eyestrain
285 svar till detta ämne
Postad 17 December 2004 - 10:50
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Nej givetvis tror jag inte det, men som sagt vet jag ju hur jag kan motverka det...och det är helt med psyket. Därav att jag lagt in det som en tänkbar bidragande orsak. Då känns det bra att i alla fall du och jag är överens om att en gammal tv eller dataskärm inte har med problemet att göra?  Då är vi överens om att DLP kan hos vissa personer orsaka eye-strain, då ingen annan teknik kan det...
Så bra!
Delvis överens. Jag vet att man kan bli trött av i ögonen av att kolla på en DLP projektor, men jag kan också bli trött i ögonen av att kolla på en 50Hz CRT tv under vissa omständigheter....och rätt garanterat hade jag fått huvudvärk om jag lyckats kolla på en 72 tums sådan på 3 meters avstånd.... Så jag är därför inte helt övertygad om att DLP tekniken i sig är den enda boven....i så fall kan en 50Hz CRT tv vara minst lika mycket av en bov ibland.
Postad 17 December 2004 - 11:18
Unregistered241397ab
-
Unregistered241397ab
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Mozez Orsak: Beståndsdel i tomat. VERKAN: Allergireaktion Orsak: DLP RBE-flimmer(?) VERKAN eye-strain
Orsak Flerårig misshandel av kroppsdelar  Verkan: Ont. Katalysator hammare/DLP/annan kontrastrik bildkälla.... Förstår vi varandra nu? Mozez Dessutom handlar det inte om huruvida en CRT-tv ger eye-strain, då många personer ser ett mycket tydligt samband mellan just DLP och eye-strain.
Jag trodde att det handlade allmänt om eyestrain? Inte enbart DLP relaterad? Mitt misstag? Kanske.... Mozez: Sedan är det tråkigt att en tråd som är ämnad åt eye-strain, ska behöva ta 7 sidor för att ens försöka vara överens om DLP orsakar eye-strain. Och så länge inte projektorfolket erkänner detta, kommer det sannerligen inte att bli bättre, eller komma närmare sanningen!
Kika i någon LCD-tråd, t.ex. all diskussion om VB på Panasonic's projektorer. Jag har nog inte läst om någon som har förnekat existensen av detta! Jag upplever VB om jag låter projjen vara i stand-by, den är borta om jag stänger av helt!
Är det så i någon DLP-tråd? Finns där någonstans där det konstruktivt diskuteras RBE och eye-strain?
Jag är överens med dig om du går med på att det inte enbart är DLP som kan orsaka detta tillstånd. Jag motsätter mig alla typer av kategorisering, inte bara i detta fall. Jag förnekar inte RBE eller eyestrain, det har jag aldrig sagt och kommer inte att säga. Tvärtom, jag upplyser alla som är sugna på att köpa en DLP att de kanske skall kolla om de upplever "obehag" innan de beslutar sig. Så nu har vi kommit närmare sanningen, eller hur?
Postad 17 December 2004 - 11:37
Unregisteredc6213648
-
Unregisteredc6213648
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Hade varit hos linsdoktorn på vanlig linskoll strax innan och allt var perfekt med mina ögon.
Jag är rätt ovetande angående linser och linskollar, men får man nya linser efter man varit där som kanske bättre passar in om synfelet har ändrats? Jag har själv glasögon som jag använder pga brytningsfel. Mitt brytningsfel ändras med tiden och jag får skaffa nya glasögonen. Precis efter man fått dom så får man huvudvärk så fort de används, för ögonen inte har vant sig. Var det så att du fick nya linser och det kan ha bidragit till problemen? Det var bara en tanke... kan tillägga att jag varken är för eller emot DLP, äger inte ens en projje.
Postad 17 December 2004 - 13:50
De personer som däremot "ser" över dessa småaktigheter och möjligheter till påhopp som jag nämnde, ni har klart intressanta saker att säga. Märkestrogna kommentarer brukar sällan tillföra något vettigt till diskusionen..
Sorry, men du verkar som du själv på alla sätt försöker vara trogen din DLP. Det är "spännande"/oroande om det kan vara så att tittande på en kontrastrik bild kan framkalla sådana problem som Anathema upplever, (nu har han ju upplevt andra kontrastrika miljöer än just sin projje, så i hans fall så skulle inte jag vara 99,99999 procent säker på orsaken som han själv säger.)
Nej, det handlar inte om att bilden är kontastrik, då hade detta problem även varit med LCD och CRT projektorer. Jag VET att RBE finns, jag vet också att man kan bli lite trött i ögonen efter en längre stunds tittande. Jag vet däremot verkligen inte att denna trötthet och andra värre symptom rakt av är en ren orsak av DLP-tekniken. Och jag dumförklarar väl inte någon?
Nej, men du måste ju inse att om du: *Bara upplever RBE när du ser på DLP så lär det vara DLP's fel, eller hur? *Om du bara upplever eye strain när du ser på DLP så är det nog DLP's fel, eller hur? Jag vet inte något, då hade jag sktivit det....de enda som sagt sig vara 100% säkra i denna tråden är vissa som helt rakt av skyller på DLP-tekniken, utan minsta lilla bevis mer än att det är vad de tror.
Lite roligt att du säger att ingen har minst lilla bevis när du själv innan säger att du VET att RBE finns. Ska vi inte också misstro en sådan sak också? Och ang din fråga på slutet nin, så tror jag att eyestrain är en ren orsak framkallad av RBE (och själva det flimmret som ju hela tiden är, även då man inte ser tydliga regnbågar), samt att det blir klart tydligare när man sitter och spänner sig/fokuserar på detta fenomenet.
Så nu tror du helt plöstligt att eye strain finns? Hur ska du ha det? Ena stunden så misstror du folk som ger SINA erfarenheter och får påhopp för det, att dom överdriver eller t o m upplever en form av placebo, för att i nästa stund så TROR du själv att eyestrain orsakas av RBE. Hur ska du ha det?
Postad 17 December 2004 - 13:59
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Så nu tror du helt plöstligt att eye strain finns? Hur ska du ha det? Ena stunden så misstror du folk som ger SINA erfarenheter och får påhopp för det, att dom överdriver eller t o m upplever en form av placebo, för att i nästa stund så TROR du själv att eyestrain orsakas av RBE. Hur ska du ha det?
Men snälla nin...jag måste be dig läsa om mina inlägg om du fått för dig att jag någonsin sagt att det inte existerar. Leta upp vart jag sagt det annars.... Jag har ju sagt att jag tror det finns i stort sett vartenda inlägg jag skrivit, men att jag tror att andra saker också spelar in, vilket ligger bakom det att vissa får så mycket starkare syptom än andra. Och anklaga mig inte för påhopp, jag har inte hoppat på någon, en enda gång. Om du sett det så har du även där missförstått mina inlägg. Annars får du gärna peka ut vart du tycker jag hoppat på någon, så ska jag förklara för dig hur det var menat....eftersom du verkar se påhopp i nästan vartenda inlägg jag skiver, trots att det inte är min avsikt. Och jag tror att själva fenomenet med eyestrain är pga RBE (som sagt både det synliga och det som är hela tiden, som man inte ser), men att de som upplever det så mycket starkare gör det pga andra saker också, inte enbart DLP-tekniknen i sig. Detta är exakt vad jag skrivit om och om igen....
Postad 17 December 2004 - 14:09
Och jag tror att själva fenomenet med eyestrain är pga RBE (som sagt både det synliga och det som är hela tiden, som man inte ser), men att de som upplever det så mycket starkare gör det pga andra saker också, inte enbart DLP-tekniknen i sig.
Detta är exakt vad jag skrivit om och om igen....
Öhhh, vi har ett problem som helt enkelt ÄR p g a DLP tekniken, RBE. Det håller vi alla med om. Detta tror både du och jag att just det gör att vissa upplever eyestrain, det är vi också överens om. Men helt plötsligt så anser du att dom som upplever det starkare än dig gör det p g a andra saker än DLP tekniken. Varför? Det handlar väl som allt annat i livet, att vissa är mer känsliga för vissa saker. Vissa får små problem av pollen, andra frå STORA problem, av samma pollen. Samma sak här. Förstår inte varför det skulle vara något helt annat som gör det värre? /Mattias
Postad 17 December 2004 - 14:18
Unregistered241397ab
-
Unregistered241397ab
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
nin Sorry, men du verkar som du själv på alla sätt försöker vara trogen din DLP.
Ja, jag vet inte vad jag skall skriva för att motbevisa det, du har ju rätt till din egen åsikt, men jag kan försäkra dig om att jag inte på något sätt försöker höja mitt eget val till skyarna. Hade jag haft plats hemma och tid/ork så hade jag inte haft en DLP utan en CRT, och hade jag inte sparat den summa som jag lagt ut så hade jag haft en z3: eller pana700 istället, Vilket fall som helst så hade jag haft svårt för vissa åsikter och generaliseringar som sker inte bara i denna tråd. nin Nej, det handlar inte om att bilden är kontastrik, då hade detta problem även varit med LCD och CRT projektorer.
Där delar jag din åsikt till hälften, RBE, Ja, eye-strain, Nej, jag tror att man kan uppleva detta med andra källor också, precis som vissa el-alergiker tål mer eller mindre elinstallationer.... Det var bara en tanke... kan tillägga att jag varken är för eller emot DLP, äger inte ens en projje.
Detta är det som jag ogillar med dessa trådar, användare som inte har varken det ena eller det andra uppfattar det hela som om man måste tillhöra något av de tre lägren som finns. LCD/DLP/CRT, och man får noga akta sig för att göra snedsteg.....  Jag önskar bara att man var lite mer nyanserad i sina uttalanden och framför allt inte blandar in så mycket prestige. Det är ju trots allt inga svältande barn som dör om någon har en avvikande åsikt  Edit: hmm, vad konstigt alla mina citat blev...
Redigerat av Unregistered241397ab, 17 December 2004 - 14:21.
Postad 17 December 2004 - 14:30
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Öhhh, vi har ett problem som helt enkelt ÄR p g a DLP tekniken, RBE. Det håller vi alla med om. Detta tror både du och jag att just det gör att vissa upplever eyestrain, det är vi också överens om. Men helt plötsligt så anser du att dom som upplever det starkare än dig gör det p g a andra saker än DLP tekniken. Varför? Det handlar väl som allt annat i livet, att vissa är mer känsliga för vissa saker. Vissa får små problem av pollen, andra frå STORA problem, av samma pollen. Samma sak här. Förstår inte varför det skulle vara något helt annat som gör det värre?
/Mattias
Ok, så jag måste tycka samma sak som dig då alltså? Jag har en egen teori, jag förstår inte varför du inte kan respektera det helt enkelt? Jag bygger den på mina egna upplevelser, så det är inte helt taget ur det blå om du tror det.
Postad 17 December 2004 - 15:19
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Krasse>> Det är nu faktiskt så att det är du som driver en helt annan diskussion än den som tråden faktiskt startade med.
Det är uppenbart att du vill diskutera trovärdigheten hos de personer som säger att de mår dåligt på olika sätt av DLP.
Det är inte jag intresserad av, jag tror inte heller att t.ex. Anathema är intresserad av det.
Jag är säker på att du inte hade varit intresserad av det heller, ifall du hade upplevt det som vi har upplevt. Då hade du inte lika tjurskalligt krävt något sorts bevis. Bevis som du nog är mycket väl medveten om att du inte kan få i detta fall. Hur skulle jag kunna bevisa att jag mår dåligt av DLP? Förklara gärna det, så skall jag försöka...
Postad 17 December 2004 - 18:29
Unregisteredc6213648
-
Unregisteredc6213648
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Tycker eyestrain är ett mycket intressant ämne... tidigare har myket fokuserats på just regnbågar. Att olika personer påverkas på olika sätt är ju också rätt naturligt. Det vore dock intressant att veta vad det är som skiljer olika människor åt och varför vissa påverkas och andra inte. En bakomliggande orsak kan säkerligen vara ögat och dess funktion, som påpekats i tidigare meddelanden. Det blir intressant att veta vad ögonläkaren kommer säga i Anathemas fall. Vad gäller DLP så kanske det är 3-chipparen som är lösningen. Om så är fallet har vi ju orsaken till problemet. Uppkommer fortfarande samma problem med ögonen så måste det vara något annat med bilden... som ej går att koppla till färghjul och regnbågar, men som ände finns i DLP tekniken. Detta är det som jag ogillar med dessa trådar, användare som inte har varken det ena eller det andra uppfattar det hela som om man måste tillhöra något av de tre lägren som finns. LCD/DLP/CRT, och man får noga akta sig för att göra snedsteg
? Snarare slippa onödiga svar som inte för diskussionen vidare (som mitt svar nu är ett praktexempel på). Tycker det är rätt mycket onödigt babbel i denna tråd.
Postad 17 December 2004 - 19:01
Öhhh, vi har ett problem som helt enkelt ÄR p g a DLP tekniken, RBE. Det håller vi alla med om. Detta tror både du och jag att just det gör att vissa upplever eyestrain, det är vi också överens om. Men helt plötsligt så anser du att dom som upplever det starkare än dig gör det p g a andra saker än DLP tekniken. Varför? Det handlar väl som allt annat i livet, att vissa är mer känsliga för vissa saker. Vissa får små problem av pollen, andra frå STORA problem, av samma pollen. Samma sak här. Förstår inte varför det skulle vara något helt annat som gör det värre?
/Mattias Ok, så jag måste tycka samma sak som dig då alltså?
Jag har en egen teori, jag förstår inte varför du inte kan respektera det helt enkelt? Jag bygger den på mina egna upplevelser, så det är inte helt taget ur det blå om du tror det.
Du måste verkligen inte hålla med mig. Men när du säger själv att du kan se RBE och även lättare form av eyestrain p g a DLP, så håller du ju med folk som säger dom har problem med detta. Att sedan deras problem är kanske lite värre är en annan sak.
Postad 17 December 2004 - 20:50
Keepitsimple
-
Keepitsimple
-
Lärjunge
-
-
333 inlägg
Inte för att på något sätt förringa någons dlp-smärta. Jag får ont i ögonen när jag bara har dom öppna ifall jag koncentrerar mig på ögonen och inte något annat tar upp min uppmärksamhet. Bara när jag blundar försvinner smärtan. Har också ont i ryggen och axlarna relativt konstant. Men inte fan går jag runt och tänker på det för då blir det ju bara värre. Man får helt enkelt koncentrera sig på annat. Hålla hjärnan sysselsatt.
Postad 17 December 2004 - 22:20
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Keepitsimple>> Du har helt klart rätt i att man inte skall gå och tänka på sina krämpor... Men det du skriver får mig osökt att tänka på en liknelse: Om du vet att du har ondare i ryggen och axlarna efter att du har suttit en stund i en speciell stol som du har hemma; skulle du då sitta i den mer?För mig är det till 100% jämförbart med DLP. DLP går att undvika, alltså är det fullständigt självklart att man skall undvika dem ifall man upplever att man mår dåligt av dem och ifall man inte har lust att må dåligt. Svårare än så behöver det inte vara.
Postad 18 December 2004 - 01:12
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Krasse>> Det är nu faktiskt så att det är du som driver en helt annan diskussion än den som tråden faktiskt startade med.
JASÅ, det säger du!! Såvitt jag vet så heter tråden "eyestrain". Något som jag själv har upplevt i olika sammanhag. Hur menar du att jag diskuterar något annat än "eyestrain", när ALLA mina inlägg handlar om VAD som kan ligga bakom det faktum att somliga har besvär av typen "eyestrain (i varierande grad). Hade du tyckt tråden blev mer informativ om alla inläggen i tråden bara bestod av texten "DLP = DÅLIGT"!!! Det är uppenbart att du vill diskutera trovärdigheten hos de personer som säger att de mår dåligt på olika sätt av DLP.
Varför försöker du "RETA UPP" upp mej  ? Har jag inte i ett antal inlägg förklarat att jag försöker "klura ut" vilka ÖVRIGA FAKTORER" som möjligtvis också kan ha en betydelse? Har du missat ALLT som jag har skrivit i mina inlägg (förutom vilken betydelse psyket och eventuellt "placebo-effekten" eventuellt kan ha i sammanhanget). Arioch, är din syn utrustad med något slags filter som BLOCKERAR allt utom orden "placebo", "psyke", "mental" och liknande? Kan du då inte "konfigurera om ditt filter så att det istället blockerar t.ex. RBE? Då hade du inte lika tjurskalligt krävt något sorts bevis. Bevis som du nog är mycket väl medveten om att du inte kan få i detta fall. Hur skulle jag kunna bevisa att jag mår dåligt av DLP?
Tala om "tjurskallig"... ...OM du hade varit det minsta lilla "mottaglig" och "öppen" för vad andra säger så hade du förstått att jag inte är ett dugg intresserad av om du kan bevisa ATT du mår dåligt av dlp, eller ej! Du säger att du mår dåligt. Jag säger OK och börjar fundera på vilka faktorer som påverkar ditt hälsotillstånd. Kan du inte åtminstone FÖRSÖKA förstå det? Jag vill veta HUR i hela friden dlp skulle kunna utlösa de problem som bl.a. du nämner... "Mekanismerna" som utlöser Era problem, alltså. Jag ska väl inte behöva prata "bebis-språk" för att vuxna människor på detta forum ska förstå vad jag menar? Angående placebo-effekter och psykets betydelse så har jag bara försökt hävda att man INTE kan avfärda dess betydelse när man ser GENERELLT på problemet, även om man kanske kan avfärda dess betydelse i vissa särskilda fall (i vilka fall som dess betydelse kan avfärdas, kan inte jag avgöra). Jag har bara konstaterat någon som är allmänt känt i många andra sammanhang och det är att psyket DEFINITIVT har en betydelse, framförallt när det handlar om "perception" ("Input" via våra sinnen). Därmed så har jag också förklarat att jag personligen tror att psyket KAN ha en stor betydelse för hur man upplever problemen med t.ex. dlp! Detta har ju bekräftats av bl.a. Nerevarine! Men du kanske anser att din utsago har större trovärdighet än Nerevarines? Jag för min del fäster LIKA stor vikt vid vad du och anathema har att säga som vid vad nerevarine säger. Mozez: Alltså vilka "dom"... om inte Anathema eller Arioch hade sagt det, om det kanske var en forskare som säger det. Hade du trott det då?
Nej, det spelar inte mej någon roll vem som säger vad. Jag "köper inte" vad någon säger om jag inte det finns något slags logisk förklaring till VARFÖR något är som det är... Om en DLP-företrädare skulle säga det? Om en DLP-tillverkare skulle säga det? Om Texas-Instrument skulle säga det? Var går gränsen? Och hur värderar du i så fall en annan människas erfarenhet?
Jag "värderar" inte andra människors erfarenheter överhuvudtaget? HUR skulle jag kunna göra det? Skulle en persons erfarenheter vara värda mer än någon annans? DET fattar inte jag... Jag "noterar" vilka erfarenheter andra har och sen försöker jag skapa mej en "egen" uppfattning DELVIS utifrån vad andra har sagt, delvis utifrån det jag kunnat "läsa mej till", men framförallt utifrån min egen förmåga att se logiska samband... Jag kan hjälpa dig lite på vägen, säg efter mig:
- "Attans vad jag har ont i ögonen, vad kan det vara??"
- "Få se, jag såg nyss en film på 2 timmar på DLP'n, innan hade jag inte ont, nu har jag ont!"
- "Men så konstigt, få se, något annat som är annorlunda? Nä, jag har tidigare suttit i mörkt rum utan att få ont i ögonen..."
- "Få se, nä, inte ens min vanliga tv eller dataskärm ger mig sån här ögonvärk!"
- "Enda skillnaden är de facto DLP'n..."
- "Bra innan DLP, ont efter DLP..."
Krasse: Hur skulle du själv bedömma situationen?? (Svaret kan vara ruggigt kort! )
Är det SÅ din "logik" fungerar  ... Låt oss se vad jag kan "göra" med din text... - "Attans vad jag har ont i ögonen, vad kan det vara??" -"Har jag fått något i mina ögon, för det har ju hänt förr?"-"Eller kan det vara så att jag håller på att bli sjuk eller något?"- "Få se, jag såg nyss en film på 2 timmar på DLP'n, innan hade jag inte ont, nu har jag ont!" -"Hmm, jag kanske inte ska sätta igång en film efter 23.00!" -"Fast å andra sidan så sov jag ju faktiskt rätt dåligt igår natt!"Ska jag fortsätta, mozez? "Krasse: Hur skulle du själv bedömma situationen??" SVAR: "BIIP" "Cannot compute" "Not enough input"Det förstår du väl att jag inte kan "bedömma situationen". Jag känner ju inte till alla de faktorer som kanske kan ha en betydelse. Det verkar ju t.o.m. som att varken anathema eller arioch eller någon annan är fullständigt insatt i vilka alla de andra faktorerna skulle kunna vara och än mindre, HUR dessa andra faktorer kan påverka... Det är bl.a. för att försöka få mer information om "kringliggande" faktorer som jag skriver i bl.a. denna tråden. Ett annat skäl till varför jag skriver är för att de flesta dlp-trådar har en tendens till att "spåra ur" så fort någon ifrågasätter omständigheterna kring de personer som har problem. Skillnaden på mej och t.ex. arioch (förutom att jag inte har känt av några besvär) är att arioch verkar nöja sej med att konstatera att han får problem medan jag försöker FÖRSTÅ problemet...
Postad 18 December 2004 - 01:21
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
En hiss kan orsaka klaustrofobi. Skall vi bojkotta alla hissar för det. Det finns ingen som nekar till att problemet finns! Dock är frågan hur stort det är.
Tänkvärt Hinken.. Arioch hade sagt: Jag VET att det är hissen som är problemet! Sen hade arioch helt enkelt undvikit hissar och varnat andra för vilka besvär man kan förvänta sej om man åker hiss. En problem-lösare hade undersökt vilka andra parametrar som inverkar på besvären och försökt finna svar på frågor i stil med: Har hissens golvyta betydelse för problemet? Kan luftvolymen i hissen ha en betydelse? Hjälper det om väggarna i hissen är av glas? Är besvären lika påtagliga med mjukare start och inbromsning av hissen? Och så vidare... Snubbar som arioch skyfflar med sin attityd problemen under mattan. En problemlösare vänder mer än gärna upp och ner på hela världen för att lösa problemet istället... Gissa vem jag "hejar" på? Problem-lösaren eller arioch?
Postad 18 December 2004 - 02:25
Unregistered31b0023d
-
Unregistered31b0023d
-
Forumräv
-
-
686 inlägg
Nu får ni ge er!
Är själv mycket kräsen när det gäller bildkvalite, ser t.e.x tydlig skillnad mellan komponent och DVI. Skillnad mellan Panasonic's QuintrixSR och Philips Blackline mm. Tycker bara att det är löjligt när man försöker låtsas som problemen inte existerar, ser själv regnbåg's effekten, men störs inte nämnvärt av detta om färghjulet är på 5X eller mer, dock så är eyestrain ett stort problem för mig, vilket gjorde att jag satsade på CRT proj istället.
Verkar vara betydligt fler som har, problem än vad DLP ägarna/säljarna vill medge.
3chips DLP verkar lovande, för framtiden, då man slipper problem med eyestrain och regnbågseffekt. Dessa ska enligt uppgift vara nere på 75 till 100.000kr om något år, och då åker CRT-projen ut.
Redigerat av Unregistered31b0023d, 18 December 2004 - 02:25.
Postad 18 December 2004 - 02:48
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
3chips DLP verkar lovande, för framtiden, då man slipper problem med eyestrain och regnbågseffekt
Varför slipper man problemet med "eyestrain" med en 3-chips dlp? Skulle det vara bilduppdateringsfrekvensen som ställer till det? De som upplever eyestrain, får de värre eller mildare obehag när frekvensen ökar (eller tvärtom)??
Postad 18 December 2004 - 09:02
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Skulle nog oxå tippa på att färghjulet med rbe är mycket delaktig i dramat, oavsett om man ser rbe eller inte, tror att det kan framkalla anstängda ögon ändå.
Krasse:
Jag skulle inte vilja komma i e despyt med dig, känns som man skulle bli kraftigt överkörd...
Men du som gillar att söka alla otroliga och troliga orsaker till problemet, du skulle inte kunna tänka dig att överväga att det kanske beror på DLP-tekniken, och att vissa har problem med den oxå?
Postad 18 December 2004 - 14:02
Arioch, är din syn utrustad med något slags filter som BLOCKERAR allt utom orden "placebo", "psyke", "mental" och liknande? Kan du då inte "konfigurera om ditt filter så att det istället blockerar t.ex. RBE? 
Krasse, då ställer jag en motfråga; är din syn utrustad med något slags filter som blockar allt utom placebo, psyke mm när du påstår att LCD tv's är dåliga? EXAKT samma sak. Varför ska vi ta dina påstående som sanna överhuvudtaget när du inte gör det samma för folk här? Det roligaste är att flera i denna tråden har upplevet både RBE och eyestrain UTAN att veta om att dom sakerna finns!!! Är det dom upplever en synsk-placebo, eftersom dom kan uppleva problem som dom först långt senare får reda på vad det är. Nej, kan vi komma tillbaka till vad som gör detta. Det jag undrar är om någon har upplevt eyestrain av 3-chips DLP?
Redigerat av nin, 18 December 2004 - 18:51.
Postad 18 December 2004 - 18:39
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Det var väl själva .... Dr. Death visa mej VAR jag har skrivit att DLP-tekniken INTE kan vara en av de saker som gör att folk mår dåligt!!! Jag överväger inte om dlp kan orsaka besvär. Jag funderar på HUR dlp skulle kunna orsaka besvär OCH vad mer som kan bidra till besvären. Nin, jag påstår inte att ALLA lcd-tv apparater är dåliga. Jag har däremot i en annan tråd berättat om att jag inte har sett en enda lcd-tv som har levererat en bild som jag gillar! I några andra trådar så har jag T.O.M. visat med bilder VAD det är jag har reagerat på i bilden på lcd-tv apparater. Jag har beskrivit det som att det ser ut som en bild på en dator som har blivit begränsad i antal färger (Stegvisa övergånger mellan olika nyanser). Det problemet som jag har försökt beskriva kan man kanske undvika att se (om man vill), men jag ser problemet och jag har berättat om det. Det verkar som om folk verkligen försöker att INTE FÖRSTÅ mej, trots att jag gång på gång har förklarat att jag inte förnekar att det finns folk som t.ex. ser RBE och t.o.m. folk som har högst påtagliga besvär efter en stund med en dlp-projektor. JAG FÖRNEKAR INTE NÅGOT, JAG VILL BARA VARFÖR DLP ORSAKAR BESVÄR
DETTA är sista gången jag upprepar samma sak. Fattar ni inte nu heller, eller ni väljer att inte förstå, så får ni fortsätta utan mej...
Redigerat av Unregistered959, 18 December 2004 - 18:51.
Postad 18 December 2004 - 18:54
Krasse, Som sagt, håller också med dig ang LCD tv's, så finns inga problem där. Sedan verkar det som dom som haft problem med eyestrain har fått det under olika förhållande, förutom att dom kollat på en DLP. Så jag tror inte det finns någon annan anledning, som att dom har blivit störda av lysrör, för mörkt rum, etc. Ni som får problem med eyestrain, hur har själva rummet och situationen varit?
Postad 19 December 2004 - 03:07
Mozez
-
Mozez
-
Forumräv
-
-
836 inlägg
Såja, tänkte bara meddela att jag nu har sett LOTR-maraton. 11 timmar i sträck i ett kolmörkt rum med 106" och jag har ingen eye-strain att rapportera! Med LCD då förståss... hade jag sett 11 timmar på DLP hade väl ögonen fallit ur vid det här laget!
Nu ska jag sova... välförtjänt!
Postad 19 December 2004 - 09:39
Mozez
-
Mozez
-
Forumräv
-
-
836 inlägg
Du är nog den mest tjurskalliga person jag någonsin haft äran att diskutera med i ett forum! Skulle vara intressant om du stod för dina åsikter lika mycket irl...  Nej, det spelar inte mej någon roll vem som säger vad. Jag "köper inte" vad någon säger om jag inte det finns något slags logisk förklaring till VARFÖR något är som det är...
Men allt som sägs på nyhetsprogram/vetenskapens värld/discovery, alla nobelpristagare, hur tänker du då? För du har väl själv inte hunnit med att testa allt du hör talas om? Tror du då helt sonika att det inte är möjligt, förrän du själv har fått testa det? Eftersom du helt enligt dig själv inte kan lita på någons ord! Jag "noterar" vilka erfarenheter andra har och sen försöker jag skapa mej en "egen" uppfattning DELVIS utifrån vad andra har sagt, delvis utifrån det jag kunnat "läsa mej till", men framförallt utifrån min egen förmåga att se logiska samband...
Men du... alla personer som då har skrivit om RBE/eye-strain, både här på prisjakt och andra forum runt om i världen, hur har det spelat in i din uppfattning om problemet? Är det SÅ din "logik" fungerar ...
Låt oss se vad jag kan "göra" med din text...
Varför ska du "göra" nåt med min text?? Jag vet inte hur logik fungerar för dig, men om jag sätter mig framför en DLP och upplever eye-strain, så nog säger logiken och sunda förnuftet att det måste vara DLP'ns fel? Att man dessutom kan gång på gång få problemet vid DLP-tittade förstärker väl bara misstanken om orsaken? Kan inte du se orsak och verkan? Orsaken är DLP, verkan är eye-strain? Varför är det så svårt för just dig, Krasse, att erkänna detta. Vad är det du är rädd? Det är många personer som kan vittna om detta! Jag tycker din misstro mot andra personer och ditt mycket trångsynta sätt är otroligt nedslående! Dina inlägg är full med bristande respekt, brist på sympati och fruktansvärd omdömeslöst! "BIIP" "Cannot compute" "Not enough input"
Nä, men om inte du kan computa med all den input du fått i denna tråd, då vette f*n hur det ska gå till! Det förstår du väl att jag inte kan "bedömma situationen". Jag känner ju inte till alla de faktorer som kanske kan ha en betydelse.
Men Krasse... det är inte DU som ska bedömma någon situation alls i denna tråd! Här handlar det om att personer får problem med eye-strain i samband med DLP-tittande. Var i detta ska du "bedöma" något? Eller är det din självpåtagna uppgift att "bedöma" om andra upplever eye-strain, för det verkar vara det enda du bedömer nu! Anathema och Arioch har ju väldigt tydligt redan bedömt detta, och kommit fram till att problemet är DLP. Har du inte "computat" det eller? Men tydligen räcker inte deras bedömning eftersom du konsekvent vägrar erkänna att dom de facto har rätt! Vad ska du bedömma, då detta gäller en annan persons problem? "Compute"? Det verkar ju t.o.m. som att varken anathema eller arioch eller någon annan är fullständigt insatt i vilka alla de andra faktorerna skulle kunna vara och än mindre, HUR dessa andra faktorer kan påverka...
Jag säger som till Neverine: vet du bättre eller? Du gnäller på att ingen är fullständigt insatt i problemet, men wake up! Hade någon VETAT vad problemet är hade det inte kommit upp tusen DLP-trådar! Det är bl.a. för att försöka få mer information om "kringliggande" faktorer som jag skriver i bl.a. denna tråden. Ett annat skäl till varför jag skriver är för att de flesta dlp-trådar har en tendens till att "spåra ur" så fort någon ifrågasätter omständigheterna kring de personer som har problem.
Alla som läst din inlägg vet att du inte skriver här för att få mer information! Det vet du själv också! Sen är det lustigt att du själv använder ordet "ifrågasätter"!  Anledningen att du huserar i dessa trådar är för att såga ner de som säger sig ha problem med DLP! Men oroa dig inte, det behöver du ändå inte förklara, för det märker alla ändå! Skillnaden på mej och t.ex. arioch (förutom att jag inte har känt av några besvär) är att arioch verkar nöja sej med att konstatera att han får problem medan jag försöker FÖRSTÅ problemet...
Nej Krasse! Återigen har du inte "computat"! Skillnaden mellan dig och t.ex. Arioch är att han vet vad som orsakat hans problem, och du lyssnar inte på han! Och har du inte tänkt att för en sekund erkänna att DLP enbart kan orsaka detta problem, eller tänker du bara raljera gamla ogrundade argument, behöver du inte svara till mig i alla fall! Nog för att det är jätteroligt att diskutera, men att framföra argument åt någon som inte "computar" är lönlöst i längden!
Postad 19 December 2004 - 11:05
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Krasse>> Du skriver: Något som jag själv har upplevt i olika sammanhag. Hur menar du att jag diskuterar något annat än "eyestrain", när ALLA mina inlägg handlar om VAD som kan ligga bakom det faktum att somliga har besvär av typen "eyestrain (i varierande grad).
...och: Du säger att du mår dåligt. Jag säger OK och börjar fundera på vilka faktorer som påverkar ditt hälsotillstånd.
...och dessa uttalanden har jag inga som helst problem med. Det är det som du skrev tidigare som jag inte tycker hör hemma här. Det är dessutom diametralt motsatt det som du jag citerar ovan: När du skriver "det finns teorier om huruvida dlp kan utlösa eller ge upphov till dessa personers problem" så ger du uttryck för att du hyser ett tvivel om ifall DLP kan orsaka illamående
Det är korrekt uppfattat. Jag har inte bara tvivel utan också funderingar och en viss oro. Men jag förnekar inte att det finns människor som får problem när dom ser på dlp-projicerad bild...
Du menar alltså först att du tvivlar på att folk faktiskt mår illa av DLP och sedan menar du motsatsen..? Eller..? Min fråga är ju ifall du tvivlar på att folk mår illa av DLP och det svarar du helt klart "ja" på, och sedan säger du att du inte förnekar det. Är det verkligen så otroligt svårt för dig att förstå att man kan bli både irriterad, ledsen och förvånad när någon helt sonika väljer att misstro det man säger - utan att det finns någon anledning att misstro.Är jag känd som en lögnare på detta forum? Det är väldigt trist om det är så, fast jag kan inte förstå hur det har gått till... Och nej, jag försöker inte reta upp dig, det gör du så bra själv så.  Och ja, jag anser att ifall en hiss får en viss procentandel av de individer som använder den att må illa så är det i första hand hissen som skall ses över - inte individerna. På denna punkt kommer jag aldrig att ändra mig. Jag skulle dessutom varna folk för att åka med den hissen ifall jag visste att vissa mådde illa av den. Speciellt om det kostade 10.000:- och uppåt att åka med den.
Postad 19 December 2004 - 12:02
Greve_G
-
Greve_G
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Tänk om DLP projektorer är bra på att diagnostisera en viss typ av
ögonsjukdommar??.....kanske en bra grejj så kanske......man får hjälp i tid
Sen börjar det bli ganska patetiskt det här DLP vs LCD som det egentligen verkar
handla om.....
Alla gillar vi stor bild!!!
Men om nån inte gillar en teknik... so fucking what.
Skönheten ligger i BETRAKTARENS ÖGON.... inte i bildmatrisen.
Postad 19 December 2004 - 12:38
BioBanditen
-
BioBanditen
-
Beroende
-
-
1281 inlägg
Har läst den här tråden en tid nu men inte skrivit något eftersom den här typen av tråd är tämligen meningslös.
Det enklaste är väl helt enkelt att dom som gillar dlp tittar på det och att dom som anser sig få ont av det låter bli helt enkelt.
Varför kämpa för att övertyga om att den egna åsikten är bäst?
Vissa får ont av det så då bör dom inte titta.
Andra får det inte så då kan väl dom få titta?
Varför dessa ständiga bråk och pajkastningar?
Postad 19 December 2004 - 12:49
Mozez
-
Mozez
-
Forumräv
-
-
836 inlägg
Har läst den här tråden en tid nu men inte skrivit något eftersom den här typen av tråd är tämligen meningslös. Det enklaste är väl helt enkelt att dom som gillar dlp tittar på det och att dom som anser sig få ont av det låter bli helt enkelt. Varför kämpa för att övertyga om att den egna åsikten är bäst? Vissa får ont av det så då bör dom inte titta. Andra får det inte så då kan väl dom få titta? Varför dessa ständiga bråk och pajkastningar?
Undrar om det kan ha något att göra med att i praktiken bli utpekad som lögnare för att man säger att DLP kan orsaka eye-strain...
Postad 19 December 2004 - 12:49
Mozez
-
Mozez
-
Forumräv
-
-
836 inlägg
Finns det ingen DLP-ägare som kan titta igenom LOTR på raken? 11 timmar film, och sedan rapportera om någon ev. eye-strain förekom?
Postad 19 December 2004 - 12:55
Unregistered8147b14e
-
Unregistered8147b14e
-
Veteran
-
-
2473 inlägg
Jag har precis tittat på band of brothers 1-6 (5-6timmar) på raken på min DLP Mitsubishi XD300U 2x color wheel och är inte det MINSTA trött i ögonen,
körde med undertexter och en c:a 90" bild.
Ville bara ge en rapport från en som inte har det minsta problem med eye strain.
Postad 19 December 2004 - 12:56
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2346 inlägg
Mozez: Tror du alla får eyestrain av dlp eller. Det är ju fortfarande en minoritet som får det.
Och det är lite som det skrivs längre upp i texten............
(alla som lider av problemet!).......
Det finns och en av faktorerena kan vara dlp. Men ge faaaaaan i att titta på dlp då. Svårare än så är det väl inte. Inte fasiken dricker jag mjölk om jag är laktos intolerant!
Redigerat av Hinken74, 19 December 2004 - 12:57.
Postad 19 December 2004 - 13:17
Sen börjar det bli ganska patetiskt det här DLP vs LCD som det egentligen verkar handla om.....
Nej, det handlar inte om DLP vs LCD. Det handlar om vissa problem med DLP tekniken. Det roliga är att VB på LCD tekniken kan man snacka om utan att et blir något problem. Men om det är något med DLP tekniken, så går det inte. Tror inte någon av dessa som fått problem med eyestrain och/eller RBE inte velat ha en DLP. DLP har oftast bättre bild än LCD i samma prisklass. Arioch har många gånger sagt att han gärna hade velat ha en DLP istället för LCD, men kan inte p g a dom problem han upplever.
Postad 19 December 2004 - 14:03
Mozez
-
Mozez
-
Forumräv
-
-
836 inlägg
Mozez: Tror du alla får eyestrain av dlp eller. Det är ju fortfarande en minoritet som får det. Och det är lite som det skrivs längre upp i texten............
(alla som lider av problemet!)....... Det finns och en av faktorerena kan vara dlp. Men ge faaaaaan i att titta på dlp då. Svårare än så är det väl inte. Inte fasiken dricker jag mjölk om jag är laktos intolerant!
Nejdå, men det är väl inte det som allt detta handlar om... Nu börjar min vilja att föra min talan att minska så mycket, så det knappt är värt längre. Och det är tråkigt, för då blir detta som så många andra DLP-trådar, d.v.s. DLP-ägare/förespråkare hackar och sågar på de som har synpunkter på tekniken tills man blir less och ger upp... Och Ja, jag får problem, men det är ju det som är så synd! Fattar ni inte det! Jag hade mycket gärna ägt en DLP-projektor, då jag tycker bilden i sig är bättre än min LCD! Om jag inte haft problemen hade jag nog mest troligt ägt en DLP! Och bara för att man är allergisk mot mjölk, kan man väl ändå vara sugen på det och sakna det? Men jag förstår inte hur det kan vara så svårt för vissa att bara erkänna i denna tråd att vissa (inte alla) personer kan få problem med DLP, och att det inte orsakas av något annat än DLP! Varför är detta så svårt?
Postad 19 December 2004 - 14:12
BioBanditen
-
BioBanditen
-
Beroende
-
-
1281 inlägg
Finns det ingen DLP-ägare som kan titta igenom LOTR på raken? 11 timmar film, och sedan rapportera om någon ev. eye-strain förekom?
Jag har inga problem med att titta på dlp. Jag betvivlar inte att det finns dom som har det dock.
Postad 19 December 2004 - 14:51
Mozez
-
Mozez
-
Forumräv
-
-
836 inlägg
Jag har inga problem med att titta på dlp. Jag betvivlar inte att det finns dom som har det dock.
Så bra!  Alltså både att du tror "oss" och att du inte har problem!
Postad 19 December 2004 - 14:51
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
Finns det ingen DLP-ägare som kan titta igenom LOTR på raken? 11 timmar film, och sedan rapportera om någon ev. eye-strain förekom? Jag har inga problem med att titta på dlp. Jag betvivlar inte att det finns dom som har det dock.
Nä, jag ids inte sitta 11timmar i sträck. Dock går projjen ofta länge på fredag-lördagkvällar...händer att den går 8timmar...från 18-snåter till 02 eller nåt. Har hänt att man sett flera filmer på raken och/eller teveprogram. I fredags blev det nog 4timmar i sträck. Förra lördagen, riket+graven+en långfilm från dvdn...summa cirka 5timmar sträcktittning, den var nog igång i 7timmar då. Jag har inte kännt av nån eyestrain, inte frun heller(som förövrigt börjar lessna på frågor typ 'ser du nå regnbågar nu´rå?...har du nå eye strain nu´rå?).
Postad 19 December 2004 - 14:57
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Du är nog den mest tjurskalliga person jag någonsin haft äran att diskutera med i ett forum! Skulle vara intressant om du stod för dina åsikter lika mycket irl...
Ingen skillnad irl när det gäller mina åsikter. Enda skillnaden irl är att en diskussion pågår inte så länge som på detta forum, jag tröttnar helt enkelt lite tidigare... QUOTE (krasse @ Dec 18 2004, 01:12 ) Nej, det spelar inte mej någon roll vem som säger vad. Jag "köper inte" vad någon säger om jag inte det finns något slags logisk förklaring till VARFÖR något är som det är...
Men allt som sägs på nyhetsprogram/vetenskapens värld/discovery, alla nobelpristagare, hur tänker du då? För du har väl själv inte hunnit med att testa allt du hör talas om? Tror du då helt sonika att det inte är möjligt, förrän du själv har fått testa det? Eftersom du helt enligt dig själv inte kan lita på någons ord!
Jag har ALDRIG sagt att jag inte kan lita på någons ord, jag sa att jag inte "köper inte" andras ord rakt av utan att själv förstå hur det hänger ihop. Det spelar alltså inte någon roll om det är lekmän (som på detta forumet) eller högt respekterade experter. Hävdar någon, oavsett vem, något som jag inte förstår så "noterar" jag bara vad dom har sagt. Jag varken avfärdar det dom har sagt, eller tar deras åsikt som min egen... ...Tills jag själv förstår hur det hänger ihop. QUOTE (krasse @ Dec 18 2004, 01:12 ) "BIIP" "Cannot compute" "Not enough input"
Nä, men om inte du kan computa med all den input du fått i denna tråd, då vette f*n hur det ska gå till!
Men va' fan... Det har ju inte framkommit något nytt i denna tråden... De som har problem häver ju bara ur sej att dom är säkra på att det är dlp som orsakar problemen. DET är ju det enda som ni har bidragit med i tråden. Det är väl klart att jag inte kan ta ställning till OM det finns ett problem med just dlp, eftersom det inte har framkommit något i tråden som förklarar VARFÖR dlp skulle orsaka problem. Flimrandet har nämnts men det kan inte vara grundorsaken till att somliga har problem eftersom inte alla får problem. Det måste ju vara någon unik gemensam faktor inblandad i de fall där folk får problem som är annorlunda i de fall då folk INTE får problem av dlp-tekniken och denna faktor är fortfarande OKÄND... QUOTE (krasse @ Dec 18 2004, 01:12 ) Det förstår du väl att jag inte kan "bedömma situationen". Jag känner ju inte till alla de faktorer som kanske kan ha en betydelse.
Men Krasse... det är inte DU som ska bedömma någon situation alls i denna tråd! Här handlar det om att personer får problem med eye-strain i samband med DLP-tittande. Var i detta ska du "bedöma" något? Eller är det din självpåtagna uppgift att "bedöma" om andra upplever eye-strain, för det verkar vara det enda du bedömer nu!
Nu får du ge dej Mozez  ... Hur är det med "läsförståelsen"? Du citerar mej ju när jag säger att jag INTE KAN bedöma, VARFÖR ifrågasätter du då OM jag kan göra en bedömning? LÄSER DU INTE ENS DET DU SJÄLV HAR CITERAT???? Lite högre intelligensnivå på dina inlägg mozez, om jag får be... Behöver jag påminna dej om VEM som bad om min bedömning? Krasse: Hur skulle du själv bedömma situationen?? (Svaret kan vara ruggigt kort! )
M.a.o. SKÄRPNING!!! QUOTE (krasse @ Dec 18 2004, 01:12 ) Det verkar ju t.o.m. som att varken anathema eller arioch eller någon annan är fullständigt insatt i vilka alla de andra faktorerna skulle kunna vara och än mindre, HUR dessa andra faktorer kan påverka...
Jag säger som till Neverine: vet du bättre eller? Du gnäller på att ingen är fullständigt insatt i problemet, men wake up! Hade någon VETAT vad problemet är hade det inte kommit upp tusen DLP-trådar!
Oj oj oj... Det är ju för att alla dessa trådar barkar åt h-te som FORTFARANDE ingen vet VARFÖR dlp orsakar problem. Det är ju därför jag envisas med att hävda att man inte bara ska bestämma sej för att dlp ÄR problemet, punkt slut... DET leder ju inte till att mer information om VARFÖR dlp orsakar problem, kommer fram. En mer nyanserad och balanserad diskussion däremot har mycket bättre förutsättningar för avslöja mer detaljer kring omständigheterna som leder till bl.a. eyestrain... QUOTE (krasse @ Dec 18 2004, 01:12 ) Skillnaden på mej och t.ex. arioch (förutom att jag inte har känt av några besvär) är att arioch verkar nöja sej med att konstatera att han får problem medan jag försöker FÖRSTÅ problemet...
Nej Krasse! Återigen har du inte "computat"! Skillnaden mellan dig och t.ex. Arioch är att han vet vad som orsakat hans problem, och du lyssnar inte på han!
Nu har du nog fått hjärnsläpp igen mozez... Arioch kan bara med säkerhet säga att han får problem när han ser på dlp-projicerad bild. DET är det ENDA arioch med säkerhet kan säga... Och jag har aldrig påstått att det inte stämmer. Det jag däremot motsätter mej är att någon som inte förstår VARFÖR problemen uppstår gör det enkelt för sej och dömer ut en teknik som en majoritet människor INTE har några problem med... Jag lyssnar på arioch, anathema och vem som helst som säger att dom lider av t.ex. eyestrain. Men det innebär inte att jag måste börja sjunga i samma kör, för den sakens skull... Precis som personer som t.ex. arioch hävdar runt om i olika forum att dom får problem av dlp så finns det ju personer som hävdar att dom inte får en tillstymmelse till problem av dlp... Det blir ju liksom "1-1" i ställning. Detta faktum är det yttersta beviset på att man inte kan döma ut hela dlp-tekniken som problematisk... Det är samtidigt detta som är det yttersta beviset på att det MÅSTE finnas ytterligare faktorer som spelar in och har en betydelse... Väljer du mozez (och ni andra dlp-hatare) att bortse från det faktum att det finns människor som INTE har problem med dlp. OM allas åsikter och erfarenheter ska vara värda lika mycket så är det ju ett faktum att det måste finnas ytterligare faktorer som har en betydelse... DET är dom faktorerna jag vill lära mej mer om. Vi har alla hört ert tjatande och hur dåligt ni mår av dlp, men än så länge så har vi inte hört så mycket om några andra faktorer som kanske också bidrar till problemen... Och har du inte tänkt att för en sekund erkänna att DLP enbart kan orsaka detta problem, eller tänker du bara raljera gamla ogrundade argument, behöver du inte svara till mig i alla fall! Nog för att det är jätteroligt att diskutera, men att framföra argument åt någon som inte "computar" är lönlöst i längden!
BRA! då kanske jag slipper påhopp som: Du är nog den mest tjurskalliga person jag någonsin haft äran att diskutera med i ett forum
Jag tycker din misstro mot andra personer och ditt mycket trångsynta sätt är otroligt nedslående! Dina inlägg är full med bristande respekt, brist på sympati och fruktansvärd omdömeslöst!
Alla som läst din inlägg vet att du inte skriver här för att få mer information!
Och du ska tala om bristande respekt, mozez. I denna tråden gnälls det till höger och vänster förmodligen p.g.a. bristande respekt för de som har problem, men sen kan man visst vara hur enfaldig och respektlös som helst till de som vill lära sej mer om vad det är i dlp-tekniken som ger upphov till problemen...
Postad 19 December 2004 - 15:00
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Undrar om det kan ha något att göra med att i praktiken bli utpekad som lögnare för att man säger att DLP kan orsaka eye-strain...
Precis! Det är inte överdrivet kul att bli betvivlad varje gång man säger att man mår illa på ena eller andra sättet av DLP. Jag har precis tittat på band of brothers 1-6 (5-6timmar) på raken på min DLP Mitsubishi XD300U 2x color wheel och är inte det MINSTA trött i ögonen,
körde med undertexter och en c:a 90" bild.
Ville bara ge en rapport från en som inte har det minsta problem med eye strain.
Din lyckans ost är det enda jag kan svara på det. Grattis!  Tror inte någon av dessa som fått problem med eyestrain och/eller RBE inte velat ha en DLP. DLP har oftast bättre bild än LCD i samma prisklass. Arioch har många gånger sagt att han gärna hade velat ha en DLP istället för LCD, men kan inte p g a dom problem han upplever.
Exakt! Det är ju det som gör det dubbelt frustrerande när de som inte mår dåligt av DLP antyder att man ljuger!Inte nog med att man inte kan skaffa sig en (i övrigt) bättre projje - man skall dessutom stå ut med att folk tror att man ljuger om anledningen. Jag har inga problem med att titta på dlp. Jag betvivlar inte att det finns dom som har det dock.
Tack! Det där låter som en förnuftig inställning. Fast det hade varit skönt om du också tyckte liiiiite synd om oss som mår illa av DLP.  När jag tänker efter så är det nog precis det som jag iaf är ute efter - sympati!
Postad 19 December 2004 - 15:08
Mozez
-
Mozez
-
Forumräv
-
-
836 inlägg
Nä, jag ids inte sitta 11timmar i sträck.
Dock går projjen ofta länge på fredag-lördagkvällar...händer att den går 8timmar...från 18-snåter till 02 eller nåt. Har hänt att man sett flera filmer på raken och/eller teveprogram. I fredags blev det nog 4timmar i sträck.
Förra lördagen, riket+graven+en långfilm från dvdn...summa cirka 5timmar sträcktittning, den var nog igång i 7timmar då. Jag har inte kännt av nån eyestrain, inte frun heller(som förövrigt börjar lessna på frågor typ 'ser du nå regnbågar nu´rå?...har du nå eye strain nu´rå?).
Så bra att du inte ser!  Glad för din skull! Min sambo börjar också bli rätt less alla frågor...
Postad 19 December 2004 - 15:09
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
QUOTE När du skriver "det finns teorier om huruvida dlp kan utlösa eller ge upphov till dessa personers problem" så ger du uttryck för att du hyser ett tvivel om ifall DLP kan orsaka illamående
Det är korrekt uppfattat. Jag har inte bara tvivel utan också funderingar och en viss oro. Men jag förnekar inte att det finns människor som får problem när dom ser på dlp-projicerad bild...
Du menar alltså först att du tvivlar på att folk faktiskt mår illa av DLP och sedan menar du motsatsen..? Eller..? Min fråga är ju ifall du tvivlar på att folk mår illa av DLP och det svarar du helt klart "ja" på, och sedan säger du att du inte förnekar det. Är det verkligen så otroligt svårt för dig att förstå att man kan bli både irriterad, ledsen och förvånad när någon helt sonika väljer att misstro det man säger - utan att det finns någon anledning att misstro. Är jag känd som en lögnare på detta forum? Det är väldigt trist om det är så, fast jag kan inte förstå hur det har gått till...
Hmm... När du förklarar på det viset, så "ser" jag varför jag kanske har varit lite oklar på den punkten... Jag ska försöka förklara lite tydligare... Arioch, tvivlar INTE på att du får problem när du ser på dlp-projicerad bild. MEN... JAG är inte så säker (i alla lägen) på om det enbart är dlp-tekniken som är problemet! Jag är alltså OSÄKER på om enbart dlp-tekniken som sådan kan ställa till med sådana problem som du och t.ex. anathema har (förvisso ett annat problem). Det är alltså inte som att jag misstror ER när ni säger att ni upplever obehag. Det är ERA slutsatser om ORSAKEN till problemen som jag är OSÄKER på... Det är inte min mening och avsikt att framställa er som några lögnare och jag tvivlar alltså inte på att ni upplever obehag. Å andra sidan så är det inte någon här på forumet som har forskat kring problemet och vägt alla andra möjliga och omöjliga faktorer och därav så erkänner jag att jag är osäker på grunderna till problemet... Det är också därför jag skriver i tråden (min osäkerhet alltså) och så många gånger har försökt få en lite mer "balanserad" diskussion, där INGA frågor, teorier och argument ska förkastas. Jag tror helt enkelt på att man kan lära sej mer om man inte drar på sej skygglappar och skyfflar undan problemet under mattan s.a.s.... Sen stör jag mej lite på att ni som faktiskt har problem har också bättre möjligheter att lära er mer om problemet som sådant. Möjligheter som inte t.ex. jag inte har eftersom jag själv inte upplever några problem... Det är också grunden till min oro kring detta problem. Eftersom jag inte vet VAD det är i dlp-tekniken som orsakar era problem så vet jag inte heller OM jag själv skulle kunna drabbas. Jag har ingen aning om det är några större skillnader på olika dlp-projjar (när det gäller Eye-strain) och vilka övriga faktorer som man bör ha lite koll på (för att slippa era problem)... Det hjälper alltså inte mej om någon enbart går ut och säger t.ex. "dlp ger problem". Mina frågor och funderingar blir inte besvarade av sådant. När det sen dyker upp folk och säger: "jag har INGA problem alls"! Så blir ju situationen, om möjligt, ännu mer förvirrad. Är det konstigt om jag då intresserar mej för ämnet och vill veta så mycket som möjligt om ALLA faktorer som kan ha en betydelse för problemet? Är det konstigt om jag reagerar på alla som hävdar att jag anklagar andra för att ljuga och anklagar mej för att vara "respektlös" o.s.v... Ha lite respekt för mina funderingar, frågor och argument också, tack!
Redigerat av Unregistered959, 19 December 2004 - 15:48.
Postad 19 December 2004 - 15:13
Unregistered9c62f4d9
-
Unregistered9c62f4d9
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Har haft min LG:92:a nu i ett par veckor. Har kollat själv, och med grannar. Jag har inte sagt ett knysst om regnbågar eller eyestrain till nån. Efter filmen har jag ställt lite dunkla frågor om vad dom tyckte om filmens kvalitet (inte om filmen var bra). Ingen har klagat om regnbågar eller smärtor i ögonen utom dom har tyckt att det var kanonbra. Så hemma hos mig verkar det funka ganska så bra ialla fall. Tycker synd om dom som drabbas. Det kan ju inte vara roligt att drabbas av sjuksymtom när man bara ska kolla på film.
Postad 19 December 2004 - 15:16
Biomax
-
Biomax
-
Veteran
-
-
1870 inlägg
Får mig att tänka på ordspråket " det man inte vet har man inte ont av"
Postad 19 December 2004 - 15:39
Mozez
-
Mozez
-
Forumräv
-
-
836 inlägg
Jag har ALDRIG sagt att jag inte kan lita på någons ord, jag sa att jag inte "köper inte" andras ord rakt av utan att själv förstå hur det hänger ihop. Det spelar alltså inte någon roll om det är lekmän (som på detta forumet) eller högt respekterade experter. Hävdar någon, oavsett vem, något som jag inte förstår så "noterar" jag bara vad dom har sagt. Jag varken avfärdar det dom har sagt, eller tar deras åsikt som min egen...
...Tills jag själv förstår hur det hänger ihop.
O herregud så mycket här i världen du måste vara skeptisk mot... Men va' fan... Det har ju inte framkommit något nytt i denna tråden... De som har problem häver ju bara ur sej att dom är säkra på att det är dlp som orsakar problemen.
DET är ju det enda som ni har bidragit med i tråden.
Det är väl klart att jag inte kan ta ställning till OM det finns ett problem med just dlp, eftersom det inte har framkommit något i tråden som förklarar VARFÖR dlp skulle orsaka problem.
Flimrandet har nämnts men det kan inte vara grundorsaken till att somliga har problem eftersom inte alla får problem. Det måste ju vara någon unik gemensam faktor inblandad i de fall där folk får problem som är annorlunda i de fall då folk INTE får problem av dlp-tekniken och denna faktor är fortfarande OKÄND...
Men måste man inte först uppleva en verkan, för att börja leta en orsak? Räcker det inte att först veta ATT man har problem, och sen kan man börja leta VARFÖR problemet uppstår? Nu får du ge dej Mozez ... Hur är det med "läsförståelsen"? Du citerar mej ju när jag säger att jag INTE KAN bedöma, VARFÖR ifrågasätter du då OM jag kan göra en bedömning? LÄSER DU INTE ENS DET DU SJÄLV HAR CITERAT????
Vad du talade om då, var att du inte kunde bedömma om Arioch och Anathema har rätt i sin bedömning! (Påminner dig med ditt citat:) Det förstår du väl att jag inte kan "bedömma situationen". Jag känner ju inte till alla de faktorer som kanske kan ha en betydelse. Det verkar ju t.o.m. som att varken anathema eller arioch eller någon annan är fullständigt insatt i vilka alla de andra faktorerna skulle kunna vara och än mindre, HUR dessa andra faktorer kan påverka...
Lite högre intelligensnivå på dina inlägg mozez, om jag får be...
Nu har du nog fått hjärnsläpp igen mozez...
Frågor om min intelligens eller hjärna behöver du inte bemöda dig med, tack! Oj oj oj... Det är ju för att alla dessa trådar barkar åt h-te som FORTFARANDE ingen vet VARFÖR dlp orsakar problem. Det är ju därför jag envisas med att hävda att man inte bara ska bestämma sej för att dlp ÄR problemet, punkt slut... DET leder ju inte till att mer information om VARFÖR dlp orsakar problem, kommer fram.
Som sagt, bara för att VERKAN är känd, men inte ORSAKEN, innebär ju inte det att man bara kan skita i hela diskussionen till man vet ORSAKEN! En mer nyanserad och balanserad diskussion däremot har mycket bättre förutsättningar för avslöja mer detaljer kring omständigheterna som leder till bl.a. eyestrain...
Ja tänk om...  Det jag däremot motsätter mej är att någon som inte förstår VARFÖR problemen uppstår gör det enkelt för sej och dömer ut en teknik som en majoritet människor INTE har några problem med...
Som sagt, det krävs inte en raketforskare för att veta i vilket skede man får ont i sin ögon, och vad man gjort under tiden man fick ont! VERKAN kan väl vem som helst få berätta om, utan att någon kan ta det ifrån en, det är ju ändå från person till person! VERKAN är en annan sak, det är betydligt mer fakta-baserat och kan diskuteras! Jag lyssnar på arioch, anathema och vem som helst som säger att dom lider av t.ex. eyestrain. Men det innebär inte att jag måste börja sjunga i samma kör, för den sakens skull... Precis som personer som t.ex. arioch hävdar runt om i olika forum att dom får problem av dlp så finns det ju personer som hävdar att dom inte får en tillstymmelse till problem av dlp...
Det blir ju liksom "1-1" i ställning.
Men... om jag förstår saken rätt så tar det alltså ut varandra om 2 parter har olika åsikter, för då är det ändå "1-1"? Visst inte att det gick till så... Om det kanske då står 25-24 till de som ser RBE, "vinner" vi då eller? Detta faktum är det yttersta beviset på att man inte kan döma ut hela dlp-tekniken som problematisk... Det är samtidigt detta som är det yttersta beviset på att det MÅSTE finnas ytterligare faktorer som spelar in och har en betydelse...
Som sagt, människor är olika... bara för att vissa har problem har väl inte alla det? Ingen har väl sagt att alla tomater ska slängas för att vissa är allergisk!? Väljer du mozez (och ni andra dlp-hatare) att bortse från det faktum att det finns människor som INTE har problem med dlp.
Har du missat alla gånger jag skrivit att DLP har bättre bild, och att jag gärna äger en om jag inte hade problem med RBE/eye-strain? Och hade jag tyckt skit om DLP hade jag ju inte bemödat mig att informera om mina erfarenheter för att kanske hjälpa folk på traven! OM allas åsikter och erfarenheter ska vara värda lika mycket så är det ju ett faktum att det måste finnas ytterligare faktorer som har en betydelse...
Öh, va? Jag trodde fortfarande människor är olika, och kan uppleva saker olika... (kan ha fel, men är dock rätt säker på att jag har rätt!) Vi har alla hört ert tjatande och hur dåligt ni mår av dlp, men än så länge så har vi inte hört så mycket om några andra faktorer som kanske också bidrar till problemen...
Så med andra ord så tror du oss inte? Förklara gärna vilka andra faktorer som spelar in, om man bara får ont i ögonen då man bara ser på DLP? Och du ska tala om bristande respekt, mozez. I denna tråden gnälls det till höger och vänster förmodligen p.g.a. bristande respekt för de som har problem, men sen kan man visst vara hur enfaldig och respektlös som helst till de som vill lära sej mer om vad det är i dlp-tekniken som ger upphov till problemen...
Hur ska du kunna lära dig något om detta problemet, då du inte tror de som har problem? Då du säger att du inte tror på orsak för du vet verkan?
Postad 19 December 2004 - 15:40
Mozez
-
Mozez
-
Forumräv
-
-
836 inlägg
Har haft min LG:92:a nu i ett par veckor. Har kollat själv, och med grannar. Jag har inte sagt ett knysst om regnbågar eller eyestrain till nån. Efter filmen har jag ställt lite dunkla frågor om vad dom tyckte om filmens kvalitet (inte om filmen var bra). Ingen har klagat om regnbågar eller smärtor i ögonen utom dom har tyckt att det var kanonbra. Så hemma hos mig verkar det funka ganska så bra ialla fall. Tycker synd om dom som drabbas. Det kan ju inte vara roligt att drabbas av sjuksymtom när man bara ska kolla på film.
Grattis Azzy!  Nä, det är verkligen inte roligt då den bästa bilden fås av DLP, och så mår man dåligt av det... LCD är ju i viss mån en kompromiss, fast med bonus på hög upplösning och lägre ljudnivå...
Postad 19 December 2004 - 15:43
Mozez
-
Mozez
-
Forumräv
-
-
836 inlägg
Möjligheter som inte t.ex. jag inte har eftersom jag själv inte upplever några problem...
Du ska bara glad att du inte upplever problemet!  Jag hade VÄLDIGT gärna också varit utan både RBE/eye-strain... så självklart är jag avis på dig och alla andra "symptom-fria"...
Postad 19 December 2004 - 15:49
Unregistered93d1242d
-
Unregistered93d1242d
-
Beroende
-
-
1021 inlägg
Ice train? I strain? Eyes train? Vad är det ni pratar om?
Har inte det problemet iaf, lyckligtvis. Tycker synd om de som har det.
-- Patrik
Postad 19 December 2004 - 17:06
Krasse, stressa ner va!? Seriöst, det är DLP som ger problemen, bara du som försöker skapa en debatt av inget alls. Anledningen varför det inte blivit någon debatt om VARFÖR man får eyestain är p g a folk som dig som påstår att dom som upplever detta inte kan vara säkra på deras uppleverser.
Så ska du vara med om att försöka föra en debatt varför man får eyestrain, eller inte? Om du väljer att ifrågasätta dom som upplever detta stora problem, för dom, så kan du nog lika gärna inte skriva i tråden IMO.
Postad 19 December 2004 - 18:35
Daniel.N
-
Daniel.N
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Hmm är det bara jag som inte fattat vad tråden egentligen utvecklats till? Jag gissar att vi alla är överens om att, säg, 90% av befolkningen gladeligen skulle orka 11 timmar (wow..) DLP i mörker utan problem och att den siffran för LCD är större, säg 95%. Resten får eye-strain av DLP-flimret, av kontrasten+mörkret eller helt enkelt somnar  . Vi är även överens om att DLP generellt sett ger en bättre bild än LCD, att CRT har grym svärta och filmlik bild och att LCD förutom att generera färre procent ögontrötthet även rentav "upplevs" som lugnare. Vi är alla överens om att det finns dom som blir trött i ögat av DLP men inte blir det av LCD även om kontrastsifforna, dukstorlek, etc, är exakt likadana. Vi är också alla överens om att detta är individuellt, att de procent människor som får problem är exakt samma människor hur många gånger man än upprepar testet. Huruvida varför just dessa människor har problem är jag ganska säker på att vi alla tror har att göra med förutsättningar sen tidigare, dvs om man har en "medfödd benägenhet" eller om man helt enkelt genom sitt leverne förstört det för sig. Jämför med ljudkänslighet, man kan födas sådan eller inte, men sen gå på för många konserter utan hörselproppar. Vissa stämmer säkert in på den ena beskrivningen och andra på den andra.
Utan att använda 2000 ord, VAD i detta är det kriget egentligen handlar om? Innan du svarar, läs gärna igenom stycket ovan igen och kolla så inte din åsikt redan är täckt.
Postad 19 December 2004 - 18:57
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Sådärja...
Nu kan ni fortsätta diskussionen utan min medverkan...
Ni vägrar att inse att jag bara vill veta mer om varför bara vissa får problem men inte andra.
Jag orkar inte förklara min ståndpunkt gång på gång, det tillför inte tråden något.
Det är helt uppenbart att man inte får yppa något om "andra faktorer" i fallet dlp-problem utan att de som har problem känner det som att de blir misstrodda.
Mozez, jag ger upp...
Det spelar ingen roll vad jag säger, du kommer garanterat att vända på det bara för att få en anledning till att fortsätta käbblet...
Så därför så får du hitta någon annan att käbbla med.
Min förhoppning om att kanske få lära mer om HUR dlp skulle kunna orsaka problem och varför enbart vissa drabbas har du mozez fullständigt grusat...
GRATTIS...
/Krasse ("signing off")
Redigerat av Unregistered959, 19 December 2004 - 18:58.
Postad 19 December 2004 - 19:08
Mozez
-
Mozez
-
Forumräv
-
-
836 inlägg
Hmm är det bara jag som inte fattat vad tråden egentligen utvecklats till? Jag gissar att vi alla är överens om att, säg, 90% av befolkningen gladeligen skulle orka 11 timmar (wow..) DLP i mörker utan problem och att den siffran för LCD är större, säg 95%. Resten får eye-strain av DLP-flimret, av kontrasten+mörkret eller helt enkelt somnar . Vi är även överens om att DLP generellt sett ger en bättre bild än LCD, att CRT har grym svärta och filmlik bild och att LCD förutom att generera färre procent ögontrötthet även rentav "upplevs" som lugnare. Vi är alla överens om att det finns dom som blir trött i ögat av DLP men inte blir det av LCD även om kontrastsifforna, dukstorlek, etc, är exakt likadana. Vi är också alla överens om att detta är individuellt, att de procent människor som får problem är exakt samma människor hur många gånger man än upprepar testet. Huruvida varför just dessa människor har problem är jag ganska säker på att vi alla tror har att göra med förutsättningar sen tidigare, dvs om man har en "medfödd benägenhet" eller om man helt enkelt genom sitt leverne förstört det för sig. Jämför med ljudkänslighet, man kan födas sådan eller inte, men sen gå på för många konserter utan hörselproppar. Vissa stämmer säkert in på den ena beskrivningen och andra på den andra.
Utan att använda 2000 ord, VAD i detta är det kriget egentligen handlar om? Innan du svarar, läs gärna igenom stycket ovan igen och kolla så inte din åsikt redan är täckt.
Yepp Daniel.N! That's about it... give or take lite siffror åt bägge hållen, men vi kommer aldrig få någon statistiskt tillförlitlig grund för något! Jag hade varit mycket nöjd om vissa kunde säga: -" Javisst erkänner jag att DLP kan orsaka eyestrain!" Utan en massa medföljande "men"! Bara ett "punkt slut"!
Postad 19 December 2004 - 19:44
KarlXII
-
KarlXII
-
Beroende
-
-
1112 inlägg
Ni vägrar att inse att jag bara vill veta mer om varför bara vissa får problem men inte andra.
Jag orkar inte förklara min ståndpunkt gång på gång, det tillför inte tråden något.
Problemet är väl bara att ingen här på forumet har de medicinska och fysiologiska kunskaperna som krävs för att tackla frågan. Jag är säker på att om någon visste vad det var, så skulle någon briljerat med en eminent utläggning. Tills vidare är det nog bara att konstatera att problemet finns, och man gör bäst i att sitta i lugn och ro och titta innan man bestämmer sig för vilket system man ska satsa på. Och OM man ska satsa.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|