* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 15 maj 2016 - 21:24
Postad 16 maj 2016 - 19:15
Blev lite besviken nu när jag märkte att det inte går att spela in två program samtidigt på arris 2853.
Det beror inte på boxen - det beror på Telias mjukvara och ovilja att tillmötesgå önskemål från sina kunder. Att kunna välja mellan att ha timeshift aktiverat eller att spela in två program samtidigt (varav det ena man tittar på) borde vara en självklarhet.
Postad 17 maj 2016 - 06:36
Det beror inte på boxen - det beror på Telias mjukvara och ovilja att tillmötesgå önskemål från sina kunder. Att kunna välja mellan att ha timeshift aktiverat eller att spela in två program samtidigt (varav det ena man tittar på) borde vara en självklarhet.
Så här skriver Junet om boxen: "Spela in två program samtidigt som du tittar på ett tredje"
https://www.junet.se.../arris-vip2853/
Postad 17 maj 2016 - 09:16
Så här skriver Junet om boxen: "Spela in två program samtidigt som du tittar på ett tredje"
Ja, hårdvaran klarar av det, men inte med Telias programvara :-( Det var visst något om pedagogiska problem att förklara för xDSL-kunderna att de inte skulle kunna spela in två program och titta på ett tredje samtidigt. Lite surt för oss med fiber...
Redigerat av dalle, 17 maj 2016 - 09:16.
Postad 17 maj 2016 - 11:01
Ja, hårdvaran klarar av det, men inte med Telias programvara :-( Det var visst något om pedagogiska problem att förklara för xDSL-kunderna att de inte skulle kunna spela in två program och titta på ett tredje samtidigt. Lite surt för oss med fiber...
Verkligen surt när man äntligen fick fiber. Angående det pedagogiska problemet så står det redan så här på Telias hemsida angående inspelning via fiber gentemot xDSL.
Se på en kanal och spela in en annan kanal samtidigt Ja, via ett nätverksuttag (FiberLAN). Nej, via telefonjacket (xDSL)
Så varför vill inte Telia öppna upp inspelningsmöjligheterna tro ?
Postad 17 maj 2016 - 16:18
Då kom första räkningen nya beloppet, betalar ca 100kr mer men får ändå inte med alla HD kanaler pga fel "prioritet"
Kul
Postad 17 maj 2016 - 18:00
Sannolikt beror det också på att det skulle kunna skapa problem för dem med flera tvillingabonnemang. Jag har fyra tvillingabonnemang utöver huvudabonnemanget, varav tre med inspelningsbara boxar. Det innebär upp till 8 parallella strömmar, vilket är Telias maxgräns. Skulle man lägga till möjlighet att spela in två program medan man tittar på ett tredje skulle det innebära 11 parallella strömmar i mitt fall, vilket är mer än vad Telia tekniskt kan leverera om jag förstått det rätt.
Postad 17 maj 2016 - 18:33
Då kom första räkningen nya beloppet, betalar ca 100kr mer men får ändå inte med alla HD kanaler pga fel "prioritet"
Kul
Fick brev från kära Telia att dom även höjer priset på ADSL nu också eftersom dom vill kunna fortsätta leverera en bra produkt till mig.....
Så först en höjning på TV paketet och nu en bredbands höjning....nu blir det seriöst att titta på andra alternativ och se om jag kan klara mig med app TV (HBO,Netflix och Dplay)
Postad 17 maj 2016 - 18:50
Dom sa på telefonsupporten att dubbla inspelningar kunde ställa till problem och att den funktionen är inget som konsumenterna har glädje av. Hmm...däremot så tycker dom att det är ok med fyra tvillingabonnemang och tre inspelningsbara boxar...Sannolikt beror det också på att det skulle kunna skapa problem för dem med flera tvillingabonnemang. Jag har fyra tvillingabonnemang utöver huvudabonnemanget, varav tre med inspelningsbara boxar. Det innebär upp till 8 parallella strömmar, vilket är Telias maxgräns. Skulle man lägga till möjlighet att spela in två program medan man tittar på ett tredje skulle det innebära 11 parallella strömmar i mitt fall, vilket är mer än vad Telia tekniskt kan leverera om jag förstått det rätt.
