Nu är det snart dags att du piskar förbi mig med Mr.Brain inställd för S2

Hur såg den ut på S3:an förresten?
mvh
/Pär
* Officiell tråd - Brainwave DVD-V880 *
Startad av
EmuMannen
, okt 10 2003 13:07
548 svar till detta ämne
Postad 17 november 2003 - 22:48 ![]() Nu är det snart dags att du piskar förbi mig med Mr.Brain inställd för S2 ![]() Hur såg den ut på S3:an förresten? mvh /Pär Postad 17 november 2003 - 22:59 Du hörde inte leverantörens uppgivna men storsinta kommentar? "Ja jag kan ju bara jämföra med Marantzen och jag måste säga att den här (V880) är bra, mycket bra. Jag måste nog köpa en själv bara för att ha att leka med, vad hette den sa du?" ![]() För övrigt så det bra ut men det hade nog sett ändå bättre ut med optimala inställningar. Just nu har jag sanslöst bra bild på min TW100. ![]() Redigerat av EmuMannen, 17 november 2003 - 23:00. Postad 17 november 2003 - 23:02 ![]() /P PS: Marantz 8400 - vilken kalkonspelare.... *pffft* ![]() ![]() Redigerat av Perra1, 17 november 2003 - 23:02. Postad 17 november 2003 - 23:30 Några frågor (har kanske redan besvarats tidigare i tråden):
Happy tweaking! ![]() Postad 17 november 2003 - 23:39 500 och z-2 borde ju ha perfekt upplösning för denna spelaren? De har väl samma upplösning som din TW100, EMUMANNEN? Postad 18 november 2003 - 09:48 Dr. Death, det borde väl inte vara något problem med dessa projektorer (den har ju till och med inbyggda upplösningar för AE300). Men frågan är hur flexibla de är när det gäller att synca mot custom resolutions. De flesta fixar väl 60Hz men går det att få dem att synca mot värden för 1:1 pixel perfect eller 50Hz? LordX, den laddar mina 2.1Mpixel på någon sekund. Vet ej med 4Mpixel men jag kan prova vid tillfälle. Har inte testat DivX med eller utan text. Jag vet inte ens hur det fungerar på en dator men jag skall försöka vid tillfälle. Jag har inget problem med transporten när jag använder det senaste firmware och rena skivor. Jag hade dock problem på mässan med några diskar men det var med ett äldre firmware och diskarna spelades när jag väl hade bootat om spelaren. Jag har inte testat DVD-R eller DVD-RW men det kan jag göra eftersom jag själv är intresserad av detta. Förmodligen bränner man den bara i ISO-format. Man kan göra spellistor interaktivt i spelaren men de försvinner när man byter skiva. Jag tror dock att den även stödjer m3u-listor med mera, det kan jag också testa vid tillfälle. Ja den stödjer DVD-R, DVD+R, DVD-RW och DVD+RW. Postad 18 november 2003 - 10:09 Powerstrip: PowerStrip timing parameters: 1024x768=1024,48,96,208,768,1,3,36,55590,0 Generic timing details for 1024x768: HFP=48 HSW=96 HBP=208 kHz=40 VFP=1 VSW=3 VBP=36 Hz=50 Ska det då ge: HorizFreq 40400 VertFreq 5000 Videowith 1024 Videoheight 768 HSyncTotal 1376 PreHSync 48 HSyncActive 96 PostHSync 208 VSyncTotal 808 PreVSync 1 VSyncActive 3 PostVSync 36 HSyncPol 0001 VSyncPol 0001??? /T Postad 18 november 2003 - 10:17 Jag hade förkastat den tidigare, då jag tänkte att det inte borde ge annat än en klar försämring (när V880 först måste skala ner och HT1000 sedan måste skala upp). Men döm om min förvåning. Bilden är klar och full av liv. Panoreringar är inte ryckiga. Jag vet inte riktigt vad som händer. Projektorn kallar dessutom signalen för 480p/525p och den är på 60Hz. 720p@60Hz ger annars en ännu bättre bild, men här kan man se ryckigheter. Jag har ställt in HT1000 efter tips från AVS, vilket ökat kontrasten och gett en bild som inte var så ljus och mjuk som tidigare. /T Postad 18 november 2003 - 10:59 På AVS är det en (kuesl) som precis skrivit:
