Tråden om reptilsnabba element
287 svar till detta ämne
Postad 15 March 2011 - 16:27
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Patrikceasar:Jag vill att du slutar upp med att skicka hånfulla PM till mig. Jag kommer inte att besvara de eftersom du vänder och vrider på varje ord för att få det till något negativt mot dig/produkterna du säljer. Du gör också allt vad du kan för att nedvärdera mig, mina åsikter, val av elektronik osv. Jag vet som sagt fortfarande inte vad jag har skrivit som skulle kunna orsaka en sådan reaktion. Har aldrig varit med om något liknande. Du ska svara här, på en enkel fråga: Vad har jag skrivit som får dig att attackera mig? Du har dock en billig högtalare och det är fakta, de är betydligt sämre än nautilus, men du spyr galla ur dig om saker som du inte verkar vilja läsa, som kostat otroligt massa pengar och slit att ta fram, förbättringar från ärldre konstruktioner, men det skiter du i, du bara går på.
Hur kan du göra detta om du inte vet vad du pratar om? Hårklyveri, trams och en stor skopa surt sa räven.
Inget av det du påstår har jag sagt. Är det någon annan som tolkar mina inlägg i tråden på samma sätt som patrikceasar?
Postad 15 March 2011 - 16:49
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Jag undrar hur affärerna går. Blir man så arg över några enstaka uttalanden om högtalarna så kan det inte vara bra.
Postad 15 March 2011 - 17:26
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Patrikceasar:
Jag vill att du slutar upp med att skicka hånfulla PM till mig. Jag kommer inte att besvara de eftersom du vänder och vrider på varje ord för att få det till något negativt mot dig/produkterna du säljer. Du gör också allt vad du kan för att nedvärdera mig, mina åsikter, val av elektronik osv. Jag vet som sagt fortfarande inte vad jag har skrivit som skulle kunna orsaka en sådan reaktion. Har aldrig varit med om något liknande.
Du ska svara här, på en enkel fråga:
Vad har jag skrivit som får dig att attackera mig?
Inget av det du påstår har jag sagt.
Är det någon annan som tolkar mina inlägg i tråden på samma sätt som patrikceasar?
Nej, du försvarade ju tom mätningen.
Postad 15 March 2011 - 18:23
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Nej, du försvarade ju tom mätningen.
Ja, det var andra personer i tråden som började med att visa impulsmätningar. Jag postade som sagt länken till bilden (från Stereophile förövrigt) för att visa att det inte är helt relevant eftersom det tenderar att se "sämre" ut desto fler element högtalaren har.
Postad 15 March 2011 - 18:28
Almen2
-
Almen2
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag tror inte att man behöver ta åt sig så mycket av vad patrikcaesar skriver. Han blev avstängd på Euphonia förra året efter ett förvirrat gräl med Audio Concept (som också blev avstängd).
Postad 15 March 2011 - 18:49
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
patrikcaesar skrev till mig flera gånger igår och jag har försökt få han att skriva i tråden istället för det ger ju mer än att skriva till en enda person.
Redigerat av MKarlsson74, 15 March 2011 - 18:49.
Postad 15 March 2011 - 19:26
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Killen verkar vara helt bakom flötet.
Postad 15 March 2011 - 20:47
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Otroligt trisst attityd och jag är säker på att det inte gagnar vivid audio. Skulle nästan vara på sin plats med ett mail till vivid audio då jag är säker på att de inte vill att någon med med en så svår attitydstörning skall representera dem.
Redigerat av SweElite, 15 March 2011 - 20:47.
Postad 16 March 2011 - 09:53
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Nu har det gått några dagar men jag har fortfarande några frågor som hänger i luften obesvarade. För att underlätta för er, har jag samlat dem nedan. Om svar anhålles a.s.a.p. Mkarlsson: Nu ska vi se om jag kan formulera mig så att inga missförstånd gällande frågan kan uppkomma...
Har elementen i en högtalare INGEN SOM HELST BETYDELSE för huruvida vi SUBJEKTIVT UPPFATTAR högtalaren som "transientsnabb", "artikulerad", "rapp", "alert" etc, eller ej?
Vi skiter i delningsfilter, lådkonstruktion, stagning, dämpning, lådans material, tjocklek eller utformning, förstärkarens dämpfaktor, rummets påverkan o.dyl (som förmodligen är de viktigaste parametrarna); frågan gällde alltså endast elementens eventuella påverkan.
Vi skiter också i formuleringar som "oftast handlar det om lågbasfattiga högtalare...", "det kan i vissa fall vara en frekvenspuckel som ligger till grund för...", "elementet kan inte vara snabbare än de frekvenser det ska återge..." etc. Det har vi nämligen redan läst om. Nu fokar vi på ELEMENTENS EVENTUELLA BETYDELSE! Inget annat.
Thanks.
Mkarlsson: Du kunde inte låta bli... Men menar du att själva elementet inte har någon som helst påverkan på det vi diskuterar? Kan man i princip använda t.ex. vilket 8-tumselement som helst i en högtalare utan att det blir någon subjektivt ljudmässig skillnad i artikulation/snabbhet? Om det förhåller sig på detta sätt, vilka ljudmässiga parametrar påverkas då av elementvalet i en högtalare? Eller låter alla likadant, oavsett konstruktion, materialval etc, menar du? Du har nämnt att vissa element komprimerar mer än andra men finns det fler parametrar gällande själva återgivningen (inom elementets arbetsområde) som skiljer?
Mkarlsson: Jag har inga som helst bevis och har heller inte erforderlig kunskap i ämnet för att ge mig på en analys eller förklaring. Det är ju därför jag undrar.
Ge gärna din syn på de frågor jag ställde i ovanstående inlägg.
Mkarlsson: Jag hävdar eller tror egentligen ingenting i frågan, även om jag tycker att bl.a. snowspace förklaringar låter ganska rimliga. Men ni som hävdar det ena eller det andra, alltså att elementen HAR betydelse eller INTE har betydelse för "snabbheten" är ju uppenbarligen inte överens. Därför blir jag nyfiken. Ge gärna din syn på de frågor jag ställde till dig i ovanstående inlägg.
Mkarlsson: Varför kan du inte ge din syn på mina frågor i mitt inlägg? Jag bad specifikt om dina synpunkter.
Mkarlsson: Exakt VAD, HUR och VARFÖR? Om vi bara koncentrerar oss på elementen, alltså.
Mkarlsson: Du skrev "allt möjligt påverkar såklart slutresultatet" och då undrade jag VAd som påverkade, HUR det påverkar ljudåtergivningen samt VARFÖR det påverkar, alltså varför just den eller den konstruktionslösningen ger ett visst ljudmässigt resultat. Och jag vill att du svarar med endast elementet i högtalaren som utgångspunkt.
mongo: Påverkar detta den subjektiva ljudupplevelsen och i sådana fall hur? Om man försöker klä det i ord, alltså?
Booster: Låter kanske lite "slappt" och oartikulerat då, eller?
Mongo: Spännande. Varför låter just elektrostater reptilsnabbt?
Vincent: Du får gärna prata om det om du vill. Anser du att skillnader i elementkonstruktion ger mätbara skillnader som i förlängningen skulle kunna leda till att vi subjektivt uppfattar ljudåtergivningen på det ena eller det andra sättet?
Ageve: Thanks. Kan man klä detta "göra olika bra" i mer precisa termer? Hur det skulle kunna upplevas, alltså? Jag syftar då på disten och kompressionen.
hassesolo: ... för huruvida vi SUBJEKTIVT UPPFATTAR högtalaren som "transientsnabb", "artikulerad", "rapp", "alert" etc, eller ej? Förklara, hasse!
Alla ovan namngivna:: Nedan bilder på två 8-tums bashögtalare, båda avsedda för hifi-bruk. Ger dessa exakt samma subjektiva ljudupplevelse, förutsatt att de sitter i varsin identiskt likadan högtalare och drivs av samma elektronik i samma rum? (Vi förutsätter också att vi inte spelar skiten ur dem.) Om inte; vad skulle man kunna tänka sig skilja i basåtergivning mellan högtalarna med respektive element? Ni får använda vilka adjektiv som helst. Reptilsnabb, artikulerad, dynamisk, väldefinierad, odynamisk, odefinierad, långsam, blöt, svampig etc.
Alla ovan namngivna: Jaha. Jag publicerade bilder på två 8-tummare och undrade i mitt stilla sinne om man möjligen skulle kunna tänka sig att ett uns av skillnad i återgivning mellan elementen skulle kunna vara en realitet. Reaktionen blev...
Tystnad.
Undrar hur reaktionerna skulle blivit om jag publicerat bilder på två kablar. Eller två cd-spelare. Eller varför inte en high end-stärkare och en bioreceiver i 7000-kronorsklassen. Är ganska övertygad om att reaktionerna skulle blivit "Höhö, det är ingen hörbar skillnad..." "Låt er inte luras av dyrmärkena! De snackar bara skit..." "Köp den billigare och lägg resten av pengarna på något roligare. Bärs, till exempel. Höhö..."
Men när eventuella skillnader mellan ett skitelement för 269 spänn och ett element som sitter i B&W 802 efterfrågas (trodde att åtminstone Ageve skulle ta till orda här...) blir det tyst. Inte ens den mest rabiata av "inget-påverkar-utom-rummet-och-möjligen-högtalarna"-företrädare säger ett knyst.
Varför?
Vad är viktigt när man konstruerar ett element, varför är det viktigt och kanske framför allt; hur påverkar det återgivningen? Om det nu gör det... (hassesolo sa ju att elementen var jätteviktiga. Utan dem kommer ju inget ljud. Höhö...)
Ska det vara så svårt att svara på?
Redigerat av bensnake, 16 March 2011 - 10:48.
Postad 16 March 2011 - 10:30
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Bensnake: Ett av citaten du hänvisar till mig är det inte jag som skrivit.
Min teori är så här:
Bas är väldigt rumsberoende. Det finns en anledning till att det finns mycket prylar som eq-justerar bas, många nya subbar kommer med varianter av denna funktion. Har man ett vanligt rum utan några större akustiska åtgärder har man oftast mycket stora skillnader mellan högsta och lägsta nivå i basfrekvenserna. Har man då högtalare som har -6db vid 40 hz, så kommer de inte ge lika stora konsekvenser av det som ett par högtalare som har -6db vid 25hz. Dels för att det totala basområdet blir betydligt större. Tex. 100hz-40hz mot 100hz-25hz. Dessutom har man större rumsförsärkning i lägre frekvenser vilket gör att de då tar överhand och har högre nivå än högre basfrekvenser vilket påverkar hur man upplever ljudet, då oftast som oartikulerat. Detta tillsammans med fler peakar och dippar pga större frekvensområde i basen så kan högtalare som går djupare upplevas mindre "snabba" tror jag.
Ett bättre element har mindre dist, och kan bete sig jämnare i frekvensbandet och det även vid högre spl, där finns skillnad på olika element. Även lådan påverkar. Men "snabbheten" sitter i rummet/den totala akustiken/frekvensåtergivningen är jag övertygad om.
Redigerat av Unregistered9d54ba4f, 16 March 2011 - 10:33.
Postad 16 March 2011 - 11:12
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Bensnake: Ett av citaten du hänvisar till mig är det inte jag som skrivit.
Ett bättre element har mindre dist, och kan bete sig jämnare i frekvensbandet och det även vid högre spl, där finns skillnad på olika element. Även lådan påverkar. Men "snabbheten" sitter i rummet/den totala akustiken/frekvensåtergivningen är jag övertygad om.
Sorry, det var så många citat att det var svårt att hålla reda på dem...  Har ändrat det nu. Enligt ditt förmenande har en högtalares impulssvar inget med att göra med om återgivningen uppfattas som "snabb" eller "rapp", har jag uppfattat dig korrekt?
Redigerat av bensnake, 16 March 2011 - 11:28.
Postad 16 March 2011 - 17:26
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jag har svarat på det jag anser och tror. Om du har något som visar att det finns en annan anledning så vore det kul om du berätta det. Då kanske man kan få ut mer av treåden.
Redigerat av MKarlsson74, 16 March 2011 - 17:45.
Postad 16 March 2011 - 18:16
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
På frågan till mig svarar jag:Ja. Men det betyder inte att jag tror på patent och påståenden som inte kan backas upp.
"Är" och "uppfattas" går inte alltid hand i hand.
Det skiljer från element till element, men det är helheten som avgör.
Jättebra element i dålig och felaktig låda med dåligt delningsfilter kommer låta sämre än dåligt element med perfekt låda och filter.
Redigerat av Unregistered7444adce, 16 March 2011 - 18:47.
Postad 16 March 2011 - 18:59
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Jag har svarat på det jag anser och tror. Om du har något som visar att det finns en annan anledning så vore det kul om du berätta det. Då kanske man kan få ut mer av treåden.
Nej, du har inte svarat på mina frågor. Och jag har inget att visa. Det har jag heller inte utgett mig för att ha. Alltså: Du skrev "allt möjligt påverkar såklart slutresultatet" och då undrade jag (med endast ELEMENTEN som utgångspunkt) VAD i elementkonstruktionen som påverkar, HUR det påverkar ljudåtergivningen (försök att klä det i adjektiv) samt VARFÖR det påverkar, alltså varför just den eller den konstruktionslösningen kan ge ett visst ljudmässigt resultat. Kommentera även mina två exempel på element (ett billigt och ett dyrt) och vad som skulle kunna bli den ljudmässiga konsekvensen (skillnaden) av att dessa element stoppades i identiska lådor drivna av identisk elektronik i ett identiskt rum. Vilka ljudmässiga skillnader skulle alltså kunna förnimmas (under förutsättning att man inte spelar skiten ur dem).
Postad 16 March 2011 - 19:44
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Thanks. Kan man klä detta "göra olika bra" i mer precisa termer? Hur det skulle kunna upplevas, alltså? Jag syftar då på disten och kompressionen.
Hur det upplevs beror på vad det är för dist. THD kan vara ganska hög i basen (upp till ~10 procent) utan att det uppfattas som dåligt, medans andra typer av dist kan vara klart hörbara vid lägre nivåer. Högtalare som har ganska låg THD-nivå i basen kan ändå låta riktigt dåligt, t ex Cerwin Vegas stora modeller som jag nämnde innan. De låter sprucket, platt och allmänt trist i basen, men det är inte tal om någon "blöt" eller "långsam" bas. Om basen upplevs som långsam beror det med stor sannolikhet mer på konstruktionen i helhet än själva elementen, dvs ett högklassigt baselement kan låta bumligt i fel låda / med dåligt filter. Ett bra exempel på det är en dåligt integrerad subwoofer (t ex om man som många gör använder dubbla delningsfilter, först i förstärkaren och sen i subbens steg). Resultatet blir att subben står och spelar/bumlar/mullrar för sig själv, med stora tidsfel. Kompression hörs tydligt när högtalaren ändrar karaktär ju högre man spelar. En optimal högtalare låter likadant oavsett hur högt eller lågt man spelar (inom normala gränser då). Vanligt är annars att basen blir tunnare/plattare när man höjer volymen, vilket tyder på dålig dynamik / kompression i basen.
Postad 16 March 2011 - 22:11
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Om basen upplevs som långsam beror det med stor sannolikhet mer på konstruktionen i helhet än själva elementen, dvs ett högklassigt baselement kan låta bumligt i fel låda / med dåligt filter.
Men det kan aldrig vara så att det skiljer i "bumlighet" mellan ett skitelement och ett högklassigt element om man rent hypotetiskt skulle sätta dem i en "optimal" låd-/filterkonstruktion? Gällande Rohacell, baselementen i B&W står att läsa "For speed, stiffness and unshakable bass, it’s the bottom line.". De gillar att använda begreppet "speed" i alla fall men det är kanske signifikativt för alla tillverkare? Funderar också över elementets impulssvar. Är detta över huvud taget en parameter som elementkonstruktören tar hänsyn till?
Redigerat av bensnake, 16 March 2011 - 22:19.
Postad 16 March 2011 - 22:38
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Nej, du har inte svarat på mina frågor. Och jag har inget att visa. Det har jag heller inte utgett mig för att ha.
Alltså:
Du skrev "allt möjligt påverkar såklart slutresultatet" och då undrade jag (med endast ELEMENTEN som utgångspunkt) VAD i elementkonstruktionen som påverkar, HUR det påverkar ljudåtergivningen (försök att klä det i adjektiv) samt VARFÖR det påverkar, alltså varför just den eller den konstruktionslösningen kan ge ett visst ljudmässigt resultat.
Kommentera även mina två exempel på element (ett billigt och ett dyrt) och vad som skulle kunna bli den ljudmässiga konsekvensen (skillnaden) av att dessa element stoppades i identiska lådor drivna av identisk elektronik i ett identiskt rum. Vilka ljudmässiga skillnader skulle alltså kunna förnimmas (under förutsättning att man inte spelar skiten ur dem).
Fortfarande så har detta INGET med hur snabbt elementet rör på sig. Elementet rör på sig efter den frekvens som den återger. Vill någon hävda något annat så får det visa det och gärna med mätningar.
Postad 16 March 2011 - 23:10
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Fortfarande så har detta INGET med hur snabbt elementet rör på sig. Elementet rör på sig efter den frekvens som den återger. Vill någon hävda något annat så får det visa det och gärna med mätningar.
Varför svarar du inte på mina frågor? Har du ingen kunskap i ämnet så säg det direkt i stället så ska jag inte fråga dig mer.
Postad 17 March 2011 - 02:15
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Varför svarar du inte på mina frågor? Har du ingen kunskap i ämnet så säg det direkt i stället så ska jag inte fråga dig mer.
Dina frågor har inget med tråden att göra och är så svepande att dom är omöjlig att svara på om man inte är elementkonstruktör. Starta en ny tråd om du inte kan hålla dig inom trådämnet, tack.
Postad 17 March 2011 - 08:42
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Dina frågor har inget med tråden att göra och är så svepande att dom är omöjlig att svara på om man inte är elementkonstruktör. Starta en ny tråd om du inte kan hålla dig inom trådämnet, tack.
De har i allra högsta grad med topic att göra. De är dessutom mycket konkreta. Bra dock att du inser din begränsning. För att förstå hur ett element till fullo fungerar bör man alltså vara elementkonstruktör. Därför bör man kanske som "lekman" vara mer ödmjuk gällande uttalanden om vilka ljudliga parametrar ett element påverkar.
Postad 17 March 2011 - 08:53
ButSometimesTheyDont
-
ButSometimesTheyDont
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Dåligt argument, självklart har hans frågor med tråden att göra. Vi är många som väntar på ditt svar!
Postad 17 March 2011 - 08:56
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
De har i allra högsta grad med topic att göra. De är dessutom mycket konkreta. Bra dock att du inser din begränsning. För att förstå hur ett element till fullo fungerar bör man alltså vara elementkonstruktör. Därför bör man kanske som "lekman" vara mer ödmjuk gällande uttalanden om vilka ljudliga parametrar ett element påverkar.
Absolut kan det vara så. Därför borde Patrik Caesar varit mer ödmjuk i sitt uttalande, men jag anser att tråden nått så långt den kan. Vi är alla överens om att en högtalare subjektivt kan uppfattas som snabb men att det beror på en helhet.
Postad 17 March 2011 - 09:06
Mikael_80
-
Mikael_80
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
Absolut kan det vara så. Därför borde Patrik Caesar varit mer ödmjuk i sitt uttalande, men jag anser att tråden nått så långt den kan. Vi är alla överens om att en högtalare subjektivt kan uppfattas som snabb men att det beror på en helhet.
Amen to that! =)
Postad 17 March 2011 - 10:24
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
om man kör ett 50hz svep på ett sämre/billigare/urkasst element så är det ju inte säkert att det spelar upp 50hz pga att det är långsamt?
bara en tanke...inget konkret.
Postad 17 March 2011 - 11:35
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Dåligt argument, självklart har hans frågor med tråden att göra. Vi är många som väntar på ditt svar!
Självfallet har de det. Och jag vet att många har väntat länge på hans svar. Dock har han ju själv, i och med sitt senaste inlägg, så att säga diskvalificerat sig för att svara. Eftersom han bevisligen inte är elementkonstruktör och hans tes är att det krävs elementkonstruktörskompetens för att kunna svara fullödigt på hur ett element påverkar ljudåtergivningen i samtliga avseenden, kommer ju eventuella repliker i ämnet från hans sida att fullständigt sakna trovärdighet.
Redigerat av bensnake, 17 March 2011 - 11:37.
Postad 17 March 2011 - 11:50
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Såklart har vi alla begränsningar, du har det med. Jag tycker man skall lära sig använda rätt ord. Om jag säger att patrik sjölberg hade världsrekord i lyft så kanske inte alla vet vad det betyder. "Lyft"? Så snabb är fel ord vilket redan förklarats. Jag har frågat dig flera gånger efter några bevis för att ett element är snabbare än ett annat, men hittills så har du inte svarat. Min tolkning är att du inte har någon aning, right? Ödmjukhet är bra, Patrik Caesar hävdade saker, när folk fråga vad det betyder så hoppar han på dom och säger allt förutom exakt vad "reptilsnabbt" element skulle vara. Det är inte ödmjukhet. Jag och flera andra tog upp dom faktiska problemen som finns i rummet, med djupbasen mm. Då kanske du borde vara ödmjuk när du svara oss? Hittills så har jag inte sett en enda verklig förklaring från din sida, men ett klagade på dom som lagt fram verkliga förklaringar. Det är inte ödmjukt. Något att tänka på. Självfallet har de det. Och jag vet att många har väntat länge på hans svar. Dock har han ju själv, i och med sitt senaste inlägg, så att säga diskvalificerat sig för att svara. Eftersom han bevisligen inte är elementkonstruktör och hans tes är att det krävs elementkonstruktörskompetens för att kunna svara fullödigt på hur ett element påverkar ljudåtergivningen i samtliga avseenden, kommer ju eventuella repliker i ämnet från hans sida att fullständigt sakna trovärdighet.
Trovärdigheten ligger i vilken grund man står på. Jag vill inte uttala mig om saker jag inte har en bra grund på. Du påstår allt möjligt (kablar, rör, etc) som det inte finns någon grund för. Vem som ev saknar trovärdighet är upp till var och en att värdera.
Postad 17 March 2011 - 12:00
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
om man kör ett 50hz svep på ett sämre/billigare/urkasst element så är det ju inte säkert att det spelar upp 50hz pga att det är långsamt?
bara en tanke...inget konkret.
Vad skulle den spela upp då? Jag kan hålla med om att elementet kan vara oartikulerat, den kan ha problem med djupare frekvenser, etc. Men just hur snabbt den återger en viss frekvens?
