mvh
alle
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Yamaha´s nya recivers 757, 657 , 557
Startad av
Punani Lover
, Apr 04 2005 08:50
341 svar till detta ämne
27 relaterade trådar
Postad 21 April 2006 - 17:50
Ok..vad trevligt då verkar det ju funka ändå :-) Jag trodde texten var grå men den är nog vit iaf. Tack för det snabba svaret.
Redigerat av Unregistered8cf3a914, 21 April 2006 - 17:51. Postad 21 April 2006 - 19:26
Hej,
När jag kör ljudet genom TV (PY10), så hör man dialog/tal bra utan att behöva kräma på allför hög volym. När jag kör via receiver (5.0), så tycker jag att tal/dialog blir lågt, svårt att höra utan att man måste dra upp volymen rejält. Vad kan jag göra för att få tydligare/högre volym på tal/dialog, utan att väcka hela huset? Night mode tycker jag inte ger någon märkbar förbättring. Systemet är helt YPAO-inställt. Kör med B&W M1 Högtalare. Ännu inte installerat MT20 Subben. Tips på hur jag kan förstärka/höja tal/dialog tas tacksamt emot mvh Postad 21 April 2006 - 19:58 En fråga ! kör du tvljudet via stärkaren direkt? Nä denna mode drar ner ljudet för att inte väcka grannarna så det är ingen ide. OK men kolla via manuelt läge vad stärkaren står på i sound options, kolla även på I/A assi på voltrimm hur den står när du har detta läge för tv. Nästa koll är ju den du kollar vad högtalarna står för DB och där ser du alla högtalare som man kan koppla upp mot stärkaren, där ser du vad centern står. Ta en titt i manualen om du är osäker på hur du använder menyerna. Det mesta av talet bör gå i centern när man använder surrond. Jag själv kör 5.0 men jag kör tv.ljudet via videon och har inga problem med detta. Vet att en till som har haft /har samma problem här på forumet och han var tvungen att höja volymen på TVen för det skulle bli ett bra resultat. Lycka till. Edit: tillägg. //Golfen Redigerat av Unregistered1113, 21 April 2006 - 20:04. Postad 22 April 2006 - 12:40 En fråga ! kör du tvljudet via stärkaren direkt? Jag kör audio out via scart 2 på plasman in till receiverns MD-ingång. Audio out signalen via scart är opåverkad av TV-volymen. Min center stod på +1.5dB. Skruvade upp den lite. Antar att det är det bästa jag kan göra om det inte finns något annat tweak för att stärka upp tal/dialog volymen. Kanske ska man sätta center högtalare till LARGE istället för som nu SMALL? Postad 22 April 2006 - 13:25
Jag har 3 tips på detta... 1) Vrid upp DB (decibel) för center i inställningarna 2) Kör om YPAO med micen längre bort från center 3) Skaffa Precence högtalare, då aktiverar Yamman "Dialogue Lift" /Z Postad 22 April 2006 - 21:53 Ok då är det åtgärdat. Nä! för då kommer mer bas att hamna där och detta tar bort basen från Front o sub så det är ingen lösning. Optimal settning är att köra small på center o surrond, large på frontar. En lösning kan vara att nollställa stärkaren och köra om Ypao . //Golfen Postad 23 April 2006 - 09:30
Kör nu Zone2 till mina altan högtalare (150kr på Rusta Det tog ett tag innan jag fattade att Zone 2 bara tar analoga källor vilket är löst nu Postad 23 April 2006 - 16:57
Jaha OK!! det var ju bra att du talade om det för det visste inte jag. Jag kommer att koppla 2st högtalare från Surrondback på stärkaren och ställa dom mitten mellan fron&surrounHT. så snart har jag 7.1 och jag tror att detta kommer att göra mycket för ljudet. //Golfen Postad 24 April 2006 - 20:27
vad är precence högtalare? Postad 24 April 2006 - 20:48
Högtalare för Presence <-rättstavat! (Närvaro). Utgångarna sitter bak på stärkarn, står i manualen om detta... Postad 13 May 2006 - 20:42
Jag blir galen! jag hittar inte tillbaka till var man kunde sätta dB för högtalarna
Vilken meny var det? Speaker Level? Jag ser bara en markör men jag har för mej att tidigare kunde jag även se dB-värdet men det kan jag inte nu. När man kopplar in Subben, kan man ta vilken RCA-coax kabel som helst? eller är det något speciellt med kablar som säljs som subb-kabel? Håller på att koppla in min B&W AS2-subb som jag köpte i Januari....typ vad är det för skillnad på en Phono kontakt och RCA? Redigerat av perreb, 13 May 2006 - 21:00. Postad 13 May 2006 - 21:23
Hej. Ojjj vad mycket frågor 1: Menyn finns direkt genom att trycka på knapp[Title] med grön text på fjärren och du får upp inställningarna för DB. 2:Nä det ska vara en SUB-KABEL och det är absotlut bäst att ta en Y-Link och koppla in den kabeln i sub-ingång som finns bak på stärkaren tillsammans med alla pre-out ingångarna. 3: Phono kontakten är speciel då den har ett RIIA- steg som förstärker den analoga singalen som är svag och inte räcker till för att höra på vinylskivorna annars, och den ska användas ENDAST till vinylspelare och inget annat. En vanlig RCA-ingång räcker alltså inte. //Golfen Postad 13 May 2006 - 21:29
stort tack! min sub har bara 1 ingång, då behöver jag ingen Y-kabel? eller ska Y't in i Yamman? mvh Postad 13 May 2006 - 21:41
Nä y delen ska var i subben och den enkla i stärkaren. det finns även sub kabel som har en RCA-coax i varje ände oxå. //Golfen Postad 14 May 2006 - 13:59
Nu blir jag osäker. Jag har 757. Var ska Y't in? På sid 13 i manualen är kontakt 1 för subben men det är ju bara 1 x RCA. Vart ska den andra kontakten kopplas in? Blir det skillnad jämfört med att bara köra 1 x RCA i varje ände? Jag som just beställde en 6 meter QED Qontour MP-SW Postad 14 May 2006 - 14:12
Jag använder en Y-kabel men det är bara om man har dubbla subbar, annars räcker det med en RCA av bra kvalitet. Du ska nu mono koppla subben med LEFT på lågnivå ingången (på subben) Edit:stavfel Redigerat av Zaptor, 14 May 2006 - 14:15. Postad 14 May 2006 - 19:30
Det där förstod jag inte. Kan du förklara? mvh Postad 14 May 2006 - 20:58
Såg föst nu att du bara hade en lågnivå ingång på subben, så glöm det där med mono koppling, bara att plugga in och köra med en sladd!
Postad 14 May 2006 - 22:28
Sorry för att du blev förvirrad, Du har en ingång i subben och jag fattade först att du hade dubbla kontakter i subben för en y-link men det har du tydligen inte, så det är en RCA coax ingång och då behöver du inte någon Y-Link utan det räcker med en enkel kabel, på stärkaren så är det EN ingång för subben och där ska kabeln sitta. Den kabeln ska inte vara några problem för dej så var lugn. Hoppas att detta blev bättre //Golfen Postad 15 May 2006 - 20:36
kanon! tack så mycket. Kabeln är på väg med posten från Danmark Postad 19 May 2006 - 03:07
1.
Jag kör med vanligt lakritssnöre till subben o de dundrar som ********, blir väl inge bättre om en köper monsterkabel, tidningen EV gjorde ett test för ett par år sedan med högtalarkablar och det fanns inga mätbara skillnader mellan Supra JÄTTEsyrafria kopparkablar och elkabel typ RKK... Nåt å fundera på.... 2. Sen Golfarn det där om S.INI.DLY, ja hör ingen skillnad alls, har jag vaxpropp eller i vilket läge menar du att stärkarn ska stå i, sur.standard eller sur.enhanced eller va? 3. Om Dialog Lift: Jag har presence-högtalare oxo och upplever att ljudet inte bara lyfts utan förskjuts bakåt mot surround och surroundback. [I] RXV-757 Redigerat av rollehot, 19 May 2006 - 03:17. Postad 19 May 2006 - 11:01 Jag kör med Supras Y-link till subben och har inte provat någon annan kabel men vad jag förstår så är det bästa att köpa riktiga kablar till grejerna men att det måste vara SUPRA behövs inte utan det räcker med kablar från net on net där dom har AVANT PRO som fungerara lika bra och är billigare dessutom. Vad jag pratar om är den inledande fördröjningen mellan ljudet och första refletionen (mellan FRNT o SURR) och detta står i manualen på sida 82 på ljudfältsparametrar. dvs att du ökar ljudets reflektion från suurondht, genom att sänka el höja, t.ex om du har ett väldigt lågt värde så tar det längre tid för surrondljudet att höras ocg därmed så upplever du att ljudet är väldigt långt borta men höjer man det som jag har nu dvs på 25 så kommer ljudet i surrondh närmare och avståndet minskar mellan frontar o surround-HT. Hoppas detta hjälpte om inte så kom tillbaka isf Sedan en annan sak är värt att säga och det är att det beror på hur du har det med Akustik oxå i hemmet vilket har hel del påverkan. Ja det är nog en riktig observation du gör , jag har inte precence då jag tycker dom drunknar i frontarna och har inte något intressant syfte. mvh Golfen Postad 21 May 2006 - 18:20
Dum fråga måhända....men....
I vilket läge på Yamman kör ni när ni kollar på film? Movie, Sourround Standard, Surround Enchanced, Stereo 7 Chan. eller? Postad 21 May 2006 - 18:44
Surr Standard. Vill passa på nämna att 757an nu finns för 3995kr på Fyndbörsen (endast svart dock).
Postad 21 May 2006 - 18:53
Jag kör med Movie och DSP-fältet Spectacle och med Dolby Pro-Logic II tekniken vilket förbättrar 5.1 ljudet så att det blir separata kanaler istället för en kanal.
//Golfen Postad 21 May 2006 - 18:56
Sci-Fi såklart, öppnar en hel dimension till i ljudet för mig iallafall! Postad 23 May 2006 - 10:49
Ejjj, Surround Enchanced såklart, (knapp 5) sen väljer jag NEO:6 Cinema (knapp 6) och till sist toggla med knapp 7....
verkar vara de enda som aktiverar Dolby EX eller DTS ES Postad 08 June 2006 - 18:00
hej! någon som vet om YAMAHA RX-V657 klarar av att driva Canton LE 170?? har ni annars några andra högtalare att rekomendera?
Postad 09 June 2006 - 00:30
Nej inte som jag kan se när jag kollar spec för högtalarna, för jag har inte lyssnat el testat dessa nämligen så det ända svar jag har är det du finner på denna länk:Läs mer här //Golfen Postad 14 June 2006 - 19:48
Hej!
Ska man köra subben Normal eller LFE (inställningen på subben alltså)? Har hört lite dubbla budskap...Kör LFE just nu och den mullrar på bra.... //Janne - Som fick sitt nya 5.1 paket idag Postad 14 June 2006 - 23:10
LFE aktiverar (bas) effekter som filmskaparna skapat och skickar dessa till subben så det verkar vettigt.
Postad 15 June 2006 - 22:49
Hej.
Dags för lite mer om ljudfälten för dessa Yamha recivers Rev,Time, delay o Level Sidan 83 BESKRIVNINGAR AV LJUDFÄLTSPARAMETRAR YTTERLIGARE INFORMATION ■ REV.TIME (Efterklangens tid) Funktion: Inställning av den tid det tar för den täta, efterföljande efterklangen att försvagas med 60 dB (vid1 kHz). Detta ändrar den upplevda storleken hos den akustiska miljön över ett mycket brett område. Beskrivning: Ställ in en längre tid för efterklangen för “döda” källor och lyssningsrum, och en kortare tid för“levande” källor och lyssningsrum. Justerbart område: 1,0 till 5,0 sek. ■ REV.DELAY (Efterklangens fördröjning) Funktion: Inställning av tidsskillnaden mellan början av det direkta ljudet och början av efterklangen. Beskrivning: Ju högre värde, desto senare börjar efterklangen. En senare efterklang skapar en känsla av att befinna sig i ett rum med större akustisk. Justerbart område: 0 till 250 ms ■ REV. LEVEL (Efterklangens nivå) Funktion: Inställning av volymen på efterklangen. Beskrivning: Ju högre värde, desto kraftigare blir efterklangen. Justerbart område: 0 till 100 %. Detta är tagit ur Yamahas manual för rx-v757. //Golfen Postad 15 June 2006 - 23:08
Ytterliggare beskrivning från Rx-v 757 manual i Ljudfälts parametrar som är bra att kunna.
Sidan 84 BESKRIVNINGAR AV LJUDFÄLTSPARAMETRAR ■ DIALG.LIFT (Dialoglyft) Funktion: Justering av höjden för framkanalens och mittkanalens ljud genom tilldelning av vissa av framkanalens och mittkanalens element till högtalarna för närvarokänsla. Beskrivning: Ju större värde för parametern, desto högre position för framkanalens och mittkanalens ljud. Alternativ: 0/1/2/3/4/5, ursprunglig inställning är 0. För 2ch Stereo: ■ DIRECT (Direkt) Funktion: Ljudet kopplas förbi receiverns dekodrar och DSP-processorer för återgivning av ett rent hi-filjud från 2-kanaliga analoga källor. Alternativ: AUTO, OFF • Om flerkanalssignaler (Dolby Digital och DTS) matas in, så nermixas signalerna till 2 kanaler och matas ut via vänster och höger framhögtalare. • Om “BASS OUT” är inställt på BOTH, eller om “FRONT SP” är inställt på SMALL och “BASS OUT” är inställt på SWFR, omdirigeras lågfrekvenssignaler för vänster och höger framhögtalare till subwoofern. För 7ch Stereo: Funktion: Dessa parametrar justerar volymnivån för varje kanal i 7-kanals stereoläge. Justerbart område: 0 – 100% ■ CT LEVEL (Nivå för mittkanal) ■ SL LEVEL (Nivå för vänster surroundkanal) ■ SR LEVEL (Nivå för höger surroundkanal) ■ SB LEVEL (Nivå för bakre surroundkanal) ■ PL LEVEL (Nivå för vänster kanal för närvarokänsla) ■ PR LEVEL (Nivå för kanal för närvarokänsla) För PRO LOGIC IIx Music och PRO LOGIC II Music: ■ PANORAMA (Panorama) Funktion: Stereosignaler skickas till både surroundhögtalarna och framhögtalarna för att skapa en omslutande effekt. Alternativ: OFF, ON ■ DIMENSION (Dimension) Funktion: Justerar gradvis ljudfältet, antingen mot rummet främre del eller mot dess bakre. Justerbart område: –3 (bakåt) till +3 (framåt), ursprunglig inställning är STD (standard). ■ CENTER WIDTH (Bredd för mittkanal) Funktion: Justerar mittkanalens ljudbild från alla tre framhögtalarna i varierande grad. Ett större värde justerar mittkanalens ljudbild mot vänster och höger framhögtalare. Justerbart område: 0 (mittkanalens ljud matas ut endast från mitthögtalaren) till 7 (mittkanalens ljud matas ut endast från vänster och höger framhögtalare) Ursprunglig inställning: 3 Denna parameter kan endast ställas in medan SUR.STANDARD är valt. Då har ni fått lite att kolla på om man vill lära sig om dessa saker samt att ni som går i funderingar på att skaffa en reciver från Yamaha kan ju läsa detta då det ger lite info om vad denna typ av reciver kan göra. Rekommendrar att kolla in Yamaha sajt för mer info och tekniska specar. //Golfen Postad 25 June 2006 - 19:34
Vad kör ni för volym när ni kollar på TV / Film / Musik?
Själv brukar jag ligga på -30 - -45 Av någon anledning måste jag vrida på lite mer när jag kollar på TV... RX-V757 //Janne Postad 25 June 2006 - 20:03
jag brukar ligga på ca -45 - -40 Postad 26 June 2006 - 00:15
Tja jag ligger på c:a 50db- till 40db- när jag kollar på film och c:a 45db- 40db- när jag lyssnar på 2-kanals musik och då är det högt nog
jag kollar på tv med anlägningen via Videoband-spelaren och där får man skruva upp lite mer än 45db- för att det ska bli lite mer tryck. Jag går väldigt sällan ner längre än 35db- för då skakar golv o annat tillräckligt och då hörs det på utsidan ganska bra. //Golfen Postad 26 June 2006 - 18:56
Hej
Nu blir jag lite orolig... När jag tittar på film på min RX-V750 så ligger jag runt -20 för att få lite tryck. Jag har Dynavoice S5 och C5 som front och Audio Pro Qube som bak. Vad kan det vara som gör detta? DVD´n? (Samsung DVD-Recorder) Optiska kabeln från DVD´n ? (Någon NetonNet kabel) Högtalarkabeln? (Supra 2.5) Att jag har Biwire mellan förstärkare och högtalarna? Något annat? Tacksam för svar! Klabbarpan Postad 26 June 2006 - 20:14
Hej Klabbarpan.
Ta och kolla med inställnigarna igen och se vad som har hänt. Jag har själv subbKlipsch RW-10, surr:klipsch, center.Klipsch RC-10, JWS frontar med dubbla 10" och det mullrar rätt bra faktiskt och jag behöver inte gå längre än 40db- för att det ska skaka tillräckligt i rummet. Jag har oxå jobbat med EQ för centern som faktiskt påverkar hela systemet och jag fick centern att ha mindre bas i vilket ökade i frontarna istället. Jag har även suttit med manualen och jobbat med ljudfältsparameterna som går att ställa in betydligt bättre än vad YPAO gör. //Golfen Postad 27 June 2006 - 10:15
Jag brukar också ligga mellan -20 och -35 db när jag ser på film och då är det inte ens jättehögt. Jag kör med canton LE190 frontar och LE110 surround. Jag har kopplat HTPCn till recievern med en coaxialkabel, ljudkortet är ett hda mystique. Vilket ger bäst ljud, coaxial eller optisk?
Postad 27 June 2006 - 17:47
Hej
Jag körde en factory Reset på den, nu ligger jag mellan -25-30 för lite tryck, tycker fortfarande det känns lite konstigt, men kanske är att Dynavoice S5or är lite trögdrivna... Center EQ´n, vilka av Hz ska man sänka och höja? på ett ungefär, alla är ju olika men ska man höja eller sänka db på de olika Hz? hehe har ont om tid så hade bara tänkt ett snabbtest ikväll =) Inställningar i DSP har jag aldrig gjort, jag brukar klicka på DD/DTS sen kör jag i en DD/DTS film och lyssnar.... hmmm kanske är massa sånt man borde testa... Synd att man är så dålig på denna stärkare... Hälsningar Klabbarpan Postad 27 June 2006 - 21:05
Hej igen
Ja du då har du en del att kolla igenom kan jag säga och detta hittar du i manualen som du ska ha el så downloadar du den gratis från Yamaha.se som finns i PDF format och den kan du ladda ner så du har den på datorn. Ja det är Htz som ska ändras MEN detta måste man testa med en musikskiva för dina högtalare, och det är inte sagt att mina inställningar är dom du ska använda så detta måste man ta sig tid med, och snabb testa är lönköst för det blir du inte klokare på utan du behöver sätta dej i sweetspotten och lyssna rejält. DSP-HIFI: 1: dsp-level, detta ser till att rumsakustiken fungerar med anläggningen vilket gör att man kan fixa Akustiken i rummet utan att arbeta ihjäl sig med väggarna. sätt denna på 3db+ ROOMSIZE/P. ROOM SIZE(rums storlek) Är rummet litet och högtalare står nära vägg eller fönster så ska man sätta en låg siffra typ 1,0 till 1,4(testa) och vad som bör hända är att basen ökar i frontarna och trycket ökar i högtalaren. Kolla på detta genom att trycka först på cd kanappen sedan på AMP KNP sedan på knappen pil uppåt som sitter vid enterknappen, då kommer dom olika ljudfälts parametrar upp och här ska du testa med dina öron och då kommer du att märka hur ljudet ändrar sig och då bör du höra en förändring i bas och diskant och mellan reg, ha musik på hela tiden så du hör förändringarna. EQ settning beror säkert på vilken center man har oxå men som jag beskrev tidigare så måste man ha ett stor tålamod och LYSSNA noga, tänk dej att du lyssnar på samma skiva flera ggr så lär man sig vad det är som låter och hur detta förändras . mina CenterEQ settningar: 100Hz = +3.0 300Hz = - 4.0 1kHz = +3.5 3kHz = +1.5 10kHz = -5.0 Edit: tillägg //Golfen Redigerat av Unregistered1113, 27 June 2006 - 21:26. Postad 28 June 2006 - 07:42
Till er som tycker ni måste skruva upp volymen rejält för att det ska låta något. Det kan inte bara vara så att det är DVD-/CD-spelaren som ger ut lågt ljud från början? Prova kanske att ställa volymtrimmern för enheten.. kanske blir bättre?
Ska tillägga att jag bara drar på en vild chansning på vad det är som gör det.. kan ju kanske även vara så att era högtalare behöver mer kräm för att låta helt enkelt... Postad 02 August 2006 - 22:45
Har precis blivit ägare till en 657:a och allt är för tillfället frid och fröjd. Kör än så länge inte med några digitalt kablage utan kör med gamla hederliga Audio(RCA) kablar. Tänkte uppgradera till digitala kablar nu för dvd:n och digitalboxen(Canal Digitals Combox). DVD:n har både coaxcial och optisk utgång så där kan jag ju välja som jag vill men Canal Digitals Combox har bara Coaxcial utgång. Där uppstår nu ett problem då 657:an bara har två Coaxcial ingångar, dvd och cd. Ska jag behöva skaffa en konverterare så jag omvandlar Coax till optisk eller går det att köra digitalboxen i coaxcialingången för cd och sedan välja cd när jag vill ha ljudet från digitalboxen(vill ju fortfarande kunna välja olika DSP-lägen och dyl och inte bli låst till att det måste vara musik-cd om in förstår hur jag menar). Känns inte helt logiskt men det går nog fort att lära sig samt att man kan ändra namnet som visas i displayen också för den delen så att man även fattar när man är lite trött i ögat.
\\Boddington Postad 03 August 2006 - 07:07
Jag har visserligen analogt från min gamla box men det skall funka med coax 2. Som du redan är inne på så får du gå in i "input-inställningarna" ( I/O Assign och Input Rename kanske) så att knapptryckningen på fjärren leder till rätt källa (i detta fall skall du alltså koppla "dtv/cbl"-knappen till coax 2 så att du slipper trycka på "CD").
Redigerat av Unregistered1013, 03 August 2006 - 07:10. Postad 03 August 2006 - 07:50
Okej förstår jag dig rätt med att du menar att jag kan ställa om fjärren så att om jag trycker på fjärrens "dtv/cbl" knapp så kopplas den digitala cd-ingången in på förstärkaren istället för dtv/cbl- ingången som det "borde" vara. Vore ju hur smutt som helst.
Tack för svaret! Postad 05 August 2006 - 09:43
Hur får man dit banankontakterna på högtalaranslutningarna på förstärkaren ??
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |