Har varit och lyssnat in min grannes nya ljudrum.
296 svar till detta ämne
Postad 06 November 2016 - 22:43
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Det roligaste är ändå att det finns väldigt många människor som kan höra skillnad på kablar, när det görs på rätt sätt (i ens egna rum och anläggning med ens egna produkter, och endast kablarna switchas snabbt)
Och inte fasiken måste någon vara villig att utföra en amatörs och kraftig skeptikers test för det.
Blir bara fel när en skeptiker i amatörnivå vill försöka åstadkomma ett "test" för att vinna ryggdunkningar från andra skeptiker.
Kablar låter olika, mer eller minimalt, att höra denna skillnad är mer eller mindre omöjligt om det inte görs under ovan nämnda omständigheter.
Men skillnaderna mellan två väldigt olikljudande kablar i ens egna system är absolut hörbart i blindo.
Säger inte att du har fel. Men har du då gjort blindtest, och under de former du beskriver?
I så fall är ju detta eviga trätoämne ett steg närmre en upplösning.
Postad 07 November 2016 - 13:44
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1393 inlägg
Om jag får fråga, vad är det som får dig att tro att du hör skillnaden som du upplever? Att du upplever en skillnad i de tester du gjort är vi skeptiker helt klart med på och accepterar fullt ut.
Postad 07 November 2016 - 15:43
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Antar att flera av er stött på denna sida om ni sökt lite på olika HiFi-fenomen.
http://www.kennethsh...arskroenor.html
Om inte så kanske det kan vara lite intressant. Detta är då en i grunden skeptisk person "en fysikers syn på detta med kablar".
I princip så sågar han allt som handlar om att kabelns egenskaper skulle kunna påverka signalen som redan befinner sig på ledningen (hörbart) så att säga men utesluter inte att en dåligt avslutad kabel kan få förstärkaren att skicka ut en sämre signal.
Hämtat ur texten: Alla kablar som inte är rätt avslutade ger impedansvariationer som allvarligt kan störa förstärkarens funktion. En del säger att det uppträder långt utanför de hörbara frekvenserna och därför inte kan påverka ljudet men då inser de inte hur elektroniken fungerar och vad som händer när förstärkaren ligger nära självsvängning. Det kan ge en distorderad signal i audioområdet som dessutom är signalberoende. Jag kan tänka mig att just det här problemet kan vara en orsak till att kablar upplevs låta olika. Det är då inte kablarna i sig som påverkar ljudet utan ett dåligt samspel med vissa förstärkarkonstruktioner.
Redigerat av Blåtand, 07 November 2016 - 15:51.
Postad 07 November 2016 - 19:28
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3409 inlägg
fattar att man inte kan mäta allt och tyda det, men om nu påståendet är att en viss kabel går djupare ner i bastonerna hörbart, då måste de lätt kunnas mätas upp, bara ett exempel.
man behöver inte analysera en orkester som spelar, men kanske något lättare som kan motbevisa vissa påståenden.
Det är nog där "problemet" ligger, att många ggr upplevs inte en genomgripande skillnad utan på vissa spår eller viss sorts musik.
Nästa steg i det hela är uppmätning för det kan lätt slå på någon db mellan två mätningar med tex REW och passande mick.
Hur det är med snordyr Pro utrustning vet jag inte.
Postad 07 November 2016 - 21:11
Dakota 57
-
Dakota 57
-
Lärjunge
-
-
420 inlägg
Jag har sett på you tube att det finns ett företag som tillverkar signal och högtalarekablar med magneter på,både monterade i kontakterna och på kablarna och det påstås att det ska inverka på den elektriska signalen och därmed förändra ljudet till det bättre.
Något företag hade också tagit fram speciella koner , jag förmodar att dom också är en sorts magneter , dessa skulle förstärkaren ställas på och då skulle också ljudet förändras på något sätt.
Jag tror att det finns nog en hel del saker som dom flesta skulle kalla bluff men som faktiskt inverkar på signalen från ljudkällan till högtalaren och också förändrar ljudet till det bättre.
Postad 07 November 2016 - 21:17
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
är inte en förändring av ljudet detsamma som distorsion?
Postad 08 November 2016 - 02:22
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
fattar att man inte kan mäta allt och tyda det, men om nu påståendet är att en viss kabel går djupare ner i bastonerna hörbart, då måste de lätt kunnas mätas upp, bara ett exempel.
man behöver inte analysera en orkester som spelar, men kanske något lättare som kan motbevisa vissa påståenden.
Finns absolut inga som helst bevis att det finns verkliga ljudskillnader som man inte kan mäta och förklara.
Postad 08 November 2016 - 05:20
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
MKarlsson, på vilken nivå? 
Postad 08 November 2016 - 05:26
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Jag har sett på you tube att det finns ett företag som tillverkar signal och högtalarekablar med magneter på,både monterade i kontakterna och på kablarna och det påstås att det ska inverka på den elektriska signalen och därmed förändra ljudet till det bättre.
Att spänningsätta eller magnetisera en skärm på rätt sätt gör signalöverförandet i kabeln mindre störningskänslig mot radiosignaler från andra apparater. Detta kan höras utan mätutrustning. Mycket buffel och båg även på detta plan, varför egenlyssning är A och O.
Tillbaka till topic,
Kul med lyssningstid med polare! 
Redigerat av PML73, 08 November 2016 - 05:29.
Postad 08 November 2016 - 06:36
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Finns absolut inga som helst bevis att det finns verkliga ljudskillnader som man inte kan mäta och förklara.
Moment 22?
Postad 08 November 2016 - 06:53
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Om jag får fråga, vad är det som får dig att tro att du hör skillnaden som du upplever? Att du upplever en skillnad i de tester du gjort är vi skeptiker helt klart med på och accepterar fullt ut.
Jadu, att utgå från att allt man upplever är inbillning kanske skulle göra tillvaron något besvärlig?
Postad 08 November 2016 - 14:01
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1393 inlägg
Jadu, att utgå från att allt man upplever är inbillning kanske skulle göra tillvaron något besvärlig? 
Jag utgår från att allt jag upplever är vad min hjärna lyckas processa fram som den mest logiska förklaringsmodellen för den information den har från tidigare erfarenheter plus sinnesintryck. Vad är inbillning menar du? När ens upplevelse av någonting skiljer sig från någon annans upplevelse av samma sak kan jag tycka det är intressant att veta vad det är som ligger till grund för skillnaden, vilken bias liksom...
Postad 08 November 2016 - 14:38
Unregistered42205
-
Unregistered42205
-
Forumräv
-
-
842 inlägg
Moment 22? 
Alltså ljud är vågor och går därför att mäta. Allt som du hör kan mätas. fyi har vi inte en negativ bevisbörda och bevisbördan ligger hos den som påstår (i detta fallet att det skulle finnas ljudskillnader som inte går att mäta). Vetenskapen säger motsatsen.
Postad 08 November 2016 - 15:14
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3396 inlägg
Att spänningsätta eller magnetisera en skärm på rätt sätt gör signalöverförandet i kabeln mindre störningskänslig mot radiosignaler från andra apparater. Detta kan höras utan mätutrustning.
Lite källor på dessa påståenden tack.
Postad 08 November 2016 - 16:06
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Alltså ljud är vågor och går därför att mäta. Allt som du hör kan mätas. fyi har vi inte en negativ bevisbörda och bevisbördan ligger hos den som påstår (i detta fallet att det skulle finnas ljudskillnader som inte går att mäta). Vetenskapen säger motsatsen.
Läs igen, och begrunda följande mening. "Finns absolut inga som helst bevis att det finns verkliga ljudskillnader som man inte kan mäta och förklara." Jag utgår från att Karlsson ville skoja till det lite, och tycker han lyckades.
Postad 08 November 2016 - 16:16
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Jag utgår från att allt jag upplever är vad min hjärna lyckas processa fram som den mest logiska förklaringsmodellen för den information den har från tidigare erfarenheter plus sinnesintryck. Vad är inbillning menar du? När ens upplevelse av någonting skiljer sig från någon annans upplevelse av samma sak kan jag tycka det är intressant att veta vad det är som ligger till grund för skillnaden, vilken bias liksom...
Redigerat av laddie15, 08 November 2016 - 16:34.
Postad 08 November 2016 - 16:36
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Orkar inte läsa en hel sådan här tråd igen men här är mitt bidrag om kablar:
Kablar till anläggningen kan låta annorlunda men då brukar det vara något som spökar så som dåligt kontakttryck någonstans eller en glappande lödning t.ex. Båda har jag råkat ut för här hemma. Många RCA har otroligt dåliga kontakter där det blir kontaktdistorsion pga. för dåligt kontakttryck. Utav alla olika RCA jag testat man kan köpa i butik har faktiskt lakritssnörren haft bäst kontakt. Men de är av så dålig kvalitet att det lätt blir glapp i dom. Lyssnade och mätte på 3-4 olika par sådana jag har och ibland var det 10-15dB skillnad mellan höger och vänster kanal - rörde jag lite på sladden försvann det. Man skall inte underskatta hur dåliga många dyrkablar kan vara med sånt där också och de jag testat har alla varit ännu sämre och börjat glappa för ingen anledning efter några veckor efter inkoppling. Till slut lödde jag mina egna med Neutric NF-2 kontakter och dessa sitter som berget. Har aldrig glappat eller haft konstigheter för sig.
Samma kan gälla högtalarkablar om man bara skruvat i dessa i en skruvbanan. Gå fram och känn på skruven efter några veckor så märker du att det inte sitter lika hårt - använd knivbananer eller löd istället. Det kan vara mycket som spökar när man jämför kablar och det är alltid något litet glapp eller annat som ställer till det. Och jämför inte kablar med en vinylspelare där kan det bli alla möjliga skillnader med tanke på dess konstruktion med nål och allt möjligt annat som kan ändra på sig mellan testen. Kör digitala filer av hög kvalitet. Inget i rummet får ändra på sig mellan testen. Har något flyttat på sig bara några cm kan det resultera i hörbar skillnad.
Postad 08 November 2016 - 21:26
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Lite källor på dessa påståenden tack.
Menar du ärligt att du aldrig haft chansen att testat dåligt skärmade kablar på analogutrustning(vinyl t.ex.) och jämfört med duktigt skärmade? 
Postad 08 November 2016 - 23:46
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Man borde iaf se till att signal- och högtalarkabel inte ligger parallellt med starkström . Det är mycket lätt att testa ifall det gör skillnad i just din anläggning. Lägg kablarna nära starkströmskabel. Har själv testat och utan musik spelandes hör man lätt mer brum ur högtalarna när de ligger nära - eventuellt lättare att höra när man har kraftigt slutsteg. Skärm hjälper men om man bara ser till att dra kablarna rätt så är det inte alls lika noga. Jordproblem är något annat som man tror att man behöver bättre kablar för att fixa men det brukar räcka med en skiljetransformator. Kan lätt uppstå när man blandar jordade PA-steg och annan Hi-Fi-utrustning utan jord t.ex. En annan klassiker är antennkablar kopplade i kedjan
Efter man fixar alla dessa problem som kan uppstå kan man ju även skaffa sig riktigt jäkla bra kablar bara för att det faktiskt inte är så dyrt om man letar lite. Det är mycket billigt att löda egna overkill-bra kablar med bästa tänkbara kontakter osv. för några hundralappar. Jag köpte 100 meter kabel med solida ledare av ren koppar för 700:- från Polen. Och då stod frakten för mer än hälften av den kostnaden. Knivbananer kostar typ 29:- paret eller något sånt. Ultimat-skärmad RCA-kabel kostar typ 30:- metern från england. Ultimat-kontakter 150:- paret. Allt detta kan man skaffa om man vill slippa alla eventuella problem med glapp och se till att förstärkaren får en lätt last.
Kablar för hundratals kronor metern är totalt onödigt om man nu inte tycker att det är värt att ha något som ser riktigt snyggt ut och man vill ha sina kablar synliga.
Så min åsikt är att det finns ändå bra och dåliga kablar. Vissa funkar helt enkelt inte medan andra funkar som tänkt. Mycket billigt att bygga egna som inte har problem. Går även att köpa bra färdigbyggda kablar men köper man för dyra har de ofta förvrängande komponenter inne i kabeln så den skall låta annorlunda. Litar inte på dyrkablar.
Och sen tycker jag det är lite onödigt att totalt dissa de som hör skillnad på kablar. Även dyra kablar kan det vara fel på eller ha inbyggda komponenter som förvränger ljudet. Ja då finns det ju skillnad på kablarna liksom. Mätbara skillnader. Vi får inte glömma att skillnader skall inte gå att höra på två korrekta kablar. Kanske inte helt ovanligt att det finns felande kablar. Det finns t.ex. mätbara skillnader i HDMI-kablar - vissa tillverkares hi-speed kablar är felgjorda och klarar inte hi-speed helt enkelt. Fick byta ut en Audioquest HDMI en gång som inte klarade att skicka lossless-ljud. Den skulle vara hi-speed men var inte. En Claes Ohlson-kabel fixade problemet. Har haft andra hi-speed HDMI-kablar som ger stjärnor på bilden som fick bytas mot bättre. Detta var bara 5 meter långa kablar btw. Finns mycket skit där ute.
Postad 09 November 2016 - 03:32
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Moment 22? 
Nej. Det skulle man kunna bevisa genom att i ett blindtest höra en skillnad och samtidigt inte kunna mäta denna skillnad.
Detta har dock inte hänt och chansen de kommer hända är på samma nivå som vi kommer kunna bevisa att Loch ness monstret finns.
Postad 09 November 2016 - 06:55
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3396 inlägg
Menar du ärligt att du aldrig haft chansen att testat dåligt skärmade kablar på analogutrustning(vinyl t.ex.) och jämfört med duktigt skärmade? 
Jo men vad har det med vad du skrev att göra? Seså, fram med källor på:
Att spänningsätta eller magnetisera en skärm på rätt sätt gör signalöverförandet i kabeln mindre störningskänslig mot radiosignaler från andra apparater.
Postad 09 November 2016 - 07:00
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3396 inlägg
Och sen tycker jag det är lite onödigt att totalt dissa de som hör skillnad på kablar. Även dyra kablar kan det vara fel på eller ha inbyggda komponenter som förvränger ljudet. Ja då finns det ju skillnad på kablarna liksom.
Så vitt jag sett här har alla vi som är skeptiska faktiskt helt undantagit kablar från transparent och liknande just för att de aktivt försöker påverka signalen. Dessutom har iaf jag varit tydlig med att det går att välja en kabel som är så rejält utanför spec (tunn, lång, platt, etc) att det kan påverkar ljudet. Men det ligger ju utanför diskussionen anser jag.
Postad 09 November 2016 - 07:02
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Nej. Det skulle man kunna bevisa genom att i ett blindtest höra en skillnad och samtidigt inte kunna mäta denna skillnad.
Detta har dock inte hänt och chansen de kommer hända är på samma nivå som vi kommer kunna bevisa att Loch ness monstret finns.
Haha, ja förmodligen. Det hindrar dock inte en strid ström av turister till Loch Ness.
Postad 09 November 2016 - 11:47
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Så vitt jag sett här har alla vi som är skeptiska faktiskt helt undantagit kablar från transparent och liknande just för att de aktivt försöker påverka signalen. Dessutom har iaf jag varit tydlig med att det går att välja en kabel som är så rejält utanför spec (tunn, lång, platt, etc) att det kan påverkar ljudet. Men det ligger ju utanför diskussionen anser jag.
Jag tycker bara att man skall vara tydligt med att det går att få kablar att låta annorlunda. Extremt långa och tunna kablar kan påverka ljudet t.ex. Man skall inte förenkla det hela till att det finns inga skillnader, punkt slut. Tycker det är värt att nämna igen.
Postad 09 November 2016 - 11:57
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Jag tycker bara att man skall vara tydligt med att det går att få kablar att låta annorlunda. Extremt långa och tunna kablar kan påverka ljudet t.ex. Man skall inte förenkla det hela till att det finns inga skillnader, punkt slut. Tycker det är värt att nämna igen.
De flesta som inte är kabeltroende är nog fullt medvetna om att extremt tunna och långa kablar kan påverka ljudet. Det vi säger är att om kabeln är tillräckligt bra så går det inte att göra den hörbart bättre.
Postad 09 November 2016 - 12:34
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3396 inlägg
Ja min poäng var att du sparkar in en vidöppen dörr 
Postad 09 November 2016 - 15:30
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
De flesta som inte är kabeltroende är nog fullt medvetna om att extremt tunna och långa kablar kan påverka ljudet. Det vi säger är att om kabeln är tillräckligt bra så går det inte att göra den hörbart bättre.
Men detta är ju för dom som är kabeltroende - dvs att vi som inte tror så mycket på kablar också förstår att det kan finnas skillnader i vissa situationer. Men att det då brukar finnas en bra anledning till detta. Det funkar prima ibland men så råkar man flytta lite på sin utrustning och så blir det glapp eller annat knas.
Definitionen på tillräckligt bra måste förtydligas. Någon testar en rca från biltema och det låter skit jämfört med deras audioquest. Ljudbilden kanske drar åt höger för att det finns obalans i kabeln osv. osv. Då tror de inte på argumenten här att det inte finns skillnad. Det kan funka med lite aluminium-folie du har liggandes men det är lätt att det blir fel. Lakritssnören kan funka lika bra som vad som helst men det är lätt att det blir fel. Men om alla är medvetna om detta så yay! 
Postad 09 November 2016 - 15:38
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Definitionen på tillräckligt bra måste förtydligas.
Tillräckligt bra är när det inte blir hörbart (men mätbart) när kabeln förbättras, tex att den kortas av en bit...
Postad 15 June 2017 - 15:28
Dakota 57
-
Dakota 57
-
Lärjunge
-
-
420 inlägg
Nu har min granne och jag varit i testaretagen igen , den här gången handlar det om strömkablar.
Vi testade mellan Supra 2,5 mm och AudioQuest NRG 2.
Jag tog med mina NRG 2 upp till grannen för att lyssna om det blev samma skillnad i hans anläggning som det blev i min och i stora drag så var det likartade skillnader på ljudet även i hans anläggning.
Vi har samma förgreningsdoser av märket Supra båda två så vi började med att sätta AQ mellan vägguttaget och förgreningen och lyssnade igenom lite LP och sedan tillbaka till Supra 2,5mm igen.
Skillnaden till AQs fördel var att basen stramades upp , blev lite fastare och ljudbilden blev lite mer tydlig , det kunde man höra lättast på trummorna då dom upplevdes få ett klarare ljud, lite mer distinkt.
Med AQ både till förstärkaren och grenuttaget så var det i princip mycket lite skillnad på ljudet så det verkade som att i detta fallet så gjorde det mest skillnad att sätta AQ mellan väggen och grenuttaget.
Postad 15 June 2017 - 17:25
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Nu får du fan sluta röka svampar. Ska du fortsätta med fina tramsiga påståenden får du fan se till att anta Zartoks utmaning!
Postad 15 June 2017 - 17:42
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3396 inlägg
Nu har min granne och jag varit i testaretagen igen , den här gången handlar det om strömkablar.
Jag tog med mina NRG 2 upp till grannen för att lyssna om det blev samma skillnad i hans anläggning som det blev i min och i stora drag så var det likartade skillnader på ljudet även i hans anläggning.
Vi har samma förgreningsdoser av märket Supra båda två så vi började med att sätta AQ mellan vägguttaget och förgreningen och lyssnade igenom lite LP och sedan tillbaka till Supra 2,5mm igen.
Skillnaden till AQs fördel var att basen stramades upp , blev lite fastare och ljudbilden blev lite mer tydlig , det kunde man höra lättast på trummorna då dom upplevdes få ett klarare ljud, lite mer distinkt.
Med AQ både till förstärkaren och grenuttaget så var det i princip mycket lite skillnad på ljudet så det verkade som att i detta fallet så gjorde det mest skillnad att sätta AQ mellan väggen och grenuttaget.
Det är skönt att du inte drar dig för att påstå så här extremt dumma saker. Det hjälper folk att förstå att dina mindre uppenbara dumheter, högtalar/signal-kablar, också är strunt 
Ge mig gärna en rejäl symbolisk örfil genom att i ett vetenskapligt test bevisa det du påstår.
Redigerat av Loco.spk, 15 June 2017 - 17:44.
Postad 15 June 2017 - 18:03
Dakota 57
-
Dakota 57
-
Lärjunge
-
-
420 inlägg
Jag visste att jag skulle få skäll när jag skrev om vårt test , men att bli kallad narkoman är väl i alla fall lite grovt.
Postad 15 June 2017 - 18:12
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Jag visste att jag skulle få skäll när jag skrev om vårt test , men att bli kallad narkoman är väl i alla fall lite grovt.
Sa inte att du var narkoman, bara att du verkar röka svamp. Börjar bli dags att backa upp dina påståenden nu, för det ligger inte ett uns av sanning i dem.
Postad 15 June 2017 - 18:18
Bengt7
-
Bengt7
-
Rookie
-
5 inlägg
Mja nu hörde ju jag också skillnad när vi provlyssna, Det var kanske inte en drastiskt ljudskillnad men den var där.
Postad 15 June 2017 - 18:20
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Mja nu hörde ju jag också skillnad när vi provlyssna, Det var kanske inte en drastiskt ljudskillnad men den var där.
Ju mindre ljudskillnad desto större bättre guldöra? Borde ju vara superenkelt för er att klippa alla rätt på Zartoks test.
Postad 15 June 2017 - 18:34
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3396 inlägg
Är det i Bengts musikrum ni hänger när ni gör dessa "tester"? Isåfall hoppas jag innerligt att det akustikbehandlats ordentligt där sedan bilden togs. 
Postad 15 June 2017 - 18:38
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Kul att se att dessa upplevda ljudskillnader kan väcka sådan vrede hos en del.
Men att avkräva bevis för något som man tycker sig höra blir ju bara att sparka sig trött, eller?.
Är det någon här som tror att det finns ett konkret bevis för detta som inte skulle kunna förklaras bort.
Det finns väl heller inget definitivt svar på vilka egenskaper som skulle förhöja ljudupplevelsen i aktuell anläggning som kan vara färgad åt precis vilket håll som helst och sedan är det den individuella smaken vi pratar om så hur skulle detta kunna bevisas.
Precis lika omöjligt som att bevisa att en högtalare skulle falla alla i smaken vid jämförelse med en annan.
Redigerat av Blåtand, 15 June 2017 - 18:44.
Postad 15 June 2017 - 18:38
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Nu får du fan sluta röka svampar. Ska du fortsätta med fina tramsiga påståenden får du fan se till att anta Zartoks utmaning!
Dagens bästa kommentar!
Postad 15 June 2017 - 18:43
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Hur testade ni?
Blindtest eller öppet?
Postad 15 June 2017 - 18:51
Bengt7
-
Bengt7
-
Rookie
-
5 inlägg
Det är väl snarare så att det ska vara så likt från gång till gång. inget får påvärka ljudet mer än kablarna eller vad det nu e man testar,
Sen hur rummet ser ut spelar väl mindre roll. Trots vad som skrivs här om kablar, ström och koppar, så hörs skillnad , ibland låter billigare kablar bättre,
jag har ingen aning om varför. Är jag piggare. tröttare. vill jag lyssna när vi testar. sånt spelar roll.
Postad 15 June 2017 - 18:57
Bengt7
-
Bengt7
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag lyssna medan kompisen böt ksblar. Jag hadde inte mycket koll på vad han gjorde.
Postad 15 June 2017 - 19:16
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3396 inlägg
Kul att se att dessa upplevda ljudskillnader kan väcka sådan vrede hos en del.
Överdriver du mycket, eller har du orimlig nivå på vad du kallar vrede? Jag ser ingen som helst vrede hos någon här. Mer folk som är trötta på folk som om och om igen talar om för oss att det ÄR skillnad men som aldrig är villiga att faktiskt bevisa det.
Det är väl snarare så att det ska vara så likt från gång till gång. inget får påvärka ljudet mer än kablarna eller vad det nu e man testar,
Ja, jag påpekade bara att det återigen visar sig att en av de kabeltroende har ett av de värsta rum jag sett akustiskt sätt. Det är ett mönster 
jag har ingen aning om varför. Är jag piggare. tröttare. vill jag lyssna när vi testar. sånt spelar roll.
Bingo! DET spelar roll, inte kabeln.
Postad 16 June 2017 - 17:50
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Överdriver du mycket, eller har du orimlig nivå på vad du kallar vrede? Jag ser ingen som helst vrede hos någon här. Mer folk som är trötta på folk som om och om igen talar om för oss att det ÄR skillnad men som aldrig är villiga att faktiskt bevisa det.
Dåligt ordval möjligen men det är jag knappast den förste som gör sig skyldig till här.
Svamppundare är väl inte något man kallar folk man respekterar?
Är man ute efter faktum så är det ett sådant att vi bor i en demokrati med åsiktsfrihet och yttrandefrihet.
Man måste inte acceptera andras sanningar och det gäller åt båda hållen.
Eftersom upplevelser inte går att bevisa hoppas jag att du efter alla dina försök att avkräva bevis inser att det är lika meningslös som att lägga sig på rygg och sparka sig trött, om det nu är bevis du faktiskt söker och inte ett skäl att klanka på andras synsätt.
Postad 16 June 2017 - 18:00
Unregistereda20bdeaa
-
Unregistereda20bdeaa
-
Rookie
-
6 inlägg
Dåligt ordval möjligen men det är jag knappast den förste som gör sig skyldig till här.
Svamppundare är väl inte något man kallar folk man respekterar?
Är man ute efter faktum så är det ett sådant att vi bor i en demokrati med åsiktsfrihet och yttrandefrihet.
Eftersom upplevelser inte går att bevisa hoppas jag att du efter alla dina försök att avkräva bevis inser att det är lika meningslös som att lägga sig på rygg och sparka sig trött, om det nu är bevis du faktiskt söker och inte ett skäl att klanka på andras synsätt.
men suck, personen kanske upplever skillnad (precis som patienter gör i placebo studier) men att det faktiskt finns en hörbar skillnad, Nej.
således lurar han bara sig själv då han vet att ena kabeln är dyrare och att man förväntas tycka den är bättre. Därför kan han uppleva att den är bättre.
Vinkännare är en annan typ av skojare, då de gång på gång misslyckas med att identifiera druvor i blindtester.
Redigerat av Unregistereda20bdeaa, 16 June 2017 - 18:01.
Postad 16 June 2017 - 20:01
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Jag lyssna medan kompisen böt ksblar. Jag hadde inte mycket koll på vad han gjorde.
Jag har svårt att värdera testet från den beskrivningen med det låter öppet. Om du testar samma prylar men i ett kontrollerat blindtest så brukar skillnaderna försvinna. Det är inte ovanligt att man hör skillnader i öppna tester.
Vinkännare är en annan typ av skojare, då de gång på gång misslyckas med att identifiera druvor i blindtester.
Menar du att vinkännare inte känner skillnad på olika viner?
Postad 16 June 2017 - 20:12
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Menar du att vinkännare inte känner skillnad på olika viner?
Gång på gång har vintester med s.k. proffs(de är FÖR MÅNGA och det gäller inte alla vinkännare) gått bet på de dyra fina och röstat på det billiga enkla. Ändå köper folk dyrvinet, märkligt. I mina ögon och öron krävs det mer än eventull utbildning/diplom/licens eller annat pappersark eller knappnål för att verkligen känna skillnad på smaker. Hos mig ligger det i att alltid vara prestigelös och ödmjuk inför alla intryck, det skapar hos mig ett större och ärligare andrum för återspegling av ljud eller smak. Då blir det inte fel vid lyssning eller smakprover. Såvida inte smaklökarna är helt satta ur spel alternativt basmangel på hög nivå för att sedan lyssna in på subkalibrering med 80-tals europress på vinyl med Prince. Dumt att blanda äpplen och päron, men upplevd smak och tycke är just upplevd smak och tycke. Min far är ett superexempel på önskan till att känna/kunna Cognac, men stackarn haltar extremt gällande smaker och förstår inte skillnad vid provning av flera på samma gång. Däremot njuter han när han prövar var för sig. Och det får väl duga. Han förstår ju inte bättre. 

Redigerat av PML73, 16 June 2017 - 20:13.
Postad 16 June 2017 - 21:21
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Min fråga gällde väl egentligen om man kan identifiera vin baserast på skillnader i smak, t ex mellan olika druvor. Att det är svårt att koppla smakupplevelse till pris vet jag om. Men jag har sett vinkännare identifiera viner i blindtest. 
Men vi släpper den OT diskussionen .
Postad 17 June 2017 - 00:36
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3396 inlägg
Ja verkligen.
Ja. Vad exakt är det du har problem med? Att jag begär lite substans för vad någon påstår? Det tycker jag nog att man som påstående part kan stå ut med, eller? Båda parter får komma till tals? T.o.m. i en demokrati? 
Jag har inga problem med vad folk UPPLEVER, det borde du faktiskt veta efter alla diskussioner du varit med i. Lite besviken att läsa det du precis skrev.
Postad 17 June 2017 - 04:48
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Min fråga gällde väl egentligen om man kan identifiera vin baserast på skillnader i smak, t ex mellan olika druvor. Att det är svårt att koppla smakupplevelse till pris vet jag om. Men jag har sett vinkännare identifiera viner i blindtest. 
Men vi släpper den OT diskussionen .
Ja jag kan det, och troligen du också. Jag tror alla kan det. Men det gäller ju att vara ödmjuk inför uppgiften. Samt att inga tillsatser använts för att ändra på dryckens karaktär. Då blir det lite kinkigt... 
Edit: Tillbaks till topic
Redigerat av PML73, 17 June 2017 - 04:48.
Postad 17 June 2017 - 06:27
Dakota 57
-
Dakota 57
-
Lärjunge
-
-
420 inlägg
Angående Bengts rum som Loco sågade jämt med fotknölarna och ansåg bara av en bild att det var vanligt att det såg ut så hos alla som hade intresse av att testa olika saker , i detta fallet strömkablar , hadde ju kunnat fråga på ett snällt vis hur det såg ut utanför bilden men valde att inte göra detta utan bara kallade det en katastrof i tron att vi inte vet ett dugg om rumsakustik.
Det som inte syns på bilden är att det på golvet ligger det den tjockaste heltäckningsmatta han kunde få tag på , denna täcker hela golvet , ungefär en meter framför högtalarna hänger från golv till tak tjocka tygdraperier som är lite över en meter breda , bakom dessa har han hängt äggkartonger , också från golv till tak , ungefär lite över 3 meter bakom högtalarna står den största 3 sitsiga tygsoffa dom kunde få in i rummet och bakom denna finns ett fönster som också har ett par tjocka gardiner som han brukar ha fördragna för den mesta tiden.
Nu är inte rummet uppmätt på något vis men att bara kalla det en katastrof rakt av är så långt från sanningen det bara går , jag har varit där ett flertal gånger och rummet är faktiskt bra dämpat och det låter mycket bra när vi som , Loco uttryckte det , hängde där.
Angående Zarkovs test som alltid kommer upp så fort någon bara viskar någonting om kablar kommer förmodligen aldrig att genomföras , sist jag läste där så var det faktiskt en person som möjligen kunde ställa upp , hur har det gått så här långt med detta någon som vet , om nu någon skulle ställa upp och om möjligt klara testen inom felmarginalerna vilket jag inte heller tror att någon lyckas med i en helt främmande anläggning så kommer aldrig dessa diskussioner om kablars påverkan eller inte att upphöra för det finns nog folk som aldrig kan höra någon skillnad på ljudet oavsett vad som kopplas upp mellan vägguttag ,förstärkare , högtalare.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
→
Kablar
-
→
Ljudkablar för analog överföring
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|