]() Redigerat av Bateman, 18 januari 2011 - 14:10. Postad 18 januari 2011 - 14:22 Det är därför många ellador eller andra firmor kör Madagaskar och liknande filmer när man ska komma och kolla. Det går ju inte se några brister! SVT HD är emellertid bra vilket det säkert också blev på Hx 900 TV.n. Redigerat av Unregistered6df60672, 18 januari 2011 - 14:23. Postad 18 januari 2011 - 15:23 Ifrågasätter egentligen inte att det är bättre att bedömma en teve från "riktigt" material istället för tecknat/dataanimerat, men många nyproducerade filmer från tex pixar innehåller ju otroligt detalrika scener. En sån film borde väl också kunna ge en fingervisning om vad en teve kan prestera? //P Postad 18 januari 2011 - 17:18 Är väl dock allmänt känt att få tvaparater inte klarar av att visa detta på ett bra sätt. Det är "tvvänlig" film helt enkelt. Starka klara färger som är svåra att få till onaturliga i en butiksmiljö eftersom det är lite svårt som kund att veta vilken nyans som är rätt på ett animerat lejon exempelvis. Men på hudfärg osv är det en annan sak. Postad 18 januari 2011 - 17:19 Redigerat av Unregistered6df60672, 18 januari 2011 - 17:20. Postad 18 januari 2011 - 21:48 Mtt inlägg var mer en fråga än ett påstående. Jag förstår ju liksom att tex sport är mycket bättre på att avslöja brister hos en teve, men jag funderade lite och blev helt enkelt lite frågande till om inte en animerad film från tex Pixar också har en del scener som ställer krav på teven. //P Postad 18 januari 2011 - 22:33 Mycket har jag läst om Quattron och den fjärde färgen , måste säga att Sharp LE 810 har en väldigt fin bild , vissa färger framträder extra mycket gul t.ex. , den är dock väldigt fyllig i bilden och efter kaliberiring även hyfsat skarp , rekommenderar den verkligen. En sak vill jag dock skriva , CI+ , ComHem har hittils bara godkänt Sony å Samsung , så tänk på det om du har en massa HD-kanaler. Postad 18 januari 2011 - 22:35 Postad 18 januari 2011 - 22:41 Eventuella banding-problem syns t ex väldigt tydligt hos gradienter på kliniskt rena ytor, och döljs väldigt väl i mer "organiskt" källmaterial. Postad 19 januari 2011 - 00:31
Ursäkta, förmodligen jag som är lite korkad bara, men kan du utveckla? Menar du att banding-problem lättare upptäcks på en animerad film än på en vanlig spelfilm? Postad 19 januari 2011 - 20:54 Jo det är klart att det ställer krav på TV:n Om det är en Br-film så finns ju kravet på att klara 24p uppspelning korrekt samt att klara rörelsehantering på samma sätt, men det är betydligt svårare att se de färger som annars finns i filmer, vanliga TV-program och hur dessa ser ut i TV:n. Ofta kör ju elladorna animerat och det finns ju en anledning till detta... ![]() 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |