AudioQuest-klubben
301 svar till detta ämne
Audioquest CV-4 2Banana - 2Banana (par) 1,5m
(Högtalarkablar)
Rapporterad
|
2
|
(16)
|
Inga priser |
|
Audioquest Type 4
(Högtalarkablar)
Rapporterad
|
1
|
(69)
|
Inga priser |
|
Audioquest Coral 1RCA - 1RCA 0,75m
(RCA-kablar)
Rapporterad
|
1
|
(12)
|
Inga priser |
|
Audioquest Granite
(Högtalarkablar)
Rapporterad
|
0
|
(4)
|
Inga priser |
|
Audioquest Bedrock
(Högtalarkablar)
Rapporterad
|
1
|
(20)
|
Inga priser |
|
Audioquest Slate
(Högtalarkablar)
Rapporterad
|
1
|
(24)
|
Inga priser |
|
Audioquest Gibraltar 2Banana - 2Banana (par) 1,5m
(Högtalarkablar)
Rapporterad
|
1
|
(10)
|
Inga priser |
|
Audioquest Type 6
(Högtalarkablar)
Rapporterad
|
1
|
(4)
|
Inga priser |
|
Audioquest caldera
(Högtalarkablar)
Rapporterad
|
1
|
(5)
|
Inga priser |
|
Audioquest Type 8 2Banana - 2Banana (par) 1,5m
(Högtalarkablar)
Rapporterad
|
2
|
(23)
|
Inga priser |
|
Audioquest Pikes Peak
(Högtalarkablar)
Rapporterad
|
0
|
(3)
|
Inga priser |
|
Audioquest Volcano 2Banana - 2Banana (par) 1,5m
(Högtalarkablar)
Rapporterad
|
2
|
(3)
|
Inga priser |
|
Audioquest HDMI-3 HDMI - HDMI 1m
(DVI-, DisplayPort- & HDMI-kablar)
Rapporterad
|
2
|
(12)
|
Inga priser |
|
Audioquest CV-8 2Banana - 2Banana (par) 1,5m
(Högtalarkablar)
Rapporterad
|
2
|
(4)
|
Inga priser |
|
Audioquest Panther
(RCA-kablar)
Rapporterad
|
1
|
(7)
|
Inga priser |
|
Audioquest HDMI-1 HDMI - HDMI 1m
Rapporterad
|
2
|
(8)
|
Inga priser |
|
Audioquest Mont Blanc 2Banana - 2Banana (par) 1,5m
(Högtalarkablar)
Rapporterad
|
1
|
(1)
|
Inga priser |
|
Audioquest Rocket 33 2Banana - 4Banana (par) 2,5m
(Högtalarkablar)
Rapporterad
|
1
|
(4)
|
Inga priser |
|
Audioquest DV-1 DVI-D - DVI-D Single Link 1m
Rapporterad
|
2
|
(3)
|
Inga priser |
|
Audioquest Sub-1 Subwoofer 1RCA - 1RCA 3m
(RCA-kablar)
Rapporterad
|
2
|
(11)
|
Inga priser |
|
Audioquest Alpha-Snake 2RCA - 2RCA 0,75m
(RCA-kablar)
Rapporterad
|
2
|
(6)
|
Inga priser |
|
Audioquest G-Snake 2RCA - 2RCA 0,75m
(RCA-kablar)
Rapporterad
|
2
|
(18)
|
Inga priser |
|
Audioquest Sidewinder 2RCA - 2RCA 0,75m
(RCA-kablar)
Rapporterad
|
2
|
(24)
|
Inga priser |
|
Audioquest Copperhead 2RCA - 2RCA 0,75m
(RCA-kablar)
Rapporterad
|
2
|
(5)
|
Inga priser |
|
Audioquest Sky 2RCA - 2RCA 0,75m
(RCA-kablar)
Rapporterad
|
2
|
(1)
|
Inga priser |
|
Audioquest Colorado 2RCA - 2RCA 0,75m
(RCA-kablar)
Rapporterad
|
1
|
(3)
|
Inga priser |
|
Audioquest King Cobra 2RCA - 2RCA 0,75m
(RCA-kablar)
Rapporterad
|
1
|
(27)
|
Inga priser |
|
Audioquest Diamondback 2RCA - 2RCA 0,75m
(RCA-kablar)
Rapporterad
|
1
|
(20)
|
Inga priser |
|
Audioquest Hawk Eye Coax 1RCA - 1RCA 1m
(RCA-kablar)
Rapporterad
|
1
|
(3)
|
Inga priser |
|
Audioquest Eagle Eye Coax 1RCA - 1RCA 1m
(RCA-kablar)
Rapporterad
|
1
|
(2)
|
Inga priser |
|
Audioquest Columbia 2RCA - 2RCA 1m
(RCA-kablar)
Rapporterad
|
1
|
(5)
|
Inga priser |
|
Audioquest Diamondback 2RCA - 2RCA 1m
(RCA-kablar)
Rapporterad
|
0
|
(14)
|
Inga priser |
|
Audioquest Niagara 2RCA - 2RCA 1m
(RCA-kablar)
Rapporterad
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
|
Audioquest NRG-1 CEE 7/16 - IEC C7 1,8m
(Elkablar)
Rapporterad
|
1
|
(7)
|
Inga priser |
|
Audioquest NRG-2 CEE 7/7 - IEC C13 0,9m
(Elkablar)
Rapporterad
|
1
|
(7)
|
Inga priser |
|
Audioquest Everest 2Banana - 2Banana (par) 1m
(Högtalarkablar)
Rapporterad
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
|
Audioquest King Cobra 2XLR - 2XLR M-F 0,75m
(XLR-kablar)
Rapporterad
|
1
|
(2)
|
Inga priser |
|
Audioquest Forest HDMI - HDMI High Speed with Ethernet 1m
Rapporterad
|
1
|
(1)
|
Inga priser |
|
Audioquest Coffee HDMI - HDMI High Speed with Ethernet 1m
Rapporterad
|
1
|
(1)
|
Inga priser |
|
6 relaterade trådar
Postad 08 december 2006 - 09:36
Bilbo77
-
Bilbo77
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hej! Sitter idag med en HDMI-X kabel mellan dvd o plasma.. har stora funderingar på o skaffa HDMI-3 istället.. har läst och recensionerna har juh varit mkt lovande av denna kabel.
Undrar om ngn har testat den eller äger en och kan uttala sig lite om hur du upplever den?!
hoppas på svar
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har precis uppgraderat från QED Qunex HDMI-P till denna kabel och det blev en väldigt stor skillnad! Bilden blir mycket skarpare och mer detaljerad. Det enda problemet är att den ställer höga krav på dvd-spelaren. Om den har några brister så kommer det att synas. HDMI-2 är däremot lite mer förlåtande.
Redigerat av Bilbo77, 08 december 2006 - 17:06.
Postad 08 december 2006 - 22:25
KinghX
-
KinghX
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej! Sitter idag med en HDMI-X kabel mellan dvd o plasma.. har stora funderingar på o skaffa HDMI-3 istället.. har läst och recensionerna har juh varit mkt lovande av denna kabel.
Undrar om ngn har testat den eller äger en och kan uttala sig lite om hur du upplever den?!
hoppas på svar
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har precis uppgraderat från QED Qunex HDMI-P till denna kabel och det blev en väldigt stor skillnad! Bilden blir mycket skarpare och mer detaljerad. Det enda problemet är att den ställer höga krav på dvd-spelaren. Om den har några brister så kommer det att synas. HDMI-2 är däremot lite mer förlåtande.
<{POST_SNAPBACK}>
Halloj! Sitter i dag med en Pioneer 989 och hdmi utgången ska juh vara dess starjaste sida, dock vet jag inte om spelaren i sig ens e värd o ha en hdmi-3..men det känns som om den borde gilla den =) har också en panasonic pv500 tv som bildvisare..
Postad 09 december 2006 - 20:55
Bilbo77
-
Bilbo77
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
hoppas på svar
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Halloj!
Sitter i dag med en Pioneer 989 och hdmi utgången ska juh vara dess starjaste sida, dock vet jag inte om spelaren i sig ens e värd o ha en hdmi-3..men det känns som om den borde gilla den =) har också en panasonic pv500 tv som bildvisare..
<{POST_SNAPBACK}>
Pioneer 989 ska framför allt ha en väldigt fin bildkvalitet, så jag skulle nog köra på HDMI-3 med den spelaren.
Postad 09 december 2006 - 21:09
Unregistereddebe7dcf
-
Unregistereddebe7dcf
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Har HDMI-3 men har tyvärr inte jämfört med någon annan HDMI kabel,ville bara ha den bästa!
Postad 10 december 2006 - 12:44
KinghX
-
KinghX
-
Rookie
-
1 inlägg
tackar för svaren..
funderar starkt på o köpa mig den här kabeln alltså...
blir nog en fin julklapp till mig själv =)
e audioquest grymma på coax kablar också föressten? funderar på o byta mellan dvd spelare o reciver nämliegn.. sitter idag med en tara labs coax
Postad 10 december 2006 - 17:09
Unregistereddebe7dcf
-
Unregistereddebe7dcf
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Kör med deras värsting där med Eagle Eye,märkte en stor skillnad mot tidigare märke/modell.
Upplever ljudet mer detaljrikt m.m.
Postad 10 december 2006 - 17:44
KinghX
-
KinghX
-
Rookie
-
1 inlägg
Kör med deras värsting där med Eagle Eye,märkte en stor skillnad mot tidigare märke/modell. Upplever ljudet mer detaljrikt m.m. 
<{POST_SNAPBACK}>
oj oj! där ser man dock så har jag känslan av att eagly eye kostar mer än jag kan få ihop på ett år eller nått sånt
Postad 10 december 2006 - 17:49
Unregistereddebe7dcf
-
Unregistereddebe7dcf
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Ja! Lite "overkill" kanske,du har ju Hawk Eye som är ett "billigare" alternativ.
Det råkar bara vara så att jag är galen!
Postad 29 januari 2007 - 15:31
Unregistered6455d5d8
-
Unregistered6455d5d8
-
Forumräv
-
-
517 inlägg
Tjo, Jaha, så är man då på väg att bli Audioquest-ägare. Beställde ett par CV 8 48V DBS på 2x2 m i biwireutförande. Eftersom det dröjer ett tag innan dom kommer får ni nöja er med en bild från Hifi-Huset så länger. CV 8 48V DBS//Jonas
Postad 10 februari 2007 - 19:27
van Basten
-
van Basten
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Ägde tidigare ett par Audioquest Type 4 högtalar kablar och en signalkabel från Supra.
Har nu bytt till Audioquest CV 8 36V DBS (fullrange) högtalarkablar. Använder även Audioquest King Cobra som signalkabel.
Märkte en klar skillnad (läs till det bättre) efter bytet av kablage. Kan inte riktigt sätta ord på varför jag ansåg att blev bättre och inte heller vilka skillnder det blev. Det låter helt enkelt bättre nu. Jag är mycket nöjd med resultatet.
Funderar nu på att även byta ut hemmabiokablaget till Audioquest.
Postad 20 februari 2007 - 08:14
ThePreToriaN
-
ThePreToriaN
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Ja, nu funderar man på att köpa en Audioquest EagleEye. Nån här hade visst erfarenhet av detta, blir det några jätteskillnader mot en billigare kabel?.
Bra iförsig så kan man ju låna hem och prova från ÅgrensHifi, gtb.
Nån som har koll på vad man ska ha för högtalarkablar?. Ska ha biwirat singel-bananer på förstärkarsidan och biwirat på högtalarsidan. Behöver nog 3x 2m, (center).
Man borde väl få riktigt bra för runt 6000 spänn?.
Postad 20 februari 2007 - 23:16
Unregistereddebe7dcf
-
Unregistereddebe7dcf
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Jag skulle nog rekomendera att låna hem Hawk Eye och Eagle Eye och jämföra.Det gjorde inte jag,vilket beror på att jag ville ha den värsta modellen (var lite galen då)!
Idag tror jag helt klart att jag nöjt mig med hawk Eye.
Jag tycker Gibraltar är en helt grym modell,men sattsa även på signalkablar Jaguar eller King Cobra,jag tror du kommer att höra mycket större skillnad på högt./signal kablar än digitalkabel.
Lycka till,tror säkert Ågrens är snälla och lånar dig kablar för att testa...
Redigerat av Unregistereddebe7dcf, 20 februari 2007 - 23:18.
Postad 20 februari 2007 - 23:29
robert_06_
-
robert_06_
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Vad gäller högtalarkablarna så beror det väl lite på vad du har för högtalare också men jag lånade hem tre olika varianter, Supra Ply 3,4, Audioquest Slate och Gibraltar. Har H/K och MA RS6.
Skillnaden mellan Slate och Supran var helt otrolig medan skillnaden (enligt mig) upp till Gibraltar inte var så stor så därför valde jag Slate till frontarna och centern. Kör biwire och är fruktansvärt nöjd. Var innan detta test lite skeptiskt till att dyrare kablar kunde göra skillnad men när t o m tjejen tyckte att skillnaden var stor så är det ju bara att hålla med. Körde dessutom blind-test på henne.
Alltid bra service hos killarna på Ågrens också, tack för det...
Postad 21 februari 2007 - 08:56
ThePreToriaN
-
ThePreToriaN
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Lånade hem nu Audioquest VDM5 och EagleEye. Har ju inte hunnit lyssna nåt mycket än men VDM5 känns ju som en "högkvalitets-kabel" som spelar allt på ett sjysst sätt, inte så mycket mer.
EagleEyen verkar spela med bra mycket mer kontroll. Vissa av detaljerna höjs enormt, som inte man annars tänker på. Samt att den har mer kontroll på bas, och inte lika överdriven som en billigare kabel kan låta. Låter väldigt behagligt.
Ja, ska lyssna ett par dagar till..så får vi se vad det blir.
Har tittat på Audioquests CV8 som kan vara nåt för mig. Just nu ska det ju vara till Linn Keilidhs och Linn Centrik till en början. Blir uppgradera dessa till Audiovector Mi3 Avantgarde ändå.
Keilidhsen och Centriken känns lite tamt för Lexicon RV-8.
Postad 23 februari 2007 - 13:14
ThePreToriaN
-
ThePreToriaN
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Nu har jag lyssnat lite mer på kablarna.
VDM-5 är ju en bra kabel, fast utan nåt extra. Man får bra signal och det lyfter nog vilken anläggning som helst ett snäpp. Inte något överdrivet dock. På ett ganska prisvärt sätt.
EagleEye har egentligen inte något med VDM-5 att göra alls. Den ändrar karaktären på systemet helt och hållet, till det bättre. Jag tyckte först att både basen och diskanten sänktes ett snäpp, men då höjde man volymen istället och man kunde höra att det fanns bra mycket mer kontroll till playbacken.
Samt som i Metallicas CunningStunts hördes det mer "live". Det kändes helt klart mer att man var där, mycket bra lyft för närvarokänslan. Lika så i film.
Nåt som jag inte hade väntat mig dock att bakkanalerna började spela både högre och stämde mer överenss med playbacken fram. Nästan att man får skruva ner outputen på bakkanalerna.
Tyckte inte detaljmässigt att denna lyfte det på nåt överdrivet sätt, den får snarare bättre balans med det som spelas.
Den här kabeln låter inte alls "starkare" eller friskare som en billigare kabel gör vid uppdatering, den ändrar hela systemet på ett sätt som man bara vill ha.
Jag vet inte om jag tycker denna är prisvärd dock, för 6800 kr för en 1,5m längd och 5800 för 1 meters är ganska mycket. Men jag gillar ändå den här ovanliga lyftet den här kabeln gör, och dessutom är det ju lite för att man vill prägla sitt system med det bästa..det erkänner jag.
Postad 27 februari 2007 - 16:17
ThePreToriaN
-
ThePreToriaN
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Sådärja, blir en AudioQuest EagleEye 1,5 meters, frågan är ju bara när man kan få den levererad. Ovanlig längd tydligen.
Har oxå gjort offert förfrågan på 3 x 3m Gibraltar mkII 72V DBS, lång leveranstid antar jag.
Frågan är ju bara vad för kabel som finns till surroundhögtalare som är enkelt att dra eftersom det inte behöver vara några för grova kablar.
Postad 27 februari 2007 - 20:15
xray
-
xray
-
Guru
-
-
4 296 inlägg
Sådärja, blir en AudioQuest EagleEye 1,5 meters, frågan är ju bara när man kan få den levererad. Ovanlig längd tydligen.
Har oxå gjort offert förfrågan på 3 x 3m Gibraltar mkII 72V DBS, lång leveranstid antar jag. Frågan är ju bara vad för kabel som finns till surroundhögtalare som är enkelt att dra eftersom det inte behöver vara några för grova kablar.
<{POST_SNAPBACK}>
Till bakkanalerna kanske du bör välja en kabel som liknar The Invisible Flat Wire. Har inte testat någon av dessa kablar, men de verkar bra… Bra i alla fall om man vill gömma undan dem... http://www.decorp.com/dewire.htmSkall du köra med Audioquest till bakkanalerna funkar förmodligen någon av deras platta kablar (t ex cv-1).
Postad 03 mars 2007 - 11:49
Unregisteredb32e32da
-
Unregisteredb32e32da
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Hej
Jag beställde just några meter AudioQuest Type 8 till mina Monitor Audio-högtalare. Köpte på lösmeter och undrar om någon har något bra billigt tips på hur man ska terminera dessa?
Har 8 st IXOS-bananer sen tidigare som jag funderar på att sätta i högtalarna. Är det dumt att köra naket in i förstärkaren?
Tacksam för tips
Postad 03 mars 2007 - 12:16
mandrogoran
-
mandrogoran
-
Användare
-
-
218 inlägg
Jag är lite sugen på ett par Type 8 kablar till mina Sony SS-X70ED då jag har fått uppfattningen att Type 8 arbetar väldigt bra i mellanregistret och framhäver röster.
Nu till min fundering, finns det någon fördel/nackdel att köra denna kabel som single -> bi-wire eller är det bättre att sattsa på single och byta till bättre jumpers på högtalaren?
Mvh
/// Mandrogoran
Postad 11 mars 2007 - 13:49
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1 503 inlägg
Hej
någon som vet hur AudioQuest Cobalt 2 är i ljudkaraktären?
Vill inte ha en högtalare kabel som är ljus eller lite vass i karaktären som tex supra ply 3.4
Postad 11 mars 2007 - 16:24
musicloveringbg
-
musicloveringbg
-
Amatör
-
-
63 inlägg
 Hej!
´Funderar på AQ och undrar om någon här har lite högtalarkablar att sälja! Minst 2x3 meter och gärna type 8 eller så!
MVH
Eric
Postad 12 mars 2007 - 22:46
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1 503 inlägg
Fick Audioquest cobalt 2 idag. De låter bra
Postad 17 mars 2007 - 16:54
musicloveringbg
-
musicloveringbg
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Måste ge beröm till Ågrens Hifi som lånade ut kabelgodis i form av gibraltar och colorado. Låter mycket trevligt men antagligen lite överkurs med mina prylar eller vad tror ni?
Postad 23 mars 2007 - 21:20
Cedric
-
Cedric
-
Användare
-
-
110 inlägg
 Hejsan finns det någon som testat den nya Columbia signalkabeln ifrån ja just det audioquest?
Postad 29 mars 2007 - 15:04
R1 Uffe
-
R1 Uffe
-
Forumräv
-
-
548 inlägg
Jag undrar om det spelar någon roll vars man har denna Noise Stopper / RF Stopper. (den svarta klumpen på bilden, en bit in på kabeln) Jag ska köra med dessa kablar mellan dvd och recivern, sen en mellan recivern och TV´n. Ska den svarta klumpen vara nära recivern, TV´n eller DVD´n Har ni nå bra förslag
Postad 24 april 2007 - 20:15
Unregistered6455d5d8
-
Unregistered6455d5d8
-
Forumräv
-
-
517 inlägg
Efter 12(!) veckor är äntligen mina kablar på G. Nästa vecka blir jag medlem i denna avdelning på riktigt, då kommer också mitt galleria att uppdateras med bilder och omdömen.
//C
Postad 01 maj 2007 - 15:00
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2 944 inlägg
Är på jakt efter nya högtalarkablar.. Har insett att mina TL Helix 8or nog är den svagaste länken i anläggningen.. Nu är frågan.. Vad skulle ni som är användare rekommendera för kablar till min anläggning.. Kör med NAD M3 stärkare och Monitor Audio Gold GS20 talare..
Har för mig säljaren av GS20orna snackade om Type 4 eller om det var Type 8.. Minns inte riktgit, men vad säger ni här som har koll??
Postad 27 juli 2007 - 20:32
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Då ansluter jag mig till Audioquest klubben.
Har nyligen satsat på ett par Typ 8 som jag terminerat själv och då som Bi-wire
Jag är mycket nöjd och kan klart rekomendera dessa för den medvetne
Kommer att satsa på AQ rakt över, då jag gillar att ha alla kablar i samma material.
Vore ju dumt att ha olika ledare i samma kedja ..
RB
Postad 02 augusti 2007 - 10:23
Photek
-
Photek
-
Anime Junkie
-
-
478 inlägg
Jag skulle vilja få bort ljusa toppar i mina AElite 3:or och har samtidigt tänkt bi-ampa dem. Räcker det med 2 par Type-4 till både bas och diskant? Eller skall man köra CV-4 till basen och type-4 till diskanten?
Postad 02 augusti 2007 - 10:27
Unregistereddebe7dcf
-
Unregistereddebe7dcf
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Jag skulle köra med Slate eller helst Gibraltar och kör single-biwire.
Postad 03 augusti 2007 - 00:12
xray
-
xray
-
Guru
-
-
4 296 inlägg
Jag skulle vilja få bort ljusa toppar i mina AElite 3:or och har samtidigt tänkt bi-ampa dem. Räcker det med 2 par Type-4 till både bas och diskant? Eller skall man köra CV-4 till basen och type-4 till diskanten?
<{POST_SNAPBACK}>
Cv-4:an ger ett öppnare ljud jämfört med type-4. Det var länge sedan jag testade dessa mot varandra, så jag minns inte så mycket mer av dessa tester än jag nämnt i mina tidigare inlägg. Men jag har för mig att den finare kopparkvalitén hos cv-4:an skall ge en bättre diskantåtergivning... Jag har också för mig att man alltid bör välja den bästa kabeln till övre registren
Postad 03 augusti 2007 - 09:58
Photek
-
Photek
-
Anime Junkie
-
-
478 inlägg
Var först inne på Tara labs, men många av de kablarna verkar specifikt öppna upp det övre registret och det är raka motsattsen till det vad jag är ute efter.
Postad 03 augusti 2007 - 13:50
xray
-
xray
-
Guru
-
-
4 296 inlägg
”Öppet ljud” från en specifik kabel betyder inte att återgivningen nödvändigtvis blir analytisk eller hård. Utan brister hos anläggningen blir snarare mer framträdande med den finare kabeln.
Använd någon tunnare kabel av bra kvalité till diskanten (t ex cv-4) och terminera med t ex Eichmann Bayonet Plugs. Har du möjlighet att testa kablarna innan köp skall du naturligtvis göra detta…
Postad 03 augusti 2007 - 14:02
xray
-
xray
-
Guru
-
-
4 296 inlägg
Photek:Förutom någon brist hos anläggningen kan sämre kablar också göra att återgivningen känns ”hårdare”. Detta blir speciellt framträdande om sämre kontakter används. Experimentera även med att byta ut signalkablarna eftersom dessa också kan påverka negativt.
Redigerat av xray, 03 augusti 2007 - 14:03.
Postad 05 augusti 2007 - 11:56
Unregistered32f0b602
-
Unregistered32f0b602
-
Mästare
-
-
3 086 inlägg
Jag kör just cv-4 terminerade med Eichmann Bayonet Plugs till mina MA GS 10 och primare och det funkar enligt mig kanon. Ljudet blir riktigt öppet och jag tycker cv-4 verkligen plockar fram detaljerna i mellanregistret.
Postad 16 augusti 2007 - 21:47
Unregistered6455d5d8
-
Unregistered6455d5d8
-
Forumräv
-
-
517 inlägg
Tjo på Er
Två frågor:
1. Var i hela friden hittar man spadar till CV 8 48V DBS???
2. Är det svårt att terminera om dom själv? Det kanske är vettigast att få det gjort i butik???
//Jonas
Postad 22 augusti 2007 - 21:30
Unregistered6455d5d8
-
Unregistered6455d5d8
-
Forumräv
-
-
517 inlägg
Postad 23 augusti 2007 - 00:15
xray
-
xray
-
Guru
-
-
4 296 inlägg
Vettigast att köpa kablarna färdigterminerade, dvs helt färdiga från fabriken. Kontakterna löds då inte fast i vanlig bemärkelse, utan de svetsas, vilket skall vara bättre än vanlig lödning.
Men om du redan har kablarna hemma och inte vill skicka dem till fabriken (jag vet inte om man kan göra detta) kan du ju alltid köpa Audioquest silverlod och utföra jobbet själva.
Det borde inte vara så svårt att hitta spadar. Bestäm dig först hur mycket du vill lägga och gör sedan en sökning på nätet...
Redigerat av xray, 23 augusti 2007 - 00:21.
Postad 23 augusti 2007 - 06:31
Unregistered6455d5d8
-
Unregistered6455d5d8
-
Forumräv
-
-
517 inlägg
"Kontakterna löds då inte fast i vanlig bemärkelse, utan de svetsas, vilket skall vara bättre än vanlig lödning."
Misstänkte nästan det. Tar med dom till Ågrens nästa gång jag ska till Göteborg så får dom fixa det. Tackar för svaret.
//Jonas
Postad 23 augusti 2007 - 10:42
xray
-
xray
-
Guru
-
-
4 296 inlägg
Lämnar du in kablarna till Ågrens kommer kontakterna att lödas eller pressas fast (med fabriken menade jag det ursprungliga tillverkningsstället).
Jag tror inte att det är speciellt svårt att löda cv-8 kabeln till bananer men det kan ändå vara bättre att lämna in dem ifall man är osäker på sina färdigheter.
Postad 23 augusti 2007 - 11:18
Unregistered6455d5d8
-
Unregistered6455d5d8
-
Forumräv
-
-
517 inlägg
Tjo,
Hittade faktiskt Audioquest-spadar hos Hifi-huset nu. Det måste dom fått in nyligen för det var därifrån jag köpte mina kablar o dom har inte haft spadar hemma tidigare. Enligt Hifi-huset klämtermineras alla A-kablar även från fabrik så det ska inte vara några problem att byta själv. Jag citerar från Hifi Husets hemsida:
"En bra kontakt kan inte göra sitt jobb om den inte har riktigt bra kontakt med kabeln. Audioquest´s fabriksterminerade högtalarkablar är klämterminerade, vilket innebär att kontakterna pressas material-mot-material mot kabelns kardeler utan tillförsel av lödtenn eller andra material."
Tackar för svaren, xray. Nu blir det en beställning.
//Jonas
Postad 23 augusti 2007 - 12:12
Unregistereddebe7dcf
-
Unregistereddebe7dcf
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
En bra kontakt kan inte göra sitt jobb om den inte har riktigt bra kontakt med kabeln. Audioquest´s fabriksterminerade högtalarkablar är klämterminerade, vilket innebär att kontakterna pressas material-mot-material mot kabelns kardeler utan tillförsel av lödtenn eller andra material."
Stämmer bra! När det gäller deras högt.kablar så kläms kontakterna fast,och då det gäller signalkablarna så punktsvetsas de fast,detta gör att inte heller här tillkommer det något ämne som tenn utan metallerna värms fast i varandra.
Postad 07 oktober 2007 - 12:32
Unregisteredd6957fbe
-
Unregisteredd6957fbe
-
Veteran
-
-
1 625 inlägg
Ja goddagens allihop. Efter ett års forummedlemskap så är det väl dags att ansluta sig till denna eminenta klubb. Kör nästan genom gående med AQ i min anläggning och är jävligt nöjd. Men jag har börjat fundera på lite uppgraderingar och vill främst försöka få bort lite att den ljushet som jag har nu. Finns det någon bot i AQs dyrare kablage eller kommer det ljusa att bli ännu tydligare? Har provlyssnat på en nedgradering men då försvinner för mycket av det andra gottiga som man vill ha.
Postad 07 oktober 2007 - 15:03
xray
-
xray
-
Guru
-
-
4 296 inlägg
GalaxDödaren:
Jag hade provat med signalkabeln Audioquest Colorado. Även om ljudet förmodligen blir mer detaljerat tror jag att du får mindre ljushet, eftersom påverkan på signalöverföringen borde bli mindre när det används bättre kontakter och PTFE rör.
Vid ett tillfälle testade jag signalkabeln Audioquest Sky i min anläggning. Jag hade även lånat hem en annan silverkabel av Audioquest (steget över Panther och mycket billigare en Sky). Sky formligen krossade den billigare silverkabeln.  Med Sky blev ljudet mer följsam, homogen och öppen. Vid jämförelse kändes den billigare silverkabeln spretig och tråkig, varför jag inte heller var så intresserad av denna… Men det blir nog ingen Sky heller eftersom den är för dyr…
Postad 07 oktober 2007 - 15:42
Unregisteredd6957fbe
-
Unregisteredd6957fbe
-
Veteran
-
-
1 625 inlägg
Tackar för tipset xray. Var precis det jag hade i tankarna, antingen byta signalkabel eller högtalarkabel. Colorado ligger rätt i pris också så det får nog bli en provlyssning på den.
Kan tänka mig att Sky låter jättebra men med den prislappen så börjar man ju svettas lite.
Postad 07 oktober 2007 - 16:27
Unregistereddebe7dcf
-
Unregistereddebe7dcf
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Tycker du skall testa kablar från Gibraltar till Vulcano som har en mkt finare koppar.
Postad 08 oktober 2007 - 19:32
Unregisteredd6957fbe
-
Unregisteredd6957fbe
-
Veteran
-
-
1 625 inlägg
Vad tror ni skulle göra mest för ljudet? Byta ut Jaguar mot Colorado eller att byta Slate mot tex Gibraltar?
Edit: Förresten så gick min käre far med i AQ-klubben idag när han köpte en uppsättning Rocket 88.
Redigerat av Unregisteredd6957fbe, 08 oktober 2007 - 19:36.
Postad 08 oktober 2007 - 22:36
xray
-
xray
-
Guru
-
-
4 296 inlägg
GalaxDödaren:
Om dina högtalarkablar till frontarna inte har psc+ koppar "vinner" du säkert mest på att byta ut dessa. Men om kablarna har psc+ så tror jag mest på signalkabeln...
Postad 09 oktober 2007 - 16:05
Unregisteredd6957fbe
-
Unregisteredd6957fbe
-
Veteran
-
-
1 625 inlägg
Ok men då kommer nästa fråga. Någon som vet om Slaten är psc+ eller inte? Hittade inget om det på AQs hemsida...
Postad 09 oktober 2007 - 18:13
Unregistereddebe7dcf
-
Unregistereddebe7dcf
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Ok men då kommer nästa fråga. Någon som vet om Slaten är psc+ eller inte? Hittade inget om det på AQs hemsida...
<{POST_SNAPBACK}>
Den är till hälften psc och hälften psc+ om inte jag minns fel...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
→
Klubbar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|