Postad 17 maj 2016 - 23:16
Hej är det bara jag som tycker telia ip-tv ljud är plat och dåligt under melodifestivalen. Känns som den saknar bas. Har 5.2 utrustning och har i mycket bra ljud i andra fall. Är detta pga att man kör live?
SVT har alltid haft dålig kvalite (dåligt tryck) på ljudet i sina 5.1 sändningar vid melodifestivalen. Brukar få skruva upp både volym och bas rejält. Tror inte det beror på Telia, jag upplevt samma på både comhem och Tele2 kabel.
Redigerat av e3henri, 17 maj 2016 - 23:16.
Postad 18 maj 2016 - 08:08
Dom sa på telefonsupporten att dubbla inspelningar kunde ställa till problem och att den funktionen är inget som konsumenterna har glädje av. Hmm...däremot så tycker dom att det är ok med fyra tvillingabonnemang och tre inspelningsbara boxar...
Lustigt, till mig svarade de att sålänge inte 2 strömmar kan användas hos vdsl/adsl kunder så fanns det inga planer på att utöka det för oss fiber kunder. Trots att det är tekniskt möjligt. Om det inför som många andra förslagit att man kan inaktivera timeshift funktionen.
Postad 18 maj 2016 - 08:37
Lustigt, till mig svarade de att sålänge inte 2 strömmar kan användas hos vdsl/adsl kunder så fanns det inga planer på att utöka det för oss fiber kunder. Trots att det är tekniskt möjligt. Om det inför som många andra förslagit att man kan inaktivera timeshift funktionen.
Vi kanske missförstod varandra lite. Dom sa att dubbla inspelningar på boxen tar mycket kraft och kan ställa till problem därför så finns inte den funktionen. Men däremot kan jag skaffa tvillingabonnemang och en extra inspelningsbar box. Det borde väl ta lika mycket kraft?
Postad 18 maj 2016 - 08:54
SVT har alltid haft dålig kvalite (dåligt tryck) på ljudet i sina 5.1 sändningar vid melodifestivalen. Brukar få skruva upp både volym och bas rejält. Tror inte det beror på Telia, jag upplevt samma på både comhem och Tele2 kabel.
Jämför man med parabol så är Telias ljud som att lyssna i en burk.
Postad 18 maj 2016 - 18:24
Vi kanske missförstod varandra lite. Dom sa att dubbla inspelningar på boxen tar mycket kraft och kan ställa till problem därför så finns inte den funktionen. Men däremot kan jag skaffa tvillingabonnemang och en extra inspelningsbar box. Det borde väl ta lika mycket kraft?
De menar att två samtidiga inspelningar tar mycket kraft av boxens klena processor. Med två boxar som hanterar varsin inspelning finns givetvis inte sådan problematik.
Postad 18 maj 2016 - 18:49
Jämför man med parabol så är Telias ljud som att lyssna i en burk.
AC3 ljudet är väl samma 448 kb/s hos Telia?
Postad 18 maj 2016 - 21:58
AC3 ljudet är väl samma 448 kb/s hos Telia?
Det vågar inte jag svara på. Men om du jämför så upplevs ljudet via Telia som Mp3 medan det hos CD är Lossless. Det verkar som om Telia komprimerar på något sätt?
Postad 19 maj 2016 - 08:21
Det vågar inte jag svara på. Men om du jämför så upplevs ljudet via Telia som Mp3 medan det hos CD är Lossless. Det verkar som om Telia komprimerar på något sätt?
Intressant. Har du kunnat jämföra dessa A-B, dvs kopplade på samma sätt etc?
Postad 19 maj 2016 - 08:49
Nyfiken på detta jag med

Postad 19 maj 2016 - 09:11
Ang ljudet under Melodifestivalen så kollade jag på den via Canal Digital, normalt när SVT sänder 5.1-ljud så har jag volymen på min hemmabio på nivå 8-9 men under Melodifestivalen så var jag tvungen att höja till 14-15. Så det var något konstigt med ljudet då.
Postad 19 maj 2016 - 09:40
Nyfiken på detta jag med
Ja det har jag, dock högst ovetenskapligt. Jag hade Canal Digital i fem år med deras inspelningsbara HD-box. Sedan träffade jag kärleken och flyttade till en lägenhet i Lund där vi inte får använda parabol och hux flux var utbudet av leverantör låst till Telia.
Ska jag vara helt ärlig trodde jag att något var sönder eller felkopplat till en början men allt blev dubbel och trippelkollat och det var i sin ordning.
På den tiden hade jag Canton Ergo i fem kanaler med Canton sub med H/K AVR 7500. Och för bilden stod Pioneer KRP 500.
Numera är Canton subben utbytt mot två Heco subbar och förstärkeriet sköts av en Onkyo TX-NR3009.
För sakens skull så låter allt som streamas/spelas i hyffsad kvalité oavsett källa, bättre än vad som kommer ur Telias box. Och att jämföra Telia och CD är som natt och dag. Ta bara introt till The Big Bang Theory, på CD höll man att på att ramla ur soffan av basgången medans den knappt hörs alls via Telia.
Vi har två boxar och jag har testat båda med samma resultat.
Postad 19 maj 2016 - 19:27
Ang ljudet under Melodifestivalen så kollade jag på den via Canal Digital, normalt när SVT sänder 5.1-ljud så har jag volymen på min hemmabio på nivå 8-9 men under Melodifestivalen så var jag tvungen att höja till 14-15. Så det var något konstigt med ljudet då.
Under många år har jag stört mig på SVT-produktioners volymnivå på 5.1-ljudet, även kontaktat SVT om det.
Den är alltid mycket lägre än resten av världen, särskilt i live-sammanhang.
Deras mix till centerhögtalaren och volymen på dialogen däri är också ofta dålig vilket förstör upplevelsen av filmer och serier när man inte hör dialogen bra.
Postad 19 maj 2016 - 19:34
Ja det har jag, dock högst ovetenskapligt. Jag hade Canal Digital i fem år med deras inspelningsbara HD-box. Sedan träffade jag kärleken och flyttade till en lägenhet i Lund där vi inte får använda parabol och hux flux var utbudet av leverantör låst till Telia.
Ska jag vara helt ärlig trodde jag att något var sönder eller felkopplat till en början men allt blev dubbel och trippelkollat och det var i sin ordning.
På den tiden hade jag Canton Ergo i fem kanaler med Canton sub med H/K AVR 7500. Och för bilden stod Pioneer KRP 500.
Numera är Canton subben utbytt mot två Heco subbar och förstärkeriet sköts av en Onkyo TX-NR3009.
För sakens skull så låter allt som streamas/spelas i hyffsad kvalité oavsett källa, bättre än vad som kommer ur Telias box. Och att jämföra Telia och CD är som natt och dag. Ta bara introt till The Big Bang Theory, på CD höll man att på att ramla ur soffan av basgången medans den knappt hörs alls via Telia.
Vi har två boxar och jag har testat båda med samma resultat.
Skulle vara kul med ett mer vetenskapligt test, ty jag trodde, liksom andra här, att det är en omodifierad ström som Telia skickar ut.
Kan det t.ex. ha varit så att du på din nya Telia-box använder fiber (toslink) medan din CanalDigital-box kopplades in til förstärkaren via coax (RCA)?
Om så är fallet skulle det kunna vara så att du konfigurerat signalnivåerna på coax-ingången "biffigare" än på fiberingången, och därmed får helt olika ljud även om ljudsignalen in skulle vara identisk.
Postad 20 maj 2016 - 05:39
Något som försämrar ljudet från Teliaboxen för mig är att jag kör ljudet via TV'n för att få ljud och bild i synk. Har nämligen ingen hembioreceiver i vardagsrummet, och med ljudet kopplat direkt från box till stereoförstärkare blir det en störig fördröjning av bilden. Priset är tyvärr sämre ljud. Antar att TV'n processar ljudet som kommer via HDMI innan den släpper det vidare optiskt. Detta verkar dock inte vara relevant i Iwarssons fall.Skulle vara kul med ett mer vetenskapligt test, ty jag trodde, liksom andra här, att det är en omodifierad ström som Telia skickar ut.
Kan det t.ex. ha varit så att du på din nya Telia-box använder fiber (toslink) medan din CanalDigital-box kopplades in til förstärkaren via coax (RCA)?
Om så är fallet skulle det kunna vara så att du konfigurerat signalnivåerna på coax-ingången "biffigare" än på fiberingången, och därmed får helt olika ljud även om ljudsignalen in skulle vara identisk.
Postad 20 maj 2016 - 07:28
Under många år har jag stört mig på SVT-produktioners volymnivå på 5.1-ljudet, även kontaktat SVT om det.
Den är alltid mycket lägre än resten av världen, särskilt i live-sammanhang.
Deras mix till centerhögtalaren och volymen på dialogen däri är också ofta dålig vilket förstör upplevelsen av filmer och serier när man inte hör dialogen bra.
Jag upplever det som att generellt så ligger DD 5.1 lägre i ljudnivå än vad tex en PCM 2.0-signal gör. Är det endast hörselintrycket som lurar en eller är det tekniskt belagt att det är så?
Detta är inte specifikt Telia utan även via marksänt.
Redigerat av agpath, 20 maj 2016 - 07:28.
Postad 20 maj 2016 - 09:51
ja det har jag också märkt stor ljudskillnad mellan DD 5.1 och PCM 2.0. Har även märkt det är olika ljudnivåer på olika kanaler.Det är ganska störande ibland.
Postad 20 maj 2016 - 10:24
Skulle vara kul med ett mer vetenskapligt test, ty jag trodde, liksom andra här, att det är en omodifierad ström som Telia skickar ut.
Så, nu ska jag försöka svara och reda ut hur det ser ut i mitt fall.
När jag använde min gamla H/K kopplade jag den via toslink. När jag skiftade från CD till Telia gjordes inga andra ändringar än att mottagaren skiftades. Inget trim för ljud på något sätt. Dvs, exakt samma utrustning förutom leverantör. När jag bytte ut H/Kn mot Onkyon använder jag naturligtvis HDMI. Ingen skillnad där heller.
Jag har idag pratat med en gammal kollega som arbetar på CD och han beskriver precis som jag trodde att det har med komprimering att göra. Alla leverantörer av tv köper samma typ av signal. Sedan därefter kommer skillnaderna. En HD kanal från CD ligger på en bitrate vid ca 20 Mbit ut till kund, samma utsändning för Boxer ligger på ca 8 Mbit ut till kund. Och när det kommer till SD utsändningar ligger de hos CD mellan 4,5-6 Mbit medans Boxer har 1,5-2 Mbit.
Vi hann tyvärr inte prata klart innan han var tvungen att sätta sig i ett möte. Men jag har svårt att se att någon leverantör via ADSL eller fiber skulle kunna matcha någon som sänder via satellit eller mast.
Vid komprimering är det dessutom enklare att lura ögat än örat. Och det är därför jag är besviken över framförallt ljudet hos Telia oavsett utsändning. De kan naturligtvis inte göra så mycket åt det då det är tekniken i sig som förmodligen inte är bättre än så just nu.
Jag hoppas att jag har lyckats göra det här enkelt att förstå.
Postad 20 maj 2016 - 10:30
Alla leverantörer av tv köper samma typ av signal. Sedan därefter kommer skillnaderna. En HD kanal från CD ligger på en bitrate vid ca 20 Mbit ut till kund, samma utsändning för Boxer ligger på ca 8 Mbit ut till kund. Och när det kommer till SD utsändningar ligger de hos CD mellan 4,5-6 Mbit medans Boxer har 1,5-2 Mbit.
Så vad har Telia för utsändning då via fiber?
Postad 20 maj 2016 - 10:53
"Vi hann tyvärr inte prata klart innan han var tvungen att sätta sig i ett möte."
Jag hittar vid en Googling inga dagsfärska siffror. Någon annan kanske har informationen.
Redigerat av Iwarsson, 20 maj 2016 - 10:57.
Postad 20 maj 2016 - 18:17
SD: 4 Mbit/sek
HD: 8 Mbit/sek
Full HD: 16 Mbit/sek
Andelsförhållandet ljud vs bild vet jag inte men ljudet är väl en försvinnande liten andel.
Postad 20 maj 2016 - 18:22
Jag har idag pratat med en gammal kollega som arbetar på CD och han beskriver precis som jag trodde att det har med komprimering att göra. Alla leverantörer av tv köper samma typ av signal. Sedan därefter kommer skillnaderna. En HD kanal från CD ligger på en bitrate vid ca 20 Mbit ut till kund, samma utsändning för Boxer ligger på ca 8 Mbit ut till kund. Och när det kommer till SD utsändningar ligger de hos CD mellan 4,5-6 Mbit medans Boxer har 1,5-2 Mbit.
CD ligger inte på 20 Mbit/s SVT HD kanaler ligger numera på ca10 Mbit/s
Postad 20 maj 2016 - 19:12
CD ligger inte på 20 Mbit/s SVT HD kanaler ligger numera på ca10 Mbit/s
Om du ska komma med ett sådant inlägg är det bra om du avslöjar din källa.
Postad 20 maj 2016 - 19:16
Om du ska komma med ett sådant inlägg är det bra om du avslöjar din källa.
http://www.digitalbi...ng=en&mux=10904
Postad 20 maj 2016 - 19:20
Menar du att Canal Digital enbart sänder SVT? Lite svårt att läsa tabellen på mobilen när man har gått all in på frdagsmyset...

Postad 20 maj 2016 - 20:14
Postad 20 maj 2016 - 20:57
Tack! Var hittade du det?
Har framgått tidigare i tråden. Dessutom har jag testat det själv. I och med att 80 av 1000 Mbit vid Gigabituppkoppling är avsatt för tv fryser tv-sändningen när man spräcker 80 Mbit totalt. Med mina fem boxar, varav tre inspelningsbara, har jag med olika kombinationer av TV4, SVT1 HD och HBO Full HD på de olika boxarna kunnat konstatera att det är 4, 8 respektive 16 Mbit som gäller genom testa vilka kombinationer som funkar ihop tills bilden fryser.
Postad 20 maj 2016 - 21:27
Har framgått tidigare i tråden. Dessutom har jag testat det själv. I och med att 80 av 1000 Mbit vid Gigabituppkoppling är avsatt för tv fryser tv-sändningen när man spräcker 80 Mbit totalt. Med mina fem boxar, varav tre inspelningsbara, har jag med olika kombinationer av TV4, SVT1 HD och HBO Full HD på de olika boxarna kunnat konstatera att det är 4, 8 respektive 16 Mbit som gäller genom testa vilka kombinationer som funkar ihop tills bilden fryser.
Tack för svar. Men det säger ingenting om de facto att Telia inte har en konstant bitstream som satellit med tanke på hur många som använder samma typ av tjänst.
Dvs du har full bitstream via parabol om alla användare ser på exakt samma kanal. Det är fysiskt omöjligt genom fiber.
Men jag och säkert fler är tacksamma för att du lyfter fram maxtaket igen!
Postad 20 maj 2016 - 21:37
Konstigt fel på tv3 tablå
20:00-22:30 Mumien
21.50-00:10 The book of eli
22.:25-22.55 Inte ok
Lite fel 3 program krockar vid kl 22.25 på samma kanal?
Postad 20 maj 2016 - 22:14
Det är fysiskt omöjligt genom fiber.
Telia använder multicast, servrarna belastas inte mer bara för att alla tittar på samma kanal. https://en.wikipedia.../wiki/Multicast
Postad 20 maj 2016 - 22:22
Har du använt Viasat eller Canal Digital tillsammans med en kompetent hembio och/eller bra bildvisare och kan av personlig erfarenhet säga att Telias lösning är lika bra eller bättre?
Redigerat av Iwarsson, 20 maj 2016 - 22:46.
Postad 20 maj 2016 - 23:02
Inget argument för Telia, bara ett konstaterande hur IPTV fungerar.
Har varken CD, Viasat eller hemmabio.
Tittade lite på Telias strömmar:
SVT1 SD 3,5 Mbps, visade Suits
SVT1 HD 8,5 Mbps, visade Suits
Eurosport Full HD 8,5 Mbps, visade Cykel
Redigerat av Unregisterede34a6646, 20 maj 2016 - 23:32.
Postad 21 maj 2016 - 19:06
Har ett problem med tv-tittandet. Jag har en telia digitalbox som ingår i min månadsavgift med baspaketet via fiber. Boxen är en motorola som jag inte vet exakt modelbetckning på men antar att den är standard då föräldrarna har en likadan och gatewayen är en thompson tg789vn.
Har kopplat på följande sätt, uttag 1 till en dator, uttag 2 till en dlink router, från dlinken(uttag 1) till dator och dlink(uttag 2) till teliaboxen.
När jag flyttade in kopplade jag på detta sätt och det fungerade men efter det att jag stängde av digitalboxen och startade den dagen efter så har det inte fungerat utan allt jag får upp när jag startar boxen är en fast gul fyrkant i första lådan.
Googlade lite för nån vecka sen och har för mig att det stog att boxen inte fick någon ipaddress så testade att koppla bort dlinken och köra direkt från uttag 2 till boxen och startade då om både box och gateway men det löste inte problemet.
Gav i det läget upp och kände att jag kunde klara mig bra utan tv men börjar sakna det lite så skulle gärna vilja ha en lösning på problemet. Har ni någon idé om vad jag ska göra för att få det till att funka? Kravet är att ska gå genom dlinken då jag måste använda den som switch för att kunna få en kabel till dator nummer 2.
Har även en technicolor gateway liggandes men när jag testade att koppla allt i den så fick jag inte ens igång internetet till någon av datorerna.
Redigerat av Prodigys, 21 maj 2016 - 19:07.
Postad 21 maj 2016 - 20:12
Har ett problem med tv-tittandet. Jag har en telia digitalbox som ingår i min månadsavgift med baspaketet via fiber. Boxen är en motorola som jag inte vet exakt modelbetckning på men antar att den är standard då föräldrarna har en likadan och gatewayen är en thompson tg789vn.
Har kopplat på följande sätt, uttag 1 till en dator, uttag 2 till en dlink router, från dlinken(uttag 1) till dator och dlink(uttag 2) till teliaboxen.
När jag flyttade in kopplade jag på detta sätt och det fungerade men efter det att jag stängde av digitalboxen och startade den dagen efter så har det inte fungerat utan allt jag får upp när jag startar boxen är en fast gul fyrkant i första lådan.
Googlade lite för nån vecka sen och har för mig att det stog att boxen inte fick någon ipaddress så testade att koppla bort dlinken och köra direkt från uttag 2 till boxen och startade då om både box och gateway men det löste inte problemet.
Gav i det läget upp och kände att jag kunde klara mig bra utan tv men börjar sakna det lite så skulle gärna vilja ha en lösning på problemet. Har ni någon idé om vad jag ska göra för att få det till att funka? Kravet är att ska gå genom dlinken då jag måste använda den som switch för att kunna få en kabel till dator nummer 2.
Har även en technicolor gateway liggandes men när jag testade att koppla allt i den så fick jag inte ens igång internetet till någon av datorerna.
Dessa uttag du pratat på, är det dlinken du syftar på eller är det uttag i väggen? Isåfall hur är de kopplade ifrån ingående fiber?
