Denons receivers 2012
269 svar till detta ämne
Postad 21 januari 2013 - 21:16
Cyrup 150mg
-
Cyrup 150mg
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Ang Denon 2313 och flera HDMI out, som jag förstått det kan den skicka samma källa till två tv samtidigt (så man kan se tex samma fotbollsmatch i två rum samtidigt). Kan den skicka två oberoende input (säg TV och PS3) så att TV nr 1 visar TV och TV nr 2 visar PS3 samtidigt?
Ja och nej. Med en Denon AVR-2313 kan du mycket riktigt se din fotbollsmatch i två olika rum samtidigt (vilket du iofs även hade kunnat lösa med en HDMI-splitter). Om du vill se olika källor (kolla på film i ett rum och spela spel i ett annat) behöver du en förstärkare med "HDMI Zon 2". Du skall då satsa på Denon AVR-3313, det är så vitt jag vet det "billigaste" alternativet om du är ute efter en receiver som kan visa olika källor på två separata HDMI-utgångar samtidigt. Tänkte faktiskt själv traska ner till Hi-Fi Klubben och shoppa just en sådan nu i dagarna
Redigerat av Cyrup 150mg, 21 januari 2013 - 21:17.
Postad 07 februari 2013 - 17:09
Grumme
-
Grumme
-
Användare
-
-
134 inlägg
Denon 4520 har ännu inte fått en enda användarrecension.
Är det verkligen ingen som har köpt den och har en åsikt? Eller är det helt enkelt så att den inte skiljer sig nämnvärt från föregångaren 4311?
Postad 07 februari 2013 - 18:26
mmalmbom
-
mmalmbom
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Fick hem en 4520 får en kort tid sedan men har ännu haft tid att ställa in den korrekt. Första intryck är att det är väldigt smidigt med nätverkshub och integrerad spotify. Ska försöka få tid i helgen till att pröva Audyssey för att få allt korrekt inställt.
Postad 07 februari 2013 - 18:39
Unregistered3e489959
-
Unregistered3e489959
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Hämta min Denon 4520 ida på HiFi-klubben så håller på å ställa in den i detta skedet=) så återkommer så småningom när man fått igång allt å vet hur allt fungerar. varit väldigt nöjd med min 2310 som ja haft i 2 år så blir nog inte besviken på denna heller
Postad 08 februari 2013 - 13:13
Korbendallas
-
Korbendallas
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Hallå alla!.. Jag har funderingar på en 2113 men jag gissar att dom flesta denon funkar likadant.. Det jag undrar lite över är hur hdmi standby funktionen fungerar.. Är det bara så att det släpper igenom den källan jag använde sist i standby.. eller fattar den att jag har en annan hdmi källa igång nu och automatiskt växlar över till den trots att stärkaren är av?
Postad 08 februari 2013 - 14:26
virre
-
virre
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Hallå alla!.. Jag har funderingar på en 2113 men jag gissar att dom flesta denon funkar likadant.. Det jag undrar lite över är hur hdmi standby funktionen fungerar.. Är det bara så att det släpper igenom den källan jag använde sist i standby.. eller fattar den att jag har en annan hdmi källa igång nu och automatiskt växlar över till den trots att stärkaren är av?
Du kan antingen sätta så att den kör på sist använda eller sätta en fast, t.ex att den alltid ska köra passthrough på BluRay ingången.
Postad 08 februari 2013 - 17:41
Unregistered92394e6c
-
Unregistered92394e6c
-
Användare
-
-
118 inlägg
Köpte en denon AVR-2113 igår och funktionsmässigt en helt fantastisk stärkare.
Uppgraderade från en 9 år gammal Denon AVR-1710.
Nu till problemet....ljudet låter myyyycket burkigare och med en skarp diskant i allt som spelas än min gamla 1710.
Har ett par golvare Dali Blue 5005 och en Gale Center samt Gale Bas.
Snälla kan någon hjälpa mig att få rätt på detta och vägleda mig hur jag bäst konfigurerar systemet så jag kan få en trevlig helg? (Audissey tar ju inte hänsyn till Bas/Diskant verkar det som)
Postad 08 februari 2013 - 17:56
virre
-
virre
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Köpte en denon AVR-2113 igår och funktionsmässigt en helt fantastisk stärkare. Uppgraderade från en 9 år gammal Denon AVR-1710. Nu till problemet....ljudet låter myyyycket burkigare och med en skarp diskant i allt som spelas än min gamla 1710. Har ett par golvare Dali Blue 5005 och en Gale Center samt Gale Bas.
Snälla kan någon hjälpa mig att få rätt på detta och vägleda mig hur jag bäst konfigurerar systemet så jag kan få en trevlig helg? (Audissey tar ju inte hänsyn till Bas/Diskant verkar det som)
Har du provat att köra det i Pure-läget? Om det är musik du spelar dvs. Du får berätta lite mer, vad för inställningar du kör, Cross-over, small/big på vilka högtalare, med sub eller utan?
Redigerat av virre, 08 februari 2013 - 17:57.
Postad 08 februari 2013 - 19:09
Unregistered92394e6c
-
Unregistered92394e6c
-
Användare
-
-
118 inlägg
Har du provat att köra det i Pure-läget? Om det är musik du spelar dvs. Du får berätta lite mer, vad för inställningar du kör, Cross-over, small/big på vilka högtalare, med sub eller utan?
Jag har provat Pure-läget, det absolut bästa vid musik. Big på de två frontarna, small på centern, sub på 120 hz LFE. Vad gör Cross-over? Hittar inte detta val. Uppskattar verkligen att du försöker hjälpa Virre!
Postad 08 februari 2013 - 20:53
PDDNOS
-
PDDNOS
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Postad 09 februari 2013 - 01:11
martinanderssson
-
martinanderssson
-
Användare
-
-
112 inlägg
Har just provkört denon avr-3313 och växlat mellan kors & tvärs & fram & tillbaka en bra stund mellan 3 bildvisare. Och det funkar!!!  Förstärkaren funkar som splitter trots att de 3 skärmarna har olika grundupplösningar! Jag har provat flera hdmi splitters som inte klarat jobbet men det verkar som denna förstärkaren pratar ordentligt med bildvisarna och skickar ut upplösningar som passar. Den "filtrerar" dumheterna som grafikkortet i min bildkälla (laptop) ställde till med vid andra splitters och vid manuell "kabelryckning" vid byte av bildvisare. Det enda att tänka på är att helst stänga av och på zonerna vid skärmväxling annars kan den få svårt att fatta vilken skärm den ska förhålla sig till. Jag kör alltså bara 1 skärm i taget. Vill man ha flera skärmar igång samtidigt så är det säkrast att välja skärmar med lika upplösning eller skärmar som är väldigt flexibla på att visa olika upplösningar bra. Snyggt jobbat denon!
Återstår bara att se hur bra den kan funka som stereoförstärkare/stereoförsteg när den inte kör surround/bild.
Postad 09 februari 2013 - 09:36
Korbendallas
-
Korbendallas
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Du kan antingen sätta så att den kör på sist använda eller sätta en fast, t.ex att den alltid ska köra passthrough på BluRay ingången.
Hmm Du menar alltså att den kan antingen köra på den jag sist använde... eller bestämma en ingång som är vald när stärkaren står i standby? För att byta källa måste jag starta stärkaren och växla?
Redigerat av Korbendallas, 09 februari 2013 - 09:38.
Postad 09 februari 2013 - 09:37
Unregistered92394e6c
-
Unregistered92394e6c
-
Användare
-
-
118 inlägg
När jag kör Audyssey-kalibrering kommer det fram en fråga om att: "Växla kablarna för + och - på baksidan av högtalarna innan du fortsätter....."Är detta en standardfråga eller en indikering om att någon av kablarana sitter fel??? Vidare: Vid Aydyssey-kalibreringens andra position ber den en att: "Placera mikrofonen i öronhöjd i andra läget och välj "Fortsätt".Men den indikerar inte rent bildmässigt var andra läget är någonstans i rummet.
Redigerat av Unregistered92394e6c, 09 februari 2013 - 09:42.
Postad 09 februari 2013 - 11:07
Unregistered3e489959
-
Unregistered3e489959
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
doggson6 http://www.youtube.c...d&v=okyNlhJ3Hvoeller så går du bara till sida 4 så hittar du länken där med, Tyckte guiden va riktigt bra fick helt nytt liv i mina bakhögtalare dok byttat stärkare från 2310 till 4520. Dok tabba man sej med placeringen med micen på förra recivern, men denna guiden förklarar det riktigt bra hur det fungerar. blev ett riktigt lyft dok bara avklarat en film sen igår=). den frågan om kablarna fick inte ja när ja kalibrera. så skadar inte å kolla över så allt sitter helt rätt. Första läget ska du ta där du alltid sitter å tittar på film iallafall.
Redigerat av Unregistered3e489959, 09 februari 2013 - 11:09.
Postad 09 februari 2013 - 11:11
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1 255 inlägg
När jag kör Audyssey-kalibrering kommer det fram en fråga om att:
"Växla kablarna för + och - på baksidan av högtalarna innan du fortsätter....."
Är detta en standardfråga eller en indikering om att någon av kablarana sitter fel???
Vidare:
Vid Aydyssey-kalibreringens andra position ber den en att: "Placera mikrofonen i öronhöjd i andra läget och välj "Fortsätt". Men den indikerar inte rent bildmässigt var andra läget är någonstans i rummet.
Det indikerar att något kan vara fel. Dubbelkolla dina anslutningar av kablarna innan du fortsätter. Det borde stå i manualen var micken ska placeras (gör det för 3311:an i alla fall). Micken placeras ungefär 5dm till höger och vänster om första positionen och tre positioner ca 5dm framför varje av de första 3. Om du har en audysseyversion som kan mäta 8 platser så kan de sista två väljas snett bakom (höger & vänster) huvudlyssningspositonen.
Postad 09 februari 2013 - 15:00
Unregistered3e489959
-
Unregistered3e489959
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
tål kanske å tillägga att ja håller på å testköra å tycker ljudet e mer fylligare å upplöst å tyngre utan Audyssey.
när man har Audyssey aktiverat i stereo läge så slänger den bara på med upplösning som förstör hela känslan samt det plockar bort tyngden samt ljudet blir vassare vilket man inte e ute efter i musiklysning inte när det e rock iallafall, så rekommenderar skarpt å slå av skiten.
va samma sak på min gamla 2310 körde utan Audyssey när ja lyssnade på musik för tyckte det lät bättre fast Audyssey på xx10 generationen förstörde inte ljudet på samma sätt som Audyssey multiEQ XT32.gör vid musik=)
Eller så kör man i direct läge som skrotar Audyssey,
Fast i stereoläge kan man höja å sänka bas å diskant om man stängt av Audyssey om man vill finslipa lite
Redigerat av Unregistered3e489959, 09 februari 2013 - 15:03.
Postad 09 februari 2013 - 15:24
Unregisterede489578f
-
Unregisterede489578f
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Har precis införskaffat en Denon Avr-2313 & har kopplat in Telia digitalbox, Xbox 360, Boxee Box, Samsung BD-ES6000 via HDMI & ut till min Samsung PS51E8005 TV.
Vad är anledningen till att jag utan problem bara kan välja Samsung BD-ES6000 under "source" på tv & inte alla de andra enheterna?
Tanken är att jag bara skulle vilja slå på TV:n, välja enhet & ha ljud ifrån TV:n om jag så skulle vilja, utan att behöva ha igång recievern...
Postad 09 februari 2013 - 16:21
Unregistered3e489959
-
Unregistered3e489959
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
förstår dok inte frågan, om apparaterna e kopplade till tv eller recivern.
har du kopplat alla enheter till recivern så e tvns fjärr inte till någon nytta å välja source om du inte kopplat in nån av enheterna direkt i tv.
För e bara dom enheterna du kopplat direkt till tv som går å välja source på tvns fjärr.
sen dom som e kopplade i recivern e det reciver fjärran som gäller.
men har du kopplat alla enheterna till recivern så bör du kolla upp ingångarna i inställningarna å se så dom e aktiverade i recivern
tanken med en reciver e att den ska va hjärtat i en anläggning så man bara slår på tv å sen använder reciverns fjärr till resten.
Då får du gå in på video/hdmi inställningar å ändra *hdmi ljud ut* å välja *TV* istället för *AVR* där e hdmi pass-Through med som skickar vidare ljudet till tv tror ja dok krävs det att tv klarar det med, helt grön på det då ja använder projektor så använder högtalarna som e kopplade till recivern
dok förstår ja inte varför man vill använda tvs ljud.
Sen tror ja du mer eller mindre e tvungen å ha igång recivern om du ens vill att apparaterna som e kopplade till recivern ska komma till tvn. hoppas det e till någon hjälp.
Postad 09 februari 2013 - 17:32
Unregisterede489578f
-
Unregisterede489578f
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Jag har alla enheterna kopplade till recievern & recievern klarar standby-passthrough.
När jag har recievern i standby-läge & bara vill lyssna/titta genom tv:n så borde man ju kunna välja enhet ifrån TV:n
Den enda enhet som syns är min Blu-ray, väljer jag den enhet på TV:n så får jag både bild & ljud direkt utan att behöva starta recievern eller använda recieverns fjärrkontroll.
De andra enheterna syns inte på TV "source" lista.
Postad 09 februari 2013 - 20:16
Unregistered3e489959
-
Unregistered3e489959
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
inte så insatt men läste nått hastigt att det bara e passthrough på den sist använda enheten kan ha fel annars e det bara lusläsa manualen så lär du nog finna ditt svar eller söka i forumet för det va här ja läste det=)
Postad 13 februari 2013 - 15:27
Unregistered92394e6c
-
Unregistered92394e6c
-
Användare
-
-
118 inlägg
doggson6 http://www.youtube.c...d&v=okyNlhJ3Hvo eller så går du bara till sida 4 så hittar du länken där med, Tyckte guiden va riktigt bra fick helt nytt liv i mina bakhögtalare dok byttat stärkare från 2310 till 4520. Dok tabba man sej med placeringen med micen på förra recivern, men denna guiden förklarar det riktigt bra hur det fungerar. blev ett riktigt lyft dok bara avklarat en film sen igår=).
den frågan om kablarna fick inte ja när ja kalibrera. så skadar inte å kolla över så allt sitter helt rätt.
Första läget ska du ta där du alltid sitter å tittar på film iallafall.
Tack Biffen och ni andra som svarat! Har nu kalibrerat och resultatet är klart mycket bättre än initialt. Helt otroligt vilka register och ljudfenomen man upptäcker i låtar/filmer som inte fanns tidigare! Den gör ett magiskt jobb vid filmtittande, äntligen får man en BIO-ljudbild! (blir dock mer utvärdering till helgen). Dock tycker jag att ljudet är lite väl "skarpt" vid musiklyssnande - skulle vilja ha en rundare och mjukare ljudbild. Hoppas jag inte klampar någon på tårna - men låter lite som ett BOSE-system med mindre högtalare vilket mina öron är allergiska mot. P.s Bytte även ut gamla kablar mot Supra 2,5:or.
Redigerat av Unregistered92394e6c, 13 februari 2013 - 16:55.
Postad 14 februari 2013 - 13:43
Unregistered3e489959
-
Unregistered3e489959
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Prova koppla bort Audyssey som ja nämt lite längre upp innan. så låter det trevligare:-)
Postad 16 februari 2013 - 13:09
Unregistered92394e6c
-
Unregistered92394e6c
-
Användare
-
-
118 inlägg
Prova koppla bort Audyssey som ja nämt lite längre upp innan. så låter det trevligare:-)
Har provat det, men då blir ljudet jäkligt "matt", som om någon satt högtalarna i en dov tunna. Håller på att bli tokig. Dessutom kan jag via Denons remote- app inte höja basen (oavsett läge) - den står konstant på -12. Tror det skulle påverka bilden avsevärt om an kunde skruva upp denna. Basen jobbar inte alls vid musikuppspelning via Airplay tex. Vilka Inställningar kör du på Biffen87? (om jag kan replikera dessa). Känns som om Dalis 5005:or skall kunna drivas av dessa stärkare på ett behagligt sätt, men jag vet inte hur!
Postad 16 februari 2013 - 14:11
PDDNOS
-
PDDNOS
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
1. Kör om Audyssey Auto Setup Från AVS: Initially just run 1 mic position with the sub volume/gain knob set to 12 o'clock (middle volume) and check to see what the Denon set the sub volume to ... if it's -12db (ie. the maximum the Denon can try to lower the sub with +12db being the maximum it can try to increase the sub), that means your sub volume is louder than 75db so you'll want to lower the volume knob on the sub a few notches (eg. to 10 o'clock) and redo AUTO SETUP again for just 1 position. As long as it's < -10db (eg. -9db, -8db, -7db, etc.) you're good to go to complete the remaining 5 (MultEQ) or 7 (MultEQ XT) positions. There is no reason to get it as close to 0db as possible (unless the sub signal is not causing the sub to turn ON and in that case, get the trim closer to 0db so the AVR sends a stronger signal to the sub) as doing so simply allows more room to adjust the sub volume lower even more with the remote (which isn't what most will want to do, rather most will likely want to raise it a few db louder. 2. If you have your front speakers set to LARGE and the sub set to LFE, then although the sub will play the low bass in the 0.1 (LFE) channel during DD/DTS 5.1 movies, it will not play the low bass in stereo (2.0) music unless you change the sub setting to LFE+Main, although the issue with no bass during music is alleviated if the front mains are set to SMALL w/80hz crossovers as is suggested after running AUTO SETUP.
Postad 16 februari 2013 - 15:03
Unregistered92394e6c
-
Unregistered92394e6c
-
Användare
-
-
118 inlägg
1. Kör om Audyssey Auto Setup Från AVS: Initially just run 1 mic position with the sub volume/gain knob set to 12 o'clock (middle volume) and check to see what the Denon set the sub volume to ... if it's -12db (ie. the maximum the Denon can try to lower the sub with +12db being the maximum it can try to increase the sub), that means your sub volume is louder than 75db so you'll want to lower the volume knob on the sub a few notches (eg. to 10 o'clock) and redo AUTO SETUP again for just 1 position. As long as it's < -10db (eg. -9db, -8db, -7db, etc.) you're good to go to complete the remaining 5 (MultEQ) or 7 (MultEQ XT) positions. There is no reason to get it as close to 0db as possible (unless the sub signal is not causing the sub to turn ON and in that case, get the trim closer to 0db so the AVR sends a stronger signal to the sub) as doing so simply allows more room to adjust the sub volume lower even more with the remote (which isn't what most will want to do, rather most will likely want to raise it a few db louder. 2. If you have your front speakers set to LARGE and the sub set to LFE, then although the sub will play the low bass in the 0.1 (LFE) channel during DD/DTS 5.1 movies, it will not play the low bass in stereo (2.0) music unless you change the sub setting to LFE+Main, although the issue with no bass during music is alleviated if the front mains are set to SMALL w/80hz crossovers as is suggested after running AUTO SETUP.
LFE + Main var grejen!!! PDDNOS - DU gjorde min dag! Varför denna skillnad??? Tack som F*n!
Postad 16 februari 2013 - 23:22
cave
-
cave
-
Användare
-
-
160 inlägg
LFE + Main var grejen!!! PDDNOS - DU gjorde min dag!
Varför denna skillnad???
Tack som F*n!
Om du kör i rent LFE-läge (och har frontarna på large) så vägrar förstärkaren skicka annat än rent .1-ljud till subwoofern. Genom att ställa om till LFE+Main berättar du för förstärkaren att du vill att subwoofern ska få vara med och förstärka basljudet även i andra lägen. Det passar uppenbarligen bättre för dig.
Postad 17 februari 2013 - 11:23
kimpa888
-
kimpa888
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Hej har funderat på att köpa en avr-3313 men har några funderingar å undrar om nån ägare kan svara!! Går det ha olika upplösningar på hdmi ut? Finns det nån enkom knapp å byta mellan hdmi utgångarna?
Postad 17 februari 2013 - 20:08
Unregistered3e489959
-
Unregistered3e489959
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Hör dok ingen skillnad på om ja kör LFE eller LFE+Main om ja har subbarna avstängda dok går frontarna som large =) så antar det e därför.
vet inte om det hjälper men du kan du kan höja basen å diskanten på högtalarna om du stängt av Audyssey å kör i stereoläge.
Bara gå in i setupen å gå in i *ljud* välj *ton* å välj *på* sen kan du ändra bas å diskant där.
Fast det fungerar bara i om du kör i stereoläge å om Audyssey e av, om ja inte har fel för mej.
Postad 18 februari 2013 - 00:54
martinanderssson
-
martinanderssson
-
Användare
-
-
112 inlägg
Hej har funderat på att köpa en avr-3313 men har några funderingar å undrar om nån ägare kan svara!! Går det ha olika upplösningar på hdmi ut? Finns det nån enkom knapp å byta mellan hdmi utgångarna?
Jag har 3313. Ja du kan ansluta 3 skärmar med 3 olika upplösningar (det har jag). Om du vill ha igång flera samtidigt i zon1 så kan det bli så att utsignalen till bägge anpassas till skärmen med lägst grundupplösning. Och likaså om du har igån zon1 och zon2 samtidigt. Ja man växlar aktiva utgångar genom att växla zoner via fjärr eller denon app på telefonen.
Postad 25 februari 2013 - 20:39
Per-Arne
-
Per-Arne
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Postad 25 februari 2013 - 23:43
Grumme
-
Grumme
-
Användare
-
-
134 inlägg
Priset på 4520 verkar vara på väg ner.
http://www.komplett....36-284FB69F5D76
http://www.inwarehou...03-39D3E33C33C7
Trevligt!  Är det längesedan som Komplett och Inwarehouse började listas som återförsäljare av Denon? Har för mig att Hifiklubben varit ensamma om det rätt så länge...
Postad 26 februari 2013 - 09:47
Unregistered3e489959
-
Unregistered3e489959
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Tur man fick bra pris när man köpte den för nästan en månadsen:-) men man e alltid för ivrig:-)
Postad 26 februari 2013 - 11:12
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Tur man fick bra pris när man köpte den för nästan en månadsen:-) men man e alltid för ivrig:-)
Så hifi har spelutrymme ändå?  Trevligt!  Är det längesedan som Komplett och Inwarehouse började listas som återförsäljare av Denon? Har för mig att Hifiklubben varit ensamma om det rätt så länge...
Frågan är om det är "svenska" denon eller nån tyskland import eller liknande. Också för mig att Hifi har exklusivt avtal med dem. Även webhallen har ju denon så man undrar ju.
Postad 26 februari 2013 - 15:37
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
När jag kör Audyssey-kalibrering kommer det fram en fråga om att:
"Växla kablarna för + och - på baksidan av högtalarna innan du fortsätter....."
Är detta en standardfråga eller en indikering om att någon av kablarana sitter fel???
Den indikerar fasfel, dvs att du förväxlat + och - i kabelkedjan till den högtalaren. Resultatet blir att när andra högtalares koner är på väg inåt, åker denna högtalares kon utåt vilket kan skapa en dålig basåtergivning och odistinkt ljud. Enklast löses detta med att du byter plats på kablarna in i högtalaren.
Postad 26 februari 2013 - 15:56
Unregistered3e489959
-
Unregistered3e489959
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Så hifi har spelutrymme ändå? 
Frågan är om det är "svenska" denon eller nån tyskland import eller liknande. Också för mig att Hifi har exklusivt avtal med dem. Även webhallen har ju denon så man undrar ju.
Kanske kanske inte  de e den svenska, Hifi har droppat priserna under dagen
Redigerat av Unregistered3e489959, 26 februari 2013 - 15:57.
Postad 26 februari 2013 - 17:58
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1 423 inlägg
Ja det kanske var lite väl naivt av Denon/Hifiklubben och tro att det skulle kunna få kunderna att betala överpriset på 23000kr för i princip samma maskin som 4311. Den kostade 17000kr när den fasades ut.
Postad 26 februari 2013 - 19:37
PDDNOS
-
PDDNOS
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
De är två väldigt snarlika maskiner:
What's the difference between the 4311ci and the 4520ci? Is it worth the extra for the newer 4520ci model?
In terms of "the basics" they are VERY similar -- similar overall array of inputs/outputs, same XT32 + SubEQ room calibration software, 9 amp channels with basically the same amp section, Audyssey DSX with 11ch expansion, etc.... they both have 6 rear + 1 front HDMI input with dual outputs for Main Zone, 3 component video inputs with 1 output for Main Zone, 7.1ch EXT IN analog inputs, full 11.2ch pre-outs, Phono input, two 12v trigger outs, 2 optical and 2 coax digital audio inputs, etc.
You can basically assume sound quality is close to identical!
Really, very little was taken away vs. the 4311, so the question is do you want to pay extra for the new feature additions?
- Zone 4 HDMI matrix output
- Component video output to Zone 2 and Zone 3 (4311 can only output comp video to Main Zone)
- Audyssey LFC
- DTS Neo:X if you want an alternative to DSX for 11ch expansion
- InstaPrevue
- 4-port ethernet hub
- More amp assign options plus the "custom" free assign mode
- Upgrade to 32/192 DAC's (and corresponding upgrades to AL32 processing and DDSC-HD32 circuitry)
- 4k video passthrough support and 4k upscaling
- AirPlay built in (no upgrade needed) and Spotify and Sirius/XM available as network streaming sources
- AirPlay can be played to Zone 2/3 independently from Main Zone (although there is still an initial "hijack" when you start Airplay)
- Network audio supports 192/24 FLAC and WAV streams
- Front HDMI input is MHL certified
- New GUI (also will overlay on 3D sources, the 4311 can't overlay graphics on 3D video)
- New front panel aesthetics, and 1" taller than the 4311
- Composite inputs are now fully assignable
So what's the *downside* to the 4520 vs the 4311?
- the extra money (duh)
- the change in DenonLink hardware, which doesn't afford backwards compatibility for the older DenonLink ethernet type cable
- no more S-Video inputs (sorry LaserDisc fan!)
- the front panel display only has one set of channel lights, which can be configured as either input channels or output channels
- the 2CH Direct/Stereo custom settings can ONLY be used if you physically have a separate set of "B" dedicated 2CH speakers
Postad 26 februari 2013 - 21:12
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1 423 inlägg
PDDNOS: Snarlika, no shit!
Postad 27 februari 2013 - 17:56
PDDNOS
-
PDDNOS
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Dekaltrimmad placebo är nog värdefullt, i vissa kretsar;-)
Postad 27 februari 2013 - 22:30
jimler
-
jimler
-
Användare
-
-
164 inlägg
funderar på att köpa 2113 och dali zensor 7 som frontar eller Canton gle 496 kommer det vara en bra kombination?
Postad 02 mars 2013 - 08:56
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Är det någon som har kläm på det här med ARC - Audio Return Channel ? Jag har en TV med ARC ( Samsung LE46C755) och en nyinköpt Denon 2113, kopplar ihop dem och ställer in båda parterna korrekt. Ljud via ARC från TV:n interna DVB-C mottagare fungerar och ger stereo-ljud i Denon receivern på exempelvis TV6 och Dolby Digital på exempelvis Cmore First HD - i ca 25 minuter, sedan slutar ljudet fungera och det blir tyst... Det hjälper inte att stänga av och sätta HDMI-styrning på apparaterna igen eller ens att stänga av och sätta på dem helt och hållet. Har även testat med massa inställningar fram och tillbaka med HDMI-styrning (HDMI-CEC) avslagen på ena apparaten eller den andra samt avslagna helt och hållet, men ingenting hjälper. Någon som har tips ?
Postad 02 mars 2013 - 10:01
PDDNOS
-
PDDNOS
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Postad 02 mars 2013 - 10:24
Unregisteredbdae541f
-
Unregisteredbdae541f
-
Lärjunge
-
-
415 inlägg
funderar på att köpa 2113 och dali zensor 7 som frontar eller Canton gle 496 kommer det vara en bra kombination?
