Fyndläge för den som vill ha lcd!
Otroligt mycket Clouding Sony 65XE9305 ???
Sony Bravia KD-65XE9305 65" 4K Ultra HD (3840x2160) LCD Smart TV
(TV)
|
7
|
(10)
|
Inga priser |
Postad 21 February 2018 - 19:12
Postad 21 February 2018 - 19:14
Ha ha ha...satt precis och läste om denna , fast priset var ju rätt så högt med
Vem vet kanske denna också sänks mer....detta året ?
Köp! ![]()
När du ser HDR bilden på den så ser du direkt att du har fått valuta för pengarna
Det finns ingen bättre LCD tv.
DX900an är nära men den säljs inte längre.
frågan är hur länge ZD9an säljs?
Postad 21 February 2018 - 19:26
Allt är ju relativt men 25900:- för 65zd9 är riktigt billigt.
Köp!
När du ser HDR bilden på den så ser du direkt att du har fått valuta för pengarna
Det finns ingen bättre LCD tv.
DX900an är nära men den säljs inte längre.
frågan är hur länge ZD9an säljs?
Hade allvarligt funderat på den om den hade varit närmare 20 än 25....
Frågan är vad frugan hade tyckt...
Sedan om man läser på Rting så verkar det som att den inte är så bra på rörelsehantering, dvs att det blir spår efter tex en tennisboll osv ....
Men den verkar ju vara en riktigt grym tv.....
Sedan kan man säkert få clouding osv på den, men risken är väl mindre med så många zoner och bakbelyst ?
Ja hur länge den finns kvar vet man ju inte, när kom den ut för första gången ?
Redigerat av mstoltz, 21 February 2018 - 19:27.
Postad 21 February 2018 - 19:52
Hade allvarligt funderat på den om den hade varit närmare 20 än 25....
Frågan är vad frugan hade tyckt...
Sedan om man läser på Rting så verkar det som att den inte är så bra på rörelsehantering, dvs att det blir spår efter tex en tennisboll osv ....
Men den verkar ju vara en riktigt grym tv.....
Sedan kan man säkert få clouding osv på den, men risken är väl mindre med så många zoner och bakbelyst ?
Ja hur länge den finns kvar vet man ju inte, när kom den ut för första gången ?
Sony ZD9 kom på hösten 2016, den kommer vara kvar i år i alla fall. Kanske kommer nån ny till IFA-mässan i Berlin.
Redigerat av Gallo69, 21 February 2018 - 19:56.
Postad 21 February 2018 - 19:52
Där e nog dx900 mycket bättre
Postad 21 February 2018 - 19:56
X900an kan inte ha många zoner när den ser ut så där.
nån som har siffror på det?
En normal FALD ser ut så här i svärtan.
normal =300+ zoner
https://www.youtube....GEX61NAik&t=83s
Vad e det för demo dom kör där? Vet du?
Postad 21 February 2018 - 20:03
Sony ZD9 kom på hösten 2016, den kommer vara kvar i år i alla fall. Kanske kommer nån ny till IFA-mässan i Berlin.
Ok men då kanske den säljs ut för bättre pris detta året....kan ju alltid hoppas.
Men 25.990 kr kommer jag inte att kunna ge för frugan.....he he
Har den samma ljusstyrka som XE9305 tro ?
Frågan är också hur ZD9 är med så kallad Blooming ??
Har läst att xe9005 har 45 zoner. Men även hört 35. Så det e inte mycket.
Där e nog dx900 mycket bättre
Har också läst nått i stil med det, samt att xe9305 har 3 gånger mer zoner, runt 72 eller något i den stilen.
Redigerat av mstoltz, 21 February 2018 - 20:04.
Postad 21 February 2018 - 20:22
Postad 21 February 2018 - 20:23
Här är lite om just ZD9.
Jättebra för film och tv, men mindre bra för spel och sport tydligen.
Kanske stämmer detta om motion trail som Rting skrev om ?
https://www.youtube....h?v=1eW54NGZMTs
Redigerat av mstoltz, 21 February 2018 - 20:24.
Postad 21 February 2018 - 20:24
Tveksamt. Måste vara en demo för att sälja mer samsung. De samsung på bilden hade för bra svärta tycker jag. Det var ju stor skillnad mot de andra.
Men man ser hur dimmingen arbetar? På sonyna alltså...samsung verkar ju suspekt
Redigerat av mikkiz, 21 February 2018 - 20:44.
Postad 21 February 2018 - 20:32
Vad e det för demo dom kör där? Vet du?
Pioneer Kuro experience Demo från 2008
http://www.demo-worl...ence-disc-2008/
har funnits en länk till nedladdning förut men inte längre.
en liknande demo finns här på 15Gb
Pioneer Kuro Summer 2008 demo
http://www.avsforum....o-download.html
Mycket svärta och kontrast att testa
Postad 21 February 2018 - 20:39
Men 25.990 kr kommer jag inte att kunna ge för frugan.....he he
Har den samma ljusstyrka som XE9305 tro ?
Frågan är också hur ZD9 är med så kallad Blooming ??
Har också läst nått i stil med det, samt att xe9305 har 3 gånger mer zoner, runt 72 eller något i den stilen.
några lunchbjudningar så borde det vara löst ![]()
allvarligt nu
ang framtidssäker så tippar jag att ZD9an kommer stå sig riktigt bra dom närmsta 5 åren
det ska mycket till innan en fald lcd blir bättre än så där.
även för HDR så finns det mängder med ljusstyrka på 1800 nits.
lägg på matchade färgvolym så blir det svårslaget.
tv apparaterna måste nog upp i 4000 nits innan man ska se en ordentlig skillnad mot ZD9an och det kommer nog att dröja.
det spelar nog ingen roll vad du frågar om med ZD9an jämfört med andra LCDer.
den är helt enkelt bäst på allt.
köper du den så vore det intressant att höra kommentaren efter och jämförelsen med clouding tvn du har nu.
om inte annat köp hem och testa i 30 dagar
du kommer att behålla den trots priset
Postad 21 February 2018 - 20:44
Stämmer detta?
hmm
ljusstyrkan på ZD9an tror jag säkert är 3 gånger så hög som Q9an
edge lit kan omöjligt få lika hög ljussyrka på så små objekt som en fald (utan att lysa upp hela svärtan då)
mer intressant hade varit att jämfört alla vid samma ljusstyrka
då hade ZD9an kammat hem det.
Redigerat av sune bejas, 21 February 2018 - 20:51.
Postad 21 February 2018 - 21:44
några lunchbjudningar så borde det vara löst
allvarligt nu
ang framtidssäker så tippar jag att ZD9an kommer stå sig riktigt bra dom närmsta 5 åren
det ska mycket till innan en fald lcd blir bättre än så där.
även för HDR så finns det mängder med ljusstyrka på 1800 nits.
lägg på matchade färgvolym så blir det svårslaget.
tv apparaterna måste nog upp i 4000 nits innan man ska se en ordentlig skillnad mot ZD9an och det kommer nog att dröja.
det spelar nog ingen roll vad du frågar om med ZD9an jämfört med andra LCDer.
den är helt enkelt bäst på allt.
köper du den så vore det intressant att höra kommentaren efter och jämförelsen med clouding tvn du har nu.
om inte annat köp hem och testa i 30 dagar
du kommer att behålla den trots priset
Ha ha, så dyra middagar som det kommer krävas kostar nog hela tv ![]()
Ja jag kommer absolut att ha den i tanken, men kommer nog inte kunna köpa den om den inte sjunker i pris lite till.
Ska bli intressant att se vad Sony säger nu om cloudingen på min tv, om dom bytar ut den eller inte .
Postad 21 February 2018 - 22:19
Ljusstyrka?
Ingen risk för banding eller vad det heter?
Priset?
Inbränningar verkar ju inte vara nått större problem med oled?
Postad 22 February 2018 - 07:35
Finns det egentligen någon fördel idag med lcd mot oled?
Ljusstyrka?
Ingen risk för banding eller vad det heter?
Priset?
Inbränningar verkar ju inte vara nått större problem med oled?
Finns ju fördelar och nackdelar med båda teknikerna.
Men om vi tar fördelarna mot Oled som jag ser det är:
1. Ingen risk för inbränningar
2. Bättre ljusstyrka
3. Priset
Som sagt finns ju både för och nackdelar med båda teknikerna.
Gäller bara att priotera lite vad man ska använda det till och hur mycket man är beredd att lägga.
Är det någon som vet hur många nits det är på XE9305 och på ZD9 ?
Samt hur många zoner ?
Pratar om 65 tum.
Postad 22 February 2018 - 09:54
Skulle vara intressant o ser hur era skärmar ser ut som inte stör er på cloudingen. Börjar tro att det inte finns några xe9305 utan clouding.
Det som är sjukt är att alla jag har haft har nästan samma clouding till vänster av skärmen. Och även trådskaparens skärm.
Bifogad fil(er)
Postad 22 February 2018 - 09:58
Köpte en till xe9305 igår för att se om jag kunde ha lite mer tur denna gång. Men värst av dom jag haft hittills.
Skulle vara intressant o ser hur era skärmar ser ut som inte stör er på cloudingen. Börjar tro att det inte finns några xe9305 utan clouding.
Det som är sjukt är att alla jag har haft har nästan samma clouding till vänster av skärmen. Och även trådskaparens skärm.
Hur får du fram den där cloudingen? Alltså vad visas på tvn?
Postad 22 February 2018 - 10:00
Stänger av local dimming, sen söker jag på Black screen på Youtube bara.Hur får du fram den där cloudingen? Alltså vad visas på tvn?
Sen ska det vara väldigt mörkt i rummet för att se hur skärmen verken ser ut med cloudingen.
Redigerat av Unregistered697ee3ef, 22 February 2018 - 10:04.
Postad 22 February 2018 - 10:04
Köpte en till xe9305 igår för att se om jag kunde ha lite mer tur denna gång. Men värst av dom jag haft hittills.
Ja det är lite för mycket tycker jag.
Visst att det förekommer cloudingen, men detta tycker jag är för mycket.
Du verkar ha fått nästan lika mycket som jag har på min.
Jag har bestämt mig för att INTE behålla den.....
Nu när man vet att det finns där så sitter det i huvudet hela tiden när man ska titta eller spela ![]()
Då tar jag hellre dom pengarna och väntar...... Vet ej om jag ska testa en bakbelyst med många zoner.
Visst kostar mer men hade varit svinkul att prova....ZD9 är jag riktigt sugen på.
Mikkiz..... Jag ser cloudingen om jag tex:
1. sätter tv på tex HDMI 4 ( vilket jag inte har någon källa inkopplad på )
2. Spelar och i vissa mörka scener ser man det..... tydligare blir det om man sätter läget på "grafik" istället för "Spel / Game "
3. ibland ser man även lite på vanlig tv.
Sedan vet jag inte om jag kommer att störa mig lite på bloomingen.... i början störde jag mig inte så mycket men nu reagerar man lite på det.
Fast det kan ju vara för att man blir mer och mer petig.....lite får man kanske offra ![]()
Postad 22 February 2018 - 10:06
Ja det är lite för mycket tycker jag.
Visst att det förekommer cloudingen, men detta tycker jag är för mycket.
Du verkar ha fått nästan lika mycket som jag har på min.
Jag har bestämt mig för att INTE behålla den.....
Nu när man vet att det finns där så sitter det i huvudet hela tiden när man ska titta eller spela
Då tar jag hellre dom pengarna och väntar...... Vet ej om jag ska testa en bakbelyst med många zoner.
Visst kostar mer men hade varit svinkul att prova....ZD9 är jag riktigt sugen på.
Mikkiz..... Jag ser cloudingen om jag tex:
1. sätter tv på tex HDMI 4 ( vilket jag inte har någon källa inkopplad på )
2. Spelar och i vissa mörka scener ser man det..... tydligare blir det om man sätter läget på "grafik" istället för "Spel / Game "
3. ibland ser man även lite på vanlig tv.
Sedan vet jag inte om jag kommer att störa mig lite på bloomingen.... i början störde jag mig inte så mycket men nu reagerar man lite på det.
Fast det kan ju vara för att man blir mer och mer petig.....lite får man kanske offra
När man sätter på HDMI 4 utan nåt inkopplat dimmar den ändå ner lite. Sök på Black screen i Youtube appen och stäng av local dimming. Så får du ser hur den skärm egentligen ser ut.
Postad 22 February 2018 - 10:12
När man sätter på HDMI 4 utan nåt inkopplat dimmar den ändå ner lite. Sök på Black screen i Youtube appen och stäng av local dimming. Så får du ser hur den skärm egentligen ser ut.
Ska testa detta också...herregud om man ser det tydligt när man tex spelar med local dimming, vågar man ju knappt se det med local dimming avstäng.
Postad 22 February 2018 - 10:15
Ska testa detta också...herregud om man ser det tydligt när man tex spelar med local dimming, vågar man ju knappt se det med local dimming avstäng.
Det kan funka om du masserar skärmen försiktigt med en microfiberduk att få bort lite cloudingen. Värt ett försök
Postad 22 February 2018 - 10:24
Nu är det ju inte becksvart i rummet dock, men drog för så mycket det gick
Postad 22 February 2018 - 10:24
Det kan funka om du masserar skärmen försiktigt med en microfiberduk att få bort lite cloudingen. Värt ett försök
Ska man ha olja på med ? ![]()
Skämt och sida..... Kan ju absolut vara värt ett försök, har inget att förlora.
Men om panelen är ojämn från början, är inte risken att det kommer tillbaka efter en tid tro ?
Mikkiz..... du måste haft en jäkla tur med din ![]()
Prova göra det när det är beckmörkt , ögat kan ju luras med lite ljus,
Redigerat av mstoltz, 22 February 2018 - 10:25.
Postad 22 February 2018 - 10:28
Testade youtubeappen med local dimming av...ser i princip inget. Kan skymta lite nere till höger som mina tidigare bilder visade.
Nu är det ju inte becksvart i rummet dock, men drog för så mycket det gick
Då verkar du vunnit på lottot Grattis:) Ta gärna en bild sen när det är mörkare o posta här. Skulle vara intressant o se hur en bra ser ut.
Postad 22 February 2018 - 10:30
Kollar dock aldrig på tvn i helt beckmörkt rum så det e inget problem för min del.
Postad 22 February 2018 - 10:32
Kan försöka fota om det går när det e helt mörkt.
Kollar dock aldrig på tvn i helt beckmörkt rum så det e inget problem för min del.
Nej förstår men skulle vara kul o se skillnaden
Postad 22 February 2018 - 10:35
Postad 22 February 2018 - 10:38
Ser ni clouding om ni går in på home menyn och blädrar längst ner?
Ja på den senaste xe9305 gör jag det.
Postad 22 February 2018 - 10:40
Bifogad fil(er)
Postad 22 February 2018 - 10:44
Fick fram lite clouding på min på homeskärmen. Tycker dock det nästan syns mindre i verkligheten. Kamera förstärker det.
Jo kamera förstärker lite absolut. Men du verkar ändå ha en del nere till höger. Skulle vara intressant o se hur vänster sidan från mitten o upp ser ut. Verkar vara just där det är värst för oss andra.
Postad 22 February 2018 - 10:46
Redigerat av mikkiz, 22 February 2018 - 10:47.
Postad 22 February 2018 - 10:49
Men hur kunde jag inte se något när ja körde youtube black screen trots jag stängde av dimmingen? Den verkar ändå va aktiv?
Postad 22 February 2018 - 10:59
Fan alltså... synd. Var sååå nära att köpa en för 17k.
Jag är väldigt nyfiken på om dessa "rea" exemplar är "skiten som blev över/returnerad och ompackad". Det jag undrar hur dessa TVn såg ut första 3 månader efter release när folk (om folk ... någon) betalade fullpris 30k+. Jag kan aldrig tänka mig att alla positiva betyg TVn fick i början av livscykeln var gjord på exemplar med så jäkla mycket clouding som ni visar.
Postad 22 February 2018 - 11:01
Känns som man gjorde bra val på C7
Visst jag saknar android men kan alltid köra det via chromecast
Postad 22 February 2018 - 11:04
Blir sån bugg ibland. Jag fick stänga av Youtube appen och ändra inställningar när jag hade Black screen videon igång
Aja skitsamma. Jag märker inte av det med local dimmingen på iaf så orkar inte ödsla mer energi på det
Postad 22 February 2018 - 11:05
Åter igen jag väljer clouding över all GROTESK banding o röd/rosa tint varje dag i veckanKänns som man gjorde bra val på C7
Som jag sett att även din oled lider av efter du postade bilder i LG oled tråden
Redigerat av Unregistered697ee3ef, 22 February 2018 - 11:08.
Postad 22 February 2018 - 11:06
Känns som man gjorde bra val på C7
Ja Ironse vi VET att din c7 e bäst. Du behöver inte klanka ner på sony hela tiden....eller?
Postad 22 February 2018 - 11:06
Aja skitsamma. Jag märker inte av det med local dimmingen på iaf så orkar inte ödsla mer energi på det
Nej du ska inte lite fel om det är inget du märker av o inte stör dig av
Postad 22 February 2018 - 11:07
Ja Ironse vi VET att din c7 e bäst. Du behöver inte klanka ner på sony hela tiden....eller?
Hela tiden? Men då kan vi lägga ner alla klagar på clouding på 930 hela tiden med då?
Eller har bara vissa rätt yttra sig?
Postad 22 February 2018 - 11:08
Nej du ska inte lite fel om det är inget du märker av o inte stör dig av
Hade jag stört mig på det så hade nog tvn åkt tillbax. Cloding finns väl mer el mindre på alla led.
Förutom på dom med väldigt många zoner eventuellt då kanske.
Postad 22 February 2018 - 11:10
Hela tiden? Men då kan vi lägga ner alla klagar på clouding på 930 hela tiden med då?
Haha men du äger väl ingen xe9305?
Hade jag stört mig på det så hade nog tvn åkt tillbax. Cloding finns väl mer el mindre på alla led.
Förutom på dom med väldigt många zoner eventuellt då kanske.
Jo så är det nog. Bara sorgligt att det verkar var så mkt mer nuförtiden. 2015 köpte jag en samsung js9005 och den lider inte av någon clouding alls.
Postad 22 February 2018 - 11:12
Alla har rätt å yttra sig. Tycker bara som det enda du gör är å klaga på sony och berätta hur nöjd du är med c7.
Det tillför inte så mycket till tråden och blir bara tröttsamt.
Haha men du äger väl ingen xe9305?
Jo så är det nog. Bara sorgligt att det verkar var så mkt mer nuförtiden. 2015 köpte jag en samsung js9005 och den lider inte av någon clouding alls.
Håller med!
Postad 22 February 2018 - 11:16
Alla har rätt å yttra sig. Tycker bara som det enda du gör är å klaga på sony och berätta hur nöjd du är med c7.
Håller med!
Skulle vara kul och dela lite settings och ider till bra inställningar till varandra mikkiz?
Postad 22 February 2018 - 11:19
Skulle vara kul och dela lite settings och ider till bra inställningar till varandra mikkiz?
Du får fråga snällt
Postad 22 February 2018 - 11:26
Fan alltså... synd. Var sååå nära att köpa en för 17k.
Jag är väldigt nyfiken på om dessa "rea" exemplar är "skiten som blev över/returnerad och ompackad". Det jag undrar hur dessa TVn såg ut första 3 månader efter release när folk (om folk ... någon) betalade fullpris 30k+. Jag kan aldrig tänka mig att alla positiva betyg TVn fick i början av livscykeln var gjord på exemplar med så jäkla mycket clouding som ni visar.
Ja det undrade jag med...den var ju så lovad osv...... .
Kan inte tro att folk som betalade mellan 30-40.000 kr för tv i början nöjde sig med denna sorts clouding.
Att komma undan clouding helt är sällsynt, men beror på hur mycket man kan leva med.
Håller med!
Håller med...
Ang min tv så åker den tillbaka, inget snack om saken.....
Jag kan inte leva med så mycket clouding....
Samt att högtalarna slutar att fungera i bland, och ibland låter dom som om man pratar i en gammal kaffeburk.
Ibland låter dom som en laser....skitskumt !!
Sedan om dom skulle erbjuda mig en annan xe9305 ( vilket jag vet att dom inte har hemma ) så tror jag nog att jag väntar och sr om kanske ZD9 sjunker lite i pris eller inte.
Sa till frugan på skarpen idag...he he ( ljuger lite här ) men jag talade om för henne lite sådär snällt och med len röst....
Att vi måste ha en ny tv eftersom vår andra börjar bli väldigt gammal och omodern....och att detta är en sak som hela familjen får nytta av och som man använder VARJE dag..... så lika bra att köpa något ordentligt som håller i några år i alla fall ![]()
Redigerat av mstoltz, 22 February 2018 - 11:29.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7
Sony Bravia 2017 - bl a 4K OLED
19 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?