Normala fall räcker det att du kopplar ingående fiber till din technicolor router via wan. Sedan valfria kablar ifrån den till datorer och tv.
Postad 22 maj 2016 - 06:53
Dessa uttag du pratat på, är det dlinken du syftar på eller är det uttag i väggen? Isåfall hur är de kopplade ifrån ingående fiber?
Normala fall räcker det att du kopplar ingående fiber till din technicolor router via wan. Sedan valfria kablar ifrån den till datorer och tv.
Menade uttagen på min thompson gateway.
Fiber->wanport
uttaget numrerat som 1->dator
uttag numrerat 2->dlink wan
Dlink1->dator
dlink2->teliabox
Technicolorgatewayen är inget som egentligen är relevant utan la mest till den raden ifall det skulle vara så att thompsonen saknade nån funktionalitet som den har.
Postad 22 maj 2016 - 09:38
Menade uttagen på min thompson gateway.
Fiber->wanport
uttaget numrerat som 1->dator
uttag numrerat 2->dlink wan
Dlink1->dator
dlink2->teliabox
Technicolorgatewayen är inget som egentligen är relevant utan la mest till den raden ifall det skulle vara så att thompsonen saknade nån funktionalitet som den har.
Det är väl inte så bra att koppla in en router (Dlink) efter gatewayen, eftersom den också fungerar som router och då får du 2 st. Du borde ha en ren switch i så fall (eller be Telia brygga gatewayen om du absolut vill ha en egen router).
Men det låter konstigt att du inte fick TV-boxen att fungera när du kopplade bort routern (Dlink) och kopplade direkt till gatewayen, som du skrev tidigare.
Hur kommer det sig att du har 2 gateways? Vilken har du fått från Telia? Thomson och Technicolor är samma företag, men heter numera Technicolor, så den borde vara nyast. Den senaste heter TG799vac:
Redigerat av Bopper, 22 maj 2016 - 09:39.
Postad 22 maj 2016 - 12:02
Det är väl inte så bra att koppla in en router (Dlink) efter gatewayen, eftersom den också fungerar som router och då får du 2 st. Du borde ha en ren switch i så fall (eller be Telia brygga gatewayen om du absolut vill ha en egen router).
Men det låter konstigt att du inte fick TV-boxen att fungera när du kopplade bort routern (Dlink) och kopplade direkt till gatewayen, som du skrev tidigare.
Hur kommer det sig att du har 2 gateways? Vilken har du fått från Telia? Thomson och Technicolor är samma företag, men heter numera Technicolor, så den borde vara nyast. Den senaste heter TG799vac:
Thompsonen ingick i lägenheten vilket jag inte visste då jag tecknade abonnemanget(gjordes cirka två månader innan inflytt) så dom skickade en(tehcnicolorn) till inflyttningsdagen och sa att jag kunde behålla den fastän jag redan hade en.
Hade tänkt skaffa en vanlig switch i framtiden men har varit rätt mycket utgifter i samband med flytten eftersom det är första egna boendet och jag hade dlinken liggandes.
Postad 22 maj 2016 - 14:39
Har du stängt av DHCP på dlinken och kopplat ingående kabel till en lan port och inte WAN? Den måste agera switch och inte router som bopper säger.
Postad 22 maj 2016 - 14:43
Själv kör jag såhär hemma:
Ingående fiber till WAN på Thompson gateway (samma som din)
LAN 1 på Thomson Gateway till en Zyxel switch.
Ifrån switchen:
Lan1 > Ingående kabel ifrån Thomson
Lan2 > PS3
Lan3> TV
Lan4 > TV
Postad 23 maj 2016 - 19:51
Har du stängt av DHCP på dlinken och kopplat ingående kabel till en lan port och inte WAN? Den måste agera switch och inte router som bopper säger.
Spelar det någon roll vilken lan-port jag sätter den i eller måste den sitta i första?
8 användare läser detta ämne
1 medlemmar, 7 gäster, 0 anonyma medlemmar
-
Ollaug