En fundering om playfunktionen. Om man letar upp ett program så står det att det finns tillgängligt i tex 3 dagar till. Sen finns det ett val att spara programmet. Vad har sparaknappen för funktion? Har jag tillgång till programmet längre än dom tre dagarna då? Eller skapar man bara en genväg till programmet som försvinner sen när tiden gått ut?
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 30 juni 2016 - 13:27
En fundering om playfunktionen. Om man letar upp ett program så står det att det finns tillgängligt i tex 3 dagar till. Sen finns det ett val att spara programmet. Vad har sparaknappen för funktion? Har jag tillgång till programmet längre än dom tre dagarna då? Eller skapar man bara en genväg till programmet som försvinner sen när tiden gått ut?
Har för mig att programmen försvinner från "mina favoriter" (eller vad vad rubriken är) när tiden gått ut. Om man inte sparar en serie eller liknande, då ligger de senaste avsnitten kvar.
Vet inte om det alltid är så, men TV4 brukar ha kvar programmen en vecka och SVT 3-4 veckor.
Postad 30 juni 2016 - 14:44
När jag går in på play och viasat får jag upp ett surr ljud någon annan som får upp det?
Postad 30 juni 2016 - 17:01
Någon som vet om man måste handla en specifik digital-box från Telias hemsida eller kan man använda vilken som helst? Får spel på min box då den är såpass långsam. Om någon har tips på en box som är rapp som bara den tipsa gärna! Kontroll till boxen bryr jag mig inte om använder en Logitech produkt.
Samt finns det ingen box med inbyggt wifi så jag slipper sladden?
Redigerat av Ninotramp, 30 juni 2016 - 17:08.
Postad 30 juni 2016 - 19:17
Någon som vet om man måste handla en specifik digital-box från Telias hemsida eller kan man använda vilken som helst? Får spel på min box då den är såpass långsam. Om någon har tips på en box som är rapp som bara den tipsa gärna! Kontroll till boxen bryr jag mig inte om använder en Logitech produkt.
Vad jag vet måste du använda Telias boxar. Det finns en trådlös lösning på deras sida också:
http://www.telia.se/...v-box-tillbehor
Postad 30 juni 2016 - 22:26
Vad jag vet måste du använda Telias boxar. Det finns en trådlös lösning på deras sida också:
Man måste använda en tv box som är godkänd av Telia och det är endast boxar som säljs av Telia.
Dessto nyare boxen är desto snabbare är den kan man ju säga. Så jag skulle vänta tills det kommer en ny box och köpa den generellt isf.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 30 juni 2016 - 23:05
Så jag skulle vänta tills det kommer en ny box och köpa den generellt isf.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Finns det planerat att släppa en ny box inom rimlig framtid?
Postad 01 juli 2016 - 07:02
Någon som vet om man måste handla en specifik digital-box från Telias hemsida eller kan man använda vilken som helst?
Det är ingen "digital-box". Det är en IPTV-mottagare. Skillnaden är att DVB-boxar följer en standard. IPTV följer ingen generell standard. Därför har varje operatör sin egen box som endast kan användas i deras eget nät.
Postad 01 juli 2016 - 10:37
Det är ingen "digital-box". Det är en IPTV-mottagare. Skillnaden är att DVB-boxar följer en standard. IPTV följer ingen generell standard. Därför har varje operatör sin egen box som endast kan användas i deras eget nät.
Telia kallar det TV-box och den är digital, så det är väl inte helt fel att kalla den digital-box?
Postad 01 juli 2016 - 10:48
Telia kallar det TV-box och den är digital, så det är väl inte helt fel att kalla den digital-box?
Vanliga "digitalboxar" skulle heller inte kallas för detta. Istället skall dom heta tex, DVB-C-mottagare...
Postad 01 juli 2016 - 10:55
I så fall är även en dator en "digital-box". Hur som helst så är det inte någon benämning som används för TV-mottagare.
Postad 01 juli 2016 - 11:09
I så fall är även en dator en "digital-box". Hur som helst så är det inte någon benämning som används för TV-mottagare.
Sluta märka ord och fokusera på ämnet tack. Digitalbox är både begripligt och vedertaget men om vi ska fortsätta att vara petiga så är Telias boxar universella men mjukvaran är skräddarsydd enligt Telias specifikationer.
(om du känner behov av att rätta folk kan du ge dig på de som kallar alla fyrhjulsdrivna bilar med hög markfrigång för Jeep och alla motorcyklar med små hjul för Vespa ;-)).
Postad 01 juli 2016 - 12:20
Sluta märka ord och fokusera på ämnet tack. Digitalbox är både begripligt och vedertaget men om vi ska fortsätta att vara petiga så är Telias boxar universella men mjukvaran är skräddarsydd enligt Telias specifikationer.
(om du känner behov av att rätta folk kan du ge dig på de som kallar alla fyrhjulsdrivna bilar med hög markfrigång för Jeep och alla motorcyklar med små hjul för Vespa ;-)).
Lika vedertaget som att en "digitalbox" för mottagning av marksända signaler kallas för "Boxer". Vedertaget men inkorrekt.
Postad 01 juli 2016 - 12:34
Får spel på min box då den är såpass långsam. Om någon har tips på en box som är rapp som bara den tipsa gärna! Kontroll till boxen bryr jag mig inte om använder en Logitech produkt.
Vad har du för box och vad är det som går långsamt?
Jag har en Arris 2853 och kan inte säga att den är långsam på nåt sätt.
Postad 01 juli 2016 - 21:09
Finns det planerat att släppa en ny box inom rimlig framtid?
Med tanke på hur länge det var sen vi fick 1113/2853 så känns det inte så kolosalt långt bort...
Arris har ju några till produkter om man tittar på http://www.arris.com...essConnectivity under kategorin "IP SET-TOPS".
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 01 juli 2016 - 21:42
Annars blir det nog bara 3 månaders test.
Van med dreambox och betydligt fler hd kanaler.
För sport, film och natur är ju hd ett måste idag.
Framförallt när man matar till projje med 110 tums duk eller tv på 75 😒
Upplever dessutom klipp i ljud o bild alldeles för ofta.
Sånt skulle man ju slippa med fiber, hmmm.
Nä upp till bevis nu Telia om ni verkligen vill vara med och slåss om tv kunderna 😱
Postad 01 juli 2016 - 23:03
MP 2150 och fler hd kanaler snarast ....
Ska väl vara en box med HEVC och 4k stöd...
Postad 02 juli 2016 - 20:06
Går det att felanmäla Play+ appen nånstans? Vore ju bra om muspekaren försvann när man kör i fullskärm på Windows...
Postad 02 juli 2016 - 21:05
Ska väl vara en box med HEVC och 4k stöd...
+1 på den kommentaren... Nu när jag kan se 4K så vill jag ha en box som klarar det också, iofs någon kanal provider som stödjer detta, jag tror inte att VIASATS 4K kanal kommer vara tillgänglig över TELIA IPTV.
Eller, ok, fixa bara TV4 HD så är jag nöjd tillsvidare... Men å andra sidan, jag har aldrig varit så nära att att överväga VIASAT parabol som nu efter jag skaffat 65" 4K... Fotbolls EM på TV4 i SD känns ju sådär... Den dag jag kan får Premier League i 4K då är det slut med TELIA trotts at jag har IPTV över TELIA fiber.
EK
Redigerat av Unregisteredcec18524, 02 juli 2016 - 21:05.
Postad 02 juli 2016 - 21:41
Fotbolls EM på TV4 i SD känns ju sådär...
Kör Play+ om du har möjlighet. Inte HD men klart bättre bild än TV4 i boxen.
Postad 03 juli 2016 - 14:49
Postad 03 juli 2016 - 16:12
Kör Play+ om du har möjlighet. Inte HD men klart bättre bild än TV4 i boxen.
Thx!
EK
Postad 03 juli 2016 - 19:32
Är det någon som vet om Telia har fått rätsida på den olidligt ljudliga hårddisken i 500 GB-varianten av VIP2853 än?
Nej, den knattrar på som vanligt. Synd att disken inte går att byta mot en SSD.
Postad 03 juli 2016 - 19:51
Jag har en Arris vip2853 500 GB hårddisk den är nästan tyst. Så det måste vara fel på eran hårddisk.
Redigerat av Ikano, 03 juli 2016 - 19:52.
Postad 04 juli 2016 - 07:13
Är det någon som vet om Telia har fått rätsida på den olidligt ljudliga hårddisken i 500 GB-varianten av VIP2853 än?
Det verkar som om dom låter olika mycket. Kan inte säga att min låter olidligt. Jag får lägga örat intill för att höra knattret och det under förutsättning att ljudet på TV:n är avstängt och att inget annat hörs i huset. Flyttar man sig nån halvmeter så hörs den inte. Min gamla box till Comhem lät mer men det berodde på den inbyggda fläkten ( som jag ändå hade bytt ut mot en "ljudlös" variant ).
Postad 04 juli 2016 - 17:12
Har inte utnyttjat telia play så mycket, men varit på konserter i helgen som slutade innan kl 22 då var det kanon ha telia play kunna se EM på mobilen i alla fall andra halvlek än inget alls
Har andra operatörer något liknande överhuvudtaget?
Redigerat av Ironse, 04 juli 2016 - 17:46.
Postad 04 juli 2016 - 18:23
Boxer har oxå, men vet inte vilka kanaler
Dom andra vet jag inte
Postad 04 juli 2016 - 22:40
Postad 04 juli 2016 - 22:43
Vilken upplösning ska ställa in min 1963 box på ? 1080i ? Eller 1080p50 ?
720p om det är SVT1 HD eller SVT2 HD.
1080i om det är övriga HD kanaler.
EK
Postad 05 juli 2016 - 06:41
Min knastrar olidligt. Stängt av time-shift så går den att leva med dock.Det verkar som om dom låter olika mycket. Kan inte säga att min låter olidligt. Jag får lägga örat intill för att höra knattret och det under förutsättning att ljudet på TV:n är avstängt och att inget annat hörs i huset. Flyttar man sig nån halvmeter så hörs den inte. Min gamla box till Comhem lät mer men det berodde på den inbyggda fläkten ( som jag ändå hade bytt ut mot en "ljudlös" variant ).
Självklart inte, kör du på 1080P/50.Så ska byta upplösning efter vilka hd kanaler jag tittar på ?
Bredbandsbolaget har gjort klart med Viasat Sport Premium samt TV3 Sport, undra hur det går för Telia?
http://www.bredbands...nytt/index.html
Redigerat av Unregistered63c886aa, 05 juli 2016 - 06:43.
Postad 05 juli 2016 - 07:02
Min knastrar olidligt. Stängt av time-shift så går den att leva med dock.
Du kan väl reklamera den och kräva en ny?
Postad 05 juli 2016 - 11:02
Självklart inte, kör du på 1080P/50.
Ska jag köra med 1080P/50 ?
Bredbandsbolaget har gjort klart med Viasat Sport Premium samt TV3 Sport, undra hur det går för Telia?
Postad 05 juli 2016 - 12:08
Självklart inte, kör du på 1080P/50.d
Ska jag köra med 1080P/50 ?
Ja.
Redigerat av Unregistered63c886aa, 05 juli 2016 - 12:08.
Postad 05 juli 2016 - 17:17
Jag kör 1080i är det rätt ?
SVT sänder i 720p, alla andra i 1080i. För att allt ska fungera så bra som möjligt är det alltid bäst att ställa inställningen till det bästa den kan leverera, i det här fallet 1080p50.
Postad 06 juli 2016 - 09:52
SVT sänder i 720p, alla andra i 1080i. För att allt ska fungera så bra som möjligt är det alltid bäst att ställa inställningen till det bästa den kan leverera, i det här fallet 1080p50.
Telia konverterar väl alla HD-kanaler till 720p, så 1080i finns inte som signal. Att sätta boxen på 1080i då vore helt irrelevant. Att sätta den på 1080p när signalen ändå bara är 720p skulle heller inte tillföra något såvida inte boxen skalar upp på ett bättre sätt än vad TVn gör. Det är bara att testa och jämföra.
Postad 06 juli 2016 - 10:34
Telia konverterar väl alla HD-kanaler till 720p, så 1080i finns inte som signal. Att sätta boxen på 1080i då vore helt irrelevant. Att sätta den på 1080p när signalen ändå bara är 720p skulle heller inte tillföra något såvida inte boxen skalar upp på ett bättre sätt än vad TVn gör. Det är bara att testa och jämföra.
Vem har rätt?
Som jag sagt flera gånger förut så är SVT1 & 2 HD i 720p, det är detta format som SVT sänder kanalen i och det är samma hos alla operatörer.
Samtliga andra HD kanaler Telia har är 1080i.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 06 juli 2016 - 11:41
Vem har rätt?
Som jag sagt flera gånger förut så är SVT1 & 2 HD i 720p, det är detta format som SVT sänder kanalen i och det är samma hos alla operatörer.
Samtliga andra HD kanaler Telia har är 1080i.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Det undrar jag också eftersom det i många trådar utanför detta forum, t o m i Telias eget diskussionsforum, hävdas att Telia konverterar allt till 720p.
Postad 06 juli 2016 - 11:46
Det undrar jag också eftersom det i många trådar utanför detta forum, t o m i Telias eget diskussionsforum, hävdas att Telia konverterar allt till 720p.
Vilka hävdar detta? Telia eller Calle97 ?
Postad 06 juli 2016 - 12:02
Jag slängde upp en fråga på teliachatten just nu angående vilken upplösning dom sänder i. Dom sa att upplösningen är 1080p och gäller samtliga kanaler.
Postad 06 juli 2016 - 12:16
Och vem sitter på teliachatten? Calle97?
Kan väl säga att jag aldrig förr sett påståendet att Telia konverterar till 720p, bläddrar man bakåt i tråden är jag ganska säker på att man finner många vittnesmål om motsatsen och önskemål om att boxen skulle släppa igenom just den upplösning kanalen sänder utan omskalning.
Postad 06 juli 2016 - 12:17
Jag slängde upp en fråga på teliachatten just nu angående vilken upplösning dom sänder i. Dom sa att upplösningen är 1080p och gäller samtliga kanaler.
LOL! Det finns ingen i Sverige som sänder i 1080p. Tråkigt att en kundtjänst är så ointresserad att de inte kan ge ett bättre svar.
Postad 06 juli 2016 - 13:08
Vilket bevisar att Telia är ungefär lika trovärdiga som Calle97.
Postad 06 juli 2016 - 13:16
Vilket bevisar att Telia är ungefär lika trovärdiga som Calle97.
Varifrån fick du info att Telia konverterar alla HD-kanaler till 720p då?
Postad 06 juli 2016 - 13:23
Varifrån fick du info att Telia konverterar alla HD-kanaler till 720p då?
Om du läser vad jag skrev en gång till så inser du att det var en fråga om Telia konverterade allt till 720p. Det var inget påstående att de gör det. Med hänvisning till en diskussionstråd i Telias forum:
https://forum.tewss....pic/3199-1080p/
Anledningen till att 1080p/50 finns som alternativ är att HBO streamar i det formatet från sin katalog.
Postad 06 juli 2016 - 13:41
Om du läser vad jag skrev en gång till så inser du att det var en fråga om Telia konverterade allt till 720p. Det var inget påstående att de gör det. Med hänvisning till en diskussionstråd i Telias forum:
https://forum.tewss....pic/3199-1080p/
Nja, det var väl inte direkt en fråga om...? Du skrev: "Telia konverterar väl alla HD-kanaler till 720p, så 1080i finns inte som signal"
Jag antar att Telia-Markus har rätt i det han skriver angående upplösningen, SVT 720p och övriga 1080i. Förresten, länken till Teliaforumet är från 2011, så den är väl knappast aktuell nu?
Postad 07 juli 2016 - 10:57
Jag frågade samma fråga idag på chatten och fick till svar att deras förra svar var felaktigt. Det som gäller är att SVT HD skickas i 720p och att övriga HD-kanaler skickas i 1080i.
Det var inte samma person som svarade igår som idag.
Redigerat av Buddypresley, 07 juli 2016 - 11:06.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar