* Officiell Tråd - Nokia N8 *
9135 svar till detta ämne
Postad 18 November 2010 - 10:56
bag
-
bag
-
Forumräv
-
-
775 inlägg
Tackar! Kolla från 8:17 och framåt, där syns det tydligt att den inte kan hantera framljusen på bilarna. Ljusen är gigantiska, kritvita och lyser genom stolparna!!? Har aldrig sett nåt liknande.. Det är som överexponerat, med jätteskarpa gränser. Skulle man göra stilbilder av det skulle det se ut som om nån gått lös med hålslagarn!
jo jag har sett det där, och visst det är inte snyggt men jag är imponerad över hur bra den lyckas i övrigt. jag är nog faktiskt mer imponerad över video än stillbild. redigeringsprogrammet var rätt bra också, även om jag trodde att övergångarna skulle bli bättre. det var iochförsig första gången jag använde det så det kanske går att få till.
Redigerat av bag, 18 November 2010 - 10:58.
Postad 18 November 2010 - 12:27
big_swede70
-
big_swede70
-
Forumräv
-
-
913 inlägg
Nu finns N8 att köpa i Tele2 webbutik oxå, dock bara i mörkgrå..
Väntar in tills de får orange eller blå sen får man nog slå till. Såg priset utan bindning va ca 4500kr men om man binder upp sitt abb så sjunker priset några hundra kronor..
Ska bli intressant se om de löst sina konfigureringsproblem med Nokia Messaging och Tele2-simkort nu då!!
Postad 18 November 2010 - 15:20
Serenity
-
Serenity
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Ska bli intressant se om de löst sina konfigureringsproblem med Nokia Messaging och Tele2-simkort nu då!!
För länge sen!
Postad 18 November 2010 - 15:37
SL2
-
SL2
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
jo jag har sett det där, och visst det är inte snyggt men jag är imponerad över hur bra den lyckas i övrigt.
Det var inte meningen att låta negativ, jag blev bara så förvånad! Nu finns N8 att köpa i Tele2 webbutik oxå, dock bara i mörkgrå.. Väntar in tills de får orange eller blå sen får man nog slå till. Såg priset utan bindning va ca 4500kr men om man binder upp sitt abb så sjunker priset några hundra kronor..
Det sjunker verkligen minimalt, de flesta andra sidor som säljer med Tele2 är billigare. Får man en låst telefon från Tele2.se?
Postad 18 November 2010 - 15:40
bag
-
bag
-
Forumräv
-
-
775 inlägg
jo visst ser det skumt ut. jag blev lite förvånad först också...
Postad 18 November 2010 - 16:28
big_swede70
-
big_swede70
-
Forumräv
-
-
913 inlägg
Det var inte meningen att låta negativ, jag blev bara så förvånad!
Det sjunker verkligen minimalt, de flesta andra sidor som säljer med Tele2 är billigare. Får man en låst telefon från Tele2.se?
Tele2 låser inte själva mobilen som tre å Telia kan göra. Har köpt ett antal mobiler från Tele2 å de funkar med olika operatörer.
Postad 18 November 2010 - 16:44
Jonrad89
-
Jonrad89
-
Användare
-
-
114 inlägg
Japp finns under Inställningar -> Progr.hanterare -> Installerat -> hyperX modification Så borde inte vara något problem Något register det troligast ändrar då jag inte har någon ny/extra inställning i kameran och omstart krävs..
Kör med 97an nu. Fick dock signa genom hemsidan man skulle regga sig på, programmet fick jag inte till hur jag än gjorde. Fan blev ju rätt fin skillnad på bilderna  Det lilla som jag har testat. Dock säger den att jag bara kan filma HD 30fps i ca 9-10 minuter
Postad 18 November 2010 - 16:55
puts
-
puts
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Kan snäll mer insatt person hjälpa gubbe 51.
Har en mail hos Spray,ringer med Telesnor.Hur får man N8 till att sköta det?
Postad 18 November 2010 - 19:02
big_swede70
-
big_swede70
-
Forumräv
-
-
913 inlägg
Edit dubbelpost
Redigerat av big_swede70, 18 November 2010 - 19:05.
