Jag har inte sett något sådant.
ADB 5720SX HD PVR for Canal Digital parabol
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 07 februari 2013 - 11:56
Postad 07 februari 2013 - 19:38
Kan man göra något??
Redigerat av Unregistered4858ceb2, 07 februari 2013 - 19:53.
Postad 08 februari 2013 - 13:58
Tror tyvärr Canal Digital har stängt den dörren. Vad jag vill säga, det skadar inte att framföra önskemålet men jag tror inte vi kommer att få se det.
Dina två andra frågor
1: Tror jag inte du kan göra något åt. Det handlar om implementationen av HDMI-standarden garanterat. Dock du kan alltid dyka in i menyerna i din TV och se om du hittar något men jag tror inte det.
Innebär det ett problem med boxen nuvarande beteende? I boxen kan du inte ställa in något ivartfall
2: Den här frågan har tagits upp förr. Dolby är en helt digital signal. Boxen vidarebefordrar signalen till din hemmabio som avkodar den, boxen kan inte styra volymen på den signalen utan att avkoda den vilket den inte kan/gör/bör göra.. Mitt råd är att ställa in boxens stereovolym så att den matchar Dolby-signalens volym och sedan enbart styra volymen via din hemmabio.
Om problem med fjärrkontroller är mitt råd att skaffa en enkel multifjärr och programmera den så att volymen styr rätt enhet.
Tack för att du tagit dig tid att svara.
Angående HDMI off, var det inget problem. Trodde att det skulle påverka timeshift vilket det inte gjorde.
Ljudproblemet är som det är.
Så det jag tycker är jobbigast just nu är egentligen att man inte kan redigera bort allt innan och efter barnprogrammet man spelat in.
Jobbigt att behöva förklara för en 2,5 åring att pappa måste spola fram :-)
Postad 09 februari 2013 - 12:52
Jag har taskig läppsynk på programledaren i rapport, SVT1HD. Dock inte på inslag från utlandet i rapport.
Kan man göra något??
Jag upplever samma sak. Något har hänt när tekniker från CD fixade bild/ljudproblemet senast.
Redigerat av hozza, 09 februari 2013 - 12:54.
Postad 09 februari 2013 - 16:10
Testa ställ om från dolby till stereo, blir bild/ljud synkat då?
Får ta en titt på SVT 1 och se om jag ser något.
Postad 10 februari 2013 - 12:49
Trodde det blev nått knas med att jag ev fick in tv6 från olika master men alla på kanalplats 6 ligger på samma frekvens
Och inge problem har jag med min vita extra box som ligger på samma antennkabel.
Har inte varit i kontakt med Canal Digital om detta än.
Nån som varit med om nått liknande?
Min kanallista ser nu ut som följer:
1: Svt1 HD
2: Svt2 HD
3: Tv3 HD
4: Tv4 HD
5: Kanal5 HD
6: Tv6
7: osv.....
Redigerat av Rixmupp, 10 februari 2013 - 12:50.
Postad 10 februari 2013 - 14:29
Lösningen är väl enkel, skapa en ny favoritlista med de kanaler du vill ha.
Eller blir det flera instanser av TV6 även i nya listan?
Kanske annars enklaste lösningen är att göra en fabriksåterställning av boxen, vilket bland annat raderar alla kanallistor.
Eller borde kanske räcka med att söka om markkanalerna.
Postad 10 februari 2013 - 18:01
Återställning provad jag i höstas, samma resultat. Söka om markkanalerna har jag provat flera gånger....
Dock har jag inte testat nå mer sen i julas så kanske ska göra ett försök igen.
Postad 11 februari 2013 - 09:06
Detta problem har de fortfarande inte löst. Kör man en serieinspelning på svtb vill den göra 3 st inspelningar vilket så klart ger en konflikt. Har Canal Digital något att kommentera om detta? Är rapporterat för länge sedan...
Hej Eucharist
Nu har vi fått besked att de jobbar på att lösa problemet.
Vi har tyvärr ingen tidsram på hur lång tid det kommer att ta men de jobbar på det!
Med vänliga hälsningar
Pauline
Postad 11 februari 2013 - 11:14
Inte haft några problem med ljud/bild sedan uppdateringen i höstas. Vilken/vilka kanaler eller alla?Jag får lite då och då problem med bilden, bilden blir svart och ljudet försvinner. Detta pågår i kanske 2 sekunder och sedan kommer bild och ljud tillbaka. Det upprepas inte regelbundet men kanske en gång per dag. Någon som varit med om liknande?
Postad 11 februari 2013 - 14:20
Inte haft några problem med ljud/bild sedan uppdateringen i höstas. Vilken/vilka kanaler eller alla?
Hej
Igår var det på SVT1HD ljudet droppade 2 sekunder typ kom sedan tillbaka, hände ett par gånger.
Postad 12 februari 2013 - 12:26
Att spela in något vi timer på svt barn är i princip lönlöst, då dom inte håller tiderna alls. Detta resulterar i halva program, eller inspelningar uppdelade i två delar. Förklara det för en 2,5 åring om ni kan...
Inte ens om jag sitter framför TVn och trycker på inspelningen just när programmet börjar löser problemet, då den ändå går på EPGns tider.
Snälla Canal Digital, kan ni fixa detta problemet?
Postad 12 februari 2013 - 14:29
Måste nog säga att inte kunna redigera sina inspelningar på något vis är ett större problem än jag trodde.
Att spela in något vi timer på svt barn är i princip lönlöst, då dom inte håller tiderna alls. Detta resulterar i halva program, eller inspelningar uppdelade i två delar. Förklara det för en 2,5 åring om ni kan...
Inte ens om jag sitter framför TVn och trycker på inspelningen just när programmet börjar löser problemet, då den ändå går på EPGns tider.
Hej AdMan.
Vi har inga planer på detta i dagsläget men vi kommer ta dina synpunkter vidare.
Med vänliga hälsningar
Therese
Postad 12 februari 2013 - 22:25
Om du får inspelningen uppdelad i 2 delar, så har du nog använt "programinspelning" och inte "Tidsinspelning".Måste nog säga att inte kunna redigera sina inspelningar på något vis är ett större problem än jag trodde.
(Jag har den vita boxen med enl bruksen verkar den fungera på samma sätt.)
Om du lagt upp en programinspelning från EPG, så markerar du den i inspelningslistan och trycker OK. Där kan du ändra till Tidsinspelning och justera start/stopp-tider.
Om du vill starta inspelning något mera precist, när du samtidigt tittar, så vet jag inget annat sätt än att tömma bufferten (byt kanal eller dylikt.) Du kan göra manuellt stopp om du trycker inspelningsknappen en gång till och lägger till stopptid så det räcker. Tryck sedan Stopp.
Till CanalDigital; Grunden till problemet är ju att informationen i signalen (Guide-data eller Event table/Running Flag som pratats om i flera år) inte fungerar att styra inspelningar efter. Jag hoppas att ni gör vad NI kan för att med tiden få dessa finnesser att fungera.
Trycka på programbolagen att tillhandahålla korrekt EPG-data borde vara första steget, speciellt när det inte finns programinslag som har dragit över är det ju bara slarv när inte guiden stämmer.
Postad 13 februari 2013 - 13:53
Detta problem har de fortfarande inte löst. Kör man en serieinspelning på svtb vill den göra 3 st inspelningar vilket så klart ger en konflikt. Har Canal Digital något att kommentera om detta? Är rapporterat för länge sedan...
Hej Eucharist.
Nu ska problemet med serie inspelningar vara löst.
Skulle du märka av att det fortfarande är problem för dig så får du gärna meddela oss.
Med vänliga hälsningar
Therese
Postad 14 februari 2013 - 08:38
Det är kanske enklare att säga upp abonnemanget och sedan teckna ett nytt? Då får jag tre månader gratis (288*3=864sek), 500 sek i webbrabatt och boxen 500 sek billigare, en skillnad på 1864 sek. Dessutom får jag installationshjälp för det nya quad-LBN-huvudet och kabeldragning.
Några tips?
Postad 14 februari 2013 - 09:28
Är det någon som lyckats få ett bra pris på boxen vid förlängning av abonnemang under den senare tiden? Jag har haft Familjepaketet och Canal+ Sport hos CD i snart 10 år, men de var inte villiga att göra något på priset 2999sek vid förlängning, inte ens när jag meddelade att jag önskade komplettera med ett Tvillingkort.
Det är kanske enklare att säga upp abonnemanget och sedan teckna ett nytt? Då får jag tre månader gratis (288*3=864sek), 500 sek i webbrabatt och boxen 500 sek billigare, en skillnad på 1864 sek. Dessutom får jag installationshjälp för det nya quad-LBN-huvudet och kabeldragning.
Några tips?
Nu blir det ju inte 1864:- billigare, eftersom du måste betala en ny startavgift. Men det blir i alla fall billigare + att du får en uppgradering och översyn av anläggningen. Ett nytt abonnemang verkar alltså vara en fördel för dig.
Postad 14 februari 2013 - 10:37
Hej på er
Såg att det dykt upp lite frågor om Boxen är frånkopplad meddelandet som kan dyka upp!
Vi har sett att om man har en 250 gb box registrerad på sin kundbild så kan den kännas av i appen då den också är registrerad som en nätverksuppkopplad box/ box med möjlighet till nätverk.
Om du vet med dig att du har en sådan box är det bara att klicka ok så kommer man förbi det.
Vi hoppas på en lösning på detta men vet inte mer för tillfället.
Vänligen
Pauline
Det stämmer bra att jag hade en gammal 2050GB Sagem box på min kundbild (det var länge sen jag kastade ut den). Efter kontakt med CD är den nu borttagen och det verkar som appen fungerar bra nu (nu dyker box1, box2 upp korrekt).
Tack för tipset!
Har nu även plockat bort min tidigare Sagem 250GB box och nu har felmeddelandet försvunnit i appen samt så är numreringen korrekt, boxarna benämns 1 och 2 istället för 2 och 3.
Däremot krävdes det två samtal innan kundtjänst rättade till det hela och bägge gångerna var de lika frågande både runt problemet och den föreslagna lösningen. Jag skickade in en skärmbild på Paulines inlägg för att styrka och delge kundtjänst om lösningen.
Postad 14 februari 2013 - 10:40
Jag fick också ha ett låååångt övertygelsesamtal. Finns det ingen internkommunikation på CD?Har nu även plockat bort min tidigare Sagem 250GB box och nu har felmeddelandet försvunnit i appen samt så är numreringen korrekt, boxarna benämns 1 och 2 istället för 2 och 3.
Däremot krävdes det två samtal innan kundtjänst rättade till det hela och bägge gångerna var de lika frågande både runt problemet och den föreslagna lösningen. Jag skickade in en skärmbild på Paulines inlägg för att styrka och delge kundtjänst om lösningen.
Postad 14 februari 2013 - 11:40
Jag har taskig läppsynk på programledaren i rapport, SVT1HD. Dock inte på inslag från utlandet i rapport.
Kan man göra något??
Är det ngt som kommer å fixas. Har problemet även Tv4 hd..
Ska man ringa supporten och gnälla och vad kan de gööra ?
Postad 14 februari 2013 - 14:15
Är det ngt som kommer å fixas. Har problemet även Tv4 hd..
Ska man ringa supporten och gnälla och vad kan de gööra ?
Hej Anders.l
Det är alltid bra att ringa supporten om man upplever problem,
då blir felet registrerat och lättare att följa om det visar sig att det är
ett fel som drabbat flera eller om det är något man kan lösa med dig direkt.
Med vänliga hälsningar
Pauline
Postad 14 februari 2013 - 15:20
Jag har ofta ringt supporten vid problem men det är inte ofta de "erkänner" att det finns några problem... Så tyvärr tröttnar man...Hej Anders.l
Med vänliga hälsningar
Pauline
Postad 14 februari 2013 - 15:54
Hej Anders.l
Med vänliga hälsningar
Pauline
Hej Pauline,
Du har alldeles rätt i det du skriver men har du läst det jag och Rhoddas skriver i våra inlägg ovanför Anders inlägg? Detta är ett av era största problem - ringer man till er och inte står på sig eller inte har en aning om vad som kan vara problemet så får man inte alltid hjälp. Detta medför att man inte ringer tillbaka. I mitt fall, som oftast inte har svårt att stå på mig drar mig också för att ringa då man i princip alltid sägs vara ensam med problemet fastän kompisar, släkt, fler på detta forum och även du bekräftar att man inte är ensam med de problem man själv upplever.
Redigerat av ABSiNSANE, 14 februari 2013 - 15:55.
Postad 15 februari 2013 - 08:28
Det har fungerat förut.
Jag har testat med ett gäng olika iDevice utan att det fungerar längre.
iDevices är aktiverat i boxen.
Postad 15 februari 2013 - 08:52
Travolta, någon speciell kanal eller sker det oavsett kanal eller om du tittar på inspelat eller material från Go-tjänsten?
Jag tittar nästan enbart på inspelat material och där händer det lite då och då, osäker på vilka kanaler men TV4 och Kanal 5 vet jag med säkerhet. Har bra mottagning så det är inte problemet.
Canal Digital >
Har ni hört något om mitt problem? Dvs att bilden blir svart i ca 2 sekunder samtidigt som ljudet försvinner, sedan kommer bilden tillbaka och ett par sekunder senare kommer också ljudet tillbaka.
Postad 15 februari 2013 - 09:26
Hej Eucharist.
Nu ska problemet med serie inspelningar vara löst.
Skulle du märka av att det fortfarande är problem för dig så får du gärna meddela oss.
Med vänliga hälsningar
Therese
Intressant, ska prova detta.
Postad 15 februari 2013 - 09:30
Hej Pauline,
Du har alldeles rätt i det du skriver men har du läst det jag och Rhoddas skriver i våra inlägg ovanför Anders inlägg? Detta är ett av era största problem - ringer man till er och inte står på sig eller inte har en aning om vad som kan vara problemet så får man inte alltid hjälp. Detta medför att man inte ringer tillbaka. I mitt fall, som oftast inte har svårt att stå på mig drar mig också för att ringa då man i princip alltid sägs vara ensam med problemet fastän kompisar, släkt, fler på detta forum och även du bekräftar att man inte är ensam med de problem man själv upplever.
Jag kan bara instämma, känns som de kontakter som förs här på forumet med CD är de enda riktigt seriösa jämfört med telesupport, vilket CD då ska ha props för. Här lyssnas det ju (oftast) på problemen och återkoppling sker. Däremot på telesupporten känns det som en prao-elev sitter och läser i manualen man fick medskickad boxen ungefär.
Ang läppsynk, har inte haft mkt problem med det men kollade på inspelat Game of thrones häromdan (svt hd) och då var det märkbart osynk.
Postad 15 februari 2013 - 10:14
det var stor läppsynksproblem på melodifestivalen i lördags också. bytte man till SD så fungerade det. Kan det månne hänga ihop med ljudproblemet som fanns för nån vecka sedan?Jag kan bara instämma, känns som de kontakter som förs här på forumet med CD är de enda riktigt seriösa jämfört med telesupport, vilket CD då ska ha props för. Här lyssnas det ju (oftast) på problemen och återkoppling sker. Däremot på telesupporten känns det som en prao-elev sitter och läser i manualen man fick medskickad boxen ungefär.
Ang läppsynk, har inte haft mkt problem med det men kollade på inspelat Game of thrones häromdan (svt hd) och då var det märkbart osynk.
Redigerat av Unregistered0db38fb1, 15 februari 2013 - 10:14.
Postad 15 februari 2013 - 13:18
Är det någon som lyckats få ett bra pris på boxen vid förlängning av abonnemang under den senare tiden? Jag har haft Familjepaketet och Canal+ Sport hos CD i snart 10 år, men de var inte villiga att göra något på priset 2999sek vid förlängning, inte ens när jag meddelade att jag önskade komplettera med ett Tvillingkort.
Några tips?
Jag ringde idag och bad om säga upp abonnemanget för att kunna teckna nytt då jag tyckte det var konstigt att nya kunder får bättre erbjudanden är kunder sedan tio år tillbaka.
Helt plötsligt fick jag den inspelningsbara 500GB-boxen och den lilla HD-boxen till totalpriset 1200 SEK, inklusive nytt quad-LNB-huvud och kabel för installation. Nu är det bara till att vänta på de nya prylarna och hoppas de fungerar som önskat!
Postad 15 februari 2013 - 19:50
Ställer om från dolby digital till stereo och tycker det blir bättre
Varför kan inte cd svara?
Postad 15 februari 2013 - 20:15
Är det bara jag som har problem? Pratade precis med cd o den fanns inga problem och ingen hade ringt in därför kunde de inte göra en felanmälan. Märklig inställning. Att jag hade det på två boxar hade ingen betydelseFortfarande taskig läppsynk rapport 19.30
Ställer om från dolby digital till stereo och tycker det blir bättre
Varför kan inte cd svara?
Postad 15 februari 2013 - 20:20
Är det bara jag som har problem? Pratade precis med cd o den fanns inga problem och ingen hade ringt in därför kunde de inte göra en felanmälan. Märklig inställning. Att jag hade det på två boxar hade ingen betydelse
Kollade inte rapport men ser På Spåret nu, inga som helst synk problem.
/Fredrik
Postad 15 februari 2013 - 21:48
Dolby digital?Kollade inte rapport men ser På Spåret nu, inga som helst synk problem.
/Fredrik
Postad 15 februari 2013 - 22:50
Postad 16 februari 2013 - 11:06
Jag har bara ADB 2850 (vita boxen). Jag har tittat lite på inspelningen av melodifestivalen SVT1HD 9/2 och ser inte något märkbart synkproblem med DD5.1 (S/PDIF via ljudförstärkare, 1080i till TV). Ser inga generella problem på SVT1HD på andra program heller. Tyder på att problemet inte ligger i utsändningen.Är det bara jag som har problem? Pratade precis med cd o den fanns inga problem och ingen hade ringt in därför kunde de inte göra en felanmälan. Märklig inställning. Att jag hade det på två boxar hade ingen betydelse
Några förtydligande som både du och LabanV kan göra är hur mycket delay ni normalt har ställt in, i ljudförstärkaren eller i ADB-boxen, för att kompensera för bildbehandlingstid i TV:n ?
Kopplar ni ljudet via HDMI eller S/PDIF till ljudförstärkaren?
Blir det skillnad om ni ställer in olika bildformat till TV:n (1080i/720p)?
Till LabanV; Behöver du 60ms extra delay just för SVT1HD jmf med t.ex. SVT2HD, eller även jmf med 2-kanaliga ljudet på SVT1HD ?
Postad 16 februari 2013 - 11:41
Jag har oxå haft synkproblem på ljudet senaste 2-3 veckorna men endast på svt1 hd, men det verkar som det kommer och går ,ibland fungerar det.Är det bara jag som har problem? Pratade precis med cd o den fanns inga problem och ingen hade ringt in därför kunde de inte göra en felanmälan. Märklig inställning. Att jag hade det på två boxar hade ingen betydelse
Har 500gb boxen
Postad 16 februari 2013 - 13:04
Postad 16 februari 2013 - 16:46
Normalt har jag 30 ms delay men efter 6 feb. är det 90 ms för att SVT1HD ska bli bra.
Alla andra kanaler och gamla inspelningar på SVT1HD är bättre med med 30 ms.
Postad 16 februari 2013 - 17:41
Postad 16 februari 2013 - 18:23
Det är ju själva den att supporten inte vill lyssna - hoppas Canal Digital läser här i varje fall. Det ÄR något som har hänt med ljudsynken!
Jopp..., jag och janus44 skrev tidigare om osynk på SVT1 HD lite längre upp på sidan. Jag felanmälde till CD samma dag. Det var väl ungefär som "Det har vi inte hört från någon annan, du-har fel-i-din-utrustning-och-jag-bryr-mig-inte". Det kanske krävs 30 samtal till supporten för att det ska bli 1 felanmälan.
I mitt fall har jag HDMI hela vägen box-förstärkare-tv, kör flerkanalsljud som inställning i boxen. Har tidigare inte haft osynk på någon kanal, men nu mycket osynk på SVT1 HD och väldigt lite på TV3 HD. Jag har ställt läppsynket på 140ms i förstärkaren och får nu synkat på alla kanaler, ett tag, inte alltid och det är hela tiden SVT1 HD som verkar förskjuta ljud/bild 30ms - ca 180ms.
Redigerat av hozza, 16 februari 2013 - 19:36.
Postad 16 februari 2013 - 19:49
Postad 16 februari 2013 - 21:01
Svt sa till mig att felanmäla hos CD men det verkar inte vara någon idé
Redigerat av Unregistereddd2519c1, 16 februari 2013 - 21:03.
Postad 17 februari 2013 - 18:21
Är det två 5720-boxar eller är en av dem en 2850 (vita boxen) ?..Att jag hade det på två boxar hade ingen betydelse
Eller finns det någon annan här som kan jämföra "svarta" och "vita" boxen map på ljudsynk på SVT1HD (med 5.1-ljud)?
Jag ser nämnligen inget fel på min 2850ST (och 50-60ms extra märker jag). Jag använder samma delay-setting i min ljudförstärkare som jag alltid gjort. (Delay i boxen är OFF. Jag har inte haft denna mottagare mer än ett par veckor så vet inte hur det fungerade "förr". )
Märkte inget problem under mellodifestivalen 16/2 heller. Kan det vara så att bara 5720 har problemet ?
Kontroll-fråga: Det är väl mottagning via satellit vi pratar om och inte mark-mottagaren i boxen?
Postad 17 februari 2013 - 19:17
Postad 17 februari 2013 - 19:37
Postad 17 februari 2013 - 20:45
Postad 17 februari 2013 - 21:37
Dolby Digital 5.1 genom hdmi till onkyo 3009
Redigerat av Unregistereddd2519c1, 17 februari 2013 - 21:39.
Postad 17 februari 2013 - 22:07
Ja, nu gick det galet även med 2850-boxen. Men det verkar fortfarande vara skilnad på den boxen (den vita) jmf med det ni rapporterar om 5720.Sjuk osynk på "Så ska det låta" idag. Ligger runt 130ms för att det ska bli synk... Dolby digital genom S/PDIF till reciever. Kan inte minnas att jag haft sådan osynk innan?!
På den vita fick jag lägga till runt 70ms ljuddelay på 5.1-ljudet (extra mot normalt). Jag slog över till en mark-box. Där fans inte problemet (SVT1HD, Brudaremossen), så problemet fans inte i källmaterialet.
Redigerat av janb, 17 februari 2013 - 22:09.
Postad 17 februari 2013 - 22:51
Postad 17 februari 2013 - 23:23
Jag hoppas verkligen att CD läser här och gör något åt problemet (gör även något åt deras värdelösa support). Det verkar som deras standard svar är:
1: Nej det finns inga problem
2: Nej ingen annan har problem
3: Tyvärr kan jag inte felanmäla då det inte är ett problem
4: Okej då - jag skall prata med min chef - borta 15 minuter - Nej tyvärr vi kan inte felanmäla då chefen inte heller tycker att det finns några problem
5: Jaså du har två boxar med samma fel - Nej det är inga fel på någon av dina boxar
6: Men du - har du provat en fabriksåterställning? Jaha det blev inget bättre, ja men då är det inget fel
7: Du får återkomma när fler har felanmält - men vad tusan - ni tar ju inte emot felanmälan - moment 22?????
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar