Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Har ni stativhögtalare som klarar denna musik?

216 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 November 2012 - 16:49

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Nejdå, det behöver du inte alls skriva. Däremot har du alldeles rätt i att många stativare kan spela med bra tryck i basen utan att krokna. Snarare är det så att en övertro till specifikationer kan vara väldigt negativ i sökandet efter fantastiska upplevelser. Tänk vad folk skulle gå miste om om de endast lyssnade på sådant som enligt specen gick djupare än 40Hz. :)

Till viss grad håller jag med. Jag saknar nästan inget med mina Focus 140. Men musik, främst elektronisk, som har en mängd innehåll i 20hz-regionen (och under) är en annan typ av upplevelse med extra basmoduler som flyttar enorma mängder luft. Det är svårt att komma ifrån. Men vanliga golvare för den delen behöver inte spela djupare än stativare. Exempelvis så provlyssnade jag Sonus Faber Venere 2.5 nyligen som på pappret går lika djupt som mina Focus 140, trots att det är en stor högtalare. Och den gick verkligen inte djupare heller.

Postad 19 November 2012 - 18:13

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Till viss grad håller jag med. Jag saknar nästan inget med mina Focus 140. Men musik, främst elektronisk, som har en mängd innehåll i 20hz-regionen (och under) är en annan typ av upplevelse med extra basmoduler som flyttar enorma mängder luft. Det är svårt att komma ifrån. Men vanliga golvare för den delen behöver inte spela djupare än stativare. Exempelvis så provlyssnade jag Sonus Faber Venere 2.5 nyligen som på pappret går lika djupt som mina Focus 140, trots att det är en stor högtalare. Och den gick verkligen inte djupare heller.

Men du har ju en fantastisk högtalare som inte skall spela mycket under 40 Hz? Förstår absolut vad du menar men jag tror runt 40 Hz kan räcka väldigt långt, speciellt om det är lite kraft i grejorna. 20Hz tror jag däremot inte att någon har den minsta nytta av. Jobbade en gång med en ljudsändare för industriellt bruk med 141dB vid 14Hz. Får det säkert att vattnas i munnen på hembiotokar, men jag kan intyga att man enbart får huvudvärk. :(

Postad 19 November 2012 - 19:50

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Men du har ju en fantastisk högtalare som inte skall spela mycket under 40 Hz? Förstår absolut vad du menar men jag tror runt 40 Hz kan räcka väldigt långt, speciellt om det är lite kraft i grejorna. 20Hz tror jag däremot inte att någon har den minsta nytta av. Jobbade en gång med en ljudsändare för industriellt bruk med 141dB vid 14Hz. Får det säkert att vattnas i munnen på hembiotokar, men jag kan intyga att man enbart får huvudvärk. :(

Varför skulle man inte ha nytta av ljud ner till 20Hz? Till akustisk musik kan jag hålla med om att det kanske är överflödigt men till elektronisk musik och film så finns det ju som regel en hel del information där.

Postad 19 November 2012 - 20:57

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Varför skulle man inte ha nytta av ljud ner till 20Hz? Till akustisk musik kan jag hålla med om att det kanske är överflödigt men till elektronisk musik och film så finns det ju som regel en hel del information där.

Tja, det faktum att 20 Hz är nedre gränsen för vad människoörat kan uppfatta är kanske ett bra argument? Vet att du sa "ner till" men hörseln faller brant nere vid de frekvenserna. Vill man höra något där nere måste man höja nivån markant och då blir ju ljudet inte linjärt/naturligt.

Postad 19 November 2012 - 23:27

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Bra "tryck" är subjektivt, vilket för någon annan kan vara kasst tryck.

Postad 19 November 2012 - 23:33

Unregistered12598281
  • Unregistered12598281
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Man har massa nytta av ljud ner till 20Hz :D .
Man kan naturligtvis klara sig med högtalare som går ner till 40 men har man hört högtalare som spelar riktig lågbas så e det extra skoj!!

// Tweeter

Postad 21 November 2012 - 18:08

krib
  • krib
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
När man kommer ner i dessa frekvenser är det ju snarast kroppen som "hör" dem, inte öronen. Riktigt bra bastryck känner man snarare än hör, och då kan man nog ha kul med frekvenser under 20Hz med. :)

Postad 22 November 2012 - 11:47

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Det är alltid kul att skakas om av redigt basmuller, inget snack om saken, men inget jag personligen trivs med i längden. Kommer ihåg en mässdemo av Canton RCA(?) där byxbenen började fladdra. Undrar vid vilken frekvens detta fenomen inträffar? :)

Postad 22 November 2012 - 18:55

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 2
Ja, usch för att höra det som finns inspelat i musiken.

Postad 23 November 2012 - 16:13

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Förlåt, glömde bort att du vet bäst vad andra gillar. ;) Men ha en trevlig helg i alla fall. :)

Postad 23 November 2012 - 17:52

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
ja usch .. tänk om det finns något vid 3Hz eller vid 100000Hz

måste nog krypa till korstet :-)

kopplade in min sub nu till förförsärkaren, oj vilken skillnad det blev, ett helt annat djup i ljudbilden, har ställt subben på låg volym, kanske på 80 Hz, ingen vetenskap, bara så att den ska finnas där och inte märkas, blir ett helt annat tryck i Rammstein när de kör dubbla kaggar, vet inte om det går djupare men ett annat tryck i musiken blir det i alla fall :-) Har SVS PB-12 NSD sub om ni undrar.

Jag kommer även ihåg att jag körde subben till mina gamla Heco Celan 800 för att få detta ljud. Så i mitt tycke är att köpa ett par bra stativare + sub(ar) i stället för att köpa ett par golvare som man inser att man måste köpa sub i alla fall för att få ut allt.

//Mike

Redigerat av fristil, 23 November 2012 - 22:11.

Postad 24 November 2012 - 05:08

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Jadu, det som finns vid 100 000 Hz lär du aldrig märka (eller ens något över sisådär 20 000 Hz eller möjligen lite högre än så, lite beroende på individ och hur gammal du är), såvida du inte är en hund (och du skriver lite för bra för att vara en hund).

Du skriver att du ställt din sub på låg volym och säger sedan att du ställt den på 80 Hz. Vad har Hz med volym att göra? Jag hoppas att du inte menar att subben inte spelar något under 80 Hz, för det låter lite märkligt.

Postad 24 November 2012 - 07:34

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Jadu, det som finns vid 100 000 Hz lär du aldrig märka (eller ens något över sisådär 20 000 Hz eller möjligen lite högre än så, lite beroende på individ och hur gammal du är), såvida du inte är en hund (och du skriver lite för bra för att vara en hund).

Du skriver att du ställt din sub på låg volym och säger sedan att du ställt den på 80 Hz. Vad har Hz med volym att göra? Jag hoppas att du inte menar att subben inte spelar något under 80 Hz, för det låter lite märkligt.

lite full när jag skrev :-) menar att jag delar den på ca 80 Hz, så ja allt under där spelar det, och volymen är inte så högt inställd, fick till det perfekt första försöket med att integrera den med högtalarna

//mike

Postad 24 November 2012 - 15:48

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Hehe, ja det kan ju förklara saken. :D

Postad 24 November 2012 - 18:02

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Jag kommer även ihåg att jag körde subben till mina gamla Heco Celan 800 för att få detta ljud. Så i mitt tycke är att köpa ett par bra stativare + sub(ar) i stället för att köpa ett par golvare som man inser att man måste köpa sub i alla fall för att få ut allt.

+1

Postad 25 November 2012 - 09:29

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0

Det är alltid kul att skakas om av redigt basmuller, inget snack om saken, men inget jag personligen trivs med i längden. Kommer ihåg en mässdemo av Canton RCA(?) där byxbenen började fladdra. Undrar vid vilken frekvens detta fenomen inträffar? :)

måste varit något kraftigare än Canton RCA. från 25-30hz och neråt kan man uppleva byx fladder

Postad 25 November 2012 - 09:38

Rumpnisse
  • Rumpnisse
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

måste varit något kraftigare än Canton RCA. från 25-30hz och neråt kan man uppleva byx fladder

tvivlar inte ett dugg på att rca fick byxorna att fladdra riktigt baskompetenta högtalare mina rcl fick det oxo vilka va föregångaren utan steg och dom spelade lätt ner till 20hz till och med under

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.