XTZ 95.XX-tråden
605 svar till detta ämne
Postad 15 januari 2013 - 18:07
UseJimmy
-
UseJimmy
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Efter att ha lyssnat mer på olika stilar har jag märkt att det inte går att ha en inställning som passar allt bäst, en del blir bättre med pure direct men i vissa låtar känns det som att all bas försvinner och då blir det inge bra..
All channels tycker jag känns fel eftersom musiken är stereo så då måste ju recievern "skapa" x kanaler till och det känns knepigt. Men alla tycker vi olika 
Men om du använder dig av en Subwoofer så borde det ju inte spela någon roll eller, för receivern skickar ju bara ut en signal så den kan ju inte bli styrd på något sätt om jag förstår det rätt?...(Aktiv subwoofer)
Redigerat av UseJimmy, 15 januari 2013 - 18:09.
Postad 15 januari 2013 - 19:26
Unregisteredb30b4e19
-
Unregisteredb30b4e19
-
Användare
-
-
248 inlägg
Men om du använder dig av en Subwoofer så borde det ju inte spela någon roll eller, för receivern skickar ju bara ut en signal så den kan ju inte bli styrd på något sätt om jag förstår det rätt?...(Aktiv subwoofer)
Använder inte subben till musik, tycker basen blir för dominerande då. Och recievern skickar ut olika signal beroemde på inställning, pure direct går opåverkad genom recievern medans om den är avslagen så "förbättrar" recievern signalen. Så det spelar stor roll vilken inställning och vilket läge man har
Postad 19 januari 2013 - 21:02
UseJimmy
-
UseJimmy
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Är det någon som har lite erfarenhet och jämfört XTZ 95.44 med andra golvhögtalare runt samma pris?
Vad menas med att en högtalare/receiver är färgad i ljudet?
Redigerat av UseJimmy, 21 januari 2013 - 11:30.
Postad 19 januari 2013 - 21:15
PavelNedved
-
PavelNedved
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Har nån här koll på 95.xx-centern? Hur är den i jämförelse med en 99.26-center?
Postad 21 januari 2013 - 14:17
Midskogs
-
Midskogs
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Jag är totalt novis på detta med högtalare och har använt väldigt budgethögtalare i 7-8 år. Jag funderar på att beställa XTZ 95.44 samt tillhörande center och senare 2 stativare i samma serie om jag känner att det behövs. Däremot undrar jag om jag kommer att egentligen höra någon skillnad mellan 95.XX och exempelvis Dynavoice Challenger/definition eller något ur dynavoice överhuvudtaget. Det känns som mer kvalité med XTZ, fast jag är inte rätt person att avgöra det.
Jag har precis köpt en Yamaha RX-V771 och kommer att lyssna på mycket musik och se mycket film, 50/50 man kan säga.
Redigerat av Midskogs, 21 januari 2013 - 14:45.
Postad 21 januari 2013 - 22:09
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
Har nån här koll på 95.xx-centern? Hur är den i jämförelse med en 99.26-center?
I mitt tycke så kände jag att 95 serien låter bättre trotts att 99 serien SKA vara bättre hmmm Ljud är väldigt individuellt och därför svårt att säga vad du skulle tycka.
Postad 21 januari 2013 - 22:15
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
Är det någon som har lite erfarenhet och jämfört XTZ 95.44 med andra golvhögtalare runt samma pris?
I regel så har tilvärkarna egen filosofi om hur det ska låta. Sen fins det dom som vil göra produkten så transparant som möjligt och där efter kommer priset haha. Transparant menas med att det ska låta så som producenten har tänkt sig att det ska låta. Dom som värkligen kan höra det tex är musiker som vet hur tonerna ska låta när man spelar dom och sen lysna på dom i en anläggning. Klart att vi vanliga kan det med  men gav bara ett exempel för att vara tydlig.
Postad 21 januari 2013 - 23:23
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1 237 inlägg
Rent krasst betyder det att den förstör originalljudet. Alla högtalare, och i synnerhet lyssningsrum, förstör ljudet mer eller mindre. Min rekommendation är att man försöker hitta så ofärgade högtalare (och fixar så neutral placering och akustik) som möjligt. Om man sedan föredrar en viss färgning av ljudet (t ex starkare bas och svagare diskant) kan man fixa det med digital signalbehandling.
Postad 22 januari 2013 - 05:49
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
Notera att sådan anläggning har sin prislapp  Ino Audio är dom som är i topp med VÄLDIGT rimlig prislapp. Sedan så kan det kompleteras med Holografic Audio. Men förstärkare är sällan billiga då.
Postad 22 januari 2013 - 08:46
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1 237 inlägg
Begagnat kan du hitta väldigt bra grejer till rimliga priser. Ett annat alternativ är att bygga själv, du kan relativt enkelt bygga dipoler med toppelement för några tusen. Komplettera med subbar, fixa sedan akustiken för några tusen och kör digital rumskalibrering så har du en suverän hifi-anläggning.
Postad 24 januari 2013 - 21:25
Sirmiax
-
Sirmiax
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Haloba gubbar!
Planerar inför nästa inköp ;-).
Först bildköpet gjort:
Projen JVC X35...... check
107" 2.35 duk ......check
Sen ljudet som jag vill byta upp:
Högtalare ....ok....men vill ha mer bio ljud...
Förstärkare....ok....men vill ha nyare.....
Så vad tror/tycker ni om detta system (plus ett par bipolära som sido surround (några förslag?)???
http://www.fyndborse.../nytt-objekt_13
Postad 25 januari 2013 - 12:19
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
Haloba gubbar!
Planerar inför nästa inköp ;-). Först bildköpet gjort: Projen JVC X35...... check 107" 2.35 duk ......check
Sen ljudet som jag vill byta upp: Högtalare ....ok....men vill ha mer bio ljud... Förstärkare....ok....men vill ha nyare.....
Så vad tror/tycker ni om detta system (plus ett par bipolära som sido surround (några förslag?)???
Posta länken igen.
Postad 25 januari 2013 - 12:37
UseJimmy
-
UseJimmy
-
Amatör
-
-
77 inlägg
I regel så har tilvärkarna egen filosofi om hur det ska låta. Sen fins det dom som vil göra produkten så transparant som möjligt och där efter kommer priset haha. Transparant menas med att det ska låta så som producenten har tänkt sig att det ska låta. Dom som värkligen kan höra det tex är musiker som vet hur tonerna ska låta när man spelar dom och sen lysna på dom i en anläggning. Klart att vi vanliga kan det med men gav bara ett exempel för att vara tydlig.
Hur går det med hemmabygget
Redigerat av UseJimmy, 25 januari 2013 - 12:40.
Postad 25 januari 2013 - 12:54
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
Hur går det med hemmabygget 
Just nu så står det stilla. Ska nog måla om imorgon. Annars så har man haft fullt upp med annat. Barnkalas, skaffat katt, katten blir sjuk, jagat rörmockare och offerter på nytt borrhål och ny panna, jagat banken och en massa annat. Haha mYcket på G. Måste skaffa mer bygg material nu för att fixa rummet mer. De positiva är att man är pigg och orkar. Får se hur länge
Postad 25 januari 2013 - 20:19
Sirmiax
-
Sirmiax
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Haloba gubbar!
Planerar inför nästa inköp ;-). Först bildköpet gjort: Projen JVC X35...... check 107" 2.35 duk ......check
Sen ljudet som jag vill byta upp: Högtalare ....ok....men vill ha mer bio ljud... Förstärkare....ok....men vill ha nyare.....
http://www.fyndborsen.se/xtz/hogtalarpaket/nytt-objekt_13
Postad 25 januari 2013 - 20:43
n_sandstrom
-
n_sandstrom
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
"mycket roligare än så här blir det inte under 20000:-"Tja, ser man till hur jag gillar att höra ljud, så kan jag absolut inte säga emot den raden. och då har jag dessutom bara en av subbarna själv. (kanske inte så länge till )
Postad 26 januari 2013 - 11:38
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
"mycket roligare än så här blir det inte under 20000:-" Tja, ser man till hur jag gillar att höra ljud, så kan jag absolut inte säga emot den raden. och då har jag dessutom bara en av subbarna själv. (kanske inte så länge till )
http://www.fyndborsen.se/xtz/hogtalarpaket/nytt-objekt_13
Mumsigt paket  man kan ju alltid höra med dom vad priset skulle hamna på om man bYter ut 12.16 mot 12.18 ICE
Postad 26 januari 2013 - 12:43
Sirmiax
-
Sirmiax
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Mumsigt paket man kan ju alltid höra med dom vad priset skulle hamna på om man bYter ut 12.16 mot 12.18 ICE 
Det har jag redan frågat ;-) ....12.18 ice kostar 7490:- löst och med Room Analyzer 7990:- 95 paketet med 2st ICE istället landar på 21990:- Du kan få mer och djupare bas med 12.18, dock inte alltid bättre kvalitativt beroende på rummet Men det går nog säkert och förhandla lite på. ........
Redigerat av Sirmiax, 26 januari 2013 - 12:45.
Postad 26 januari 2013 - 13:03
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
Det har jag redan frågat ;-)
....12.18 ice kostar 7490:- löst och med Room Analyzer 7990:-
95 paketet med 2st ICE istället landar på 21990:-
Du kan få mer och djupare bas med 12.18, dock inte alltid bättre kvalitativt beroende på rummet
Men det går nog säkert och förhandla lite på. ........
Dom brukar vara fleXibla. Tycker du kan pressa priset. 12.18ICE Såldes ju för 6K nyss då dom körde kampanj. Skaffar du en Onkyo 818 uppåt så hjälper den till med XT32 kalibreringen som sköter sig bra om man har ett svårt/dåligt akustiskt rum. Lite akustiska åtgärder går oxå genomföra. Hur bor du? Blir det en bio grotta eller ett vardagsrummet. Nyfiken  Tycker du ska försöka pressa priset (är det en offert du fick som hamnade på 21990kr)
Postad 26 januari 2013 - 13:14
Sirmiax
-
Sirmiax
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Dom brukar vara fleXibla. Tycker du kan pressa priset. 12.18ICE Såldes ju för 6K nyss då dom körde kampanj. Skaffar du en Onkyo 818 uppåt så hjälper den till med XT32 kalibreringen som sköter sig bra om man har ett svårt/dåligt akustiskt rum. Lite akustiska åtgärder går oxå genomföra. Hur bor du? Blir det en bio grotta eller ett vardagsrummet. Nyfiken Tycker du ska försöka pressa priset (är det en offert du fick som hamnade på 21990kr)
Biodedikerat kolsvart betong rum (bara ätt väggar & tak med tunn cellplast och draperi på väggarna) ca 4x6 m. Det blir antingen Yamaha 1020/2020 eller marantz 6007/7007. Marantzen är ju bara sååååååå snygg. ;-) Fast även kollat på 818 också. Det vara över mail. Dvs jag har kopierat svaret.
Redigerat av Sirmiax, 26 januari 2013 - 13:19.
Postad 26 januari 2013 - 21:14
Midskogs
-
Midskogs
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Testar igen, även om jag ogillar att skriva samma inlägg flera gånger, men ska beställa högtalare imorgon och känner jag att jag behöver få mer kött på benen, så jag hoppas att ingen tar illa upp.
Jag är totalt novis på detta med högtalare och har använt väldigt budgethögtalare i 7-8 år. Jag funderar på att beställa XTZ 95.44 samt tillhörande center och senare 2 stativare i samma serie om jag känner att det behövs. Däremot undrar jag om jag kommer att egentligen höra någon skillnad mellan 95.XX och exempelvis Dynavoice Challenger/definition eller något ur dynavoice överhuvudtaget. Det känns som mer kvalité med XTZ, fast jag är inte rätt person att avgöra det.
Jag har precis köpt en Yamaha RX-V771 och kommer att lyssna på mycket musik och se mycket film, 50/50 man kan säga.
Postad 26 januari 2013 - 21:19
n_sandstrom
-
n_sandstrom
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Testar igen, även om jag ogillar att skriva samma inlägg flera gånger, men ska beställa högtalare imorgon och känner jag att jag behöver få mer kött på benen, så jag hoppas att ingen tar illa upp.
Efter en dag kommer du inte höra någon större skillnad mot en kompetent Dynavoice, efter två månader kommer du inte vilja vara utan dina XTZ  Gör som jag annars, jag började med att plocka hem stativarna, för att få känna på ljudet utan att behöva slänga ut en förmögenhet.
Redigerat av n_sandstrom, 26 januari 2013 - 21:20.
Postad 26 januari 2013 - 22:32
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1 237 inlägg
Du underskattar dig själv, du är den enda som kan avgöra vad som passar dig. Om du har tid och intresse för "hifi" skulle jag råda dig till att plocka hem säg 4-5 modeller som har fått bra kritik inom din budgetgräns och jämför (det kan även vara bra att lyssna på en dyrare, riktigt bra högtalare för att ha en referens på hur bra det kan låta). Du kommer garanterat höra skillnad och gilla någon modell bättre. Dock skulle jag råda dig till att åtminstone göra grundläggande akustikfixar innan jämförelsen då detta annars kan påverka ljudet orättvist negativt för vissa högtalare.
Postad 27 januari 2013 - 01:19
Midskogs
-
Midskogs
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Efter en dag kommer du inte höra någon större skillnad mot en kompetent Dynavoice, efter två månader kommer du inte vilja vara utan dina XTZ  Gör som jag annars, jag började med att plocka hem stativarna, för att få känna på ljudet utan att behöva slänga ut en förmögenhet.
Du underskattar dig själv, du är den enda som kan avgöra vad som passar dig. Om du har tid och intresse för "hifi" skulle jag råda dig till att plocka hem säg 4-5 modeller som har fått bra kritik inom din budgetgräns och jämför (det kan även vara bra att lyssna på en dyrare, riktigt bra högtalare för att ha en referens på hur bra det kan låta). Du kommer garanterat höra skillnad och gilla någon modell bättre. Dock skulle jag råda dig till att åtminstone göra grundläggande akustikfixar innan jämförelsen då detta annars kan påverka ljudet orättvist negativt för vissa högtalare.
Problemet är att jag bor i Luleå, långt ifrån någonstans där man kan testa, och att ta hem högtalare och sedan skicka tillbaka låter som alldeles för mycket jobb för mig. Jag vill helt enkelt ha högtalare där jag kan spela högt och känna att jag har gjort ett "uppköp" från mina 6-8 år gamla Yamaha-högtalare som följde med, dvs satelitare. När jag beställer så beställer jag och orkar inte bemöda mig att skicka tillbaka saker. Jobbar oregelbundet så jag måste ordna så att posten skickar hemleverans på onsdag eller fredag. JAg vill helt enkelt något som låter bra, ganska isolerad lägenhet, endast en granne bredvid mig med tjocka betongväggar, ingen under mig och ingen över mig(terass ovanför mig). Jag har alltså kört utan bas under dessa år, och jag vill ha lite mer tryck med mina nya högtalare. Köpt en V771 Yamaha för ändamålet.
Redigerat av Midskogs, 27 januari 2013 - 01:21.
Postad 27 januari 2013 - 11:56
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
Problemet är att jag bor i Luleå, långt ifrån någonstans där man kan testa, och att ta hem högtalare och sedan skicka tillbaka låter som alldeles för mycket jobb för mig. Jag vill helt enkelt ha högtalare där jag kan spela högt och känna att jag har gjort ett "uppköp" från mina 6-8 år gamla Yamaha-högtalare som följde med, dvs satelitare. När jag beställer så beställer jag och orkar inte bemöda mig att skicka tillbaka saker. Jobbar oregelbundet så jag måste ordna så att posten skickar hemleverans på onsdag eller fredag. JAg vill helt enkelt något som låter bra, ganska isolerad lägenhet, endast en granne bredvid mig med tjocka betongväggar, ingen under mig och ingen över mig(terass ovanför mig).
Jag har alltså kört utan bas under dessa år, och jag vill ha lite mer tryck med mina nya högtalare. Köpt en V771 Yamaha för ändamålet.
Yamaha kommer sköta jobbet bra. 95 serien är bra högtalare som är allsidiga enligt mig. Jag har till och med tackat nej till 99 seried eftersom 95 serien tiltalade mig mer efter att man provlyssnat vid fler tilfällen. Läs igenom tråden så kan du läsa våra intryck och vi är eniga om att högtalarna är väldigt trevliga för den lilla slanten som man får lägga ut. Låter fint redan när man packar upp dom och bättre blir dom ju mer man lyssnar  (inspelningstid som alla andra högtalare) gillar du djup bas till film så rekomenderar jag sub förstärkning men 95:orna har faktiskt trevlig bas så som dom är. Sen som vi brukar skriva så är ljud individuellt och bara du kan avgöra om du gillar det du hör.
Postad 28 januari 2013 - 15:14
Midskogs
-
Midskogs
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Yamaha kommer sköta jobbet bra. 95 serien är bra högtalare som är allsidiga enligt mig. Jag har till och med tackat nej till 99 seried eftersom 95 serien tiltalade mig mer efter att man provlyssnat vid fler tilfällen. Läs igenom tråden så kan du läsa våra intryck och vi är eniga om att högtalarna är väldigt trevliga för den lilla slanten som man får lägga ut. Låter fint redan när man packar upp dom och bättre blir dom ju mer man lyssnar (inspelningstid som alla andra högtalare) gillar du djup bas till film så rekomenderar jag sub förstärkning men 95:orna har faktiskt trevlig bas så som dom är. Sen som vi brukar skriva så är ljud individuellt och bara du kan avgöra om du gillar det du hör.
Jag tackar för svaret, jo det är ju individuellt just det med ljudet. Jag beställde precis (för cirka 1 H) högtalarna och fick dem för 4 688 med frakt. Nu kommer jag få gå runt med en klump i magen tills att jag får hem dem och har packat upp samt kopplat in dem. Centern beställer jag nog nästa månad. Det jag undrar nu över, är vart kopplar jag in kablarna? + till + samt - till -, däremot finns det 3 olika enligt bilden. https://www.minhembi...c_id=413806.jpgSpelar det någon roll i vilken av 3 jag kopplar in kablarna i? Dvs som jag tar dem längst upp, i mitten eller längst ner?
Postad 28 januari 2013 - 16:40
UseJimmy
-
UseJimmy
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Jag tackar för svaret, jo det är ju individuellt just det med ljudet. Jag beställde precis (för cirka 1 H) högtalarna och fick dem för 4 688 med frakt. Nu kommer jag få gå runt med en klump i magen tills att jag får hem dem och har packat upp samt kopplat in dem. Centern beställer jag nog nästa månad.
Det jag undrar nu över, är vart kopplar jag in kablarna? + till + samt - till -, däremot finns det 3 olika enligt bilden.
https://www.minhembi...c_id=413806.jpg
Spelar det någon roll i vilken av 3 jag kopplar in kablarna i? Dvs som jag tar dem längst upp, i mitten eller längst ner?
Hur lyckades du få 95.44 för ynka 4 688 med frakt?
Redigerat av UseJimmy, 28 januari 2013 - 18:24.
Postad 28 januari 2013 - 17:22
Midskogs
-
Midskogs
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Hur lyckades du får 95.44 för ynka 4 688 med frakt? 
Jag klickade på "Begär offert"-knappen efter att ha lagt till den i kassan. Jag måste säga att jag gillar Fyndbörsen och kommer nog att hålla mig till den butiken.
Redigerat av Midskogs, 28 januari 2013 - 17:24.
Postad 28 januari 2013 - 17:27
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
Jag tackar för svaret, jo det är ju individuellt just det med ljudet. Jag beställde precis (för cirka 1 H) högtalarna och fick dem för 4 688 med frakt. Nu kommer jag få gå runt med en klump i magen tills att jag får hem dem och har packat upp samt kopplat in dem. Centern beställer jag nog nästa månad.
Det jag undrar nu över, är vart kopplar jag in kablarna? + till + samt - till -, däremot finns det 3 olika enligt bilden.
https://www.minhembi...c_id=413806.jpg
Spelar det någon roll i vilken av 3 jag kopplar in kablarna i? Dvs som jag tar dem längst upp, i mitten eller längst ner?
Kul  Grattis till köpet och ett bra pris. + till + och - till - sen har det ingen betydelse vilken du väljer.
Postad 28 januari 2013 - 17:40
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
Har provat dessa och det låter likadant. En smaksak om du kör änkel kabel. Jag har den vänstra.
Postad 30 januari 2013 - 15:02
UseJimmy
-
UseJimmy
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Hur tycker ni Basen är i 95.44, efter att ni spelat in den lite mera!
Har någon jämfört den med ett par andra golvhögtalare runt samma pris?
Mvh Jimmy
Postad 30 januari 2013 - 20:53
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
Har inte reflekterat så mycket där eftersom man kör med subbar. Men annars så tycker jag att det låter bra när jag inte använder dom (subbarna) till musik.
Postad 30 januari 2013 - 21:23
n_sandstrom
-
n_sandstrom
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Min sub har vart borta på lagning i ett par veckor. Det är klart att frontarna inte helt kan ersätta en sub, men det har inte gått nån större nöd på mig iallafall, dom dunkar på långt mer än jag trodde.
Postad 30 januari 2013 - 22:50
Midskogs
-
Midskogs
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Har provat dessa och det låter likadant. En smaksak om du kör änkel kabel.
Jag har den vänstra.
Den där tweeter på bilden, vad gör den för något? Jag skulle ha haft högtalarna imorgon, men fastnade i Göteborg med "försenad transport" suck. Suttit på jobbet och uppdaterat godssökning var tionde minut idag, vilken plåga.
Redigerat av Midskogs, 30 januari 2013 - 22:54.
Postad 31 januari 2013 - 05:49
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
Den där tweeter på bilden, vad gör den för något? Jag skulle ha haft högtalarna imorgon, men fastnade i Göteborg med "försenad transport" suck. Suttit på jobbet och uppdaterat godssökning var tionde minut idag, vilken plåga.
tweeter = diskant. Vill man koppla optimalt så kör man varja element med egen drivning. Men i detta fal så är det overkill, en annan sak om du har geejjer för lite fetare pengar  då kanske kompromiss är uteslutet hehe.
Postad 31 januari 2013 - 06:53
Midskogs
-
Midskogs
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
tweeter = diskant. Vill man koppla optimalt så kör man varja element med egen drivning. Men i detta fal så är det overkill, en annan sak om du har geejjer för lite fetare pengar då kanske kompromiss är uteslutet hehe.
Med andra ord kan jag köra utan en sån där plugg, vad bra. Då har jag fått lite mer kött på benen. Får man bara avvakta på att sakerna kommer då.
Postad 31 januari 2013 - 08:10
n_sandstrom
-
n_sandstrom
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Med andra ord kan jag köra utan en sån där plugg, vad bra. Då har jag fått lite mer kött på benen. Får man bara avvakta på att sakerna kommer då.
Hm, jag tror ni missuppfattar varann, antar att du syftar på den svarta bygeln? Den höjer volymen på diskanten med 3dB, om man vill ha den mer framträdande. Det fungerar oavsett drivning
Postad 31 januari 2013 - 09:34
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
Hm, jag tror ni missuppfattar varann, antar att du syftar på den svarta bygeln? Den höjer volymen på diskanten med 3dB, om man vill ha den mer framträdande. Det fungerar oavsett drivning 
haha helt rätt. Tänkte inte så långt. Skriver mycket från mobilen och de blir lite slarv på vissa ställen.
Postad 31 januari 2013 - 18:31
Midskogs
-
Midskogs
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
haha helt rätt. Tänkte inte så långt. Skriver mycket från mobilen och de blir lite slarv på vissa ställen.
Jo det var den lilla svarta bygeln som sitter i tweeter. Det var jag som var lite dålig på att förklara vad jag menade. Då blir det att sätta i den bygeln. Angående kuddarna(jag antar att det följer med 2 st / högtalare), finns säkert trådar eller svar om det men vad är det för skillnad från att använda 1, 2 samt inga intryckta? Väntar fortfarande på dem.
Postad 31 januari 2013 - 18:58
n_sandstrom
-
n_sandstrom
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Jo det var den lilla svarta bygeln som sitter i tweeter. Det var jag som var lite dålig på att förklara vad jag menade. Då blir det att sätta i den bygeln. Angående kuddarna(jag antar att det följer med 2 st / högtalare), finns säkert trådar eller svar om det men vad är det för skillnad från att använda 1, 2 samt inga intryckta? Väntar fortfarande på dem.
http://www.xtz.se/se...are/95-44-white DU har manualen längst ner på sidan. Lika bra att läsa den nu, det kommer du inte hinna sen när högtalare ska packas upp
Postad 31 januari 2013 - 20:19
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
jag kör utan pluggar, känns bra. Det är en smaksak om du bill köra med eller utan. Får prova dig fram vad som känns bäst för dig. Vet hur det är att vänta på något som man set fram imot  Jobbigt.
Postad 01 februari 2013 - 20:41
Midskogs
-
Midskogs
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
jag kör utan pluggar, känns bra. Det är en smaksak om du bill köra med eller utan. Får prova dig fram vad som känns bäst för dig. Vet hur det är att vänta på något som man set fram imot Jobbigt.
http://www.xtz.se/se...are/95-44-white DU har manualen längst ner på sidan. Lika bra att läsa den nu, det kommer du inte hinna sen när högtalare ska packas upp 
Jag kom hem från jobbet precis och vad står inte i hallen? Just det, mina 2 högtalare som står så fint upprätt. Fick hjälp av en att ta in dem efter att lastbilschauffören kom med dem medan jag var på jobbet. Måste jag ställa in förstärkaren på någon särskild ohm innan jag kopplar in högtalarna? Dvs 4-6-8 ohm? Jag har en Yamaha RX-V771. Ska alldeles strax dra in dem hit i vardagsrummet och koppla in dem, men vill veta först.
Redigerat av Midskogs, 01 februari 2013 - 20:42.
Postad 01 februari 2013 - 21:13
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
Bara koppla in. Recivern sköter jobbet 
Gratti till högtalarna.
Postad 02 februari 2013 - 00:11
Midskogs
-
Midskogs
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Bara koppla in. Recivern sköter jobbet  Gratti till högtalarna.
Det verkar som att högtalarna är faktiskt bra. Satt precis och lyssnade en låt ur från eminem, hörde hur det knastrade förfärligt och allt, var tvungen att byta låt. Jag tror nog att jag kommer att trivas med dessa högtalare. Redan out of the box så är basen mer än vad jag haft tidigare, drog ut båda övre "pluggarna" på båda. Riktigt fina är dem också. Nu är det bara att vänta tills dem är inspelade.
Redigerat av Midskogs, 02 februari 2013 - 00:12.
Postad 02 februari 2013 - 00:21
n_sandstrom
-
n_sandstrom
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Det verkar som att högtalarna är faktiskt bra. Satt precis och lyssnade en låt ur från eminem, hörde hur det knastrade förfärligt och allt, var tvungen att byta låt. Jag tror nog att jag kommer att trivas med dessa högtalare. Redan out of the box så är basen mer än vad jag haft tidigare, drog ut båda övre "pluggarna" på båda. Riktigt fina är dem också.
Nu är det bara att vänta tills dem är inspelade.
Ja, det är en farlig sak med dessa, galet känsliga för "fel" i inspelningar. Har trott att mina vart trasiga flera gånger, pga sådana detaljer i låtar som jag aldrig märkt tidigare.
Postad 02 februari 2013 - 00:25
Midskogs
-
Midskogs
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Ja, det är en farlig sak med dessa, galet känsliga för "fel" i inspelningar. Har trott att mina vart trasiga flera gånger, pga sådana detaljer i låtar som jag aldrig märkt tidigare.
Ganska kul också hur jag märkte fler detaljer från vissa låtar som jag aldrig har hört tidigare. Fast å andra sidan hade jag gamla budgethögtalare sedan 8 år som följde med ett hemmabiosystem. Det kändes alldeles för instängt inser jag nu, med dessa känner jag en mer öppen yta så att säga, som verkligen vill fram och visa sig så att säga. Vågar dock inte öka volymen för mycket innan dem är "inspelade".
Redigerat av Midskogs, 02 februari 2013 - 00:26.
Postad 02 februari 2013 - 10:53
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1 403 inlägg
Det verkar som att högtalarna är faktiskt bra.
haha. Dom är faktiskt MER än bra  Kul att du gillar dom, blir nöjd när man rekomenderar en produkt som andra oxå blir förtjusta i. Jag tycker att dom är VÄLDIGT prisvärda och det är anledningen till mitt köp. Vet redan vad nästa köp blir och då blir den för MÅNGA år framöver. Gällande känsligheten på dåliga spår är helt korekt, minns när jag ville testa Bass I Love You när jag fick hem 12.18 ICE. Trodde att allt skulle flyga i luften :(blev as skraj. Visade sig att spåret inte var helt ok (mp3) har träffat på fler liknande låtar och då var det bara att hoppa över. Du kan redan nu spela högt, ljudet kommer förendras under isnpelningstiden till det bättr då elementen får jobba lite. Smart sak är att låta dom spela när man sticker till jobbet.
Redigerat av RobNB, 02 februari 2013 - 10:54.
Postad 02 februari 2013 - 12:30
UseJimmy
-
UseJimmy
-
Amatör
-
-
77 inlägg
haha. Dom är faktiskt MER än bra  Kul att du gillar dom, blir nöjd när man rekomenderar en produkt som andra oxå blir förtjusta i. Jag tycker att dom är VÄLDIGT prisvärda och det är anledningen till mitt köp. Vet redan vad nästa köp blir och då blir den för MÅNGA år framöver. Gällande känsligheten på dåliga spår är helt korekt, minns när jag ville testa Bass I Love You när jag fick hem 12.18 ICE. Trodde att allt skulle flyga i luften :(blev as skraj. Visade sig att spåret inte var helt ok (mp3) har träffat på fler liknande låtar och då var det bara att hoppa över. Du kan redan nu spela högt, ljudet kommer förendras under isnpelningstiden till det bättr då elementen får jobba lite. Smart sak är att låta dom spela när man sticker till jobbet.
Måste ju bara fråga, vilket blir ditt nästa hemmabio köp?
Postad 02 februari 2013 - 12:36
UseJimmy
-
UseJimmy
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Ganska kul också hur jag märkte fler detaljer från vissa låtar som jag aldrig har hört tidigare. Fast å andra sidan hade jag gamla budgethögtalare sedan 8 år som följde med ett hemmabiosystem. Det kändes alldeles för instängt inser jag nu, med dessa känner jag en mer öppen yta så att säga, som verkligen vill fram och visa sig så att säga. Vågar dock inte öka volymen för mycket innan dem är "inspelade".
Kul att höra  jag ska sj köpa dem snart. Vad har du för högtalar kablar?
Postad 02 februari 2013 - 18:04
Midskogs
-
Midskogs
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Kul att höra jag ska sj köpa dem snart. Vad har du för högtalar kablar?
Jag köpte transparenta 2.5-kablar från Kjell & Co för 17 SEK metern, fungerar bra för mig. haha. Dom är faktiskt MER än bra  Kul att du gillar dom, blir nöjd när man rekomenderar en produkt som andra oxå blir förtjusta i. Jag tycker att dom är VÄLDIGT prisvärda och det är anledningen till mitt köp. Vet redan vad nästa köp blir och då blir den för MÅNGA år framöver. Gällande känsligheten på dåliga spår är helt korekt, minns när jag ville testa Bass I Love You när jag fick hem 12.18 ICE. Trodde att allt skulle flyga i luften :(blev as skraj. Visade sig att spåret inte var helt ok (mp3) har träffat på fler liknande låtar och då var det bara att hoppa över. Du kan redan nu spela högt, ljudet kommer förendras under isnpelningstiden till det bättr då elementen får jobba lite. Smart sak är att låta dom spela när man sticker till jobbet.
Jag har testat att köra vid lite högre volym idag och jag måste säga att för första gången hoppade jag till när jag spelade ett spel. Jag satt och lirade Ravaged när en granat till höger om mig exploderade och jag fick kalla kårar och verkligen hoppade till. Nu har jag fått ännu mer sug efter 95.33 centern också och möjligtvis 95.24. Jag är mer än nöjd med dessa högtalare, utmärkt "första köp" så att säga och fått prova golvhögtalare för första gången i mitt liv. Jag är dock fundersam. Det känns som att all bas endast kommer från den vänstra högtalaren. Jag har säkert placerat den högra lite fel så att jag inte får samma tryck från den som från den vänstra. Jag sitter visserligen lite närmare den vänstra då jag har en hurts på sidan om bordet och sedan högtalaren, ska testa att flytta runt högtalarna och sitta mer centrerad. Det kan inte vara så att högtalaren till höger är mer nyare än den till vänster? Tänkte på "Try & Buy". Dvs att den högra inte är lika inspelad.
Redigerat av Midskogs, 02 februari 2013 - 20:10.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|