Postad 18 November 2010 - 19:23
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
En annan sak jag saknar från 5800 är skärmlås vid inkommande samtal. Typ en slider eller något så att man inte råkar avvisa ett samtal när man plockar upp luren ur fickan. Kanske finns någon app som fixar det eller så får man hoppas att det kommer i en senare mjukvaruuppdatering.
Apropå skärmlås så är tydligen FingerPrint Scanner den app som vi laddar ner mest på OVI store här i Sverige. Ni kan få hela svenska listan: 1. FingerPrint Lite http://store.ovi.com/content/473582. Spotify http://store.ovi.com/content/317033. Tv.nu http://store.ovi.com/content/548424. nUnLock http://store.ovi.com/content/247165. Opera Mobile Browser http://store.ovi.com/content/209756. Horn Attack Lite http://store.ovi.com/content/209757. Screen Crack Prank http://store.ovi.com/content/606238. FindMe http://store.ovi.com/content/23589. Skype http://store.ovi.com/content/2092410. Aftonbladet http://store.ovi.com/content/34079Hittade listan på http://www.facebook.com/nokiasverige
Redigerat av Unregistered31511, 18 November 2010 - 19:54.
Postad 18 November 2010 - 19:48
SL2
-
SL2
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Apropå skärmlås så är tydligen FingerPrint Scanner den app som vi laddar ner mest på OVI store här i Sverige.
Den verkar ju helt bogus. The phone will be unlocked not depend on whose finger it is, but on how many beeps or vibrations since your finger touch the screen ;-)
Vad menar de? Jag fattar att det inte handlar om fingeravtryck, utan snarare om slump? Fattar ingenting, men det låter ju sjukt irriterande om man verkligen vill låsa upp mobilen.
Postad 18 November 2010 - 21:03
carlhenrik82
-
carlhenrik82
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Den verkar ju helt bogus. Vad menar de? Jag fattar att det inte handlar om fingeravtryck, utan snarare om slump? Fattar ingenting, men det låter ju sjukt irriterande om man verkligen vill låsa upp mobilen. 
Har för mig jag läst om den appen, man ställer in en tid i sekunder, så tycker du ner i rätt antal sekunder låser den upp. Inget märkvärdigt:)
Postad 18 November 2010 - 22:11
Mitch33
-
Mitch33
-
Rookie
-
8 inlägg
Nu är Nokia N8a blue inlaggd i färgmenyn på nokia shop, så förhoppningsvis kommer den in snart där: http://shop.nokia.se...000357_30000361
Postad 19 November 2010 - 08:08
big_swede70
-
big_swede70
-
Forumräv
-
-
913 inlägg
N8 problem med batteriVa e nu detta?
Redigerat av big_swede70, 19 November 2010 - 09:19.
Postad 19 November 2010 - 08:19
Dunbar
-
Dunbar
-
Lärjunge
-
-
474 inlägg
Kan snäll mer insatt person hjälpa gubbe 51. Har en mail hos Spray,ringer med Telesnor.Hur får man N8 till att sköta det?
Jag misslyckades med att installera min Spraymail på N8:an (fick något slags felmeddelande). Gmail däremot gick på några sekunder. Ingen aning om varför.
Postad 19 November 2010 - 09:22
Unregistered4a93fc07
-
Unregistered4a93fc07
-
Amatör
-
-
56 inlägg
För er som har missat att tidningen Mobil har testat N8:an så finns testet att läsa här: http://www.mobil.se/...t-1.378014.html
Postad 19 November 2010 - 11:38
vongen
-
vongen
-
Användare
-
-
115 inlägg
N8 problem med batteri Va e nu detta?
Troligtvis det min första lur drabbades av. Slutade med att den inte ens gick att ladda eller starta.
Postad 19 November 2010 - 11:59
SvenSven
-
SvenSven
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Nu kommer det inge ljud då jag kopplar ihop telefon med tvn. Det slutade fungera från dag till dag, ena dagen funkade allt fint, nästa dag fungerade inte ljudet överhuvudtaget. Det fungerar inte heller om jag testar spel eller andra program som ska ge ifrån sig ljud. Telefonen började bugga lite allmänt i samband med detta och har nu formaterat om den. Ljudet funkar dock fortfarande.
Förslag?
Postad 19 November 2010 - 13:29
roggeber
-
roggeber
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
När jag går in på Ovi och telefonen har ställt in sig så kommer det upp att installationen av supportprogramvara misslyckats, någon som vet varför?
Postad 19 November 2010 - 14:25
kingbuzz
-
kingbuzz
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
det är fel på din ovi suite installation. kör pc suite cleaner och installera om ovi suite därefter
Postad 19 November 2010 - 15:30
Dunbar
-
Dunbar
-
Lärjunge
-
-
474 inlägg
Jag tycker att både SVT Play och YouTube är lite halvrisiga på N8:an (hackigt, dålig upplösning), åtminstone jämfört med den där andra telefonen som börjar på i...
Har det att göra med att det inte finns några dedikerade appar till N8:an, att vi får nöja oss med en genväg till mobilsidan? För SÅ mycket sämre är ju inte N8:ans skärm. Utrymme för förbättring?
Postad 19 November 2010 - 17:15
Unregistered0e530dee
-
Unregistered0e530dee
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Tja.
Har ett ******** problem med min N8
Kan inte surfa genom wlan el tex ladda ner från ovi store
Står bara att "anslut. misslyckades".
Men jag är uppkopplad mot mitt wlan
Wlan är prioritet 1 i kopplingpunkter.
Tele 2 prioritet 2
Dataanväning i hemnätverk har jag endast wlan.
Då jag ändrar till "automatisk" eller "fråga alltid" så funkar både webläsaren o ovi men via 3G och det vill jag inte
Någon som har nån lösning..?
/andreas
Postad 19 November 2010 - 17:44
hemtman
-
hemtman
-
Användare
-
-
105 inlägg
Tja.
Har ett ******** problem med min N8 Kan inte surfa genom wlan el tex ladda ner från ovi store
Står bara att "anslut. misslyckades". Men jag är uppkopplad mot mitt wlan
Wlan är prioritet 1 i kopplingpunkter. Tele 2 prioritet 2
Dataanväning i hemnätverk har jag endast wlan. Då jag ändrar till "automatisk" eller "fråga alltid" så funkar både webläsaren o ovi men via 3G och det vill jag inte
Någon som har nån lösning..?
/andreas
Internet val inställningar allmänna kopplingspunkt---Välj Fråga vid behov
Postad 19 November 2010 - 18:18
Unregistered0e530dee
-
Unregistered0e530dee
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hittade de precis innan du svarade, men tack ändå. Konstigt att jag inte hade tittat under de inställningarna tidigare. Och jag som precis har bytt upp mig från en annan symbian mobil hehe
Och ett tips
Mediamarkt i Jönköping säljer N8:an för 3790:-
Igår torsdag hade de svart och silver på lager
/Mvh andreas
Postad 19 November 2010 - 20:15
BigR
-
BigR
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Jag tycker att både SVT Play och YouTube är lite halvrisiga på N8:an (hackigt, dålig upplösning), åtminstone jämfört med den där andra telefonen som börjar på i...
Har det att göra med att det inte finns några dedikerade appar till N8:an, att vi får nöja oss med en genväg till mobilsidan? För SÅ mycket sämre är ju inte N8:ans skärm. Utrymme för förbättring?
Ja, Youtube är vassare på min X10. Jag tycker inte det är hackigare på N8, men man skulle ju vilja kunna välja mellan olika upplösningar. Skulle sittafint med en liknande App som den till Android 2.x.
Postad 19 November 2010 - 20:26
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
SVT Play app: http://store.ovi.com...ea=applicationsÄr alltså bara en länk?
Redigerat av Unregistered31511, 19 November 2010 - 20:31.
Postad 19 November 2010 - 21:05
Dunbar
-
Dunbar
-
Lärjunge
-
-
474 inlägg
SVT Play app: http://store.ovi.com...ea=applications
Är alltså bara en länk?
