Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

TBS5880 USB DVB-T2/T/C CI TV Box

301 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 December 2013 - 17:49

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Har 7 (max) aktiva kort som med 3 st firedtv och fyra separata TV (LG och Samsung).
Men jag vet att en del behöver göra uppdateringar regelbundet men vad som leder till det problemet vet jag inte.

Så länge jag bara körde FireDTV fungerade allt som det skulle med uppdateringar. Vill minnas att problemet började när den första CA-modulen för HD kom in i systemet. Sedan dess har jag inte fått automatiska uppdateringar med SmartWi oavsett vilka fabrikat på mottagare jag haft. Man kan tycka att de två FireDTV jag har kvar i systemet borde kunna förse resten med uppdaterade nycklar men tydligen inte.

Postad 29 December 2013 - 19:45

Lancen
  • Lancen
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Samtliga CA moduler jag har är CI+ även för firedtv. Allt fungerar betydligt bättre än med de gamla CA modulerna.
Dom är dessutom uppgraderade med senaste firmware.

Så CI+ kan inte var problemet.

Postad 30 December 2013 - 11:33

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Har nu labbat en del med TBS5880 (driver 1.0.0.5) och Cardcastern.

Jag kan visa samtliga okrypterade SD+HD kanaler och krypterade SD men inte krypterade HD.
Försöker jag kolla på en krypterad HD så får jag "No Video/Audio detected" i MediaPortal och om jag sedan kollar på en kanal som funkar så får jag upp ett meddelande från Boxer med ID: 391 001 eller 391 004.
Boxerkortet är v2.0 som sagt tidigare och och enligt ovan skall det funka efter att det har fått uppdateringen.

Hmm, ska inte Boxerkortet vara 4.0 för att mpeg och HD ska fungera? Jag fick ett nytt kort skickat till mig när jag rapporterade att mitt gamla kort inte fungerade, men jag hade nog ett äldre än 2.0... Funkar verkligen 2.0?

Postad 30 December 2013 - 11:58

jocke4u
  • jocke4u
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0

Hmm, ska inte Boxerkortet vara 4.0 för att mpeg och HD ska fungera? Jag fick ett nytt kort skickat till mig när jag rapporterade att mitt gamla kort inte fungerade, men jag hade nog ett äldre än 2.0... Funkar verkligen 2.0?

Enligt en tidigare chatt med Boxer så var det så tidigare men att idag skall det funka med v2.0.
Har nu i morse tune'at in AnimalPlanet under 1-2 timmar utan att det släppte (med MPEG4 och CI Neotion). Ringde precis Boxer kundtjänst och de tryckte iväg koder och efter lite "hopp å lek" med ström-avstängning och CI-eject så hoppade MPEG4 kanalerna igång :D :D

Tack för det Boxer!

Nu testade jag med TBS5880 och CI+ SMiT, Cardcaster och TBSViewer och MPEG4 och HD (t.ex. TV3 HD) funkar :D

Tjohoo :)

Nu återstår det att se om TBS boxarna+drivers och MediaPortal patcharna visar sig stabila....tune in

Postad 30 December 2013 - 12:17

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Samtliga CA moduler jag har är CI+ även för firedtv. Allt fungerar betydligt bättre än med de gamla CA modulerna.

Hittade ett gammalt inlägg från 2011, det var när jag plockade in en AnySee E7 i systemet som det började (https://www.minhembi...dpost&p=3375430). Den har jag inte kvar utan kör istället tre st TBS5880 men problemet kvarstår. Var i kedjan felet ligger vet jag inte men så länge jag har haft mottagare som klarar DVB-T2 och CI+ har inte den automatiska uppdateringen fungerat med SmartWi.

Postad 01 January 2014 - 10:00

Unregistered8cb13de7
  • Unregistered8cb13de7
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0
Har nu beställt en sån här TV-modul, samt beställt en CI+ modul av märket neotion från Dustin. Hoppas inte Boxer behöver skicka ett nytt programkort också, har kvar originlet från 2004, hoppas det fungerar även med HD. Återstår att testa när boxen anländer. Två frågor:

1) Fungerar strömadaptern med svensk standard?

2) i WMC, visas HD-program med HD-loggan i guiden?

/S

Postad 01 January 2014 - 11:27

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Har nu beställt en sån här TV-modul, samt beställt en CI+ modul av märket neotion från Dustin. Hoppas inte Boxer behöver skicka ett nytt programkort också, har kvar originlet från 2004, hoppas det fungerar även med HD. Återstår att testa när boxen anländer. Två frågor:

2) i WMC, visas HD-program med HD-loggan i guiden?

/S

Beställ ett nytt programkort...det lär inte funka.

2. Nej...inte för mig iaf, tankar ned EPG via tv-signalen från Boxer, har valt att ersätta kanaler med HD-varianterna bara.

Postad 01 January 2014 - 20:30

jocke4u
  • jocke4u
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0

Beställ ett nytt programkort...det lär inte funka.

Kolla mitt inlägg ovan, det funkar med v2.0

Postad 01 January 2014 - 22:34

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Kolla mitt inlägg ovan, det funkar med v2.0

Jag såg bara 2004...mitt kort var nyare än så från Boxer, lirade icke med HD-utbudet...

Postad 02 January 2014 - 10:48

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Ja.

Att notera med TBS 5880, om dom nu inte gjort om skalet sen jag köpte är att urborrningen för strömadapterhålet är för snålt tilltaget så den går inte in ända i botten. Det gör att den lätt halkar ur. Om man öppnar skalet med en speciell trevingad mejsel (bits finns på Biltema), så kan man borra upp hålet en aning så är problemet ur världen. Finns även en gömd RF-vidarekoppling för antennsignalen som man kan borra upp hål för. Jag testade den, men fick den inte att funka. Kan ha att göra med att mitt hål inte blev perfekt så godset låg emot antennkontakten dock.

Postad 02 January 2014 - 14:05

jocke4u
  • jocke4u
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0

Att notera med TBS 5880, om dom nu inte gjort om skalet sen jag köpte är att urborrningen för strömadapterhålet är för snålt tilltaget så den går inte in ända i botten. Det gör att den lätt halkar ur. Om man öppnar skalet med en speciell trevingad mejsel (bits finns på Biltema), så kan man borra upp hålet en aning så är problemet ur världen. Finns även en gömd RF-vidarekoppling för antennsignalen som man kan borra upp hål för. Jag testade den, men fick den inte att funka. Kan ha att göra med att mitt hål inte blev perfekt så godset låg emot antennkontakten dock.

Ha, samma problem här med hålet. Har just planerat för liknande åtgärd men måste till Kjell o Co och skaffa en sådan bits :)
Intressant med vidarekopplingen men antar att den dämpar lite, eller?
Har idag en kabel (effektförstärkt vid antennen) ner till "serverhallen" via vind-utanför fasad-in i garaget-in i källaren. Sen har jag en 2-vägssplitter. Funderat på att dra ytterligare en kabel men det tar emot pga den omständiga dragningen...kanske värt att testa med vidarekopplingen?!

Postad 02 January 2014 - 22:36

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Intressant med vidarekopplingen men antar att den dämpar lite, eller?

Har för mig att det sagts i tråden här att det är en passiv vidarekoppling som ger en dämpning. Ungefär motsvarande en 2-vägsplitter. Gissar att det är pga att den är passiv som de valt att inte borra upp hålet. Förstår man inte att förstärka signalen innan så lär det ge många sura supportsamtal från kunder som får dålig antennsignal...

Postad 05 January 2014 - 03:08

Unregistered8cb13de7
  • Unregistered8cb13de7
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0
Hej!

FIck hem paketet igår och har nu gjort följande tester med en helt ren win7 64 bitars maskin. Övrig hårdvara är neotion CI+ HD ca modul samt ett boxer programkort version 3.5. Gamla CA-modulen är en viaccess från 2005 nånting som lirar suveränt med floppydtv (inga hd-kanaler dock. Kör senaste drivers från deras webbsida, 64 bitars varianten.

I WMC:
- med neotion ca modul fungerar inga betalkanaler öht. Freeview fungerar även HD.
- med gamla viaccess modulen fungerar ibland någon betalkanal, helt sporadiskt, i 90 % av fallen fungerar inga betalkanaler.

i TBSviewer
- Med neotion cam fungerar alla betalkanaler även hd, långsamma kanabyten...
- med viaccess cam fungerar alla betalkanaler, inte HD såsom kanal5 och tv4 hd

Slutsats, produkten verkar inte alls fungera speciellt bra med media center, något som står på förpackningen. Det verkar inte finnas mycket till analysverktyg7loggar etc så man kan se vad det är som felar...?

Nån som har tips på vad man kan öra för att få igång det hela? Går det förresten att se signalstyrka någonstans? Det hade man ju det där lilla util-programmet för floppydtv till, som fungerade suveränt vid troubleshoot.

Hjälp!
S

Redigerat av Unregistered8cb13de7, 05 January 2014 - 03:09.

Postad 05 January 2014 - 10:35

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

I WMC:
- med neotion ca modul fungerar inga betalkanaler öht. Freeview fungerar även HD.
- med gamla viaccess modulen fungerar ibland någon betalkanal, helt sporadiskt, i 90 % av fallen fungerar inga betalkanaler.

i TBSviewer
- Med neotion cam fungerar alla betalkanaler även hd, långsamma kanabyten...
- med viaccess cam fungerar alla betalkanaler, inte HD såsom kanal5 och tv4 hd

Eftersom du får det att fungera med TBSViewer så fungerar allt som det ska!

För att WMC ska fungera så behöver du dock köra ett extern verktyg, MCE CI Tool. Det ligger och hanterar CI-kommunikationen som en bakgrundsprocess. Är den inte igång så funkar det inte.

Postad 05 January 2014 - 14:03

Unregistered8cb13de7
  • Unregistered8cb13de7
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

Eftersom du får det att fungera med TBSViewer så fungerar allt som det ska!

För att WMC ska fungera så behöver du dock köra ett extern verktyg, MCE CI Tool. Det ligger och hanterar CI-kommunikationen som en bakgrundsprocess. Är den inte igång så funkar det inte.

Hej!

Nu blir jag fundersam, jag laddade ner driversen, det fanns 3 objekt i zip-filen, två kataloger med 32 resp. 64 bitars drivers samt en exe-fil med ci-tool. Har installerat allt detta.

Hur gör jag för att verifiera att CI-toolet verkligen körs? Sparas det loggar nånstans, eventloggar osv? Uppenbarligen lirar detta inte, då den klickar för betalkanaler...

Finns det någon annan version som är "bättre"? Tog senaste drivers från http://www.tbsdtv.com/download/

/S

Postad 05 January 2014 - 15:58

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0
Kommer inte ihåg exakt hur jag installerade MCE CI Tool, men senaste version är 1.0.0.7 som jag postade länk till ovan: https://www.minhembi...dpost&p=3969821
Den exefilen som detta länkar till är ett installationsprogrogram för toolet.

Om den inte är satt att autostarta vilket jag har för mig är en option via dess gränsnsnitt så får man starta den manuellt. Den borde väl ligga via startmenyn vill jag minnas? När man startat den så får man en Tray-ikon som man indikerar att den är igång.
Hoppas du får bättre tur nu :)

Postad 06 January 2014 - 00:12

Unregistered8cb13de7
  • Unregistered8cb13de7
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

Kommer inte ihåg exakt hur jag installerade MCE CI Tool, men senaste version är 1.0.0.7 som jag postade länk till ovan: https://www.minhembi...dpost&p=3969821
Den exefilen som detta länkar till är ett installationsprogrogram för toolet.

Om den inte är satt att autostarta vilket jag har för mig är en option via dess gränsnsnitt så får man starta den manuellt. Den borde väl ligga via startmenyn vill jag minnas? När man startat den så får man en Tray-ikon som man indikerar att den är igång.
Hoppas du får bättre tur nu :)

Hej!

Jädrans skumt, jag trodde att den setup-filen märkt "ci" nånting i driverfilen var detta program. Den länken du hänvisade till nu innehöll en helt annan fil som jag inte lyckades uppenbara på deras webbsida under downloads, egendomligt att den inte finns med där, om den nu är så viktig för att det hela ska fungera.

Ska testa vidare, tack!

/S

Postad 06 January 2014 - 17:36

jocke4u
  • jocke4u
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0

Hej!

Jädrans skumt, jag trodde att den setup-filen märkt "ci" nånting i driverfilen var detta program. Den länken du hänvisade till nu innehöll en helt annan fil som jag inte lyckades uppenbara på deras webbsida under downloads, egendomligt att den inte finns med där, om den nu är så viktig för att det hela ska fungera.

Den ligger på deras download-sida, t.ex. om det står "MCE CI Tool is upgraded to V1.0.0.7" och man expanderar sub-sektionen så finns nedladdning. Kan hålla med om att den borde ligga under TBS5880 om den behövs.

Har kört lite med MediaPortal (utan MCECI Tool som inte skall behövas) och tycker det är lite skakigt.Visst det är utvecklingsarbete pågående men funderar på att ge ArgusTV ett försök (som kräver MCE CI Tool). Testade ArgusTV tidigare och gillar deras schemaläggare m.m. men av enkelhet att köra helt MediaPortal övergav jag ArgusTV. Men funderar som sagt att ge det ett försök igen.

Någon här som kör ArgusTV och kan dela med sig av erfarenheter?

Postad 07 January 2014 - 09:13

Unregistered8cb13de7
  • Unregistered8cb13de7
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0
Nu fungerar det! Det enda jag saknar nu är en signalstyrkemätare, som är ovärdelig att ha då vi har en inomhusantenn som behöver riktas om lite efter årstiderna. FInns det alls? Till floppydtv fanns det ju ett verktyg man kunde göra för att se detta, finns ju även på alla set top boxar på marknaden.

/S

Postad 07 January 2014 - 10:42

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0
TBS-drivisen är ju en BDA-drivrutin så jag tror att det protokollet ger stöd för signal styrka & kvalitet. I vart fall får man ut den informationen i både NextPVR och i Mediaportal för TBS-kortet oavsett tunerkort. Så det är nog upp till det viewerprogram du använder om det har implementerat stöd för att visa styrka/kvalitet. Kanske DVBDream eller TBSviewer har det? Det räcker ju om du får startar dessa program just när du vill kika på antenninformationen.

Postad 08 January 2014 - 11:07

stesjo
  • stesjo
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jocke4u, jag är också intresserad av hur det går med Argus TV-server till MediaPortal, med dessa tuners.
Jag har kört Argus på en äldre version av MP i två års tid, med FireDTV. Väldigt nöjd. Stabilt och bra.
Gillar också deras schemaläggare.

Har nu fått hem 2 TBS:er och ska ge mig på installation. Frågan är om Argus fungerar i denna konfig, eller om man ska köra MPs egen TVserver.
Kommer inte få tid att installera på nån vecka eller så, men jag meddelar resultat när jag kör.
Gör gärna detsamma.
/Stefan

Postad 08 January 2014 - 21:15

jocke4u
  • jocke4u
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0
@stesjo

Jag började installera/konfigurera ArgusTV pga att jag har haft en del krascher av MediaPortal. ArgusTV kräver ju en del konfigurering och kunde i alla fall ta in krypterade kanaler via test panelen men stoppade jobbet och körde in MediaPortal igen och detta pga följande skäl.
  • MediaPortal har ju en långt mycket större community och aktiviteten är större
  • MP är ju mer out-of-the-box och har funkat mestadels mycket bra i många år (visst har man haft hängningar/krascher)
  • Jag kör ArgusTV och MP på en server dvs utan frontend och ArgusTV kräver MCECI Tool som är ett windows program kan således inte köras som service eller rättare är inte designat för det, sen kanske det går att skruva till och/eller poängera det för TBS. De verkar ju vara alerta och om TBS får frågan kanske de kan göra en "headless" service av verktyget.
Så jag tänkte att jag måste väl ge MP en rejäl chans, patcharna är ju i alfa/beta och kändes bättre att köra vidare och testa och bidraga till MP med mina tester.

Sen inser jag att jag har gjort för mycket på samma gång :(
Gått från en fullständig SoftCAM-lösning till en mixad SoftCAM (3 mottagare) + 2 st TBS5880 med CI och tillhörande Cardcaster kort. Som grädde på moset så riktade jag om antennen till en annan station och verkar ställt till det med SoftCAM (Oscam+Acamd).
Egentligen borde jag förenkla setupen och plocka ur de gamla korten och bara köra TBS5880 och köra med högre CAM limit.

Hur stor CAM limit har ni på era TBS5880?

Hur som haver så hade MP TVService kraschat idag när jag kom hem, men har sparat loggarna men inte kollat än....så kanske switchar jag tillbaka till ArgusTV igen ;)

Postad 08 January 2014 - 22:55

jocke4u
  • jocke4u
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0

Då Boxers CI+-CAM bara stöder avkodning av en kanal i taget är det bäst att ange även det i MediaPortal, jag har fått lite krascher när jag stressat systemet och försökt koda av flera kanaler samtidigt med en mottagare...

Intressant... är det så fortfarande? Har SMiT's CI+ (boxer logga etc). Kör du med CAM limit=1 i MP?

Postad 09 January 2014 - 21:01

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Intressant... är det så fortfarande? Har SMiT's CI+ (boxer logga etc). Kör du med CAM limit=1 i MP?

Vad jag vet är det så men har inte testat senaste månaden. Ja, jag har CAM limit=1.

Postad 12 January 2014 - 16:17

jocke4u
  • jocke4u
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0
Ledsnade på strulet med MediaPortal så kör nu ArgusTV på servern och det verkar funka fint.
Dock finns det några problem med ArgusTV 2.2.1 och det har inte med TBS5880 att göra utan hur den strömmar till klienterna (kör MediaPortal + ArgusTV plugin). Inspelningar på servern verkar funka bra.

Nu skall jag försöka få till oscam och de gamla korten också.

Postad 13 January 2014 - 08:49

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0
Jag kör också CAM limit=1 i MP. Det verkar inte fungera med avkodning av flera kanaler från samma mux tyvärr.
Sen jag uppgraderade från 1.6 PreRelease till 1.6 Final (med senaste patch för TBS-kortet) så fungerar allt bra. Tidigare så slutade ibland CI-hanteringen fungera, men efter uppgraderingen så har jag inte haft några såna problem alls. Lite för tidigt att säga att allt funkar perfekt, men så långt ser det riktigt bra ut.

Det enda problem jag har nu är med MCE-fjärrkontrollen som är en standard Microsoft. Den har jag aktiverat i MP via deras ordinarie fjärrkontrollstöd. Den "dör" och försvinner helt ur enhetslistan efter ett tag. Drar jag ur USB-kontakten och stoppar in igen så vaknar den till och återinstallerar sig. Skumt! Inga strömsparfunktioner är aktiverade för USB-porten. Nån som känner igen detta?

Postad 16 January 2014 - 17:27

Unregistered773a1023
  • Unregistered773a1023
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Kör WMC pga att familjen gillar/hanterar det bra men sen jag installerade TBS5880 så är det instabilt. Har sett att SmartWi är för långsamt för att det ska flyta på. Men det stora problemet är att USB får låsningar ibland så man får starta om datorn. Finns det någon lösning på det eller måste man byta till Media Portal. Frågan är väl om MP är stabilare ? Funderar även på en annan lösning av SmartWi....

Postad 16 January 2014 - 17:58

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0
Jag hade också problem med USB-hängningar. Vet inte om det är nåt specifikt som TBS-kortet använder som "stressar" systemet mer än andra USB-applikationer. Jag hade iofs problem med min smartcard-läsare också...
Jag löste mitt problem genom att köpa ett extra PCI-kort för USB 2.0 från Kjell & Co a' 150 kr. Efter att det satt i och jag kopplade in min TBS där där så försvann alla hängningar. Kolla ev nya drivrutiner och bios för ditt moderkort först dock.
SmartWi kör RelOfsson med ypperligt bra så jag tror inte problemet är där.

Postad 21 January 2014 - 14:55

Unregistered8cb13de7
  • Unregistered8cb13de7
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0
Har testat att köra detta kort nu under dagen på vår riktiga htpc, och har haft stora problem, config är som följer:

* neotion ca modul CI+
* win7 64 bit
* senaste drivers och ca-applikation för tv-kortet
* zotac mini itx moderkort

Problemen:

1) När man ansluter tv-kortet rapporterar windows att enheten inte installerades automatiskt, vilket kanske anses normalt, jag browsar efter drivers manuellt,, samt installerar ci-drivers och ci-applikationen, sen startar om datorn. Då dyker den upp under ljud och mediaenheter i enhetshanteraren

2) Gör kanalsökning i WMC, hittar kanaler. Efter att jag börjar kolla på dem, så hänger sig ci-programmet. Enheten svarar inte heller. Enheten försvinner från devicemanager och blir en "unknown device". Det hjälper inte att dra ut usb-sladden och plugga in den igen. Det enda som hjälper är att starta om datorn, eller ibland dra ut strömmen ur enheten. Då brukar freeview fungera, men ci-programmet fungerar inte och browsar jag tilol en betalkanal så hänger hela rasket igen.

3) Efter omstart brukar det gå att titta på alla kanaler, även HD i ca 20 sekunder, sen börjar bild och ljud att hacka, för att sedan frysa. Klickar jag på ci-programmet står det "not responding", och det går inte att titta vidare....

Jag tyckte att på den laptop jag testade detta på så uppförde sig enheten betydligt mer stabilt, det gick definitivt att titta längre än 20 sekunder innan det hängde sig.

Det konstiga är att för detta zotac mini-itx moderkort så syns det i enhetshanteraren en enhet som inte har några drivers, heter något i stil med "usb controller". Har inte hittat några drivers för detta. Kan det vara så att usb inte riktigt är friskt på denna datorn? Har ett antal andra usb-enheter inpluggade (hårddisk, mus, ehome remote) och de fungerar bra.

Nån som har förslag? Det är konstigt , allting fungerar bra under kanske 30 sekunder, sen brakar allting samman och går inte att återställa, mer än att man måste starta om datorn och dra ut sladden till tvkortet?

Kanalbyten är dessutom jättelångsamma, jämfört med mitt trogna floppydtv.

Tar gärna emot förslag...

/S

Postad 21 January 2014 - 22:02

jocke4u
  • jocke4u
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0
Det var väl någon som blev hjälpt av ett separat USB 2.0 kort; kanske ger det inte tillräckligt bra ström?!
Har du testat med TBSViewer och kört den under ett tag?

Jag har också lite problem emellanåt, kör ArgusTV och det ena kortet rapporterar "ProgramIsScrambled" (no shit sherlock). Jag har två möjliga felkällkor tror jag
1) Klientkortet till cardcaster
2) TBS MCE CI Tool
Har inte ännu kunnat isolera felet än men har hänt typ varannan dag.

Postad 22 January 2014 - 08:05

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0
Mina problem som löstes med extra internt USB-kort gav inte de problemen. Jag fick aldrig "Unknown device". Skumt fel! Glapp i USB-kabeln eller strömkontakten? Eller om strömadaptern är trasig? Att notera är att strömkontakten sitter halvdåligt eftersom hålet är för snålt uppborrat. Finns tips i tråden om hur man borrar upp det vilket löser problemet att den hoppar ur av sig själv.

Postad 24 January 2014 - 10:08

Unregistered8cb13de7
  • Unregistered8cb13de7
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0
Hej!

