HRT Stage
1784 svar till detta ämne
Postad 13 April 2013 - 08:35
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Tydligen... Du avfärdar ju att dacar i receivers skulle kunna fixa jobbet lika bra baserat på tester av Hrt. Lite ärlighet hade inte varit fel i ditt korståg för produkten.
Nja, vet inte hur du lyckas blanda in brist på ärlighet i detta resonemang, när jag bara försöker vara saklig mot dina argument. HRT är ju kända för att göra väldigt bra DACar i prisspannet 2.000:- - 4.000:-. Om de nu bygger Stage för 10.000:-, hur stor del av priset är kvaliteten på DACn? Kommer man ligga på 4.000:- nivån, eller "snåla till det" och lägga sig på 2.000:- nivån, eller, som jag hört det, utveckla en speciell DAC som till 100% matchar systemet i övrigt? I vilket fall som helst, tror du man nöjer sig med en sämre D/A-konvertering sett till kvalitet än den i Music Streamer HD? Eller kommer man kanske köpa någon av de dussinkomponenter som redan finns där ute i massvolymer för att hålla priset nere? (Det sistnämnda ser jag som helt osannolikt iofs.  ) Om du köper en förstärkare/receiver för 3000:-, 6.000:- elller 10.000:-, hur stor del tror du tillverkaren lägger på DACn, med prioritet att spela 2-kanal så bra som möjligt? 1.000:-, 2.000:- eller 3.000:- respektive? Men eftersom vi nu måste ta elektronik, högtalare och kablage med i beräkningen när vi jämför med Stage, så bör vi ju, för att försöka lösa ut denna ekvation på något sätt, anta att DACn i den förstärkare/receiver du tänker dig kostar runt 1.000:-, ponera att receivern kostar runt 3.000:-. Fast du får ju å andra sidan mixa hur du vill upp till 10.000:-, när du skall jämföra med ett färdigmatchat system för samma pengar, och vi har ju alla säkert olika prioriteringar var det är viktigast att lägga pengar - precis som utvecklarna på HRT haft och har. Stilstudie.  Var inte så mycket för vitt innan, men kan nog ändra mig.
533457_522469651124421_1110740362_n.jpg 31.24K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 13 April 2013 - 08:36.
Postad 13 April 2013 - 08:41
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1237 inlägg
HRT är ju kända för att göra väldigt bra DACar i prisspannet 2.000:- - 4.000:-. Om de nu bygger Stage för 10.000:-, hur stor del av priset är kvaliteten på DACn? Kommer man ligga på 4.000:- nivån, eller "snåla till det" och lägga sig på 2.000:- nivån, eller, som jag hört det, utveckla en speciell DAC som till 100% matchar systemet i övrigt? I vilket fall som helst, tror du man nöjer sig med en sämre D/A-konvertering sett till kvalitet än den i Music Streamer HD? Eller kommer man kanske köpa någon av de dussinkomponenter som redan finns där ute i massvolymer för att hålla priset nere? (Det sistnämnda ser jag som helt osannolikt iofs. )
Om du köper en förstärkare/receiver för 3000:-, 6.000:- elller 10.000:-, hur stor del tror du tillverkaren lägger på DACn, med prioritet att spela 2-kanal så bra som möjligt? 1.000:-, 2.000:- eller 3.000:- respektive? Men eftersom vi nu måste ta elektronik, högtalare och kablage med i beräkningen när vi jämför med Stage, så bör vi ju, för att försöka lösa ut denna ekvation på något sätt, anta att DACn i den förstärkare/receiver du tänker dig kostar runt 1.000:-, ponera att receivern kostar runt 3.000:-. Fast du får ju å andra sidan mixa hur du vill upp till 10.000:-, när du skall jämföra med ett färdigmatchat system för samma pengar, och vi har ju alla säkert olika prioriteringar var det är viktigast att lägga pengar - precis som utvecklarna på HRT haft och har.
Du pratar väldigt mycket om kvalitet på DAC'ar. Går det ens att uppfatta hörbara skillnader på DAC'ar med säg upplösningen 16 bitar i 44.1 kHz (jag tror det är i princip omöjligt)? Har du länk till blindtest som visar detta?
Postad 13 April 2013 - 08:50
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
H&m har funnits sedan 1970. Det inger en viss respekt.
Det finns UFO föreningar som funnits i 50 år, vilket man kan säkert respektera men det säger ju inget om deras påståenden är bra eller korrekta. Att H&M lyckas med konststycket att påstå saker som inte finns i produkten visar snarare precis vad de är, en förlängd reklampelare. En riktig genomgång hade varit att ifrågasätta vad företaget påstår och själv undersöka det. Det är så seriösa journalister (och forskare) sysslar med, något som H&M aldrig varit i närheten av de senaste 20-25 åren, vad jag kan se.
Postad 13 April 2013 - 09:27
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Du pratar väldigt mycket om kvalitet på DAC'ar. Går det ens att uppfatta hörbara skillnader på DAC'ar med säg upplösningen 16 bitar i 44.1 kHz (jag tror det är i princip omöjligt)? Har du länk till blindtest som visar detta?
Ja, jag hör skillnad, stor skillnad. En bra butik bör kunna visa och förklara för dig. Det finns UFO föreningar som funnits i 50 år, vilket man kan säkert respektera men det säger ju inget om deras påståenden är bra eller korrekta. Att H&M lyckas med konststycket att påstå saker som inte finns i produkten visar snarare precis vad de är, en förlängd reklampelare. En riktig genomgång hade varit att ifrågasätta vad företaget påstår och själv undersöka det. Det är så seriösa journalister (och forskare) sysslar med, något som H&M aldrig varit i närheten av de senaste 20-25 åren, vad jag kan se.
Vill du spy galla på h&m så finns det säkert andra trådar för det.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 13 April 2013 - 09:41.
Postad 13 April 2013 - 09:37
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1237 inlägg
Ja, jag hör skillnad, stor skillnad. En bra butik bör kunna visa och förklara för dig.
Litar inte på butikspersonal och andra personer som gör smygreklam för produkter.
Postad 13 April 2013 - 09:43
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1237 inlägg
Jag håller med FFrrEEddRRiiKK där, det är inte svårt att höra skillnad på DAC'ar. Jag kan ställa upp på en blindtest för att bevisa det.
Jag skulle också gärna ställa upp på ett sådant blindtest. Vad är det för skillnader du uppfattar mellan olika DAC'ar och hur har du jämfört dom?
Postad 13 April 2013 - 10:49
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jag håller med FFrrEEddRRiiKK där, det är inte svårt att höra skillnad på DAC'ar. Jag kan ställa upp på en blindtest för att bevisa det.
Det är på gång med ett sådat test på LYD i Umeå (?) snart. Där kan du vara med.
Postad 13 April 2013 - 17:14
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Jag gav några exempel där innan, men jag kan slänga ut lite prisjaktlänkar:
Genelec 8030 https://www.prisjakt...kt.php?g=908404
Audioengine 5 https://www.prisjakt...t.php?p=1067392
Dynaudio BM https://www.prisjakt...kt.php?p=232800
KEF x300a https://www.prisjakt...t.php?p=1516167
osv osv. Som sagt, det finns en uppsjö att välja på.
Jo, finns en hel uppsjö med aktiva högtalare där ute. Många en bra bit under 10.000:- till och med. Jag antar att Stage kommer hamna i många tester och utvärderingar med kategorier som anses höra ihop när det väl kommer ut på marknaden till våren/sommaren. Det enda jag vet är att det verkar ha pågått ett oerhört rigoröst arbete på HRT de dryga senaste två åren att komma ut med ett högtalarsystem utvecklad fullständigt från grunden utan någon skåpmat, med avsikt att skaka om i grytan rejält, annars hade man nog inte, små (företagsmässigt sett) som man ändå är förhållandevis, gett sig ut i den djungel som är en på många sätt stagnerande högtalarmarknad (läs: högtalare skall inte synas och får inte kosta något), framförallt i mellanklassen, där jag menar detta system placerar sig sett till prislappen. Att de sedan väljer att skilja elektronik från högtalare, än att bara stoppa in allt i högtalaren kan man ju fråga sig, men det har säkert sina orsaker, för det borde ju rimligtvis inte vara billigare att ha separata kabinett och därtill en högtalarkabel, än att bara peta in det hela i ett hål. Jag håller inte riktigt med. Största försäljningsargumentet för Stage har faktiskt varit att det är ett revolutionerande system som nästan trotsar vad som är möjligt. Man pratar om "Drakdödaren" och om prestanda som kommer förändra hela hifi-marknaden och konkurrera med anläggningar upp till $20.000 USD, ca 140.000 kronor. Man säger ofta "High-end" när man talar om sin produkt och har till och med ett tillbehör som man kallar för "Trådlös High-end" (vad det nu betyder). Och det är utifrån vad man anger en produkt att vara som jag bedömer den. Hade de sagt att det är ett kompetent och roligt datorhögtalarsystem så hade jag förmodligen sagt, "nio stjärnor av tio" (om jag nu skulle satt betyg)
Ja, jo. Allt går att sälja med mördande reklam sägs det ju. Jag tar ju personligen avstånd från liknelsen med ett system för $20.000, då jag menar att man inte kan tävla i Formel1 med en Volvo, även om man skulle tillgå det snabbaste Volvo kan frambringa i racingsammanhang i dagsläget. Däremot har jag ju ingen nytta av en Formel1 bil till vardags då jag skall köra ungen till dagis och sedan till jobb. Alla produkter/kategorier har sin plats i förhållande till pris och vilken typ av kund de söker att appellera. I Stages fall rör det ju sig om att rikta sig till en hifi & musik-intresserad kund med normala lyssningsförhållanden och som inte har för avsikt att driva disko- eller konsertverksamhet, m a o där de flesta av oss nog faktiskt befinner oss rent praktiskt.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 13 April 2013 - 17:35.
Postad 14 April 2013 - 00:36
Unregistered1593
-
Unregistered1593
-
Användare
-
-
158 inlägg
Jo, finns en hel uppsjö med aktiva högtalare där ute. Många en bra bit under 10.000:- till och med. Jag antar att Stage kommer hamna i många tester och utvärderingar med kategorier som anses höra ihop när det väl kommer ut på marknaden till våren/sommaren.
Det enda jag vet är att det verkar ha pågått ett oerhört rigoröst arbete på HRT de dryga senaste två åren att komma ut med ett högtalarsystem utvecklad fullständigt från grunden utan någon skåpmat, med avsikt att skaka om i grytan rejält, annars hade man nog inte, små (företagsmässigt sett) som man ändå är förhållandevis, gett sig ut i den djungel som är en på många sätt stagnerande högtalarmarknad (läs: högtalare skall inte synas och får inte kosta något), framförallt i mellanklassen, där jag menar detta system placerar sig sett till prislappen.
Det finns flera tillverkare som arbetar hårt och som utvecklar egna högtalare från grunden. Varför är HRT så speciella jämfört med andra? Dessutom har HRT begränsat sig genom att göra förhållandevis små högtalare. Apropå tester i tidningar. Jag kommer ihåg när Dali släppte Ikon-serien för några år sedan. Dessa hyllades i pressen och jämfördes med mycket dyrare högtalare. Efter ett tag när nyhetens behag hade lagt sig så var högtalaren inte alls så hyllad längre. Hifi-tidningarna hade kallat dem för detaljerade men många tyckte att de lät ljusa och färgade. Lyssningströtthet nämndes. Kan det vara så att HRT Stage färgar ljudet på ett i början förförande sätt? Kan det vara så att detta synas efter ett tag och att hypen försvinner, såsom dalihögtalarna?
Postad 14 April 2013 - 08:12
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Apropå tester i tidningar. Jag kommer ihåg när Dali släppte Ikon-serien för några år sedan. Dessa hyllades i pressen och jämfördes med mycket dyrare högtalare. Efter ett tag när nyhetens behag hade lagt sig så var högtalaren inte alls så hyllad längre. Hifi-tidningarna hade kallat dem för detaljerade men många tyckte att de lät ljusa och färgade. Lyssningströtthet nämndes. Kan det vara så att HRT Stage färgar ljudet på ett i början förförande sätt? Kan det vara så att detta synas efter ett tag och att hypen försvinner, såsom dalihögtalarna?
Nej, det ser jag som föga sannolikt.  Jag tycker ljudet påminner väldigt mycket om en sån där "soundbar" med "Virtual surround" som man har vid TV'n.
Wow.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 14 April 2013 - 09:03.
Postad 14 April 2013 - 11:12
IngOehman
-
IngOehman
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag har personligen testat Stage vid två tillfällen, och jag tycker definitivt man kan påstå att ljudet är färgat. Jag tycker ljudet påminner väldigt mycket om en sån där "soundbar" med "Virtual surround" som man har vid TV'n.
Alla har förstås rätt till sina åsikter, men när jag läser det där är det första som slår mig hur lätt det kan vara att påverkas av sina förutfattade meningar. Om man tror att en högtalare har inbyggd dsp som processar ljudet på något sätt (som en soundbar) så är det nog lätt hänt att man tycker sig höra att så är fallet också... Jag har både lyssnat och mätt på Stage-högtalarna och kan berätta att det är helt konventionella små högtalare. Små tvåvägssystem med helt normalt passivt delningsfilter. Det är till och med tveksamt om man kan kalla dem aktiva högtalare, snarare är det högtalare med dedicerad förstärkare. Men även förstärkaren är konventionell, en KlassAB-konstruktion. Jag tycker det ser konstigt ut när några gör stora ansträngningar för att försöka övertyga andra att en produkt är dålig. Är det inte bättre att var och en tar ställning till det själv? Missförstå mig inte, självklart kan det vara en välgärning att tipsa andra om saker som man själv tror kan vara någon till glädje för det kan ju vara vad som behövs för att de gör ansträngningen att lyssna själva, men att klanka ned på saker, vad skall det vara bra för? Vad är målet då? Att hindra någon från att lyssna själv? Särskilt konstigt blir det när det redovisas "tester" som försöker beskriva artefakter som så uppenbart "hörts" bara på grund av de var förväntade (och i det här fallet på grund av information om produkten, som har varit felaktig!). Tron kan förflytta berg. Sen kan man förstås hävda att varje existerande högtalare har ett färgat ljud, för högtalare är väldigt komplicerade saker att göra och att skapa en återgivning som är genuint ofärgad kan man ifrågasätta om det ens är fysikaliskt möjligt. Och vad är referensmaterialet för den som gör en bedömning att någon har lyckats? Är det en X/Y-inspelning eller en A-B-inspelningar till att börja med? Bara stereosystemet som sådant begränsar ju återgivningen, och stereosystemfelen yttrar sig inte likadant om man använt amplitudskillnadsteknik eller tidsskillnadsteknik. När det gäller förstärkare och andra länkar som kan beskrivas som transimissionslänkar (en entydig utsignal vars likhet med insignalen avgör återgivningens noggrannhet/graden av ofärgning) är det möjligt att kommunicera faktorer av mera objektiv eller psuedoobjektiv art (upplevelsebaserat med objektivt verifierat) för att säga något konkret om produkten, men när det gäller högtalare (som inte är transmissionslänkar utan utgör en dekoder som skall (om återgivning är målet) återställa intrycket av det ursprungsliga ljudfältet) är det mycket svårare - och det de presterar är ALLTID beroende av uppställning och rum och kan/bör inte beskrivas utan hänsyn till dessa. Att då tala om färgning blir konstigt då det är svårt att veta vilka komponenter i blandningen som skall hållas ansvariga för det man upplever sig höra. Visst finns det partiella egenskaper som kan talas om lite mera oberoende av t ex rummet, men i det stora hela är det mycket lätt att bli vilseledd om man lyssnar till vad andra skriver om sina upplevelser av högtalare istället för att lyssna själv. Och jag tror även att man gör sig själv en tjänst om man försöker bortse ifrån vad man läst och tror om de högtalare som man lyssnar till. Förutfattade meningar hjälper aldrig någon att höra som det verkligen låter. Det tycker jag mig ha sett många exempel på i den här tråden. När någon tror något om högtalarens konstruktion och uppbyggnad så hör de att det låter just så, trots att informationen varit felaktig.  Måste erkänna att jag är lite sugen på att skriva och berätta lite om hur högtalarna defacto beter sig fysikaliskt, det vill säga hur de mäter, men jag vill ju inte bidra till att skapa ännu flera förväntaseffekter som kan göra det svårare för någon att höra med ofärgade öron. Vh, iö
Postad 14 April 2013 - 12:10
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1571 inlägg
Jag tycker det ser konstigt ut när några gör stora ansträngningar för att försöka övertyga andra att en produkt är dålig. Är det inte bättre att var och en tar ställning till det själv? Missförstå mig inte, självklart kan det vara en välgärning att tipsa andra om saker som man själv tror kan vara någon till glädje för det kan ju vara vad som behövs för att de gör ansträngningen att lyssna själva, men att klanka ned på saker, vad skall det vara bra för? Vad är målet då? Att hindra någon från att lyssna själv?
Jag tror snarare att det handlar om försöka att balansera diskussionen i tråden något, som annars tenderar att bli ren marknadsföring (reklam) genom översvallande positiva inlägg från några skribenter. Då samma signaturer tidigare skrivit liknande inlägg om produkter från samma företag, både på detta och andra forum, så känns det inte helt fel att några vill ifrågasätta de positiva kommentarerna.
Postad 14 April 2013 - 12:16
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Måste erkänna att jag är lite sugen på att skriva och berätta lite om hur högtalarna defacto beter sig fysikaliskt, det vill säga hur de mäter, men jag vill ju inte bidra till att skapa ännu flera förväntaseffekter som kan göra det svårare för någon att höra med ofärgade öron.
För mig som hört det i min egen hemmiljö, så hade det ju varit väldigt intressant att ta del av vad du kom fram till härvid. I övrigt tack för ett mycket intressant inlägg.
Postad 14 April 2013 - 12:21
Unregistered1593
-
Unregistered1593
-
Användare
-
-
158 inlägg
Nej, det ser jag som föga sannolikt. 
Du kanske har rätt men vad jag glömde att skriva var att för att undvika av att bli missledd av hypen i början när en ny produkt släpps så brukar jag avvakta ett tag innan jag gör en bedömning av produkten. Fast bäst vore förstås att lyssna på produkten hemma istället för att läsa i hifi-blaskor och forum.
Postad 14 April 2013 - 13:22
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Jag tror snarare att det handlar om försöka att balansera diskussionen i tråden något, som annars tenderar att bli ren marknadsföring (reklam) genom översvallande positiva inlägg från några skribenter. Då samma signaturer tidigare skrivit liknande inlägg om produkter från samma företag, både på detta och andra forum, så känns det inte helt fel att några vill ifrågasätta de positiva kommentarerna.
Exakt och är det verkligen någon här som har gjort stora ansträngningar för att försöka övertyga andra om att Stage låter dåligt? Skulle det vara e-lites uttalande om att systemet färgar som menas då tro och varför skulle det vara mindre värt än fredriks (som började sprida reklamblad långt innan han lyssnat på systemet!) uttalande om motsatsen?
Postad 14 April 2013 - 14:02
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
fredriks (som började sprida reklamblad långt innan han lyssnat på systemet!)
Du är som en skivspelare som hakar upp sig på samma ställe hela tiden.  När skall du börja posta information som är relevant för trådens utveckling och rapportera alla inlägg du menar är reklam, istället för att i upprepade ordalag, och grundlöst, bara klaga på dom här?
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 14 April 2013 - 14:03.
Postad 14 April 2013 - 17:02
floyd123
-
floyd123
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Du är som en skivspelare som hakar upp sig på samma ställe hela tiden. 
När skall du börja posta information som är relevant för trådens utveckling och rapportera alla inlägg du menar är reklam, istället för att i upprepade ordalag, och grundlöst, bara klaga på dom här?
Fast han har ju rätt...
Postad 14 April 2013 - 17:08
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Fast han har ju rätt...
Belägg?
Postad 14 April 2013 - 17:16
floyd123
-
floyd123
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Är väl bara att gå tillbaks och läser dina egna inlägg i denna tråden..
Postad 14 April 2013 - 17:17
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Du är som en skivspelare som hakar upp sig på samma ställe hela tiden. 
Och du är en skiva fylld av illa dold och ensidig reklamföring av ett specifikt märke som hakat upp sig på samma ställe.Inte bara här dessutom...
Postad 14 April 2013 - 17:43
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Är väl bara att gå tillbaks och läser dina egna inlägg i denna tråden..
OK. Från och med nu kan alla ni antagonister som menar att jag är en reklampelare för Stage konstatera att jag inte längre kommer att lägga tid på era osakliga inlägg. Er energi och entusiasm i ämnet visar dock att ni har mer intresse i och störs av det det än att föra en saklig diskussion om Stage utifrån de faktorer som finns och den begränsade skara som hört det, samt att ni förmodligen är lejda av konkurrenter för att störa av den uppmärksamhet detta system fått och, imo, helt säkert kommer få (ja, så fick jag ha lite konspiratoriska tankar med). Fast å andra sidan, ju mer ni störs, ju mer har jag förhoppningsvis lyckats få ut information som folk kan ta till sig och göra det bästa av, i egenskap av den HRT-entusiast som jag villigt erkänner att jag är. Inte bara här dessutom...
Var annars? När sist? Hur många forum är jag inne på med min "reklam"? 5? 10? 20? Berätta mer om det mönster du ser. Jag är jättenyfiken.
Postad 14 April 2013 - 18:00
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
OK. Från och med nu kan alla ni antagonister som menar att jag är en reklampelare för Stage konstatera att jag inte längre kommer att lägga tid på era osakliga inlägg. Er energi och entusiasm i ämnet visar dock att ni har mer intresse i och störs av det det än att föra en saklig diskussion om Stage utifrån de faktorer som finns och den begränsade skara som hört det, samt att ni förmodligen är lejda av konkurrenter för att störa av den uppmärksamhet detta system fått och, imo, helt säkert kommer få (ja, så fick jag ha lite konspiratoriska tankar med). Fast å andra sidan, ju mer ni störs, ju mer har jag förhoppningsvis lyckats få ut information som folk kan ta till sig och göra det bästa av, i egenskap av den HRT-entusiast som jag villigt erkänner att jag är.
Var annars? När sist? Hur många forum är jag inne på med min "reklam"? 5? 10? 20? Berätta mer om det mönster du ser. Jag är jättenyfiken. 
Tja om du nu så gärna vill veta nåt som redan nämnts ett antal ggr här av andra så kanske du känner till detta?: http://www.component...ic=15442&page=1
Postad 14 April 2013 - 18:07
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Tja om du nu så gärna vill veta nåt som redan nämnts ett antal ggr här av andra så kanske du känner till detta?:
http://www.component...ic=15442&page=1
Ja, 5:e april 2013 var det sista inlägget av mig där. Fick inget större gensvar där, så gav upp. Är jag inne på fler ställen med min "reklam"?
Postad 14 April 2013 - 18:12
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
På vilket sätt skulle de
Ja, 5:e april 2013 var det sista inlägget av mig där. Fick inget större gensvar där, så gav upp. Är jag inne på fler ställen med min "reklam"?  På vilket sätt skulle detta "motbevisa" min och andras tes menar du? Sen skrev jag "inte bara här" vilket betyder just mer än bara här eller hur? Det betyder inte per automatik 10 andra ställen.....
Postad 14 April 2013 - 18:26
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Låt nu fredrik vara entusiastisk.
Tack!
Postad 14 April 2013 - 19:40
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Men snälla, kan ni inte ta ert gnabb privat. Ni har redan blivit varnade av moderator två gånger.
Låt nu fredrik vara entusiastisk.
Tack och lov, äntligen en vuxen människa.
Postad 14 April 2013 - 19:53
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Nu har jag inte hört dessa högtalare men vad exakt är det som gör de så fantastiska?
3" med 4.2mm linjär slaglängd i en pytteliten plast låda (-3db 45hz) med en helt vanlig 70w klass ab förstärkare och sedan ett reklam blad där man skall kunna jämnföra detta med 50-200k riggar
Jag måste snabbt ta mig på en demo det är ju en sak som är helt säkert.
Postad 14 April 2013 - 20:22
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1237 inlägg
Nu har jag inte hört dessa högtalare men vad exakt är det som gör de så fantastiska?
3" med 4.2mm linjär slaglängd i en pytteliten plast låda (-3db 45hz) med en helt vanlig 70w klass ab förstärkare och sedan ett reklam blad där man skall kunna jämnföra detta med 50-200k riggar 
Dom har helt enkelt lyckats upphäva fysikens lagar. Vad är det som är så konstigt med det?
Postad 14 April 2013 - 20:53
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1423 inlägg
Att man inte behöver djupbas?
Postad 14 April 2013 - 21:29
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Är ju ganska fantastiskt. Nästan ingen har hört trådobjektet men alla har en bestämd åsik. 
Dessutom är det ju ställlt utom allt tvivel att vi är infiltrerade av folk med ekonomiska intressen i produkten.
Jaj*vlar vilken såpa.
Skall bli rätt intressant när folk faktiskt hört dem.
Postad 14 April 2013 - 22:39
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Att man inte behöver djupbas?
Djupbas? Varför behöver man diskant? Eller mellanregister? Man kan tycka vad man vill om ljudet men då får man även inse det kommer finnas de som tycker annorlunda och som kommer ifrågasätta påståenden man gör.
Postad 15 April 2013 - 05:50
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Är ju ganska fantastiskt. Nästan ingen har hört trådobjektet men alla har en bestämd åsik. 
Där sa du nåt.  Dessutom är det ju ställlt utom allt tvivel att vi är infiltrerade av folk med ekonomiska intressen i produkten.
Belägg?
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 15 April 2013 - 08:01.
Postad 15 April 2013 - 07:29
Unregistered5bb908bc
-
Unregistered5bb908bc
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Jag och FFrrEEddRRiiKK är väl förmodligen de enda i denna tråden som faktiskt hört dem. Förutom snubben som poppade upp innan och påstod han hade mätt dem.
Snubben? Ingvar Öhman menar du? Påstår han att han har mätt dom som tror jag det stämmer  /eric
Postad 15 April 2013 - 07:53
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Dessutom är det ju ställlt utom allt tvivel att vi är infiltrerade av folk med ekonomiska intressen i produkten.
Det är inte direkt första HRT-tråden detta visat sig... Skillnaden här är att det inte smygs med det på samma sätt som tidigare.
Postad 15 April 2013 - 08:04
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Där sa du nåt. 
Belägg?
Nej, sarkasm. Svårt att återge i ett forum. Glömde glimteniögatsmileyn. Vill gärna tillägga att, om så vore, så har vi alla egna öron att höra med. Har personligen inga som helst problem med att fackfolk deltar i debatten. Finns ju några här på forumet och varför skulle deras erfarenhet och åsikter vara mindre intressanta än andras? Om vi vänder på det; Skulle man ta åt sig allt alla säger här fanns det snart inget kvar att välja på. SA är kass, Klass A är kass(speciellt rör), Lösa dacar har absolut inget att tillföra osv. osv. Man skulle sitta i ett akustikfixat rum och stirra ut i tomma intet. Nja, möjligen att ett par Ino skulle kunna få komma in då. Drivna av luft då naturligtvis.
Redigerat av laddie15, 15 April 2013 - 08:25.
Postad 15 April 2013 - 08:09
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Okay, så nu har vi någon som mätt upp dem också, intrigen tätnar... Ingvar Öhman sa ni. En klok man som anser att lyssning är ett alldeles nödvändigt komplement till mätning. Hur tyckte han det lät då?
Postad 15 April 2013 - 08:12
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Okay, så nu har vi någon som mätt upp dem också, intrigen tätnar... Ingvar Öhman sa ni. En klok man som anser att lyssning är ett alldeles nödvändigt komplement till mätning. Hur tyckte han det lät då?
Jag väntar också med spänning på hans erfarenheter därvid. Vi får väl hoppas han läser denna tråd mer än en gång.
Postad 15 April 2013 - 21:08
Bromer
-
Bromer
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag och FFrrEEddRRiiKK är väl förmodligen de enda i denna tråden som faktiskt hört dem. Förutom snubben som poppade upp innan och påstod han hade mätt dem.
Det här var nog det mest underhållande av samtliga inlägg i tråden, det var länge sedan jag kunde le så länge efter ett foruminlägg
Postad 15 April 2013 - 22:07
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Läste IÖ:s inlägg. Fanns väl inte något ont i det. Tvärtom vände han sig ju mot dem som talade illa om systemet och uppmanade folk att lyssna själv.
Skulle dock vara intressant att höra vad han tyckte. Man kan ju faktiskt ha en åsikt om hur det låter i just den miljö man för tillfället befinner sig i kan man tycka, även om det i varierande grad kommer låta annorlunda i andra miljöer.
Postad 16 April 2013 - 09:54
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Läste IÖ:s inlägg. Fanns väl inte något ont i det. Tvärtom vände han sig ju mot dem som talade illa om systemet och uppmanade folk att lyssna själv.
Har fortfarande inte fattat / fått svar på vem det är som "talat illa om systemet". Du har ju uppenbarligen greppat det ser jag så vilka är det som gjort detta?
Postad 16 April 2013 - 11:41
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Har fortfarande inte fattat / fått svar på vem det är som "talat illa om systemet". Du har ju uppenbarligen greppat det ser jag så vilka är det som gjort detta?
Man kan tolka dina inlägg som att du finner det sannolikt att lösdelar för samma summa låter bättre. Visst, "tala illa" är ju förstås en grov överdrift. Säger absolut inte att du har fel angående lösdelarna men du hade väl inte hört HRT ännu?
Redigerat av laddie15, 16 April 2013 - 12:00.
Postad 16 April 2013 - 11:50
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Jag tyckte det var tagit ur det blå. Han citerar mig och tillrättavisar "de som lägger ner så mycket tid på att prata dåligt om produkten". Vem är han lixom? Jag har inte talat "dåligt" om Stage.
Nej, du har ju hört produkten och tyckte inte det var prisvärt för 9500kr. helt enkelt. Vad jag tror han ville belysa var att man bör höra en högtalare i rätt miljö för att rättvist kunna bedöma den. Där tycker jag inte han är fel ute. För visst kan det låta rejält olika i olika miljöer?
Postad 16 April 2013 - 12:20
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Man kan tolka dina inlägg som att du finner det sannolikt att lösdelar för samma summa låter bättre. Visst, "tala illa" är ju förstås en grov överdrift.
Ja får du min spekulation "Frågan är väl också om det verkligen till det priset kan konkurrera med ett egenkomponerat ihopplock av en vettig hembioförstärkare (eller tvåkanalare) och valfria "lösa" högtalare. T.ex. en receiver för 4500 kr och ett par stativare för 5000 kr. Skulle kunna bli en intressant test (om nu den som testar seriöst går in för det alltså). Se om det dyker upp något tillfälle att lyssna på detta..." som att "tala illa om systemet" så överdrev du allt grovt. Däremot sticker jag inte under stolen med att jag talat illa om den imo uppenbara marknadsföring som ännu en gång skett av Hrt-produkter i forumet men det är ju en helt annan sak... Säger absolut inte att du har fel angående lösdelarna men du hade väl inte hört HRT ännu?
Nej har inte kommit till ännu. Hoppas få läge under våren sommaren och även om marknadsföringen säkerligen är rejält (löjligt?) överdriven så kan det mycket väl överraska positivt.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 16 April 2013 - 12:26.
Postad 17 April 2013 - 12:51
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Här finns testen i senaste Hifi & Musik för den som är intresserad.
Postad 18 April 2013 - 16:46
IngOehman
-
IngOehman
-
Rookie
-
5 inlägg
Underligt inlägg. :? Jag tror snarare att det handlar om försöka att balansera diskussionen i tråden något, som annars tenderar att bli ren marknadsföring (reklam) genom översvallande positiva inlägg från några skribenter. Då samma signaturer tidigare skrivit liknande inlägg om produkter från samma företag, både på detta och andra forum, så känns det inte helt fel att några vill ifrågasätta de positiva kommentarerna.
Kanske är det så, men beteendet är om möjligt ännu mera beklagligt i så fall, för vad leder sådant beteende till, jo en utjämning som bara förstör information. Om 10 personer tycker att en grej är bra och 10 andra personer då tycker att "nu är det minsann ingen bra balans" och därför formulerar inlägg som verkar i andra riktningen så förlorar ju hela forat sin mening! Det vill säga om målet är att man skall kunna läsa och bilda sig någon uppfattning eller få tips om vad som kan vara intressant att lyssna på. Och att utjämna kan bara vara riktigt om alla apparater verkligen är precis lika bra. Men då är det ju rimligare att ta ställning till den situationen genom att lägga ned alla forum direkt, eller? - - - Och vem är kapabel att ta ansvaret som åsiktspolis? Det vill säga som en person som vet bäst och som kan bedöma när för många gillar något och man därför skall kompensera med något negativt... Jag är rädd att de personer som tycker sig passa för den rollen är de absolut minst lämpade för den. - - - Och vilket fruktansvärt trist sätt det är att ta till för att equalisera bort ärligt redovisade åsikter, vilket jag tror att upplevelser oftast är. Om man tycker att det finns någon annan apparat som är värd att berätta om, någon som av något skäl har hamnat i skymundan och som man tror andra har glädje att läsa om, varför då lägga energin på att tala illa om andra apparater då? Då är det väl bättre att skriva om det man gillar, och inte på grund av att man vill skapa balans utan för att man ville berätta oaktat vad för någon annan apparat andra gillat. Jag menar att de som agerar för att bevara en balans (som om alla verklighetens apparater vore lika bra) på det där viset borde ta en funderare på vad de håller på med egentligen. Och det menar jag allmänt. Har inget med den specifika frågan att göra alltså. Den som inte skriver vad de tycker oberoende av andra utan gör det som reaktion för att försöka se till så att "summan av allas synliga åsikter" skall stämma överens med deras egen (åsikt eller tro), tar ju ifrån andra rätten att bidra med sina uppfattningar på lika villkor*. Vh, iö - - - - - Exempel: Om det varje gång jag skriver "natten är min favorittid på dygnet", finns de som reagerar på det genom att skriva "dagen är min favorittid", för att balansera åsikterna, och blir det för många som skrivit det så skriver några att natten är deras favoritid... Då går det inte att få veta vad folk defacto tycker i snitt i frågan.  Vad skall det vara bra för? Nä, bort med equalisatorerna tack. Om de bara kan redovisa uppfattningar när de tycker de behövs för att utjämna så allt skall bli lika, så kan de gott låta bli.
Redigerat av IngOehman, 18 April 2013 - 16:51.
Postad 18 April 2013 - 17:17
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Underligt inlägg. :?
Kanske är det så, men beteendet är om möjligt ännu mera beklagligt i så fall, för vad leder sådant beteende till, jo en utjämning som bara förstör information.
Om 10 personer tycker att en grej är bra och 10 andra personer då tycker att "nu är det minsann ingen bra balans" och därför formulerar inlägg som verkar i andra riktningen så förlorar ju hela forat sin mening!
Det vill säga om målet är att man skall kunna läsa och bilda sig någon uppfattning eller få tips om vad som kan vara intressant att lyssna på.
Och att utjämna kan bara vara riktigt om alla apparater verkligen är precis lika bra. Men då är det ju rimligare att ta ställning till den situationen genom att lägga ned alla forum direkt, eller?
- - -
Och vem är kapabel att ta ansvaret som åsiktspolis? Det vill säga som en person som vet bäst och som kan bedöma när för många gillar något och man därför skall kompensera med något negativt...
Jag är rädd att de personer som tycker sig passa för den rollen är de absolut minst lämpade för den.
- - -
Och vilket fruktansvärt trist sätt det är att ta till för att equalisera bort ärligt redovisade åsikter, vilket jag tror att upplevelser oftast är.
Om man tycker att det finns någon annan apparat som är värd att berätta om, någon som av något skäl har hamnat i skymundan och som man tror andra har glädje att läsa om, varför då lägga energin på att tala illa om andra apparater då? Då är det väl bättre att skriva om det man gillar, och inte på grund av att man vill skapa balans utan för att man ville berätta oaktat vad för någon annan apparat andra gillat.
Jag menar att de som agerar för att bevara en balans (som om alla verklighetens apparater vore lika bra) på det där viset borde ta en funderare på vad de håller på med egentligen.
Och det menar jag allmänt. Har inget med den specifika frågan att göra alltså.
Den som inte skriver vad de tycker oberoende av andra utan gör det som reaktion för att försöka se till så att "summan av allas synliga åsikter" skall stämma överens med deras egen (åsikt eller tro), tar ju ifrån andra rätten att bidra med sina uppfattningar på lika villkor*.
Vh, iö
- - - - -
Exempel: Om det varje gång jag skriver "natten är min favorittid på dygnet", finns de som reagerar på det genom att skriva "dagen är min favorittid", för att balansera åsikterna, och blir det för många som skrivit det så skriver några att natten är deras favoritid... Då går det inte att få veta vad folk defacto tycker i snitt i frågan. 
Vad skall det vara bra för?
Nä, bort med equalisatorerna tack. Om de bara kan redovisa uppfattningar när de tycker de behövs för att utjämna så allt skall bli lika, så kan de gott låta bli.
Det där var ord och inga visor. Hade jag inte (tyvärr) hållt med dig överlag hade det varit intressant att se om du lever som du lär. Stackaren du nyss verbalt avrättade är förhoppningsvis pigg på att bjuda upp till en precis så livfull debatt jag förstått att du önskar.  Om du nu inte tänker utsätta mig för samma öde som ovanstående, kan man tänka sig ett utlåtande om trådobjektets ljudliga egenskaper? Är fullt läskunnig och vet din åsikt om dylika utlåtanden överlag.
Postad 18 April 2013 - 17:28
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Underligt inlägg. :?
Kanske är det så, men beteendet är om möjligt ännu mera beklagligt i så fall, för vad leder sådant beteende till, jo en utjämning som bara förstör information.
Om 10 personer tycker att en grej är bra och 10 andra personer då tycker att "nu är det minsann ingen bra balans" och därför formulerar inlägg som verkar i andra riktningen så förlorar ju hela forat sin mening!
Det vill säga om målet är att man skall kunna läsa och bilda sig någon uppfattning eller få tips om vad som kan vara intressant att lyssna på.
Och att utjämna kan bara vara riktigt om alla apparater verkligen är precis lika bra. Men då är det ju rimligare att ta ställning till den situationen genom att lägga ned alla forum direkt, eller?
- - -
Och vem är kapabel att ta ansvaret som åsiktspolis? Det vill säga som en person som vet bäst och som kan bedöma när för många gillar något och man därför skall kompensera med något negativt...
Jag är rädd att de personer som tycker sig passa för den rollen är de absolut minst lämpade för den.
- - -
Och vilket fruktansvärt trist sätt det är att ta till för att equalisera bort ärligt redovisade åsikter, vilket jag tror att upplevelser oftast är.
Om man tycker att det finns någon annan apparat som är värd att berätta om, någon som av något skäl har hamnat i skymundan och som man tror andra har glädje att läsa om, varför då lägga energin på att tala illa om andra apparater då? Då är det väl bättre att skriva om det man gillar, och inte på grund av att man vill skapa balans utan för att man ville berätta oaktat vad för någon annan apparat andra gillat.
Jag menar att de som agerar för att bevara en balans (som om alla verklighetens apparater vore lika bra) på det där viset borde ta en funderare på vad de håller på med egentligen.
Och det menar jag allmänt. Har inget med den specifika frågan att göra alltså.
Den som inte skriver vad de tycker oberoende av andra utan gör det som reaktion för att försöka se till så att "summan av allas synliga åsikter" skall stämma överens med deras egen (åsikt eller tro), tar ju ifrån andra rätten att bidra med sina uppfattningar på lika villkor*.
Vh, iö
- - - - -
Exempel: Om det varje gång jag skriver "natten är min favorittid på dygnet", finns de som reagerar på det genom att skriva "dagen är min favorittid", för att balansera åsikterna, och blir det för många som skrivit det så skriver några att natten är deras favoritid... Då går det inte att få veta vad folk defacto tycker i snitt i frågan. 
Vad skall det vara bra för?
Nä, bort med equalisatorerna tack. Om de bara kan redovisa uppfattningar när de tycker de behövs för att utjämna så allt skall bli lika, så kan de gott låta bli.
Mycket inspirerande läsning.
Postad 18 April 2013 - 18:45
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Inte ett endaste ord om Stage eller mätningarna han menar han gjort. Totalt off-topic enligt mig.
Verkade mer ha ett behov att få ur sig lite aggression. Förvisso också ett sätt att använda ett forum.
Postad 18 April 2013 - 19:23
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Inte ett endaste ord om Stage eller mätningarna han menar han gjort. Totalt off-topic enligt mig.
Nja, inte med tanke på allt skräp som postats i tråden kopplat till de som anser att det är reklam och marknadsföring att gilla ett företag och dess produkter. Verkade mer ha ett behov att få ur sig lite aggression. Förvisso också ett sätt att använda ett forum. 
Nja, tror nog mer Ingvar Öhman fann att diskussionen höll på att flippa ur lite sett till en saklig och väl grundad diskussion.
Postad 19 April 2013 - 01:50
IngOehman
-
IngOehman
-
Rookie
-
5 inlägg
Ja, ungefär så.
Vissa inläggare på det här forumet får en dock verkligen att
förlora lusten att alls deltaga. Så jag tror inte jag vill göra det
mera.
En sak vill jag säga dock innan jag säger hejdå, och det är att
skälet till att jag alls berättade att jag mätt på högtalarna var att
jag ju även berättade liteom deras faktiska uppbyggnad (efter-
som det påståtts en massa saker om detta som inte alls stämde).
Då kanske det kan vara bra att veta att jag faktiskt har undersökt
saken och inte bara påstår något.
Redovisa mätningarna eller berätta om dem känns inte aktuellt
dock, givet den trista och hätska stämningen här på forumet.
Några har ju liksom redan visat att de gärna kommer med en
massa påståenden om saker som de inte vet något om eller har
missförstått. Så att servera mer som kan användas som bränsle
för nya missförstånd, känns bara fel.
Hur de skulle missbruka information om hur högtalarna defacto
beter sig fysikaliskt kan jag bara gissa om, men vara iblandad i
fortsatta angrepp är det sista jag vill vara, så jag avstår. Det får
räcka med det jag skrivit allaredan.
Mitt syfte var ju bara att rätta de uppenbara felaktiga påståen-
dena om hur högtalaren är funtad. Och jag repeterar - det är en
helt konventionell högtalare, helt analog och med ett helt normalt
passivt delningsfilter. Det enda lite ovanliga är att den har fått en
dedicerad förstärkare som ingår. Men även den är en helt normal
linjärförstärkare.
Vh, iö
Redigerat av IngOehman, 19 April 2013 - 01:53.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|