Yes, klicka på din egen länk och sedan på "recensioner".
Postad 19 November 2010 - 23:32
Mitch33
-
Mitch33
-
Rookie
-
8 inlägg
Då har man äntligen beställt Nokia n8 blue från Nokia shop, hoppas på att man inte får något defekt exemplar.
Sitter nu och funderar på att köpa Micro SD minneskort. Tänkte fråga om det är någon som har testat att köra de olika classerna på minnena och märkt någon skillnad, hittar bara class 2 32gb, kanske räcker med 16gb.
Redigerat av Mitch33, 19 November 2010 - 23:49.
Postad 19 November 2010 - 23:59
trixeo
-
trixeo
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Då har man äntligen beställt Nokia n8 blue från Nokia shop, hoppas på att man inte får något defekt exemplar.
Sitter nu och funderar på att köpa Micro SD minneskort. Tänkte fråga om det är någon som har testat att köra de olika classerna på minnena och märkt någon skillnad, hittar bara class 2 på 16 och 32gb.
Minst klass 4 rekommenderar jag. Detta är i nästan samma klass som det inbyggda. Benchmark med HD Tune Pro 4.01 i MB/s N8 inbyggda 16GB: read: min 12, max 12.9, average 12.7, access time: 1.4 ms write: min 2.9, max 6.7, average 4.8, access time 1.4 ms Kingston SD Micro 16GB Class 4: read: min 10.5, max 12.7, average 12.5, access time 1.4 ms write: min 3.3, max 5.8, average 4.6, access time 1.4 ms http://www.dagspris....=p:3482104;l:sv
Postad 20 November 2010 - 05:18
clopzy
-
clopzy
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag har haft min N8 i ett par veckor nu och är i det stora hela nöjd med telefonen. Den stora nackdelen är inte Symbian som verkar kompetent. Jag tar hellre lite extra klick och tryck här och där bara funktionerna går att utföra på något sätt. Problemet är istället de inbyggda programmen som inte är några höjdare. De har allihop sina nackdelar och inatt har jag tittat lite extra på fotovisningsprogrammet och skärmen.
Kameran är som bekant på 12 megapixlar men det är i 4:3 format (4000*3000 pixlar). För att anpassa kameran efter 16:9 format så får man gå ned på 9 megapixlar och får då upplösningen 4000*2248. Inga problem. Men, nackdel nummer 1: I bildvisningsprogrammet kan man inte zooma hur mycket man vill. Om bilden är 4000*2248 så kan man inte zooma in den mer än till 58%. Jag skulle vilja zooma åtminstone pixel till pixel (100%) men en delyta av bilden på 640*360 täcker inte mer än 370*208 pixels på skärmen med max zoom. Dessutom med klart sämre bildkvalitet än bilden egenligen har.
Nackdel 2: När HDMI kabeln är i telefonen så kan man inte zooma alls.Dåligt Nokia!
Jag har även tittat på hur skärmen visar bilderna och skapade därför en gradient toning från svart till vitt. Jag lade till en röd ram innuti och gjorde bilden 640*360 pixels, samma som skärmens upplösning.
gradient640_360.png 6.39K
0 Antal nerladdningar
Sen använde jag programmet ScreenSnap (gratis på OVI-store) för att se hur denna bild visas på skärmen i tre olika lägen:
1. Med det inbygga fotovisningsprogrammet.
2. Med Nokias experimentiella fotovisningsprogram Nokia Photo Browser.
3. Att ha bilden som bakgrundsbild på en startskärm.
Man skulle kunna tro att bilden i alla lägen visas exakt som den är men så är sannerligen inte fallet. Kolla på nedanstående bild där jag zoomat upp alla screenshotsen till 16x storleken för titta lite noggrannare på pixlarna. Jag har zoomat in det övre högra hörnet på den röda ramen. Inte alls samma kvalitét som originalet och det är en vanlig 24 bitars bmp så det är inga komprimeringsproblem.
nokia_n8_screen_samples.png 47.25K
0 Antal nerladdningar
Det inbyggda fotovisningsprogrammet nere till vänster har stora problem med skuggeffekter och sprider ut en del extrapixlar här och där. Det experimentiella programmet från Nokia har lite mindre skuggproblem men visar den röda ramen alldeles för mörkt. När bilden visas som bakgrundsbild på en startskärm så visas den bättre än med fotoprogrammen men tittar man noggrannare så har telefonen här problem med toningen från svart till vitt.
