* Officiell tråd - Yamaha 1500/2500 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 05 januari 2005 - 15:32
Postad 05 januari 2005 - 16:49

Postad 06 januari 2005 - 10:24
för övrigt är jag hur super duper nöjd som helst med min 1500

Postad 06 januari 2005 - 22:14
Verkar lättare att möblera och använda precense än DD 7.1 men vilket låter "bäst"?? Jag kommer i vilket fall att köpa två extra högtalare så att jag får ett 7.1 system. Frågan är bara vilken stärkare som ska inhandlas...
/Stefan
Postad 06 januari 2005 - 22:57
Så får du 7.1 med närvarohögtalare.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Martin.M, 06 januari 2005 - 23:00.
Postad 07 januari 2005 - 06:02
Varför inte köra 9.1 då?
Fungerar det?
På min yamaha 650 kör man antingen med närvaro högtalarna eller de bakre surround högtalarna. Bra om det uppgraderat så man kan köra alltihop

Postad 07 januari 2005 - 07:27
Ni som använder Yamaha, vad kör ni?
/Stefan
Postad 07 januari 2005 - 10:37

Då lärde jag mig något nytt idag.
Helt kasst att hålla på och switcha fram och tillbaka ju.
Postad 07 januari 2005 - 10:55

Postad 07 januari 2005 - 11:07
Jag tror att man bestämmer det med fjärrkontollen. Lutar åt en Yamaha då jag tycker att det verkar omöjligt att montera upp 7.1 i de flesta rum. Men två extra frontar (små) klarar man nog av i de flesta rum.Där ser man, jag har alltid trott att man kunde köra det eftersom det finns 9 högtalarutgångar
Då lärde jag mig något nytt idag.
Helt kasst att hålla på och switcha fram och tillbaka ju.
/Stefan
Postad 08 januari 2005 - 20:03
Jajamensan visst gör den det.Klarar 1500 att spela DVD-Audio?
1500 och 2500 har analoga 7.1 ingångar där du kan köra dvd-audio.
Men om du tänkte på att köra digitalt får du titta på tex Pioneer eller Denon.
Men då börjar prislappen från 30-35.000:- och uppåt:-
Får hälsa dig välkommen till prisjakt med, såg att ingen gjort det i din andra tråd

Redigerat av Martin.M, 08 januari 2005 - 20:04.
Postad 08 januari 2005 - 20:03
Postad 09 januari 2005 - 13:05
och finns det någon bra passande DVD spelare till recevern?
Redigerat av ekke, 09 januari 2005 - 13:54.
Postad 09 januari 2005 - 13:09
Har tänkt mig Cantons LE-200 paket som högtalare... Vad sägs om det, bra med drivningen för de?
Nån som har tips på billiga siter för dessa? Tyska fungerar också har en liten uppslagsbok

Postad 09 januari 2005 - 14:12
Postad 09 januari 2005 - 14:35
Visst lite kommer den allt sjunka, men inte mycket. Yamaha är väldigt lågtVäljer själv mellan Yamaha 1500 och Marantz 7400 men det lutar åt 1500 då den klarar THX. Tror ni Yamahan kommer sjunka något i pris då den är "ny" på marknaden?
prissatta redan från början.
Sen att Yamaha har "thx" är inget som jag tycker du ska bry dig om när
du väljer mellan förstärkarna.
Välj på det du tycker låter bäst!
Att Yamaha har mest finesser sen är ju bara en bonus