Ska testa med tbsviewer vid tillfälle. Det är svårt att "meka" med vår primära htpc, kanske blir ett tillfälle i helgen.

Går det att dra igång någon form av loggning?

Gällande usb kör jag en mini-itx låda som tyvärr inte har plats för några expansionskort alls. Så det är kört. Har limmat fast strömkontakten med superlim så den sitter som den ska, och lampan på fronten lyser rött respektive blått.

Suck, det var trist att det inte fungerade, men det är bara att krångla vidare antar jag. Ska se om jag kan byta USB-sladd också, har haft problem tidigare med en bankdosa som uppförde sig väldigt skumt och instabilt, men efter att usb-kabeln byttes så fungerade den som den ska.

/S

Postad 25 January 2014 - 08:16

jocke4u
  • jocke4u
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0

Ska testa med tbsviewer vid tillfälle. Det är svårt att "meka" med vår primära htpc, kanske blir ett tillfälle i helgen.

Ja, TBSViewer hjälper ju till att ringa in problemet, funkar det inte med TBSViewer så är det läge att attackera TBS forums.
Haha, känner igen det...mediasystemet är att jämställa med företagssystem, funkar det inte blir kunden skitsur. Man får hitta underhållsfönster t.ex. sena kvällar/nätter när "kunden" sover :)

Suck, det var trist att det inte fungerade, men det är bara att krångla vidare antar jag.

Ja det är ju sällan som det funkar out-of-the-box och kräver en del innan man har trimmat in det, så häng i så kommer det lösa sig.

Jag tror mig ha ringat in delar av mitt problem och det pekar (mest) på att TBS MCE CI Tool ballar ur efter ett tag, så skall skicka det till TBS.

Postad 02 February 2014 - 14:16

Unregistered8cb13de7
  • Unregistered8cb13de7
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0
Hej!

Har nu joxat vidare lite och fått det att fungera någorlunda stabilt (men inte fullt godkänt). Det som verkade lösa de värsta problemen var att jag flyttade alla usb-enheter från usb 2.0-hubben till usb 3.0 hubben. Det var bl.a. extern hårddisk och ehome-remote. På usb 2 hubben kör jag nu bara tv-tunern och det verkar den trivas mycket bättre med.

Problemen som återstår är att boxen verkar hänga sig efter några dagar. Vet inte om det är ci-tool eller hårdvaran eller en kombination av dessa, men rätt som det är får jag upp antingen "service is scrambled" eller "service is unavailable". Det som löser problemet är att starta om boxen och/eller starta om ci-tool. Drivers eller cui-tool verkar alltså inte vara 100 % stabila ännu, vilket jag hoppas man löser med framtida uppdateringar. Jag har fortfarande inte hittat något bra sätt att se signalstyrka, det kan ju vara detta som är en anledningen till att boxen får fnatt.

En annan egenhet när jag spelar in HD-kanaler är att när man steppar fram och tillbaka är att bilden blir pixlig, och att det tar nån sekund för den att återhämta sig. Detta problem existerar inte med SD-sändningar.

Bara att joxa vidare, den är så pass stabil nu att jag har avvecklat floppydtv-kortet, men det ligger i hyllan ändå utifall att...

/S

Postad 03 February 2014 - 08:52

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0
Hej!

Ja, jag har liknande problem i MP faktiskt. Efter en tid så tappar MP dekodningen på TBS-kortet. Att starta om TVService löser problemet. Det borde gå att lösa i programvaran så att TVService känner av felstatus och initierar om kortet eller CI-kontakten. Får ta kontakt med communityn på MediaPortal om det.

Har i samband med det testat lite mer med min SMiT CA-modul och faktiskt fungerar den nu när jag löst USB-problemen! I MP blir det dock ett initialt problem då den verkar ge en CI-felkod (Viaccess: kan inte dekoda, sätt i programkort e.dyl säger den, på engelska). MP verkar inte hantera den felkoden korrekt, den visar inte felkoden och det stoppar med felkod: kanalen krypterad. ANDRA gången man öppnar samma kanal kommer felkoden fram direkt, man klickar Ok sen startar dekodningen utan problem. Sen kan man zappa hejvilt utan några som helst problem. Detta med SMiT. Med Neotion så kommer det igång första gången utan felkod.
Dock, med båda CA-modulerna så få jag problemet att CI-hanteringen ballar ur efter att datorn stått oanvänd över natten eller så. Ibland går det bra några dar. Nåt strul är det.

Som tips till Jocke angående pixlighet vid steppning. Det kan bero på vilken video-codec du använder. Själv kör jag en senare CyberLink codec med hårdvarustöd (DXVA) inkopplat. Funkar galant.

Redigerat av Barsk, 03 February 2014 - 08:52.

Postad 05 February 2014 - 09:15

Unregistered8cb13de7
  • Unregistered8cb13de7
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0
Är det någon som har tagit kontakt med tbs kring problemet med att ci-tool hänger sig efter ett tag, vid helt slumpmässiga tillfällen? Igår rullade allting perfekt, tills dess jag fick för mig att trycka på "rec" på fjärren. Då tokstannade både tv-modulen och ci-tool. Lösningen blev att starta om både tv-modulen Och CI-tool (standardåtgärd vid omstart av modulen).

Njaaa, det hela känns lite väl skakigt. floppydvt var betydligt mer stabilt...

/S

Postad 05 February 2014 - 09:55

jocke4u
  • jocke4u
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0

Är det någon som har tagit kontakt med tbs kring problemet med att ci-tool hänger sig efter ett tag, vid helt slumpmässiga tillfällen?

Japp, men ingen respons än.
Blanda gärna in er i tråden så kanske det blir mer fokus.
För min del "hänger" eller "misslyckas" t.ex. inspelningar och får var 30 sek felmeddelande "ProgramIsScrambled" då den försöker var 30 sek under inspelningenstid. Startar jag om TBS MCE CI Tool (inget annat) så hoppar det igång nästa gång den försöker. Att du får ytterligare en komponent (MCE väl?!) som hänger beror nog snarare hur den är implementerad än TBS.
Tråden: http://www.tbsdtv.co...php?f=87&t=8812 (tyvärr måste man bli manuellt godkänd som postare på forumet)

Postad 06 February 2014 - 18:00

Unregistered8cb13de7
  • Unregistered8cb13de7
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

Japp, men ingen respons än.
Blanda gärna in er i tråden så kanske det blir mer fokus.
För min del "hänger" eller "misslyckas" t.ex. inspelningar och får var 30 sek felmeddelande "ProgramIsScrambled" då den försöker var 30 sek under inspelningenstid. Startar jag om TBS MCE CI Tool (inget annat) så hoppar det igång nästa gång den försöker. Att du får ytterligare en komponent (MCE väl?!) som hänger beror nog snarare hur den är implementerad än TBS.
Tråden: http://www.tbsdtv.co...php?f=87&t=8812 (tyvärr måste man bli manuellt godkänd som postare på forumet)

Ska absolut ge mig in i denna tråd. Fick starta om box och citool idag igen. Bläddrade i tvguiden och när jag tryckte på OK för att välja nåt så stannade allting. Den bara stod och tuggade och gick inte ens att stänga ner. När jag ryckte strömmen ploppade rutan "service unavailable " upp. Och efter jag backade ur den så gick freeview igång. Det krävde en omstart av mcetool för att kodade program skulle fungera.

Man får magont när frun sitter och "zappar" frma och tillbaka. Hon har inte samma förlåtande attityd till grejorna som jag har.

Det borde rimligtvis gå att slå på någon loggning av det hela som tillverkarna kan analysera... de vekar ju ha djup kunskap om media center då de har gjort dessa plugins. Fast de är kanske inte lika vassa som floppydtv-utvecklarna, där stabiliteten var en helt annan.

Är förvånad fortfarande över att man valde att gå mot usb2 när det finns usb3 idag. Kanske det hade hjälpt upp det hela lite.

Ska engagera mig i tråden hos tbs.

/S

Postad 06 February 2014 - 21:53

jocke4u
  • jocke4u
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0
Nu är jag ingen specialist i detta men DVB kort och med T2 är väl ganska nytt och kräver andra grepp än den ganska beprövade T (floppydtv) och finns ju inte lika många tillverkare.
Har läst om en några DVB-T2 boxar som har problem också, speciellt de lite "öppnare" såsom Miraclebox, kanske för att göra det jobbigare för de icke certifierade leverantörerna...men nu är det spekulation :)

TBS5880 är ju inte superny och det är väl främst bandbredden som skiljer sig mellan USB 2 och 3.

Men jag håller med om att det inte är så stabilt som jag hade med bara DVB-T men känns som du har mer problem med MCE än jag med ArgusTV

Hoppas också att det stabiliseras och vi får väl hjälpa till med loggar/trace/test så dom kan lösa det

Postad 09 February 2014 - 09:08

Unregistered8cb13de7
  • Unregistered8cb13de7
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0
Hej!

Ja det mest återkommande problemet är att tunern verkar "tappa kontakten" med WMC efter x antal timmar. Då står WMC och tuggar vid kanalbyte och rapporterar till sist att inga tuners hittade. I enhetshanteraren finns tunern kvar. Och det fungerar att byta kanal med tbsviewer.

Riktigt irriterande och detta måste de försöka fixa på något sätt... går inte att ha en tuner som uppför sig så här :/

Har registrerat mig på deras supportforum, vi får se vad som händer.
/S

Postad 10 May 2014 - 00:14

Unregisteredd1140893
  • Unregisteredd1140893
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Hej!

Lite nyfiken hur det går, är det fortfarande ostabilt eller har det blivit bättre? (Tråden har ju stannat upp här.)
Är lite sugen på att beställa 2 st. av dessa, men önskar dock inte bråka med "skräp" som inte är ordentligt utvecklat.

Eller finns det bättre alternativ?

Postad 10 May 2014 - 12:02

Lancen
  • Lancen
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Likadant för mig...

Har ställt frågor om detta kort och även ett par andra som har diskuterats. Men aldrig fått något riktigt svar.

Postad 10 May 2014 - 16:20

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Min erfarenhet är att de fungerar stabilt med MediaPortal.

Postad 10 May 2014 - 19:01

Lancen
  • Lancen
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Ok men jag föredrar WMC då det ger en bättre hela familjen upplevelse...
Där har vi allt från filmer, inspelning av tv, bilder, musik och extendrar i fyra rum. Så en fungerande DVB-T2 lösning som kan ersätta 3 Fire-DTV i WMC vore ju kanon...

:D

Redigerat av Lancen, 10 May 2014 - 22:16.

Postad 10 May 2014 - 22:23

Unregisteredd1140893
  • Unregisteredd1140893
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
För min del så är det Mediaportal som är aktuellt.
Trevligt att höra att du fått det att lira stabilt tillsammans med MP.

Finns det fler kort som utmanar dessa?

Mvh

Marra

Postad 11 May 2014 - 00:20

Lancen
  • Lancen
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Jag har frågat tidigare... men fick aldrig någon respons.
Jag skulle vilja veta om de tre produkter nedan i själva verket är samma?
Burken ser i vart fall identisk ut. Tänkte om drivrutiner går att använda och lite så.
Ni som har kan väl jämföra...

DVBSky T680C DVB-T2/T/C USB Box with CI

http://www.dvbsky.ne...ucts_T680C.html

http://www.dvbshop.n...estrisch-HDTV_1

Mystique TeCaBiX-T2C USB CI, MCE/Linux, HDTV

http://www.dvbshop.n...CE-Linux-HDTV_1

TBS5880 USB DVB-T2/T/C CI TV Box

http://www.buydvb.ne...v-box-p-78.html

Hittade ytterligare en som ser ut som samma hårdvara...!

TechnoTrend Connect CT2-4650 CI inkl. Fernbedienung + TT-Viewer

http://www.dvbshop.n...ung-TT-Viewer_1

Dessutom verkar nu TBS5881 ha blivit släppt. Som är uppföljaren till TBS5880. Det har kommit ut drivrutiner i vart fall.

Som svar på ovanstående. Här finns det alternativ som iofs möjligtvis är samma burk.
Alla länkar kanske inte fungerar längre men
http://www.dvbsky.net/Products.html
har i varje fall DVB-T2 produkter som verkar fungera och talas om i andra trådar...
Tex här:
https://www.minhembi...0

Postad 11 May 2014 - 07:59

jocke4u
  • jocke4u
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0
Mitt funkar hyfsat med Argus TV men rock solid är det inte. Verkar vara TBS MCE CI tool som är boven. Kan tänka mig att gå tillbaka till MP om det funkar bättre; fast gillar ArgusTV's WebUI och lite andra funktioner

@RElofsson
Vilken version på MP kör du?

Postad 11 May 2014 - 16:46

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

@RElofsson
Vilken version på MP kör du?

Jag kör 1.7.1 och har en dator med alla mottagare och ett NAS i ett förråd. Smådatorer till TV-burkarna i vardagsrum, kök och sovrum plus att det förstås är installerat på barnens datorer i deras rum ger oss filmer, inspelning av tv, bilder och musik snart sagt överallt.

Postad 11 May 2014 - 18:46

Unregistered773a1023
  • Unregistered773a1023
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag kör ett kort från Digital Devices DuoFlexC/T/T2 med Octopus single CI med WMC med boxer CI+ cam och det är stabilt med kanon bild (inga blå rutor) men en sak fungerar inte att spela in en betalkanal och se en annan betalkanal, men fria kanaler ser man.(eller tvärt om). Ser alla kanaler HD mm. Har att göra med drivrutiner tror jag. Priset är ju rätt högt 218 euro. Kommer att maila och fråga om drivers när jag får tid.

Testade TBS5880 USB DVB-T2/T/C CI TV BOX men med WMC är det inget alternativ.
Verkar fungera bra med MP så om någon vill köpa ett så har jag ett till salu, Jag betalade 159 Dollar så bjud ett vettigt pris så släpper jag kortet.
Martin

Postad 11 May 2014 - 19:20

Lancen
  • Lancen
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Du kan väl släppa ditt Digital Devices DuoFlexC/T/T2 istället till ett vettigt pris... :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.