Allente (Viasat + Canal Digital) - Feedback, info, nyheter och frågor
9738 svar till detta ämne
Postad 24 June 2013 - 13:18
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Hej,
det är en del av er som reagerat på att inte alla fått det erbjudande som gått ut till de
som nyttjat GO tjänsten.
När det gäller de kunder som upplevt stora bekymmer med den inspelningsbara boxen med
250 gb hårddisk har vi en rutin där vi bedömer och löser varje fall individuellt.
Vi har tidigare bett de kunder som upplever problem att skicka sina uppgifter i PM till oss
så att vi kan vidarebefodra dem till rätt avdelning och ber er att göra detsamma.
Med vänliga hälsningar
Pauline
Postad 24 June 2013 - 15:42
tony97
-
tony97
-
Forumräv
-
-
506 inlägg
Hej,
det är en del av er som reagerat på att inte alla fått det erbjudande som gått ut till de som nyttjat GO tjänsten.
När det gäller de kunder som upplevt stora bekymmer med den inspelningsbara boxen med 250 gb hårddisk har vi en rutin där vi bedömer och löser varje fall individuellt.
Vi har tidigare bett de kunder som upplever problem att skicka sina uppgifter i PM till oss så att vi kan vidarebefodra dem till rätt avdelning och ber er att göra detsamma.
Med vänliga hälsningar Pauline
Ja och när man gör det ringer någon mindre kunnig och föreslår omstart av boxen. Formatera hårddisken. Eller andra helt ovesänliga saker som inte hjälper ett dugg! Det kommer förvåna mig om ni överlever ett år till. Jag tror att framtiden heter Viasat och Boxer. Ni lyssnar inte på oss kunder. Ta bara denna tråd. Här har ni massor av gratis konsulter som gör ert jobb och berättar hur ni skall göra. Om ni lyssnade och verkställde skulle ni få hundratals nya kunder i stället för att förlora hundratals kunder! Är det för att ni är norskägda som ni är så dåliga? Se bara på HBO Nordic som styrs från Finland. De är ännu sämre än ni! Nä skärpning och lägg ut erbjudandet på detta forum eller ännu hellre på er hemsida!
Redigerat av tony97, 24 June 2013 - 15:46.
Postad 24 June 2013 - 20:54
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1867 inlägg
När kommer Fox Crime HD för oss svenska kunder?
Postad 24 June 2013 - 21:10
Mackan92
-
Mackan92
-
Lärjunge
-
-
278 inlägg
Fox Crime är en norsk kanal så tror inte den blir tillgänglig för oss.
Postad 25 June 2013 - 07:02
Unregisteredd622b994
-
Unregisteredd622b994
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Ännu är Canal digital den enda på den svenska marknaden som INTE har TV10, varför är det så? Varför får vi inga svar? Ni bara skyller på en massa om att ni inte kan svara på frågor under förhandlingar, att undersökningar visar... osv. Ni måste i så fall förhandlat i flera år nu! Visst, TV10 är inte den bästa kanalen men den har en del sport som vi saknar i erat utbud.Fram med lite raka svar nu!
Postad 25 June 2013 - 07:21
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Ännu är Canal digital den enda på den svenska marknaden som INTE har TV10, varför är det så? Varför får vi inga svar? Ni bara skyller på en massa om att ni inte kan svara på frågor under förhandlingar, att undersökningar visar... osv. Ni måste i så fall förhandlat i flera år nu! Visst, TV10 är inte den bästa kanalen men den har en del sport som vi saknar i erat utbud.
Fram med lite raka svar nu!
Men TV10 är väl en Viasat kanal och Canal Digital är Viasats enda konkurrent på parabolsidan i Sverige. Sporten som ibland slängs in på TV10 är ju sport som Viasat har rättigheterna till. Är väl en förklaring till att Canal Digital inte kan sända TV10. Sedan kan allt lösas med pengar förstås. /Fredrik
Redigerat av porch123, 25 June 2013 - 07:22.
Postad 25 June 2013 - 08:44
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Ja och när man gör det ringer någon mindre kunnig och föreslår omstart av boxen. Formatera hårddisken. Eller andra helt ovesänliga saker som inte hjälper ett dugg! Det kommer förvåna mig om ni överlever ett år till. Jag tror att framtiden heter Viasat och Boxer. Ni lyssnar inte på oss kunder. Ta bara denna tråd. Här har ni massor av gratis konsulter som gör ert jobb och berättar hur ni skall göra. Om ni lyssnade och verkställde skulle ni få hundratals nya kunder i stället för att förlora hundratals kunder! Är det för att ni är norskägda som ni är så dåliga? Se bara på HBO Nordic som styrs från Finland. De är ännu sämre än ni! Nä skärpning och lägg ut erbjudandet på detta forum eller ännu hellre på er hemsida!
Hej Tony97. Vad tråkigt att du upplever att vi inte kunnat hjälpa dig tidigare. Vi ser gärna att du skickar dina kunduppgifter igen så att vi får en chans att lösa de bekymmer du upplever. Som vi tidigare informerat er så bedöms varje ärende individuellt och många har fått hjälp och har nu en fungerande produkt. Med vänliga hälsningar Therese När kommer Fox Crime HD för oss svenska kunder?
Hej Lindo! Jag har ingen information om Fox Crime HD men jag har noterat din förfrågan och skickat den vidare. Med vänliga hälsningar Therese
Postad 25 June 2013 - 08:51
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Ännu är Canal digital den enda på den svenska marknaden som INTE har TV10, varför är det så? Varför får vi inga svar? Ni bara skyller på en massa om att ni inte kan svara på frågor under förhandlingar, att undersökningar visar... osv. Ni måste i så fall förhandlat i flera år nu! Visst, TV10 är inte den bästa kanalen men den har en del sport som vi saknar i erat utbud.
Fram med lite raka svar nu!
Hej Micke7tyu. Det rakaste svaret är nej vi har inte tv 10 i vårt utbud precis som Viasat inte har 9an i sitt. Men vi tar alltid till oss av era önskemål och för tillfället har vi ingen information om några kanalförändringar. Med vänliga hälsningar Therese
Postad 25 June 2013 - 09:44
Unregisteredd622b994
-
Unregisteredd622b994
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Hej Micke7tyu.
Det rakaste svaret är nej vi har inte tv 10 i vårt utbud precis som Viasat inte har 9an i sitt. Men vi tar alltid till oss av era önskemål och för tillfället har vi ingen information om några kanalförändringar.
Med vänliga hälsningar Therese
Men då har ni ju ett bra förhandlings läge väl? Det handlar väl inte om att bromsa utan att utveckla? Det är väl kunderna ni alla vill göra nöjda får man väl hoppas... (så att det inte bara är prestige mellan två bolag)
Postad 26 June 2013 - 08:06
Unregisteredb71577f7
-
Unregisteredb71577f7
-
Användare
-
-
164 inlägg
Men då har ni ju ett bra förhandlings läge väl? Det handlar väl inte om att bromsa utan att utveckla? Det är väl kunderna ni alla vill göra nöjda får man väl hoppas... (så att det inte bara är prestige mellan två bolag)
Det handlar om at göra sig "exklusiv", om alla leverantörer kunde erbjuda samma utbud skulle de endast konkurrera med pris/kvalitet och de vill leverantörerna undvika, deras marginaler skulle ju minska. Det skulle i andra ändan göra att inga leverantörer vill investera i exklusiva sändningsrättigheter (t.ex. Champions League) då en sådan rättighet inte automatiskt skulle innebär sålda abonnemang om konkurrenten oxå kan erbjuda kanalen. Detta innebär till slut att ingen leverantör erbjuder Champions League... Kundnöjdhet kommer alltid i sista hand. Det man kan tycka är att "icke premium" kanaler som TV10 och 9:an inte borde vara så exklusiva att de blir värda att undanhålla för konkurrenten, men både Viasat och CD vill nog ha mer än de vill ge...
Postad 29 June 2013 - 21:31
bonanza
-
bonanza
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Det rakaste svaret är nej vi har inte tv 10 i vårt utbud precis som Viasat inte har 9an i sitt. Men vi tar alltid till oss av era önskemål och för tillfället har vi ingen information om några kanalförändringar.
Ojojoj, med dessa vansinniga svar och undanflykter istället för kundservice från Canal Digital kommer det att bli roligt att se alla kommentarer som kommer att hagla under OS om TV6 HD och TV10 fortfarande saknas i utbudet.
Postad 30 June 2013 - 08:49
Unregistered1a738db5
-
Unregistered1a738db5
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
TV10. Var är du? Vi väntar o väntar, men inget händer.
Postad 30 June 2013 - 10:05
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Mästare
-
-
2530 inlägg
Undrar om Viasat släpper TV10 med bland annat sina sportsändningar. Vad skulle då CD släppa i stället? Kanal 9 med gammalt BBC-material? Tror inte det.
Postad 30 June 2013 - 10:07
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Undrar om Viasat släpper TV10 med bland annat sina sportsändningar. Vad skulle då CD släppa i stället? Kanal 9 med gammalt BBC-material? Tror inte det.
Sedan när Canal Digital ev får TV10 så lägger nog inte Viasat några sportsändningar där längre  /Fredrik
Postad 30 June 2013 - 10:53
pear
-
pear
-
Forumräv
-
-
508 inlägg
Varför kan ni inte samordna ert utbud via olika distributionskanaler? T ex så erbjuder ni parabol kunderna TV 3 HD men inte till kabelkunderna. När det gäller TV 10 är det tvärtom, kabelkunderna har den men inte parabolkunderna.
Postad 01 July 2013 - 07:21
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Varför kan ni inte samordna ert utbud via olika distributionskanaler? T ex så erbjuder ni parabol kunderna TV 3 HD men inte till kabelkunderna. När det gäller TV 10 är det tvärtom, kabelkunderna har den men inte parabolkunderna.
Hej pear Det är tyvärr inget vi kan svara på då Kabel/IPTV och Parabol är två olika verksamheter. Här besvarar vi frågor gällande parabol. Med vänliga hälsningar Pauline
Postad 02 July 2013 - 10:41
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Hej Canal Digital. Jag sitter här och funderar över vilken vilken framtida TV leverantör jag ska välja. När jag går in på http://www.canaldigi...s-skarpaste-tv/ för att försöka hitta någon positivt nyhet från Er, blir jag lite besviken. Har ni inga roliga nyheter? Eller något bättre försäljningsargument än att ni visade El Clasico 2 Mars 2013  Kommer Eurosport ,SVT eller TV4 få någon sändningstid från Vinter OS, eller ska CDs kunder nöja sig med att se gamla Wallanderfilmer under hela Februari 2014?
Redigerat av B BUS, 02 July 2013 - 10:42.
Postad 02 July 2013 - 13:15
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Hej Canal Digital. Jag sitter här och funderar över vilken vilken framtida TV leverantör jag ska välja. När jag går in på http://www.canaldigi...s-skarpaste-tv/ för att försöka hitta någon positivt nyhet från Er, blir jag lite besviken. Har ni inga roliga nyheter? Eller något bättre försäljningsargument än att ni visade El Clasico 2 Mars 2013 
Kommer Eurosport ,SVT eller TV4 få någon sändningstid från Vinter OS, eller ska CDs kunder nöja sig med att se gamla Wallanderfilmer under hela Februari 2014? 
Hej B Bus. Vi ser alltid över innehållet i vårt utbud. För tillfället har vi ingen ny information men håll ögonen öppna vem vet vad som händer efter semestern:). Trevlig sommar! Vänliga hälsningar Therese
Postad 03 July 2013 - 11:38
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
Vad har hänt med Nat.Geo HD? Helt plötsligt dyker det upp en röd ruta som säger att jag inte har tillgång till kanalen. Har varit så i två dagar nu. Någon annan som också fått upp medd?
Postad 03 July 2013 - 12:57
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
Såg nu på CD's hemsida att man måste byta kanalplats.
Postad 04 July 2013 - 12:13
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2495 inlägg
Någon som sett/hört om ett bra erbjudande med parabol och installation, med så kort bindningstid som möjligt? Hatar att binda upp mig på saker. Är inte intresserad av några boxar eller dylikt. Är det ett bra läge nu på sommaren att skaffa ett abonnemang (borde ju vara lågsäsong?) eller ska man invänta hösten? Behöver det egentligen inte förrens Elitserien drar igång (Är det bättre att köpa parabolen själv? Tex denna för att kunna ha 4 mottagare? http://www.parabolci...?id_product=123 Stör mig lite på att ha en stor fet reklamblaffa för ett företag på husetDen här borde väl fungera också? Så får man bort den hemska tallriken helt: http://www.kjaerulff...D4_antenna_Quad. Lite kul att den ligger på runt 2800kr i Sverige och runt 700kr i Tyskland.. http://www.alternate...roduct/973583/?)
Redigerat av dhanjel, 04 July 2013 - 13:03.
Postad 04 July 2013 - 12:20
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2495 inlägg
Lite OffTopic, men varför måste CanalDigital/Viasat skryta med att man har "X antal kanaler" som egentligen inte stämmer för kanalerna finns oftast två gånger, sd och hd upplösning. Kan man inte bara komma överrens om att ta bort SD-kanaler från listorna om det finns en HD-variant.
Finns det någon parabol-kund idag som inte kan ta mot HD-kanalerna?
Det är ju inte så att man en fredagskväll säger att "nej, idag ska vi vara lite nostalgiska och se på 'på spåret' i lågupplöst format istället", och byter från svt1 hd till svt1?
Postad 04 July 2013 - 12:41
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
Undrar hur stora tittaskaror de norska religösa kanalerna har. Ut med dom och in med nåt intressant istället!
Postad 04 July 2013 - 12:42
pear
-
pear
-
Forumräv
-
-
508 inlägg
Hej pear
Det är tyvärr inget vi kan svara på då Kabel/IPTV och Parabol är två olika verksamheter. Här besvarar vi frågor gällande parabol.
När den här tråden skapades var den till för alla användare av Canal Digital. Det tycker jag att den borde vara nu också även om ni har delat upp verksamheterna i olika bolag. Bevisligen samarbetar ju de olika bolagen med varandra. Ni har länkar till det andra bolaget på respektive hemsida och ni har samma telefonnummer till kundtjänst. Om ni av någon okänd anledning inte kan samarbeta på sociala medier tycker jag att ni borde ändra rubriken på den här tråden så att det tydligt framgår att den numera bara är till för era parabolkunder och då även uppmana era kolleger i övriga bolag att öppna trådar här så att deras kunder också får en möjlighet att kommunicera här. Ytterligare en orsak till att många ser er som ett bolag är att ni på nätet presenterar er så här: Canal Digital distribuerar tv över alla plattformar: satelit, kabel, bredband och marknätet. 25 procent av tv-hushållen i Norden, drygt tre miljoner, tar emot tv-signaler direkt eller indirekt från Canal Digital. Canal Digital var först i Sverige med att lansera digital-tv via bredband. On Demand-tjänster samt HDTV. Företaget ägs helt av Telenor. Norges och en av världens största telekommunikationskoncerner.
Även om ni inte vill samarbeta via sociala medier tycker jag ändock att ni kan svara på min fråga: Varför kan ni inte samordna ert utbud via era olika distributionskanaler? Om ni inte kan svara på frågan direkt så skicka den vidare i er organisation och meddela att ni återkommer.
Postad 04 July 2013 - 15:46
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1867 inlägg
Lite OffTopic, men varför måste CanalDigital/Viasat skryta med att man har "X antal kanaler" som egentligen inte stämmer för kanalerna finns oftast två gånger, sd och hd upplösning. Kan man inte bara komma överrens om att ta bort SD-kanaler från listorna om det finns en HD-variant.
Finns det någon parabol-kund idag som inte kan ta mot HD-kanalerna?
Det är ju inte så att man en fredagskväll säger att "nej, idag ska vi vara lite nostalgiska och se på 'på spåret' i lågupplöst format istället", och byter från svt1 hd till svt1?
Det är bra med SD kanaler vid en kraftig regnskur
Postad 05 July 2013 - 09:00
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
Så länge lokala sändningar inte finns i HD så orkar jag inte hålla på och byta mellan SD och HD så för SVT gäller genomgående SD, bildkvaliteten är ändå fullt OK för slötittande. Tidigare hade ju vissa kanaler lite olika innehåll i SD och HD (exvis History Channel) men det verkar vara slut med det så visst är det missvisande att räkna kanalerna två gånger, utbudet blir inte bredare för att man sänder samma material i olika upplösningar.
Postad 05 July 2013 - 13:27
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
När den här tråden skapades var den till för alla användare av Canal Digital. Det tycker jag att den borde vara nu också även om ni har delat upp verksamheterna i olika bolag. Bevisligen samarbetar ju de olika bolagen med varandra. Ni har länkar till det andra bolaget på respektive hemsida och ni har samma telefonnummer till kundtjänst. Om ni av någon okänd anledning inte kan samarbeta på sociala medier tycker jag att ni borde ändra rubriken på den här tråden så att det tydligt framgår att den numera bara är till för era parabolkunder och då även uppmana era kolleger i övriga bolag att öppna trådar här så att deras kunder också får en möjlighet att kommunicera här. Ytterligare en orsak till att många ser er som ett bolag är att ni på nätet presenterar er så här: Även om ni inte vill samarbeta via sociala medier tycker jag ändock att ni kan svara på min fråga: Varför kan ni inte samordna ert utbud via era olika distributionskanaler? Om ni inte kan svara på frågan direkt så skicka den vidare i er organisation och meddela att ni återkommer.
Hej Pear! Precis som du skriver var Canal Digital Sverige AB ursprungligen ett bolag som drev både parabol och kabel/IPTV verksamhet. Våren 2012 separerades bolaget i ett bolag som driver parabolverksamhet (Canal Digital Sverige AB) och i ett som driver Kabel/IPTV verksamheten (Canal Digital Kabel TV). Sedan dess har vi arbetat med att dela upp verksamheten och bland annat skapat separata fakturor, hemsidor, Facebook sidor osv. Men vissa saker återstår fortfarande att göra som tex att skapa separata telefonnummer till kundservice (när man ringer hamnar man dock på två olika kundservice, en per bolag). Vi kommer absolut att uppmärksamma våra forna kollegor som arbetar på Canal Digital Kabel TV på att det finns en efterfrågan från deras kunder om närvaro även i detta forum. Med vänliga hälsningar Therese
Postad 06 July 2013 - 10:10
Mooshie
-
Mooshie
-
Forumräv
-
-
554 inlägg
Hej Pear! Precis som du skriver var Canal Digital Sverige AB ursprungligen ett bolag som drev både parabol och kabel/IPTV verksamhet. Våren 2012 separerades bolaget i ett bolag som driver parabolverksamhet (Canal Digital Sverige AB) och i ett som driver Kabel/IPTV verksamheten (Canal Digital Kabel TV). Sedan dess har vi arbetat med att dela upp verksamheten och bland annat skapat separata fakturor, hemsidor, Facebook sidor osv. Men vissa saker återstår fortfarande att göra som tex att skapa separata telefonnummer till kundservice (när man ringer hamnar man dock på två olika kundservice, en per bolag). Vi kommer absolut att uppmärksamma våra forna kollegor som arbetar på Canal Digital Kabel TV på att det finns en efterfrågan från deras kunder om närvaro även i detta forum.
Tänk om alla frågor kunde få lika uttömmande svar som denna, då hade denna tråd verkligen fungerat!
Postad 12 July 2013 - 13:20
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2495 inlägg
Som jag försökte få ut svar på tidigare, kan ni inte ta fram ett erbjudande utan boxen? Som har ett "värde" av 2699kr. Familjepaketet kostar ju 298kr (inklusive den där förbannade krypteringsavgiften). Då borde man ju kunna få 9 månader fritt som alternativ. Eller som alternativ 1 års bindingstid med installation av parabol istället för det värdelösa 27 månader? (Sen förstår jag inte varför konsumenterna ska betala krypteringsavgift, det ligger ju i ert intresse att det är krypterat inte mitt, jag ger ju 17 i hur det fungerar och hur ni vill ha det, jag vill bara ha bild )
Postad 15 July 2013 - 08:14
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Som jag försökte få ut svar på tidigare, kan ni inte ta fram ett erbjudande utan boxen? Som har ett "värde" av 2699kr. Familjepaketet kostar ju 298kr (inklusive den där förbannade krypteringsavgiften). Då borde man ju kunna få 9 månader fritt som alternativ.
Eller som alternativ 1 års bindingstid med installation av parabol istället för det värdelösa 27 månader?
(Sen förstår jag inte varför konsumenterna ska betala krypteringsavgift, det ligger ju i ert intresse att det är krypterat inte mitt, jag ger ju 17 i hur det fungerar och hur ni vill ha det, jag vill bara ha bild )
Hej dhanjel Jag är lite osäker på vad du menar med erbjudanden utan boxen men jag vet att man om man ringer in till vår kundservice kan få erbjudanden på sitt utbud om man förlänger sitt avtal. Även vår utringande verksamhet har ofta kampanjer på just utbudet. Vad gäller krypteringsavgiften så är kontentan fortfarande att utan den skulle vi inte ha så mycket mer än svt att visa idag och de kanalerna verkar ju inte vara så populära om man ser till diskussionerna kring tv licensen.  Men allvarligt talat, krypteringen i sig blir en ganska stor kostnad och måste ju finansieras på något sätt. Eftersom den är ett krav från produktionsbolagen för att vi ska få visa deras utbud blir vi ju så illa tvungna att lösa krypteringen då ni som kunder vill ha de kanalerna vi har. Då är alternativen följande: Dra ner på antalet kanaler och höja priset på dem för att ha råd att betala allas gemensamma kryptering eller ha en liten krypteringsavgift för alla och kunna hålla en rimlig prisnivå på ett bredare utbud. Med vänliga hälsningar Pauline
Postad 15 July 2013 - 09:49
Unregistered40562de1
-
Unregistered40562de1
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Hej dhanjel
Jag är lite osäker på vad du menar med erbjudanden utan boxen men jag vet att man om man ringer in till vår kundservice kan få erbjudanden på sitt utbud om man förlänger sitt avtal. Även vår utringande verksamhet har ofta kampanjer på just utbudet.
Vad gäller krypteringsavgiften så är kontentan fortfarande att utan den skulle vi inte ha så mycket mer än svt att visa idag och de kanalerna verkar ju inte vara så populära om man ser till diskussionerna kring tv licensen. 
Men allvarligt talat, krypteringen i sig blir en ganska stor kostnad och måste ju finansieras på något sätt. Eftersom den är ett krav från produktionsbolagen för att vi ska få visa deras utbud blir vi ju så illa tvungna att lösa krypteringen då ni som kunder vill ha de kanalerna vi har. Då är alternativen följande: Dra ner på antalet kanaler och höja priset på dem för att ha råd att betala allas gemensamma kryptering eller ha en liten krypteringsavgift för alla och kunna hålla en rimlig prisnivå på ett bredare utbud.
http://www.svt.se/ny...ypteringsavgiftLäs gärna dom andra artiklarna på den sidan också...vet att du bara skriver vad dina chefer säger till dig Pauline men kom inte dragandes med massa lögner,vi har genomskådat "krypteringsbluffen" för längesedan.
Redigerat av Unregistered40562de1, 15 July 2013 - 09:49.
Postad 15 July 2013 - 10:15
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Ja detta är ljug från leverantörerna.
Men spelar det i slutändan ngn roll?
Vad jag förstår gör inte bolagen ngn större vinst idag och skulle man ta bort krypteringsavgiften så skulle de ändå få höja priserna för att inte gå med förlust och i slutändan gå i konkurs.
Postad 15 July 2013 - 11:35
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Mästare
-
-
2530 inlägg
Krypteringsavgifter är bara dravel som retar upp kunderna. Baka in dem i priset och sluta nämn dem så försvinner den diskussionen. Gör bolagen inga större vinster får de väl anpassa varan till vad kunderna vill ha. Av de drygt 60 kanaler CD har i familjepaketet är musikkanalerna samt barnkanalerna bortkastade på min familj och de kunde jag slippa med en lägre avgift i stället, som i och för sig priset kunde vara högre per kanal än vad jag betalar idag.
Viasat har något liknande system med ämnesblock, men de har inte de kanaler jag är intresserad av så då blir det svårt att byta.
För övrigt har Canal Digital i Norge inga krypteringsavgifter redovisade utan de är inbakade i priset.
Redigerat av Huddingebo, 15 July 2013 - 13:34.
Postad 15 July 2013 - 12:32
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
Vad gäller krypteringsavgiften så är kontentan fortfarande att utan den skulle vi inte ha så mycket mer än svt att visa idag och de kanalerna verkar ju inte vara så populära om man ser till diskussionerna kring tv licensen. 
Men allvarligt talat, krypteringen i sig blir en ganska stor kostnad och måste ju finansieras på något sätt.
Jag ser att ni inte förstått det där med goda kundrelationer. Det slår ofelbart tillbaks när ni går ut med osann information, oavsett om det är avsiktligt eller på grund av inkompetens. Myten om de höga kostnaderna för kryptering är avslöjad så det standardsvaret bör strykas ur er manual. Vad SVT har med saken att göra inser jag inte, de kanalerna skall krypteras likväl som andra.
Postad 16 July 2013 - 04:52
Grön49
-
Grön49
-
Användare
-
-
105 inlägg
Vi som gjorde misstaget att skaffa Sagemskräpet är ju vana vid lögnerna från Canal Digital.
Postad 16 July 2013 - 10:16
Mooshie
-
Mooshie
-
Forumräv
-
-
554 inlägg
Men om det är uppenbar kartellbildning och bluff, hur får det fortgå?
Postad 16 July 2013 - 10:55
kenta2
-
kenta2
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
I branschens barndom skrev man avtal mellan innehållsleverantörer och distributörer som tex CD som reglerade hur stor del av distributörens intäkt som skulle gå till innehållsleverantören.
För att inte innehållsleverantörerna skulle kräva del av intäkterna från kryptering så höll man denna separat då de första kontrakten inte riktigt reglerade hur man skulle se på denna del. Genom att separera ut den så kunde man hävda att det inte var en del i ersättningen.
Till en början fanns det alltså ett distributionsintäktsredovisningsbehov som inte har med kundens situation att göra.
Sedan länge är avtalen med innehållsleverantörerna justerade för hur intäktsfördelningen skall regleras. Posten har levt kvar som en intäktskälla som står eller inte står i paritet med de verkliga kostnaderna.
Att det är otillbörligt att dela upp kostnaderna på detta sätt mot kund är fastlagt sedan tidigare. Det skulle kunna vara motiverar att separathantera detta som tidigare om det var så att det fanns ett alternativ till kryptering så att detta var en add-on av något slag och jag kunde få tillgång till utbudet på något vis utan kryptering. I och med att det i praktiken inte är möjligt så får inte kostnaden redovisas separat mot kund då det är vilseledande.
Om ett företag erbjuder ett pris för en vara fritt deras lager samt erbjuder i tillägg frakt mot en kostnad så är det ok. Du kan ju hämta varan vid lagret och då undvika fraktdebitering.
I detta fall går inte det, alltså blir det otillbörligt att separera. Om ett företag vill förklara för sina kunder vad för olika kostnadskomponenter som bygger upp priset så kan de naturligtvis göra det. I detta fall haltar ju även det, talar man om krypteringsavgifter så jan man ju även redovisa personalomkostnadsavgift, satellitkapacietsavgift, etc. vilket blir lite löjligt med en sådan logik.
Köper du en bil så finns ju inte någon rattmonteringsavgift eller mörkerköringsutrustningsavgift - detta då det inte går att få bilen utan tex strålkastare eller ratt, metalliclack kanske kostar extra - i och med att jag kan få en bil levererad med solid lack istället.
Så frågan jag då gärna vill ha svar på från CD är hur får jag då tillgång till CDs kanaler utan krypteringsavgift? Om svaret är att det inte går, ta bort alla rester av detta, det ger er en oseriös framtoning.
Postad 16 July 2013 - 16:12
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Mästare
-
-
2530 inlägg
Nu har jag ingen åtkomst till Nat Geo HD enligt en stor röd blaffa. Har kanalen utgått ur CD: utbud? Sitter med Familjepaketet + C More.
Postad 16 July 2013 - 18:02
PDDNOS
-
PDDNOS
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Huddingebo:
http://www.canaldigi...-Geographic-HD/
Bra och insiktsfullt inlägg Kenta2, hoppas att du får ett seriöst svar.
Postad 16 July 2013 - 18:25
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Mästare
-
-
2530 inlägg
Tack PDDNOS. Har missat den infon helt.
Postad 16 July 2013 - 22:53
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
Man kan ju undra varför det är krypteringsavgift även på tvillingen ? Det borde ju i rimlighetens namn bara vara en avgift per kund. En bra förklaring tack CD!
Postad 17 July 2013 - 07:14
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
I branschens barndom skrev man avtal mellan innehållsleverantörer och distributörer som tex CD som reglerade hur stor del av distributörens intäkt som skulle gå till innehållsleverantören.
För att inte innehållsleverantörerna skulle kräva del av intäkterna från kryptering så höll man denna separat då de första kontrakten inte riktigt reglerade hur man skulle se på denna del. Genom att separera ut den så kunde man hävda att det inte var en del i ersättningen.
Till en början fanns det alltså ett distributionsintäktsredovisningsbehov som inte har med kundens situation att göra.
Sedan länge är avtalen med innehållsleverantörerna justerade för hur intäktsfördelningen skall regleras. Posten har levt kvar som en intäktskälla som står eller inte står i paritet med de verkliga kostnaderna.
Att det är otillbörligt att dela upp kostnaderna på detta sätt mot kund är fastlagt sedan tidigare. Det skulle kunna vara motiverar att separathantera detta som tidigare om det var så att det fanns ett alternativ till kryptering så att detta var en add-on av något slag och jag kunde få tillgång till utbudet på något vis utan kryptering. I och med att det i praktiken inte är möjligt så får inte kostnaden redovisas separat mot kund då det är vilseledande.
Om ett företag erbjuder ett pris för en vara fritt deras lager samt erbjuder i tillägg frakt mot en kostnad så är det ok. Du kan ju hämta varan vid lagret och då undvika fraktdebitering.
I detta fall går inte det, alltså blir det otillbörligt att separera. Om ett företag vill förklara för sina kunder vad för olika kostnadskomponenter som bygger upp priset så kan de naturligtvis göra det. I detta fall haltar ju även det, talar man om krypteringsavgifter så jan man ju även redovisa personalomkostnadsavgift, satellitkapacietsavgift, etc. vilket blir lite löjligt med en sådan logik.
Köper du en bil så finns ju inte någon rattmonteringsavgift eller mörkerköringsutrustningsavgift - detta då det inte går att få bilen utan tex strålkastare eller ratt, metalliclack kanske kostar extra - i och med att jag kan få en bil levererad med solid lack istället.
Så frågan jag då gärna vill ha svar på från CD är hur får jag då tillgång till CDs kanaler utan krypteringsavgift? Om svaret är att det inte går, ta bort alla rester av detta, det ger er en oseriös framtoning.
Hej Vi har sänt dina synpunkter och din fråga vidare. Vi återkommer så fort vi fått svar. Med vänliga hälsningar Pauline
Postad 18 July 2013 - 18:24
Unregisteredc37bf591
-
Unregisteredc37bf591
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Hej,
det är en del av er som reagerat på att inte alla fått det erbjudande som gått ut till de som nyttjat GO tjänsten.
När det gäller de kunder som upplevt stora bekymmer med den inspelningsbara boxen med 250 gb hårddisk har vi en rutin där vi bedömer och löser varje fall individuellt.
Vi har tidigare bett de kunder som upplever problem att skicka sina uppgifter i PM till oss så att vi kan vidarebefodra dem till rätt avdelning och ber er att göra detsamma.
Nu har det visat sig att kampanjvillkoret är ändrat efter den 19/6. De som gjorde beställningen 19/6 hade en annan text på erbjudandesidan där det framgick att erbjudandet gällde alla med 250GB boxen. Det enda kravet var att du skulle vara befintlig parabolkund och abonnera på ett programpaket. CD har alltså gjort ett tillägg i kampanjvillkoren efter att kunden har gjort beställningen. Det står även att det inte är någon bindningstid på beställningen. Tyvärr beställde jag den 20/6 men jag känner till en beställning med de ursprungliga villkoren. Efter flera försök att få CD att erkänna misstaget så har de nu gjort detta men vidhåller att de nya villkoren gäller. Ska försöka få tag i sidan med de ursprungliga villkoren. Jag vill betrakta detta beteende som oseriöst och ett seriöst bolag följer villkoren som gällde vid beställningen. Att erbjudandet endast gällde aktiva användare av GO och att det endast gällde de som har fått brev hemskickat fanns inte i ursprungsvillkoren. CD platsar numera inom kategorin blufföretag och bör utrotas.
Postad 18 July 2013 - 22:48
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Stod så här den 18/6 i alla fall: En del av texten nedan. Beställ nu utan förlängd bindningstid!Just nu kan du beställa en box via det här beställningsformuläret utan förlängd bindningstid. Det betyder att ditt tidigare avtal med oss inte förändras. Har du bindningstid sedan tidigare ligger du kvar på den. Har du redan gått över till löpande fortsätter du med det. Kampanjvillkor: Erbjudandet gäller dig som är befintlig parabolkund och abonnerar på Lokalpaketet, Familjepaketet eller Familjepaketet med C More Max/C more-paketet/Sport/Film. Kostnaden för din beställning debiteras på nästa faktura.. Kampanjen gäller till och med den 30 juni 2013.
Redigerat av porch123, 18 July 2013 - 22:49.
Postad 20 July 2013 - 18:41
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
TV4 HD-ljudet verkar inte friskt längre?!
Postad 20 July 2013 - 19:40
Mooshie
-
Mooshie
-
Forumräv
-
-
554 inlägg
Stod så här den 18/6 i alla fall: En del av texten nedan.
Beställ nu utan förlängd bindningstid! Just nu kan du beställa en box via det här beställningsformuläret utan förlängd bindningstid. Det betyder att ditt tidigare avtal med oss inte förändras. Har du bindningstid sedan tidigare ligger du kvar på den. Har du redan gått över till löpande fortsätter du med det.
Kampanjvillkor: Erbjudandet gäller dig som är befintlig parabolkund och abonnerar på Lokalpaketet, Familjepaketet eller Familjepaketet med C More Max/C more-paketet/Sport/Film. Kostnaden för din beställning debiteras på nästa faktura.. Kampanjen gäller till och med den 30 juni 2013.
Så där såg det ut när jag beställde, och de villkoren uppfyller jag. Canal Digital, när kommer min box? Svara snart tack, så att jag annars kan dra detta vidare.
Postad 20 July 2013 - 21:28
KimKom
-
KimKom
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Kommer vi få tillgång till CI snart?
Postad 20 July 2013 - 21:30
homery
-
homery
-
Lärjunge
-
-
416 inlägg
Kommer vi få tillgång till CI snart?
Menas me CI?
Postad 20 July 2013 - 21:36
ACB
-
ACB
-
Rookie
-
7 inlägg
Menas me CI?
Champinjon ligan kanske? Eller champions league som vissa säger.
Postad 21 July 2013 - 08:41
KimKom
-
KimKom
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Crime & Investigation
Görs reklam om kanalen mellan varven på History Channel
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|