Postad 09 januari 2005 - 14:53
Mina terminaler är pluggade.
Postad 09 januari 2005 - 14:59
Alla som säljs i sverige är pluggade. Pga att bananer inte är tillåtna att använda pga att man kan stoppa in dom i eluttag.Finns det någon som lyckats använda banankontakter på RX-V1500?
Bara att ta bort pluggarna.
Postad 09 januari 2005 - 15:00
Ändå är det Yamaha de svenska butikerna har klart störst vinsmarginal på, eller i alla fall hade innan prispressen från Internet tog fart...men även idag kan man procentuellt spara rejält mkt pengar på just Yamaha genom att handla dem från t ex en Internetbutik som importerar från Tyskland...eller om man köper dem direkt från Tyskland på egen hand...! Dock är Yamaha helt klart prisvärda, även till "svenska" priser...Visst lite kommer den allt sjunka, men inte mycket. Yamaha är väldigt lågtVäljer själv mellan Yamaha 1500 och Marantz 7400 men det lutar åt 1500 då den klarar THX. Tror ni Yamahan kommer sjunka något i pris då den är "ny" på marknaden?
prissatta redan från början.
Sen att Yamaha har "thx" är inget som jag tycker du ska bry dig om när
du väljer mellan förstärkarna.
Välj på det du tycker låter bäst!
Att Yamaha har mest finesser sen är ju bara en bonus![]()

Helena - THX-märkningen är absolut inget avgörande skäl för val av hembioreciver. Marantz SR7400 är en klart mer hi fi-mässig reciver än Yamaha 1500, dvs i mina öron mkt bättre och OTROLIGT prisvärd just nu. Maranzen kostade trots allt ca 11 tkr i ordpris, pengar den dock inte är/var värd. I den jämförelsen skulle jag rekommendera Yamaha 1500 som klart mer prisvärd...!
Dock får du mer finesser med Yamaha 1500 som t ex automatisk rumskalibrering (YPAO), vilket saknas på SR7400. Det är dock inte heller någon måstefiness, dvs om man vill lära sig lite om ljud/hembio/kan ställa in grejerna själv.
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 09 januari 2005 - 15:16.
Postad 09 januari 2005 - 15:03
De är samma plaststycke som själva skruvterminalen. Går inte pilla bort utan kräver fysisk åverkan av kniv, syl, borr eller dylikt. Tänkte höra om någon har tips på hur de enklast avlägsnas.Alla som säljs i sverige är pluggade. Pga att bananer inte är tillåtna att använda pga att man kan stoppa in dom i eluttag.Finns det någon som lyckats använda banankontakter på RX-V1500?
Postad 09 januari 2005 - 15:12
Postad 09 januari 2005 - 15:22
Skulle främst rekommendera dig att handla från någon Svensk Internetbutik typ Hembiobutiken (HBB) som importerar grejerna från Tyskland, eftersom du då har en kontaktperson/butik i Sverige att vända dig till om du har frågor/något skulle hända. HBB är oxå billigast på t ex Yamaha 1500 i Sverige enligt Prisjakt...inkl frakt...och med det priset skiljer inte så mkt (inkl frakt) att det är värt att handla direkt från Tyskland. Du kan ju se vad "fasta" svenska butiker vill ha för reciver på listan i Prisjaktslänken...kan säga att rekpriset i Sverige ligger på 9 995:-...Vart från tyskland kan man få denna till en billig peng? Hur funkar det med garantin kan man få sin reciever fixad i sverige om det skulle bli problem? Kan ni rekomendera att betälla från Tyskland eller ska man betala de extra slantar det kostar i Sverige för säkerhets skull?