Innebär det att jag skulle kunna mata in tex EmuMannens värden och få den att synka på 50Hz? Nu måste jag bara hem och försöka..... /T Postad 18 november 2003 - 13:33 Blir ju löjligt sugen nu men qbytes har fortfarande inte svar på om de får in spelaren igen... ![]() Postad 18 november 2003 - 14:02 Det låter ju lovande! Här är ett förslag på vad som kanske kan fungera i så fall. Gå in i videomenyn på V880 och välj DVI 720p. Gå sedan in i custom settings och se om den uppdaterat dessa värden för 720p@60Hz. Om den har det så har du formodligen de bästa generella värdena att utgå ifrån för 720p (alternativt kan du titta på de värden som finns i Powerstrip eller motsvarande för 720p). Med utgångspunkt från dessa värden kan du sedan räkna om dem för at få 50Hz. Du kan givetvis prova och se hur det ser ut med mina värden men jag gissar att de är mest optimala för TW100... Postad 18 november 2003 - 19:21 ![]() Saknar bara DVI & komponent kabel då ![]() Postad 18 november 2003 - 19:28 "Dr. Death, det borde väl inte vara något problem med dessa projektorer (den har ju till och med inbyggda upplösningar för AE300). Men frågan är hur flexibla de är när det gäller att synca mot custom resolutions. De flesta fixar väl 60Hz men går det att få dem att synca mot värden för 1:1 pixel perfect eller 50Hz?" Det sistnämnda, VAR/HUR tar man reda på det? Ursäkta alla mina frågor, medn just detta med DVI, 1:1 pixel perfect och det ständigt återkommande 50Hz är lite förvirrande för mig. Fattar dock att jag vill att det ska funka med 1:1 pixel perfect osv., fråga är om det går på någon av de projjar jag funderar på? Spelaren "skalar" väl upp bilden till 720P om jag fattat det rätt, finns det nån mjukvara än som sänds med 720P, det måste väl vara det bästa? Postad 18 november 2003 - 21:32 ![]() Dr. Death, jag har saxat lite info som kan vara intressant. "One reason I pulled the RP82 out at the last minute is that I was trying to get the AE500 calibrated for the V880 and was having some problems with the black level. Both the D1 and V880 require reducing the black level significantly on many projectors and I found that I couldn't get down to the AE500's version of black. Also, the whites were getting pretty dim when I got close. The V880 does work very well from the pixel standpoint at 720p on the AE500 from what I've seen, but now I'm wondering about this color calibration issue. The Sharp 10k has some similar issues where it really requires going into the service menu with these players in order to get D65 colors. However, I've been able to get the 10k to do black as its version of black and haven't worried about it. I really wish these players would let you choose what level you wanted for black, since there are a couple of different ways to go and we are somewhat at the mercy of the projector manufacturers. I'm not sure what people using the AE300 and the D1 with the custom resolution ended up with after calibrations. I had just loaded the latest firmware on the V880 yesterday, so it is possible that this has something to do with that version, also." http://www.avsforum....threadid=324078 sitter själv och läser i den där tråden just nu, så det kanske finns en massa mer intressant. Postad 18 november 2003 - 22:36 ![]() Postad 19 november 2003 - 08:49 Det var inställningen från AVS som fungerade: HorizFreq 37500 VertFreq 5000 Videowith 1280 Videoheight 720 HSyncTotal 1656 PreHSync 88 HSyncActive 56 PostHSync 0216 VSyncTotal 750 PreVSync 4 VSyncActive 6 PostVSync 20 HSyncPol 0001 VSyncPol 0001 Det blir ju inte 1:1 (efs 1280x720), men det tror jag inte att jag kan uppnå. Bilden är just nu betydligt mycket bättre än vad jag sett tidigare på HT1000 - med någon annan källa. Vad som skulle vara kul nu, vore att prova att tvinga in inställningarna för 576p@50Hz. Jag försökte dra dom ur Powerstrip, men jag måste erkänna att jag inte riktigt greppar hur man gör. Om nån har dom skulle jag bli evigt tacksam. Tack för all hjälp här och på andra ställen. Främst till Emumannen för masssor av idéer och för att du tipsade om V880 från början. /T Postad 19 november 2003 - 09:06 DVI-porten på V880 är en DVI-I så den skickar ut både digital och analog signal. Det enda du behöver är en DVI->VGA-adapter (kräver ingen omvandling). Postad 19 november 2003 - 09:11