Hoppas Nokia bättrar på bildvisningsprogrammet i nästa uppdatering av telefonen. Fast jag hittat en massa brister i programmen sdå ger jag ändå N8:an 9 av 10 i betyg.
(Edit, jag märker att Firefox inte visar bilderna exakt som de är. MSIE och Windows bildvisningsprogram visar dem korrekt.)
Redigerat av clopzy, 20 November 2010 - 05:29.
Postad 20 November 2010 - 14:23
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Kan snäll mer insatt person hjälpa gubbe 51. Har en mail hos Spray,ringer med Telesnor.Hur får man N8 till att sköta det?
Citat. "Spray, Home och Passagen har ganska lite att erbjuda för den avancerade mejlaren. Visst, du kan skicka och ta emot mejl på 25 megabyte, viket är bättre än Hotmail, men utrymmet är bara 5 gigabyte. Gränssnittet är funktionellt, men tråkigt och gammalmodigt. Den största missen är dock att du som gratisanvändare inte kan använda Pop3/Imap för att läsa dina Spray-mejl i exempelvis Outlook eller mobilen." Källa: <a href="http://www.idg.se/2.1085/1.347145/5-gratis...a-far-godkant/2" target="_blank">http://www.idg.se/2.1085/1.347145/5-gratis...a-far-godkant/2</a> Fast det där stämmer i alla fall inte på Spray då jag själv använder gratisversionen i Outlook.
Redigerat av Unregistered31511, 20 November 2010 - 14:43.
Postad 20 November 2010 - 16:27
Serenity
-
Serenity
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Jag skulle avråda folk från att använda Grid för tillfället då den äter en otrolig mängd minne. Installera lite program för att fylla de 3 skärmarna och den äter helt plötsligt ca 70 MB minne!
...Eller så vägrar den starta.
Postad 20 November 2010 - 17:54
trubbaduren
-
trubbaduren
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hej  har nu haft min n8 i typ en månad och jag gillar den skarpt! men det finns ju alltid plats för förbättringar..
saker som stör mig
anslutningshanteraren är ju helt uppåner hur knepigt som helst att få det å funka schysst med alla program.
halv taskigt med appar men det kommer väl med tiden..
att telefonen komprimerar sönder bilderna man tagit
lite jobbigt att högtalaren sitter på baksidan, ligger luren i soffan så hör man knappt att det ringer
sen brukar jag alltid komma åt med kinden på skärmen å avsluta samtal har det hänt nån annan?
OVi butik suger blir "serverfel" å "nätverksfel" så fort man vill köpa en app och ibland även när man loggar in,
ringde suporten å dom skulle höra av sig dagen efter har fortfarande inte hört nått.. men det är ju inte telefonens fel:P
Nån mer än jag som har problem med opra min och opra mobile? har ställt in att programet endast ska använda mitt wlan å det funkar ju tills det att jag ska kolla på en filmm på youtube då kopplar den automatiskt över till tele2:(
vet inte om det finns inställningar jag har missat?
Sen med den inbyggda youtube appen (länken) så spelar videon bara upp 13 sec å sen tappar den allt å laddar om sidan igen:(
i övrigt så tycker jag den är kanon! hoppas att uppdateringen till angry birds kommer snart, dom med iphone har ju typ 4 världar till:(
Postad 20 November 2010 - 18:22
Unregistered190ec6b1
-
Unregistered190ec6b1
-
Användare
-
-
136 inlägg
Ang N8,har en Logitech mini tastatur som jeg prøver å funke på min N8 ,men får bare beskje om å legge inn passord,noe jeg ikke har,noen som kan hjelpe!!??
Postad 20 November 2010 - 18:27
Serenity
-
Serenity
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
att telefonen komprimerar sönder bilderna man tagit
Absolut inte? Såvida jag har sett så håller komprimeringen som är standard väldigt bra till skillnad mot de utan komprimering, eller med väldigt lite komprimering, med hjälp av kamerahacket. lite jobbigt att högtalaren sitter på baksidan, ligger luren i soffan så hör man knappt att det ringer
Lägg telefonen upp-och-ner. sen brukar jag alltid komma åt med kinden på skärmen å avsluta samtal har det hänt nån annan?
Du kan låsa skärmen efter du påbörjat samtalet (endast testat med högtalare dock, men jag tror inte det skall vara någon skillnad).
Postad 20 November 2010 - 18:27
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Finns det något bra alternativ på en app till Pixelpipe för att posta bilder och text till blogger (blogspot.com)?
Pixelpipe använder en lösning där allt material hostas på deras egna servrar och sedan bara länkas in till blogger. Detta innebär förutom redigeringsbegränsningar och att man får sitt material utspritt på flera siter också säkerhetsproblem eftersom vissa brandväggar är konfigurerade att varna eller blockera inbäddat material som hostas på andra domäner.
Man kan ju iofs maila, men då har man mailens begränsningar. Jag vill helst ha en app som man kommer åt från sänd-menyn i fotovisningsprogrammet.
Pixelpipe 1.3 ska komma snart, fast det hjälper ju inte dig tydligen:
Redigerat av Unregistered31511, 20 November 2010 - 18:42.
Postad 20 November 2010 - 18:29
Kemi
-
Kemi
-
Lärjunge
-
-
310 inlägg
Ang N8,har en Logitech mini tastatur som jeg prøver å funke på min N8 ,men får bare beskje om å legge inn passord,noe jeg ikke har,noen som kan hjelpe!!??
Prova 12345 annars får du kolla manualen till tillbehöret.
Postad 20 November 2010 - 18:34
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Prova 12345 annars får du kolla manualen till tillbehöret.
0000 ska det väl vara
Postad 20 November 2010 - 18:37
Kemi
-
Kemi
-
Lärjunge
-
-
310 inlägg
0000 ska det väl vara
Så kanske det var ja, har inte pairat något på länge
Postad 20 November 2010 - 18:53
Unregistered190ec6b1
-
Unregistered190ec6b1
-
Användare
-
-
136 inlägg
0000 ska det väl vara
0000 eller 12345 funker ikke i det hele tatt og jeg har gått igjenom manualen på Logitech mini mang en gang uten å finne noe som helst passord,merkelig....
Postad 20 November 2010 - 20:10
daniel.l
-
daniel.l
-
Forumräv
-
-
558 inlägg
0000 eller 12345 funker ikke i det hele tatt og jeg har gått igjenom manualen på Logitech mini mang en gang uten å finne noe som helst passord,merkelig....
Det är inte "00000" då? Istället för "0000"? En extra 0:a.
Postad 20 November 2010 - 20:28
Unregisteredb536f7a3
-
Unregisteredb536f7a3
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Det är inte "00000" då? Istället för "0000"? En extra 0:a.
1234 tror jag ska fungera
Postad 20 November 2010 - 20:30
Unregistered190ec6b1
-
Unregistered190ec6b1
-
Användare
-
-
136 inlägg
[quote name='daniel.l' date='Nov 20 2010, 20:10 ' post='3093993'] Det är inte "00000" då? Istället för "0000"? En extra 0:a. [/quot Nope ikke det heller ikke 99999
Postad 20 November 2010 - 20:50
daniel.l
-
daniel.l
-
Forumräv
-
-
558 inlägg
1234 tror jag ska fungera
1234 kan fungera! Annars brukar säkerhetskoder även vara sexsiffriga!? 000000, 123456 elller 999999 då?
Postad 20 November 2010 - 23:29
Unregistered190ec6b1
-
Unregistered190ec6b1
-
Användare
-
-
136 inlägg
1234 kan fungera! Annars brukar säkerhetskoder även vara sexsiffriga!? 000000, 123456 elller 999999 då?
Sorry har prøvd det meste nå  (
Postad 20 November 2010 - 23:32
daniel.l
-
daniel.l
-
Forumräv
-
-
558 inlägg
Sorry har prøvd det meste nå (
Kontakta Logitech!
Postad 21 November 2010 - 02:11
trubbaduren
-
trubbaduren
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Absolut inte? Såvida jag har sett så håller komprimeringen som är standard väldigt bra till skillnad mot de utan komprimering, eller med väldigt lite komprimering, med hjälp av kamerahacket.
Lägg telefonen upp-och-ner.
Du kan låsa skärmen efter du påbörjat samtalet (endast testat med högtalare dock, men jag tror inte det skall vara någon skillnad).
Okej har inte provat kamrahacket ännu men ska väl göra men när jag tar upp bilderna på datorn så tycker jag att kvalitén är sådär för att vara 12 mp. Klart bästa av mobiler jag testat men inte riktigt så bra som jag skulle vilja. a klart det går att låsa skärmen men det är fortfarande störigt
Postad 21 November 2010 - 02:25
shamrock
-
shamrock
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Jessecd!
Har du provat den 5 siffriga koden ovanför batteriet på Logitech (ska börja med 000) eller om din mobil ger ett "kodförslag" så slå in den på logitech`n och avsluta med enter (på Logitech).
//Shamrock
Postad 21 November 2010 - 02:49
Unregistered444d4ee2
-
Unregistered444d4ee2
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Jag har haft min N8 i ett par veckor nu och är i det stora hela nöjd med telefonen. Den stora nackdelen är inte Symbian som verkar kompetent. Jag tar hellre lite extra klick och tryck här och där bara funktionerna går att utföra på något sätt. Problemet är istället de inbyggda programmen som inte är några höjdare. De har allihop sina nackdelar och inatt har jag tittat lite extra på fotovisningsprogrammet och skärmen.
Kameran är som bekant på 12 megapixlar men det är i 4:3 format (4000*3000 pixlar). För att anpassa kameran efter 16:9 format så får man gå ned på 9 megapixlar och får då upplösningen 4000*2248. Inga problem. Men, nackdel nummer 1: I bildvisningsprogrammet kan man inte zooma hur mycket man vill. Om bilden är 4000*2248 så kan man inte zooma in den mer än till 58%. Jag skulle vilja zooma åtminstone pixel till pixel (100%) men en delyta av bilden på 640*360 täcker inte mer än 370*208 pixels på skärmen med max zoom. Dessutom med klart sämre bildkvalitet än bilden egenligen har.
Nackdel 2: När HDMI kabeln är i telefonen så kan man inte zooma alls.Dåligt Nokia!
Jag har även tittat på hur skärmen visar bilderna och skapade därför en gradient toning från svart till vitt. Jag lade till en röd ram innuti och gjorde bilden 640*360 pixels, samma som skärmens upplösning.
gradient640_360.png 6.39K
0 Antal nerladdningar
Sen använde jag programmet ScreenSnap (gratis på OVI-store) för att se hur denna bild visas på skärmen i tre olika lägen: 1. Med det inbygga fotovisningsprogrammet. 2. Med Nokias experimentiella fotovisningsprogram Nokia Photo Browser. 3. Att ha bilden som bakgrundsbild på en startskärm.
Man skulle kunna tro att bilden i alla lägen visas exakt som den är men så är sannerligen inte fallet. Kolla på nedanstående bild där jag zoomat upp alla screenshotsen till 16x storleken för titta lite noggrannare på pixlarna. Jag har zoomat in det övre högra hörnet på den röda ramen. Inte alls samma kvalitét som originalet och det är en vanlig 24 bitars bmp så det är inga komprimeringsproblem.
nokia_n8_screen_samples.png 47.25K
0 Antal nerladdningar
Det inbyggda fotovisningsprogrammet nere till vänster har stora problem med skuggeffekter och sprider ut en del extrapixlar här och där. Det experimentiella programmet från Nokia har lite mindre skuggproblem men visar den röda ramen alldeles för mörkt. När bilden visas som bakgrundsbild på en startskärm så visas den bättre än med fotoprogrammen men tittar man noggrannare så har telefonen här problem med toningen från svart till vitt.
Hoppas Nokia bättrar på bildvisningsprogrammet i nästa uppdatering av telefonen. Fast jag hittat en massa brister i programmen sdå ger jag ändå N8:an 9 av 10 i betyg.
(Edit, jag märker att Firefox inte visar bilderna exakt som de är. MSIE och Windows bildvisningsprogram visar dem korrekt.)
Intressant. Men du har nog fått bildvisningen tvärtom. Firefox är färghanterat. Inte MSIE. Windows bildvisningsprogram kan dock läsa icc efter du kalibrerat skärmen/lut på grafikkortet. Jag gjorde ett liknande test med testbilder som man använder för tex utskrifter av foton och färgmatchning. Och upplever inte det som en verklighetsanknutet problem då man inte pixelpeepar i samma utsträckning som en petig fotograf som skall skriva ut ett A3  Testade för övrigt med jpegfiler. Färgerna såg identiska ut i nokia photo viewer och den medföljande bildvisaren. sRGB's färgrymd då. Andra färgrymder är rätt meningslösa i telefonen.
Postad 21 November 2010 - 09:14
ILikeIke
-
ILikeIke
-
Användare
-
-
209 inlägg
Ok, nu har jag lekt med min N8a en hel dag (home alone, frugan på jobbet  )
Mina första intryck var:
Det jag gillar
Ett riktigt kvalitetsbygge, gillar det hårda glaset, alu-skalet med fina detaljer runt om knapparna. Knapparna i sig fungerar finfint, bra kalibrerade, varken mjuka eller hårda vad gäller tryckkänslighet, kameran med blixten är en fröjd att använda, det bara funkar utan lagg och bilderna blir bra, likaså med hdmin, visas direkt upp på min 42tummare. Ljudet i medföljande hörlurar är väldigt bra, gäller bara att trycka in kontakten ordentligt.
Är van Symbiananvändare så där var det inga problem. Tryckskärmen funkar som den ska men jag har precis upptäckt att jag har enorma tummar så det kommer ta tid innan jag kan smsa utan att sudda feltryckningar titt som tätt.
Datoranslutning var en stor överraskning, synkade musiken med WMP och det gick så himla fort att jag var tvungen att dubbelkolla i mobilen att musiken verkligen fanns där, Ovi Suite är Ovi Suite, funkar bra till backup och uppdateringar. Jämfört med min N95a får jag en känsla av att kommunikationen sker nu mellan två datorer och inte mellan en dator och en usb-pryl.
Det jag saknar
Grön- och rödlur-knapp, fysiska sådana alltså. Men det är en vanesak.
En lampa som på till exempel E72an, där har de verkligen lyckats.
Det som stör mig
Wlan känns lite hackigt (kan bero på min Netgear från 2007 eller nån inställning nånstans), ständiga avbrott och svt-play och webb-tv laggar alltför ofta medan allt funkar finfint via Halebops 3G och ibland ser man att det står 3.5G.
Enda sättet att se att man missat ett samtal eller fått en sms är via menyknappens belysning (den börjar blinka lite tokigt) eller att trycka på just menyknappen. Inte riktigt genomtänkt.
Lite väl små knappar på qwerty-sidan, borde gå att förstora dem och få skrivfältet lite mindre som konsekvens.
Man borde kunna ändra en ikons utseende om manhar bokmärke som genväg, så här ser alla likadana ut.
För övrigt,
har testat lite olika teman, gillar SPBBlack (tangentbordet blir då lite för ljus men allt annat blir svart) och Seasons by Gnokkia (färgglatt, ser helgalet ut)
Funderar på att köpa Handy Weather, hade det till min N95a, bästa väderprogrammet som finns tycker jag men det är 110kr så jag ska titta lite hur det ser ut på N8an innan jag slår till.
Det var allt från mig.  N8an får 9 av 10 möjliga av mig. Ser fram emot de kommande uppdateringarna. Läste att E7an kommer att få NFC stöd via en uppdatering, undrar om det finns en sån krets i N8an också, nån som vet?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|