Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - XTZ Class A100 *

1225 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ Class A-100 (Stereoförstärkare) 1 9,07 (14) Inga priser
XTZ Class A-100 D II (Stereoförstärkare) 2 9,43 (53) Inga priser
XTZ Class A-100 D3 (Stereoförstärkare) 4 9,25 (35) Inga priser
34 relaterade trådar
Förstärkare till Audiovector Si3 Signature (8 inlägg) 9 år sedan
XTZ AP100 VS A100 D3 (46 inlägg) 10 år sedan
Problem med XTZ class A100 DII (1 inlägg) 10 år sedan
Ny DAC (2 inlägg) 10 år sedan
Prisvärdaste StereoFörstärkaren med DAC (31 inlägg) 11 år sedan
Driva Vienna acoustics med... (59 inlägg) 12 år sedan
Rotel eller XTZ. (8 inlägg) 12 år sedan
Canton GLE 490.2 vs Dynavoice Challenger M-65 EX (17 inlägg) 12 år sedan
XTZ Class A100 D3 VS HK 980 stereo förstärkare?????? (2 inlägg) 12 år sedan
Cd-spelar funderingar (6 inlägg) 13 år sedan
XTZ A100 D3 Vs Naim nait 5i (7 inlägg) 13 år sedan
Förstärkare och CD till Dali Ikon 6 (20 inlägg) 13 år sedan
Förstärkare till Amphion Argon2 Anniversary (11 inlägg) 14 år sedan
Stereo/Surroundförstärkare 2-5k (3 inlägg) 14 år sedan
Suround+Stereo förstärkare ihop? (11 inlägg) 15 år sedan
XTZ A100 i blindtest mot Marantz EISA winner (159 inlägg) 15 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 16 år sedan
Vilken cd-spelare skulle ni rekommendera till XTZ Class A100 DII? (10 inlägg) 16 år sedan
2-kanal - budget 10k (9 inlägg) 16 år sedan
2-kanal med digitala inputs (11 inlägg) 16 år sedan
XTZ Class A-100 D / D II: fråga angående digitala ingångar (6 inlägg) 16 år sedan
2-kanal stärkare med preout/main in (0 inlägg) 16 år sedan
Ny Hembio Förstärkare (2 inlägg) 17 år sedan
XTZ A100 VS NAD 218THX (29 inlägg) 17 år sedan
xtz a-100: brusig? (9 inlägg) 17 år sedan
proson stratego vs dynavoice finale (72 inlägg) 17 år sedan
Denon pma1500AE vs XTZ 100D II (11 inlägg) 17 år sedan
Förstärkare del 2. (6 inlägg) 17 år sedan
Tror ni jag gjorde ett dumt val ... ? (14 inlägg) 17 år sedan
XTZ Class A-100 D II vs Primare I21 (37 inlägg) 17 år sedan
XTZ Class A-100 D II ? (10 inlägg) 17 år sedan
Bygga ny anläggning (5 inlägg) 17 år sedan
bästa förstärkare och högtalare för ca 20K ? (59 inlägg) 17 år sedan
Köptips 2-kanalspaket under 10000:- (32 inlägg) 19 år sedan

Postad 10 november 2005 - 00:12

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6 401 inlägg
  • 0
Så, nu har jag rensat bort närmare 50 inlägg som handla om marknadsföring och en massa annat som inte har med hur bra eller dålig denna förstärkare är. Ser jag ett ända lite inlägg eller ens en antyden till att någon tjafsar så varnas han och stängs av från forumet i en vecka! Nu räcker det.

Postad 10 november 2005 - 00:26

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Äntligen, det var oundvikligt. Satt och väntade på när ni skulle låsa tråden. Nu har vi alla lärt oss en läxa: ingen mer off-topic!

Då fortsätter vi snacka stärkare här bitte! :)

//Lorryquai

Postad 10 november 2005 - 10:10

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0
OJ! Tack för det ”Moderator Jensen”, du är värd en ros eller en öl!

Och tack alla ni andra som skrivit om XTZ Class A100, speciellt en varm tanke till ”Lorryquai” som skrivit utförligt om förstärkarens ljud och användbarhet.

Nu blev man riktigt intresserad av förstärkaren!

Hur verkar kvaliten på reglage, knappar, RCA kontakter samt högtalar anslutningar. Någon som har problem med förstärkaren? tex brum eller annat? Vill veta det innan jag törs beställa en själv.

Vilken annan 5.000kr förstärkare ska man jämföra med? Någon skrev om en Marantz förstärkare som också lät bra! Någon som har fler alternativ?

Tacksam för svar!!!

Postad 10 november 2005 - 13:38

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

• 1 091 inlägg
  • 0
Efter att ha läst senaste Hifi & Musiks slutstegstest så känns XTZ A100 allt mer angelägen. Den var inte med i testen (så ni inte tror det å rusar iväg å köper blaskan). Men när man ser mätkuberna de testade stärkarna presterar och jämför med hur A100:an mätte i förra nummret då ser det lovande ut. Ingen utom Rotels RMB1077 eller Classé CA-2200 fixade till en snygg kub.

Sen skulle man säkert få A100:an att låta ännu trevligare med lite fler/större kondingar under locket. Lödkolv - here we come! :)

Jag har iaf bestämt mig, det blir en A100:a snart! :)

Mvh,

/Kent Johansson

Postad 10 november 2005 - 13:52

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1 088 inlägg
  • 0
Någon som kan det där med elektronik kanske kan dra upp linjer för en enkel moddning av den så att förförstärkaren kopplas ur helt? Priset och tillgängligheten skulle tala för den som rent slutsteg.

Postad 10 november 2005 - 19:14

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0
Hmm...fortfarande inga svar på frågorna, High Hopes & Maximus tinnitus?

EDIT: Maximus Tinnitus - Inga svar på mina frågor trots ditt långa inlägg, som kom in under tiden jag skrev detta inlägg, förutom svaret om din "nick". :)

Kent Johansson - visst är det OK med en bra effektkub, men det säger tyvärr inte så mkt om välljudet...! Klass A-stärkare är dessutom inte de som brukar ha speciellt bra kuber...snarare riktigt kassa, om man nu inte vill betala en förmögenhet.

Ställer just därför om min tidigare fråga till Fyndbörsen. Är detta en mosfetförstärkare med en Klass A-knapp eller är det en förstärkare, som i Klass A-läget arbetar i Klass A endast vid mkt låg effekt, för att sedan gå över automatiskt till Klass AB vid lite högre effekt/pådrag, även om man har A-läget igång?

Ett svar på detta kan förklara att många tidigare lyssnare inte hör så stor skillnad mellan den olika lägena!

High Hopes (en tidigare diskussion) - Angående 2x50watt ren Klass A vid 8 ohm....dessa effektresurser vid ren Klass A kräver att förstärkaren konstant "kyler" bort=tappar mer än 500 watt vid 8 ohm jämfört med "vanlig" Klass B-watt. Och dessa extra kraftresurser i Klass B synar jag hel del på denna XTZ. Detta angående det faktum att 2x50 watt ren Klass A är ruskigt mycket effekt. Kräver en enorm strömförsörjning och bastanta kylflänsar, och att det normalt värmer som en fulladdad kamin.

ps...Lorryquai...är din XTZ med A-läget aktiverat hetast när den går på tomgång eller när du drar på?

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 10 november 2005 - 19:31.

Postad 10 november 2005 - 19:19

Maximus Tinnitus
  • Maximus Tinnitus
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag är helt ny på detta forum och det var faktiskt här jag hittade första information om XTZ A-100 och som även gjorde jag slutligen tog en viss risk och skaffade en. Läste också artiklarna i de två svenska hifi magasin vi har skall tilläggas.

Vissa verkar tro att jag har en anknytning till Fyndbörsen men så är icke fallet. Bor i Västerås och är en helt vanlig musikkonsument som uppgraderat sin musikanläggning efter alldeles för lång tid. Men jag anade nästan att vissa på forumet skulle tro man var jävig bara för att man är ny och talar sig varm för en viss pryl. Särskilt efter att ha läst om sammelsuriumet på denna (nu kapade tråd). Jag har varit positiv i mina få tidigare kommentarer på några trådar om XTZ eller där jag rekommenderat dessa i mitt svar. Det är något jag mer än gärna står för och jag ser inget som helst fel i det.

A-100 tillsammans med de små XTZ 99 WMT ger ett mycket öppet, detaljerat och utmejslat ljud men som ändå upplevs som mjukt, harmoniskt och rent. Mellanregistret är kanske det jag är mest förvånad över. Men även diskanten är krispig utan att bli vass. Vilka egenskaper som beror på förstärkaren resp högtalarna kan jag inte avgöra helt och fullt. Spelade bara en kortare stund med mina gamla Dali 400 på A-100. Med XTZ högtalarna öppnades hela ljudbilden upp och framförallt mellanregistret blommade ut. Kanske hänger den upplevda öppenheten ihop med just den egenskapen.

Basen är i nuläget lite svårare att bedöma på ett rättvist sätt beroende på att subben inte är perfekt integrerad i mitt system ännu. Men om man spelar utan den finns en snärtig och ren bas och även relativt långt ner i registret med XTZ högtalarna. Men rummet påverkar som vanligt mycket. I nuläget har jag "pluggen" i XTZ pyramiderna och har satt subben på 180deg fasläge och med 80Hz cut-off uppåt på subben. Lågbas finns i hur stor mängd som helst och ren och snärtig är den. Fast vad A-100 bidrar med där är svårare att avgöra. Troligen är det subbens egenskaper och dess samspel med rummet man hör mest. Men redan nu passar den mitt behov av en ren, snabb hifi bas (i motsats till ett allmänt mullrande biobas för att generalisera något) efter att ha backat av på subnivån en del. Men jag skall fortsätta leta efter den bästa integreringen i mitt rum.

Det som jag vill hänföra till det negativa med A-100 är tryckknapparnas känsla. Det stod nog också i någon av tidningqrna tester (bleckplåtskänsla?). Precis så känns det. Volymratten är inte så massiv som den ser ut. Kontakter på baksidan kändes däremot solida precis som alla paneler och fötter. De verkar ha gott om aluminium i Kina. Fjärren känns kanske inte helt solid och knapparna klickar en hel del. Däremot har jag inte upplevt något problem med IR kapaciteten. Möjligen att den inte klarar så stor vinkel i sidled. Men det är i o f s inte ett problem på min lyssningsplats.

Om XTZ hade gjort en lika solid knappfunktion som Shanling gjort på den CD jag använder hade allt varit mer än bra. Även CDns fjärr är av det helsolida slaget.

Slutligen vill jag särskilt tacka Lorryquai som nog var den som gav mig mest vad gäller uppfattningen om A-100.

För övrigt hoppas jag att man även som Rookie kan bli bemött med respekt eftersom jag bemöter andra som jag själv önskar bli bemött.

Maximus Tinnitus

PS. Nicken är inte på förekommen anledning, bara ett infall med glimten i ögat DS. :)

Postad 10 november 2005 - 19:29

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1 621 inlägg
  • 0
Maximus: Har du jämfört den med några andra förstärkare i samma prisklass eller några andra överhuvudtaget?

Postad 10 november 2005 - 19:36

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

För övrigt hoppas jag att man även som Rookie kan bli bemött med respekt eftersom jag bemöter andra som jag själv önskar bli bemött.

Maximus Tinnitus

PS. Nicken är inte på förekommen anledning, bara ett infall med glimten i ögat DS.  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Maximus tinnitus - Du har väl inte blivit bemött på ett respektlöst sätt här på forumet? Visa då gärna ett exempel på detta eftersom du antyder detta.
Det som är borttaget ifrån denna tråd har varken berört dig enskilt eller dina inlägg enskilt.

Dessutom borde det väl bara vara roligt att som nykomling få så mkt uppmärksamhet, att få frågor, inga personpåhopp, om en produkt du är så nöjd med?

Slutligen bör du väl i alla fall ha varit lite förberedd på det som väntade eftersom du, som du skrev, läst XTZ-trådarna här på forumet och den diskussion som fanns innan du skrev dina mkt positiva inlägg om XTZ som "rookie"... :)

Varför då inte bara ge några enkla svar på mina, Pefres & altair4s frågor eftersom dessa svar faktiskt kan ta denna tråd vidare ett stort steg framåt. :)

Om du testat emot något annat av bra klass är du nämligen den förste i alla fall jag hört talas om...!

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 10 november 2005 - 20:31.

Postad 10 november 2005 - 19:41

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6 401 inlägg
  • 0
Ok, låt det nu inte sväva iväg för mycket kära medmänniskor. Är det någon som känner sig illa behandlad så säg till mig, för alla inlägg som är borttagna finns sparade. :)

Postad 10 november 2005 - 19:46

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Jag är helt ny på detta forum och det var faktiskt här jag hittade första information om XTZ A-100 och som även gjorde jag slutligen tog en viss risk och skaffade en.

En sådan sak som kanske gjorde en del misstänksamma. De flesta brukar fråga/diskutera i forumet innan köpet.

Vissa  verkar tro att jag har en anknytning till Fyndbörsen men så är icke fallet. Bor i Västerås och är en helt vanlig musikkonsument som uppgraderat sin musikanläggning efter alldeles för lång tid. Men jag anade nästan att vissa på forumet skulle tro man var jävig bara för att man är ny och talar sig varm för en viss pryl.

Eftersom du är ny så har du inte den bild som flera av oss andra har av tidigare xtz-trådar. Tror även du skulle uppfatta många inlägg som skumma där (minst sagt).

A-100 tillsammans med de små XTZ 99 WMT ger ett mycket öppet, detaljerat och utmejslat ljud men som ändå upplevs som mjukt, harmoniskt och .......................

Då du ger ett sådant otroligt positivt omdömme skulle det vara trevligt om du kunde referera till stärkare som du ägt/lyssnat på som jämförelse. Vad är bättre/sämre eller är allt bättre med Xtz oavsett alternativ?

Sedan upprepar jag en tidigare fråga. Varför tror du att priset kommer att höjas??

Håller med om att man skall bete sig på ett trevligt sätt. Man kan vara frågvis/skeptisk/ mm. utan personpåhopp. :)

Vet inte om denna nivå är ok för moderatorn men om inte så får man väl reda på det. :)

Postad 10 november 2005 - 20:32

Maximus Tinnitus
  • Maximus Tinnitus
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Ett antal frågor att svara på för att visa er andra respekt.

Prefre - jag har inte lyssnat på den relativt någon annan stärkare utan det är min högst subjektiva upplevelse av den musik som kommer ur anläggningen med musik jag anser väl producerad och gärna med sk sväng. När man hör kvaliteter som starkt påminner om livemusik är min upplevelse positiv. Jag kan tyvärr inte ge dig en relativare åsikt än så. Vad gäller mitt sätt att agera på via detta forum tog jag kanske en lite större risk än vad andra är beredda att göra. Det kändes faktisk rätt spännande när jag kopplade upp grejerna, sen kom det stora smilet när jag petade in en CD.

Med priset menade jag att det handlar om sk marknadspriser vilket innebär att handlare bedömer vad man kan ta ut och hur mycket de då kan sälja. Om han säljer mer än bedömt är det läge att fundera på ett högre pris. Idag är mycket från Kina gynnsamt prissatt för det finns en stor osäkerhet om vad man som konsument får för pengarna. En del kinamärken som blivit etablerade visar på helt andra prisnivåer än t ex XTZ. Se på Shanling CD spelare och rörstärkare, även om jag inte vet var de började någonstans när de introducerades. Därmed inte sagt att XTZ blir en ny Shanling eller liknande.

JB - jag anser mig inte respektlöst bemött på forumet. Däremot anser jag att det tidigare i tråden fanns alldeles för mycket pajkastning till absolut ingen nytta. Inget unikt för just detta forum utan något som tyvärr är alltför vanligt. Jag ser heller inget framåtskridande med att exemplifiera som du ber mig om, det handlar bara om hur jag upplevt denna långa tråd tidigare. Bra att moderatorn rensade upp.

Läste en teori att anonymiteten på nätet gör oss mer benägna att angripa och nedvärdera andras åsikter. Man slipper ju fronta personerna.

Som du kan se ovan har jag inte testat mot något annat utan ger helt enkelt min åsikt. Sen får var och en värdera det naturligtvis. Det är helt OK. Men jag ser ingen anledning att gå i "försvar" utan står för det jag säger. Jag skulle kanske definierat min referens eller snarare frånvaro av den tidigare. Skall lägga det på minnet för framtiden.

Altair - ja du har nog redan sett mitt svar ovan.

Puh, hoppas jag nu fick med all svar.

Maximus Tinnitus

Postad 10 november 2005 - 21:03

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0
Maximus Tinnitus Tack för svaren...nästan som om du läst ett visst PM... :lol:

Tyvärr är dock gåtan om hur bra denna XTZ-stärkare är och hur den låter i jämförelse med annat bra därmed fortfarande olöst. :)

Du kom med exakt samma referenser, eller rättare sagt brist på referenser, som tidigare positiva medlemmar. Och en subjektiv bedömning är trots allt, som du även skrev, "bara" en subjektiv bedömning. Bra att det i alla fall är klarlagt att det handlar om ditt subjektiva tyckande...! Det är därför dessa frågor brukar ställas.

Kul i alla fall att du är nöjd. Har själv hårdtestat XTZ W2MT emot Elac 207.2, JMlab Chourus 716S med en Primare I21 och XTZ-högtalarna lät helt OK för pengarna...dock inte lika bra som det sägs i marknadsföringen...oj...gick jag över gränsen nu? :lol:

(Tycker fortfarande att viss marknadsföring BÖR diskuteras, även i en produkttråd... :D )

En tips, som många här skulle uppskatta, vore om du kunde låna hem t ex en Primare I21, Rotel RA-03 eller en Thule-stärkare och göra en jämförelsetest!

Läste en teori att anonymiteten på nätet gör oss mer benägna att angripa och nedvärdera andras åsikter. Man slipper ju fronta personerna.

Denna mening förstår jag dock inte i detta sammanhang...det handlar inte om att nedvärdera åsikter utan bara om några enkla frågor som kanska kan förtydliga & bena ut vissa frågetecken för de som läser här på forumet! OK?

Måste påpeka att det inte bara är "rookies", utan även mer frekventa medlemmar, som brukar få dessa frågor, t ex om vad de jämför med då de kommer med mkt positiva inlägg om produkter, och det oavsett märke, då de inte preciserat dessa fakta i sin "recension"... :)

Förstår dock fortfarande inte varför det blir sådan här uppståndelse då det just handlar om XTZ, inte dig enskilt menat nu Maximus...OK?... :D

EDIT: Nu är det bara ett MYCKET relevant svar ifrån Fyndbörsen på min tidigare fråga på förra sidan som vore kul att få läsa... :lol:

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 10 november 2005 - 21:25.

Postad 10 november 2005 - 21:12

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

jag har inte lyssnat på den relativt någon annan stärkare utan det är min högst subjektiva upplevelse.

Ok! Bra att det är klart iaf. :) I ljuset av detta så är tex dessa tidigare uttryck från dig - "Kul att det kommer in lite nytt i den etablerade hifi världen" och "Visst du kan säkert hitta ännu lite bättre ljud, men knappast till de pengarna". - lite olyckliga och för många kanske även vilseledande.

Med priset menade jag att det handlar om sk marknadspriser vilket innebär att handlare bedömer vad man kan ta ut och hur mycket de då kan sälja. Om han säljer mer än bedömt är det läge att fundera på ett högre pris.

Ok! Jag håller dock inte alls med. :)

Tack för att det hela blev lite tydligare nu.

Edit: Småjusteringar

Redigerat av Unregistered1013, 10 november 2005 - 21:19.

Postad 10 november 2005 - 22:14

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
JB: Är inte fullt säker hur temperaturen är under de förutsättningarna men när jag slutar på jobbet så ska jag kolla upp det, räkna med ett svar på den biten till imorn kväll.

Maximus Tinnitus: Jag saknar ord :) :D Hehe, skämt o sido... Tack :) Bra att du är nöjd.

//Lorryquai

Postad 11 november 2005 - 19:23

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Då har jag undersökt följande. Stärkaren blir lagom varm när man startar den utam musik. Drar man på musik så blir den mtcket varmare. Låter man den gå på tomgång därefter så svalnar den ej utan behåller samma temp.

//Lorryquai

Postad 11 november 2005 - 19:29

80-talet
  • 80-talet
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
vet itne riktigt vad jag försökte säga där... får tänka till lite :D

Redigerat av 80-talet, 11 november 2005 - 19:31.

Postad 11 november 2005 - 19:43

mattek
  • mattek
  • Veteran

• 1 627 inlägg
  • 0
i senaste bild och ljud har dom testat XTZ Class-A100 och Cayin 153B
och deras slutsats om XTZ blev

Det är ingen tvekan om att detta är den bästa förstärkaren vi hört för 5000 kr. Den måste anses vara ett riktigt fynd! Kvalitetsintrycket är enormt, förstärkaren är mycket kraftfull och ljudet är både musikaliskt och engagerande. den saknar dock en del, först och främst skulle vi velat ha en något luftigare diskant. Basregistret hade också med fördel kunnat vara något bättre upplöst. Men om inte Cayin hade ställt upp med sin fenomenala motståndare så skulle XTZ Class-A100 ha blivit utnämnd till prisklassens bästa förstärkare hittills!

andra utdrag ur texten

Jämfört med Denon PMA-1500 mkll, som också har en varm klangkaraktär, är det bättre kontroll i basregistret hos Class-A100 om man spelar högt, och den är mer raffinerad i toppen än Harman Kardon HK970.

verkar vara en riktigt bra förstärkare för pengarna man skulle kanske försöka lyssna till en sån här

rgds
matte

Postad 11 november 2005 - 19:55

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1 088 inlägg
  • 0
Oj, det får mig att undra vad de skrev om Cayinstärkaren om den var bättre.

Postad 11 november 2005 - 20:00

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0
Vilka fler stärkare jämfördes det mot i testet (upp till vilka priser)? För er som är intresserade av Xtz så har Fyndbörsen nu "buy & try" på xtz-produkter! :D https://www.minhembi...howtopic=109211

Xtz bästa de hört men Cayin bäst i prisklassen? :D

Redigerat av Unregistered1013, 17 november 2005 - 18:32.

Postad 11 november 2005 - 20:01

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Det dom skriver om ljudintrycket är förstå en smaksak, jag håller inte med om deras diskant beskrivning däremot håller jag med om basen.

Vilken Cayin model var det i testet?

//Lorryquai

Postad 11 november 2005 - 20:19

mattek
  • mattek
  • Veteran

• 1 627 inlägg
  • 0
ok får väl utveckla lite

det dom skriver om Cayin 153B är

slutsats
Cayin har tveklöst lyckats bygga en förstärkare som på många sätt är bättre än storebror 252B. Den är bara inte lika kraftig. Men när det är sagt så måste det tilläggas att det var mer fart och fläkt i 153B än i de allra flesta konkurrenter som kostar lika mycket. Jag har i alla fall inte haft nåon på besök som velat ha högre ljud på festerna1 Detta är den bästa förstärkaren vi hört för 7000 kr. Så enkelt är det!

så som jag får ut av testet så bäst i prisklassen 5000 kr : XTZ
bäst i prisklassen 7000 kr: Cayin

dom hade bara ett minitest mellan dom här spelarna som dom gjorde lite jämförelse med Denon 1500 och HK970 och då tyckte dom att båda kinastärkarna var bättre

har ni mer frågor om testet så kan jag kolla om det står med men som sagt dom verkar tycka att båda är riktigt bra

stavfel- lev med det
rgds
matte

Redigerat av mattek, 11 november 2005 - 20:20.

Postad 11 november 2005 - 20:32

Haziza
  • Haziza
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Har fått ett erbjudande på XTZ CLASS A100 samt XTZ 99 W2MT för 7000kr. Priset är otroligt bra men problemet är att det inte finns någon passande CD-Spelare till A100:an, va tycker ni annars.

Postad 11 november 2005 - 21:16

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0
Tack för sammanfattningen mattek. :D Tror det får räcka så - vi skall ju inte publicera testet här (kanske kommer någon med länk till en pdf snart? :D ).
Allt mer tyder väl på att stärkaren mycket väl bär sitt pris (med lite marginal uppåt verkar det som) men att det är mycket långt till 20-30 000kr klassen?

Haziza: Märkesmatchning mellan stärkare - cd-spelare anses inte så viktig enligt de flesta (estetik undantaget). Eller vad menar du med passande? Erbjudandet verkar ju onekligen riktigt bra. :D

Postad 11 november 2005 - 23:26

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0

Vilka fler stärkare jämfördes det mot i testet (upp till vilka priser)? För er som är intresserade av Xtz så har Fyndbörsen nu öppet köp på xtz-produkter! :D  https://www.minhembi...howtopic=109211

Xtz bästa de hört men Cayin bäst i prisklassen? :D

<{POST_SNAPBACK}>

JB: Got cash? Here's your chance :D .

//Lorryquai

Postad 12 november 2005 - 18:58

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0
Lorro...! En del cash har man, högen blir allt högre, men en stereostärkare är inte aktuell för ögonblicket...i alla fall inte så länge jag har kvar KEF-"Äggen" som högtalarsystem.

Att sen lägga ut pengar och betala en hel del för frakt för att testa en stärkare...tror inte det! Så himla "snäll" är jag inte... ;)

För egen del behöver jag även låna hem/ta på öppet köp TVÅ stereostärkare för att det ska ge något + att mina KEF-"Ägg" inte är några höjdarhögtalare att testa stereoförstärkares egenskaper på....!

Så det blir rejält med utlägg för min del bara för en jämförande test av värde... :lol:

Dessutom verkar Cayin-stärkare vara klart bättre enligt Bild & ljud (men man ska inte tro för mkt på tidningnstester ;) )...så vi får se vad som händer.

Vore dock kul om Maximus Tinnitus åtminstone kunde svara om han har möjlighet/lust att provköra sin fantastiska XTZ ClassA100 (=1 sak enklare) emot en Primare I21, Rotel RA-03, Thule eller liknande då han även har OK stereohögtalare att testa dem på. (=2 saker enklare) .Dessa stärkarmärken är mkt lättare att finna i närheten (Västerås =3 saker enklare) och produkter som även brukar gå att låna hem/öppet köp utan större problem.

Att sedan Fyndbörsen börjat med Buy & Try XTZ och startat en egen tråd om detta, visar att de verkligen följer denna tråd i bakgrunden.

Ni kan då inte ha missat min tidigare fråga om hur XTZ:n arbetar i KlassA-läget, men ännu har inget svar kommit. Så kom igen nu Fyndbörsen...får VI ett svar på hur värmeproblematiken med KlassA-drift är löst, i kombination med att så mkt Klass A-effekt kan tas ut? :P

Bara förklaringen "en kraftigt dimensionerad nätdel/strömförsörjning" räcker tyvärr inte... :blink:

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 13 november 2005 - 01:12.

Postad 12 november 2005 - 20:32

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1 621 inlägg
  • 0

Lorro...! En del cash har man, högen blir allt högre, men en stereostärkare är inte aktuell för ögonblicket...i alla fall inte så länge jag har kvar KEF-"Äggen" som högtalarsystem.

Att sen lägga ut pengar och betala en hel del för frakt för att testa en stärkare...tror inte det! Så himla "snäll" är jag inte... :D

För egen del behöver jag även låna hem/ta på öppet köp TVÅ stereostärkare för att det ska ge något + att mina KEF-"Ägg" inte är några höjdarhögtalare att testa stereoförstärkares egenskaper på....!

Så det blir rejält med utlägg för min del bara för en jämförande test av värde... ;)

Dessutom verkar Cayin-stärkare vara klart bättre enligt Bild & ljud (men man ska inte tro för mkt på tidningnstester  ;) )...så vi får se vad som händer.

Vore dock kul om Maximus Tinnitus åtminstone kunde svara om han har möjlighet/lust att provköra sin fantastiska XTZ ClassA100 (=1 sak enklare) emot en Primare I21, Rotel RA-03, Thule eller liknande då han även har OK stereohögtalare att testa dem på. (=2 saker enklare) .Dessa stärkarmärken är mkt lättare att finna i närheten (Västerås =3 saker enklare) och produkter som även brukar gå att låna hem/öppet köp utan större problem.

Att sedan Fyndbörsen börjat med Buy & Try XTZ och startat en egen tråd om detta, visar att de verkligen följer denna tråd i bakgrunden.

Ni kan då inte ha missat min tidigare fråga om hur XTZ:n arbetar i KlassA-läget, men har inget svar kommit. Så kom igen nu Fyndbörsen...får VI medlemmar på forumet ett svar på hur värmeproblematiken med KlassA-drift är löst, i kombination med att så mkt Klass A-effekt kan tas ut?  :lol:

Bara förklaringen "en kraftigt dimensionerad nätdel/strömförsörjning" räcker inte... :blink:

Mvh JB

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan ju börja med att sälja mig din förstärkare, dock vill jag nog ha 2005.2 äggen istället om du nu inte är billig på dem. ;) Sen är det bara du börjar handla och testa på. :P

Postad 15 november 2005 - 09:28

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0
Lite OT men det är väldigt ofta som personer reggar sig för att snabbt besöka en XTZ-tråd med en 4-5 inlägg som verkligen bekräftar varans förträfflighet och sedan försvinner spårlöst???

Reggar sig dessutom ganska nära trådens uppkomst.

Postad 15 november 2005 - 10:33

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
Det blir ingen provlyssning denna vecka utan det är eventuellt framflyttat till nästa vecka. Hav tålamod.

Lite OT men det är väldigt ofta som personer reggar sig för att snabbt besöka en XTZ-tråd med en 4-5 inlägg som verkligen bekräftar varans förträfflighet och sedan försvinner spårlöst???

Förstår inte vad du vill komma fram till men det var väl sådant här tråden rensades ifrån då det inte tillför något om XTZ A-100? :) Det går ju faktiskt att läsa detta forum utan att vara registrerad och det betyder att dessa personer kan ha läst väldigt mycket innan de gör sitt första inlägg.

MVH Kribban

Postad 15 november 2005 - 12:58

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

• 1 091 inlägg
  • 0

Har fått ett erbjudande på XTZ CLASS A100 samt XTZ 99 W2MT för 7000kr. Priset är otroligt bra men problemet är att det inte finns någon passande CD-Spelare till A100:an, va tycker ni annars.

<{POST_SNAPBACK}>

Kommer troligast att skaffa en A100 för att driva mina Boston Acoustics samt ett par XTZ 99 W 2005 basar som komplement.

Som CD-spelare lutar jag åt Original 2008 Mk2. Ett alternativ är Original A8S som kostar 5000 och som visuellt inte gör bort sig alls.

Tror det blir en riktigt smaklig kombination, A100 & 2008 Mk2 samt två subbor! Å det för mindre pengar än vad min kompis öst ut på bara sin Pioneer förstärkare som inte ens är snygg :)

Mvh,

/Kent Johansson

Postad 15 november 2005 - 15:00

scenic
  • scenic
  • Beroende

• 1 066 inlägg
  • 0
Den fick bra betyg i senaste bild&ljud tidningen

Postad 15 november 2005 - 15:11

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

• 1 091 inlägg
  • 0
Nog måste Advance Acoustics MAP-303 vara samma som XTZ A100?

Postad bild

Advance MAP-303

Förbryllande lik, liknande spec, bara något högre vikt - enda skillanden jag kan utläsa är en tusenlapp högre pris.

Intressant nog finns en MAP-303DA med digitalingång, skulle förklara "Digital" knappen på A100:an som inte används.

Mvh,

/Kent Johansson

Postad 15 november 2005 - 15:22

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Postad bild

Advance MAP-303

Förbryllande lik, liknande spec, bara något högre vikt - enda skillanden jag kan utläsa är en tusenlapp högre pris.

Intressant nog finns en MAP-303DA med digitalingång, skulle förklara "Digital" knappen på A100:an som inte används.

Mvh,

/Kent Johansson

<{POST_SNAPBACK}>

Säkert...Europa börjar nu överöses av diverse kinaproducerade "noname" elektronikprodukter som nya importörer/märken sätter sin logga på. Därför upptäcker man allt fler nästan identiska produkter med olika namn.

EDIT: Sherwood & Proson-recivrar är två andra identiska nya maskiner, men med helt olika namn.

Tidigare var det "bara" de etablerade märkena som gjorde så... :) Men dessa etablerade märken använder i större utsträckning sina egna utvecklingsenheter när de tar fram tekniken och (förhoppningsvis) även kollar kvalitén, medan dessa nya "noname" produkter, med lägre pris, både utvecklas och produceras av kineserana själva.

Tyvärr börjar allt fler etablerade märken oxå att lägga ner sitt utvecklingsarbete samt kvalitétskoll och lägger ut även detta på kineserna för att pressa kostnader. En orsak till att allt fler märken av högre kvalla, typ Marantz, Denon, H/K idag inte alls gör lika bra/hållbara grejer som förut.

Intressant oxå att Advancen väger mer, kanske en kraftigare nätdel och större kylflänsar eller så är det nog bara ett skrivfel? Troligtvis är det dock det sistnämnda då vissa butiker skriver av "lastvikt" & andra bara enhetens vikt...!

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 15 november 2005 - 23:01.

Postad 15 november 2005 - 22:01

Insikt
  • Insikt
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
JB, du menar Sherwood och inte Kenwood i inlägget ovanför väl?

MVH

Postad 15 november 2005 - 23:00

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

JB, du menar Sherwood och inte Kenwood i inlägget ovanför väl?

MVH

<{POST_SNAPBACK}>

Jopp, helt rätt, fel av mig. Fick lite hjärnsläpp. Sherwood ska det vara... :rolleyes: :D

Gör en ändring även i inlägget ovan...!

Vill dock fortfarande ha ett svar av Fyndbörsen om denna XTZ Class A100 verkligen är en KlassA-förstärkare?

Dvs hur man lyckats fixa till den mycket kända värmeproblematiken i KlassA vid så hög effekt som 2x50 watt/8 ohm Klass A?

Ref Audio skyltar inte med att deras Advance MAP303 ens har någon KlassA-egenskap?

Men det gör däremot Ljudmakarn som påstår att deras exakt samma Advance Acoustic MAP303 ger 2x100watt/8 ohm Klass A ;) Det om något måste vara "falsk" marknadsföring...! <_<

http://www.ljudmakar...a...D985&menu=1

Denna Advance MAP303finns även i Frankrike med EXAKT samma spec som XTZ Class A100...dvs 2x50 watt/8 ohm Klass A så visst verkar det vara samma maskin.

http://www.flachcom....products_id=109

Här är Advance Acoustics officiella??? hemsida. Visst är deras MAP407 även MYCKET mkt lik CAVs produkter?

http://www.advance-acoustic.com/

He, he...då finns kanske alias "XTZ ClassA100" alltså bara några kvarter ifrån mig på Ljudmakarn. Då ska man nog försöka maka sig dit och lyssna på den... :D

Lorryquai - känner du igen fjärren? Även om det inte behöver ha så stor betydelse eftersom fjärrarna brukar/kan vara olika trots det är samma enhet.

Mvh JB

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregisterede68eb861, 15 november 2005 - 23:49.

Postad 15 november 2005 - 23:59

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0

Det blir ingen provlyssning denna vecka utan det är eventuellt framflyttat till nästa vecka. Hav tålamod.

Förstår inte vad du vill komma fram till men det var väl sådant här tråden rensades ifrån då det inte tillför något om XTZ A-100? ;) Det går ju faktiskt att läsa detta forum utan att vara registrerad och det betyder att dessa personer kan ha läst väldigt mycket innan de gör sitt första inlägg.

MVH Kribban

<{POST_SNAPBACK}>

Aah sorry missade det, men nog förstår du vart jag ville komma men nog om det.

XTZ Class A100 verkar vara en mycket trevlig maskin som man nog får titta närmare på.

Postad 16 november 2005 - 00:55

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Helt OT.

Men denna tråd skapar intriger. Något som för tankarna tillbaka till Rederiet <_<. Höj priset med 10-15.000 så är XTZ Hi-Fi. För Hi-Fi skall väl vara dyrt? ;).

(Nej förespråkar ej XTZ, aldrig hört den och är ej intresserad av den) Hi-Fi skall ju kosta som sagt :rolleyes:

/K

Postad 16 november 2005 - 01:07

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Helt OT.

Men denna tråd skapar intriger. Något som för tankarna tillbaka till Rederiet :D. Höj priset med 10-15.000 så är XTZ Hi-Fi. För Hi-Fi skall väl vara dyrt? <_<.

(Nej förespråkar ej XTZ, aldrig hört den och är ej intresserad av den) Hi-Fi skall ju kosta som sagt  :lol:

/K

<{POST_SNAPBACK}>

Det är inlägg som dina som skapar intriger...det tillför inget i denna tråd! Även om jag förstår att det är svårt att låta bli... :D

Fattar dock inget med din ironi över att XTZ borde kosta 15 000 kr mer...XTZn är ju 1 000 kr billigare än dess förmodade systerstärkare Advance...så visst borde den då vara ett bra köp... ;) ....men med dessa nya fakta får den svårare att leva upp till mottot att vara lika bra som bra stärkare för över 20 000 kr.

Hade Advancen kostat över 20 000 kr hade jag däremot förstått din ironi... :rolleyes:

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 16 november 2005 - 01:10.

Postad 16 november 2005 - 09:25

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

• 1 091 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Intressant oxå att Advancen väger mer, kanske en kraftigare nätdel och större kylflänsar eller så är det nog bara ett skrivfel? Troligtvis är det dock det sistnämnda då vissa butiker skriver av "lastvikt" & andra bara enhetens vikt...!

Mvh JB

<{POST_SNAPBACK}>

Tydligen är det "lastvikt" som Advancen uppges väga. Kollade i manualen till XTZ A100 igår kväll, där står det att den väger 19kg inkl emballage, men att själva stärkaren väger in på 17.någonting kg.

Fick ok från hustrun igår så jag kommer att beställa mig en A100. Ska bli väldigt intressant att lyssna in sig på den.

Efter att ha läst både Hifi & Musiks och Highfidelitys tester så törs jag köpa den "olyssnad".

Bristerna i basregionen kan imho bero på ett underdimensionerad kondensatorbank. Ska mäta lite på den när jag får hem den och eventuellt blir det att beställa ett gäng "Colaburkar" från Svalander Audio för lite modifikationer.

Highfidelity skriver att den blir varm i A-drift, bortåt 55-grader så jag räknar med att placera den ovanpå stereobänken snarare än i stereobänken för god luftcirkulation. I värsta fall får man bygga in ett par lågvarviga 12cm fläktar i sidorna med en separat nätdel för kylning ;)

Mvh,

/Kent Johansson

Postad 16 november 2005 - 12:24

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1 411 inlägg
  • 0

det står skicka PM om du är intresserad ;)

17 november, om vi lyckas boka tid i lyssningsrummet. Annars får vi ta en annan dag.

Ok tack! Jo - lite sugen är jag (PM15 och Kef) men med tanke på kostnaden (ta ledigt + resan) så är jag nog för snål. <_<

<{POST_SNAPBACK}>

Fyndbörsens ordinarie personal är i tyskland i morgon torsdag, deras nya lyssningsplats inte klar, men de är helt med på att ta fram fina referenshögtalare och jämförelsestärkare. Så kribban och jag har försökt att boka lyssning lö 26 nov alternativt to 24 nov kl 1630.

Vi får vara max 4 så ev intresseanmälningar till lördagen kan ni skicka till mig med PM

Mvh

Martin

Postad 16 november 2005 - 18:44

m89frebo
  • m89frebo
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Har haft möjlighet till en kortare provlyssning (några timmar) av XTZ Class A 100.

Kan börja med att besvara tidigare frågeställning om man kan köra i klass A läge för normala lyssningsnivåer utan att förstärkare automatiskt byter till klass AB.

Till att börja med så hör man en klar (men inte överdrivet stor) skillnad mellan klass A och klass AB. Ljudet blir mindre hårt, flyter ut på ett bättre sätt samt att både bredd och djup blir bättre, men det bästa av allt är att engagemanget ökar (musikerna tycker att det är kul att spela).

Om man byter från AB till A så tar det ca 2-3 sekunder innan något händer. Efter denna tid så hör man hur klass A driften rampas upp (bias-strömmen rampas upp?). På detta exemplar så kunde man höra att upprampningen började tidigare i höger kanal (feature?).

Lyssnade i ett antal timmar i klass A läge vid normala lyssningsnivåer (ca -6 till + 3 på displayen). Efter denna tid så provade jag att byta mellan A - AB - A och skillnaden fanns kvar vilket gör att jag är övertygad om att förstärkaren klarar av att köra i klass A vid normala lyssningsnivåer under lång tid. (Vet dock ej om den klarar av att köra kontinuerligt i klass A vid 50W RMS. Betänk att de flesta högtalare levererar ca 90dB vid en watt/1m vilket är en mycket hög volym).

Jag har den senaste tiden lyssnat på en hel del förstärkare i prisklassen 8000 till 15000:-. Några förstärkare upplevde jag som likartade: NAD, Rotel, Arcam. Dessa har en varm klang som gör att de låter fylliga och engagerande vid gles musik. Nackdelen enligt mig är att dessa har ett odetaljerat och orent ljud när man lyssnar på musik med många instrument (tex ta en bra inspelning med klassisk musik). Instrumenten blir svåra att särskilja och öronen vill "stänga" pga det orena och hårda ljudet. En annan nackdel är att basen är något överdriven och luddig.

En annan förstärkare jag provat som jag gillar skarpt är Naim Nait5i. Den har till skillnad från NAD,Rotel och Arcam en kallare och slankare klang men som tar igen detta med råge när det gäller bla detaljer, renhet. Förstärkaren har ett enormt driv (trots den låga effekten) och har ett engagemang och timing som är mycket bra.

Hur upplevde jag då ljudet från XTZ Class A-100:

Det man genast slås av är med vilket lugn den spelar. Det andra är att den till skillnad från många andra förstärkare har en varm klang och samtidigt ett rent och detaljerat ljud. Ljudbilden är både bred och djup där stereoperspektivet är mycket bra. Dynamiken upplevs även detta som mycket bra.

Denna förstärkare har många fördelar men några nackdelar är att den saknar lite driv och attack, dock upplever jag timingen som god. En annan sak är att basen visserligen går djupt med god kontroll men den saknar lite i fasthet/torrhet.

Slutsats: Denna förstärkare kan jag varmt rekommendera till dig som lyssnar på mycket klassisk och naturlig musik. Om du gillar syntetisk musik typ techno med mycket attack så kanske du kommer att uppfatta denna förstärkare som för lugn och återhållsam.

Redigerat av m89frebo, 16 november 2005 - 22:10.

Postad 16 november 2005 - 20:39

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
m89frebo: Tyvärr så upplever jag ingen skillnad alls mellan A och AB, oavsett nivå. Vad hade du för högtalare till den?

Edit: JB, det är samma fjärr. Min saknar det fula märket, som tur är ;)

//Lorryquai

Redigerat av Lorryquai, 16 november 2005 - 20:40.

Postad 16 november 2005 - 22:37

shulman
  • shulman
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Har någon testat denna förstärkare med några lite finare/trögdrivna högtalare, och i så fall hur bra fungerade det?

Postad 16 november 2005 - 23:11

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

• 1 091 inlägg
  • 0

m89frebo: Tyvärr så upplever jag ingen skillnad alls mellan A och AB, oavsett nivå. Vad hade du för högtalare till den?

Edit: JB, det är samma fjärr. Min saknar det fula märket, som tur är <_< 

//Lorryquai

<{POST_SNAPBACK}>

Hur man upplever materialet har inte bara med högtalarna att göra. För att ta det till en extrem: Består lyssningsmaterialet till största delen av 96-192kbps komprimerad MP3 via en 399 kronors DVD köpt på ICA Maxi och kablaget är vanlig grå "sprängkabel" då betvivlar iaf undertecknad att A vs A/B gör någon skillnad. ;)

Nu säger jag inte att du lyssnar så Lorryquai, men som jag förstått det har du din dator som signalkälla och jag tror rent krasst att den signalen inte är tillräckligt högupplöst för att det ska framgå några större skillnader.

Jag tror personligen att med en kompetent CD skulle skillnaderna framgå tydligare än om signalen kommer från en laptop.

Mvh,

/Kent Johansson

Redigerat av Kent Johansson, 16 november 2005 - 23:12.

Postad 17 november 2005 - 10:17

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0
m89frebo - Ännu en medlem som bara skriver ett fåtal inlägg och bara om XTZs produkter och dessutom bara positivt...! :lol:

Var har alla andra nykomlingar, som High Hopes & Maximus Tinnitus tagit vägen?

Det du m89frebo sedan skriver om NAD, Arcam & Rotel=att de låter lika och att ingen av dem är bra på att detaljer och att separera instrumenten är inget annat är rent felaktigt.

Angående Naimen stämmer det dock riktigt...och även nästan ordagrant som jag skrivit i tidigare inlägg om Naim.

Det enda mindre positiva om XTZ A100, att den saknar attack och inte passar för viss musik, är bara samma omdöme som tidningarna oxå skrivit om denna stärkare. Alltså den enda kritik som är svår att "förklara bort"...!

Fyndbörsen, varför kan inte NI svara på frågorna med ert "Nick" istället för att att det hela tiden dyker upp rookiemedlemmar som svarar på dem?
Fortfarande har jag dock inte fått svar på hur man lyckats trolla bort den välkända värmeproblematiken vid så hög effekt i KlassA?

Nu säger jag inte att du lyssnar så Lorryquai, men som jag förstått det har du din dator som signalkälla och jag tror rent krasst att den signalen inte är tillräckligt högupplöst för att det ska framgå några större skillnader.

Jag tror personligen att med en kompetent CD skulle skillnaderna framgå tydligare än om signalen kommer från en laptop.

Kent Johansson - självklart är det bättre att testa med en dedikerad CD-spelare, men det är inte bara Lorryquai som upplevtatt det inte var någon större skillnad på ljudet i KlassA kontra Klass AB. Samma faktum står även i tidningstesterna och de använder (förhoppningsvis) inte dator och hårdkomprimerad MP3-musik vid sina tester... B)

Tack lorry - Nu ska jag i helgen på Ljudmakarn på Drottninggatan och lyssna på Advance Acoustic MAP303 (5 995:-) eftersom det är EXAKT samma stärkare som XTZ KlassA100.

Återigen - denna XTZ är säkert mycket bra för pengarna, dessutom en tusing billigare än Advancen...men någon rim och reson får det allt vara... :blink:

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 17 november 2005 - 10:29.

Postad 17 november 2005 - 10:41

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8 314 inlägg
  • 0

Några förstärkare upplevde jag som likartade: NAD, Rotel, Arcam.

<{POST_SNAPBACK}>

Kul med åsikter. Dock blir jag VÄLDIGT förvånad över ovanstående. Om någon skulle säga att Arcam och Rotel liknade varandra skulle jag kunn aha viss förståelse (beroende på vilka modeller av dem man jämför), men NAD????????? Hör du tydlig skillnad mellan A och AB (vilket tydligen inte alla gör), men inte mellan de märkena????
vad var det för förhållanden då du jämförde dem? Vad har du kört för kringutrustning?

Postad 17 november 2005 - 11:03

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0
Jag upplever inte att lyssning med datorn som ljudkälla behöver innebära kvalitetsförluster. Vid såväl hörlurslyssning som vid lyssning via mitt vanliga system klarar sig datorn hyffsat väl i jämförelse med min cd (Primare D30.2).

Jag använder givetvis ett förlustfritt format (i mitt fall FLAC och WAV). Ljudkortet är ett M-Audio 2496.

Huruvida XTZ Class A100 är bra eller inte vet jag inte men i normala fall brukar klass A-steg som har såpass hög effekt vara ordentligt dyra för att inte tala om värmeutvecklingen.

Hur hög är effektförbrukningen i idle på XTZ-förstärkaren?

Postad 17 november 2005 - 11:40

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1 088 inlägg
  • 0

Fortfarande har jag dock inte fått svar på hur man lyckats trolla bort den välkända värmeproblematiken vid så hög effekt i KlassA?

Jag har bestämt för mig att det stod i en tidning att den kopplar över till AB om det blir för varmt, vilket jag inbillar mig kan göra en kubmätning i klass A en smula svårgenomförbar. Fast mina kunskaper om kubmätningar är tämligen begränsad, så jag köper nästan vilket argument som helst för motsatsen :lol:

Postad 17 november 2005 - 12:30

Kind of Blue
  • Kind of Blue
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Det enda mindre positiva om XTZ A100, att den saknar attack och inte passar för viss musik, är bara samma omdöme som tidningarna oxå skrivit om denna stärkare. Alltså den enda kritik som är svår att "förklara bort"...!

Bild & Ljud skriver följande om XTZ Class-A100:

"Använd klass A!
Det är uppenbart att förstärkaren låter bäst med klass A-drift. i A/B-läge blir den lite klumpig och odefinierad i basen och dessutom mindre upplöst i toppen. Dessutom blir stereoperspektivet snävare. Det är bra att ha möjligheten, men du lär sällan spela så högt att du behöver lämna klass A-läget."

Och avslutar med:

"Vem passar de för?
Båda testdeltagarna är tvättäkta allroundförstärkare som kan fungera lika bra med små stativhögtalare och "easy listening" som med stora högtalare som DALI Helico 800 och hårdrock på full volym. Inte vardagdsmat för den här prisklassen, precis.

För att hitta brister måste vi jämföra med mycket dyrare saker. Cayin, som är den allra mest lyckade förstärkaren, har till exempel inte samma kraft eller finess som den mer exklusiva AVI Labratory S21 MI. Men det är uppenbart att skillnaden mellan "Mid End" och High End blir allt mindre, och vi har till och med hört så kallade "High End-förstärkare" som inte lyckas förmedla musiken på samma sätt som här två. <- (står så i tidningen) Testets båda förstärkare lär med andra ord räcka mycket långt för de allra flesta."

Vad det nu är värt.

/Michel

*Edit* Min O-tangent fungerar bara sporadiskt. Spelaren i testet var en "BASE-modifierad CD-spelare Hegel CDP2A" och högtalarna DALI Helicon 800.

Redigerat av Kind of Blue, 17 november 2005 - 13:01.

Postad 17 november 2005 - 12:44

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

Bild & Ljud skriver följande m XTZ Class-A100:

"Använd klass A!
Det är uppenbart att förstärkaren låter bäst med klass A-drift. i A/B-läge blir den lite klumpig ch definierad i basen och dessutom mindre upplöst i toppen. Dessutom blir stereoperspektivet snävare. Det är bra att ha möjligheten, men du lär sällan spela så högt att du behöver lämna klass A-läget."

Och avslutar med:

"Vem passar de för?
Båda testdeltagarna är tvättäkta allroundförstärkare som kan fungera lika bra med små stativhögtalare och "easy listening" som med stora högtalare som DALI Helico 800 och hårdrock på full volym. Inte vardagdsmat för den här prisklassen, precis.

För att hitta brister måste vi jämföra med mycket dyrare saker. Cayin, som är den allra mest lyckade förstärkaren, har till exempel inte samma kraft eller finess som den mer exklusiva AVI Labratory S21 MI. Men det är uppenbart att skillnaden mellan "Mid End" och High End blir allt mindre, och vi har till och med hört så kallade "High End-förstärkare" som inte lyckas förmedla musiken på samma sätt som här två. <- (står så i tidningen) Testets båda förstärkare lär med andra ord räcka mycket långt för de allra flesta."

Vad det nu är värt.

/Michel

<{POST_SNAPBACK}>

Intressant är det i alla fall :lol: .

Hoppas att man kan få bokat in en provlyssning nästa vecka i Torup B)

MVH Kribban

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.