Corona och hur den sprids och är aktiv
2286 svar till detta ämne
Postad 06 december 2020 - 13:25
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Buddy,
Den dag du sätts i arbete där det ibland blir kritiska ögonblick som måste åtgärdas kommer du förstå varför det inte fanns eller var tal på skyddsutrustning när alternativet hade varit en nästan 100% smittrisk för avdelningens personal.
Ok, jag förstår nu. Har du skrivit en skaderapport?
Postad 06 december 2020 - 14:44
Dr. Zaius
-
Dr. Zaius
-
Mästare
-
-
3 587 inlägg
Följer Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer så gott jag kan och har klarat mig från att bli smittad vad jag vet. Känner heller ingen som är eller har varit smittad.
Folkhälsomyndigheten
https://www.folkhalsomyndigheten.se
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
https://www.msb.se
Krisinformation.se
https://www.krisinformation.se
Postad 06 december 2020 - 14:48
Johan_i_burken
-
Johan_i_burken
-
Mästare
-
-
3 637 inlägg
Ok, jag förstår nu. Har du skrivit en skaderapport?
Jag kan nästan garantera dig att en tillbudsrapport är skriven.
Postad 06 december 2020 - 15:04
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 317 inlägg
Följer Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer så gott jag kan och har klarat mig från att bli smittad vad jag vet. Känner heller ingen som är eller har varit smittad.
Ja, problemet är att allt färre följer rekommendationerna. Det är därför spridningen ökar, och när det har nått en viss punkt är det helt utom kontroll. Det är ju samma sak i nästan alla länder som har haft lockdown, precis som jag och andra skrev i den andra tråden. När det öppnas upp, och/eller när det inte tas på allvar längre, så ökar spridningen. Inte direkt rocket science.
Den enda långsiktiga lösningen är vaccin. Att ha haft covid ger ju också ett visst skydd, men det är en klen tröst för de som... dör.
Folk i allmänhet har inte förstått det där med att ta personligt ansvar. Det är alltid någon annan som ska lösa problemen. Skyll på FHM och/eller Anders Tegnell. Skyll på "alla som tvunget ska åka och handla samtidigt", för att sen själv göra exakt samma sak.
För ett par veckor sedan markerade regeringen tydligt att det inte är läge att besöka köpcenter. Dagen efter körde jag förbi Väla Centrum i Helsingborg (körde förbi, gick inte in). Det var proppfullt på parkeringen, precis som om inget hade hänt.
Om man tröttnar på att en flygresa är lång, så öppnar man inte dörren och hoppar ut.
Sen är det inte fel att vara kritisk mot åtgärder och uttalanden såklart. Tegnell är ju bra på att säga "det verkar plana ut" när kurvan pekar rakt uppåt t ex. 
Redigerat av Ageve, 06 december 2020 - 15:07.
Postad 06 december 2020 - 15:48
Dr. Zaius
-
Dr. Zaius
-
Mästare
-
-
3 587 inlägg
Funkade bevisligen bra i våras när folk blev mer noggranna med att följa råden och rekommendationerna. Tar lite tid och är upp till oss själva men är övertygad om att vi snart ser en vändning i smittspridningen.
Redigerat av Dr. Zaius, 06 december 2020 - 15:48.
Postad 07 december 2020 - 07:46
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
553 inlägg
Oj här har det skrivits över helgen ser jag. Den poäng jag hade angående munskydd var framförallt att den funkar som en påminnelse. Jag vet inte hur det ser ut där ni bor men här i Örebro är det knappt ingen som håller avstånd. Jag kan räkna på en hand de situationer jag sett där folk faktiskt försöker hålla avstånd. Men efter att jag satt på munskydd så förändrades det helt. Jag upplever det alltså som att munskydden hjälper till för att öka avståndet mellan människor, inte tvärtom. Det finns förstås de som ändå inte bryr sig, men jag gör gärna allt för att minska risken. Ni som är kritiska till munskydd, har ni provat att gå ut bland folk med ett? Då menar jag i Sverige och där det går att hålla avstånd om man vill, t.ex. en livsmedelsbutik.
Kan tillägga att jag slutade gå i butiker (för att handla mat) när jag såg att andra vågen drog igång i slutet av september. Nu går jag bara in för att hämta paket om det inte går att få hem det och då blir det på en udda tid.
Angående om man känner någon som blivit smittad så känner jag massor med folk. I samtliga fall så har hela hushållet blivit smittad. Ett par har blivit allvarligt sjuka och ett fåtal har fortfarande men av sjukdomen. En dog, det var min fasters man som gick tillbaka och jobbade i sjukvården (med covid-patienter) när de behövde personal i Stockholm. Min faster blev väldigt dålig men tillfrisknade i hemmet.
Angående var folk blir smittade så tror jag statistiken kan vara lite vansklig. Detta då det är lättare att säga att man blev sjuk på en plats där man vet att någon annan smittad befann sig. Samtidigt som du kommer få färre träffar på mer publika platser med många okända personer, t.ex. lokaltrafik, puben osv.
Postad 07 december 2020 - 08:31
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Som jag förstått så börjar kanske vaccineringen idag i Storbritannien. Den första batchen med vaccin anlände igår.
Postad 07 december 2020 - 12:42
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Jag kan nästan garantera dig att en tillbudsrapport är skriven.
Faktiskt inte. Inte någon chef var intresserad av det. Oavsett. Jag är inte den som gnäller, spenderar tid med att producera istället.
Postad 07 december 2020 - 13:06
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Faktiskt inte. Inte någon chef var intresserad av det. Oavsett. Jag är inte den som gnäller, spenderar tid med att producera istället.
Om man vill försöka undvika att det händer igen så måste en anmälan skrivas, i detta fallet en skade/olycksfallsanmälan. Händelsen kan t.ex. orsakats av materialfel, felaktig montering etc.
Postad 07 december 2020 - 15:57
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Buddy,
Det är uppenbart att du inte förstår verkligheten utanför "papercuts". Rören var gamla och spruckna. Inget konstigt med det.
Postad 08 december 2020 - 08:35
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Nu är vaccinationen i Storbritannien igång
https://www.expresse...-coronaviruset/
Postad 08 december 2020 - 08:54
Dr. Zaius
-
Dr. Zaius
-
Mästare
-
-
3 587 inlägg
britain_churchill-copy.jpg 37,92K
1 Antal nerladdningar
Postad 08 december 2020 - 14:00
Dr. Zaius
-
Dr. Zaius
-
Mästare
-
-
3 587 inlägg
Från och med den 14 december gäller skärpta nationella föreskrifter och allmänna råd
om allas ansvar att förhindra smitta av covid-19. Samtidigt upphävs de lokala allmänna
råd som gällt i regionerna. Alla i samhället, både individer och verksamhetsansvariga,
har en skyldighet att vidta åtgärder för att förhindra smittspridning.
https://www.folkhals...r-storhelgerna/
Postad 08 december 2020 - 21:36
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Vad är en mindre krets?
En mindre krets är ett fåtal personer, men det går inte att säga en exakt siffra. Vilka och hur många som ingår i kretsen kan variera utifrån varje individs livssituation. För någon kan det vara några nära vänner, för någon annan den närmaste familjen
Sitat slut
Okej,bra att det lagas åtgärder,men hadde vorit tydligare med fasta grenser altså ett Max antall vänner som kan träffas.
Redigerat av Danke, 08 december 2020 - 21:36.
Postad 08 december 2020 - 21:54
somoene2
-
somoene2
-
Veteran
-
-
1 978 inlägg
Max 8 personer gäller. DU ska inte heller träffa personer som du inte bor med. Undvika att gå i butiker/köpcentran, åka kollektivt med mera.
Rätt enkelt att förstå och anpassa sig efter om man vill. Vill man istället leta kryphål och fundera i dagar hur lång en armlängd är så gör man det istället.
Postad 08 december 2020 - 21:57
Garrett
-
Garrett
-
Guru
-
-
6 980 inlägg
Dottern på 17år kan inte logga in på 1177, hon tänkte beställa tid för test... men går inte på just 1177... funkar på sparbanken etc... vad fasen Nån som vet vad det beror på?
Postad 08 december 2020 - 22:02
somoene2
-
somoene2
-
Veteran
-
-
1 978 inlägg
Dottern på 17år kan inte logga in på 1177, hon tänkte beställa tid för test... men går inte på just 1177... funkar på sparbanken etc... vad fasen Nån som vet vad det beror på?

Det kanske är överbelastat nu? 
Postad 08 december 2020 - 22:03
Garrett
-
Garrett
-
Guru
-
-
6 980 inlägg

Det kanske är överbelastat nu? 

Nä... kunde logga in på min... 
Postad 08 december 2020 - 22:24
edtjope
-
edtjope
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Dottern kanske inte har riktigt BankID utan så kallat säkerhetsid eftersom hon inte är myndig än? Var likadant för min dotter som också är 17. Fick gå till banken och fixa det.
Postad 08 december 2020 - 22:36
Garrett
-
Garrett
-
Guru
-
-
6 980 inlägg
Dottern kanske inte har riktigt BankID utan så kallat säkerhetsid eftersom hon inte är myndig än? Var likadant för min dotter som också är 17. Fick gå till banken och fixa det.
Det vanliga mobila bank id tror jag hon har, hon testade på den där testsidan.
Grabben på 13 år testade med sitt, då gick det...
Kanske får beställa nytt bank id på hennes telefon.? Men märkligt att det inte det funkar på just den sidan, och bank id giltigt till 23.03.03 eller nåt sånt där
Redigerat av Garrett, 08 december 2020 - 22:37.
Postad 09 december 2020 - 01:03
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2 850 inlägg
Vad är en mindre krets?
Vilka och hur många som ingår i kretsen kan variera utifrån varje individs livssituation. För någon kan det vara några nära vänner, för någon annan den närmaste familjen
Sitat slut
Okej,bra att det lagas åtgärder,men hadde vorit tydligare med fasta grenser altså ett Max antall vänner som kan träffas.
* Vänner ingår inte i en "närmsta" krets, punkt slut
* Närmsta krets är din fru/flickvän/man/pojkvän(eller annan hen du lever med) samt dina eller era barn, om ni har ett barn eller tolv barn, det spelar ingen roll. Fortfarande närmsta krets.
Det är inte antalet som är intressant utan hur nära dessa personer är för dig i ditt liv.
* Sunt förnuft . life
(citat stavas citat)
Redigerat av Falcy, 09 december 2020 - 03:52.
Postad 09 december 2020 - 11:56
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
* Vänner ingår inte i en "närmsta" krets, punkt slut
* Närmsta krets är din fru/flickvän/man/pojkvän(eller annan hen du lever med) samt dina eller era barn, om ni har ett barn eller tolv barn, det spelar ingen roll. Fortfarande närmsta krets.
Det är inte antalet som är intressant utan hur nära dessa personer är för dig i ditt liv.
* Sunt förnuft . life (citat stavas citat)
Svenska är svårt ja.
"Några få Nära vänner", ser inte jag på som några som bor i samma hus.
På skrivet som jag siterade rakt ut av åtgärder som ivärksättas 14 december, så står det inte en siffra tex 8.
Det står att det är olika för alla.
Det är inte riktigt tydligt. Men även andra länder har diffusa corona regler.
Frun vil på jul-kaffe med väninnorna, alla är nära vänner, dom blir vel i så fall 7 personer totalt...
Tex i Norge "bara nödvändiga resor i Norge",där måste dom efteråt gå ut i media och seja att å åka hem till Julafton är en nödvändig resa.
Redigerat av Danke, 09 december 2020 - 12:07.
Postad 09 december 2020 - 13:14
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Danke,
Detta behöver inte vara speciellt svårt. Vilka träffar du eller din fru i vardagen, d v s den närmaste familjen. Fortsätt träffa dom men inga fler.
Man skall inte utöka eller förändra sina kontakter just nu. Jag antar att din fru inte träffar sina väninnor så ofta utan detta är en julaktivitet. Då skall man inte göra den. Antalet 8 är inte det viktiga.
Säg hypotetiskt att någon av väninnorna är smittad. Då smittar hon ett antal personer som i sin tur smittar osv.
Tänk efter lite. Detta är väl inte så svårt egentligen? 
Postad 09 december 2020 - 13:35
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Att det så så sjukt svårt för vissa att förstå vad man ska och INTE ska göra i dessa tider.
https://www.regering...den-nya-normen/
Postad 09 december 2020 - 14:17
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Tycker ni att 70 cm är lämpligt avstånd att hålla? Borde vara lätt att besvara med ja eller nej
Redigerat av Buddypresley, 09 december 2020 - 14:46.
Postad 09 december 2020 - 14:35
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
"Låt firandet handla mindre om stress och måsten och mer om omtanke och gemenskap, sa vice statsminister Isabella Lövin."
Där ni Buddy och Danke, där har ni nått att bita i. 
Postad 09 december 2020 - 14:57
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Jo det är oklart, nära vänner... Etc
Om det var en siffra så kunne jag bara sagt nej.
Dom hänger jämt ihop,senaste har dom andra i gänget vorit ärja för att min fru inte har kommit i födelsedagskalas eller vorit med på julshopping i Uddevalla...
Och då var vi faktiskt i Karantän og virusprov pga att vi blivit förkyld Fra sonen som går i skolan.
Jag tror jag skall råda henne att stanna hemma, vi har vorit rätt aktsamma och hållit oss för oss själva,stannat hemma etc.
Strömstad är som en spökstad,så rätt ok att handla i en av stadens många affärer, men vi försöker att handla begränsad och tidligare på morgonen etc.
Det är bara bra att Sverige tar gräpp. Men rätt kommunikation är mycket viktigt. Om nogåt kann tolkas annorlunda så är det negativt.
Åt andra sidan så möjligen är det gynnsamt at inte ha en siffra, till exempel om alla firar 8, istället för att någon firar 3-6 personer.
Så jag läste det så tolkade jag att alla är olika, någon har två nära vänner,min fru har 6 nära vänner.
Får hoppas att inte det är många svenskar med många nära vänner...
Redigerat av Danke, 09 december 2020 - 15:06.
Postad 09 december 2020 - 15:09
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Om det var en siffra så kunne jag bara sagt nej.
Det kan du/ni ändå.
Postad 09 december 2020 - 15:31
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Danke,
Läs stycket "Begränsa ditt ungänge till en mindre krats" här: https://www.folkhals...r-storhelgerna/
Tycke du det är otydligt?
Din fru har "6 nära vänner" som i sin tur träffar hur många? Tänk lite.
Redigerat av Mr_Tom, 09 december 2020 - 15:32.
Postad 09 december 2020 - 16:05
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Frun stannar hemma, glad det inte blev någon diskussion.
Det du visar till är otydligt, men det är bara min åsikt. mindre grupp kunde vorit 4-5-6-7-8.
Jag tycker dom kunde hatt en siffra.
Men bara min åsikt, bra att det kommer rekommendationer från Staten.
Postad 09 december 2020 - 16:35
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Lyssna vad Löfven säger från ca 1:45 i länken jag postade, förstår man inte det så är det fan illa.
Postad 09 december 2020 - 16:35
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1 569 inlägg
Tycker ni att 70 cm är lämpligt avstånd att hålla? Borde vara lätt att besvara med ja eller nej
Är det svårt för dig att tänka själv? Du hänger upp dig på saker som du sedan kräver svar på från medlemmar på ett hembioforum. Du skulle passa bättre i någon hysterisk coronagrupp på facebook där du kan älta dina meningslösa frågor och diskussioner med likasinnade.
Redigerat av stabbe, 09 december 2020 - 16:37.
Postad 09 december 2020 - 16:42
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
En familjegrupp idag kan se så olika ut att det vore ren idioti att försöka årerge en siffra som speglar normal familjekonstellation.
Exempel 1
Två föräldrar ett barn = 3pers i närmsta krets
Två föräldrar tre barn = 5pers i närmsta krets
Nu till klurigare men vanlig variant.
Två sammanboende med barn från tidigare förhållanden.
Två plus två föräldrar plus sex barn plus två svärföräldrar som hjälper till med lämning och hämtning från skola dagis på veckobasis, = 12pers i närmsta krets
Som sagts, det är idiotiskt att försöka ge en siffra på vad som är normalt. Återigen gäller sunt förnuft. Detta begrepp sunt förnuft är tydligen svårare att sätta in i det praktiska livet än mycket annat.
Postad 09 december 2020 - 17:38
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Är det svårt för dig att tänka själv? Du hänger upp dig på saker som du sedan kräver svar på från medlemmar på ett hembioforum. Du skulle passa bättre i någon hysterisk coronagrupp på facebook där du kan älta dina meningslösa frågor och diskussioner med likasinnade.
Nej jag tänker själv och svarar nej på min ställda fråga. Hur svårt kan det va att svara ja eller nej?
Postad 09 december 2020 - 17:42
aeqvist87
-
aeqvist87
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
76.8cm har jag hört från en coronaprofessor. Det är det mest framgångsrika avståndet mot covid.
Är du på riktigt?
Om du kan gå 5m bakom en person, skulle du då gå närmare om staten sa att 70cm var lämpligt avstånd?
Postad 09 december 2020 - 18:24
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
76.8cm har jag hört från en coronaprofessor. Det är det mest framgångsrika avståndet mot covid.
Är du på riktigt?
Om du kan gå 5m bakom en person, skulle du då gå närmare om staten sa att 70cm var lämpligt avstånd?
Var det en svår fråga jag ställde?
Postad 09 december 2020 - 18:28
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
En familjegrupp idag kan se så olika ut att det vore ren idioti att försöka årerge en siffra som speglar normal familjekonstellation.
Exempel 1
Två föräldrar ett barn = 3pers i närmsta krets
Två föräldrar tre barn = 5pers i närmsta krets
Nu till klurigare men vanlig variant.
Två sammanboende med barn från tidigare förhållanden.
Två plus två föräldrar plus sex barn plus två svärföräldrar som hjälper till med lämning och hämtning från skola dagis på veckobasis, = 12pers i närmsta krets
Som sagts, det är idiotiskt att försöka ge en siffra på vad som är normalt. Återigen gäller sunt förnuft. Detta begrepp sunt förnuft är tydligen svårare att sätta in i det praktiska livet än mycket annat.
Närmaste vänner är nemd i skrivet, jag ser inte på det som nogån som bor i samma hus.
Det var bara detta som jag tycker var svårt att tolka. Samma hushåll har ingenting att seja, om en moster och en mormor etc så är detta ok.
Men jag stör mej lite på att dom inte sätter en gräns förr antal gäster.
Alla är olika sejer dom.. har du 20 stk farbror så är det typ ok...
Redigerat av Danke, 09 december 2020 - 18:31.
Postad 09 december 2020 - 18:31
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Förebilder för fyra armar mellan två kroppar. Två armar räcker alltså inte?
Postad 09 december 2020 - 18:38
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Jag kan dra tusen enmetersstreck på en meter framför mig och dig Danske. Alltså har vi ettusen meter streck mellan oss. Skulle det räcka?
Postad 09 december 2020 - 18:49
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Jag kan dra tusen enmetersstreck på en meter framför mig och dig Danske. Alltså har vi ettusen meter streck mellan oss. Skulle det räcka?
Det hadde iallefall vorit tydligare.. med metriska systemet, som väl även är godt kännd i Sverige???
Men mycket bra ni har tagit åtgärder. Nu är det samma i Sverige och Norge, skillnaden är att Norge har haft det så sedan typ Mai. Välkommen till kriget mot Corona.
Vaccination är på väg..
Redigerat av Danke, 09 december 2020 - 19:16.
Postad 09 december 2020 - 19:29
somoene2
-
somoene2
-
Veteran
-
-
1 978 inlägg
Närmaste vänner är nemd i skrivet, jag ser inte på det som nogån som bor i samma hus.
Det var bara detta som jag tycker var svårt att tolka. Samma hushåll har ingenting att seja, om en moster och en mormor etc så är detta ok.
Men jag stör mej lite på att dom inte sätter en gräns förr antal gäster.
Alla är olika sejer dom.. har du 20 stk farbror så är det typ ok...
Max 8 personer vid en sammankomst (glasklart)
Träffa inga andra som du inte bor med (glasklart)
Bor ni 2, 5 eller 10 under samma tak så är det ok (glasklart)
Det innebär att helst ska inte några andra komma till dig eller du till dom, oavsett jul/nyår fredagkväll eller vad det nu kan vara.
Om detta ändå måste göras så ske det helst ske utomhus och då är det fortfarande max 8 och avstånd som gäller!
Tuffa bud? ja men även nej. gilla läget, visa hänsyn och medmänsklighet. Det blir jul nästa år med.
Håll avstånd! finns tusentals skyltar uppsatta överallt i varje stad/butik etc. många skriver 1-2m (spelar ingen roll, håll avstånd är glasklart)
Jag kan inte förstå hur man inte kan fatta detta? Men det är väl som med mycket annat nuförtiden, folk är idioter i större utsträckning än man tidigare trott.
Sociala medier har vi ju som ett levande bevis för detta.
Redigerat av somoene2, 09 december 2020 - 19:34.
Postad 09 december 2020 - 19:31
aeqvist87
-
aeqvist87
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Var det en svår fråga jag ställde?
Var en ytterst subjektiv fråga så svaren spelar ingen roll. Men vill du ha svar så säger jag nej.
Varsågod!
Postad 09 december 2020 - 19:38
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Jo ni är originala, hela världen sejer 1 och 2 meter. Ni brukar armlängder.
Fel, hela världen pratar inte om meter, USA (som exempel) pratar om fot och armländer. Källa CDC: https://www.cdc.gov/...distancing.html
Vill man att detta skall vara besvärligt och man vill ifrågasätta så går det naturligtvis. För den som inte märkt det så är läget ganska allvarligt i Sverige och världen just nu. Jag kommer fortsättningsvis att lägga min tid på annat än armlängder och hur stor Dankes familj är . Den informationen tillför ingenting ur mitt perspektiv.
Postad 09 december 2020 - 19:54
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
4 889 inlägg
Nu håller jag med om att man bör göra exakt som det beskrivs här i tråden, dvs bara den närmsta familjen och det är vad jag har gjort sedan Mars och kommer fortsätta med. Men det är faktiskt inte det som det står så det är inte så konstigt att det skapar lite missförstånd.
På sidan står det "mindre krets" och inte "närmsta krets".
Det kan hända att jag har bott utomlands för länge, men jag associerar inte detta til familjen:
(har boldat det som vore märkligt beteende för en familj)
" Begränsa ditt umgänge till en mindre krets
Risken för att få, och sprida covid-19 vidare, ökar ju fler man träffar. Därför är det viktigt att begränsa antalet möten även under storhelgerna och att göra anpassningar. Att hålla avstånd, träffas utomhus eller digitalt minskar risken för smittspridning. Nya nära kontakter bör begränsas. Umgänge bör bara ske i en mindre krets. Du bör också undvika att ingå i flera olika kretsar. Ju färre som samlas desto bättre. Det är också viktigt att undvika aktiviteter och miljöer som innebär ökad risk för smitta, till exempel alla situationer där trängsel kan uppstå. "
Det enda sättet jag kan se att detta passar inn i en familj vore som noterats tidigare om man har gemensamma barn med två olika familjer alternativt mor och far-föräldrar. Jag tror dock inte att de flesta tolkar detta som enbart familj utan istället som närmsta vänner, dvs även folk som man faktiskt inte måste träffa.
Postad 09 december 2020 - 20:01
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Max 8 personer vid en sammankomst (glasklart)
Träffa inga andra som du inte bor med (glasklart)
Bor ni 2, 5 eller 10 under samma tak så är det ok (glasklart)
Det innebär att helst ska inte några andra komma till dig eller du till dom, oavsett jul/nyår fredagkväll eller vad det nu kan vara.
Om detta ändå måste göras så ske det helst ske utomhus och då är det fortfarande max 8 och avstånd som gäller!
Tuffa bud? ja men även nej. gilla läget, visa hänsyn och medmänsklighet. Det blir jul nästa år med.
Håll avstånd! finns tusentals skyltar uppsatta överallt i varje stad/butik etc. många skriver 1-2m (spelar ingen roll, håll avstånd är glasklart)
Jag kan inte förstå hur man inte kan fatta detta? Men det är väl som med mycket annat nuförtiden, folk är idioter i större utsträckning än man tidigare trott.
Sociala medier har vi ju som ett levande bevis för detta.
Det stod inte max 8 på 14.December åtgärderna.
Det stod man inte ville ge någon siffra då det är olika för alla...
Jag vet hva Statsministeren sa, (bra tal). Men det är hva som Staten skriver som gäller.
Hva jag förstår så var 8 personer regionala råd, 14 December är nasjonala råd.
Det stod ingen siffra i dom nasjonala råderna, jag läste igenom hela. Det stod att man inte ville ge några siffer, för alla är olika..
Fel, hela världen pratar inte om meter, USA (som exempel) pratar om fot och armländer. Källa CDC: https://www.cdc.gov/...distancing.html
Vill man att detta skall vara besvärligt och man vill ifrågasätta så går det naturligtvis. För den som inte märkt det så är läget ganska allvarligt i Sverige och världen just nu. Jag kommer fortsättningsvis att lägga min tid på annat än armlängder och hur stor Dankes familj är . Den informationen tillför ingenting ur mitt perspektiv.
Självklart du vet at amerikanerne har annat mätsystem? Blir kånstigt om vi i Europa skulle använda feets.......
Mitt poeng är att Sverige inte användar fundamenter som metriska systemet. Man använder armlängder, en diffus längd.... Som inte är eksakt...
Redigerat av Danke, 09 december 2020 - 20:04.
Postad 09 december 2020 - 20:19
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Dom anger först i fot och sen överfört det till armlängder. Det är ok att göra så. Men inte ok att bara uppge armlängd. Tycker inte du det som är ingenjör?
Postad 09 december 2020 - 20:38
somoene2
-
somoene2
-
Veteran
-
-
1 978 inlägg
Dom anger först i fot och sen överfört det till armlängder. Det är ok att göra så. Men inte ok att bara uppge armlängd. Tycker inte du det som är ingenjör?
Vad spelar det för roll?
Det stod inte max 8 på 14.December åtgärderna.
Det stod man inte ville ge någon siffra då det är olika för alla...
Jag vet hva Statsministeren sa, (bra tal). Men det är hva som Staten skriver som gäller.
Hva jag förstår så var 8 personer regionala råd, 14 December är nasjonala råd.
Det stod ingen siffra i dom nasjonala råderna, jag läste igenom hela. Det stod att man inte ville ge några siffer, för alla är olika..
Självklart du vet at amerikanerne har annat mätsystem? Blir kånstigt om vi i Europa skulle använda feets.......
Mitt poeng är att Sverige inte användar fundamenter som metriska systemet. Man använder armlängder, en diffus längd.... Som inte är eksakt...
Behövs det en siffra när rådet som nu är ändrat till SKA inte träffa personer som du inte bor med?
Postad 09 december 2020 - 21:13
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Vad spelar det för roll?
Behövs det en siffra när rådet som nu är ändrat till SKA inte träffa personer som du inte bor med?
Meters og feet är universala mätningsmetoder med eksakt längd, precis som minuter och timmar är förr att mäta tid.
Om man sammanliknar så blir en armlängd som -omm ett lite tag, istället för om 5 minuter.
Det är inte Alfa och Omega, och är nog sagt om detta, det viktigaste är att ni helt riktigt nu uppmanar stärkt omm att hölla avstånd.
Och mycket bra att Stefan Löfven & co skar igenom och fattade skärpta åtgärder.
Var detta jag funderade på..., Men det är ok...
Sitat
Vad är en mindre krets?
En mindre krets är ett fåtal personer, men det går inte att säga en exakt siffra. Vilka och hur många som ingår i kretsen kan variera utifrån varje individs livssituation. För någon kan det vara några nära vänner, för någon annan den närmaste familjen.
Sitat slutt.
Jag vil inte diskutera detta mera, blir bara krångel...
Jag vil fokusera på att det är bra att Sveriges regering tar i bruk skärpta åtgärder..
God jul.
Redigerat av Danke, 09 december 2020 - 21:22.
Postad 10 december 2020 - 06:22
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Skärpta regler eller ej. Länder med riktigt styva regler besitter idag även de en andra våg. Beviset för att att skärpta regler INTE avgör smittspridningen. Det enda som påverkar smittspridning är att folk lär sig sunt förnuft och håller avstånd och reser runt mindre. De som kan, ska jobba hemifrån. Jag och alla andra som faktiskt gör något praktiskt MÅSTE vara på plats för att lösa/åtgärda problemen. Om vi inom servicesektorn(vård/hantverk/ förnödenheter osv)har mindre trängsel blir således också vårat jobb säkrare från smittspridning.
Danke, håll dig hemma om du kan. Sluta upp med att vara så lättkränkt. Livet är inget för amatörer.
Redigerat av PML73, 10 december 2020 - 06:23.
Postad 10 december 2020 - 07:21
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Skärpta regler eller ej. Länder med riktigt styva regler besitter idag även de en andra våg. Beviset för att att skärpta regler INTE avgör smittspridningen. Det enda som påverkar smittspridning är att folk lär sig sunt förnuft och håller avstånd och reser runt mindre. De som kan, ska jobba hemifrån. Jag och alla andra som faktiskt gör något praktiskt MÅSTE vara på plats för att lösa/åtgärda problemen. Om vi inom servicesektorn(vård/hantverk/ förnödenheter osv)har mindre trängsel blir således också vårat jobb säkrare från smittspridning.
Danke, håll dig hemma om du kan. Sluta upp med att vara så lättkränkt. Livet är inget för amatörer.
Finns ju länder med styvare regler som inte märker av en andra våg i samma omfattning. Bevis för att skärpta regler avgör smittspridningen. Eller...?
Redigerat av Buddypresley, 10 december 2020 - 07:39.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|