Bi-ampa högtalarna?
293 svar till detta ämne
Postad 08 februari 2017 - 11:57
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
När du t.ex skriver att man inte får ut mer effekt men ett renare ljud så kan det absolut tolkas som att du anser det vara så. 
Hos mig och de ggr jag lyssnat och testat så stämmer det. Jag har däremot inte gjort annan jämförelser med feta klass A-steg.
Redigerat av PML73, 08 februari 2017 - 11:58.
Postad 08 februari 2017 - 12:01
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3 032 inlägg
Ja om man tror man behöver så korta kablar då har vi nog totalt passerat fablernas värld och är ute i universum och röker på med Tomas Di Leva.
Jag la ingen värdering i vad jag skrev, jag bara förklarade vad som han menade
Postad 08 februari 2017 - 14:37
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Karlsson,
Det är inte effekten som blir större, det blir renare. Du har inte prövat men hävdar motsats. Låter som kyrkan och att jorden är platt.
Renare? Förklara de tekniska anledningarna att varför det skulle bli det.
Dock så brukar bi-ampare nästan alltid hävda att de gör det för mer effekt.
Postad 08 februari 2017 - 14:43
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
1. Jag hävdar fortfarande att det skiljer på filter som är förbereda för bi-amping i konstruktionen jämfört med filter som inte är det. Om det sedan spelar roll eller inte har inget med den FAKTA att filter ÄR separerade.
2. Du hävdar alltså bestämt att en spole som rör sig i ett magnetfält INTE genererar en inducerad spänning/ström?
http://olleh.se/star...i-induktion.htm
https://sv.m.wikiped...etisk_induktion
Du är så noga med mätbara fakta, den inducerade spänningen går att mäta, sedan är det frågan om den påverkar eller inte. Men att den finns där är säkert.
I mitt exempel tidigare så beskrev jag att man exempelvis vill ha ett slutsteg med transistorer och hög så kallad dämpfaktor i basen och kanske ett rörslusteg i de övre registrena. Men det kanske inte finns några ljudskillnader mellan så olika typer av slutstegskonstruktioner.
1. Igen, förklara vad det är som skiljer mellan filtren. Varför det skulle bli en skillnad om man driver med ett eller två slutsteg.
2. Öhhh. Vad får du ditt svar ifrån? De fysiska förklaringarna kring bi-ampningen är ingen nyhet.
Det är bi-amping och inte bi-wiring som diskuteras och det är stor skillnad i sak på det.
Det är skillnad, men det är fortfarande samma problematik att båda går till ett passivt filter.
Postad 08 februari 2017 - 14:48
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
En människas personliga åsikt är inte en "vetenskaplig förankring i fysiken". Igen, kan du presentera ett vetenskapligt test med biambing? Läser man på lite kan man hitta en hel del relativt goda tekniska förklaringar till varför det skulle kunna bli skillnad. Men inga vetenskapliga tester som vare sig påvisar eller avvisar någon hörbar effekt av biamping.
Så för oss som verkligen tror på vetenskapen finns det inget givet svar på frågan. 
Det är en skillnad mellan åsikter (som placebo-folket förlitar sig på) och presentera de fysiska förklaringar.
1. Vilka tekniska förklaringar påstår det finns?
2. Hur vet du att dessa är korrekta?
3. Vilka skillnader bevisar dessa förklaringar?
Det finns givna svar på frågan. Bara för vissa blandar in placebo eller ovetenskapliga "tekniska förklaringar" från audiofiler, ändrar inte på facit.
Vill bara påpeka en sak som gäller detta. Det är bättre ju kortare högtalarsladdar vi får till högtalarna från förstärkarna och jag har titta på att göra det men med 11 kanaler landande priset på ca 70 000 kronor.
Öhh, nej.
Postad 08 februari 2017 - 14:54
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Postad 08 februari 2017 - 15:03
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3 032 inlägg
1. Igen, förklara vad det är som skiljer mellan filtren. Varför det skulle bli en skillnad om man driver med ett eller två slutsteg.
2. Öhhh. Vad får du ditt svar ifrån? De fysiska förklaringarna kring bi-ampningen är ingen nyhet.
Det är skillnad, men det är fortfarande samma problematik att båda går till ett passivt filter.
1. Du kan inte eller vill inte förstå, det ÄR skillnad om ett filter är konstruerat för bi-amping/wiring så korsar inte kopparbanorna på högpass och lågpass varandra. Jag är helt säker på att du förstår det.
2. Ojsan... du erkänner att det finns fysiska förklaringar, men det räknas alltså inte. Ingår de inte i MKarlsson74 lag utan är bara alternativ fakta som finns fast ändå inte?
Det är alltså skillnad......fast tydligen ändå inte.
En röd bil är inte röd innan någon med teknisk utrustning mät vilken frekvens det är på ljuset som bilens yta reflekterar, eller? Finns det inte dokumentera så finns det inte, och du sa att de fysiska förklaringarna är ingen nyhet, är de bara en lögn?
Du har inte kommenterat alls det jag skrev från början, att man kanske vill " färga " ljudet genom att använda olika typer av slutsteg. En fråga, finns det ljudmässiga skillnader mellan transistor och rör slutsteg?
Postad 08 februari 2017 - 15:09
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3 032 inlägg
Varför behöver man mer förstärkare för att man kortar ner kablarna?
Har man exempelvis bakkanaler 5 meter från anläggning och vill ha 30cm högtalarkabel så får man lov att ställa ett slutsteg vid högtalare. Vill bara påpeka en sak som gäller detta. Det är bättre ju kortare högtalarsladdar vi får till högtalarna från förstärkarna och jag har titta på att göra det men med 11 kanaler landande priset på ca 70 000 kronor.
Öhh, nej.
Så högtalar kablar är helt förlustfria?
Postad 08 februari 2017 - 15:40
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3 989 inlägg
Har man exempelvis bakkanaler 5 meter från anläggning och vill ha 30cm högtalarkabel
Absolut känns dock vettigare och köpa lite mer högtalarkabel om man nu inte vill ha mer power(då ingen normal människa allvarligt kan påstå att längder under tex 10m vid normala tjocklekar också nu påverkar ljudet).
Postad 08 februari 2017 - 17:09
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3 032 inlägg
Absolut känns dock vettigare och köpa lite mer högtalarkabel om man nu inte vill ha mer power(då ingen normal människa allvarligt kan påstå att längder under tex 10m vid normala tjocklekar också nu påverkar ljudet).
Håller med helt och hållet, jag bara förklarade
Postad 08 februari 2017 - 20:09
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Så vad har vi lärt oss; Jorden är platt. Punkt. Digital information är lättast och gör bäst i att mätas när de håller sig på rätt plats för att värderas och beskådas.
Postad 08 februari 2017 - 20:22
Unregistered42205
-
Unregistered42205
-
Forumräv
-
-
842 inlägg
PML73, du undviker fortfarande att svara på frågor.
#1 Vad menar du med renare?
#2 Hur har du kommit fram till resultatet?
#3 Har du tillgång till mätningar?
#4 Har du gjort ett dubbelt blindtest?
Postad 08 februari 2017 - 20:48
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Det är en skillnad mellan åsikter (som placebo-folket förlitar sig på) och presentera de fysiska förklaringar.
1. Vilka tekniska förklaringar påstår det finns?
2. Hur vet du att dessa är korrekta?
3. Vilka skillnader bevisar dessa förklaringar?
Det finns givna svar på frågan. Bara för vissa blandar in placebo eller ovetenskapliga "tekniska förklaringar" från audiofiler, ändrar inte på facit.
Öhh, nej.
1. Sök på nätet och du skall finna.
2. Det svarade jag ju på i mitt tidigare inlägg. Det vet jag inte eftersom jag, precis som med dig, är utelämnad till att lita på deras slutsatser.
3. Se punkt 2.
Varken du eller någon annan har presenterat något som bevisar vare sig skillnad eller icke skillnad med bi-amping. De säger dock på inget vis att jag inte respekterar och tar till mig både deras och dina kunskaper/upplevelser.
Redigerat av laddie15, 08 februari 2017 - 20:49.
Postad 08 februari 2017 - 20:50
Unregistered42205
-
Unregistered42205
-
Forumräv
-
-
842 inlägg
2. Det svarade jag ju på i mitt tidigare inlägg. Det vet jag inte eftersom jag, precis som med dig, är utelämnad till att lita på deras slutsatser.
3. Se punkt 2.
Varken du eller någon annan har presenterat något som bevisar vare sig skillnad eller icke skillnad med bi-amping. De säger dock på inget vis att jag inte respekterar och tar till mig både deras och dina kunskaper/upplevelser. 
Men vänta nu. Du påstår att det är skillnad och det är upp till dig att påvisa det. Vi har ingen negativ bevisbörda. Att du sen säger att man ska söka på nätet är ett icke-svar.
Du kommer med ett påstående och när någon ifrågasätter så säger du sök på nätet?
Redigerat av Unregistered42205, 08 februari 2017 - 20:51.
Postad 08 februari 2017 - 22:01
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Men vänta nu. Du påstår att det är skillnad och det är upp till dig att påvisa det. Vi har ingen negativ bevisbörda. Att du sen säger att man ska söka på nätet är ett icke-svar.
Du kommer med ett påstående och när någon ifrågasätter så säger du sök på nätet?
Nämen oj, här har vi en som sannerligen inte vilar på hanen. Men om du läser vad som skrivs innan du trycker av så kanske du slipper knäppa en oskyldig.
Postad 08 februari 2017 - 22:39
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Det här med vetenskapliga metoder och så;
Om jag påstår att något icke är, kan jag då icke bli ifrågasatt?
Påståendet "Jorden är inte rund" är alltså oantastligt, medan påståendet "jorden är platt" är motsatsen, och alltså måste bevisas?
Postad 08 februari 2017 - 22:41
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1 393 inlägg
Vad har vi för tekniska argument för att det skulle låta bättre egentligen?
I andra hand, vilka tekniska argument finns det för att det skulle låta annorlunda?
"det låter bättre" är alltså inget tekniskt argument. Inte heller "det är väl logiskt?? googla!"
"det måste ju vara bättre, annars hade man ju inte byggt terminalerna så" är inte heller ett tekniskt argument.
GuessWho gav ju ett tekniskt resonemang lite högre upp i tråden, men jag tyckte inte det kändes helt solklart. Någon annan får gärna titta närmre på det. Det skulle i alla fall enligt GuessWho ge bättre kontroll över konrörelser med bi-amp.
Postad 08 februari 2017 - 22:59
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Det här med vetenskapliga metoder och så;
Om jag påstår att något icke är, kan jag då icke bli ifrågasatt?
Påståendet "Jorden är inte rund" är alltså oantastligt, medan påståendet "jorden är platt" är motsatsen, och alltså måste bevisas?
Nej du verkar ha missförstått. Att jorden är rund (eller inte är det) går båda att falsifiera.
Påståendet att "något icke är" går lätt att falsifiera genom att helt enkelt påvisa att "det är".
https://sv.wikipedia...Falsifierbarhet
Postad 08 februari 2017 - 23:22
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
1. Du kan inte eller vill inte förstå, det ÄR skillnad om ett filter är konstruerat för bi-amping/wiring så korsar inte kopparbanorna på högpass och lågpass varandra. Jag är helt säker på att du förstår det.
2. Ojsan... du erkänner att det finns fysiska förklaringar, men det räknas alltså inte. Ingår de inte i MKarlsson74 lag utan är bara alternativ fakta som finns fast ändå inte?
Det är alltså skillnad......fast tydligen ändå inte.
En röd bil är inte röd innan någon med teknisk utrustning mät vilken frekvens det är på ljuset som bilens yta reflekterar, eller? Finns det inte dokumentera så finns det inte, och du sa att de fysiska förklaringarna är ingen nyhet, är de bara en lögn?
Du har inte kommenterat alls det jag skrev från början, att man kanske vill " färga " ljudet genom att använda olika typer av slutsteg. En fråga, finns det ljudmässiga skillnader mellan transistor och rör slutsteg?
1. Igen. Förklara vad de gör annorlunda i det passiva filtret då.
2. Läs igen. Skillnad på bi-wire och bi-ampning.
Postad 08 februari 2017 - 23:25
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Nej du verkar ha missförstått. Att jorden är rund (eller inte är det) går båda att falsifiera.
Påståendet att "något icke är" går lätt att falsifiera genom att helt enkelt påvisa att "det är".
https://sv.wikipedia...Falsifierbarhet
Tack! Då kan alltså påståendet "biamp ger ingen hörbar skillnad" falsifiseras genom att påvisa hörbar skillnad?
Men sålänge detta inte gjorts är påståendet "det är ingen skillnad sant? Och påståendet "detta styrks av vetenskapen och fysikens lagar" därmed inget man behöver påvisa?
Postad 08 februari 2017 - 23:26
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
3. Se punkt 2.
Presentera källor för dina påstående eller åk på block.
Det finns redan en utmärkt tråd på faktiskt som tar upp bi-amping och bi-wire. Sen har vi även denna artikeln. http://www.sonicdesign.se/biwire.html
Postad 08 februari 2017 - 23:27
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3 032 inlägg
1. Igen. Förklara vad de gör annorlunda i det passiva filtret då.
2. Läs igen. Skillnad på bi-wire och bi-ampning.
1. Det har jag gjort flera gånger men du vill inte förstå
2. Vad menar du?
Postad 08 februari 2017 - 23:31
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3 032 inlägg
Det finns redan en utmärkt tråd på faktiskt som tar upp bi-amping och bi-wire. Sen har vi även denna artikeln. http://www.sonicdesign.se/biwire.html
Står ungefär ingenting om bi-amping i den artikeln
Postad 08 februari 2017 - 23:33
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
1. Det har jag gjort flera gånger men du vill inte förstå
2. Vad menar du?
1. Nej. Visa vad i filtren som ändras. Hur detta är anpassat till bi-wire eller bi-ampning. Och vad som händer då om man inte kör bi-wire/bi-ampning till dessa anpassade filtren.
2. Att det är skillnad mellan bi-ampning och bi-wire.
Står ungefär ingenting om bi-amping i den artikeln
Det står om bi-wire, som också tagit upp i tråden.
Postad 08 februari 2017 - 23:37
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Nu tror jag du misstolkar mina frågor. Min enda agenda är att söka kunskap i frågan. Och precis som du så frågar jag till jag är nöjd med svaret. Du hänvisat mig att läsa på Faktiskt, men blir irriterad när jag gör samma sak, och berättat att det finns en del att läsa på nätet. Vad är skillnaden? Det du bifogade handlade inte om biamping, men jag skall tillmötesgå dina krav och se om jag hittar det jag läst.
Och låt mig förtydliga; Jag påstår INTE att biamping gör skillnad. Men då vissa gör det blir jag intresserad och vill veta mera. OK?
Postad 08 februari 2017 - 23:39
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3 032 inlägg
1. Nej. Visa vad i filtren som ändras. Hur detta är anpassat till bi-wire eller bi-ampning. Och vad som händer då om man inte kör bi-wire/bi-ampning till dessa anpassade filtren.
2. Att det är skillnad mellan bi-ampning och bi-wire.
Det står om bi-wire, som också tagit upp i tråden.
1. En väldigt stor skillnad är att om man exempelvis kopplar in ett par högtalarkablar i enbart den nedre terminalen ( som oftast är till basen ) och inte använder byglar så spelar övriga element inte alls, det skulle de göra om filtret inte var konstruerat för bi-amping/wiring.
2. Där är vi helt överens, fast du är motsägelseful eftersom bi-amping enligt dig inte ger någon skillnad.
Postad 08 februari 2017 - 23:53
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Nu tror jag du misstolkar mina frågor. Min enda agenda är att söka kunskap i frågan. Och precis som du så frågar jag till jag är nöjd med svaret. Du hänvisat mig att läsa på Faktiskt, men blir irriterad när jag gör samma sak, och berättat att det finns en del att läsa på nätet. Vad är skillnaden? Det du bifogade handlade inte om biamping, men jag skall tillmötesgå dina krav och se om jag hittar det jag läst.
Och låt mig förtydliga; Jag påstår INTE att biamping gör skillnad. Men då vissa gör det blir jag intresserad och vill veta mera. OK? 
Från tråden: http://www.faktiskt....php?f=9&t=25957
En förstärkare levererar framförallt spänning. Om båda matas med samma signal, utan aktivt delningsfilter, så kommer båda att leverera samma spänning som i fallet med en förstärkare. I det passiva delningsfiltret filtreras sedan spänningen i spärrbanden bort.
Om den ena klipper så gör den andra det, och de gör det vid en marginellt lägre nivå än om man hade haft bara en förstärkare.
Var och en av förstärkarna kommar alltså att leverera samma spänning, och klippa vid samma nivå, men de kommer att leverera mindre effekt. Detta eftersom de inte belastas i spärrbanden. En förstärkare levererar ju ingen effekt om den inte belastas.
Ska man utnyttja den ökade tillgången på effekt måste man se till att filtrera bort signalen i spärrbanden före förstärkaren, så att spänningsklippningen undviks.
mer
När man går från singel till dubbel kabel så påverkar man integrationen mellan elementen. I varje fall om man utgår ifrån att konstruktören gjort högtalaren för att elementen skall samverka och skapa musik optimalt när HF- och LF-terminalerna matas med SAMMA signal.
Går man ett steg till mot bi-amping så förvärras saken ytterligare något, eftersom insignalerna nu åker isär ytterligare lite, på grund av förstärkarnas utimpedans (skild från 0 ohm). Ett extra problem som kommer in är man bi-ampar är att förstärkarna belastas mera reaktivt. Det vill säga den last de ser är bara en halv högtalare. Huruvida det är ett stort problem beror på vad det är för förstärkare som driver högtalarhalvorna. Är den en mjuk förstärkare så kan ibland problemet faktiskt vara mindre, men då ökar å andra sidan integrationsproblemet, och delningsområdet riskerar att bli överbetonat. Men en helt ideal förstärkare är problemet exakt lika stort som med bi-wiring.
1. En väldigt stor skillnad är att om man exempelvis kopplar in ett par högtalarkablar i enbart den nedre terminalen ( som oftast är till basen ) och inte använder byglar så spelar övriga element inte alls, det skulle de göra om filtret inte var konstruerat för bi-amping/wiring.
2. Där är vi helt överens, fast du är motsägelseful eftersom bi-amping enligt dig inte ger någon skillnad.
1. Och hur särskiljer högtalarens filter om du
a) har en singel kabel med bygglarna på.
har bi-wire utan byglar. ?
2. Det ger inte den effekten som hävdas. Det kan skapa problem som ev är hörbara, ja.
Postad 09 februari 2017 - 00:08
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
mer
2. Det ger inte den effekten som hävdas. Det kan skapa problem som ev är hörbara, ja.
Tackar för artiklarna. Har svårt för att bifoga med mobilen, men kolla Audioholics artikel i ämnet tex. Som sagt, jag påstår ingenting. De drar inte slutsatsen att biamping gör skillnad, med jag tycker de är rätt bra på att tekniskt redogöra för hur saker och ting funkar. Fast få slår Ingvar Öhmans expertis förstås. Och han som är någon form av ansvarig på Faktiskt är inte heller alldeles bakom flötet.
Redigerat av laddie15, 09 februari 2017 - 00:10.
Postad 09 februari 2017 - 05:22
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
PML73, du undviker fortfarande att svara på frågor.
#1 Vad menar du med renare?
#2 Hur har du kommit fram till resultatet?
#3 Har du tillgång till mätningar?
#4 Har du gjort ett dubbelt blindtest?
1. Ett lugnare ljud, kan tänka mig att det handlar mindre distortion, inte mer effekt.
1.b Varför visar inte du mig mätningar som visar på motsats om du hävdar att jag har fel?
2. Det har jag redan berättat ovan. Genom tester med amp/biamp.
2.b Har du inte du testat själv kan du ju omöjligen ha en åsikt...
3. Mätningar har jag inte idag tillgång till. Ska faktiskt idag höra med en vän som har utrustningen för det.
3.b Varför tror du att dina enklare teser/metoder de facto förklarar resultat fastän de inte stämmer hos mig? Digitalingenjörer finns de gott om.
4. Jag lyssnat på a och b sedan a/b samt b/a. Fram och tillbaka. Men här så behövdes det inte så många ggr.
4.b Det är ju fasen inte lätt för skeptiker att leva. Att hellre förneka något som i skallen inte kan förklaras. Än att gladeligen uppleva något som än inte begripits. ;-)
Redigerat av PML73, 09 februari 2017 - 08:47.
Postad 09 februari 2017 - 07:07
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
1. Ett lugnare ljud, kan tänka mig att det handlar mindre distortion, inte mer effekt.
1.b Varför visar inte du mig mätningar som visar på motsats om du hävdar att jag har fel?
2. Det har jag redan berättat ovan. Genom tester med amp/biamp.
2.b Har du inte du testat själv kan du ju omöjligen ha en åsikt...
3. Mätningar har jag inte idag tillgång till. Ska faktiskt idag höra med en vän som har utrustningen för det.
3.b Varför tror du att dina enklare teser/metoder de facto förklarar resultat fastän de inte stämmer hos mig? Digitalingenjörer finns de gott om.
4. Jag lyssnat på a och b sedan a/b samt b/a. Fram och tillbaka. Men här så behövdes det inte så många ggr.
4.b Det är ju fasen inte lätt för skeptiker att leva. Att hellre förneka något som i skallen inte kan förklaras. Än att gladeligen acceptera något som än inte begripits. ;-)
Det lite svårbegripliga i såna här fall är syftet med att ifrågasätta upplevelsen. Förutom att ingen försökt övertyga andra om biampings förträfflighet, så kostar det ju inte ens nånting. Jag kunde förstå om någon hävdar att man skall satsa en tredjedel av budgeten på kablar tex.
Men har man bara goda tekniska argument har jag ingenting emot själva diskussionen i sig.
Postad 09 februari 2017 - 07:40
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3 032 inlägg
mer
1. Håller med dig om man tar bort skillnad med det som är skillnaden (byglarna och separerade kretsbanor ) så är det ingen skillnad.
2. Där råder delade meningar, och dessutom har jag aldrig nämnt vilken eventuell skillnad det skulle vara. Men enligt dig så är de ju eventuellt hörbara. Så vi är överens om att skillnader kan finnas.
3. Du har fortfarande inte svarat om bi-amping kan ge hörbara skillnader om man använder väldigt olika slutsteg, i mitt exempel transistorslutsteg med hög så kallad dämpfaktor i kombination med rörslutsteg.
Postad 09 februari 2017 - 08:58
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Laddie15, är benägen att hålla med dig. Skratt.
Postad 10 februari 2017 - 20:06
GuessWho
-
GuessWho
-
Beroende
-
-
1 314 inlägg
Fast nu parallellas inte slutstegen vid bi-amp så hur kan dämpfaktorn påverkas? LF-terminalernas impedans ser väl lika ut under delningsfrekvensen jämfört med att köra fullregister?
Bra fråga! slutstegen är mycket riktigt inte parallellkopplade vid Bi-amping, men effekten blir i princip densamma eftersom högtalarlasten tas om hand av två av varandra oberoende slutsteg. Resultatet blir praktiskt taget detsamma som det man får med parallellkopplade slutsteg. Se det så här: En högtalare har en impedans på 8 ohm (hela dess frekvensomfång) och till detta så kopplar vi in ett slutsteg med en utimpedans på 0,8 ohm och får en dämpfaktor på 10 (förhållandet mellan utimpedans och last). Nu Biampar vi högtalaren och då har både basregistret och det övre registret fortfarande 8 ohms impedans i sina frekvens begränsade områden. Men vi har två slutsteg som arbetar tillsammans som om dom vore parallellkopplade med den enda skillnaden att de inte jobbar inom samma frekvensomfång p.g.a. filtrets delning. Om slutstegen har exakt samma utimpedans så blir den totala utimpedans som högtalaren "ser" bara hälften av vad högtalaren hade sett om det var ett och samma steg som drev båda delarna av högtalaren. Halverad utimpedans hos stegen alltså och med detta betyder det samtidigt att dämpfaktorn dubblas. Slutstegens förmåga att genom självinduktion skapa en bromsande motriktad ström när högtalarmembran rör sej av fjäderkraft blir alltså fördubblad och med det så börjar högtalarnas koner att följa musiksignalen bättre med minskad distorsion vid samma ljudnivå som utan biamping. Som sagt: Renare, klarare ljud där skillnaden märks mest för de högtalarelementen som har störst rörlig massa och lättast svänger av sej själva i sin upphängning. D.v.s. i basområdet. Effekten blir lite åt samma håll som servostyrning i subbasar (t.ex. Velodynes DD-serier m.fl.). Solklart? Den övriga diskussionen som pågått sedan jag tittade in i tråden sist hänger jag inte med. Känns inte helt konstruktiv och präglas definitivt inte av glädje för hobbyn och positiv anda...
Postad 10 februari 2017 - 20:23
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Postad 10 februari 2017 - 22:09
Unregistered6091989c
-
Unregistered6091989c
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
Guesswho! Så alltså borde jag få mer kontroll över basarna, mer bastryck och även ett renare ljud och alternativt kunna spela lite högre innan de börjar låta dåligt vid biamp med onkyo rz900---->jbl es100? Även fast denna förstärkare lämnar bra med effekt så tror jag inte de räcker fullt ut om högtalarna ska blomma ut ordentligt...har man en sinnesjuk förstärkare med typ 300w så tror jag dock inte de blir nån skillnad eftersom den orkar så de räcker och blir över från början! Är jag inne på rätt spår? Tycker de är rätt svårt att höra skillnad när de blir så lång paus mellan omkopplingarna vid jämnförelse att jag själv börjar tvivla på att man hör nån förbättring😢 2 exakt likadana system brevid varandra och sen köra, då borde man rimligtvis kunna avgöra fort om de hörs stor skillnad! Jag hör rätt stor skillnad när jag provat, dock så vet jag inte om de är placebo eller på riktigt eftersom man är efterbliven och hinner glömma bort mellan omkopplingarna😋
Postad 10 februari 2017 - 22:17
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3 032 inlägg
Guesswho! Så alltså borde jag få mer kontroll över basarna, mer bastryck och även ett renare ljud och alternativt kunna spela lite högre innan de börjar låta dåligt vid biamp med onkyo rz900---->jbl es100? Även fast denna förstärkare lämnar bra med effekt så tror jag inte de räcker fullt ut om högtalarna ska blomma ut ordentligt...har man en sinnesjuk förstärkare med typ 300w så tror jag dock inte de blir nån skillnad eftersom den orkar så de räcker och blir över från början! Är jag inne på rätt spår? Tycker de är rätt svårt att höra skillnad när de blir så lång paus mellan omkopplingarna vid jämnförelse att jag själv börjar tvivla på att man hör nån förbättring 2 exakt likadana system brevid varandra och sen köra, då borde man rimligtvis kunna avgöra fort om de hörs stor skillnad! Jag hör rätt stor skillnad när jag provat, dock så vet jag inte om de är placebo eller på riktigt eftersom man är efterbliven och hinner glömma bort mellan omkopplingarna
Ta hjälp av en kompis som kopplar om ibland och ibland inte utan att du vet vilket.
Postad 10 februari 2017 - 22:18
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Postad 10 februari 2017 - 22:50
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1 393 inlägg
Om slutstegen har exakt samma utimpedans så blir den totala utimpedans som högtalaren "ser" bara hälften av vad högtalaren hade sett om det var ett och samma steg som drev båda delarna av högtalaren.
Jag hänger fortfarande inte med.
Se det såhär:
Vid vanlig koppling "ser" baselementet vid 100 Hz impedansen 0,8 ohm i slutstegets utimpedans och vid 4000 Hz "ser" diskantelementet 0,8 ohm i (samma) slutstegs utimpedans.
Vid bi-amp-koppling "ser" baselementet vid 100 Hz 0,8 ohm som slutstegets utimpedans och vid 4000 Hz "ser" diskantelementet 0,8 ohm i (ett annat) slutstegs utimpedans.
Vad är skillnaden?
Edit: Jag råkade visst skriva "vanlig koppling på båda scenarierna, skulle ju vara "bi-amp" på det andra.
Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 11 februari 2017 - 09:34.
Postad 10 februari 2017 - 22:51
Unregistered6091989c
-
Unregistered6091989c
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
Mackan, hör du prövat?
Japp jag har provat flera gånger att maxa ur stereon tills vad mina öron hör att diskanterna börjar låta sämre, de jag uppfattar med biamp är att bastrycket blir mer kontrollerat, mera basåtergivning på halvhöga volymer och på max vad jag törs så känns basen att den spelar mer distinkt och fast! Och utan biamp blir den mer okontrollerad, den hinner inte med riktigt utan biamp! På nåt sätt tyckte jag oxå att ljudbilden blev större, bredare eller hur man nu ska förklara och jag kunde vrida på lite lite mer innan diskanterna skar sig! Detta är vad mina öron upplevde, kan dock inte säga säkert att de blev nån förbättring ändå! Första gången man vrider på järnet så låter de ju enormt, när man kört några maxningar med så upplever jag att ljudtrycket blir mindre...antagligen pga att man vänjer sig och därför är jag inte säker på vad jag hör.
Postad 11 februari 2017 - 00:32
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Intresserad, men betyder allt detta att förstärkaren är satt på prov? Typ försteg?
Redigerat av PML73, 11 februari 2017 - 00:33.
Postad 11 februari 2017 - 00:48
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Men vi har två slutsteg som arbetar tillsammans som om dom vore parallellkopplade
Nej. De jobbar i två olika frekvensområden och den ena förstärkaren kan förstås inte påverka dämpfaktorn för den andres frekvensområde.
Hur du tror att det fungerar, ja 
glädje för hobbyn och positiv anda...
Visst kan man försöka hålla en god ton men jag föredrar nog en plump rättelse av felaktigheter framför att vi sitter och dunkar varandra i ryggen så fort någon haft en "upplevelse" eller tror något.
Postad 11 februari 2017 - 10:44
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1 352 inlägg
Bra fråga!
slutstegen är mycket riktigt inte parallellkopplade vid Bi-amping, men effekten blir i princip densamma eftersom högtalarlasten tas om hand av två av varandra oberoende slutsteg.
Resultatet blir praktiskt taget detsamma som det man får med parallellkopplade slutsteg.
Se det så här:
En högtalare har en impedans på 8 ohm (hela dess frekvensomfång) och till detta så kopplar vi in ett slutsteg med en utimpedans på 0,8 ohm och får en dämpfaktor på 10 (förhållandet mellan utimpedans och last).
Nu Biampar vi högtalaren och då har både basregistret och det övre registret fortfarande 8 ohms impedans i sina frekvens begränsade områden. Men vi har två slutsteg som arbetar tillsammans som om dom vore parallellkopplade med den enda skillnaden att de inte jobbar inom samma frekvensomfång p.g.a. filtrets delning.
Om slutstegen har exakt samma utimpedans så blir den totala utimpedans som högtalaren "ser" bara hälften av vad högtalaren hade sett om det var ett och samma steg som drev båda delarna av högtalaren.
Halverad utimpedans hos stegen alltså och med detta betyder det samtidigt att dämpfaktorn dubblas.
Slutstegens förmåga att genom självinduktion skapa en bromsande motriktad ström när högtalarmembran rör sej av fjäderkraft blir alltså fördubblad och med det så börjar högtalarnas koner att följa musiksignalen bättre med minskad distorsion vid samma ljudnivå som utan biamping.
Som sagt:
Renare, klarare ljud där skillnaden märks mest för de högtalarelementen som har störst rörlig massa och lättast svänger av sej själva i sin upphängning. D.v.s. i basområdet.
Effekten blir lite åt samma håll som servostyrning i subbasar (t.ex. Velodynes DD-serier m.fl.).
Solklart?
Den övriga diskussionen som pågått sedan jag tittade in i tråden sist hänger jag inte med. Känns inte helt konstruktiv och präglas definitivt inte av glädje för hobbyn och positiv anda...
Köper inte resonemanget om parallellkoppling och dämpfaktor och tror inte dämpfaktorn är så avgörande heller då moderna, bra, transistorsteg har mycket hög dämpfaktor överlag.
Skulle däremot, i alla fall i teorin tänka mig att ett steg kopplat till HF-terminalerna som belastas med diskantens impedans i sitt aktiva område men som under detta successivt ser en ökande till oändlig impedans utanför det kan få ett lättare liv och vara positivt för ett klent steg. Bi-amp förespråkarna pratar ju även om renare, större ljudbild osv osv som inte har med baskontroll att göra.
Nackdelen att det passiva filtret inte längre matas med exakt samma signal.
Redigerat av Brinke, 11 februari 2017 - 10:47.
Postad 11 februari 2017 - 10:49
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3 989 inlägg
Visst kan man försöka hålla en god ton men jag föredrar nog en plump rättelse av felaktigheter framför att vi sitter och dunkar varandra i ryggen så fort någon haft en "upplevelse" eller tror något.
Synd att inte fler har din inställning.
Postad 11 februari 2017 - 15:24
Unregistered6091989c
-
Unregistered6091989c
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
Intresserad, men betyder allt detta att förstärkaren är satt på prov? Typ försteg?
Skrev tidigare att jag är efterbliven😋 Menar du om jag använder onkyon som försteg med slutsteg som driver frontkanalerna? Isf nej, jag kör bara med en onkyo rz900 och hela es100 surround paketet!
Postad 11 februari 2017 - 15:27
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Om folk kunde lägga sin energi på riktiga förbättringar och inte hjärnspöken och försämringar. Så skulle många få väsentlig bättre återgivning.
1. Har man för klent slutsteg, köp ett kraftigare istället för bi-ampa.
2. Räcker ens slutsteg, ta det lugnt och satsa pengar/energi på andra delar av anläggningen.
Postad 11 februari 2017 - 17:10
Unregistered31eb059f
-
Unregistered31eb059f
-
Veteran
-
-
2 085 inlägg
MKarlsson74, värt att nämna är oftast när folk har "för klent slutsteg" så är det spänningssvinget som inte räcker till, det är sällan strömförsörjningen är det som begränsar.
Och som redan visats i denna tråd och länkade trådar, spänningsvinget och behovet är samma med bi-amp (om man inte har aktiv delning som då inte kräver lika stort).
Men vad säger ni? Ska vi ta ett till "men har du testat själv"-varv?
Postad 11 februari 2017 - 18:20
Synthesis
-
Synthesis
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
MKarlsson74, värt att nämna är oftast när folk har "för klent slutsteg" så är det spänningssvinget som inte räcker till, det är sällan strömförsörjningen är det som begränsar.
Och som redan visats i denna tråd och länkade trådar, spänningsvinget och behovet är samma med bi-amp (om man inte har aktiv delning som då inte kräver lika stort).
Men vad säger ni? Ska vi ta ett till "men har du testat själv"-varv?
Ne det är väl onödigt?
Men däremot så kan vi säga till dig att du inte ska tro att allt (angående bi-amp) är så svart eller vitt som du försöker klämma ur dig.
Utan det är mer komplext och individuellt olika filter/högtalare emellan, och att generallisera så gravt som du gör blir bara missvisande och direkt felaktigt.
Förklara gärna vad du menar med spänningssvinget för oss som undrar.
Redigerat av Synthesis, 11 februari 2017 - 18:21.
Postad 11 februari 2017 - 19:05
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Ne det är väl onödigt?
Men däremot så kan vi säga till dig att du inte ska tro att allt (angående bi-amp) är så svart eller vitt som du försöker klämma ur dig.
Utan det är mer komplext och individuellt olika filter/högtalare emellan, och att generallisera så gravt som du gör blir bara missvisande och direkt felaktigt.
Förklara gärna vad du menar med spänningssvinget för oss som undrar.
Det står ju redan i tråden. Till och med i ett svar som jag skrev till dig. 
Annars så sammanfattades det rätt bra på förra sidan:
"En förstärkare levererar framförallt spänning. Om båda matas med samma signal, utan aktivt delningsfilter, så kommer båda att leverera samma spänning som i fallet med en förstärkare. I det passiva delningsfiltret filtreras sedan spänningen i spärrbanden bort.
Om den ena klipper så gör den andra det, och de gör det vid en marginellt lägre nivå än om man hade haft bara en förstärkare.
Var och en av förstärkarna kommar alltså att leverera samma spänning, och klippa vid samma nivå, men de kommer att leverera mindre effekt. Detta eftersom de inte belastas i spärrbanden. En förstärkare levererar ju ingen effekt om den inte belastas.
Ska man utnyttja den ökade tillgången på effekt måste man se till att filtrera bort signalen i spärrbanden före förstärkaren, så att spänningsklippningen undviks."
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 11 februari 2017 - 20:04.
Postad 12 februari 2017 - 00:11
Unregistered6091989c
-
Unregistered6091989c
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
Oavsett om biamp ger nåt eller inte så är de ju helt sinnessjukt att man har en förstärkare som är "byggd" för biamp...högtalarna oxå och allt är bara falsk marknadsföring för att blåsa folk😡 Och jag som störde mig på att försäljare prackar på folk ledtv när de egentligen är en lcd skärm med bakrundsbelysta ledlampor😋
Postad 12 februari 2017 - 00:45
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Forumräv
-
-
998 inlägg
Kör man upp till klippningsnivåer så lär det låta illa oavsett.
Exakt, levererar dom mindre effekt lär dom ha lättare last att driva.
Så har man en surroundförstärkare och inte använder alla kanaler så kostar det inte mer än lite högtalarkabel för att testa.
(Om man inte år kabeltroende, för då blir det dyrt)
Som jag skrivit förut i tråden, så testade jag biamp (trögdrivna högtalare) och fick bättre skjuts i basen, vilket ledde till nytt slutsteg och en sju****s skjuts i basen
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|