Postad 17 March 2011 - 12:31
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Såklart har vi alla begränsningar, du har det med. Jag tycker man skall lära sig använda rätt ord. Om jag säger att patrik sjölberg hade världsrekord i lyft så kanske inte alla vet vad det betyder. "Lyft"? Så snabb är fel ord vilket redan förklarats. Jag har frågat dig flera gånger efter några bevis för att ett element är snabbare än ett annat, men hittills så har du inte svarat. Min tolkning är att du inte har någon aning, right?
Ödmjukhet är bra, Patrik Caesar hävdade saker, när folk fråga vad det betyder så hoppar han på dom och säger allt förutom exakt vad "reptilsnabbt" element skulle vara. Det är inte ödmjukhet. Jag och flera andra tog upp dom faktiska problemen som finns i rummet, med djupbasen mm. Då kanske du borde vara ödmjuk när du svara oss? Hittills så har jag inte sett en enda verklig förklaring från din sida, men ett klagade på dom som lagt fram verkliga förklaringar. Det är inte ödmjukt.
Något att tänka på.
Trovärdigheten ligger i vilken grund man står på. Jag vill inte uttala mig om saker jag inte har en bra grund på. Du påstår allt möjligt (kablar, rör, etc) som det inte finns någon grund för. Vem som ev saknar trovärdighet är upp till var och en att värdera.
Jag har konsekvent, tråden igenom, inte påstått någonting (annat än att elementen givetvis har betydelse för återgivningen). Däremot har jag ställt frågor för att jag är nyfiken. När jag fått svar har jag läst, begrundat och i de fall jag tycker att svaren jag fått inte riktigt besvarat den fråga jag ställt alternativt när någon undvikit att svara (som du), har jag upprepat frågan. Ibland har jag också ställt följdfrågor för att de som svarat ska utvecka sina "teser" en smula. Jag har heller inte påstått att jag har några bevis för något i tråden. Det har jag också vid upprepade tillfällen sagt när du efterfrågat sådana. Det måste du väl sett? Jag har inte ens påstått att jag över huvud taget HAR någon åsikt i frågan. Det är det DU som har tillmätt mig. Jag är dock glad att du säger att ödmjukhet är en dygd när man inte har på fötterna, vilket du uppenbarligen insett i denna tråd. Det ska du ha cred för.
Redigerat av bensnake, 17 March 2011 - 12:46.
Postad 17 March 2011 - 12:34
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Vad skulle den spela upp då? Jag kan hålla med om att elementet kan vara oartikulerat, den kan ha problem med djupare frekvenser, etc. Men just hur snabbt den återger en viss frekvens?
det var bara en tanke. man matar in 50hz men elementet klarar inte av att hålla jämn 50hz ton och kanske pendlar mellan 40-60hz eller nått...vilket gör att det låter apa....som sagt bara en tanke..har ingen aning hur det ligger till in real life.
Postad 17 March 2011 - 12:49
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
det var bara en tanke.
man matar in 50hz men elementet klarar inte av att hålla jämn 50hz ton och kanske pendlar mellan 40-60hz eller nått...vilket gör att det låter apa....som sagt bara en tanke..har ingen aning hur det ligger till in real life.
Om jag får spekulera lite här så tror jag att det är en väldigt enkel uppgift för ett högtalarelement att återge en konstant ton (så länge som det inte är för höga ljudnivåer som krävs).
Postad 17 March 2011 - 14:46
Unregistered7790dfc3
-
Unregistered7790dfc3
-
Lärjunge
-
-
301 inlägg
Om du skickar in en sinuston till ett högtalarelement så kommer de allra flesta inte ha några problem att hålla rätt frekvens (så länge frekvensen är inom elementets verksamhetsområde). Försök spela upp en 10khz ton med ett 12" baselement så kommer det nog inte gå så bra(elementet är faktiskt inte "snabbt" nog). Det riktiga problemet kommer dock när man ska spela flera toner "samtidigt". Enligt mig så existerar "snabbhet" här i allra högsta grad. Att skifta mellan frekvenser på mycket kort tid ställer stora krav på ett "snabbt" element, som sitter i en korrekt låda. Eftersvängningar och kasst transientsvar kommer att påverka ljudet mycket negativt.
Ett snabbt element kan således återge de korrekta tonerna vid en korrekt tidpunkt. För mig är det solklart att detta skiljer sig från element till element samt att man kan beskriva ett element eller en högtalare som snabb eller långsam.
Redigerat av Unregistered7790dfc3, 17 March 2011 - 14:48.
Postad 17 March 2011 - 17:43
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
För att få en korrekt bas så krävs det enormt mycket utav rummet, att komma undan en basabsorbent eller EQ (vilket inte är att rekomendera), så ska man ha sjukt tur! Sluten låda är väl att föredra om man vill ha mindre GD, finns portade som är schyssta men krävs mer för att få lådan bra.
bensnake:
Du snckade tidigare angånde olika nya styvare konmatrial. Dessa är oftas för att flytta konuppbrytningarna, samt göra att konen inte viker/missformar sig vid lite högre volymer.
Något ubersnabbt element finns nog inte... Jag vet att jag och David var på mässa och lyssnade på högtalarna Patrik Caesar mumlar om. Minns att David snurrade iväg säljaren rejält, han verkade ite ha mer koll än vad som står i brochyren. Tycket det inte alls låt någe vidare, i klass med nått medelmåttigit på Elgiganten.
Redigerat av Timpolanen, 17 March 2011 - 17:44.
Postad 17 March 2011 - 18:05
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
bensnake:
Du snckade tidigare angånde olika nya styvare konmatrial. Dessa är oftas för att flytta konuppbrytningarna, samt göra att konen inte viker/missformar sig vid lite högre volymer.
Gjorde jag?
Postad 17 March 2011 - 18:21
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jag är dock glad att du säger att ödmjukhet är en dygd när man inte har på fötterna, vilket du uppenbarligen insett i denna tråd. Det ska du ha cred för.
Vad har jag inte på fötterna om?
Postad 17 March 2011 - 18:26
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Vad har jag inte på fötterna om?
På hur ett element påverkar ljudåtergivningen i samtliga avseenden.
Postad 17 March 2011 - 18:28
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Oj missade, var nog mannen med fina cobran
Postad 17 March 2011 - 18:30
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Något ubersnabbt element finns nog inte... Jag vet att jag och David var på mässa och lyssnade på högtalarna Patrik Caesar mumlar om. Minns att David snurrade iväg säljaren rejält, han verkade ite ha mer koll än vad som står i brochyren. Tycket det inte alls låt någe vidare, i klass med nått medelmåttigit på Elgiganten.
Shit, snart kommer du bli bombarderad av Pm från Caesar
Postad 17 March 2011 - 23:56
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
På hur ett element påverkar ljudåtergivningen i samtliga avseenden.
Det kan jag lova dig ingen här på forumet kan heller. Ytterst få personer har sådan kunskap.
Postad 18 March 2011 - 08:33
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Det kan jag lova dig ingen här på forumet kan heller. Ytterst få personer har sådan kunskap.
Precis. Nu ska jag göra ett litet experiment; vi ska se om din ödmjukhet låter mig få sista ordet av oss två, d.v.s. att du inte replikerar på detta...
Redigerat av bensnake, 18 March 2011 - 08:33.
Postad 18 March 2011 - 16:36
Unregistered2002
-
Unregistered2002
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Nu går det för långt, jag talar aldrig med kunder under mina demos, jag spelar musik, så du ljuger alltså rakt upp och ner. Det måste finnas någon som varit på en av mina demos som kan eller vågar tala sanning och kan intyga att detta stämmer. Sen har jag talat om vart information om Vivids technology finns på deras hemsida www.vividaudio.com och då förstår alla att detta skulle ta och fylla sida upp och sida ner, men där finns allt om deras uppbyggnad av högtalare, material, elementen, magneten, lindning osv. Tight, snabb eller vad man nu använder för ord, är det så märkligt att förstå? Min vresighet beror på när folk ljuger. Trollling är bara slöseri med tid. Eftersom det är subjektiva upplevelser vi talar om och om man inte gillar något är det upp till en och var. Smaken är ju som baken. Nu har jag svarat, så nu får det vara bra.
Postad 18 March 2011 - 16:49
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Nu går det för långt, jag talar aldrig med kunder under mina demos, jag spelar musik, så du ljuger alltså rakt upp och ner. Det måste finnas någon som varit på en av mina demos som kan eller vågar tala sanning och kan intyga att detta stämmer.
Sen har jag talat om vart information om Vivids technology finns på deras hemsida www.vividaudio.com och då förstår alla att detta skulle ta och fylla sida upp och sida ner, men där finns allt om deras uppbyggnad av högtalare, material, elementen, magneten, lindning osv. Tight, snabb eller vad man nu använder för ord, är det så märkligt att förstå?
Min vresighet beror på när folk ljuger. Trollling är bara slöseri med tid.
Eftersom det är subjektiva upplevelser vi talar om och om man inte gillar något är det upp till en och var. Smaken är ju som baken.
Nu har jag svarat, så nu får det vara bra.
