Går ju byta bakgrundsfärg men vill ha egen bild istället.
* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 26 oktober 2008 - 13:12
Går ju byta bakgrundsfärg men vill ha egen bild istället.
Postad 26 oktober 2008 - 14:39
Strålande Khaan!
Nu är jag så dum så att jag skriver detta innan jag laddat ner och testat ditt program.
Det jag skulle önska är en version utan gränssnitt. Hittade något att man via ett litet reghack kan göra direkt länkar till program i MobileShell. Det jag skulle vilja göra är att kopiera funktionen SE:s ena panel där man har små ikoner med BT, Wifi mm. Jag skulle vilja att man ifrån en knapp på Nowscreenen i mobileshell kan starta ditt program utan att något syns på skärmen mer än att knappen ändrar utseende till den påslagna versionen.
Mitt mål är att ha 3 små knappar där jag kan stänga av/ slå på, BT, Wifi och Dataöverföring. Vill gärna slå av saker när jag är klar för att minska batteriåtgången. Sen har jag ett problem ibland med att vissa program som ska ut på internet inte förstår att dom ska starta dataöverföringen (över 3g alltså), workarounden har då varit att man startar iexplorer och sen stänger den. Inte jätte jobbigt men man vill ju minimera klick för funktioner man använder ofta.
Bra jobbat,
Miki
Det där reghacket skulle jag gärna vilja få nys om. Så har du en länk nånstans så skicka den gärna åt mitt håll

Applikationen är nästan utan gränssnitt. Du får bara upp en bild i några sekunder så att du vet om BT slogs på eller av, sedan kommer du automatiskt tillbaka dit du var igen. Mao, du behöver bara klicka en gång, för att starta programmet, resten går automatiskt och du återvänder dit du var innan.
Att göra helt utan gränssnitt skulle förvisso också gå, men då finns inget sätt att ändra din inställning av synlig/icke synlig i BT sen...
Postad 26 oktober 2008 - 14:48
Min ändrade klockan automatiskt, det enda jag gjort är att klicka i sommartid. Den ärdrade som sagt själv till vintertid utan att vara uppkopplad.Ändrade även bara för panelerna. Inte för telefonen. Så det var en nitlott. Ingen annan som har nått tips på var man hittar en sommartidsinställning för telefonen?
Ändrade till enable på båda där. Får se om det hjälper. Märkar jag ju iof inte förrän nästa gåmg
Edit: Hur är det med er som fick det ändrat automatiskt. Ligger ni uppkopplade mot internet tro?
EDIT: har SPB time installerad, kan vara den som fixade det.
Redigerat av King Cobra, 26 oktober 2008 - 14:56.
Postad 26 oktober 2008 - 15:54
Finns ju en 9.51b2 uppe sedan 20/10 på Opera.com som jag är sugen på att installera men vill ju helst veta vilken som redan är installerad..
Postad 26 oktober 2008 - 16:11
Vilken renderer ska man ha? Andra inställningar?
Postad 26 oktober 2008 - 16:32
Hmm, går det att se vilken version av Opera Mobile 9.5 som är installerat?
Finns ju en 9.51b2 uppe sedan 20/10 på Opera.com som jag är sugen på att installera men vill ju helst veta vilken som redan är installerad..
Väljer man Hjälp -> Om Opera i Opera står det Version 9.5 build 2141 . Vet inte om det kan hjälpa något?
Postad 26 oktober 2008 - 16:45
skriv about:opera i adressradenHmm, går det att se vilken version av Opera Mobile 9.5 som är installerat?
Du hann ju före. Men det var ju en omvägVäljer man Hjälp -> Om Opera i Opera står det Version 9.5 build 2141 . Vet inte om det kan hjälpa något?

Edit: Måste du heta whopper. Fattar du inte att man blir sugen då...
Redigerat av P@itor, 26 oktober 2008 - 16:46.
Postad 26 oktober 2008 - 17:30

Postad 26 oktober 2008 - 18:06
Några tips?
//Joel
Postad 26 oktober 2008 - 18:10
Postad 26 oktober 2008 - 18:16
Testa å maximera den i nått ljudredigeringsprogram. Kan ju vara lågt inspelad.Bah varför är ringsignalen så låg för? blir galen snart man hör ju knappt den
Postad 26 oktober 2008 - 18:57
En liten fråga...
Finns det en massa tjänster på X1 som kopplar upp sig mot nätet automatiskt utan att jag valt det själ från start?
Och hur mycket data laddas om man använder google maps?
Tycker nämligen att jag fått rejält mycket högre kostnad :-/
Sen dyker roaming ikonen ofta upp när jag är på jobbet... innebär det att jag den använder annat nät med andra kostnader då?
Mvh
/Melone
Postad 26 oktober 2008 - 19:11
Lägg in Nodata som nämnts tidigare i tråden. Sök så hittar du den nog. Då kan du iaf stänga av ditt datakonto så du kommer ha stenkoll på vad som händer.Hej hopp!
En liten fråga...
Finns det en massa tjänster på X1 som kopplar upp sig mot nätet automatiskt utan att jag valt det själ från start?
Tycker nämligen att jag fått rejält mycket högre kostnad :-/
Sen dyker roaming ikonen ofta upp när jag är på jobbet... innebär det att jag den använder annat nät med andra kostnader då?
Mvh
/Melone
Är ditt jobb utanför sverige? Annars så är det nog inga problem.
Postad 26 oktober 2008 - 19:22
Postad 26 oktober 2008 - 20:18
Lägg in Nodata som nämnts tidigare i tråden. Sök så hittar du den nog. Då kan du iaf stänga av ditt datakonto så du kommer ha stenkoll på vad som händer.
Är ditt jobb utanför sverige? Annars så är det nog inga problem.
Har lagt in Nodata nu... hoppas man får bättre koll :-)
Tack för svar!
/Melone
Roaminmg inom sverige kostar dig ingenting däremot din operatör som antagligen hyr det nätet av nån annan
Ah ok... låter bra :-)
Blir alltid så nervös när jag inte har koll.
/Melone
Postad 26 oktober 2008 - 20:25
Edit: Måste du heta whopper. Fattar du inte att man blir sugen då...
hehe.. det är ett gammalt gamingnamn som hängt med sen mitten av 90-talet. Hade inte ens hamburgaren i åtanke när jag första gången använde det.. det är ett engelsk slangord för typ något stort och tufft.
På senare tid har jag även fått reda på att superdatorn i den g:a 80-talsfilmen Wargames hette WOPR (uttalas whopper) - skulle gärna vilja säga att det är där namnet kommer från.. men det kan jag inte.

(sorry för lite OT)
Postad 26 oktober 2008 - 20:32
Hade problem med att få synkningen att funka i XP. Så jag avmarkerade "Aktivera avancerade nätverksfunktioner" under Inställningar -> Anslutningar -> USB till PC . Därefter så fungerade det utmärkt.
TACK!.. Äntligen! som Gert Fylking hade sagt.
Postad 26 oktober 2008 - 20:34
Google Maps slukar rätt mycket data rätt fort. Det står hur mycket den laddat ner när du använder den. I allafall på min. Man är rätt snabbt upe i 500-1000kb om man zoomar in på där man är och kanske växlar till sattelitvy. Jag har skaffat flat-rate så jag betalar 199kr per månad och har då turbo3g (kan använda det som trådlöst bredband till bärbara också) och surfar fritt.
//Joel
Postad 26 oktober 2008 - 20:35
Postad 26 oktober 2008 - 21:00
När man har skickat ett SMS på xperian så står det "sms skickat" (eller dyl i en ruta som kommer upp) går denna att får bort? för den tar ju 2000år att stänga ned och är bara störande.
Den ploppar upp och försvinner automatiskt inom 3sek, inte så farligt tycker jag?
Men skulle vara fint att kunna ta bort helt oxå..
Postad 26 oktober 2008 - 21:14
Jag har problem med RSS-panelen. För samtliga feeds jag lägger in så ser jag bara description delen av xmlkoden, den visar inte content.
I praktiken innebär det att man aldrig ser fulla inlägg.
Finns det någon som förstår mer av RSS än jag som har en lösning?
Jag skulle uppskatta om någon skulle vilja testa att prenumerera på en RSS-feed för att se om det är fler än jag som inte kan läsa hela inläggen.
Postad 26 oktober 2008 - 21:30
När man har skickat ett SMS på xperian så står det "sms skickat" (eller dyl i en ruta som kommer upp) går denna att får bort? för den tar ju 2000år att stänga ned och är bara störande.
Om du installerar Advanced Config så kan du stänga av popupen. Kom ihåg bara att du måste installera .Net Configuration innan Advanced Config kan fungera.. fanns beskriving och länkar några sidor bakåt.
Postad 26 oktober 2008 - 21:34
Postad 26 oktober 2008 - 22:06
Kan man välja Coreplayer som default mediaspelare?
Det sätt jag hittat är att ändra filassociationerna som man gör på data burken hemma.
Starta Core Player
Tools
Preferences-> select page
File Associations
och ändra som du vill.
Postad 26 oktober 2008 - 22:29
Redigerat av King Cobra, 26 oktober 2008 - 22:30.
Postad 26 oktober 2008 - 22:37
Jag skulle uppskatta om någon skulle vilja testa att prenumerera på en RSS-feed för att se om det är fler än jag som inte kan läsa hela inläggen.
Jag har testat att prenumerera på några av SVTs nyhets RSS och det funkar fint för mig. Inga felmeddelanden och jag verkar kunna läsa hela inläggen.
Testa t.ex
svt.se/rss/nyheter/lop/
//joel
Postad 26 oktober 2008 - 22:43
TACK! Vågar man bocka i alla?
well.. jag vågade, så om du gör det är vi iallafall två

Postad 26 oktober 2008 - 22:51
Det där Nodata programmet... hur funkar det igentligen?
Är det så att om man väljer disable på alla så funkar det bara om man själv väljer att t.ex surfa?
Att jag inte själv behöver välja enable för att kunna surfa alltså :-)
Hoppas ni förstår min fråga :-)
/Melone
Postad 26 oktober 2008 - 23:29
Jag har fixat Wake on Lan nu på min dator så jag kan väcka den via mobilen om jag inte är hemma.

http://www.rshut.com...ucts/wol/mobile
Så om jag glömt att sätta igång den och behöver nått från den.. FTP, remote desktop eller så... Då kan jag nu sätta igång den via mobilen. Hoho..
Inget speciellt för just X1:an.. men mitt behov av att komma åt mina filer har ökat lite så det var dags att kolla upp hur man gjorde.
//Joel
Postad 26 oktober 2008 - 23:41
Tjenixen igen :-)
Det där Nodata programmet... hur funkar det igentligen?
Är det så att om man väljer disable på alla så funkar det bara om man själv väljer att t.ex surfa?
Att jag inte själv behöver välja enable för att kunna surfa alltså :-)
Hoppas ni förstår min fråga :-)
/Melone
Väljer du disable så kopplar den inte själv upp sig till nätet.. du kan inte heller koppla upp dig. Du måste enabla den för att kunna surfa.
För att slippa onödiga kostnade för att den kopplar upp sig själv!
Postad 26 oktober 2008 - 23:53
Om du installerar Advanced Config så kan du stänga av popupen. Kom ihåg bara att du måste installera .Net Configuration innan Advanced Config kan fungera.. fanns beskriving och länkar några sidor bakåt.
tack fungerade utmärkt!
Postad 27 oktober 2008 - 00:06
Tänkte tipsa om ett program om man vill spela in längre ljudklipp med luren
En annan mp3 spelare http://www.pocketmin...pocketmusic.htm
Kanske ska tipsa om dessa i windows mobile tråden åxo.. om dom inte redan finns där
Mer tips.. ljudinställningar!
Redigerat av Majorglenn, 27 oktober 2008 - 00:11.
Postad 27 oktober 2008 - 01:06
Hittar inte var det hamnade. Det installerades och jag startade om telefonen och har letat i inställningar/system som det står på sidan.. och även på andra ställen.. program o.s.v.. Inget nytt program för att tweeka ljudet.

Ideér?
/joel
Postad 27 oktober 2008 - 01:54
Jag har testat att prenumerera på några av SVTs nyhets RSS och det funkar fint för mig. Inga felmeddelanden och jag verkar kunna läsa hela inläggen.
Testa t.ex
svt.se/rss/nyheter/lop/
//joel
Tack för svaret Joel. SVT-länken ovan innehåller så vitt jag kan se även från en annan RSS-läsare enbart korta inlägg så där ser jag hela.
Om du har tid får du gärna prova till exempel:
http://www.goddamnit...nkey/?feed=rss2
Postad 27 oktober 2008 - 02:43

Er det mulig å få velge egen mp3 som alarmsignal? Synes ikke de som ligger inne er noe spesielt bra å våkne opp til, hehe. (samt de ringer alt for kort).
Så lurte jeg på noe på "kontakter". Hver gang jeg får et sms står det at det er fra f.eks Morten (1). Vil ikke ha dette (1)-tallet hele tiden. Tror den bruker kontaktene som er lagret på simkortet og ikke på telefonminnet, men hvordan velger jeg at den kun skal bruke telefonkontaktene?
Bekriv gjerne detaljert, er ny på WM-telefoner, hehe.
Takk for svar
Postad 27 oktober 2008 - 06:27
Tror det är - Inställningar - Telefon, fliken tidszoner.
"Ändra tidzon och klockslag automatiskt"..
Postad 27 oktober 2008 - 07:28
Ang prat om tid, vinter eller sommar.
Min telefon ändrade till vintertid automatiskt fastän jag inte har denna inställning ibockad, så det är nog något annat som sköter det hela.
//JaneDoe som älskar

Postad 27 oktober 2008 - 08:13
Ang prat om tid, vinter eller sommar.
Åker till Irland om en vecka och om den inställningen betyder det jag hoppas så känner telefonen av var i världen den är någonstans och ändrar klockan beroende på vilken tidszon man befinner sig i.....
Postad 27 oktober 2008 - 08:16
Hej, nordmann her med 2 frågor om sin Xperia
![]()
Er det mulig å få velge egen mp3 som alarmsignal? Synes ikke de som ligger inne er noe spesielt bra å våkne opp til, hehe. (samt de ringer alt for kort).
Så lurte jeg på noe på "kontakter". Hver gang jeg får et sms står det at det er fra f.eks Morten (1). Vil ikke ha dette (1)-tallet hele tiden. Tror den bruker kontaktene som er lagret på simkortet og ikke på telefonminnet, men hvordan velger jeg at den kun skal bruke telefonkontaktene?
Bekriv gjerne detaljert, er ny på WM-telefoner, hehe.
Takk for svar
Det går utmärkt att använda en mp3 som ringsignal. Antingen kopierar du in filen till Windows\Rings eller så bara bläddrar du fram till filen. Håller pennan intryckt en stund tills du får fram en meny. Där väljer du : Ange som ringsignal.. fast på norska

Känner inte igen (1)-problemet. Men så har jag inga kontakter på simkortet heller.

Postad 27 oktober 2008 - 09:15
Någon mer som har haft problem med kameran på X1?
Notera, detta handlar alltså inte om att ta en bild i direkt motljus utan enbart inomhus men att det råkar vara ljust ute...
Postad 27 oktober 2008 - 09:21
Vet att detta inte är någon musikmobil, men för 6k bör man fan ha den funktionen ändå..
Postad 27 oktober 2008 - 09:34
Redigerat av Tomas L, 27 oktober 2008 - 09:34.
Postad 27 oktober 2008 - 09:34
Funderar på att köpa en X1:a men har inte hunnit titta så mycket på den än. För några år sedan använde jag ipaq och hade några program som jag ansåg var väldigt bra. Jag la ner ganska mycket tid på att hitta bra program till den men det var ju ett tag sedan. Vet inte om det finns bättre funktioner från start i X1:an men lägger in länkar till de programmen så får ni avgöra om dom är något att ha. Vissa kostar en slant men finns säkert som testversion så ni kan bilda er en egen uppfattning.

- Pocket Informant: Väldigt bra ersättare till den inbyggda PIM (kalender, kontakter, anteckningar, to do)
http://www.pocketinf...pocketinformant
- Total commander: utforskare som klarar det mesta
http://www.ghisler.com/smartphone.htm
- cLaunch: Gör det möjligt att placera fler ikoner på windows startskärm och organicera i flikar.
http://www.pocketpcf...ex.php?soft=808
- WisBar Advance: Specialanpassa hela windows startskärm med utseende, funktioner och genvägar.
http://www.lakeridgesoftware.com/
- Pocket Kartex (gratis): Titta på Lantmäteriets kartor i telefonen. GPS-stöd. Programmet är gratis men kartorna kostar en liten slant men kan beställas från lantmäteriets hemsida där man kan klippa ut precis den bilden man vill ha.
http://www.djuvfeldt...ds.php?cat_id=3
- Gratis navigering. Liknar Wayfinder men är gratis. Hade båda i min P1:a men föredrar Nav4all pga bättre funktioner. Dock är det väldigt gamla POI´s.
http://www.nav4all.c...m/swe/index.php
Kommentera gärna om tipsen fungerar bra tillsammans med X1.
Postad 27 oktober 2008 - 09:37
Haft telefonen sen lanseringen, men har inte hunnit leka så mycket med kameran (med tanke på att jag även har en C905). Skulle ta lite kort på kontoret idag och märkte direkt av något underligt. Idag är i Stockholm är de soligt och fint ute och kameran kunde inte alls hanter ljuset som kom in genom de fönster vi har, även om jag sitter långt ifrån (20-30 meter).
Någon mer som har haft problem med kameran på X1?
Notera, detta handlar alltså inte om att ta en bild i direkt motljus utan enbart inomhus men att det råkar vara ljust ute...
Jag är otroligt besviken på kameran. Tycker den är usel på norlmalt inne ljus och jag får extrema fördröjningar från att jag klickat för att ta bilden till att den verkligen tar. Oftast så fryses bilden ungf. då jag trycker men det som sen tas är en sekunden eller mer efteråt. Har tagit ett flertal bilder då kameran först tar bilden när jag redan har vinklat ner kameran och tror att jag var klar. Väldigt många bilder får en extrem rörelseoskärpa.
Jag ska jämföra lite men en diamond här på jobbet.
/Miki
Postad 27 oktober 2008 - 10:17
Hoppas att SE fixar detta fenomen med en uppdatering, för den är inget man ens vill visa kompisarna och skryta med.
Efter att ha pillat på luren sedan den 10 oktober så kan jag säga att det finns en del ris och ros att ge den.
Riset handlar mycket om SE:s pollicy angånde ljudtopparna på volymen. De kapar topparna med flit då de vill spara på hörseln på folk. Men det de inte tänkte på är de som redan har en nedsatt hörsel, ska inte de få lyssna på sin musik?
Förvisso så kan man häva denna blockering genom att gå in i mobilens os och plocka bort denna flaggning.
Men då riskerar man att äventyra mobilen beskaffenhet.
Men det är trist att de gör så rent generellt överlag på alla sin mobiler.
I örvrigt så kan man trimma denna mobil efter ens eget tycke och behov. (Föutom Ljudnivån)
Visst det finns mycket att fixa till med alla dess buggar o d, men den har en enormt stor potensial.
Samt att det finns en hel uppsjö av program som man kan utnyttja för att få till den rätta känslan och gränsnitt.
Postad 27 oktober 2008 - 10:20
Jeg har mac og itunes og selv om jeg drar albumcoveret manuelt over på mp3'en og ikke ber itunes hente dem automatisk så kommer dem ikke opp når jeg skal spille musikk.
Noen som har noe tips til oss mac-brukere til hvordan vi også kan få album art opp? hehe
Postad 27 oktober 2008 - 10:31
Postad 27 oktober 2008 - 10:43
Det går utmärkt att använda en mp3 som ringsignal. Antingen kopierar du in filen till Windows\Rings eller så bara bläddrar du fram till filen. Håller pennan intryckt en stund tills du får fram en meny. Där väljer du : Ange som ringsignal.. fast på norska
![]()
Känner inte igen (1)-problemet. Men så har jag inga kontakter på simkortet heller.
Tak kfor svar, men mente ikke som ringsignal, men som alarmsignal. Altså vekkeklokkesignal. ringsignalen har jeg fått til, hehe
Postad 27 oktober 2008 - 10:47
Prova med att avinstallera Device Center och installera om den igen.Men suck! Nu har min synkning med min vista data dött! Vilket gjorde att jag testade att ta bort enehetn från center för windows mobile enheter.. nästa gång jag startade och skulle synka så tog den bort alla kontakter och kalenderanteckningar från mobilen!! Och den vägrar synka nu.. kan man lägga in det manuellt på nåt sätt?!?! Eller köra via Wifi på nåt sätt???
Du kan också testa med att ansluta telefonen via en annan usb-port.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar