* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X10 *
9082 svar till detta ämne
Postad 05 March 2010 - 19:30
Electronight
-
Electronight
-
Rookie
-
2 inlägg
Hallådär.
Har följt tråden i tystnad sen den var ny, men kände nu att jag var tvungen att registrera mig och fråga ang. detta med abonnemang/surf med anledning av grabben som fick ex antal tusenlappar i räkning.
Jag har verkligen försökt läsa mig till och förstå varför det blev så som det blev med hans räkning, men jag lyckas inte fatta vad han gjort ''fel''.
Jag är studerande och får erbjudande via CSN och tänkte köpa X10 kontant och skaffa tele2 student abonnemang.
Dessvärre har jag blivit extremt skraj sen jag läst om killen som fick den höga räkningen då jag aldrig skulle ha råd med det (och därefter funderat på att behålla mitt kontantkort).
Eftersom jag inte hajjar vad han gjort för att få det att bli så dyrt så skulle jag gärna vilja veta hur man gör för att INTE få en sån räkning?
Jag är heller inte så teknisk av mig när det kommer till sånt som har med dessa nya mobiler att göra, så förklaring (på hur man gör) på ren svenska som en svensson förstår skulle uppskattas!
Postad 05 March 2010 - 19:48
deezel
-
deezel
-
Användare
-
-
237 inlägg
Tror att de flesta operatörer har spärrar man kan beställa för att slippa råka ut för liknande. Nu har jag förvisso företagsabonnemang med fri data så mig påverkar det inte (och har således ingen järnkoll på detta). Dock har vi spärrat datatrafik så fort vi är utanför Sverige då fri datatrafik så klart inte gäller. Du får nog ringa operatören och fråga vad de har att komma med om ingen här kan detta då ^^
Postad 05 March 2010 - 20:00
voyager
-
voyager
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Hallådär.
Har följt tråden i tystnad sen den var ny, men kände nu att jag var tvungen att registrera mig och fråga ang. detta med abonnemang/surf med anledning av grabben som fick ex antal tusenlappar i räkning.
Jag har verkligen försökt läsa mig till och förstå varför det blev så som det blev med hans räkning, men jag lyckas inte fatta vad han gjort ''fel''.
Jag är studerande och får erbjudande via CSN och tänkte köpa X10 kontant och skaffa tele2 student abonnemang. Dessvärre har jag blivit extremt skraj sen jag läst om killen som fick den höga räkningen då jag aldrig skulle ha råd med det (och därefter funderat på att behålla mitt kontantkort). Eftersom jag inte hajjar vad han gjort för att få det att bli så dyrt så skulle jag gärna vilja veta hur man gör för att INTE få en sån räkning? Jag är heller inte så teknisk av mig när det kommer till sånt som har med dessa nya mobiler att göra, så förklaring (på hur man gör) på ren svenska som en svensson förstår skulle uppskattas! 
Du kan läsa mera här om tele2s surf priser i mobilen: http://www.tele2.se/...-datapaket.html
Postad 05 March 2010 - 20:02
Electronight
-
Electronight
-
Rookie
-
2 inlägg
Tror att de flesta operatörer har spärrar man kan beställa för att slippa råka ut för liknande. Nu har jag förvisso företagsabonnemang med fri data så mig påverkar det inte (och har således ingen järnkoll på detta). Dock har vi spärrat datatrafik så fort vi är utanför Sverige då fri datatrafik så klart inte gäller. Du får nog ringa operatören och fråga vad de har att komma med om ingen här kan detta då ^^
Men vad mer exakt händer om jag spärrar telefonen upp till visst antal mb/gb(?), och kommer upp till det? Hur mycket av X10 styrs av nätet? Är man uppkopplad hela tiden, eller är det som när man går ut på nätet med en tex k850i? Någon som förstår hur jag menar??
Postad 05 March 2010 - 20:08
zhogun
-
zhogun
-
Användare
-
-
177 inlägg
jag vill definitivt INTE ha amoled-skärm. de är helt värdelösa i solljus.
håller med, hade en Omnia 2 i nån vecka innan jag köpte mig en HD2 och skärmen på O2 sög nått så fruktansvärt...oskarp som tusan och för mkt mättnad .. nu var det iof resistiv så jag ska inte säga nått om kapacitiv AMOLED iof...
Postad 05 March 2010 - 20:14
voyager
-
voyager
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Men vad mer exakt händer om jag spärrar telefonen upp till visst antal mb/gb(?), och kommer upp till det? Hur mycket av X10 styrs av nätet? Är man uppkopplad hela tiden, eller är det som när man går ut på nätet med en tex k850i? Någon som förstår hur jag menar?? 
När datavolymen som ingår Mobil surf Medium och Mobil surf Large (Tele 2) förbrukad (1 eller 5 GB) så begränsas hastigheten ifrån 6 Mbit/s till 64 Kbit/s.
Redigerat av voyager, 05 March 2010 - 20:14.
Postad 05 March 2010 - 20:17
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1289 inlägg
Alltså, har ni sett testet från Katching? Jag hade iaf missat detta... http://www.youtube.c...h?v=BCwB04fnzg4Tack vare att Tre o deras 3g funkar så sjukt dåligt här har jag inte kunnat se den själv ännu  (Funkar dock bra på mobilen konstigt nog)
Postad 05 March 2010 - 21:42
NiklasLundis
-
NiklasLundis
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Kör din nalle den senaste versionen som släpptes i dagarna?
Nej tyvärr, vet inte om jag vågar prova webuppdateringen jag hittat. Ska fråga min kontakt på SE om det. Kan du ladda upp nån bild på den? Jag vill gärna se/veta om det står som på någon tidigare bild:
Meddelande-n (med n´t på ny rad) - såg inte så vackert ut då.  (alltså ikonen för Meddfunktionen)
Detta var på homescreenen vill jag minnas.
Annars är alltid all övrig info kul att läsa! 
PS. va då, var har du fått de ifrån att vi skulle vara avundsjuka!?! DS 
Står medd på min. Ska fota den lite i helgen och lägga upp bilder samt fota lite MED den också... Lirat upp den på wifi hemma och den är riktigt snabb. Surfat runt en hel del, inte märkt nåt dåligt än så länge.. Face recognition funkar riktigt bra och är en rolig funktion. Tittat lite på film på den också, kanonskärm. Skrev tidigare att jag nog inte kommer använda timescape så mkt, får nog ändra mig där. Jag kommer nog använda det en hel del faktiskt..Smutt funktion för att se om det hänt nåt i kompisvärlden.
Postad 05 March 2010 - 21:50
wrongturn
-
wrongturn
-
Användare
-
-
123 inlägg
Alltså, har ni sett testet från Katching? Jag hade iaf missat detta...
http://www.youtube.c...h?v=BCwB04fnzg4
Tack vare att Tre o deras 3g funkar så sjukt dåligt här har jag inte kunnat se den själv ännu (Funkar dock bra på mobilen konstigt nog)
Försöker också titta men det går sjukt segt och då sitter inte jag på mobilt bredband.
Postad 05 March 2010 - 21:58
Unregisteredc83518bd
-
Unregisteredc83518bd
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Försöker också titta men det går sjukt segt och då sitter inte jag på mobilt bredband.
Funkade kanon här:/ Rätt kul att dom fått in en ivjf, då är releasen verkligen inte långt borta!
Postad 05 March 2010 - 23:01
mrNoodles
-
mrNoodles
-
Veteran
-
-
1693 inlägg
Nej tyvärr, vet inte om jag vågar prova webuppdateringen jag hittat. Ska fråga min kontakt på SE om det.
Står medd på min. Ska fota den lite i helgen och lägga upp bilder samt fota lite MED den också...
Lirat upp den på wifi hemma och den är riktigt snabb. Surfat runt en hel del, inte märkt nåt dåligt än så länge.. Face recognition funkar riktigt bra och är en rolig funktion. Tittat lite på film på den också, kanonskärm.
Skrev tidigare att jag nog inte kommer använda timescape så mkt, får nog ändra mig där. Jag kommer nog använda det en hel del faktiskt..Smutt funktion för att se om det hänt nåt i kompisvärlden.
Tolkar jag dig rätt så står det bara 'Medd' under meddelande ikonen? Och inte 'Meddelanden' där sista n´t inte får plats på samma rad och hamnar under på en egen?  Om så är fallet så låter de ju kalas. Ser fram emot bilder på den, och från den!
Redigerat av mrNoodles, 05 March 2010 - 23:01.
Postad 05 March 2010 - 23:10
uppviglare
-
uppviglare
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
Antar att Timescape och så hämtar data från internet varje gång man använder det också? Men det är inte mycket data. 500 Mb på en månad kommer man långt på. Speciellt om man inte surfar genom webbläsaren på 3G utan mest använder såna funktioner som väder, timescape osv. Men annars finns ju säkert inställningar för vad du vill ska få använda internet osv  men någon form av fri-surf eller iaf 500 mb/månad är att rekommendera på en smartphone tycker jag. Annars får man ut långt ifrån allt av sin telefon  Men dom flesta har väll fri surf på sina paket? bara att dom begränsar hastigheten om man surfar utöver den datamängden. Iaf telia och halebop har fri surf och begränsar endast hastigheten. Tele2 tar ut på MB om man överstiger datamängden. Bara att surfa in på operatörens hemsida  Men 500 MB kommer du långt på.
Postad 05 March 2010 - 23:20
twintin
-
twintin
-
Lärjunge
-
-
358 inlägg
@NiklasLundis
Hur ofta i snitt behöver du ladda X10:an ?
Postad 06 March 2010 - 08:34
Kurt45
-
Kurt45
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hur mycke RAM har X10:an?
Postad 06 March 2010 - 08:47
mornn
-
mornn
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
Tolkar jag dig rätt så står det bara 'Medd' under meddelande ikonen? Och inte 'Meddelanden' där sista n´t inte får plats på samma rad och hamnar under på en egen?  Om så är fallet så låter de ju kalas.
Ser fram emot bilder på den, och från den! 
I katshings test så stod det bara "Medd" men då hade de ingen ikon för meddelanden på startmenyn utan det var under alla program som det stod så. En viktig fråga till de som har turen att sitta med de i handen. Hur är bygg-kvaliten egentligen? Sitter allt som en smäck eller finns det luft under delar som gör så att det knakar? Om man trycker på någon del så sviktar det och knakar eller hur ligger det till? En liten mindre viktig fråga men ack så intressant. Säg att jag har kontakter på sim-kortet jag lägger in. är det jobbigt att synka alla till fb? Kan den automatiskt söka och gå igenom namn eller måste jag steg för steg skriva in alla?
Postad 06 March 2010 - 09:20
jlarsson1978
-
jlarsson1978
-
Användare
-
-
167 inlägg
En viktig fråga till de som har turen att sitta med de i handen. Hur är bygg-kvaliten egentligen? Sitter allt som en smäck eller finns det luft under delar som gör så att det knakar? Om man trycker på någon del så sviktar det och knakar eller hur ligger det till?
Har nyligen fått känna på och testa X10:an. Kan säga att det man reagerar på direkt är att byggkvaliteten känns helt grym. Telefon är riktigt snygg och ligger ruggigt bra i handen. Den känns både rejäl och slank på samma gång. Skärmen är nästa sak man reagerar på. Den är stor, detaljerad och ljusstark. Det är mycket behagligt att navigera med touchscreenen, helt i klass med Iphone. Det känns riktigt kul att SE släpper en sån kanonlur!
Redigerat av jlarsson1978, 06 March 2010 - 09:23.
Postad 06 March 2010 - 10:18
NiklasLundis
-
NiklasLundis
-
Amatör
-
-
88 inlägg
I katshings test så stod det bara "Medd" men då hade de ingen ikon för meddelanden på startmenyn utan det var under alla program som det stod så.
En viktig fråga till de som har turen att sitta med de i handen. Hur är bygg-kvaliten egentligen? Sitter allt som en smäck eller finns det luft under delar som gör så att det knakar? Om man trycker på någon del så sviktar det och knakar eller hur ligger det till?
En liten mindre viktig fråga men ack så intressant. Säg att jag har kontakter på sim-kortet jag lägger in. är det jobbigt att synka alla till fb? Kan den automatiskt söka och gå igenom namn eller måste jag steg för steg skriva in alla?
Byggkvaliten är grym. Allt sitter som en smäck. Om man trycker hårt sviktar det lite i bakstycket, men det känns inte som det kommer vara ett problem. Inte struligt men jag har inte hittat ngt sätt att göra det automatiskt. Går in på kontakt och trycker länka. Får man upp FB vännerna och väljer den man vill länka till. Smidigt men inte helt automatiskt. Knäppt lite bilder på och med x10. Vart kan man smidigt ladda upp sånt? (picasa) :-) kom på det. Brukar bara köra FB men jag har ju inte alla er där
Redigerat av NiklasLundis, 06 March 2010 - 10:29.
Postad 06 March 2010 - 10:35
Micke prylgalen
-
Micke prylgalen
-
Forumräv
-
-
538 inlägg
Ja upp med lite bilder från kameran, hade varit intressant
Varför inte använda "ladda upp" här i forumet när du skriver ett inlägg? alternativt kan man ju använda tinypic.com som funkar enkelt och bra
Postad 06 March 2010 - 10:36
mornn
-
mornn
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
http://www.blocket.s...s...m?ca=15&w=3Jag finner att baksidan är ganska intressant att titta på. För om man tittar nära så ser det lite väl skumt ut. Om ni tittar på den här bilden: http://jascl.net/upl...sexperiax10.jpgser ut som han har photoshoppat bort nåt klistermärke som suttit där tidigare.
Postad 06 March 2010 - 10:46
NiklasLundis
-
NiklasLundis
-
Amatör
-
-
88 inlägg
knäppte inga bilder på baksidan för på prototyper sitter det ett klistermärke... :-) Jag är ju ingen fotograf direkt men ni ska ju kolla bildkvalitet och inte objekten. Första bilden är på en dataskärm, som jag fotade av och retade min kamrater med ;-) ... Bilden på bilen och huset är i 16:9 format...Tänk på att jag kör inte senaste firmware... Samt att bilden på grabben är lite som att fota en gasell i flykt.. Men bra att ni kan se hur det funkar.. Bilder på x10an är givetvis fotat med en annan kamera, alla andra är fotade med x10 http://picasaweb.goo...0416/BilderX10#Försökte hitta nåt med lite färger men inte så lätt i ett vinterlandskap... säger till om jag uppdaterar albumet
Redigerat av NiklasLundis, 06 March 2010 - 10:53.
Postad 06 March 2010 - 10:52
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Postad 06 March 2010 - 10:52
mornn
-
mornn
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
knäppte inga bilder på baksidan för på prototyper sitter det ett klistermärke... :-)
http://picasaweb.goo...0416/BilderX10#
Tackar tackar, nästan så man blir lite avundsjuk  . En sak jag har börjat tänka över är att på vissa (säg katshings test) så verkar den vara lite seg när man vrider telefonen och kör landscape mode, verkar ju ta ett tag att växla. Påminner mig lite om misären kring X1an vilket för mig är ett minus men det största minuset blir nog ändå byggkvaliten och hur mycket plasten knakar vid olika sorters belastningar.
Postad 06 March 2010 - 11:01
deezel
-
deezel
-
Användare
-
-
237 inlägg
http://www.blocket.s...s...m?ca=15&w=3 Jag finner att baksidan är ganska intressant att titta på. För om man tittar nära så ser det lite väl skumt ut.
Om ni tittar på den här bilden: http://jascl.net/upl...sexperiax10.jpg ser ut som han har photoshoppat bort nåt klistermärke som suttit där tidigare.
Som Niklas sa, det har suttit ett klistermärke med identifikation för preprod modeller där, så han har nog bara pillat bort det. @Niklas: Najsa bilder, men hur blir det när förhållandena är mörkare? Vad jag kan se av de där kan jag nästan lämna min kompaktkamera hemma i fortsättningen =)
Postad 06 March 2010 - 11:02
Megaman2
-
Megaman2
-
Forumräv
-
-
616 inlägg
Antar att Timescape och så hämtar data från internet varje gång man använder det också? Men det är inte mycket data. 500 Mb på en månad kommer man långt på. Speciellt om man inte surfar genom webbläsaren på 3G utan mest använder såna funktioner som väder, timescape osv. Men annars finns ju säkert inställningar för vad du vill ska få använda internet osv men någon form av fri-surf eller iaf 500 mb/månad är att rekommendera på en smartphone tycker jag. Annars får man ut långt ifrån allt av sin telefon Men dom flesta har väll fri surf på sina paket? bara att dom begränsar hastigheten om man surfar utöver den datamängden. Iaf telia och halebop har fri surf och begränsar endast hastigheten. Tele2 tar ut på MB om man överstiger datamängden. Bara att surfa in på operatörens hemsida  Men 500 MB kommer du långt på.
En fråga som kan vara intressant är om man reser utomlands, och för att slippa en otrevlig räkning, kan man stänga av ALL internet åtkomst. (så den inte börjar ladda ner data när man är i mörkaste Afrika där taxan är hemsk). Eller kan det hända att när man byter simkort/operatör får man välja vilka saker den skall tillåta (dvs det kanske är ok att skicka/ta emot sms men mms/internetdata och telefonsamtal kommer den inte att acceptera (av förklarliga skäl)
Postad 06 March 2010 - 11:09
mrNoodles
-
mrNoodles
-
Veteran
-
-
1693 inlägg
@NiklasLundis Du, kan du inte dubbelkolla och bekräfta att man kan fotoblogga med X10an, alltså skicka upp en bild till Blogger? Livsviktig funktion när man har småbarn.  <edit> glömde tillägga, grymma bilder, skapar ett enormt köpsug. http://www.lmgtfy.co...n X10 RAM-minne 
Hehe Där ser det dock ut som både 256 och 384Mb nämns.
Redigerat av mrNoodles, 06 March 2010 - 11:07.
Postad 06 March 2010 - 11:10
mornn
-
mornn
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
Som Niklas sa, det har suttit ett klistermärke med identifikation för preprod modeller där, så han har nog bara pillat bort det.
@Niklas: Najsa bilder, men hur blir det när förhållandena är mörkare? Vad jag kan se av de där kan jag nästan lämna min kompaktkamera hemma i fortsättningen =)
Tänkte mest att han försöker lura folk. "Felbeställning till företaget" hur kan man beställa preprod-modeller? 4500 är lite sneaky billigt.
Postad 06 March 2010 - 12:01
deezel
-
deezel
-
Användare
-
-
237 inlägg
Tänkte mest att han försöker lura folk. "Felbeställning till företaget" hur kan man beställa preprod-modeller? 4500 är lite sneaky billigt.
Va väl lite otydlig själv. Menade så klart att han försöker sälja preprodmodeller (om han nu ens har dem) och att det är bull. Hoppas du anmälde honom btw, använder själv aldrig blocket.
Postad 06 March 2010 - 12:12
Seriouz
-
Seriouz
-
Användare
-
-
140 inlägg
knäppte inga bilder på baksidan för på prototyper sitter det ett klistermärke... :-)
Jag är ju ingen fotograf direkt men ni ska ju kolla bildkvalitet och inte objekten.
Första bilden är på en dataskärm, som jag fotade av och retade min kamrater med ;-) ... Bilden på bilen och huset är i 16:9 format...Tänk på att jag kör inte senaste firmware... Samt att bilden på grabben är lite som att fota en gasell i flykt.. Men bra att ni kan se hur det funkar..
Bilder på x10an är givetvis fotat med en annan kamera, alla andra är fotade med x10
http://picasaweb.goo...0416/BilderX10#
Försökte hitta nåt med lite färger men inte så lätt i ett vinterlandskap... säger till om jag uppdaterar albumet
Vore evigt tacksam med lite information om hur den presterar i dålig belysning. Eller kanske bilder/video i samma tillstånd.
Postad 06 March 2010 - 13:26
mornn
-
mornn
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
Va väl lite otydlig själv. Menade så klart att han försöker sälja preprodmodeller (om han nu ens har dem) och att det är bull. Hoppas du anmälde honom btw, använder själv aldrig blocket.
Jupp, anmäld och nu verkar den bortblockad. Mailade även försäljaren på skoj och bad om fler bilder och om jag kunde åka och hämta den.
Postad 06 March 2010 - 14:28
tartkennet
-
tartkennet
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Vore evigt tacksam med lite information om hur den presterar i dålig belysning. Eller kanske bilder/video i samma tillstånd.
Ytterligare en här som är otroligt nyfiken på hur den presterar i dåligt ljus vilket är rätt viktigt för mig. Har just nu en K850i och ska jag ta kort på t.ex. en mattallrik i lite dåligt ljus så gör blixten att hela rasket blir vitt och det syns ingenting och det vill jag inte ha. Så ge oss feedback nu=)
Postad 06 March 2010 - 15:04
Micke prylgalen
-
Micke prylgalen
-
Forumräv
-
-
538 inlägg
Behövs ju ingen ingenjör från Nasa för att lista ut att det blir ganska mediokra bilder i dåligt ljus med en liten ynklig led-"blixt"  Din mattallrik lär du kunna fota kanonbra på så nära håll men allt på längre avstånd blir det värre med. Detta är ju likadant för alla ledkameramobiler och inget specifikt för x10:an
N86 som är Nokias flaggskepp gällande foto är också helt värdelös egentligen i praktiken när det kommer till detta. Den har dubbla superstarka led men iom att det är Led så används en ganska lång slutartid och det gör att allting som rör sig det minsta blir suddigt som synden. Funkar på stilla motiv men med lite personer som inte sitter still så blir dom spöken  Xenon är det enda som funkar hyfsat om man vill ta lite partybilder m.m i dunkel berusad miljö
@NiklasLundis: Tack för bilderna. Ja man kan ju inte dra för stora slutsatser av dessa än och de är ju i en liten storlek, ser lite disiga ut m.m men skärpan verkar finnas där på en del bilder. Tror det finns mer potential här framöver.
Postad 06 March 2010 - 15:05
NiklasLundis
-
NiklasLundis
-
Amatör
-
-
88 inlägg
ska kolla om jag kan prova lite när det mörknar. Osäker på om blixten ens är aktiverad på min... ska kolla lite. La upp några vinterbilder till..
Just ja, fick ju en fråga om batteriet. Tog den från laddaren kl 7 imorse. Har ju lekt rätt rejält med x10an. Fotat, laddat upp bilder, surfat, tankat appar lekt med dom osv.. Nu har jag lite mer än hälften kvar ser det ut som,.,.
Redigerat av NiklasLundis, 06 March 2010 - 15:07.
Postad 06 March 2010 - 15:29
uppviglare
-
uppviglare
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
En fråga som kan vara intressant är om man reser utomlands, och för att slippa en otrevlig räkning, kan man stänga av ALL internet åtkomst. (så den inte börjar ladda ner data när man är i mörkaste Afrika där taxan är hemsk). Eller kan det hända att när man byter simkort/operatör får man välja vilka saker den skall tillåta (dvs det kanske är ok att skicka/ta emot sms men mms/internetdata och telefonsamtal kommer den inte att acceptera (av förklarliga skäl)
Mörkaste Afrika xD Påminner om Arne Hägerfors sköna "Det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk" Men om inte annat kan man väll bara lägga på en bokstav eller siffra på APN-inställningen så lär inte internet funka? Men det måste väll gå att sätta av och på Data-Roaming?
Postad 06 March 2010 - 15:32
NiklasLundis
-
NiklasLundis
-
Amatör
-
-
88 inlägg
japp det går. Använd endast 2G nätverk...
Redigerat av NiklasLundis, 06 March 2010 - 15:32.
Postad 06 March 2010 - 17:12
twintin
-
twintin
-
Lärjunge
-
-
358 inlägg
Tack NiklasLundis.
Batteritiden ser med andra ord ut att vara i paritet med de flesta andra smartphones dvs. ca. 1-1.5 dag på en laddning vid tung användning. Inte illa med tanke på den stora skärmen, fast man hade ju givetvis önskat sig ännu mer.
Redigerat av twintin, 06 March 2010 - 17:14.
Postad 06 March 2010 - 19:45
Megaman2
-
Megaman2
-
Forumräv
-
-
616 inlägg
Tack NiklasLundis.
Batteritiden ser med andra ord ut att vara i paritet med de flesta andra smartphones dvs. ca. 1-1.5 dag på en laddning vid tung användning. Inte illa med tanke på den stora skärmen, fast man hade ju givetvis önskat sig ännu mer. 
mera intressant är hur den är vid normal användning, då batteriet tar slut om man konstant tex spelar mp3 eller värre, video- Då är en dags användning ett mycket bra betyg. Om man jämför med normal användning där man kollar mail, har den väntande på standby om någon ringer, bör den hålla i ca 1 vecka för att jag skall tycka den vara ok. När det gäller på så sätt, hur klarar den sig då (dvs motsvarar den i praktiken de standby tider som SE specificerat).
Postad 06 March 2010 - 20:33
Micke prylgalen
-
Micke prylgalen
-
Forumräv
-
-
538 inlägg
Är ju en helt omöjlig fråga för honom att svara på.
Vad är normalt för dig?
Hur ofta kollar du mailen?
Hur ofta ringer folk till dig?
Hur många sms skriver du normalt på en dag/vecka?
Hur ofta trycker du på en knapp för att kolla vad klockan är?
Hur bra täckning har nätet där du är?
Hur ofta förändrar sig nätets signal så att kanske telefonen söker ibland?
Hur många bilder fotar du på en vecka?
Fotar du med eller utan blixt?
Hur länge kikar du på bilder?
Använder du GPS:en och hur länge?
Hur mycket surfar du?
Hur mycket facebookar du eller kollar twitter?
Skall du ha väderinformation som uppdaterar sig automatiskt?
Överdriver ju lite nu men det går ju i princip aldrig att svara på sådana frågor. Så fort man petar på luren så tänds skärmen och den drar ström. Sen hur länge den räcker för dig kan ju ingen mer än du själv svara på. Man kan ju ladda den och lägga den och inte peta på den alls och sen kika efter en vecka och se men det lär ju inte finnas någon som kan hålla sig ifrån att leka med sin nya smartphone
Postad 06 March 2010 - 20:56
NiklasLundis
-
NiklasLundis
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Måste säga att jag var lite elak mot ericsson,.. batteriet står fortfarande på hälften. 13 timmar med rätt tung.användning. skriver på den nu bland annat
Postad 06 March 2010 - 21:41
Unregistered42102
-
Unregistered42102
-
Användare
-
-
228 inlägg
Postad 06 March 2010 - 21:48
Unregistered38c95f32
-
Unregistered38c95f32
-
Användare
-
-
152 inlägg
Någon som har koll på om det går att få till någon form av noice cancelling eller liknande i X10an.
Jag testade en kompis telefon som hade en nyare SE Walkman-telefon(minns inte exakt vilken) och jag testade funktionen noice cancelling som aktivt tar bort bakgrundsljud genom att skicka ut ljudvågor som tar ut bakgrundsljudet samtidigt som man hör musiken man lyssnar på väldigt bra. Jag tyckte det fungerade grymt bra!
Någon som vet om detta går att göra med 10an? Är detta något som det krävs speciell hårdvara för eller handlar det bara om att det är en mikrofon på telefonen som känner av och sedan skickar ut allt som vanligt till hörlurarna?
Tror ni det kommer vara möjligt att få in spotify som online content i mediascape?
Tror ni att det kommer vara möjligt genom att hacka lite o.s.v.?
Finns det några vettiga alternativ till mediascape?
Det har ju snackats massa om alternativ till Timescpe i tråden tidigare, men inte något om mediascape.
Postad 06 March 2010 - 21:54
uppviglare
-
uppviglare
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
Måste säga att jag var lite elak mot ericsson,.. batteriet står fortfarande på hälften. 13 timmar med rätt tung.användning. skriver på den nu bland annat
Det låter riktigt bra. Vad menas med tung använding? Finns det några stats eller så för användandetid?
Postad 06 March 2010 - 22:07
eztoril
-
eztoril
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Någon som har koll på om det går att få till någon form av noice cancelling eller liknande i X10an. Jag testade en kompis telefon som hade en nyare SE Walkman-telefon(minns inte exakt vilken) och jag testade funktionen noice cancelling som aktivt tar bort bakgrundsljud genom att skicka ut ljudvågor som tar ut bakgrundsljudet samtidigt som man hör musiken man lyssnar på väldigt bra. Jag tyckte det fungerade grymt bra! Någon som vet om detta går att göra med 10an? Är detta något som det krävs speciell hårdvara för eller handlar det bara om att det är en mikrofon på telefonen som känner av och sedan skickar ut allt som vanligt till hörlurarna?
Noise cancelling kommer säkerligen fungera utmärkt! Som du skriver själv, har hörlurarna med NC-funktionalitet mikrofon/-er som tar upp bakgrundsljudet och skickar in det fasvridet 180 grader genom snäckorna. På så sätt släcks bakgrundsljudet ut hyfsat effektivt (beroende på bakgrundsljudets karaktär). Hela funktionaliteten är implementerad i hörlurarna, så det lär fungera med vilken telefon som helst. Lurarna lär dock dra lite mer ström, även om just det nog inte är något stort problem. /M
Postad 06 March 2010 - 22:21
mrNoodles
-
mrNoodles
-
Veteran
-
-
1693 inlägg
Någon som har koll på om det går att få till någon form av noice cancelling eller liknande i X10an. Jag testade en kompis telefon som hade en nyare SE Walkman-telefon(minns inte exakt vilken) och jag testade funktionen noice cancelling som aktivt tar bort bakgrundsljud genom att skicka ut ljudvågor som tar ut bakgrundsljudet samtidigt som man hör musiken man lyssnar på väldigt bra. Jag tyckte det fungerade grymt bra! Någon som vet om detta går att göra med 10an? Är detta något som det krävs speciell hårdvara för eller handlar det bara om att det är en mikrofon på telefonen som känner av och sedan skickar ut allt som vanligt till hörlurarna?
Tror ni det kommer vara möjligt att få in spotify som online content i mediascape? Tror ni att det kommer vara möjligt genom att hacka lite o.s.v.? Finns det några vettiga alternativ till mediascape? Det har ju snackats massa om alternativ till Timescpe i tråden tidigare, men inte något om mediascape.
Jag tror der är hörlursberoende, alltså att noice cancelingen ligger i lurarna. De som är med till W995 har noice canceling.
Postad 06 March 2010 - 22:30
Unregistered38c95f32
-
Unregistered38c95f32
-
Användare
-
-
152 inlägg
Ah, okej. Tack!
Det var som jag trodde då. Så man borde alltså kunna köpa ett par hörlurar med noice canceling till MW600?
Då får jag kanske kika på det och se om det finns några bra till ett rimligt pris när jag har fått telefonen.
Postad 07 March 2010 - 00:50
Seriouz
-
Seriouz
-
Användare
-
-
140 inlägg
Behövs ju ingen ingenjör från Nasa för att lista ut att det blir ganska mediokra bilder i dåligt ljus med en liten ynklig led-"blixt" Din mattallrik lär du kunna fota kanonbra på så nära håll men allt på längre avstånd blir det värre med. Detta är ju likadant för alla ledkameramobiler och inget specifikt för x10:an
N86 som är Nokias flaggskepp gällande foto är också helt värdelös egentligen i praktiken när det kommer till detta. Den har dubbla superstarka led men iom att det är Led så används en ganska lång slutartid och det gör att allting som rör sig det minsta blir suddigt som synden. Funkar på stilla motiv men med lite personer som inte sitter still så blir dom spöken Xenon är det enda som funkar hyfsat om man vill ta lite partybilder m.m i dunkel berusad miljö
@NiklasLundis: Tack för bilderna. Ja man kan ju inte dra för stora slutsatser av dessa än och de är ju i en liten storlek, ser lite disiga ut m.m men skärpan verkar finnas där på en del bilder. Tror det finns mer potential här framöver.
Är ju en helt omöjlig fråga för honom att svara på.
Vad är normalt för dig? Hur ofta kollar du mailen? Hur ofta ringer folk till dig? Hur många sms skriver du normalt på en dag/vecka? Hur ofta trycker du på en knapp för att kolla vad klockan är? Hur bra täckning har nätet där du är? Hur ofta förändrar sig nätets signal så att kanske telefonen söker ibland? Hur många bilder fotar du på en vecka? Fotar du med eller utan blixt? Hur länge kikar du på bilder? Använder du GPS:en och hur länge? Hur mycket surfar du? Hur mycket facebookar du eller kollar twitter? Skall du ha väderinformation som uppdaterar sig automatiskt?
Överdriver ju lite nu men det går ju i princip aldrig att svara på sådana frågor. Så fort man petar på luren så tänds skärmen och den drar ström. Sen hur länge den räcker för dig kan ju ingen mer än du själv svara på. Man kan ju ladda den och lägga den och inte peta på den alls och sen kika efter en vecka och se men det lär ju inte finnas någon som kan hålla sig ifrån att leka med sin nya smartphone 
Ahh... Jag har absolut inte saknat sånna som dig! Försöker du vara en dryg DICK eller misstolkar jag dig? Känns som att du kunnat beskriva din tes med ett par meningar utan att behöva referera till -"ingenjör från NASA"-snacket, antar att du kopierat och vänt på uttrycket "You don't have to be a rocketscientist to..." Men jag behöver ju inte ha läst Cambridge Engelska för att fatta det, right? Ang. kommentar 1: En foto-lampa kan prestera dåligt/bra i mörka rum, kolla med ngn som har en Nokia 5800 och sedan med folk som har en HTC HD2 - nästan så den sistnämda lampan t.o.m. överpresterar, jag har haft båda! Ang. kommentar 2: Slappna av för guds skull! Återigen varför all denna överdrivna text? Vad en människa menar med "Hur är det med batteritiden"? borde alla fatta utan att presentera dryga kommentarer som dina, det kallas "uppskattning",ex uppskatta din el/mat/bensin-kostnad. Det gör man för att beskriva saker med enkla mått. Svaren behöver förstås inte vara exakta som "23,5 timmar". Utan kanske i stil med: "1-1,5 dags normal användning" eller "ungefär som en iphone 3GS om du testat en sån". Svårare än så är det inte!
Postad 07 March 2010 - 01:43
jlarsson1978
-
jlarsson1978
-
Användare
-
-
167 inlägg
Här är ännu ett skinnfodral till X10:an. http://www.noreve.co..._Tradition.html
Postad 07 March 2010 - 09:09
Smith
-
Smith
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Här är ännu ett skinnfodral till X10:an.
http://www.noreve.co..._Tradition.html
Jag blev om jag ska vara ärlig oerhört sugen på ett sådant skinnfodral. Ser oerhört praktiska ut och mot alla odds så tycker jag faktiskt att dom ser riktigt bra ut. Skummade ett par recensioner för andra produkter och båda säger att fodralen är riktigt tajta och bra skräddarsydda. Bra kvalitet på lädret och det känns mer exklusivt än smaklöst. Det är mina tolkningar i alla fall. Som det ser ut nu så satsar jag på chestnut från ambition selection, klassiskt brunt.
Postad 07 March 2010 - 09:36
Unregistered42102
-
Unregistered42102
-
Användare
-
-
228 inlägg
djesko Baby Droid Reg.datum: Nov 2009 Inlägg: 4 Citat: Ursprungligen postat av moody SE:s japanska sajt säger 384mb RAM. http://www.sonyerics....spec/spec.html512 totalt och 128 till GPU och resten till program mm. Så säger min kontakt på SE i lund. Ut i solen nu /Esko http://www.swedroid....isplay.php?f=24
Redigerat av Unregistered42102, 07 March 2010 - 09:36.
Postad 07 March 2010 - 10:40
Micke prylgalen
-
Micke prylgalen
-
Forumräv
-
-
538 inlägg
Ahh... Jag har absolut inte saknat sånna som dig! Försöker du vara en dryg DICK eller misstolkar jag dig?
Japp, jag är hur dryg som helst. Egentligen är det ju ett försök till att skämta lite det är därför alla smileys finns där men man kanske skall sluta med det då det inte går fram till alla. Jag bara menar att det är ju helt omöjligt att svara på sådana frågor och sen försöker jag också förklara hur kass en led-blixt (lampa) är i rena praktiken. Det är ju ingen nyhet och du borde ju själv då ha testat en del och sett hur suddiga folk blir m.m om de rör sig i ett mörkt rum. Alternativt har du aldrig testat en mobil med en riktig xenonblixt så du märker skillnaden. Jag klankar ju inte ner på x10 specifikt för detta är ju precis lika för alla modeller med led-blixt. Jag försökte också påpeka att det går bra med stilla orörliga scenerier och att fota på nära håll där led "lampan" räcker till. Sen har jag ägt de flesta lurarna tror jag så jag har också testat "lite"  Om jag vill vara extra dryg kan jag lägga upp testbilder här från en massa olika med led vs xenon. Det är lite synd att de inte bygger in en riktig xenonblixt och gör en riktig "allround-killer-superphone". det hade varit min dröm. Någon cm extra för att få plats med xenonblixten och kondingen för att driva den. c901:ans kameramodul med linsskydd hade varit en dröm i x10:an t.e.x Som det är nu får du släpa på en "riktig" digitalkamera också om du vill fota lite vettiga partybilder på festen m.m Känns mer som att företagen inte vill tillverka den supermobilen för då säljer de väl inga kameror sen Självklart är en led-lampa ljusår bättre än ingen blixt alls och man kan ha den som ficklampa också vilket är toppen. Har till 99% bestämt mig för en x10:a så jag går med och längtar lite. Skriver dryga inlägg här bara under tiden
Postad 07 March 2010 - 11:29
Unregisteredc83518bd
-
Unregisteredc83518bd
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
En snubbe har snackat med folk från SE på CeBIT mässan: http://www.esato.com...t...&start=2925Ok, they had no WLAN on their stand on the CeBIT and no activated SIM-card, so testing TrackID didn't work. But it is contained and works completely like on the latest A2 (not android) platforms.
The quality of the phone is very high, the screen is scratch resistant and it's very slim.
The firmware was not the latest, but Timescape felt very fast. It is loading the pictures only of the visible "cards". After scrolling it loads the uncached pictures. If all pictures are preloaded the responsibility is still the same. Also switching between he "tabs" was fast.
The SE guy told me that the shipping to the shops begins next week. An upgrade to Andorid 2.x will be available, but he couldn't tell me the exact date, but it is planned till end of Q2. He wasn't also sure if it will be 2.0 or 2.1 but supposes to be 2.1.
He also let me know, that with 2.0 the responsibility will be little bit higher than in 1.6, and so the battery live. I was surprised that he was very competent.
I also tend to buy the black x10.
vad är den orangea ikonen i timescape i denna videon? http://www.youtube.c...h?v=TiH26B_Sjfc
Redigerat av Unregisteredc83518bd, 07 March 2010 - 11:31.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|