Ser ut som den precis skulle få plats på din nuvarande VM-S1.5 hylla:
Skärmavbild 2015-05-15 kl. 17.07.27.png 183.97K
13 Antal nerladdningar
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Epson LS10000, Laser LCoQ, fusk 4K (pixel shift), linsminne
Startad av
hassesolo
, Sep 05 2014 15:49
351 svar till detta ämne
1 relaterade trådar
Postad 15 May 2015 - 16:34 Ser ut som den precis skulle få plats på din nuvarande VM-S1.5 hylla:
Postad 15 May 2015 - 18:44
Klockren beskrivning! Tack så mycket Postad 18 May 2015 - 10:07 Are you talking to me? Detta låter ju för bra för att vara sant! Ser ganska liten och smidig ut tycker jag Postad 26 May 2015 - 17:29 Jag har nu kört drygt en vecka med min, och jag tror aldrig jag har varit så nöjd med någon projje i hela mitt liv. Har kört CRT (moddad Marquee 9500 med moome hdmi) större delen av de sista tio åren, och det är först med denna som jag är "hemma" igen. Lampprojjar har aldrig gjort det för mig, hur gärna jag än velat köpa på mig något nytt.
OK, några saker som är lite irriterande; 1. Det är ett jäkla flaxande när frameraten byts (tex när man har mediaspelaren i 60hz och kör igång en bd). Varför kan dom inte bara låta lasern vara av under hela hdmi-förhandlingen? 2. FW uppgraderingen känn som en kvarleva från nittiotalet, typ. (Koppla dator till projjen med usb, håll power knappen inne, stoppa i sladden). Inte så kul att hålla på med när projjen är monterad på sin hylla i mitt nedsänkta tak.
Men annars, jag dregglar. Ffa när källmaterialet är bra - 4K1 och 4K2. Däremot är den inte speciellt förlåtande (speciell jmf med CRT) på SD material. Postad 26 May 2015 - 17:52
Låter lovande när någon med erfarenhet från en bra CRT är så positiv, att en ny digitalare är bättre än den förra digitalaren har jag ju helt ärligt sett SÅ många gånger...
Det sägs att det flyter bra i panoreringar, är det något du kan hålla med om? Postad 26 May 2015 - 19:48 Ja, det flyter bra. Men flyter det lika bra som en CRT? Nej, det tycker jag nog inte. Men jag tycker att djupkänslan är mycket bra, och med 4K1 alt 4K2 så blir bilden aldrig pixlig. Bilden känns naturlig som på en CRT, fast mer detaljer/skärpa. Jag har dock inte stört mig på panoreringar eller någongintg när filmen väl är igång, om det är bra kvalitet. Som sagt, tycker inte att den är specillt överslätande om det är kass kvalitet på materialet. Kanske har jag inte hittat dom värsta filmsekvenserna ännu. Jag har inte provat att köra motion compensation heller. Inte ens på ettan.
Jag tror faktiskt inte att digitalprojjar någonsin kommer att bli lika bra på handycam eller andra brutala panoreringar. En vältrimmad bra CRT projje är dessutom bättre på högdynamiska bilder om dom inte är för ljusa. Men CRT är här frånåkt på skärpa, konvergens, värmestabilitet, tysthet. Och vikt!
Som vanligt måste man själv hålla koll på vågskålen - något får man ju alltid offra. Postad 28 May 2015 - 09:43
Fast hur bra det flyter med CRT är så mycket beroende på hur bra man lyckas med inkällan. (och det är ju ett grundkrav för digitalt ocksp). Så att det blir bra flyt är ju inte en "självklarhet".
Jag vill inte offra något Men nu låter det som jag får offra mindre saker. Det är bra. Skall fixa en provtitt och sedan diskutera runt vad man skall ha för duk. Tack för input! Postad 29 May 2015 - 10:21 På tal om provtitt - finns inte denna projektor för demo i Göteborgsområdet? Postad 29 May 2015 - 15:06
När jag var där för nån vecka sedan så hade Hembiobutiken i högsbo en sån inne för demo i det fina rummet. Postad 01 June 2015 - 14:24 Robster>> Jaha, på deras hemsida får man intrycket att de inte har någon. Ok tack! Postad 02 June 2015 - 10:27 Jodå, Hembiobutiken i Gbg har en LS10000 o en Sony 500 ( eller om det är 300) uppställda i sitt stora biorum. Postad 03 June 2015 - 19:42 Jag är HELT såld på den fantastiska bilden från LS10000 men har enbart sett den demas med bluray och 4K.
Men jag har en fråga som jag hoppas kunna få svar på.
Så här skrev Vespaman:
"Det är ett jäkla flaxande när frameraten byts (tex när man har mediaspelaren i 60hz och kör igång en bd). Varför kan dom inte bara låta lasern vara av under hela hdmi-förhandlingen?"
Dessutom läste jag följande på http://trade.connect...atre-projector/
"The image took 9.5 seconds to reappear when I changed the input resolution from 576p to 576i. It took 10.5 seconds to go from 576i to 1080p"
Det jag undrar över är hur LS10000 upplevs och känns för vanligt datorbruk med tanke på ovanstående kommentarer.
Till exempel så spelar jag gärna retrospel och ofta kräver den bästa retro upplevelsen att man ändrar på upplösningen och/eller frameraten i emulatorn. Ett annat exempel är att jag har spelat in massor av videoklipp från semesterresor som ofta inte är längre än 1-3 minuter långa. De klippen är på samma format som Bluray (en Sony 3D videokamera).
Kommer jag att behöva vänta 10 sekunder varje gång jag spelar upp ett sådant videoklipp på datorn? Kommer jag att behöva vänta 10 sekunder varje gång jag startar ett retro spel? Kommer jag att behöva vänta 10 sekunder vare gång jag tittar på Youtube och sedan växlar till fullskärm?
Det är de frågeställningarna som jag är lite orolig för.
Response time och annat har redan diskuterats i olika forum så det är jag inte orolig för. Det är mer vardagsbruk med en dator som jag skulle vilja höra lite med er som redan har skaffat en LS10000 och hunnit prova på detta.
I synnerhet som bilden jämförs med trerörs kanoner av högre rang så kan jag tänka mig att till exempel ett spel på mame emulatorn kan se väldigt äkta ut som originalet gjorde.
"" Postad 03 June 2015 - 22:11
Input laget ligger väl runt 50-60ms kan ju vara lite gränsfall när det gäller vissa retro spel om det är snabba plattformspel du gillar. Sen kan ju aldrig en digital projektor eller tv slå en crt-tv eller crt-projektor när det gäller retro gaming men retroarch med sina shaders är ju faktiskt riktigt nära...
När det gäller längden den synkar mellan olika uppdateringsfrekvenser är det ju inget problem så länge du inte byter frekvens .... Redigerat av jimjans, 03 June 2015 - 22:14. Postad 04 June 2015 - 04:42 Tack för ditt svar jimjams men det du nämner har jag redan full koll på.
Någon som faktiskt har en LS10000 och har hunnit använda den med en dator I någon omfattning som har några svar på mina frågor? Postad 04 June 2015 - 07:39
Det ju bara när du byter uppdateringsfrekvens eller upplösning som projektorn blir svart, när den synkar mot det nya materialet. Så länge du inte ändra frekvens eller upplösning så är det ju inget problem.
Jag har sett den i verkligheten och det är ju fortfarande en digital projektor så är du ute efter efter en riktig retro upplevelse så ser det ju inte ut som på en crt utan då kommer du att behöva använder filter eller gls shaders.. Redigerat av jimjans, 04 June 2015 - 07:41. Postad 06 June 2015 - 09:12
Jag har inte något svar på din fråga, och jag misstänker att det beror på andra komponenter i systemet likaså. I mitt fall, en gammal Dune HD Prime + en Onkyo 905. Visst, min CRT var snabbare, och mer distinkt i växlingen, men jag hade en JVC proj precis innan LS10000, och den var något längre synk-tid på (som jag upplever det). Tror att det förutom upplösning/refresh rate, även är HDCP snacket som tar tid. Kanske, om man kör direkt från datorn, att det går fortare pga detta. Förmodligen går det även fortare om du kopplar datorn direkt till projjen. Postad 07 June 2015 - 22:48
Tror att man ev kan se små nyans-skillnader på LS10000 och x500 mot varann men inget man skulle tänka på var för sig.. Det jag sett så tycker jag att x500 är något skarpare och går djupare i svärta (med autoiris påslaget på bägge)
Men som sagt det var nyanser! Postad 08 June 2015 - 19:42
Ok tack Postad 11 June 2015 - 13:23 Nu har jag också varit och provtittat. Jag hade nog för höga förväntningar, men det som definitivt infriades var att den är "lugnt" i bilden, även vid panoreringar. Sedan tror jag inte den Oppo som hembiobutiken använder gör ett optimalt jobb vid panoreringar, men det var i alla fall klart bättre än x500an.
Tyst är den ju också. Sjukligt tyst
Det finns inget att klaga på i bilden, inga konstigheter utan det bara funkar. Men faktiskt utan att imponera på mig. Upplevde inte skärpan som lysande, visst är svärtan som den skall (dvs mörkt blir mörkt) och man får ett bra djup i bilden. När jag nu sitter och skriver det så slår det mig att anledningen till att jag inte var så imponerad är att det är rätt likt den CRT jag har idag (fast tystare och en bit skarpare). Det vore ju egentligen kanon då jag i så fall kan byta till något som är bättre (skärpa, ljudnivå, värmeproduktion) och inte bara annorlunda.
Dessutom noterar jag (eftersom det är första gången jag sett en akustiskt transparent duk på 5 år) att duken var rätt bra och det är ganska ballt att höra ljudet från bilden UTAN att man för den delen ser en massa artifakter av det
Att den har MASSOR med timmar att köras spelar mindre roll för mig, så mycket film ser jag inte, men det borde innebära att andrahandsvärdet blir lite bättre och FRAMFÖR allt så hålls ju den kalibrering man kommer göra "konstant". Postad 11 June 2015 - 13:44
Film och digital video i största allmänhet och i fallet Blu-ray i synnerhet består av ≈24 separata bilder i sekunden. "Optimalt jobb" i panoreringar gör alla spelare såvida de inte står inställda på att konvertera till 60 Hz eller liknande. Kanske att man misstänka att någon Philips-spelare påverkar något med diverse brusfilter eller liknande. Men en Oppo? Nej. Postad 11 June 2015 - 13:46
Ok, så tänkte jag också men tyckte kanske det inte var 100%. Men tack för inputen, då vet jag att det inte var Oppo:n som var orsaken. Postad 17 June 2015 - 12:59 Så här testade tyska AudioVision....
Postad 17 July 2015 - 13:22 Jag är i princip på väg att beställa denna fantastiska projje, men tänkte även byta ut duken. Till min nuvarande gamla trotjänare Epson TW2000 har jag en 95" vit Euroscreen Diplomat, och har varit nöjd med den när vi haft nedsläckt i rummet, trots att jag har såväl vita väggar som tak (men mörkläggningsgardiner). Dock är tanken nu att vi ska ersätta LED-TV:n - som tidigare varit alternativet då vi bara kolla TV eller när vi kollat film soliga sommardagar - med LS10000, och då funderar jag på att byta till en högkontrastduk (tab tension) i form av exempelvis React 3. Frågan är bara - blir det sämre kvällstid med en sådan duk än en vanlig vit, eller hur funkar det med tanke på hotspots och ljusstyrka? Jag vet att bilden kommer bli mycket bättre dagtid, men oftast är det ju rätt mörkt här i landet även då...). Projjen kommer ha ett kastavstånd på ca 3,5 meter och jag hade tänkt mig en dukstorlek på 107-117 tum. Postad 17 July 2015 - 16:06
För stor duk om du skall använda högkontrastduk. Räkna med minst 1,7 ggr dukbredden som avstånd till linsen helst längre... Postad 17 July 2015 - 16:39
Kan jämföra med mina projektorer skillnaden mellan dessa material (2,1) och nej det blir absolut inte sämre. Personligen tycker jag snarare tvärtom, fördelarna överväger ev nackdelar Redigerat av mcmike, 17 July 2015 - 16:40. Postad 17 July 2015 - 16:53 Hmm... lite olika bud här från jimjans och mcmike... För mig - liksom för många kvinnor - är storleken ändå rätt viktig. Menar du - jimjans - att högkontrastdukar måste vara små (eller långt bort)?. Hur stor duk respektive tittavstånd har du, mcmike? Postad 18 July 2015 - 02:08
Både tittavstånd och avstånd mellan lins och duk är viktiga för att slippa hotspott . Postad 18 July 2015 - 06:54
Det jag menar är att en del är hyper allergiska mot hotspot/shine, jag däremot väger dessa mot fördelarna man får. Att lägga så mycket pengar utan att besöka en handlare kan bli en riktigt "dyr" historia, i värsta fall Redigerat av mcmike, 18 July 2015 - 06:55. Postad 18 July 2015 - 07:30 mcmike: Det innebär alltså att jag - med mitt kastavstånd på 3,5 meter - skulle behöva gå ner i dukstorlek från mina nuvarande 95" till ynka 77"? Då känns det helt klart som att jag hellre kör på vit duk, för jag hade ju tänkt mig STÖRRE bild vid uppgraderingen - det heter ju trots allt hemmaBIO... Postad 18 July 2015 - 12:52
Spygg. Ta en titt på dnp supernova. Jag har 3.3 meter från lins till duk på 109 tum och det ger ingen hotspot, iallafall inte vad jag märker vid film.
Postad 18 July 2015 - 20:57
Det mesta går nog att lösa när det gäller demo, hör med butiken om dom kan ordna med HK duk i stora rummet så att du får se den med LS10000 om det är den projen du är intresserad av. Som tidigare sagts bör du se med egna ögon om du kan leva med biverkningarna som kommer med dessa typer av dukar. Vissa störs mer än andra av det och man får också överväga vilken kompromiss som passar just dig bäst, kontrastrik bild med vissa biverkningar eller vit duk utan biverkningar men med dålig kontrast & svärta.
Alternativet om ekonomin tillåter är ju dnp:s Supernova med 08-85 dukmaterialet som är helt fri från shine & hotspott men kostar också en rejäl slant. Postad 19 July 2015 - 09:29
Kan bara instämma! Dock kanske diskussionen angående dukar ska fortsätta i denna tråd eller?
https://www.minhembi...howtopic=311761 Postad 19 July 2015 - 10:28 mcmike: Sant - det har gått lite offtopic här nu. Sorry för det. Skrev ett identiskt originalinlägg i React-tråden också, men ville även veta hur det förhöll sig med specifikt denna projje - därav dubbelpostningen. Tyvärr finns det inte på kartan att jag kan lägga ytterligare över 30000 kronor på en duk också - har haft fullt sjå att övertyga frugan att vi ska köpa en projje för 70000 när det finns så mycket billigare varianter (och vi dessutom redan HAR en fungerande en...) Postad 19 July 2015 - 12:43 ...en liten tanke som slog mig; Epson har ju linsminne - innefattar detta även skärpan? För i så fall skulle man ju i teorin ha två dukar - en 117" vit närmast väggen för filmtittning kvällstid, och en 77" högkontrastduk framför för tv-tittande dagtid. Fast det förutsätter ju som sagt att linsminnet även innefattar såväl skärpa som lensshift - gör det det? Postad 19 July 2015 - 13:43
Skärpan ställer du en gång och den följer med linsminnet som för övrigt bara är så bra att ha
Har svarat där tidigare Postad 19 July 2015 - 13:51
Kan inte tänka mig att det inte gör det det gör det på Sonys och JVC:s projektorer i alla fall rätt menigslöst med linsminne utan focus... Postad 06 October 2015 - 05:02 mcmike: Hur gick det - fick den plats på din VM Acoustics S1.5-hylla? Har nämligen en S1-hylla som jag har min nuvarande projektor - en Epson TW2000 på - och jag funderar på att eventuellt byta ut den mot en S1.5 och ställa min kommande LS10000 på för att slippa borra i taket. Min förhoppning är också att det är samma mått mellan skruvhålen i fästena på S1 och S1.5 så att jag helt enkelt bara kan skruva ur den gamla och skruva in den andra i samma hål (ännu bättre vore det förstås om det är samma fäste, och det bara är att byta ut själva glashyllan). Men men - det är ju lite offtopic här... Postad 06 October 2015 - 15:55
Jag köpte ingen Epson, tyckte inte det var någon uppgradering för mig Redigerat av mcmike, 06 October 2015 - 15:55. Postad 06 October 2015 - 19:05
Jag kan iaf bekräfta att det är samma mått mellan skruvhålen på VM Acoustics S1 och S1.5. Jag har själv gjort det bytet och böt inte fästet. Postad 07 October 2015 - 03:08 Tack edtjope! Postad 07 October 2015 - 05:53
Jag skuile förhandlat om priset, om du inte redan gjort det? Finns många kronor att spara Postad 07 October 2015 - 08:17
...tror du det går, även om jag beställt den innan så att säga? Postad 07 October 2015 - 16:20
Vid mässorna brukar det vara bra dealer, framför allt på nya modeller (pre priser) men även på denna Postad 07 October 2015 - 22:55
Ah - nåja - jag beställde den på Hembiobutiken, men jag fick åtminstone takfästet på köpet. Postad 08 October 2015 - 15:05
Grattis till en riktigt bra projektor och ja det är smidigt med linssminne Postad 09 October 2015 - 14:28 Tack! Bifogad fil(er)Postad 09 October 2015 - 17:00
Jag har själv blivit lite sugen en sådan här eller och köpa en ny sony 500es på ebay, men verkar som denna epson 10k presterar rätt gött.
Postad 10 October 2015 - 08:00 En liten fråga till er proffs därute: Jag har en Oppo BDP-103 som kan skala upp till 4K. Vad blir bäst - att använda Oppon's 4K-uppskalning, eller köra 1080p ut från Oppon och låta Epson köra sin skalning? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |