Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad påverkar mest? högtalare eller förstärkare?

449 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony BDV-EF200 (Högtalarpaket för hembio) 2 7,33 (2) Inga priser

Postad 21 mars 2013 - 08:24

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Jag undrar lite hur ni som tycker att högtalare är viktigast tänker.

Om jag jämför ett par Dali-högtalare för 10000 med ett par för 50000 så visst, jag hör skillnad och det låter klarare med de dyra. Men 40000 kronor klarare? Hmm, jag vet inte. Men bägge de här högtalarparen har den där karaktäristiska gälla och klara ljudbilden som Dali har och jag gillar den.
Om jag sedan jämför ett par B&W-högtalare för 10k och 50k, så är det samma sak där: de dyra låter klarare, men generellt så rumlar bägge högtalarparen på det där karaktäristiska B&W-sättet som en del gillar bättre än pipandet från Dali.

Min poäng är: handlar det först och främst inte om att hitta högtalare som har en klangfärg som man gillar, helt efter personlig smak? Och därefter spendera pengarna på en förstärkare som verkligen kan driva dem...

Numera tänker jag alltid "akustik" när jag tänker på klangfärg/ljudkaraktär. Jag har nästan helt skippat iden om att förstärkaren kommer ge större skillnad i ljudet än vad akustiken kommer göra. Vill jag ha hög volym köper jag en stark förstärkare helt enkelt. Okej, jag kollar också vilket rykte modellen jag tänkt köpa har.. :)

Postad 21 mars 2013 - 08:48

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0

0,1 dB har man lyckats med i LTS tester och vad jag minns så var 0,3 eller 0,5dB skillnaden som de flesta uppfattar.

Möjligen med pink noise med musik tvivlar jag på att ngn klarar skilja på mycket mindre än 1 decibel.
1 decibel verkar annars vara det som florera runt på diverse hörselsidor så det är väl ett ungefär även om vissa säkert klarar tex 0.5.
Har du länkar till LTS testerna förresten?

Postad 21 mars 2013 - 10:14

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Det är varken påhitt eller felaktigt citat.

Det var ett påhitt. Du skrev " Innan tyckte du det var helt ok när Zartok och co. gjorde förstärkartestet och nivåmatchade med en mobilapp.". Jag har INTE sagt det är okej att nivåmatcha med en mobilapp. Har du svårt med svenska språket eller vad är problemet? Sluta ljug.

Postad 21 mars 2013 - 10:57

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 2
Men snälla nån så sött, lite kärleksgnabb. :D

Postad 21 mars 2013 - 11:23

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Möjligen med pink noise med musik tvivlar jag på att ngn klarar skilja på mycket mindre än 1 decibel.
1 decibel verkar annars vara det som florera runt på diverse hörselsidor så det är väl ett ungefär även om vissa säkert klarar tex 0.5.
Har du länkar till LTS testerna förresten?

Pink noise kan väl finnas i musik också? Om artisten vill det.

Postad 21 mars 2013 - 12:37

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1 185 inlägg
  • 1

Det var ett påhitt. Du skrev " Innan tyckte du det var helt ok när Zartok och co. gjorde förstärkartestet och nivåmatchade med en mobilapp.". Jag har INTE sagt det är okej att nivåmatcha med en mobilapp. Har du svårt med svenska språket eller vad är problemet? Sluta ljug.

Nej det är inte ett påhitt, det var ett missförstånd då zartok tydligen inte nivåmatchade överhuvudtaget. Men jag noterar din aggression och vilja att bara citera och svara valda delar av det jag skrev, så jag tror inte vi kommer mycket längre om du inte vill återgå till sakfrågan.

Postad 21 mars 2013 - 12:52

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Nej det är inte ett påhitt, det var ett missförstånd då zartok tydligen inte nivåmatchade överhuvudtaget. Men jag noterar din aggression och vilja att bara citera och svara valda delar av det jag skrev, så jag tror inte vi kommer mycket längre om du inte vill återgå till sakfrågan.

Du påstod att mkarlsson tyckt det var okej att nivåmatcha med mobilen, det stämmer inte. Han skrev att nivåmatchning inte var lika noga vid nollresultat, alltså att det inte spelade någon roll.

Postad 21 mars 2013 - 13:04

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1 185 inlägg
  • 1

Du påstod att mkarlsson tyckt det var okej att nivåmatcha med mobilen, det stämmer inte. Han skrev att nivåmatchning inte var lika noga vid nollresultat, alltså att det inte spelade någon roll.

Vi ägnade en hel tråd på 14 sidor till att diskutera resultatet av förra blindtestet som gällde förstärkare där det inte skedde en nivåmatchning överhuvudtaget. Då hade inte mkarlsson ett problem med att nivåmatchningen var under all kritik. Så länge det var ett nollresultat var det lugnt att nivåmatchningen var undermålig. Och det var dessutom "vetenskapligt". Mitt missförstånd låg i att jag trodde zartok nivåmatchade med mobil, men det gjorde _ingen_ nivåmatchning förutom på gehör får man anta.

Postad 21 mars 2013 - 14:41

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Instämmer i att "skutt" under en enstaka dB i en "normaldynamisk" låt i allmänhet inte märks ett skit.
Med testton eller brus utan störningar och under koncentration gå det däremot utmärkt att uppfatta skutt på 0.3 dB.
Är det en väldigt kort paus emellan krävs betydligt större skillnader, men det är knappast förvånande eftersom en harkling eller modest huvudvridning räcker för att ge ganska rejäl offset...

Det där är enkelt att testa själv förresten, även direkt i datorn och kräver absolut ingen särskild anläggning eller så.
Ladda ned Audacity (gratis), generera ton eller brus, markera sen ett avsnitt och kör effekt/amplify för att åstadkomma ett nivåskutt.

Resultatet beror väldigt mycket på hur koncentrerad man är, och själv missade jag ibland skutt på 0.4 om jag blundade eller tänkte på annat. Generellt satte jag annars 0.3...

Nån som vill testa och delge sina resultat?

Redigerat av Unregistered277056c3, 21 mars 2013 - 14:45.

Postad 21 mars 2013 - 14:48

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

• 955 inlägg
  • 0
Så länge stärkaren klarar av lasten och har effekt nog samt inte färgar ljudet oerhört (känns ovanligt) så är högtalarna klart det viktigaste. Enligt min erfarenhet och även hur jag förstår det enligt vad jag lärt mig om hur ljudåtergivning fungerar. Skulle jag lägga 2-4 tusen på ett par stativare så hade jag nog klippt ett par begagnade monitor audio rx1. Dom behöver nog inte någon monsterstärkare heller.

Postad 21 mars 2013 - 15:14

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 1

Nej det är inte ett påhitt, det var ett missförstånd då zartok tydligen inte nivåmatchade överhuvudtaget.

Ja, och då kunde du sagt direkt att du hade fel istället för fortsätta med påståendet. Helt sjukt hur svårt det skall vara med något så enkelt.

Redigerat av MKarlsson74, 21 mars 2013 - 15:14.

Postad 21 mars 2013 - 15:23

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0
Harkel, harkel! Tror jag satte eftermiddagskaffet i vrångstrupen! Jomen tjena, den dagen vår käre Karlsson erkänner sina fel bjuder jag hela forumet på virtuell tårta. :D

Postad 21 mars 2013 - 15:24

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

• 1 174 inlägg
  • 0
Jag skulle säga att det beror helt vilka produkter du jämför med. Du kan hitta två olika högtalare som är mer olika än två olika förstärkare samtidigt som du kan hitta två förstärkare som skiljer sig mer än två olika högtalare. Dock är det nog vanligare att olika högtalare ger större delta än förstärkare. Själv har jag väl lagt cirka samma peng på högtalare(L+R) och förstärkeriet.

Postad 21 mars 2013 - 15:52

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Jag skulle säga att det beror helt vilka produkter du jämför med. Du kan hitta två olika högtalare som är mer olika än två olika förstärkare samtidigt som du kan hitta två förstärkare som skiljer sig mer än två olika högtalare. Dock är det nog vanligare att olika högtalare ger större delta än förstärkare. Själv har jag väl lagt cirka samma peng på högtalare(L+R) och förstärkeriet.

Och väldigt fina prylar är det. Inte många som har Arcams senaste. Är det inte de som är så extremt djupa? Sticker kanske ut en decimeter bakom tvbänken. :)

Postad 21 mars 2013 - 16:13

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1 185 inlägg
  • 1

Ja, och då kunde du sagt direkt att du hade fel istället för fortsätta med påståendet. Helt sjukt hur svårt det skall vara med något så enkelt.

Om du läser om och läser rätt ser du att jag korrigerade på förra sidan, men du valde att citera bort just det jag skrev som var relevant och attackerade något helt annat. Skulle du kunna återgå till sakfrågan istället för att fortsätta denna meningslösa diskussion?

Postad 21 mars 2013 - 18:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
På tal om blindtester, vi kommer troligtvis att göra ett till rent vetenskapligt blindtest av förstärkare så småningom också, kan behöva det till min uppsats :) alla välkomna.

men nästa blindtest handlar om daccar :D

Postad 21 mars 2013 - 18:58

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

På tal om blindtester, vi kommer troligtvis att göra ett till rent vetenskapligt blindtest av förstärkare så småningom också, kan behöva det till min uppsats :) alla välkomna.

men nästa blindtest handlar om daccar :D

Visst är det du som också har en Arcam RDac?

Postad 21 mars 2013 - 19:11

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 1

Bifogad fil  images.jpg   8,24K   3 Antal nerladdningar

Postad 21 mars 2013 - 19:24

Unregistereda50f5b49
  • Unregistereda50f5b49
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 1
Har aldrig direkt hört "stora" skillnader faktiskt.

Har inte grejjat med ljud på flera år. Och den gången var det NAD + Dali som spelades.

Precis skaffat nytt boende.
Så har börjat köpa på mig lite prylar igen.

von schweikert vr-1 Stativare
Denon pma ae1510
Dacmagic Plus

Innan jag skaffade Denon stärkaren, så lånade jag en polares nad c352.
Och, jag måste faktiskt i detta fall säga att det blev ett helt annat ljud när jag kopplade in Denonen.

Det var mer rock n roll med Nad.
Denonen är inte riktigt lika ösig, framfusig som naden.
Men detaljer och ljudbild är verkligen så enormt mycket bättre. Låter nästan som nya högtalare.

Postad 21 mars 2013 - 19:29

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Har aldrig direkt hört "stora" skillnader faktiskt.

Har inte grejjat med ljud på flera år. Och den gången var det NAD + Dali som spelades.

Precis skaffat nytt boende.
Så har börjat köpa på mig lite prylar igen.

von schweikert vr-1 Stativare
Denon pma ae1510
Dacmagic Plus

Innan jag skaffade Denon stärkaren, så lånade jag en polares nad c352.
Och, jag måste faktiskt i detta fall säga att det blev ett helt annat ljud när jag kopplade in Denonen.

Det var mer rock n roll med Nad.
Denonen är inte riktigt lika ösig, framfusig som naden.
Men detaljer och ljudbild är verkligen så enormt mycket bättre. Låter nästan som nya högtalare.

Ja du min vän, vi är många som delar dina erfarenheter men tyvärr inbillar vi oss bara. :)

Postad 21 mars 2013 - 21:18

Unregistereda50f5b49
  • Unregistereda50f5b49
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 1
Jag börjar nästan bli knäckt :), Jag har alltid trott/tyckt att folk som hör sådana skillnader enbart måste ha inbillat sig!

Men, det skulle inte ta många sekunder att skilja mellan Nad/denonen hemma hos mig ialf.

Däremot har jag testat för att få lite "mjukare" topp, lite olika dacar/kablar.
Har nog tyckt att det varit väldigt mycket svårare att uppfatta skillnader där faktiskt!

Redigerat av Unregistereda50f5b49, 21 mars 2013 - 21:22.

Postad 22 mars 2013 - 00:27

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0

Ja du min vän, vi är många som delar dina erfarenheter men tyvärr inbillar vi oss bara. :)

Det är inte säkert att ni inbillar er (även om många gör det), men vore det inte bättre att VERKLIGEN veta vad som är "bättre" eller åtminstone låter annorlunda om man bortser från prislappen/nyköp/estetik etc.
Jag är en sucker för placebo själv men har inget emot det, spelar all min musik från diverse mediaspelare och tex ju snyggare GUI mediaspelaren har desto bättre inbillar jag mig att det låter (trots att jag vet annorlunda).

Postad 22 mars 2013 - 06:02

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Visst är det du som också har en Arcam RDac?

jepp, men den är ju lite billig ;)

Postad 22 mars 2013 - 09:50

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

jepp, men den är ju lite billig ;)

Ja, just det som gör den intressant ju. Valde den själv i kunkurrens mot dubbelt så dyra, och höjd till skyarna, dacen Hegel HD 11. Så där kan man väl utesluta Placebo? :)

Postad 22 mars 2013 - 10:05

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Det är inte säkert att ni inbillar er (även om många gör det), men vore det inte bättre att VERKLIGEN veta vad som är "bättre" eller åtminstone låter annorlunda om man bortser från prislappen/nyköp/estetik etc.
Jag är en sucker för placebo själv men har inget emot det, spelar all min musik från diverse mediaspelare och tex ju snyggare GUI mediaspelaren har desto bättre inbillar jag mig att det låter (trots att jag vet annorlunda).

Håller med, visst vill man utesluta sådan påverkan. Eller, vill man? Jag menar om man år efter år, och efter tusentals lyssningar forfarande tycker det ena låter bättre än det andra. Det ÄR ju Placebo, för det har ju så många tester tydligt påvisat. Och vem är väl jag, eller någon annan amatör att ifrågasätta sådan expertis?

Till skillnad från alla dessa är jag såpass ödmjuk att jag inte vågar säga att det jag hör inte är ren inbillning.
På samma sätt som jag upplever en Citroens fjädring bekvämare än andra, Volvos säten skönare än Skodas, BMW trevligare att köra än Mercedes osv, Vem vet, kanske inbillning alltsammans. :)

Postad 22 mars 2013 - 10:27

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Ja, just det som gör den intressant ju. Valde den själv i kunkurrens mot dubbelt så dyra, och höjd till skyarna, dacen Hegel HD 11. Så där kan man väl utesluta Placebo? :)

nej, bara för att man tycker att något billigare låter bättre så kan man absolut inte utesluta placebo. Så länge man vet vad man lyssnar på så kan man inte utesluta det.

Postad 22 mars 2013 - 11:43

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

nej, bara för att man tycker att något billigare låter bättre så kan man absolut inte utesluta placebo. Så länge man vet vad man lyssnar på så kan man inte utesluta det.

Håller med alldeles. Förutfattade meningar och "önskan" om ett visst utfall riskerar alltid att färga vårt omdöme, medvetet och omedvetet.

Sen finns det hur mycket idéer som helst om t ex förstärkare som förtjänar att ifrågasättas, t ex att "bättre/dyrare/finare" komponenter generellt innebär bättre ljud. Skall man spela högt och "klart" krävs givetvis en relativt rejäl och bra nätdel, men i övrigt är en god förstärkarkonstruktion, dvs kretsens design det absolut viktigaste för bra ljud.

En väldesignad "billig" stärkare låter givetvis generellt bättre än en taffligt konstruerad med oerhört fina komponenter, och det är definitivt inte alltid ett "ärligt" ljud som står högst i kurs hos tillverkarna, oavsett typ av produkt.

Redigerat av Unregistered277056c3, 22 mars 2013 - 11:46.

Postad 22 mars 2013 - 12:09

Unregistered126f1dda
  • Unregistered126f1dda
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Skall man spela högt och "klart" krävs givetvis en relativt rejäl och bra nätdel,

Ja, den där niten gick jag på. När vi gick från 7 till 9 surroundhögtalare (som alla drivs av receivern) så gick ljudkvalitén ner på hög volym. Jag trodde att jag inbillade mig, men efter att ha varit i kontakt med Denon visade det sig att nätdelen inte kunde driva alla de separata effektstegen lika bra samtidigt. Det märks inte när man ser på film och musik hör vi bara i stereo så det gör mig inget, men jag blev bra förvånad :)

Postad 22 mars 2013 - 12:25

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Jag skulle säga att det beror helt vilka produkter du jämför med.

Ja, man kan ju välja en trasig eller urusel rörförstärkare och jämföra med. Men om man har vanliga vettiga förstärkare så kommer stort sett ingen höra någon skillnad inom dess arbetsområde.

Postad 22 mars 2013 - 13:42

Dave R
  • Dave R
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0

Ja, den där niten gick jag på. När vi gick från 7 till 9 surroundhögtalare (som alla drivs av receivern) så gick ljudkvalitén ner på hög volym. Jag trodde att jag inbillade mig, men efter att ha varit i kontakt med Denon visade det sig att nätdelen inte kunde driva alla de separata effektstegen lika bra samtidigt. Det märks inte när man ser på film och musik hör vi bara i stereo så det gör mig inget, men jag blev bra förvånad :)

Låt mig se om jag fattat rätt. Du hör en märkbar försämring av ljudkvalitén på hög volym, samtidigt påstår du att det inte märks och att det inte gör något. Den uppenbara frågan är hur du då tog/fick reda på det?
Det du beskriver ovan var anledningen till att jag gick över till separat slutsteg (utan jämförelser eller blindtest om jag kunde höra skillnad öht). Till 2-3 kanaler klarar en typisk receiver av känt märke att leverera ~150 W/kanal, men när man kommer uppåt 7 kanaler eller mer är motsvarande siffra kanske 40-50W.

Redigerat av Dave R, 22 mars 2013 - 13:47.

Postad 22 mars 2013 - 14:36

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

det är inte nog extremt. när vi körde kablar körde vi halv lampsladd mot 2 cm hifikabel.
vi vill gärna köra en dac för 500 mot exempelvis ditt förslag, HD11. DÅ får man bättre möjligheter att höra om det är skillnad, just eftersom man tar extremen neråt. att ta en extrem uppåt blir... för dyrt =)

om någon har koll på en dac för typ 200 spänn nypris så skulle det vara skitbra =)

Postad 22 mars 2013 - 14:39

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0

det är inte nog extremt. när vi körde kablar körde vi halv lampsladd mot 2 cm hifikabel.
vi vill gärna köra en dac för 500 mot exempelvis ditt förslag, HD11. DÅ får man bättre möjligheter att höra om det är skillnad, just eftersom man tar extremen neråt. att ta en extrem uppåt blir... för dyrt =)

om någon har koll på en dac för typ 200 spänn nypris så skulle det vara skitbra =)

bric dac är väl en billig liten grej...vet inte vart man köper dom idag men sett några på blocket för en tid sedan.

Postad 22 mars 2013 - 15:04

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Jag tycker mig höra större skillnader mellan högtalare än förstärkare så därför borde det påverka mest i de flesta fallen.
Problemet med mässor när man ska jämföra t.ex högtalare är ju att de byter inte bara högtalare i de olika rummen utan också allt annat (förstärkare, spelare mm) så man lyssnar på fullständigt utbytta system i varje rum som dessutom är olika.
Det hade varit kul med en högtalarmässa där förstärkare och spelare var samma i alla rum och bara högtalarna var olika. Förstärkaren skulle kunna driva även den svåraste högtalaren på mässan. Då skulle man lättare veta om det är högtalarna som gör skillnad.

Postad 22 mars 2013 - 15:19

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Håller med alldeles. Förutfattade meningar och "önskan" om ett visst utfall riskerar alltid att färga vårt omdöme, medvetet och omedvetet.

Sen finns det hur mycket idéer som helst om t ex förstärkare som förtjänar att ifrågasättas, t ex att "bättre/dyrare/finare" komponenter generellt innebär bättre ljud. Skall man spela högt och "klart" krävs givetvis en relativt rejäl och bra nätdel, men i övrigt är en god förstärkarkonstruktion, dvs kretsens design det absolut viktigaste för bra ljud.

En väldesignad "billig" stärkare låter givetvis generellt bättre än en taffligt konstruerad med oerhört fina komponenter, och det är definitivt inte alltid ett "ärligt" ljud som står högst i kurs hos tillverkarna, oavsett typ av produkt.

"Förutfattade meningar och "önskan" om ett visst utfall riskerar alltid att färga vårt omdöme, medvetet och omedvetet."

Detta är vi ju alldeles överens om. Grejen i just detta fallet var ju att jag hade en stark förväntan att Hegeln skulle vara fantastiskt mycket bättre. Men gång på gång föredrog vi den billigare. Vi, i detta fallet är jag själv och två övriga familjemedlemmar, vilka kom till sina slutsatser utan någon som helst kunskap om vilka prylar de hade framför sig. Faktum är att jag verkligen ville gilla Hegeln mer, den var ju så snygg och så kändes det ju lite lyxigare än min Arcam. Alltså alla klassiska Placebofaktorer på en och samma gång. :)

Lite typiskt i dessa diskussioner är att det utan undantag alltid förutsätts att den föredragna apparaten var den som man också hade förväntat skulle vara bäst. Så är enligt min mening alls inte fallet alltid. Då infinner sig ju frågan; Om förväntningen låg på den förlorande apparaten, kan man då utesluta Placebo?

Postad 22 mars 2013 - 16:32

Unregistered126f1dda
  • Unregistered126f1dda
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Den uppenbara frågan är hur du då tog/fick reda på det?

När jag installerar nya grejer i systemet så har jag några sånger som jag alltid lyssnar på för att se vad som händer med ljudet. När jag lyssnar på de sångerna med alla kanaler igång så märker jag tydlig skillnad mellan just 7 och 9 surround-kanaler (i mitt 11.2-system).

Låt mig se om jag fattat rätt. Du hör en märkbar försämring av ljudkvalitén på hög volym, samtidigt påstår du att det inte märks och att det inte gör något.

Så länge jag ser på film så duger det gott så länge jag inte lyssnar på test-toner - och jag lyssnar bara på musik i 2.0 och frontarna drivs ändå av ett eget slutsteg.

Men visst, det hade varit coolt att ha 9 kanaler slutsteg till surroundet också, men det kommer nog ganska långt ner på önskelistan.

Postad 22 mars 2013 - 16:45

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Lite typiskt i dessa diskussioner är att det utan undantag alltid förutsätts att den föredragna apparaten var den som man också hade förväntat skulle vara bäst. Så är enligt min mening alls inte fallet alltid. Då infinner sig ju frågan; Om förväntningen låg på den förlorande apparaten, kan man då utesluta Placebo?

Nej, missade du mitt inlägg lite högre upp?

Postad 22 mars 2013 - 16:59

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Nej, missade du mitt inlägg lite högre upp?

Nejdå, jag missade inte men utveckla gärna. Eftersom Placebo bygger på förväntan, hur menar du då att du resonerar i det nämnda fallet? Menar du helt enkelt att jag kan ha haft en omedveten förväntan på att Arcam skulle vara bättre.
Det vore högst välkommet med en riktigt klockren förklaring om fenomenet. Du förstår jag har svårt att släppa saker som jag inte fått någon vettig förklaring på.

Redigerat av laddie15, 22 mars 2013 - 17:15.

Postad 22 mars 2013 - 18:08

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0

Nejdå, jag missade inte men utveckla gärna. Eftersom Placebo bygger på förväntan, hur menar du då att du resonerar i det nämnda fallet? Menar du helt enkelt att jag kan ha haft en omedveten förväntan på att Arcam skulle vara bättre.
Det vore högst välkommet med en riktigt klockren förklaring om fenomenet. Du förstår jag har svårt att släppa saker som jag inte fått någon vettig förklaring på.

Oavsett vilket så är det ändå en form av bias som ni har (oavsett om det leder till att ni tycker den billigare är bättre)
Ni säger kanske att ni vill föredra Hegeln men o andra sidan kanske ni (några av er) egentligen klanka ner på den dyrare.
Svårt att sia om men detta försvinner iaf mha blindtest.

Postad 22 mars 2013 - 18:18

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1 185 inlägg
  • 0
Blindtest är enkelt att hänvisa till, men inte helt trivialt att utföra på ett korrekt sätt. Det behöver inte vara placebo som gör att man föredrar en viss pryl. Det kan också vara så enkelt att den hade en högre ljudnivå så att basen uppfattades bättre osv. Och det kan också vara så att den faktiskt är bättre. Men så är vi tillbaka till bevisbördan igen som är svår framförallt på detta forumet. Till syvende och sist handlar det om subjektiva upplevelser och vad man vill lägga pengarna på.

Postad 22 mars 2013 - 18:56

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0
Tackar er båda för vettiga förklaringar. Jo visst är det så att bias inte kan uteslutas helt. Inte heller att det kan handla om nivåskillnader. Men mest av allt, det kan ju faktiskt verkligen låta bättre också. Det är ju bevisligen också så att blindtest inte är alldeles okomplicerat.

Något som förvånar mig är att när vi talar om högtalare så är det plötsligt ingen som nämner Placebo. Jag tror många med mig upplev hur små skillnader det kan vara mellan olika högtalare, och inte minst hur en billigare kan vara bättre än en dyrare. Men vad gäller högtalare finns det plötsligt ingen som tycker att man måste lyssna blint, märkligt eller hur?

Postad 22 mars 2013 - 18:59

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0

"Förutfattade meningar och "önskan" om ett visst utfall riskerar alltid att färga vårt omdöme, medvetet och omedvetet."

Detta är vi ju alldeles överens om. Grejen i just detta fallet var ju att jag hade en stark förväntan att Hegeln skulle vara fantastiskt mycket bättre. Men gång på gång föredrog vi den billigare. Vi, i detta fallet är jag själv och två övriga familjemedlemmar, vilka kom till sina slutsatser utan någon som helst kunskap om vilka prylar de hade framför sig. Faktum är att jag verkligen ville gilla Hegeln mer, den var ju så snygg och så kändes det ju lite lyxigare än min Arcam. Alltså alla klassiska Placebofaktorer på en och samma gång. :)

Har varit med om precis samma grej....senast var när jag skulle köpa en demo: bladelius thor3 novitas och jag ville verkligen ha den men när jag sedan jämnförde med min mclaren här hemma så lämnade jag tillbaks thoren...den lät inte i mitt tycke lika bra även fast jag ville (tycker thor och hela bladelius sortimentet är bland det snyggaste som finns på marknaden)

Har varit med om liknande ovan mer än en gång genom åren och mclaren är varken snygg eller häftig visuellt enl mig.

Postad 22 mars 2013 - 19:17

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Har varit med om precis samma grej....senast var när jag skulle köpa en demo: bladelius thor3 novitas och jag ville verkligen ha den men när jag sedan jämnförde med min mclaren här hemma så lämnade jag tillbaks thoren...den lät inte i mitt tycke lika bra även fast jag ville (tycker thor och hela bladelius sortimentet är bland det snyggaste som finns på marknaden)

Har varit med om liknande ovan mer än en gång genom åren och mclaren är varken snygg eller häftig visuellt enl mig.

Tack Robert. Nu känner jag mig inte lika inbillningssjuk längre. :) Samma med min Sugden faktiskt, saknar alla faktorer som normalt framkallar förväntningar. Håller med om Bladelius, otroligt vackra, men skulle aldrig byta ut min gamla pärla. Jo, kanske mot Bladelius fina klassA steg. Är förstås inte säkert att det heller låter bättre än det jag har. Är Mclaren exakt samma som gamla Audiolab A8000S? Som jag trånade efter en sån när det begav sig. Men hade inte råd då. :(

Postad 23 mars 2013 - 10:05

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0

Tackar er båda för vettiga förklaringar. Jo visst är det så att bias inte kan uteslutas helt. Inte heller att det kan handla om nivåskillnader. Men mest av allt, det kan ju faktiskt verkligen låta bättre också. Det är ju bevisligen också så att blindtest inte är alldeles okomplicerat.

Något som förvånar mig är att när vi talar om högtalare så är det plötsligt ingen som nämner Placebo. Jag tror många med mig upplev hur små skillnader det kan vara mellan olika högtalare, och inte minst hur en billigare kan vara bättre än en dyrare. Men vad gäller högtalare finns det plötsligt ingen som tycker att man måste lyssna blint, märkligt eller hur?

Blindtest tycker jag absolut bör appliceras på högtalare också (om man verkligen objektivt vill veta om det är skillnader och om dessa är fördelaktiga)
Det kan ju tex vara särskilt vettigt om man vill byta upp sig inom samma märke (då jag misstänker att det generellt är väldigt små skillnader om det är samma lådvolym tex).

Postad 24 mars 2013 - 12:25

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Blindtest tycker jag absolut bör appliceras på högtalare också (om man verkligen objektivt vill veta om det är skillnader och om dessa är fördelaktiga)
Det kan ju tex vara särskilt vettigt om man vill byta upp sig inom samma märke (då jag misstänker att det generellt är väldigt små skillnader om det är samma lådvolym tex).

Håller med men läser man vad de säger som verkar duktiga på mätning och placebo, tex. Karlsson och Nassjo, så verkar det omöjligt att nivåkalibrera vid jämförelse mellan högtalare.
Ljudmätning skall ju enligt dessa herrar vara helt värdelöst, och spänningsmätning går ju bara att tillämpa på elektoniken av förklarliga skäl.
Och eftersom placebo aldrig kan uteslutas borde, med den logiken, egentligen ingen ha köpt högtalare med annat än sina egna öron och goda omdöme som redskao. Hövva vilken hemsk tanke. :)
Men allvarligt talat, med vettiga instrument är jag tämligen övertygad om att ljudmötning funkar alldeles utmärkt.. I alla fall har ju ingen förklarat varför det inte skulle vara så. :)

Postad 24 mars 2013 - 12:52

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1 237 inlägg
  • 0

Men allvarligt talat, med vettiga instrument är jag tämligen övertygad om att ljudmötning funkar alldeles utmärkt.. I alla fall har ju ingen förklarat varför det inte skulle vara så. :)

Om jag förstått saken rätt med blindtest så går det ut på att med säkerhet kunna skilja två eller flera olika komponenter givet att dessa testas med samma förutsättningar (samma kringkomponenter, samma rum etc.). Problemet med blindtest på högtalare är ju att det blir svårt att definiera vad "samma förutsättningar" betyder. Betyder det samma totala effekt in i högtalarkabeln, samma inspänning i högtalarkabeln, samma uppmätta totala ljudeffekt vid lyssningsposition, kalibrerat så frekvenskurvan är samma i lyssningsposition eller nåt helt annat? Hur man än definerar "samma förutsättningar" så tror jag inte testet säger så mycket om högtalaren upplevs som bättre eller sämre rent subjektivt.

Redigerat av megagurka, 24 mars 2013 - 12:53.

Postad 24 mars 2013 - 13:44

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Om jag förstått saken rätt med blindtest så går det ut på att med säkerhet kunna skilja två eller flera olika komponenter givet att dessa testas med samma förutsättningar (samma kringkomponenter, samma rum etc.). Problemet med blindtest på högtalare är ju att det blir svårt att definiera vad "samma förutsättningar" betyder. Betyder det samma totala effekt in i högtalarkabeln, samma inspänning i högtalarkabeln, samma uppmätta totala ljudeffekt vid lyssningsposition, kalibrerat så frekvenskurvan är samma i lyssningsposition eller nåt helt annat? Hur man än definerar "samma förutsättningar" så tror jag inte testet säger så mycket om högtalaren upplevs som bättre eller sämre rent subjektivt.

Precis. Kanske också därför den oftast dyraste komponenten inte omfattas av de argaste "mythbustrarnas" placeboelemineringskrav.
Vilket ju är jätteskönt förstås, här går det alldeles utmärkt att bara tycka. :)

Postad 24 mars 2013 - 13:49

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Blindtest använder man för att konstatera att det är hörbar skillnad. Därför är blindtest av högtalare inte lika viktigt.

Postad 24 mars 2013 - 14:21

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Blindtest använder man för att konstatera att det är hörbar skillnad. Därför är blindtest av högtalare inte lika viktigt.

Och detta för att alla skillnader man hör mellan högtalare är stora? Och hur försvinner plötsligt risken att skillnaderna, oavsett storlek, kan vara inbillning? Jag förstår verkligen inte logiken. :(

Postad 24 mars 2013 - 14:44

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1 237 inlägg
  • 0

Precis. Kanske också därför den oftast dyraste komponenten inte omfattas av de argaste "mythbustrarnas" placeboelemineringskrav.
Vilket ju är jätteskönt förstås, här går det alldeles utmärkt att bara tycka. :)

Givetvis finns det mycket placebo även när det gäller högtalare. Dock tror jag det är svårare att göra objektiva jämförelser av dessa jämfört med andra komponenter i kedjan. Man kan ju mäta SPL, frekvenskurvor, impulssvar etc. och visst säger det en del men inte allt om högtalarnas prestanda.

Postad 25 mars 2013 - 09:21

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0
Blindtest av högtalare är precis lika relevant som för alla andra typer av grejor, men skillnaden ligger i att förutsättningarna kan diskuteras.

Man skulle kunna tycka att verkningsgraden är en besvärande faktor, men eftersom "trogen återgivning" inte har särskilt mycket med högt ljudtryck att göra är det alldeles givet att jämföra vid hyfsat samma ljudtryck, även om det pga skilnader i frekvensgång kan bli "en smula subjektivt". Objektivt ställer man samma nivå med 1kHz-ton eller möjligtvis skärt brus.

Autokorrektion används inte vid jämförelse, helt enkelt eftersom det är högtalarens egenskaper i ett idealt eller åtminstone "vettigt rum" man studerar, men det är samtidigt givet att en högtalare med väldigt krokig frekvensgång och "rätt typ av fel" kan låta bättre i ett specifikt rum än en låda med rakare frekvensgång.

Utan att behöva gå in på diverse andra egenskaper som "renhet", "fasthet" osv nöjer jag mig med att konstatera att det visserligen är lite svårare att göra "objektiva" vettiga jämförelser av högtalare i ett vardagsrum, men att det absolut inte finns någon anledning att avfärda blindtest för den sakens skull.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.