Kommer med största sannolikhet vara en bra kombination. Dalin kan du ju provlyssna tillsammans med stärkaren på hifiklubben, så där är ju saken biff.. Har själv lyssnat på dessa och tycker att de matchar varandra perfekt. Gällande Canton är väl svårt att säga, men det finns inget som talar för att de inte skulle funka bra ihop..
Postad 02 mars 2013 - 13:31
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
@pulver: http://www.avsforum....-thread#user_E5
Tack, jag har faktiskt hittat länken tidigare när jag googlat på problemet och jag har allting inställt korrekt. Nu testar jag igen och nu verkar allting fungera (trots att jag inte ändrat någonting sedan igår...) Har ingen förklaring, men får väl hoppas på att det håller i sig - jag kanske återkommer om jag får nya problem ;-)
Postad 02 mars 2013 - 22:49
Unregistered971d8044
-
Unregistered971d8044
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Tack, jag har faktiskt hittat länken tidigare när jag googlat på problemet och jag har allting inställt korrekt.
Nu testar jag igen och nu verkar allting fungera (trots att jag inte ändrat någonting sedan igår...)
Har ingen förklaring, men får väl hoppas på att det håller i sig - jag kanske återkommer om jag får nya problem ;-)
Kan det bero på musikvalet. Spelar du samma låt som inte lät burkig? Inspelningar skiljer sig ganska rejält åt.
Postad 03 mars 2013 - 09:58
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Kan det bero på musikvalet. Spelar du samma låt som inte lät burkig? Inspelningar skiljer sig ganska rejält åt.
Citerar du fel person ? Min fråga handlar om ARC.
Postad 07 mars 2013 - 16:35
Unregisterede489578f
-
Unregisterede489578f
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Jag har en Samsung PS51E8005 kopplad till en Denon AVR-2313 via hdmi(ARC)
Mitt problem är att jag inte får något Dolby Digital ifrån tv till reciever med Netflix, vad är felet?
Postad 08 mars 2013 - 16:23
samski
-
samski
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Fick uppdatering på min 2113 igår, någon som har koll på vad som är nytt?  3/7/2013 - The product corresponded to gapless playback from mobile app - The picture view edit cannot be stored - Airplay cannot be used while using slideshow - If Main zone is OFF, and Zone2 is ON, when Main zone turned ON, GUI does not displa http://www.avsforum.com/t/1409431/the-official-denon-avr-xx13-model-owners-thread-faq
Redigerat av samski, 08 mars 2013 - 16:59.
Postad 08 mars 2013 - 20:23
Unregistered92394e6c
-
Unregistered92394e6c
-
Användare
-
-
118 inlägg
Fick uppdatering på min 2113 igår, någon som har koll på vad som är nytt? 
3/7/2013 - The product corresponded to gapless playback from mobile app - The picture view edit cannot be stored - Airplay cannot be used while using slideshow - If Main zone is OFF, and Zone2 is ON, when Main zone turned ON, GUI does not displa
http://www.avsforum....ners-thread-faq
Jag har nu uppdaterat till senaste Firmwaren, och har ännu bara testat Spotify - vill hävda att de tweakat Spotify till det bättre rent ljudmässigt med senaste patchen. Någon mer som upplever denna förändring?
Postad 15 mars 2013 - 19:54
Per-Arne
-
Per-Arne
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Fick hem min AVR 4520 igår och måste bara berätta hur sjukt nöjd jag är med denna redan nu. Bytte upp mig från min förra baby Denon AVC-A11-XVA (32000:-, 2007) och var orolig att skillnaden inte skulle vara så stor. Men oj, oj, oj. Vilket lyft. Har haft hemma en 2313 under leveranstiden och den är i mitt tycke hästlängder efter Denon AVC-A11-XVA (32000:-, 2007) i allt och i jämförelse med 4520 rena skämtet.
Kört film och 2-kanal och är så nöjd. Rena fyndet. Tack Denon för att ni finns.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|