Tycker appen och remoten är seg när man blädrar i menyerna, tex spotify är ju inte speciellt rolig att bläddra i, finns det nån möjlighet att styra spotify i spotify-appen som sen spelar på onkyon?
Onkyo TX-NR5010
(Förstärkare)
|
9
|
(8)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-NR3010
(Förstärkare)
|
8
|
(1)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-NR1010
(Förstärkare)
|
7
|
(5)
|
Inga priser |
Postad 21 December 2013 - 20:13
Tycker appen och remoten är seg när man blädrar i menyerna, tex spotify är ju inte speciellt rolig att bläddra i, finns det nån möjlighet att styra spotify i spotify-appen som sen spelar på onkyon?
Postad 21 December 2013 - 21:21
Nu har jag installerat och pillat en hel del, finns sjukt många inställningar jag inte har en aning om vad det är, nån som har bra tips när det gäller THX-inställningar vad som är bra och inte, jag kör 5.1?
Vet inte om du kör ios/android etc men tror inte det går.
Den stödjer inte airplay så den vägen går inte, om du inte köper till en airport express/apple tv. Eller en blåtand mottagare om du vill köra via det.
Postad 24 December 2013 - 11:24
Nu har jag installerat och pillat en hel del, finns sjukt många inställningar jag inte har en aning om vad det är, nån som har bra tips när det gäller THX-inställningar vad som är bra och inte, jag kör 5.1?
Inställningarna är måååånga, verkligen en stärkare som kommer vara med många år framåt
Kan även rekommendera att du fixar en DTS-HD MA demo disk, finns för nedladdning på vissa hemsidor (PMa för mer info) och då får du verkligen bevis på vad stärkaren kan leverera musikväg
Postad 24 December 2013 - 11:27
God Jul på er Onkyo nördar!
Postad 24 December 2013 - 19:31
Någon som har koll om man kan använda en äldre Audyssey setup mic till min 5010? Hade nämligen min inlämnad hos hbb och var ute på DSV terminalen inatt och hämtade förstärkaren, skulle ha fått ligga till fredag annars och det klarar jag inte av men då hade dom glömt packa ner min setup mic och givetvis har dom stängt idag (JULAFTON!?!). Polaren kör en 875:a och undrar väl enkelt om man kan använda den micen för att göra setupen eller måste det vara den som följde med?
God Jul på er Onkyo nördar!
Om den är silver färgad är det sannolikt rätt mic
Postad 24 December 2013 - 22:13
Postad 25 December 2013 - 09:37
Det tror jag den är, dock var min svart till 5010n... Blir det några problem?
Nej det är jag spm minns fel det funkar med både svart och silver, de senaste är svarta.
Här kan du se vilka som är rätt, plus en svart som ser ut som den i silver längst till höger.
http://www.se.onkyo....ones-29892.html
Redigerat av OMD28, 26 December 2013 - 16:09.
Postad 26 December 2013 - 15:19
Kör ett Atlantic technology 2200 högtalarsystem 5.1
70% film 30% musik
För 10 000 verkar Onkyon pumpa ut mest el för pengarna, över 800watt strömförbrukning eller är den bara omodern?
och med ett ordinarie pris på 17 000 så borde det vara en modell som håller ett par år.
Finns inte så mycket att läsa om användarupplevelser av 1010an nästan alla som skriver på nätet verkar ha gått på 3010 eller 5010. Så man undrar om 1010an är lilla fula ankungen eller bara hamnat snett i prisbilden?
Nåja, kommer nog slå till på 1010an, airplay har jag ju ändå via ATVn och de var nog det enda den sakna som jag använder.
Tjingeling.. Svara gärna om ni har några erfarenheter av 1010.
Postad 29 December 2013 - 22:18
Inställningarna är måååånga, verkligen en stärkare som kommer vara med många år framåt
Till THX frågan skulle jag nog rekommendera THX Cinema för vanligt TV-tittande, tycker den fungerar riktigt bra
Hoppas du blir nöjd med stärkaren och testa lite jazz musik med pure audio läget, mina Jamo D870 får nytt liv med denna stärkare vid just spelning av jazz musik
Kan även rekommendera att du fixar en DTS-HD MA demo disk, finns för nedladdning på vissa hemsidor (PMa för mer info) och då får du verkligen bevis på vad stärkaren kan leverera musikväg
Har nu hunnit leka lite idag efter varit bortrest en vecka.
Har inte kört Oudysseyn än, avvaktar tills jag är ensam i lägenheten men har idag testad vad som hände om jag kör olika ljudtyper (DTS, DD-HD, DTS-HD etc) från BDn till 5010:an, allt verkar som det ska men LPCM-ljudspår blir Multichannel på 5010, är det rätt? DD 1.0 blir Pure Audio hur jag än försöker ändra samt alla kanaler på boxen blir Pure Audio förutom Animal Planet HD som blir DD.
Gullberg, du säger att du kör THX Cinema för TV, jag bläddrar i den feta manualen men inte sett nåt om det, har det med "ljudprogram stereokälla och flerkanalskälla" att göra?
I manualen sid 72 står det om LFE-nivå, jag märker ingen skillnad hur jag än ändrar men vad är "-oodb" är det mer eller mindre än -20db -10db 0db?
Jag lyckas inte heller få ljud till subben när det kommer ljud från boxen.
Känns att det kommer ta ett bra tag innan jag får ordning på samtliga inställningar i denna maskin vilket är på gott och ont.
Postad 29 December 2013 - 22:42
Det är främst en sak jag stör mig på. Jag kör HTPC och så fort man spelar upp något så tar de ca 1s innan Onkyon börjar spela (detekterar den ljudformatet?). Det är inte en fördröjning utan man missar första sekunden. Jag kör ljudet från Intel i7 via HDMI. Det kan också vara relaterat till datorn som på något sätt avaktiverar ljudströmmen/ljuddrivaren om inget spelas upp. Någon annan som har någon ide om vad det kan bero på?
Försökte idag redigera en sampling i Goldwave. Skulle klippa ut ett segment men det gick inte alls för varje gång jag försökte spela upp så "försvann" 1:a sekunden... Alltså omöjligt att lyssna sig fram till den position där mitt segment var tänkt att börja.
Postad 29 December 2013 - 22:46
Postad 30 December 2013 - 08:18
Detta är som sagt för att den ska koda rätt automatiskt.
Postad 30 December 2013 - 09:12
Har nu hunnit leka lite idag efter varit bortrest en vecka.
Har inte kört Oudysseyn än, avvaktar tills jag är ensam i lägenheten men har idag testad vad som hände om jag kör olika ljudtyper (DTS, DD-HD, DTS-HD etc) från BDn till 5010:an, allt verkar som det ska men LPCM-ljudspår blir Multichannel på 5010, är det rätt? DD 1.0 blir Pure Audio hur jag än försöker ändra samt alla kanaler på boxen blir Pure Audio förutom Animal Planet HD som blir DD.
Gullberg, du säger att du kör THX Cinema för TV, jag bläddrar i den feta manualen men inte sett nåt om det, har det med "ljudprogram stereokälla och flerkanalskälla" att göra?
I manualen sid 72 står det om LFE-nivå, jag märker ingen skillnad hur jag än ändrar men vad är "-oodb" är det mer eller mindre än -20db -10db 0db?
Jag lyckas inte heller få ljud till subben när det kommer ljud från boxen.
Känns att det kommer ta ett bra tag innan jag får ordning på samtliga inställningar i denna maskin vilket är på gott och ont.
Jag förutsätter att du kör via HDMI när jag skriver detta men det låter som du kanske inte ställt in källan (BDn, boxer etc) på rätt ljudformat, du mör med andra ord kunna ställa in om du har en förstärkare som exempelvis klarar 5.1, 7.1, DTS-HD MA etc. Om du inte gjort detta så tror förstärkaren att du sitter på 2.0 ljud. Angående subben så är det lite konstigt, den är ju analog så det borde ju upptäckas med automatik men annars får du gå in på högtalarinställningar och ändra till 1ch och där kan du även ställa in vad du har för högtalare inkopplade.
På sidan 45 i den digitala utgåvan av manualen står alla ljudprogram med förklaring och vad de passar till!
Hoppas detta varit till "lite" hjälp!
Postad 30 December 2013 - 11:21
Upptäckte att min maskin hemma har luftintag på sidan som inte finns med på denna bild, hur ser era ut?
Postad 30 December 2013 - 11:29
Ska kolla upp det.
Upptäckte att min maskin hemma har luftintag på sidan som inte finns med på denna bild, hur ser era ut?
5010 har lufthål, men inte 3010, 1010
Postad 30 December 2013 - 11:42
https://www.prisjakt...t.php?p=1336956
Får mig att tänka på denna
Postad 30 December 2013 - 12:03
Min svarta 5010 har intag i alla fall.
Postad 30 December 2013 - 12:15
Troligtvis en silver 1010/3010 men den om du kollar den svarta så har den intag på nästföljande bild.
Min svarta 5010 har intag i alla fall.
Svårt att se på min jobbdator-skärm men som du säger så ser det ut att vara en på den andra bilden..
Postad 02 January 2014 - 18:06
Har bara testat spelat upp via den inbyggda mediaspelaren via DLNA.
Postad 02 January 2014 - 20:26
Jag har problem att få ut bas till frontarna på min 3010 när jag lyssnar på musik. Har kört Audyssey inmätningen, men den mesta basen går till suben. Finns det nåt sätt att ändra detta? Jag kör med ett Rotelsteg på pre-out för frontarna men det ska väl inte ha nån betydelse?
Har bara testat spelat upp via den inbyggda mediaspelaren via DLNA.
Det är bara att välja " full" på fronterna i setup menyn
Postad 02 January 2014 - 21:02
Det är bara att välja " full" på fronterna i setup menyn
Jag har gjort det men tycker fortfarande det är alldeles för lite bas. Jag hade en TX-NR807 innan och fick bättre bas med den, så det måste ju va en inställningssak..Frågan är vad bara?
Postad 15 January 2014 - 10:47
Misstänker att det framför allt är HDMI 2.0 man kommer att saknka jämfört med nästa generation? Och eftersom jag nyss köpt ny projektor så lär det väl ta ett tag innan jag hoppar på 4k tåget.. så borde inte spela nån större roll.
Postad 15 January 2014 - 11:08
Har blivit sugen på att uppgradera från min gamla 608'a (som bara skulle vara tillfällig en gång i tiden..), priserna på 3010 och 5010 är minst sagt lockande, men är det värt att lägga 4k extra på 5010? Är ju faktiskt större pris skillnad nu än innan de började rea ut dem.
Misstänker att det framför allt är HDMI 2.0 man kommer att saknka jämfört med nästa generation? Och eftersom jag nyss köpt ny projektor så lär det väl ta ett tag innan jag hoppar på 4k tåget.. så borde inte spela nån större roll.
Det som framför allt skiljer mellan 3010 vs 5010 är slutstegen. 5010 har samma slutsteg som det separata slutsteget.
Är det värt det? Jag vet inte om det är värt 4000:- men 5010 är lätt värd 18990:- tycker jag.
Postad 15 January 2014 - 11:35
Har blivit sugen på att uppgradera från min gamla 608'a (som bara skulle vara tillfällig en gång i tiden..), priserna på 3010 och 5010 är minst sagt lockande, men är det värt att lägga 4k extra på 5010? Är ju faktiskt större pris skillnad nu än innan de började rea ut dem.
Jag gick från en 3008a till en 5010a och trodde faktiskt inte att skillnaden skulle vara hörbar men jag blev verkligen förvånad, skillnaden (iaf i min uppsättning med Jamo D870) är otroligt stor! Dynamiken, trycket ja allt är mycket bättre, det känns som en kvalités maskin. Nu vill inte jag sitta och säga att 3008an var dålig men i jämförelse med 5010an så var det för stort men det beror väl på som omd28 sade slutstegen. En klausul är även att alla terminaler är förgyllda med guld för bästa möjliga kontakt, även 1st HDMI ut och 1st HDMI in (om det nu är bättre eller inte, kan enbart disuketeras).
För 4000kr mellan 3010an så tycker i alla fall jag att det är värt varenda krona att köpa 5010an istället
Postad 15 January 2014 - 12:28
Postad 15 January 2014 - 12:57
Det som framför allt skiljer mellan 3010 vs 5010 är slutstegen. 5010 har samma slutsteg som det separata slutsteget.
Är det värt det? Jag vet inte om det är värt 4000:- men 5010 är lätt värd 18990:- tycker jag.
Har även för mig att den har en bättre DAC också, tror att det var nån biotidning som har specat skillnaderna för nåt år sedan.
Postad 15 January 2014 - 13:11
Har även för mig att den har en bättre DAC också, tror att det var nån biotidning som har specat skillnaderna för nåt år sedan.
Stämmer 32 bit & 34 bit
http://www.se.onkyo....cts=22410,22407
Postad 15 January 2014 - 15:43
Postad 15 January 2014 - 17:17
Stämmer 32 bit & 34 bit
http://www.se.onkyo....cts=22410,22407
24 bit vs 32 bit
Här hitta jag lite mer info.
Effekten specificeras till 200 watt per kanal i TX-NR1010 och TX-NR3010, och 220 watt för TX-NR5010. Den största modellen har den gamla hederliga förstärkartekniken med ringkärnetransformator, medan de övriga två har den billigare EI-typen
http://www.ljudochbi...are-i-hemmabion
Mervärden på större modellen Onkyo TX-NR5010:
-20 watt extra per kanal
-Torodial transformator
-32-bit DAC
-Guldplätterade kontakter
-1 extra optisk ingång
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=174480
Postad 15 January 2014 - 17:26
I samma prisklass som 5010 finns ju nu även AVR-4520 från Denon.. den största fördelen där (och största nackdelen med Onkyo) är att man kan fördela förstärkarkanalerna fritt, så hänger man på ett slutsteg för frontarna kan man använda de kanelerna för att driva andra högtalare i en 11-kanalers uppställning, vilket känns lite lockande och framtidssäkert
Har Denon möjlighet till bi-ampning med aktiv delning? Hos mig gjorde det stor skillnad.
Postad 18 January 2014 - 13:37
http://www.elgigante...P_PRISJAKT_EGAB
Postad 18 January 2014 - 14:25
Känns som det är lite bortkastat att betala för de bättre förstärkarna i 3010/5010 då? Samt man får lite mer finesser i 929, t.ex inbyggd BT mottagare istället för att behöva ha en extern pryl som jag har nu för att streama musik.
5010 hos FisGiganten för 19977, dock någon "fynd" produkt vad det nu innebär.
http://www.elgigante...P_PRISJAKT_EGAB
Ser att hembiobutiken höjt, för några dagar sedan sålde de för 18990.
Dock verkar elgiganten sälja för 17977, är antaligen demo/retur ex.
Postad 26 January 2014 - 18:02
Detta är ju rätt najs ifall man vill ha annan ljudkonfig när man ändrar mellan BD, Box eller tex PS3, jag måste dra ner på basen väldigt mycket om jag ska se på BD gentemot om jag kollar på Boxen, tyvärr återgår ju inställning automatiskt till Av varje gång man byter ingångssignal vilket är irriterande eftersom jag manuellt måste gå in varje gång och välja Ljudprogram Flerkanal 1 när jag ska se en bluray för att få rätt bas.
Detta kan man leva med men nu till nästa fucking peace of crap, ändrar man inställningar i Flerkanal 2 så ändras inställningarna i Flerkanal 1, varför ska man då ha dessa till om dom ska vara identiska?
Jag har ställt in så Flerkanal 1 är optimalt till random film men filmer med mycket bas tex krig och scifi så blir det too much och då är det bättre att snabbt kunna ändra Flerkanal 2 med lägre bas istället för att justera basen hela tiden.
Är det jag som gör fel?
Postad 28 January 2014 - 11:18
Håller med Jeppe 80 att jag tycker det saknas bas jämfört med min förra setup med 5507:an.
Men jag har som sagt bara börjat pilla med inställningarna, får se om jag hittar vad det kan vara.
Någon som vet om man är låst till front high om man vill ha en extra zon inkopplad?
Jag ville koppla kökshögtalarna på zon 3 och front wide högtalare i bion, men zon 3 går inte att aktivera utan att zon 2 är aktiverad.
Så jag kopplade om så kökshögtalarna är kopplade till zon 2 men då går det inte att assigna om zon 3 utgångarna till front wide, dom är låste som front high.
Det mest logiska är ju att zon 3 går att aktivera oberoende av om zon 2 är aktiverad, så man kan välja front high eller wide...
Postad 28 January 2014 - 13:39
Jag har fått hem en 3010 nu och håller på och testar inställningarna.
Håller med Jeppe 80 att jag tycker det saknas bas jämfört med min förra setup med 5507:an.
Men jag har som sagt bara börjat pilla med inställningarna, får se om jag hittar vad det kan vara.
Någon som vet om man är låst till front high om man vill ha en extra zon inkopplad?
Jag ville koppla kökshögtalarna på zon 3 och front wide högtalare i bion, men zon 3 går inte att aktivera utan att zon 2 är aktiverad.
Så jag kopplade om så kökshögtalarna är kopplade till zon 2 men då går det inte att assigna om zon 3 utgångarna till front wide, dom är låste som front high.
Det mest logiska är ju att zon 3 går att aktivera oberoende av om zon 2 är aktiverad, så man kan välja front high eller wide...
Jag har inte tittat på just din konfiguration, men funderade innan på att köpta en 3010/5010, men är nu i princip helt inne på en Denon avr-4520 istället pga onkyons oflexibla kopplingsmöjligheter, framför allt så vill jag inte om jag kör 11-högtalare använda externt slutsteg till front wide och samtidigt köra inbyggda steget till vanliga front-högtalarna.
Postad 28 January 2014 - 14:07
13400:- för Denon 4520.
Redigerat av Nahaz, 28 January 2014 - 14:07.
Postad 28 January 2014 - 14:19
Med tanke på priset från Amazon UK så är väl valet sjävklart?
13400:- för Denon 4520.
Ja, det är ett bra pris, dock så leverar de bara inom UK, så man får fixa det själv. Lär vara ett ganska stort paket, så kan nog lägga till närmre en tusenlapp i frakt på att själv skicka över det.
Exakt det jag funderar på att göra, men tänkte nog svänga förbi hifi-klubben först för att höra om de är intresserade av att närma sig priset det hade kostat att köpa den i UK, för om det inte skiljer allt för mycket handlar jag hellre av en svensk handlare.
Postad 28 January 2014 - 21:08
Postad 28 January 2014 - 22:14
Jag beställer från amazon UK hela tiden, gratis frakt till Sverige om det kostar över en viss summa. Vad menar du med att dom inte skickar till Sverige?
Prova och lägg den i kundvagnen och försök gå vidare till betalningen så kommer du se att du inte komme vidare med en svensk address. Amazon skickar till Sverige, men det finns en massa företag som säljer via amazon, och det är ofta de inte skickar internationelt, som i det här fallet.
Postad 29 January 2014 - 08:03
Dom här skickar till Sverige:
http://www.amazon.co...rds=+Denon+4520
Ja, fast då är det inte billigare än hifi-klubben längre
Postad 05 February 2014 - 19:32
Jag kan kolla detta på min sen när jag blir varm i rocken och vet vad jag håller på med om ingen annan hinner före
Postad 08 February 2014 - 19:47
Postad 08 February 2014 - 20:06
Någon annan som har ett slutsteg för frontarna som kommit på någon lösning på 12v trigger problematiken? (Att slutsteget inte kan startas när recievern startar).
Enklast är att ha en programmerbar multifjärr och låta start upp sekvensen innehålla start av ex zone 3
Postad 10 February 2014 - 10:04
Men man kanske kan manuellt lära den på något sätt, får forska i det.
Postad 10 February 2014 - 17:49
Postad 10 February 2014 - 18:25
Tackar, det gick utmärkt att manuellt lägga till zone 2 eller zone 3 powertoggle i min Logitech Harmony Ultimate, det fanns konstigt nog inte att välja bland dom förinlagda kommandona.
Jag har gjort samma sak med min Harmony one, bra att det löste ditt problem
Postad 19 February 2014 - 16:27
TX-NR5010
(Version 1070-7104-0200-0000)
* Corrects lock up failure when using Telstra T Box or MiCasaVerde Vera Lite controller on the same network
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9
Focal Dome 5.1 vs. Triangle Galaxy 2 5.1 vs. KEF 3005SE/E305
23 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?