Postad 22 juni 2016 - 18:33
Så tex js8005 och andra tvs från 2015 kan alltså hantera HDR men tillräckligt ljuset för taggarna ovan?
Så HDR10 är HDR premium?
Redigerat av theclone, 22 juni 2016 - 18:34.
Postad 22 juni 2016 - 22:33
Din första fråga förstod jag inte.

Postad 23 juni 2016 - 06:09
Så tex js8005 och andra tvs från 2015 kan alltså hantera HDR men tillräckligt ljuset för taggarna ovan?
Så HDR10 är HDR premium?
Var får du alla dessa OLIKA HDR benämningar ifrån ?
HDR1000, HDR600 och nu HDR Premium ?
Postad 26 juni 2016 - 11:52
Redigerat av theclone, 26 juni 2016 - 11:53.
Postad 26 juni 2016 - 22:01
Kommer DolbyVision HDR fungera genom tv´s HDMI ingång med 2.0a ? Typ UHD bluray ,spelkonsol eller mediaspelare som har DV ?
Ryktas om att HDR10 kommer förbättras-klara dagens HDR10 tv av förbättringarna både internt via streaming o externt via HDMI 2,0a genom firmwareuppdatering?
Postad 27 juni 2016 - 07:04
DV tycks, på något sätt (ligger en del smart processing bakom), vara hårt knutet till tvns processor så om tvn inte stödjer det från början är det inte troligt att den kan uppdateras.
Hurvida man i framtiden kan överföra DV via Hdmi återstår att se. Borde ju lösas men vad jag vet så är det inte utannonserat än. Än mindre om dagens källor kan uppdateras.
Redigerat av pacman, 27 juni 2016 - 07:05.
Postad 27 juni 2016 - 14:18
Intressant video varför HDR "inte" är lämplig för hemmabio projektorer och vilka lösningar som finns för att justera utrustningen till dess nya standarder
https://www.youtube.com/watch?v=4q0ggjdeaV4
Postad 27 juni 2016 - 14:47
Lite sömnigt men iaf en genomgång av HDR-kalibrering mha en ny UHD Blu-ray testskiva som släpps snart (??).
https://youtu.be/CGXoaI-SGQE
Alternativt kan det ses som demo film där LCD med local dimming fallerar...
Postad 29 juni 2016 - 18:47
Har en HDR-kompatibel bildvisare (t.ex. oled-tv) större ansi-kontrastomfång än en icke HDR kompatibel bildvisare?
Postad 30 juni 2016 - 21:22
Däremot måste en display ha högt kontrastomfång för att visa HDR bra, varför man möjligen kan prata om "indirekt påverkan av utvecklingen".
Lite som 3D gjorde för ljusstyrka, som nu återigen får utvecklingsfokus tack vare HDR.
Redigerat av pacman, 30 juni 2016 - 21:38.
Postad 04 juli 2016 - 07:35
Varför ska man inte se detta som en ren gimmick?
Postad 04 juli 2016 - 08:19
Är hardcore folket på amerikanska forum nöjda?
Postad 05 juli 2016 - 18:44
As for when we might expect a Dolby Vision-supporting Ultra HD Blu-ray player and discs?
Vlaicu said: “Both Scenarist and Sony DADC are working on enabling their authoring tools for Dolby Vision.”
http://hdguru.com/do...s-mediatek-soc/
Redigerat av mcmike, 05 juli 2016 - 18:45.
Postad 05 juli 2016 - 18:55
Hur går snacket om HDR nu efter ett par månader? Är det smakfullt gjort eller mer åt teal&orange (ös på med färg)
Är hardcore folket på amerikanska forum nöjda?
Tror du de kommer smacka på färger för att ta chansen? Jag hoppas verkligen inte att just cyan & orange blir populärt. Såg nyss The Finest Hour där vissa vinterscener såg ut som de hade filmats under vatten. Inte snyggt.
Postad 05 juli 2016 - 19:05
http://www.itu.int/d...07-I!!PDF-E.pdf
Intressant nog så tar de med 1080p oxå, slipper man "slösa" bort data på högre upplösning.
Redigerat av pacman, 05 juli 2016 - 19:07.
Postad 05 juli 2016 - 22:50
Rec2100 is the new shit! UHD standarden Rec2020 kombinerat med HDR EOTF:erna PQ och HLG, typ.
http://www.itu.int/d...07-I!!PDF-E.pdf
Intressant nog så tar de med 1080p oxå, slipper man "slösa" bort data på högre upplösning.
Nu blev jag riktigt glad.

Postad 15 juli 2016 - 09:00
Postad 21 juli 2016 - 13:04
Nice! att man kan slå av i spelaren, har letat och letat efter alternativet i TV's men inte funnit något sådant där.
Sonymodeller uteslutande so far, X85C, XD93 och XD85 och hemma hos mig. Jag är inte imponerad
Jag gillar bildflytet rent allmänt i sonys modeller och vanlig SDR ser ju helt okej ut om man bortser från issues med clouding/bleeding (vilket inte är okej) men HDR känns inte alls okej, på X och XD85 förstärktes bleedingen till en nivå som jag inte tycker är okej överhuvudtaget och inte ens XD93 som jag hade rätt höga förhoppningar på skötte det på ett för pengarna bra sätt med blooming som var rätt markant rätt ofta och då särskilt runt text samt clouding
Ej kalibrerat dock men jag förväntar mig inga underverk med kalibrering för att kontra problemen jag sett hittills.
Just nu står det mellan att spela vidare i panellotteriet med en "billigare" modell och vara nöjd om jag har tur med ett bra ex, (har hämtat en tredje X85) och helt skippa HDR för nu eller helt enkelt köpa en OLED om B6 visar sig vara i klass med E6. Polarn min har en i princip felfri X85C med bara lite lätt mörkare hörn och thats it så det finns ju bevisligen sådana som är helt okej om man bara skippar HDR.
edit: Jag är dock en petig person, clouding och klart synlig bleeding t.ex. är sånt som är helt förstörande för mig när jag sitter i mörker och glor på t.ex Pitch Black.
Jätte bra att du tog upp detta! .
Har själv en Sony KD 8505c i en helt mörk biogrotta.Fick lov att göra mycket inställningar tills jag fick bort det mesta av cloudingen (sänka svart nivån bla).
Men nu inser jag,att om jag köper en Ultra hd spelare och kör HDR,så kommer mina cloudingproblem tillbaka igen .
Jag får lov att köra vanliga Blu ray filmer ett tag till.och sen köpa ny tv med oled och HDR.
Redigerat av Unregistered95ac8a8d, 21 juli 2016 - 13:05.
Postad 29 juli 2016 - 16:14
Samsung får HDR upskalning och mer HDR reglering i kommande uppdatering http://www.flatpanel...to its 2016 TVs
Redigerat av Unregistered1b0c1937, 29 juli 2016 - 16:19.
Postad 04 augusti 2016 - 05:25
Home theater geeks pratar HDR och kalibrering.
En hel del gick över huvudet på mig men jag tyckte det var intressant i alla fall.
https://youtu.be/4daSa-Jnqu4
https://youtu.be/JIY8l2W4YV4
Postad 04 augusti 2016 - 06:00
Scott är en stark talesman för Hdr. Han har även nämnt hur man "skalar, mappar" Hdr till mindre ljusstarka apparater. Eller var det Dolby Vision som kunde skala?
Postad 04 augusti 2016 - 07:41
Går det att stänga av HDR i Panasonic DMP-UB900?
Känns jätte viktigt nu när jag läst att min tv (Sony KDL-x8505c) inte klarar på ett bra sätt att återge det (Blir för mycket bleeden/clouding).På grund av att tv`n har kantbelyst skärm,istället för bakbelyst skärm (local dimming).
Någon som vet?
Postad 04 augusti 2016 - 20:47
Går det att stänga av HDR i Panasonic DMP-UB900?
Ja!
https://www.minhembi...howtopic=328133
Redigerat av mcmike, 04 augusti 2016 - 21:09.
Postad 04 augusti 2016 - 20:57
Nån som sett nån djupare analys om hur de olika spelarna sköter detta? (vet att denna konvertering är justerbar i Pannan så kommentarer runt denna funktion är oxå intressant)
Postad 04 augusti 2016 - 22:05
Noterbart är att "stänga av HDR" innebär "konvertera från HDR till SDR".
Nån som sett nån djupare analys om hur de olika spelarna sköter detta? (vet att denna konvertering är justerbar i Pannan så kommentarer runt denna funktion är oxå intressant)
OK!
Men det är forfarande Ultra HD kvalitè som skickas ut?
Redigerat av Unregistered95ac8a8d, 04 augusti 2016 - 22:06.
Postad 05 augusti 2016 - 02:03
Taget från minnet så sägs Panasonic göra ett bättre jobb än Samsung dessutom. Och att denna sk Tone mappning från en högre dynamik till en lägre dessutom alltså är inställningsbar i Panasonicen, dvs du kan själv påverka hur bilden ska se ut.
Redigerat av pacman, 05 augusti 2016 - 12:10.
Postad 05 augusti 2016 - 10:50
OK!
Men det är forfarande Ultra HD kvalitè som skickas ut?
Man får ju en mindre dynamic i bilden (SDR vs HDR), vet inte om du får med det större färgomfånget fortfarande? Men beroende på vad man lägger in i begreppet "Ultra HD" så skulle jag säga nej, men man har såklart kvar den extra upplösningen, men det anses ju av de flesta vara den minsta av de förbättringar som skett mot tidigare standard.
Postad 05 augusti 2016 - 11:15
Och att man inte får HDR längre när man stänger av HDR hajade nog Morgan från första början.

Postad 05 augusti 2016 - 11:21
Ingen djupare analys mer än att du kan välja vilken del du ska försöka klämma ned i den trånga SDR-kostymen med reglage som tar prioriteten från lågdagrar till högdagrar. Enligt Panasonics egna instruktioner för UB900 är tanken med reglaget från en 400 nits LCD (prioritera högdagrar) ned till 100 nits plasma och naturligt då prioritera lågdagrar. Det senare fungerar även väl med projektor.
Postad 05 augusti 2016 - 12:03
Hmm, tror ev min minnsbild svek mig där...låter det vara osagt om rec2020 bibehålls. "Vet ej" blir mitt svar Morgan.Ja.

Postad 05 augusti 2016 - 15:20
Nu har jag kopplat in Panasonic UB900 till Tv`n.Tv`n stödjer HDR,och bilden ser bra ut (har valt rätt inställning på Tv´ns Hdmi ingång för 4k).
Men!
Textningen är inte lika jämn och fin i kanterna som min gamla Blu ray spelare (Sony BDP-s760).Nu är textningen lite kanthuggen/ojämn! .
Någon som vet vad det beror på?
Är det någon annan här som tänkt på det?Eller som har så?
Ps! Tackar för tidigare svar!(Har inte ännu provat att stänga av HDR,då min TV klarade av att ta emot det).Däremot så kan man justera HDR styrkan manuellt,när man har HDR.
Redigerat av Unregistered95ac8a8d, 05 augusti 2016 - 15:26.
Postad 05 augusti 2016 - 15:37
Filmen som hade kantig/ojämn textning,var The revenant.
Har nu även provat Kingsman-the secret service.Och där är textningen bättre! .Inte alls samma ojämna kanter i textningens bokstäver.
Så tydligen skiljer det på filmerna hur bra textningen är i kvalitè.Verkar lite konstigt tycker jag.Måste vara något fel från början,när dom la in textningen på filmen.
Jag ska prova fler filmer och återkomma med intryck.
Postad 05 augusti 2016 - 16:01
Vet inte om det blivit klargjort riktigt.Men bilden blir "inte" mörkare vid tittning av Ultra HD.Och fast min tv har kantbelysning,så fungerar det riktigt bra med HDR.Bilden får inte mer Ghostning/clouding än det jag hade innan.
Kanske ha med att göra att svärtan är bättre nu?
Jag är väldigt nöjd med bilden! .
Det enda man märker av "mer" nu än innan,då man spelada Blu ray,är att man nu ser direkt om en inspelning på en film är bättre eller sämre.
Vill även tala om för dom som undrar.Ljudet har blivit lika mycket bättre som bilden!!Lugnare/bättre fokus/mer djup/mer dynamik.
Postad 05 augusti 2016 - 18:37
Vet inte om det blivit klargjort riktigt.Men bilden blir "inte" mörkare vid tittning av Ultra HD.Och fast min tv har kantbelysning,så fungerar det riktigt bra med HDR.Bilden får inte mer Ghostning/clouding än det jag hade innan.
Kanske ha med att göra att svärtan är bättre nu?
Jag är väldigt nöjd med bilden!
.
Det enda man märker av "mer" nu än innan,då man spelada Blu ray,är att man nu ser direkt om en inspelning på en film är bättre eller sämre.
Vill även tala om för dom som undrar.Ljudet har blivit lika mycket bättre som bilden!!Lugnare/bättre fokus/mer djup/mer dynamik.
Jag tror snarare att ljusstyrkan är aningen högre vilket lurar dig att tro att svärtan är djupare. Jag har svårt att se hur svärta på en Lcd kan förbättras. Då måste bakbelysningen kunna sänkas för att de ska hända, vilket i och för sig kanske var det som hände..
Postad 10 augusti 2016 - 14:41
Nu är det nån annan gång. Och nu blir det om möjligt ännu nördigare så beware...
Men dels eftersom dessa grafer börjar dyka upp i recensioner och dels eftersom förståelsen av PQ EOTF är nyckeln till att förstå HDR så tycker jag det finns värde i att analysera detta från grunden.
Spectracal har tagit fram verktyg för att analysera HDR-prestanda (fr.o.m. Calman v5.6) genom att plotta hur väl en display följer PQ EOTF. Detta har nu hdtvtest m.fl börjat använda sig av i sina recensioner.
...
HDTVTest har nu börjat använda ett lite annorlunda presentationssätt och även om denna graf visar samma sak som förra är den här kanske lite lättare att ta till sig.
LG E6 Oled, default HDR-standard läget:
På x-axeln har vi som vanligt insignalen, 0-100%. Men på y-axeln har vi nu istället utsignal ut i form av ljusflöde i absoluta tal, i nits rakt upp och ner. Det känns mer naturligt än det relativa sättet de tidigare graferna använde.
Den gula kurvan är PQ EOTF den EOTF (dvs den relation mellan insignal och utsignal) en HDR display är tänkt att följa. Det är vår referens mao. Här är den "klippt" vid 1000 nits, en OLED (denna toppade vid 625 nits) når ju ändå inte högre än så det finns ingen anledning att göra referensen "större" än så.
Den gråkurvan är det uppmätta resultatet. Här kan vi se att man försöker följa PQ EOTF upp till 400 nits nånstans (svårt att se eftersom det är så få mätpunkter) i alla fall, vilket motsvarar insignal 65% ca.
Därefter tar tone-mapping vid och man använder återstående ljusflöde för att täcka upp insignaler på iaf över 80%. Detta gör man alltså för att klippa insignalen så lite som möjligt. Hade man istället följt PQ EOTF ända tills tv:n slår i taket (625 nits) så hade man bara kunna täcka upp insignaler upp till ca 70%. Dvs signaler över 70% hade det varit omöjligt att se nån skillnad på.
Jajja, det här är nördigt så det förslår förstås men jag hävdar envist att förstå PQ EOTF är nyckeln till att förstå HDR (för en display kan man t.o.m. säga att HDR är PQ EOTF, plus lite till) så jag tjatar vidare...kanske att nån fick ett aha-moment iaf.
Redigerat av pacman, 10 augusti 2016 - 14:48.
Postad 10 augusti 2016 - 19:36
Om jag förstått det rätt så skulle man kunna låta nits axeln gå ända upp till 4000 eftersom UHD filmerna är "mastrade" till 4000?
Vidare så skulle en Samsung SUHD kurva hamna runt 1500 nits?
Det är ju en skillnad på nästan 1000 nits mellan LG Oled och Samsung SUHD, klarar tone-mapping att kompensera för detta?
Tror du att det kommer komma 4000 nits TV apparater redan på CES 2017?
Behöver vi 4000 nits TV-apparater för att få den perfekta bilden?
Så många frågor
Postad 10 augusti 2016 - 20:03
Ja Samsung JS95 kirrar 1500 nits. Men inte heller den följer PQ hela vägen utan den böjer av för att täcka upp insignaler till 4000 nits eller så.
Tone mapping kan förstås inte trolla med fysiken men med våra lättlurade ögon så kan man nog få ok resultat.
Men ja, 4000 nits behövs för att visa allt av dagens material utan kompromiss.
Sony ZD9 lär bli ny ljuskung, nu till hösten redan. Tror iofs inte den kommer kirra 4000 nits. 4K, hehe.
Postad 11 augusti 2016 - 06:17
De flesta filmerna är mastrade på 1000 nits monitorer. 4000 är väl inte jättevanligt, än så länge.
Ja Samsung JS95 kirrar 1500 nits. Men inte heller den följer PQ hela vägen utan den böjer av för att täcka upp insignaler till 4000 nits eller så.
Tone mapping kan förstås inte trolla med fysiken men med våra lättlurade ögon så kan man nog få ok resultat.
Men ja, 4000 nits behövs för att visa allt av dagens material utan kompromiss.
Sony ZD9 lär bli ny ljuskung, nu till hösten redan. Tror iofs inte den kommer kirra 4000 nits. 4K, hehe.
Vad ska man med 4000 nits till? Vad innebär det exakt? För antar att det inte är samma sak som att köra upp ljusstyrkan på max på tvn
Postad 11 augusti 2016 - 07:01
Vad ska man med 4000 nits till?
Ja du, det är ju just det den här tråden handlar om. Föreslår att du börjar med inlägg #1.
Men om du specifikt menar vad man ska ha det till så är det så att om materialet man tänkt titta på innehåller signaler som nån gång säger "hey, jag ska visas i 4000 nits" så måste man ha en 4000 nits kapabel display för att kunna återge denna signal utan kompromisser.
Vad innebär det exakt?
1 nits = 1 candela/m2 och 1 candela motsvarar ungefär ljusstyrkan av ett (1) stearinljus.
https://en.wikipedia...er_square_metre
För antar att det inte är samma sak som att köra upp ljusstyrkan på max på tvn
Nä det är inte samma. Tv:n visar normalt en SDR bild, dvs den nyttjar en annan EOTF. 4000 nits SDR skulle vara extremt bländande i de flesta situationer (inte på solen dock, då skulle det se väldigt ljussvagt ut ) medans 4000 nits HDR inte nödvändigtvis kommer vara det.
Simulerade bildexempel på detta finns i inlägg #6 förövrigt:
Konvertering till gråskala gjorde faktiskt effekten/skillnaden ännu tydligare.
En skön detalj är att t.ex. kamerans display har exakt samma ljusstyrka i båda bilderna. Vilket faktiskt är rimligt att den skulle ha om båda bilderna "visades i verkligheten". HDR handlar alltså inte om "överlag ljustarkare bilder", vilket usla exempel på internet fått många att tro. Utan om bilder med större dynamik.
edit: Skrev ovan "du tar SDR-signalen och applicerar den på whatever dynamik din display må ha". Och så är det ju, en display har ju i princip en maxljusstyrka kombinerat med en minimal svartbotten, en viss dynamik. Och det är ju en fysisk egenskap, den gäller ju egentligen oavsett om vi matar den med SDR eller HDR.
Dvs om vi låtsas att HDR-bilden ovan visar en display med en viss ljusstyrka/dynamik. Vad händer då om vi i exakt samma display slänger in SDR-bilden? (det här är original SDR skärmdumpen, utan neddragen ljusstyrka)
Wowsa! Vi blir [relativt de andra bilderna] fullständigt bländade! Hade vi suttit i ett mysbelyst rum hade vi fått ont i huvudet efter 20 sekunder. SDR funkar alltså inte då ljusstyrkan är för hög [för hög relativt omgivningen/rummet]! En diskussion jag tog upp på annat håll (här).
Redigerat av pacman, 11 augusti 2016 - 07:13.
Postad 11 augusti 2016 - 07:15
En lite dum fråga: Jag har en LG 4K-TV med en inställning som heter Ultra HD deep colour. Betyder detta att den har stöd för HDR?
Postad 11 augusti 2016 - 07:20
En lite dum fråga: Jag har en LG 4K-TV med en inställning som heter Ultra HD deep colour. Betyder detta att den har stöd för HDR?
Inte nödvändigtvis. Den inställningen aktiverar stöd för UHD-signaler som har 10 bits, eller mer, precision/bitdjup. Support för 10 bits signaler innebär dock inte att tv:n har stöd för HDR (SDR-signaler kan också vara 10 bit).
Däremot är det så att denna inställning måste vara aktiverad för att HDR ska funka (förutsatt att tv:n i övrigt stödjer HDR, förstås).
Postad 11 augusti 2016 - 07:48
Scott är en stark talesman för Hdr. Han har även nämnt hur man "skalar, mappar" Hdr till mindre ljusstarka apparater. Eller var det Dolby Vision som kunde skala?
Well, de pratar rätt mkt om det i programmet iofs...(mkt av det som sägs är dock gammal skåpmat för den som hängt med i den här tråden - Ärligt talat, Florian Friedrich är grym, ska bli intressant att se vad han och Joe Kane hittar på tillsammans)
Men för att förtydliga på svenska: Det är displayen som skalar/mappar, dvs såväl HDR10 som DV signaler måste color/tone-mappas (dvs att man går från den färgrymd och dynamik signalen beskriver till den färgrymd och dynamik den aktuella displayen råkar ha) av displayen.
"färgrymd och dynamik signalen beskriver" är förövrigt den metadata det pratas om. Metadata är alltså en nödvändigt komponent för displayen ska kunna color/tone-mappa så bra som möjligt.
Redigerat av pacman, 11 augusti 2016 - 07:50.
Postad 11 augusti 2016 - 08:12
Ja du, det är ju just det den här tråden handlar om. Föreslår att du börjar med inlägg #1.
Men om du specifikt menar vad man ska ha det till så är det så att om materialet man tänkt titta på innehåller signaler som nån gång säger "hey, jag ska visas i 4000 nits" så måste man ha en 4000 nits kapabel display för att kunna återge denna signal utan kompromisser.
1 nits = 1 candela/m2 och 1 candela motsvarar ungefär ljusstyrkan av ett (1) stearinljus.
https://en.wikipedia...er_square_metre
Nä det är inte samma. Tv:n visar normalt en SDR bild, dvs den nyttjar en annan EOTF. 4000 nits SDR skulle vara extremt bländande i de flesta situationer (inte på solen dock, då skulle det se väldigt ljussvagt ut
) medans 4000 nits HDR inte nödvändigtvis kommer vara det.
Simulerade bildexempel på detta finns i inlägg #6 förövrigt:
Tack för att upplysningen. Så LGs OLEDs kan alltså få problem att visa HDR I ljusa scener på ett lika korrekt sätt som tex Samsungs och Sonys senaste LED tvs?
För ska man kola endast på nits så kommer dom ju inte OLEDs i närheten med 2015 års 400nits och 2016 års 540 nits. Nu har jag fortfarande inte sett något HDR material som fått mig att ramla av stolen men ändå.
Mvh J
Postad 11 augusti 2016 - 08:12
Inte nödvändigtvis. Den inställningen aktiverar stöd för UHD-signaler som har 10 bits, eller mer, precision/bitdjup. Support för 10 bits signaler innebär dock inte att tv:n har stöd för HDR (SDR-signaler kan också vara 10 bit).
Däremot är det så att denna inställning måste vara aktiverad för att HDR ska funka (förutsatt att tv:n i övrigt stödjer HDR, förstås).
Tack för info. Hmm, ok det var ju trist. Trodde jag hade en HDR-teve för ett par ögonblick. Blir väl att investera i en ny HDR-stödd teve istället då.
Det skulle ju iochförsig förklara varför inte HDR-loggan kommer upp bredvid titlarna på Netflix-appen i teven. Vilket den skulle göra om teven är HDR-klar, enligt utsago.
Redigerat av AlvytheSinger, 11 augusti 2016 - 08:14.
Postad 11 augusti 2016 - 08:34
Så LGs OLEDs kan alltså få problem att visa HDR I ljusa scener på ett lika korrekt sätt som tex Samsungs och Sonys senaste LED tvs?
Ja den får iaf kompromissa mer eftersom den måste börja tone-mappa tidigare om man säger så. Eftersom den inte har tillräckligt med ljusresurser för att rakt av visa vissa av de inkommande signalerna (speciellt inte om större delar av bilden är ljusa, att bilden har hög APL, då tappar OLED än mer ljusstyrka(*)).
Sen kan det också vara så att LG ännu inte hittat den optimala tone-mapping algoritmen för deras displayer. De tenderar jag att vara lite tröga ibland, kan jag tycka.
Hur resp av apparat visar helheten (man sitter ju inte och bara tittar på topparna om man säger så) vill jag än inte uttala mig om dock.
(*) rtings mätte förövrigt upp följande siffror för B6 resp E6 (2%, 10%, 25%, 50%, 100% APL):
745 cd/m2 787 cd/m2 504 cd/m2 268 cd/m2 151 cd/m2
652 cd/m2 651 cd/m2 413 cd/m2 223 cd/m2 129 cd/m2
Intressant att B6 spotta ur sig lite mer.
Redigerat av pacman, 11 augusti 2016 - 08:51.
Postad 11 augusti 2016 - 08:40
Ja den får iaf kompromissa mer eftersom den måste börja tone-mappa tidigare om man säger så. Eftersom den inte har tillräckligt med ljusresurser för att rakt av visa vissa av de inkommande signalerna.
Sen kan det också vara så att LG ännu inte hittat den optimala tone-mapping algoritmen för deras displayer. De tenderar jag att vara lite tröga ibland, kan jag tycka.
Hur resp av apparat visar helheten (man sitter ju inte och bara tittar på topparna om man säger så) vill jag än inte uttala mig om dock.
Det blir ju lite "oroväckande" när man laser detta testet: http://www.hdtvtest....01606214303.htm
Iallafall för en annan som har en 2015 OLED som bara har HDR10
Samsungs JS9500 klarar att visa HDR10 korrekt men inte LGs OLED
Redigerat av Jaxione, 11 augusti 2016 - 08:57.
Postad 11 augusti 2016 - 09:17
Som jag var inne på så tror jag den typen av jämförelser, speciellt i dessa tidiga dagar då alla är "HDR-ovana", kan tendera att missa helheten. Det faktum att man har en favorit för SDR och en annan för HDR, trots att en stor del av HDR-bilden faktiskt ligger inom SDR så att säga, hintar lite om det. Eller sagt med andra ord, kan man inte "göra" SDR så kan man heller inte "göra" HDR.
Men ja, det är utan tvekan så att toppen av dynamiken hanteras bättre av LCD:erna. Hur pass stor del tone-mapping resp ljusstyrka har i det hela vet i tusan dock.
Dessutom känns (utan att jag varit där, så det här är 100% spekulation) det kalibreringsval de gjorde för E6 en smula tveksamt. Ibland är det inte värt det att kliva över lik för att uppnå ett bättre mätresultat... Mkt möjligt att det var rätt val i detta fall för att likrikta de olika displayerna så mkt som möjligt men jag undrar om nån skulle köra deras HDR-inställning hemma.
Ur ett signal-tekniskt perspektiv är dock HDR löjligt överlägset SDR. Det är ohyggligt mkt mer information som tappas/komprimeras när man går från råmaterialet (vad CCD-sensor eller film fångar) till SDR än när man går från råmaterialet till HDR. Att sen HDR ställer högre krav på displayen är ju bara trivsamt - vi har många år av förbättringar och avsaknad av stagnation framför oss.
Redigerat av pacman, 11 augusti 2016 - 09:18.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar