Sony VPL-HW55ES
300 svar till detta ämne
Postad 07 oktober 2015 - 15:23
Dr. Zaius
-
Dr. Zaius
-
Mästare
-
-
3 586 inlägg
Om projektorns lins placeras i höjd med dukens överkant kommer det funka, oavsett om du placerar den ståendes eller upp och ner då den skjuter bilden rakt fram i utgångsläget. Lens-shift påverkar alltid bilden, men så länge man inte kör den i ändlägena så brukar det inte vara någon större fara.
Skärmavbild 2015-10-07 kl. 15.18.29.png 76,36K
0 Antal nerladdningar
http://www.projector...manual_7820.pdf
Postad 31 oktober 2015 - 10:33
Unregisteredb6d74234
-
Unregisteredb6d74234
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Tjena
Fick hem en vpl-hw55es härom dagen men har svårt att få till bilden som jag vill ha den.
Det blir förvrängningar på ena sidan, typ som om man skulle behöva använda keystone fast bara på ena sidan....
Fattar inte riktigt varför det blir så, men misstänker att det kan ha något med lensshift och hur om projektorn är vriden i det horisontella planet. Problemet är att jag inte kommer på något bra sätt att mäta om den är det eller ej då lensshiften inte har något markerat centrum....
Någon som har något bra tipps?
Postad 31 oktober 2015 - 10:38
Karamasha
-
Karamasha
-
Beroende
-
-
1 269 inlägg
Har inget med lensshift att göra, den påverkar inte lutningen. Är bilden bred uppe eller nere så är projektorn tiltad fram/bakåt. Får du ena hörnet större så är projektorn lutad i sida åt endera hållet. Den ska monteras helt plant i alla leder. Kan du inte lägga ett vattenpass ovanpå projektorn? Står den på en hylla så justerar du med fötterna.
Postad 31 oktober 2015 - 10:42
Unregisteredb6d74234
-
Unregisteredb6d74234
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Har inget med lensshift att göra, den påverkar inte lutningen. Är bilden bred uppe eller nere så är projektorn tiltad fram/bakåt. Får du ena hörnet större så är projektorn lutad i sida åt endera hållet. Den ska monteras helt plant i alla leder. Kan du inte lägga ett vattenpass ovanpå projektorn? Står den på en hylla så justerar du med fötterna.
Den är justerad med vattenpass i både vertikalt och horisontalt, men eftersom det bara blir sne på ena sidan så tycker jag att det är märkligt.
Möjligt att jag behöver ha ett mer exakt vattenpass för att få till det 100%
Dock går det ju inte att justera vridningen i horisontal planet med vattenpass, iaf inte på något sätt jag kommer på....
Postad 31 oktober 2015 - 15:20
mojje74
-
mojje74
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Du skall använda keystone om du inte kan få till det eller vill ta en liten genväg.
Postad 31 oktober 2015 - 15:52
The Rock Hemmabio
-
The Rock Hemmabio
-
Rookie
-
4 inlägg
Du skall använda keystone om du inte kan få till det eller vill ta en liten genväg.
Nej, verkligen inte.
Först justerar man projektorn rätt i position och det behöver man inget vattenpass till. Projektorns egna ljus är det enda som behövs, det vore omöjligt att mäta sig fram till rätt placering. Det underlättar med ett ordentligt stativ, tex Chief.
När projektorn skjuter bilden så att ovankant ligger rätt så behöver du korrigera den i sidled genom att vrida den och samtidigt korrigera med lensshift åt motsatt håll och när du har hittat rätt position där så kommer bilden att vara rätt geometriskt i sidled. Sist får du korrigera om projektorn behöver tiltas om bilden är större i ovandel/underdel. Det gör du på samma sätt, men med stativets ledd för tilt ihop med lensshiftreglaget för tilt.
Rätt enkelt när man kan det, men kan vara lite klurigt första gången. Det är inget fel på din projektor eller duk.
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Redigerat av The Rock Hemmabio, 31 oktober 2015 - 15:53.
Postad 31 oktober 2015 - 15:53
Jolt
-
Jolt
-
Beroende
-
-
1 323 inlägg
Har du linsen exakt i mitten av långsidorna, bara lite fel o bilden blir lite sne.
Sen tycker ja inte det ser så dåligt ut på bilden...jag har dragit den yttre av dom två linjerna längst ut några millimetrar ut på sammetsramen.
Syns inget när man väl kör bild....att få den yttre ramen 100% exakt är extremt pilligt o knappast nödvändigt
Postad 31 oktober 2015 - 16:22
mojje74
-
mojje74
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Keystone är väl till för att slippa tilta om man e lat, varför finns funktionen annars ? , smal upptill bred nedtill lika med vinkelfel på lodrätta planet, keystone funktionen gör samma sak som att tilta fast en linsförskjutning ist,alltid bäst och ställa projjen vinkelrätt såklart men funktionen finns.
Själv har min på hylla har använder lite linshift i höjd och sid,tilt justerar jag alltid in på fötterna.
Keystone = linshift tilt
linshift upp
linshift ner
Linshift höger
Linshift vänster
Redigerat av mojje74, 31 oktober 2015 - 16:31.
Postad 31 oktober 2015 - 16:47
The Rock Hemmabio
-
The Rock Hemmabio
-
Rookie
-
4 inlägg
Lensshift=Optisk förskjutning=Minimal bildförsämring och försämringen ligger i att optiken oftast inte är lika skarp utmed kanterna som i centrum.
Keystone=Digital korrigering=Stor bildpåverkan pga projektorn hela tiden måste skala om bilden på ett ogynnsamt sätt, speciellt om man köra pixelmappat material.
Funktionen finns av historiska skäl likväl som att det inte kostar något att ha den kvar. Den borde tas bort!!!
Har du linsen exakt i mitten av långsidorna, bara lite fel o bilden blir lite sne.
Sen tycker ja inte det ser så dåligt ut på bilden...jag har dragit den yttre av dom två linjerna längst ut några millimetrar ut på sammetsramen.
Syns inget när man väl kör bild....att få den yttre ramen 100% exakt är extremt pilligt o knappast nödvändigt
+1
Redigerat av The Rock Hemmabio, 31 oktober 2015 - 16:47.
Postad 01 november 2015 - 10:00
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5 778 inlägg
Tycker din bild ser väldigt bra ut. Jag hade lätt kunnat acceptera den där lilla avvikelsen och bara förstorat upp bilden lite. Absolut inget man kommer tänka på under film. Om du dock använder skrivbordsmiljö från en PC frekvent så kan det störa lite att bilden hamnar utanför.
Fästet har mycket stor betydelse för hur "rakt" du kan få det. Har provat två olika takfästen och det är nästan helt omöjligt att få det perfekt på grund av dålig design på fästena. Jag borde köpt ett Chief direkt så hade det säkert varit super smidigt men jag tyckte helt enkelt att de var för dyra.
Postad 22 november 2015 - 11:26
svh9633
-
svh9633
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Hej!
Har nu provat att göra panel alignment. Det blir bättre dvs mindre blödningar men jag får inte till det 100%. Någon som har tips hur man bäst går tillväga där, typ börja med den färgen osv. Vad är ett acceptabelt resultat där?
Annars är jag väldigt nöjd. Ser dock att projjen skjuter ljus utanför 16:9 bilden typ 3 cm på varje sida, är det normalt?
Någon som har tips på hur man får till bästa skärpan, någon bild från någon inställningsskiva eller dyl som ni utgår ifrån?
I 3D så är bilden grym förutom vid ljus himmel då det flimrar, någon inställning man kan göra för att mildra det?
Tacksam för svar.
Postad 22 november 2015 - 15:22
Colamannen
-
Colamannen
-
Forumräv
-
-
757 inlägg
Att den lyser utanför är helt normalt. Den pixlarna du kan förskjuta måste ju kunna ta vägen någonstans. Sony har haft denna något större bilden i några generationer nu.
Vad det gäller 3D så finns det inställningar för det. Men höjer du frekvensen så blir det visserligen mindre flimmer men oxå mörkare bild, då brillorna stänger fler gånger. Upp till var och en att kika på vad man gillar.
Med vänlig hälsning, Jacob
Postad 29 november 2015 - 15:27
Unregistered95ac8a8d
-
Unregistered95ac8a8d
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Är det specifikt för Sony att det lyser utanför bilden?Eller har alla projektorer det så?
Postad 29 november 2015 - 16:10
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3 659 inlägg
Är det specifikt för Sony att det lyser utanför bilden?Eller har alla projektorer det så?
Samma när det gäller jvc
Postad 29 november 2015 - 20:44
Unregistered95ac8a8d
-
Unregistered95ac8a8d
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Är det så på grund av att panelerna inte är täta,så lampan lyser vid sidan om?
Postad 30 november 2015 - 09:26
Colamannen
-
Colamannen
-
Forumräv
-
-
757 inlägg
Nej riktigt så funkar det inte.
Både Sony och Jvc har reflektiva paneler som ljuset studsar mot för att sedan reflekteras mot linsen så det lyser inte igenom panelerna. Och skulle ljuset "läcka" genom panelen så är det ändå inte på väg mot linsen utan snarare motsatsriktning. Det skulle i teorin kunna leda till kontrasttapp och svärtnivåhöjning, men knappast haloeffekter.
Haloeffekten är oftast ett fenomen som uppstår i ljusbanan i objektivet. Men i Sonys och Jvcs fall är det lite mer komplicerat.
På vw55 är det normalt 3-4cm runt bilden som är svagt ljus. Det äts upp på maskningen av en vettig duk alla dar i veckan.
Framför allt är det helt normalt och inget fel eller reklamationsärende.
Finns i princip ingen projektor på markanden som är helt fri från ljusläckage när man börjar syna dem. Det går säkert att arbeta bort men en sådan noggrannhet adderar ungefär i storleksordningen en 0:a på priset. Något som vi konsumenter inte är villiga att betala så då blir det till att hitta vettiga kompromisser som vi kan leva med och ändå få så bra pris/prestanda förhållande som möjligt. 
Postad 30 november 2015 - 13:39
Dr. Zaius
-
Dr. Zaius
-
Mästare
-
-
3 586 inlägg
Haloeffekten är oftast ett fenomen som uppstår i ljusbanan i objektivet. Men i Sonys och Jvcs fall är det lite mer komplicerat.
Känner du till mer om fenomenet får du gärna upplysa oss andra i tråden Ljusläckage på LCoS projektorer.
Postad 24 december 2015 - 11:35
Unregisterede8757e04
-
Unregisterede8757e04
-
Forumräv
-
-
577 inlägg
Fick hem en ny HW55:a igår och som man läst är den riktigt bra direkt ur kartongen. Kör nu i Ref. Läget och med iris control på.
Utan iriscontrol tyckte jag att högdagrarna i vissa scener nästan brändes ut. Ni som har denna projektor, vilken skärpe inställning använder ni? Samt kör ni med el. Utan Reality Creation?
Postad 24 december 2015 - 13:00
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Iris påverkar inte högdagrar, den drar bara ned ljusflödet. Kontrastreglsget reglerar högdagrar, och den brukar landa kring 85 när jag kalibrerar.
Postad 24 december 2015 - 13:07
Saim
-
Saim
-
Användare
-
-
215 inlägg
Jag kör utan RC. Ser onaturligt ut med det på tycker jag
Postad 24 december 2015 - 14:55
Unregisterede8757e04
-
Unregisterede8757e04
-
Forumräv
-
-
577 inlägg
@Markus : ok, fast när ljusflödet minskade med "iris på" så hjälpte det iofs med högdagrarna även om det egentligen är kontrastreglagets jobb. Ska minska kontrasten något också. Jag upplevde dock att bilden blev lite lugnare med iris på vilket var positivt i mitt tycke.
@Saim: vilket värde på Skärpa kör du med ? Största nackdelen med RC tycker jag är att hela bilden skärps, även bruset, jag har RC på lägsta värdet nu och ska testa några filmer framöver. Normalt är jag emot alla "förbättrings filter" men ska ge det en chans.
Postad 24 december 2015 - 15:22
Saim
-
Saim
-
Användare
-
-
215 inlägg
Ska kolla vad jag kör för sharpmess. Personligen tyckte jag RC förstörde för mycket (t.ex. överskärpte dithering i himmel så det såg ut som banding) även på lägsta. Skulle kunna tänka mig att använda skärpning om det var guided filtering. Verkade va samma problem med HW65, bara att man kunde ställa det till en lägre nivå.
Postad 24 december 2015 - 18:23
Unregisterede8757e04
-
Unregisterede8757e04
-
Forumräv
-
-
577 inlägg
Ok, ja troligen förstör RC mer än den tillför men ska kolla några filmer med lägsta värdet. Men utan RC och ingen sharpness så är iallafall min skärpa dålig och då har jag givet sökt optimal skärpa med fokus ringen
Postad 25 december 2015 - 12:19
Saim
-
Saim
-
Användare
-
-
215 inlägg
Fixat panel alignment också?
Postad 25 december 2015 - 15:19
Unregisterede8757e04
-
Unregisterede8757e04
-
Forumräv
-
-
577 inlägg
Nej? Det har jag inte gjort Det Är något man ska göra med andra ord? Fixar jag det själv i någon meny?
Körde igenom DVE skivan och har justerat ljusmängd, kontrast och färgmängd så gott det går utifrån de förutsättningarna
Men jag upptäckte att det var lite bandning (ränder) i ett av testmönstrena på ett ställe där kommentatorn till skivan sade att övergången skulle vara helt jämn, annars var det något som klippte signalen...
Vad jag vet så har jag inte hittat någon inställning i Oppon som skulle påverka detta (kör bild direkt till projjen, ej via förstärkaren)
Enda jag hittar i projektor menyn är HDMI omfång, som stod i Auto, men i läge full så ser tex oppo-menyn grå-svart ut ej bäcksvart som den ska vara. Däremot tycker jag mig att testmönstret såg lite bättre ut...
Postad 25 december 2015 - 16:12
Saim
-
Saim
-
Användare
-
-
215 inlägg
Googla eller kolla manualen ang panel alignment
Redigerat av Saim, 25 december 2015 - 16:13.
Postad 25 december 2015 - 17:51
Unregisterede8757e04
-
Unregisterede8757e04
-
Forumräv
-
-
577 inlägg
Ha ha, ja så kan man ju också göra. Sorry att jag öppna brödlådan 😁🙊
Postad 26 december 2015 - 12:31
Unregistereddf544c53
-
Unregistereddf544c53
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jag får väldigt mycket judder när jag kollar på min projektor, stör mig enormt på det. Vilken är den bästa inställningen på projektor för att få bort det eller åtminstone minska det?
Postad 26 december 2015 - 12:39
Saim
-
Saim
-
Användare
-
-
215 inlägg
Vilken källa?
Har aldrig upplevt det på min med vettigt material. Snarare väldigt bra rörelsehantering på sony-projjarna tycker jag.
Postad 26 december 2015 - 12:46
Unregistereddf544c53
-
Unregistereddf544c53
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Just nu atv4 och Netflix, vilket jag har läst att många har liknande problem med. Men jag har även kört nvidia shield och en htcp med kodi och kört bd filer med storlek 10-50gb och ser samma sak, När kameran flyttas sidled så blir det tydliga hack.
Postad 26 december 2015 - 12:51
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
Låter som felaktig inställning av uppdateringsfrekvensen för bilden. ATV kan inte hantera 24 Hz korrekt och det är inte ovanligt med felaktiga inställningar från HTPC. Enligt "experterna" i ATV4-tråden är dock detta ett icke-problem som ingen bryr sig om.... 
Finns en billig Dune HD Max till salu på detta forum nu, den har inga sådan problem. 
Postad 26 december 2015 - 13:01
Unregistereddf544c53
-
Unregistereddf544c53
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Så det är alltså ingen inställning på projektorn som ska göras, det är enbart källans fel? Hur kan man inte bry sig!? Jag stör mig enormt på det
Postad 26 december 2015 - 13:17
Saim
-
Saim
-
Användare
-
-
215 inlägg
Som sagt, verkar vara källan som är ditt problem. Har aldrig köpt någon atv pga denna allvarliga brist.
Ett tips är ju annars att köpa en bluray-spelare (behöver inte kosta många hundra) och titta på bra material. Det är det värt, stor skillnad mot all form av streaming (tyvärr).
Postad 26 december 2015 - 13:47
Unregistereddf544c53
-
Unregistereddf544c53
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jämförde mellan atv4 och shielden nu med samma material, blev bättre med shielden men fanns ändå lite judder kvar. Ändrade atv4 till 1080p/60 Hz istället för 50hz som den var intställd på och då blev det samma som shielden, bättre men inte helt borta. Då är det alltså källan och inte projektor. Får testa en bd spelare senare. Tack för all hjälp!
Postad 26 december 2015 - 13:51
Saim
-
Saim
-
Användare
-
-
215 inlägg
Kan inte din shield köra 24hz?
Postad 26 december 2015 - 14:03
Unregistereddf544c53
-
Unregistereddf544c53
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jo den är intställd på det, förmodligen därför den visar lite bättre än atv4. Dock ser jag fortfarande hacken därför jag undrade om det var något man kunde ställa in i projektorn. Men jag kanske är överkänslig
Postad 26 december 2015 - 14:11
Unregistereddf544c53
-
Unregistereddf544c53
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Nu kollar jag fotboll på viaplay på atv4, såg helt bedrövligt ut. Hade film 1 vald på projektorn och ändrade till photo vilket gjorde väldigt stor skillnad i juddret!? Då måste det ju finnas någon inställning på projektor som har med det att göra också?
Postad 26 december 2015 - 14:58
Saim
-
Saim
-
Användare
-
-
215 inlägg
Kan va att det i läget du ändrade till är true-motion (frame interpolation) på, som då jämnar ut den felaktiga insignalen till viss del.
Postad 26 december 2015 - 15:27
Unregistereddf544c53
-
Unregistereddf544c53
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Okej, så då finns det alltså en inställning på projektorn!?
Postad 26 december 2015 - 16:50
Saim
-
Saim
-
Användare
-
-
215 inlägg
För frameinterpolation, ja
Postad 26 december 2015 - 17:44
Unregistereddf544c53
-
Unregistereddf544c53
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
True-motion gjorde ingen skillnad, stod på av på både film 1 och photo inställningarna. Däremot gick jag in på expertinställningar och där va allting av på photo men vissa saker på på film 1. Ändrade filmläge till av istället för auto 1 som dem stod på och då blev det bättre.
Postad 27 december 2015 - 09:11
Saim
-
Saim
-
Användare
-
-
215 inlägg
Aha, jag har aldrig behövt ändra det, men bra att det hjälpte dig!
Postad 27 december 2015 - 09:28
Colamannen
-
Colamannen
-
Forumräv
-
-
757 inlägg
Kort inlägg pga tidsbrist men man behöver kunna lite grunder om videofrekvenser om man ska kunna köra HTPC och tro att allt ska bli bra bara sådär automatiskt.
En blurayfilm ligger i 24 bilder i sekunden (egentligen 23,96...) och behöver naturligtvis spelas upp så för att inte hacka.
En fotbollsmatchligger i 50 bilder i sekunden (eller 60 om det är material från bla USA) och måste spelas upp i det för att inte hacka!
Man kan inte tvinga datorn att köra ut en frekvens och tro att allt blir bra.
Den måste vara anpassad efter materialet.
Detta fixar de flesta dedikerade spelarna automatiskt.
Den nötverksspelarlösningen jag testat som fungerar bäst och gör mest rätt (99ggr av 100 iaf) är ovan nämnda Dune.
Själv kör jag en Dune HD Max och den tuffar på oproblematiskt nästan för jämnan.
Oppo-spelarna farväl anses referens här annars. 
Postad 27 december 2015 - 11:33
MogDeFog
-
MogDeFog
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Hej!
Står mellan HW-40 och HW-55. Är medveten om skillnaderna mellan modellerna men kan ändå inte bestämma mig. Fick låna hem en HW-40, var nöjd med bilden men ibland kändes bilden för ljusstark, trots att lampan var satt till låg, men det kanske ändå är något jag kan justera med en bra kalibrering?
Har helt mörklagt, svart vägg bakom mig, svart i taket, resterande väggar är ljusgrå dock. Eventuellt bör därför HW-55 kunna erbjuda en bättre bild iom sin justerbara iris? HW-40 gav som sagt lite ljus bild, skulle vilja ha mörkare bild som i sin tur ger bättre svärta om rummet tillåter det?
Vanligtvis skiljer ganska mycket mellan dessa modeller men just nu skiljer endast 3300: - och då ingår 3d-glasögon med HW-55, något som jag skulle köpa till HW-40 annars, alltså blir skillnaden ännu mindre...
Vad tror ni? Kanske borde nämn att jag har en 100" vit ramspänd Grandview.
Tack på förhand.
Postad 27 december 2015 - 12:25
Dr. Zaius
-
Dr. Zaius
-
Mästare
-
-
3 586 inlägg
Med dom förutsättningarna hade jag helt klart föredragit en HW55 eller kanske en HW65:a som även den just nu går att hitta till bra pris (utan brillor).
Postad 27 december 2015 - 13:00
MogDeFog
-
MogDeFog
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Med dom förutsättningarna hade jag helt klart föredragit en HW55 eller kanske en HW65:a som även den just nu går att hitta till bra pris (utan brillor).
Kommer jag uppleva bättre svärta om Irisen ställs ner? Tror ni att jag kommer se stor skillnad mellan maskinerna i det rum jag beskrivit? För ljus bild blev jobbigt att se på efter ett tag upplevde jag.
Redigerat av MogDeFog, 27 december 2015 - 13:00.
Postad 27 december 2015 - 13:44
Dr. Zaius
-
Dr. Zaius
-
Mästare
-
-
3 586 inlägg
Det kan egentligen bara du svara på, men ja jag tror du kommer märka skillnad. Föreslår att du åker till en butik som har en HW55 eller HW65 där du kan testa hur iris funktionen påverkar bilden innan du bestämmer dig.
Postad 27 december 2015 - 16:49
MogDeFog
-
MogDeFog
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Det kan egentligen bara du svara på, men ja jag tror du kommer märka skillnad. Föreslår att du åker till en butik som har en HW55 eller HW65 där du kan testa hur iris funktionen påverkar bilden innan du bestämmer dig.
Får nog bli så. Tyvärr blir det inte HW-65, går redan utanför 20k budgeten med HW-55, måste stanna någonstans, annars kan det fortsätta i en evighet känns det som
Tänkte köra en kalibreringskiva först och efter ett tag eventuellt fixa en proffskalibrering.
Off topic men har problem med att duken är aningen skev på väggen, då väggen är sne, bilden var korrekt i övre halvan när jag testade men var sned nedtill, förstårr inte hur det kan bli rätt upptil men inte nertill... Kan sätta distanser bakom för att få den rak, men hur vet man att allt är 100%, hur vinklar man projektorn exakt rakt? Den kommer stå på en hylla.
Kanske finns en bättre tråd att ställa denna frågan i, får gärna peka mig dit isf.
Postad 27 december 2015 - 22:46
Dr. Zaius
-
Dr. Zaius
-
Mästare
-
-
3 586 inlägg
Det gör du rätt i, bättre att vara på säkra sidan när det gäller så mycket pengar.
Att få till bilden på duken till 100% är svårt så lite bildspill på maskingen får man räkna med. Har även jag en lite sned vägg vilket gör att duken buktar ut en aning i underkant och har väl också haft funderingar på att åtgärda det med hjälp av några distanser men har inte blivit av ännu.
Som sagt så det svårt att få till bilden till 100% och så här ser min nuvarande bild inpassning ut på duken:
IMG_3787.JPG 70,73K
3 Antal nerladdningar
Postad 28 december 2015 - 09:31
jn82
-
jn82
-
Veteran
-
-
1 737 inlägg
Om man sätter projektorn snett på samma sätt som duken och sen använder lensshift för att flytta den rätt så ska det inte vara ett problem.
Dvs, om duken pekar lite uppåt (nederkanten sticker ut), så får man peka projektorn lite neråt så att den fortfarande är vinkelrätt ut från duken. Sen höja bilden med lenshift.
Redigerat av jn82, 28 december 2015 - 09:32.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|