Vet inte om det var du eller någon annan men det var nån snubbe som hade typ noll koll, som resepenterar och stod och pratade om de "jätte snabba basen". Så jag ljuger inte, jag och DVD-ai var där på mässan på sheraton förra eller för förra året. Sedan får läsarna här väla vem de tror på... Tror inte du hajjar att du gräver din egen hifi grav med en spade insmörjat i ormolja.
Postad 18 March 2011 - 17:03
Mikael_80
-
Mikael_80
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
Nu går det för långt, jag talar aldrig med kunder under mina demos, jag spelar musik, så du ljuger alltså rakt upp och ner. Det måste finnas någon som varit på en av mina demos som kan eller vågar tala sanning och kan intyga att detta stämmer.
Sen har jag talat om vart information om Vivids technology finns på deras hemsida www.vividaudio.com och då förstår alla att detta skulle ta och fylla sida upp och sida ner, men där finns allt om deras uppbyggnad av högtalare, material, elementen, magneten, lindning osv. Tight, snabb eller vad man nu använder för ord, är det så märkligt att förstå?
Eftersom det är subjektiva upplevelser vi talar om och om man inte gillar något är det upp till en och var. Smaken är ju som baken.
Lite offtopic, men jag är lite intresserad av att veta vilken typ av musik du brukar dema högtalarna med och vilken typ av musik du spelade på mässan förra året för att dema "snabbheten" i elementen?
Postad 18 March 2011 - 17:32
Unregistered2002
-
Unregistered2002
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Vet inte om det var du eller någon annan men det var nån snubbe som hade typ noll koll, som resepenterar och stod och pratade om de "jätte snabba basen".
Så jag ljuger inte, jag och DVD-ai var där på mässan på sheraton förra eller för förra året. Sedan får läsarna här väla vem de tror på...
Det kan ha varit Stefan från Akkelis som demade K1 (varannan gång spelade jag på GIYA) förra året och då får man förstå att han inte kan allt om högtalarna, men hans upplevelse om "jätte snabba basen" får han väl ha precis som du får tycka att det inte "inte alls låt någe vidare" Men jag talar aldrig medan jag spelar musik och det är också därför jag har en anläggning. Alltså spela musik.
Redigerat av Unregistered2002, 18 March 2011 - 18:47.
Postad 18 March 2011 - 19:41
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
tänk hur många här på forumet som skulle få "snabb"  bas ifall de lagt ett par öre på rummet och dess akustiska förutsättningar.
Redigerat av robert293, 18 March 2011 - 19:54.
Postad 18 March 2011 - 20:26
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
tänk hur många här på forumet som skulle få "snabb" bas ifall de lagt ett par öre på rummet och dess akustiska förutsättningar.
+ 1
Postad 18 March 2011 - 21:38
Mikael_80
-
Mikael_80
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
tänk hur många här på forumet som skulle få "snabb" bas ifall de lagt ett par öre på rummet och dess akustiska förutsättningar.
Jo, att fixa till akustiken i rummet börjar man sakta inse att det är det som gäller för att få till ljudet så bra som möjligt. Hur kul det än är att köpa nya prylar =) Är för övrigt övertygad om att hur "snabbt" ett baselement än är så kommer det inte uppfattas just som snabbt om t.ex basvågor hänger kvar i rummet, då kan det i många fall låta bumligt och inte snabbt...
Postad 18 March 2011 - 21:55
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Patrik fortsätter att skicka PM till mig även om jag har bett honom att sluta med det.
Därför skickade jag precis ett mail till Vivid Audio, där jag ifrågasatte hans lämplighet som importör. Jag översatte även de PM han har skickat till mig.
Postad 18 March 2011 - 22:35
Unregisteredefd85ed3
-
Unregisteredefd85ed3
-
Forumräv
-
-
576 inlägg
Patrik fortsätter att skicka PM till mig även om jag har bett honom att sluta med det.
Därför skickade jag precis ett mail till Vivid Audio, där jag ifrågasatte hans lämplighet som importör. Jag översatte även de PM han har skickat till mig.
Riktigt tråkigt. Jag skulle även skicka hans PM till en admin för det är inte okej.
Postad 19 March 2011 - 03:15
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Blir det inte konstig stämning på dina demos om du vägrar prata med potentiella kunder? Om man nu tycker att det låter bra, hur ska man då få mer information om en intressant produkt när säljaren vägra öppna munnen?
Postad 19 March 2011 - 08:23
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Bra, infa gärna om du får någon respons ifrån dem. Jag hoppas vivid audio tar det seriöst och hittar en annan lämpligare importör som har förmågan att föra sig på forum. Patrik fortsätter att skicka PM till mig även om jag har bett honom att sluta med det.
Redigerat av SweElite, 19 March 2011 - 08:25.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|