Var dock beredd på en väntetid om grejerna inte skulle finnas på lager hos t ex HBB...!
Om du handlar från t ex Tyskland får du vara beredd på att sända grejerna till Tyskland om de skulle paja...dock är erfarenheten från personer som handlat från Tyskland mycket goda...dvs de har fått god service.
EDIT: Har du två exempel på en bra fungerade Internetbutik i Tyskland...med ett "lågt" pris i Tyskland...! Klicka på Home Cinema och AV/recivers så finns Yamahamodellerna längre ner på listan...!
http://www.hificompo...
...här en annan som är ännu liiiite billigare...!
http://www.technikdi...921&history=set
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 09 januari 2005 - 16:16.
Postad 09 januari 2005 - 15:32
-Finns det något sätt som gör att källan man spelar står i displayen istället för ljudläget. Jag vill alltså hellre att det står "CD" i displayen än "2 Ch. Stereo" eller vad jag nu valt för ljudläge. Liksom jag vill att det ska st "P3" istället för "PLII Music" i displayen när jag lyssnar på radio. Går detta att lösa på nåt sätt?
En annan sak jag funderar på är om man på nåt sätt kan växla Audio Delay mellan av och på, och med "på" menar jag att den genast ska ställa sig den delay man ställt in så att ens projektor synkar (i mitt fall 72), och med av menar jag givetvis att delayen ska vara avstängd eller nere på noll - vilket torde vara samma sak. Detta vill jag göra i och med att jag ibland kollar filmer eller TV-serier på DVD på själva TV:n, och då behövs inte den ljudfördröjning som krävs om man vill se filmer på projektorn med rätt synk mellan ljud och bild. Som det är nu så måste jag manuellt gå in i Audio Delay-menyn och stega mig upp eller ner 72 steg beroende på om jag vill kolla på TV:n eller projektorn. Går detta att lösa på nåt sätt - exempelvis med en discrete remote-kod?
Postad 09 januari 2005 - 23:36
Är åternybörjare och funderar på en Yamaha rx-v1500 + en DVD-S1500!
Fråga? Kan man koppla in 2 st DVD-spelare till RX-v:n??
Jag har nämligen en Philips DVDR-77 (Brännare).
Varför ska jag då köpa en DVD-S1500? Jo... tänkte främst på SA-CD & DVD-Audio!
Funderar på Yamahas högtalarserie
NS-515F
NS-C515
NS-M515
YST-SW515
Är det någon som tycker jag är helt ute och cyklar! Finns det billigare och bättre prylar?!
Jag tål att höra...men jag gillar Yamaha eftersom jag äger en RX-V660 från början av 90-talet som har funkat skit bra!
Postad 09 januari 2005 - 23:44
HembiobutikenVar beställde du den ifrån?Då har man beställt en 1500 titan då
![]()
![]()
6380:- , gratis frakt.
Postad 10 januari 2005 - 01:06
Jag har 2400 och det var samma problem där...De är samma plaststycke som själva skruvterminalen. Går inte pilla bort utan kräver fysisk åverkan av kniv, syl, borr eller dylikt. Tänkte höra om någon har tips på hur de enklast avlägsnas.
Alla som säljs i sverige är pluggade. Pga att bananer inte är tillåtna att använda pga att man kan stoppa in dom i eluttag.Finns det någon som lyckats använda banankontakter på RX-V1500?
Men nu är det så fiffigt att plasten är lite mjuk och med en nypa våld så trycker du in din banankontakt och plasten ger med sig.

Sedan sitter de stadigt!

Postad 10 januari 2005 - 12:24
Postad 10 januari 2005 - 12:28
Postad 10 januari 2005 - 13:47
Självklart ska du satsa på en RX-V1500 - du kommer garanterat bli nöjd!
Ingen som hittat någon lösning på någon av mina frågeställningar några inlägg upp än förresten?
Postad 10 januari 2005 - 18:24
Nu är man som ett barn!!!

Har idag beställt en RX-V1500 (SVART), NS-515F, NS-C515, NS-M515 och
YST-SW515.
Tyvärr får jag vänta på Basen och bakhögtalaran till mars!

Detta beror på att det tydligen är slutsålda?!
Skulle beställan DVD-S1500:an, men den fanns ej i svart.
Handlarn hade pratat med agenten och det är på gång en ny spelare som heter DVD-S2500...kommer nog oxå i mars förmodligen.
Den som väntar får se. (Och de gör jag)

Tra la laaa
Redigerat av Mr plasma, 10 januari 2005 - 18:25.
Postad 10 januari 2005 - 19:40
Jag har 2400 och det var samma problem där...
Men nu är det så fiffigt att plasten är lite mjuk och med en nypa våld så trycker du in din banankontakt och plasten ger med sig.

Sedan sitter de stadigt!

Tack Egil och nasoshunter, funkade bra att forcera plasten. Fick inte plats med kablarna tidigare. Nu ska jag möblera om i racket!
Postad 10 januari 2005 - 19:44
Jag har ett par frågor som jag vill att ni svarar på som har 1500/2500;
1. Pure direct, funkar det bara när man kör cd-ljudet genom analogt?
2. Kan man köra Matrix 6,1/7,1 läge om man inte har dom extra bakhögtalarna?
3. Som ovan, ska zon 2/3 verkligen vara tänt?
4. Nån som bytt från en 640/740 till nån av dessa och vill göra en liten recension?
Tack på förhand.. Johan
Postad 10 januari 2005 - 20:01
DVD-S1500 finnes i svart, men det er kanskje vanskelig å få tak i spilleren i den fargen? DVD-S2500 erstatter DVD-S2300mkII og blir med det Yamaha's nye toppmodell!Tack Spygg för informationen!
Nu är man som ett barn!!!![]()
Har idag beställt en RX-V1500 (SVART), NS-515F, NS-C515, NS-M515 och
YST-SW515.
Tyvärr får jag vänta på Basen och bakhögtalaran till mars!![]()
Detta beror på att det tydligen är slutsålda?!
Skulle beställan DVD-S1500:an, men den fanns ej i svart.
Handlarn hade pratat med agenten och det är på gång en ny spelare som heter DVD-S2500...kommer nog oxå i mars förmodligen.
Den som väntar får se. (Och de gör jag)![]()
Tra la laaa

Redigerat av Unregistered9a3ffdcb, 10 januari 2005 - 20:02.
Postad 12 januari 2005 - 21:52
Att du törs köpa Yamaha du som haft fel på din Yamaha 740. Det hade nog inte jag gjort...jaja, beställde en 2500 nu iallafall
![]()
![]()

Postad 13 januari 2005 - 09:15
Japp, samma härHej har bara 2 frontar og en sub, efter jag har kört YPAO på min Yamaha 1500 så får jag ingen signal til min sub?
Anders

Mvh
The Reaper
Postad 14 januari 2005 - 00:59
Det är inte riktigt sant de grabbarna skriver om att man måste skicka tillbaka till Tyskland.Vart från tyskland kan man få denna till en billig peng? Hur funkar det med garantin kan man få sin reciever fixad i sverige om det skulle bli problem? Kan ni rekomendera att betälla från Tyskland eller ska man betala de extra slantar det kostar i Sverige för säkerhets skull?
Enligt Yamahas officiella servicepartner i Sverige som sköter garantiärenden så åtgärdar de saker på garanti i sverige för produkter köpta i Tyskland. Skillnaden kan dock vara 2 års garanti för det som är köpta i sverige men bara ett år för de som är köpta i Tyskland.
Och prismässigt: Man tjänar nästan 1000:- på attt importera från tyskland. Frakten är då inräknad.
Pris inkl. frakt från Tyskland
(prisuppgiften hänvisad till pricerunner då de har uppgifter Inkl. frakt, något som skulle uppskattas om det fanns även på prisjakt.

Redigerat av petterjacobs, 14 januari 2005 - 01:01.
Postad 14 januari 2005 - 04:33
Skuell du kunna hjälpa mej att lösa ett problem jag har ett par Canton Karat L800DC ,undrar nu om jag kan använda denna reciver rx-v1500 till att kära dom på och resten av anlägningen???
mvh/Zoran
ps:Är mycket ny på detta område skulle var tckasam för hjälp!!!
Postad 14 januari 2005 - 10:15
Tillvägagångssättet vid garantiåtgärder med Yamaha kan stämma som du säger, men det skiljer i så fall mellan olika tyska butiker/märken. Jag köpte en gång lite DVD-spelare från tyska MCP, dom gav 3 års garamti, men då fick man lov att skicka dem till den tyska butiken om ngt skulla paja.Det är inte riktigt sant de grabbarna skriver om att man måste skicka tillbaka till Tyskland.Vart från tyskland kan man få denna till en billig peng? Hur funkar det med garantin kan man få sin reciever fixad i sverige om det skulle bli problem? Kan ni rekomendera att betälla från Tyskland eller ska man betala de extra slantar det kostar i Sverige för säkerhets skull?
Enligt Yamahas officiella servicepartner i Sverige som sköter garantiärenden så åtgärdar de saker på garanti i sverige för produkter köpta i Tyskland. Skillnaden kan dock vara 2 års garanti för det som är köpta i sverige men bara ett år för de som är köpta i Tyskland.
Och prismässigt: Man tjänar nästan 1000:- på attt importera från tyskland. Frakten är då inräknad.
Pris inkl. frakt från Tyskland
(prisuppgiften hänvisad till pricerunner då de har uppgifter Inkl. frakt, något som skulle uppskattas om det fanns även på prisjakt.![]()
Men prisskillanden är inte 1000:- inkl frakt, utan ca 750:-

Lite billigare i Sverige...!
https://www.prisjakt...t.php?pid=18550
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 14 januari 2005 - 10:18.
Postad 14 januari 2005 - 12:28
Jag menar hur ofta hör vi på detta forumet om Yamaha som verkligen går sönder? Inte ofta iallafall. Där har ju tex H/K en del att lära.
Hursomhelst är 2500 "way better" än 740in... allt jag saknade finns i 2500an, kraften, upplösningen, rytmen och dynamiken.
Dom är två helt olika förstärkare helt klart. Läste precis testet i norska Ljud&bild där den fick väldigt låga poäng jämfört med Pioneer, Onkyo, NAD och Denon. Visserligen sa dom att alla låg i samma klass men att Yamaha (1500) hade sämre prestanda i testet. O m man utläser det som jag gjorde kan man säga att det låter skit i stereo tex.. Så jag fruktade det värsta men tjii fick jag... Undra om dom e köpta? Verkar fan inte bättre... Höll inte med recension alls. Köp och läs.
EDIT: stavfel (en hel del)
Redigerat av Unregistered2c5275ea, 15 januari 2005 - 00:46.
Postad 14 januari 2005 - 12:38
Tror säkert att du har bra ljud, MaxMartin. 2500:an är en finfin apparat. Dessutom är smaken olika. Testarna skrev ju det också, de menade att det fanns apparater för olika smaker i testet.
Att sedan Onkyo 602 vann gjorde det lite lättare för mig att välja reciever, det blev en 702.
Postad 14 januari 2005 - 13:00
Oftast vinner ju den som har köpt mest annonser.
Känns bättre att höra med olika privatpersoner och sedan
bilda sig en uppfattning, samt lyssna själv såklart

Postad 14 januari 2005 - 14:55
Inte låter Yamaha 1500 skit i stereo, (Yamaha i stort) har nog ingen påstått, men den låter helt klart inte lika bra/OK i stereo för att vara en hembiostärkare jämfört med t ex Onkyo, H/K, Marantz, Denon mfl...Läste precis testet i norska Ljud&bild där den fick väldigt låga poäng jämfört med Pioneer, Onkyo, NAD och Denon. Visserligen sa dom att alla låg i samma klass men att Yamaha (1500) hade sämre prestanda i testet. O mman utläser det som jag gjorde kan man säga att det låter skit i stereo tex.. Så jag frukatde det värsta men tjii fick jag... Undra om dom e köpta? Verkar fan inte bättre... Höll inte med recension alls. Köp och lös,.

Har du förövrigt testat Yaman mot något annat märke hemma, verkar som du även tidigare hade en Yamare...?
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 14 januari 2005 - 14:57.
Postad 14 januari 2005 - 15:01

Postad 14 januari 2005 - 17:14

märkte en annan sak också , ja har kört ypao, och tänkte inte mer på det allt var klart och de lät väldigt grymt bra , men så igår kikade jag igenom inställningarna lite för nyfikenhets skull, och då upptäckte jag att den var inställd på att det fanns en subwoofer, plus att det var sju högtalare ?

nån mer som haft så eller e ja bara knäpp som inte ställt om de själv ?
Yamaha forever så jäkla grymt super duper nöjd med denna god bit
Postad 14 januari 2005 - 18:58
Himlars vad jag är ivrig!!!
Är bara in för att kolla hur man ska skala kablarna!

De heter supra ply 3,4 nånting.......
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar