Börja gymma
10618 svar till detta ämne
Postad 06 May 2011 - 13:20
ferna
-
ferna
-
Användare
-
-
179 inlägg
Kära bänkbröder & systrar,
Några tips på hur jag ska komma vidare i bänkpress. Det känns just nu som jag har stannat av.
Brukar köra 3*10x Xkg, där X’et har stått still länge nu..
Ska jag köra tyngre men färre gånger eller lättare men fler ggr?
Eller ska jag stegra dvs stång =>40kg =>50kg =>60kg osv?
Postad 06 May 2011 - 13:39
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Var ensam på gymmet ett tag igår så jag bestämde mig för att öva lite tenkik i bänkpress med fri stång. Har i stort sett aldrig kört det förut så det är vingligt. Började med bara stången, inte så värst tungt. Bara 20kg. Slängde på 10kg till så jag körde på 30 och det var vingligt och bra mycket tyngre än 30 i smithen tyckte jag.
Körde på 35 och det var bra precis att jag orkade 10 reps på 35. Körde lite grann på 35 sedan gick jag till smithen och körde 10 reps på 42.5 bara för att försäkra mig om att jag inte tappat något 
Sedan 17.5 i hantelpress igen, orkade 8 reps bra faktiskt, inte nära på att tappa dom eller så. Dock lite svårt att få upp dom kontrollerat.
Ökade till 15 i lutande hantelpress, det är jag nöjd med.
Skulle köra ben och mage idag. Men var så skitnödig på skolan och var tvungen att åka hem och göra av mig innan jag kör ATG benböj och här fastnade man... 
Aja, har ju helgen på mig.
Har funderat på att köpa en påse Crea FX från gymvaruhuset också. Något att tillägga om det?
Läst lite på träningslära och tänker använda den artikeln jag läste för att övertyga föräldrarna att det är lugnt.
Postad 06 May 2011 - 14:12
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Några tips på hur jag ska komma vidare i bänkpress. Det känns just nu som jag har stannat av. Brukar köra 3*10x Xkg, där X’et har stått still länge nu..
Ska jag köra tyngre men färre gånger eller lättare men fler ggr? Eller ska jag stegra dvs stång =>40kg =>50kg =>60kg osv?
Det är väldigt få reps du kör även om du siktar på enbart styrka, vad är ditt mål? Du måste variera repsantalet om du ska komma vidare oavsett mål. Har funderat på att köpa en påse Crea FX från gymvaruhuset också. Något att tillägga om det? Läst lite på träningslära och tänker använda den artikeln jag läste för att övertyga föräldrarna att det är lugnt.
Hälsa dom att det finns naturligt i kött så dom får oxå i sig det och det har inga biverkningar samt att det visat god effekt i studier, jag är personligen inget fan av kreatin, jag har inte märkt nån effekt av det samt att jag tycker det är bökigt med dosering och uppladning mm.
Postad 06 May 2011 - 14:31
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Det är väldigt få reps du kör även om du siktar på enbart styrka, vad är ditt mål?
hur menar du då? är 3x10 för lite för varje övning? jag kör typ 3x10 på dom flesta av mina övningar. Du måste variera repsantalet om du ska komma vidare oavsett mål.
menar du istället för 3x10 så kanske man kan köra exempel 1x10 1x7 1x14 samma vikt på alla set eller variera vikten också?
Redigerat av andreassofus, 06 May 2011 - 14:31.
Postad 06 May 2011 - 14:35
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Hälsa dom att det finns naturligt i kött så dom får oxå i sig det och det har inga biverkningar samt att det visat god effekt i studier, jag är personligen inget fan av kreatin, jag har inte märkt nån effekt av det samt att jag tycker det är bökigt med dosering och uppladning mm.
Jo, hade tänkt att köpa bara en påse till en början och se ifall jag får något av det. Annars så säljer/ger jag väl bort det till någon kompis. Uppladdningen tänkte jag skippa för enligt träningslära så var det inget måste, bara att det tar längre tid att mätta musklerna på kreatin om man bara tar 5g/dag vilket dom rekommenderade. Finns två anledningar till varför jag vill testa. Första är för "snyggpulver-effekten" samt att det verkar som att det kan göra att man presterar bättre vilket vore kul. Och 100 dagar för 99kr är inte så farligt  Jag brukar inte köra något fast rep-antal. Brukar satsa på minst 8 reps men känner jag att jag orkar fler så gör jag då fler. Brukar tänka "två till klarar jag" så brukar bli 8, 10 eller 12 reps för min del.
Postad 06 May 2011 - 14:48
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
hur menar du då? är 3x10 för lite för varje övning? jag kör typ 3x10 på dom flesta av mina övningar.
Ja jag läste fel, läste 3 som antal reps, har varit en seg dag idag. Fler sett går oxå 3x10 med X och sen ett fjärde och femte sett med samma eller med 5kg mindre. Så totalt 5 set med droppande vikt. Oavsett så bör man alltid köra något mer under ett bröstpass så man gör iaf minst 10 set totalt. menar du istället för 3x10 så kanske man kan köra exempel 1x10 1x7 1x14 samma vikt på alla set eller variera vikten också?
Varierar man antalet reps ska vikten oxå anpassas, klarar man 12 reps på Xkg så ska man inte köra 5 reps med samma och tro att man kör lågrepp utan då är det Xkg gånger 2 eller nåt annars ger det ingen effekt. Första är för "snyggpulver-effekten"
Va fan är det?
Postad 06 May 2011 - 14:50
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Va fan är det? 
Man blir ju lite mer "biff" av kreatin, större m0zkler
Postad 06 May 2011 - 14:51
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Va fan är det? 
Det kanske är über-rännskitan man kan få av kreatin
Postad 06 May 2011 - 14:51
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
aha droppande vikt alltså, jag gör tvärt om ja, tex i rodden kör jag ett set 5-10 kg lättare än dom två andra seten,, ska testa att fläska på redan från början och köra lättare på slutet.
är det viktigt just vid ett bröstpass att man kör så mycket som 10 set?
blir rätt jobbigt för mig eftersom jag kör helkroppspass
just nu kör ja 6 set, 3 i bänken och 3 i cablecrossen, ska se om jag kan klämma in några till då för att se hur det känns.
gillar förresten inte alls att det sticker i min högra axel bäde vid axelpress och bänkpress, samma sida som min stela nacke, kan det ha något samband kanske?
Postad 06 May 2011 - 14:53
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Några tips på hur jag ska komma vidare i bänkpress. Det känns just nu som jag har stannat av. Brukar köra 3*10x Xkg, där X’et har stått still länge nu..
Ska jag köra tyngre men färre gånger eller lättare men fler ggr? Eller ska jag stegra dvs stång =>40kg =>50kg =>60kg osv?
Variera dig mer, det hjälper både fysiskt och mot mentala barriärer. Ett exempel. 3*15 kg på en rätt lätt vikt med 30 sekunders vila mellan seten Passet efter höjer du vikten lite, ökar vilan till 45 sekunder och sänker repsen till 12 Sen 3*10 reps med 60 sekunders vila 4*8 med 90 sekunder 5*5 med 150 sekunders vila 8*2 med 3 minuters vila Då har du gjort en enkel toppning mot ett nytt maxresultat i bänkpress Men det finns massor med vägar att gå. Ett annat är att variera mellan tung och lätt träning. Tex pass 1, 10 set bröst med ca 10 reps och kort vila, 45-60 sekunder och undvik failure Pass 2 6-7 set bröst med ca 4-8 reps, vila 120-150 sekunder och failure på 2-3 set Ett annat sätt att gå är att fortsätta med dina 3*10 reps på x kilon men sänk vilan 5-10 sekunder per set varje pass tills du når 30 sekunder med bibehållen vikt. Det borde ge en ökning på din maxvikt med 10-15 kg
Postad 06 May 2011 - 14:59
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Man blir ju lite mer "biff" av kreatin, större m0zkler 
Ja du får se till att dricka mycket vatten till men det finns oxå dom som kan bli pluffsiga av kreatinet men jag tror inte du ligger i den riskzonen. Det finns även en placeboeffekt av kreatinet, den får inte glömmas. aha droppande vikt alltså, jag gör tvärt om ja, tex i rodden kör jag ett set 5-10 kg lättare än dom två andra seten,, ska testa att fläska på redan från början och köra lättare på slutet.
Det där har jag aldrig förstått mig på, kanske till uppvärmning men varför trötta ut muskeln innan den ska prestera? är det viktigt just vid ett bröstpass att man kör så mycket som 10 set? blir rätt jobbigt för mig eftersom jag kör helkroppspass
Nä, kör du helkropp så duger 5-6 set säkert men med 3 set blir det inga stora muskler.
Postad 06 May 2011 - 15:09
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Håller med Lactoferrin, kör man helkropp kan man ju inte köra 10 set per muskel.
Men per vecka tycker jag 6-25 set per muskel är lagom.
Den lägre siffran om man kör tungt och till failure, den högre om man kör tex 10-15 reps med rätt lång vila mellan seten.
Sen är det en viss skillnad mellan olika muskler, armar och axlar kan man ibland ta det lite lugnare med då dom får mycket från träning av andra muskelgrupper.
Postad 06 May 2011 - 15:21
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Ett annat sätt att gå är att fortsätta med dina 3*10 reps på x kilon men sänk vilan 5-10 sekunder per set varje pass tills du når 30 sekunder med bibehållen vikt. Det borde ge en ökning på din maxvikt med 10-15 kg
är det väldigt viktigt och noga med vilan mellan seten? jag är inte SÅ noga med det alltså, det är ofta jag inte kollar på klockan efter setet utan kör mer på känn. men det där med att sänka vilen mellan ska jag testa ett tag framöver och se om det ger nåt resultat, det verkar den enklaste metoden av dom exemplena du gav
Postad 06 May 2011 - 15:25
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Det där har jag aldrig förstått mig på, kanske till uppvärmning men varför trötta ut muskeln innan den ska prestera?
Nä, kör du helkropp så duger 5-6 set säkert men med 3 set blir det inga stora muskler.
nej alltså jag försvarar inte den tekniken att köra lättare första passet, ren okunskap från min sida att tro att det är bra . så 3 set är alltså för lite,, förstår inte riktigt hur jag ska orka tex 6 set av varje övning,, det är ju en dubbling av det jag kör nu kan man säga. känns inte som jag kommer orka med det, samt att då måste jag kanske gå ner i vikter och det känns ju sådär lagom kul,, fast detta knaske inte gällde vid helkroppspass?
Postad 06 May 2011 - 15:28
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
är det väldigt viktigt och noga med vilan mellan seten? jag är inte SÅ noga med det alltså, det är ofta jag inte kollar på klockan efter setet utan kör mer på känn.
men det där med att sänka vilen mellan ska jag testa ett tag framöver och se om det ger nåt resultat, det verkar den enklaste metoden av dom exemplena du gav 
Tid mellan setten är viktig om man vill ha bra snabba resultat, jag ställer min klocka på tidtagning mellan alla set, 45sec +- siktar jag på. Innan/förr körde jag på känn, kunde bli 2-5 minuters vila. Det tar ett tag att vänja sig vid kortare vila och man kommer droppa lite vikter mellan setten, iaf efter set 2.
Postad 06 May 2011 - 15:32
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
Postad 06 May 2011 - 15:33
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Tid mellan setten är viktig om man vill ha bra snabba resultat, jag ställer min klocka på tidtagning mellan alla set, 45sec +- siktar jag på. Innan/förr körde jag på känn, kunde bli 2-5 minuters vila.
Det tar ett tag att vänja sig vid kortare vila och man kommer droppa lite vikter mellan setten, iaf efter set 2.
ok så köra lite lättare vikt och strikt 45sek vila mellan setten kan bygga mer än tyngre vikt fast längre och inte så noga med tiden på vilan?
Postad 06 May 2011 - 15:35
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
så 3 set är alltså för lite,, förstår inte riktigt hur jag ska orka tex 6 set av varje övning,, det är ju en dubbling av det jag kör nu kan man säga. känns inte som jag kommer orka med det, samt att då måste jag kanske gå ner i vikter och det känns ju sådär lagom kul,, fast detta knaske inte gällde vid helkroppspass?
3 set är för lite för pectoralis, mindre muskler kan man köra med 3 set. Det är klart man inte kommer orka 6 set med samma vikt, jag brukar ofta droppa efter första settet, beror på om jag gjort en 8a eller 12a. Du ska ju inte sänka första settet men sen anpassar du vikten efter ork, speciellt när du kör med kortare vila blir du tvungen och sänka men det kommer ge betydligt bättre effekt på muskeltillväxt, du ska inte vara så viktkåt.
Postad 06 May 2011 - 15:45
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
3 set är för lite för pectoralis, mindre muskler kan man köra med 3 set.
Det är klart man inte kommer orka 6 set med samma vikt, jag brukar ofta droppa efter första settet, beror på om jag gjort en 8a eller 12a. Du ska ju inte sänka första settet men sen anpassar du vikten efter ork, speciellt när du kör med kortare vila blir du tvungen och sänka men det kommer ge betydligt bättre effekt på muskeltillväxt, du ska inte vara så viktkåt.
på måndag ska jag testa att köra 6 set och lägre vikt. men jag trodde det var tunga vikter och få reps som gav mest muskeltillväxt. eftersom man är nybörjare och svag så kör man ju redan med lätta vikter, och nu ska jag köra ännu lägre, klart att det känns
Postad 06 May 2011 - 15:55
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
ok så köra lite lättare vikt och strikt 45sek vila mellan setten kan bygga mer än tyngre vikt fast längre och inte så noga med tiden på vilan?
Teorin kring det är att på första settet så krävs det några reps för att komma upp till effekt, tänk dig en turbomätare på en bil, när visaren är på gult har du turbotryck, visaren sjunker sen när du vilar, vilar du för länge måste du varva upp igen till det gula men kör du med kort vila får du turbotrycket direkt, visaren hinner inte sjunka ner till botten igen. På det sättet så får du kvalitativa reps eftersom alla reps i samtliga set ligger i "byggzone". Lång vila: Set 1, 10 reps varav 7-10 är i "byggzone" Set 2, 10 reps varav 6-10 är i "byggzone" Set 3, 9 reps varav 6-9 är i "byggzone" Set 4, 8 reps varav 5-8 är i "byggzone" Kort vila: Set 1, 10 reps varav 7-10 är i "byggzone" Set 2, 9 reps varav 1-9 är i "byggzone" Set 3, 8 reps varav 1-8 är i "byggzone" Set 4, 7 reps varav 1-7 är i "byggzone" Lång vila ger 13 rep. Kort vila ger 27 rep. Det är bara ett exempel med siffror tagna ur luften men visar väldigt tydligt hur det funkar där lika många sett med nästan lika många reps kan ändå med olika vilotider kan effektivisera träning så man får ut mer av träningen. på måndag ska jag testa att köra 6 set och lägre vikt. men jag trodde det var tunga vikter och få reps som gav mest muskeltillväxt. eftersom man är nybörjare och svag så kör man ju redan med lätta vikter, och nu ska jag köra ännu lägre, klart att det känns 
Det är 8-15 reps som ger muskeltillväxt.
Postad 06 May 2011 - 16:06
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
ja det var ju ganska stor skillnad faktiskt. bra exempel med turbomätaren.
man kanske skulle köpa sig ett stoppur så man enkelt kan hålla koll på tiden.
Postad 06 May 2011 - 17:06
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Mmm 900gram protein på 3minuter!
http://www.youtube.c...player_embedded
Det var dom njurarna... Och bortkastade pengar. Ja du får se till att dricka mycket vatten till men det finns oxå dom som kan bli pluffsiga av kreatinet men jag tror inte du ligger i den riskzonen.
Jo, dricker mycket vatten under passen. Kan utan problem hälla i mig två och en halv shaker (typ 7-8dl styck) per pass. Brukar behöva gå på toa rätt så ofta efter passen kan jag tillägga  Pluffsiga?
Postad 06 May 2011 - 17:12
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Pluffsiga?
Kreatin binder mycket vatten, oftast i musklerna med på vissa har det hänt att dom lagrar vattnet under huden eller nåt så dom ser plufsiga ut. Du behöver nog inte oroa dig, kan vara bra att veta ifall att.
Postad 06 May 2011 - 17:13
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
det där med vatten under passen, har det någon positiv inverkan förutom att det släcker törsten? jag dricker nästan inget vatten alls när ja tränar, MAX 5dl oftast mindre
Postad 06 May 2011 - 17:17
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
det där med vatten under passen, har det någon positiv inverkan förutom att det släcker törsten? jag dricker nästan inget vatten alls när ja tränar, MAX 5dl oftast mindre
Jag har heller aldrig vatten med mig under passet, är du törstig så drick, man ska inte dricka bara för sakens skull, kanske om man går på en kreatinkur kan man försöka dricka lite extra under dagen men generellt under passet ger det ofta inget.
Postad 06 May 2011 - 17:38
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
nej jag har egentligen inte heller aldrig trott på det där med att dricka 5 liter vatten om dagen, kroppen säger ju till när den behöver vatten, det är väl då man blir törstig som sagt
tycker ibland om jag dricker för mycket vattenunder ett pass att jag blir alldeles för mätt, inte kul å träna då
Postad 07 May 2011 - 10:22
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
tror ni det gör nåt att äta en burk kesella som gick ut igår? (oöppnad)
Postad 07 May 2011 - 10:36
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Det gör nog antagligen att du blir lite mättare än innan
Postad 07 May 2011 - 10:43
Unregisteredcc128e50
-
Unregisteredcc128e50
-
Veteran
-
-
1671 inlägg
Inte om den stått i kylen
Postad 07 May 2011 - 10:47
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Bäst-före-datum är sista försäljningsdag för butiker, betyder inte att det är dåligt. Mjölkprodukter som smakar dåligt är inte farligt bara äckligt. Finns det utseendeförändringar i kvargen typ prickar mögel etc så kasta, smakar det bra fast den är en vecka gammal så ät, inget fel på varan. Det är tragiskt när man tänker på all mjölk som hälls ut dagligen pga datumet fastän den är hur fin och drickbar som helst.
Postad 07 May 2011 - 10:54
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Bäst-före-datum är sista försäljningsdag för butiker, betyder inte att det är dåligt. Mjölkprodukter som smakar dåligt är inte farligt bara äckligt. Finns det utseendeförändringar i kvargen typ prickar mögel etc så kasta, smakar det bra fast den är en vecka gammal så ät, inget fel på varan.
Det är tragiskt när man tänker på all mjölk som hälls ut dagligen pga datumet fastän den är hur fin och drickbar som helst.
Bäst före, bättre efter. Som en kompis sade i skolans fik när hon försökte sälja mig en vecka gammal yoghurt
Postad 07 May 2011 - 14:19
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Testade chins ute på farstukvisten idag. Är en typ 2x4" som går längs med hela. Höll kanske en meter brett, lite mer tror jag. Gjorde faktiskt 4st men det var tungt, riktigt tungt. Ska träna lite mer på tekniken så kanske det sitter snart
Postad 07 May 2011 - 15:02
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Chins är en lustig övning. Den är grym tycker jag. Men tyvärr klarar jag inte av att göra vanliga chins med så pass brett grepp. Min vänstra axel klarar inte av det. Det som händer är att min högra sida börjar dra sig upp men vänstra beter sig som att den inte orkar överhuvudtaget. Det går alltså inte. Varför det blir så vet jag inte. Jag har mig veteligen aldrig haft en skada i axeln eller så. Däremot gör jag istället omvända chins. Dvs smalare grepp och handflatorna mot mig. Mindre stryk mot axlarna och därmed går det hur bra som helst.
Postad 07 May 2011 - 15:46
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Inte om den stått i kylen 
vad menar du? Bäst-före-datum är sista försäljningsdag för butiker, betyder inte att det är dåligt. Mjölkprodukter som smakar dåligt är inte farligt bara äckligt. Finns det utseendeförändringar i kvargen typ prickar mögel etc så kasta, smakar det bra fast den är en vecka gammal så ät, inget fel på varan.
Det är tragiskt när man tänker på all mjölk som hälls ut dagligen pga datumet fastän den är hur fin och drickbar som helst.
oki, men om den smakar dåligt får jag hälla i lite mer fun light bara  Bäst före, bättre efter. Som en kompis sade i skolans fik när hon försökte sälja mig en vecka gammal yoghurt 
haha
Postad 07 May 2011 - 17:44
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Vart drygt 2 timmars gym pass i dag med med mycket triceps och biceps och bröst. Körde lastdrag i maskin och det högg till i ländryggen. Fattar fan inte varför jag alltid vart så j*vla känslig just i ländryggen minsta lilla jag slappnar av när jag gör någe så är det kört räcker med att nysa ibland så hugger det till. Har vart till läkaren säkert över 100 gånger men man blir bara idiotförklarad. Nä nog om det. Körde bicepcurl i sittande lutning på 45 grader och det gick kanon 5 gånger 10 på 12 kg hantlar och 2 gånger 7 med 14 kg hantlar och 1 gång med 20 kg hantlar. Gör det någon skillnad att köra en hand åt gången eller bägge samtidigt jag föredrar det sista att köra bägge samtidigt. Körde sen stående bicepscurl med rak stång och 30 kg 4 gånger 8 st kändes förvånansvärt lätt. Triceps var tungtränat i dag det brukar vara det lättaste i vanliga fall.
Postad 07 May 2011 - 17:47
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
samma sak för mig,, får väldigt lätt ont i ländryggen så fort jag gör nåt, vet inte om det är för att man har klena muskler eller nåt.
vore skönt att kunna bli av med det i alla fall
Postad 07 May 2011 - 17:56
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Vart drygt 2 timmars gym pass i dag
Imponerande att du orkar så länge. 1 timmes stenhård träning är väl max vad jag orkar ungefär
Postad 07 May 2011 - 19:27
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Imponerande att du orkar så länge. 1 timmes stenhård träning är väl max vad jag orkar ungefär 
Det går rätt bra fast det blir ju en del vila med men vad fan man ser lite folk och kommer ut. Fast vilan är mellan olika övningar. Brukar bli riktigt svettig kan vrida ur tröjan och det droppar svett från skärmen på kepsen *S* Gillar att köra länge.
Postad 07 May 2011 - 19:29
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Jag kör ungefär en timme, oftast. Blir sällan direkt svettig, bara lite varm om arslet och under armarna typ.
Postad 07 May 2011 - 19:36
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
samma sak för mig,, får väldigt lätt ont i ländryggen så fort jag gör nåt, vet inte om det är för att man har klena muskler eller nåt. vore skönt att kunna bli av med det i alla fall
Vette fan är rätt stark i ryggen. Själv misstänker jag lättare diskbrock fast ibland har man ju så ont att man inte kommer ur sängen. Men då bara om man legat hemma och inte gjort någe på ett tag. Och mjuka sängar tål jag inte heller när det är som värst så strålar smärtan ner i höger ben ända ner i tåna då kan man knappt gå inge styrka alls. Men någe hjälp kan man glömma att få. Har märkt eller vet om att jag är totalt kass i axlarna. Tycker det är skit tråkigt att träna axlar men finns det någe bra sätt att träna dessa utan att behöva lyfta över huvudet ? Jag kör ungefär en timme, oftast. Blir sällan direkt svettig, bara lite varm om arslet och under armarna typ.
Medel pulsen för mig i dag var 128 som ett lättare power walk så det är rätt hyfsat ändå. Vissa svettas mer än andra jag verkar svettas som fan men bara när jag tränar och jobbar typ.
Postad 07 May 2011 - 19:41
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Medel pulsen för mig i dag var 128 som ett lättare power walk så det är rätt hyfsat ändå. Vissa svettas mer än andra jag verkar svettas som fan men bara när jag tränar och jobbar typ.
Jo. Var i skogen idag med farsan och fixade en släpvagn med ved. Det rann svett från farsan och jag var knappt svettig alls. Visst, han har 30kg mer att bära runt på än vad jag har men ändå, han är ju starkare
Postad 07 May 2011 - 19:52
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
kommer nog med åldern eller nä jag har nog alltid svettats när jag ansträngt mig.
Postad 07 May 2011 - 20:16
Pompen
-
Pompen
-
Lärjunge
-
-
286 inlägg
Tycker det är skit tråkigt att träna axlar men finns det någe bra sätt att träna dessa utan att behöva lyfta över huvudet ?
Jag har inte lyft över huvudet när jag tränar axlar sedan 1994. De här tre övningarna har du säkert provat: 1)Lateral raises är ju en klassiker, dock använder folk rätt ofta för tunga hantlar och gungar upp dem i luften istället för att lyfta korrekt och ha näst intill raka armar ut från kroppen. 2)Drag till hakan med fri skivstång eller med stång i smithmaskin. 3)Baksida axlar liggandes på bänk i cable cross.
Redigerat av Pompen, 07 May 2011 - 20:24.
Postad 07 May 2011 - 20:28
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
3)Baksida axlar liggandes på bänk i cable cross.
Favoriten, men svår att få att känna att den tar rätt... Träffar man rätt är den oerhört skön  Den spelar stor roll hur man håller händerna också; vilken del av axlarna den dödar. Genomgående med axlar är ju att inte ta för tungt, för då är det ofta andra muskler som gör jobbet; kappmuskeln (hör väl lite till axlarna iofs), latsarna, obliquerna etc..
Postad 07 May 2011 - 20:28
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Jo dessa har man ju kört och håller med om att man lastar nog på för mycket i den första som du skrev.
Postad 07 May 2011 - 20:37
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Jag har inte lyft över huvudet när jag tränar axlar sedan 1994.
De här tre övningarna har du säkert provat:
1)Lateral raises är ju en klassiker, dock använder folk rätt ofta för tunga hantlar och gungar upp dem i luften istället för att lyfta korrekt och ha näst intill raka armar ut från kroppen.
2)Drag till hakan med fri skivstång eller med stång i smithmaskin.
3)Baksida axlar liggandes på bänk i cable cross.
Kör du inga pressar överhuvudtaget?
Postad 07 May 2011 - 21:10
Pompen
-
Pompen
-
Lärjunge
-
-
286 inlägg
Kör du inga pressar överhuvudtaget?
Nej, inte för axlar. Press med skivstång fick jag ont i nacken av. Med hantlar kändes det aningen för vingligt och jag hade svårt att få kontakt med axlarna, kändes som trapetzius samt rygg och armar blandade sig i för mycket. Axelpress var en hatövning, så jag slutade helt med det. Jag tycker det räcker med de minst 5-6 axelövningar som finns att göra utan att behöva pressa över huvudet.
Postad 07 May 2011 - 22:58
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Håller med får ont i nacken jag med av att lyfta ovanför huvudet. Fan vad krämpor man har fått med åren *S'
När jag kör bänkpress så får jag inte ner stången mot bröstet det blir en 5 cm kvar är så in i **** stel mellan skuldror och annat. Gör det någe för prestandan i sig ? Eller måste jag börja mjuka upp ryggen så man kommer ner helt ? Fast det skulle nog behövas att mjuka upp det mesta i kroppen. Innan jag börja dricka kunde jag gå ner i spagat och splitt nu är det väll 60 cm dit hmm.
Postad 08 May 2011 - 07:08
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Håller med får ont i nacken jag med av att lyfta ovanför huvudet. Fan vad krämpor man har fått med åren *S'
Du får koncentrera dig på sidolyft, både med hantlar och cablecross. När jag kör bänkpress så får jag inte ner stången mot bröstet det blir en 5 cm kvar är så in i **** stel mellan skuldror och annat. Gör det någe för prestandan i sig ? Eller måste jag börja mjuka upp ryggen så man kommer ner helt ?
Har du problem med rörligheten så bör du göra nåt åt saken, kommer säkerligen bara bli värre och det kommer hindra dig från att träna tillslut. Börja med att besöka massör och naprapat, dom kan säkert komma på anledningen till problemet.
Postad 08 May 2011 - 07:55
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Nej, inte för axlar. Press med skivstång fick jag ont i nacken av. Med hantlar kändes det aningen för vingligt och jag hade svårt att få kontakt med axlarna, kändes som trapetzius samt rygg och armar blandade sig i för mycket. Axelpress var en hatövning, så jag slutade helt med det.
Jag tycker det räcker med de minst 5-6 axelövningar som finns att göra utan att behöva pressa över huvudet.
Ok, för mig är pressar det som känns som att det ger absolut bäst, men jag har själv problem med exempelvis breda chins så vet hur det är att inte kunna göra vissa övningar. Surt som sagt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|