Referens Postad 19 november 2003 - 11:53 Troligen blir det ett försök ikväll för min del med det vore kul om någon redan löst detta. Ett stort Tack till alla som bidragit i denna tråd mycket intresant! Mvh : ML Postad 19 november 2003 - 16:08 Okej vad jag egentligen undrar är om custom-inställningarna även funkar på den analoga signalen.DVI-porten på V880 är en DVI-I så den skickar ut både digital och analog signal. Det enda du behöver är en DVI->VGA-adapter (kräver ingen omvandling). Postad 19 november 2003 - 16:22 Hur står sig V880 i jämförelse med Samsung hd935? Postad 19 november 2003 - 17:15 ![]() Postad 19 november 2003 - 19:00 Ja när de endast kostar dryga tusenlappen så är det väl förlåtligt. Jag skulle känna mig som en större looser om jag köpt en dyr märkesspelare med chromabugg och halvtaskig progressiv bild eller HTPC för något år sedan. De gick ju loss för dryga 10,000 kr och hade jag en sådan idag så skulle jag definitivt vilja uppgradera! ![]() Postad 20 november 2003 - 00:28 Vad har den för plus och minus gentemot pioneers båda senaste, osv. vill gärna göra ett bra val, och inte slösa iväg massa onödiga pengar.. Postad 20 november 2003 - 01:00 ![]() Eller hur EMUMANNEN? ![]() ![]() ![]() + att den verkar ju faktiskt ge bättre resultat än de kända märkena... Och sånt, DEEET gillar vi!!! ![]() ![]() ![]() ![]() Postad 20 november 2003 - 09:09 Qbytes har nu Yamakawa istället för Brainwave: Yamakawa hos Qbytes Den sägs vara lite med driftssäker än Brainwave/momitsu-spelarna, men är byggd på samma kretsar för bildbehandling. /T Postad 20 november 2003 - 09:16 Jag är inte säker på att du borde köpa den i stället. Fördelarna med V880 är (som jag ser det): Många bildutgångar (Komponent, S-video, Komposit, SCART (Brainwave), RGBHV och DVI). Många ljudutgångar (Analog stereo, Digital Coax och TOS-Link). Många bildformat (480i, 480p, 576i, 720p, 1080i med flera och custom resolutions). Många format (DC, DVD, DivX, AVI, MP3, MPEG etc.). Möjlighet att slå av kopieringsskydd (HDCP, Macrovision och regionsskydd). Extremt bra bild i 720p via DVI Lågt pris Nackdelarna: Dålig byggkvalitet (framförallt DVD-transport och fjärrkontroll men även PSU, låda och firmware). Måste köpas från utlandet (enklast från Tyskland). Jag tycker att man skall köpa en V880 om man vill ha tillgång till fördelarna idag och inte orkar vänta på bättre spelare. Samt om man kan leva med nackdelarna eller är beredd att åtgärda dem själv. Jag kommer till exempel att bygga om min spelare själv. Med tanke på det låga priset så bryr jag mig inte om garanti och annat samt att det inte är konstigare än att modda en dator. Postad 20 november 2003 - 09:18 Jag har hört en del bra om Yamakawa. Enda nackdelen som jag ser det jämfört med Momitsu/Branwave är att den saknar utgång för Komponent. Ps. Frågan är om de anses "bättre" på grund av ett stabilare firmware eller om det helt enkelt beror på att de använder en bättre DVD-transport och/eller bättre PSU? Om det är det senare så går det att modda en V880 till samma kvalitet. Ds. Redigerat av EmuMannen, 20 november 2003 - 09:45. Postad 20 november 2003 - 09:20
Referens Postad 20 november 2003 - 09:42 Här är en lista med möjliga problem: 1. Skakigt firmware 2. Dålig ventilation och kylning 3. Känslig PSU och andra elektriska störningar 4. Känslig DVD-transport 5. Dålig fjärrkontroll Här är en lista över tänkbara lösningar: 1. Jag tänker inte göra något åt firmware annat än uppgradera med de fixar som Manowa släpper. För tillfället fungerar min spelare bra med den senaste versionen. 2. Byte av DVD-transport kan sänka temperaturen. Placering av spelaren kan hjälpa. Montera kylflänsar och fläktar samt öppna upp extra hål i apparatlådan är fullt möjligt. 3. Löda dit en extra kondensator verka hjälpa samt kontrollera att alla kontakter sitter som de skall och vira alla sladdar för extra störskydd. Montage av extra jordfläta mellan DVD-transport och apparatlåda. 4. Byte till Liteon XJHD-166 eller Toshiba SD-M1502 verkar vara de bästa och billigaste alternativen. 5. Använda en programmerbar fjärrkontroll i stället. Ingen åtgärd är särskilt dyr men de kräver att man är lite händig (förutom möjligen den programmerbara fjärrkontrollen). Själv planerar jag följande: Montage av extra kylflänsar för kylning av alla IC-kretsar. Vira alla nätsladdar i lådan och kanske löda dit en extra kondensator. Montera jordfläta mellan DVD-transport och apparatlåda. Programmera min Pronto för V880. Och sist men inte minst byta DVD-transport och nu kommer vi till det roliga. För de flesta är det säkert enklast att byta till en Liteon XJHD-166. Enda nackdelen är att de roterar mycket fort vid annat media än DVD vilket resulterar i hög ljudnivå. Själv satsar jag på en Toshiba SD-M1502. De tillverkas inte längre så det var lite bökigt att få tag på en. Varför denna DVD-ROM? Efter en del efterforskning så har jag konstaterat att den sitter i bland annat BOSE 321 och för det systemet togs ett speciellt firmware fram. Skillnaden mellan detta firmware och de firmware som finns för datorbruk är att det är regionsfritt och begränsar hastigheten vid uppspelning av DVD till 2x och all annan media till 4x. Denna spelare är tyst redan från början men med detta firmware så borde den vara ändå tystare. Jag har dessutom lyckats komma över ett exemplar av både firmware från BOSE och en SD-M1502. Så fort jag får spelaren så meddelar jag om det går att använda mitt firmware från BOSE på den. Enda nackdelen med SD-M1502 är att den inte klarar DVD+R och DVD+RW. Jag är inte säker på att den klarar DVD-RW heller men DVD-R skall den klara... Jag har läst om bättre responstider både efter byte av DVD-transport och användning av annan fjärrkontroll. Det verkar som om den fjärrkontroll som följer med sänder med för svag styrka och att DVD-transporten reagerar långsamt. När detta åtgärdats så tror jag att den kommer att kännas betydligt mera solid... Ps. Jag vill bara förtydliga att min V880 fungerar riktigt bra som den är och att det inte är ett måste att modda den för att den skall gå att använda. Som den är nu så skulle jag dock inte vilja ha den som enda DVD-spelare. Efter moddning så räknar jag dock med att den skall kännas lika solid som min ordinarie DVD-spelare. Ds. Redigerat av EmuMannen, 20 november 2003 - 09:55. Postad 20 november 2003 - 12:47 ![]() En fråga: HDCP, vad är det? Du skriver att din projje ej har stöd för detta, men det borde väl vara bra i så fall eftersom du senare skriver att HDCP är nån typ av ett kopieringsskydd?? Eller fattar jag helt fel? ![]() VILL man ha HDCPkompatibel projje som tex. Z-2(tror jag ?) eller inte? Är det bra eller dåligt, ifall det är bra, vad är det du går miste min din projje utan? Mvh Martin Ps. det är ju alltid kul att mecka själv...Lycka till med Toshiban och firmwaren! Ds. Postad 20 november 2003 - 12:55 DVD-spelare med DVI utgång ska därför egentligen ha en DVI-signal som är "krypterad" via HDCP. Skickar DVD-spelaren då DVI/HDCP och projektorn ej har stöd för detta, får du ingen synk. Så en projektor med stöd för HDCP är nog att sträva efter om du köper nytt. /T Postad 20 november 2003 - 13:21 Hur stora är 4MPixels bilder i snitt (bara så att jag vet om jag skall testa)? Jag kom även att tänka på att ett byte till Liteon XJHD-166 borde vara perfekt om man vill läsa stora filer snabbt. Visst spinner läsaren upp och det kan säkert höja ljudnivån från spelaren. Men borde det inte gå att ljudisolera spelaren genom att montera XJHD-166 vibrationsdämpat och kanske använda ljudisolerande material i lådan? Postad 20 november 2003 - 19:28 Tackar så mycket, då har man lärt sig nåt nytt idag med! ![]() BrainWave och liknande, strntar dom i att använda HDCP? Annars borde det väl inte funka på tex. Epson Tw-100? Postad 20 november 2003 - 19:42 De har HDCP men även en "dåld" meny där man kan slå av det (och andra kopieringsskydd)... Postad 20 november 2003 - 20:16 Verkar ju stabilare men saknar komponent... fast har man en dvi projje gör väl inte det något? blir bilden bättre från en spelare med hdmi till en dvi projje än en dvi-dvi? kan det väl knappast? Och, finns det någon tysk "pricerunner" eller liknande, så man kan se var man kan beställa billigast, eller vilka har ni beställt från och vilka är pålitliga? Redigerat av adrazar, 20 november 2003 - 20:32. Postad 20 november 2003 - 20:36 kan jag som har CRT projektor använda V880 till min projektor och få ut 480i, 480p, 576i, 720p, 1080i och allt vad det kan heta när jag har rgb hv in. ![]() Postad 20 november 2003 - 22:31
Kan man rotera bilder i spelaren?
EmuMannen: Mina bilder har upplösningen 2272x1704 (tror det var det) och storleken varierar mellan 1.6MB till 3.2MB beroende på motiv. Jag la upp två bilder här:
Jag kan passa på att säga att jag tidigare testat med min Pioneer DVD Rom från datorn i min gamla Raite/Yamakawa spelare och det gick mycket snabbare att bläddra bland mp3:or och responstiden i DVD menyer etc. var MYCKET bättre. Nästan som en "ny" spelare. Det kan alltså vara klart värt att byta drivverk. Det snackades också mycket om rotationshastigheten på Raite tiden. De som bytte drivverk hade ofta DVD drivar som spann med väldigt hög hastighet men efter ett tag kom det ny firmware (inte DVD Rom firmware) som begränsade rotationshastigheten (!). Postad 20 november 2003 - 22:36 adrazar, jag läste just att MP3 inte skulle låta så bra på Yamakawa och att den inte hanterar underbibliotek. Det gör i alla fall Brainwave och MP3 låter helt ok... LordX, det går inte att rotera bilder (vad jag vet) men du kan trycka en DVD full med MP3-filer och jag utgår ifrån att detsamma gäller för JPEG- och DivX-filer... Postad 20 november 2003 - 23:25 Postad 20 november 2003 - 23:55 Ok, låter ju som om Brainwaven är snäppet bättre då. men när jag läste dina negativa sidor om den, låter det ju mer eller mindre som om den är opålitlig och kan ramla ihop när som helst? Postad 21 november 2003 - 07:44 Cyberport verkar ha den i lager och de var bra att ha att göra med. Transporten gick snabbt så fort de fått pengarna förskottsbetalda... Postad 21 november 2003 - 07:50
Jag försöker bara vara nyanserad. Det här är en billig spelare med vissa kvalitetsproblem. Det tycker jag är viktigt att känna till för den som funderar på att köpa en. Som alternativ till HTPC är det dock ganska riskfritt. Att få en HTPC att fungera bra (problemfritt med både ljud och bild, ljuddämpad, fjärrkontrollerad etc.) kräver en hel del kunskap och framförallt tid. Det kostar dessutom en hel del pengar jämfört med en V880. En V880 fungerar "out of the box". Om du vill kan du lägga ytterligare tid och pengar för att förbättra den precis som med en HTPC men om du kan leva med dess brister så är det bara att köra. Själv tycker jag det är kul att skruva så jag kommer att försöka förbättre min V880, men som jag sagt tidigare så är det inget krav... Redigerat av EmuMannen, 21 november 2003 - 07:58. Postad 21 november 2003 - 23:53 ![]() Postad 22 november 2003 - 00:47 ![]() Postad 22 november 2003 - 23:13 Ingen dum ide (även om det är svårt att få screenshots att ge en rättvis bild av verkligheten). Jag skall försöka först ta en bild från min Sony DVD, PAL via DCDi i TW100 och sedan samma bild via V880 i 720p. Jag borde kunna lägga bilderna sida vid sida i PhotoShop och kanske till och med strunta i att skala utan bara klippa ut någon speciell detalj från bilderna. Har ni någon favoritscen som ni vill se? Postad 23 november 2003 - 11:54 ![]() Edit: Gärna Lejonkungen eller Monsters Inc också.. ![]() Redigerat av Unregistered91ad2015, 23 november 2003 - 13:10. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |