Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intelligent Sound, vet ni vad det är ?

2713 svar till detta ämne Högtalare Intelligent sound
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Proson Stratego 212SA (Golvhögtalare) 1 6.5 (1) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro II (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Intelligent Sound IS 815 Pro Mkll (Golvhögtalare) 1 8.333332 (2) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
Intelligent Sound IS8 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 03 September 2025 - 23:22

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0

Högtalare som inte påverkas av rummet heter hörlurar.

Ja, och?

Förstår du verkligen inte att om vi ska avgöra om högtalare A är bättre än högtalare B så kan vi ju inte ta med rummet i argumentationen?

En potentiell köpare ska väl knappast ta med i beräkningen att DITT rum ger skjuts i basen?

Postad 04 September 2025 - 06:49

parmstig
  • parmstig
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Ja, och?

Förstår du verkligen inte att om vi ska avgöra om högtalare A är bättre än högtalare B så kan vi ju inte ta med rummet i argumentationen?

En potentiell köpare ska väl knappast ta med i beräkningen att DITT rum ger skjuts i basen?

Det lät väldigt bra i mitt huvud att skriva så igår :D

Så det är inte intressant att jag gör en ny mätning? För argumenten verkar låta som att finns det bas så beror på det rummet och inte på högtalaren som då fortfarande är dålig? En mätning är i vilket fall som helst säkert inte att bra instrument för att avgöra om en högtalare är bra, för vissa är de religion och de enda som är viktigt.

Det är kul om någon vil använda mätning eller diskussionen för att se mer positivt på Intelligent Sound men jag försöker inte säga att mina är bättre än dina på något sätt, har ingen aning om vad du har eller din setup, av andras kommentarer så verkar det vara något extremt kraftfullt?

Postad 04 September 2025 - 07:51

JOME
  • JOME
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
😂

Postad 04 September 2025 - 08:15

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0

Det lät väldigt bra i mitt huvud att skriva så igår :D

Så det är inte intressant att jag gör en ny mätning? För argumenten verkar låta som att finns det bas så beror på det rummet och inte på högtalaren som då fortfarande är dålig?

Jo det är förstås intressant med en ny mätning på högre volym. Min poäng var bara att man inte kan räkna in rummets påverkan i en högtalares "pros and cons". Du verkade argumentera för det.

Det som menades nu var nog att bas ner till 10Hz med dina kortslagiga högtalare bör bero på att rummet hjälper till. Man ser rätt tydligt i din mätning att det faller snabbt under 40Hz vilket tyder på att det är där högtalarna inte klarar mer.

Att det faller snabbt under 40Hz är faktiskt ganska illa med tanke på att du trots allt har 4 st 12" med gigantiska lådor. Hade det suttit vettiga element i dem så hade det troligen sett väldigt annorlunda ut.

En mätning är i vilket fall som helst säkert inte att bra instrument för att avgöra om en högtalare är bra, för vissa är de religion och de enda som är viktigt.

Mätning är väl egentligen det enda instrumentet för att objektivt avgöra hur bra en högtalare är. Hävdar man något annat är man inne i snömosets land av "vanilj i mellanregistret" och "frun hörde skillnad från köket".

Det är kul om någon vil använda mätning eller diskussionen för att se mer positivt på Intelligent Sound men jag försöker inte säga att mina är bättre än dina på något sätt, har ingen aning om vad du har eller din setup, av andras kommentarer så verkar det vara något extremt kraftfullt?

Det var dumt att blanda in mina och posta en mätning insåg jag i efterhand. Det är irrelevant i sammanhanget. Jag har för det första också hjälp av rummet i de absolut lägsta frekvenserna (< 20Hz). Men jag har även 4 st 18" element med några cm slaglängd. De sitter dessutom monterade i en infinite baffle vilket ger en total "lådvolym" på ca 7 kubikmeter.

Den enda relevansen de har till detta ämne är att jag vet lite om vad som krävs för att uppnå höga nivåer vid låga frekvenser. 

Postad 04 September 2025 - 08:16

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 0

Ahhh fler fanatiker i tråden  :D  :ph34r:

Postad 04 September 2025 - 08:32

parmstig
  • parmstig
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Det var dumt att blanda in mina och posta en mätning insåg jag i efterhand. Det är irrelevant i sammanhanget. Jag har för det första också hjälp av rummet i de absolut lägsta frekvenserna (< 20Hz). Men jag har även 4 st 18" element med några cm slaglängd. De sitter dessutom monterade i en infinite baffle vilket ger en total "lådvolym" på ca 7 kubikmeter.

Den enda relevansen de har till detta ämne är att jag vet lite om vad som krävs för att uppnå höga nivåer vid låga frekvenser. 

Tycker det var trevligt att du delade med dig av din mätning, relevant eller inte, 4x18' är ju helt j-vla loc...ah.
Skall göra en mätning till och delar med mig av rew-filen när de är klart, skall testa med lite mer db men mitt rum är nog inte byggt för 100db.

Postad 04 September 2025 - 08:39

parmstig
  • parmstig
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Ahhh fler fanatiker i tråden  :D  :ph34r:

Kalla oss gärna entusiaster. Fanatiker är de som bestämmer sig i förväg – utan att ens ha lyssnat.

Postad 04 September 2025 - 09:13

JOME
  • JOME
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Visste inte att det fanns fler varianter. Posta gärna en bild på den.

Om en högtalare ska användas inwall måste den vara designad för det, med en baffel som "ansluter" mot väggen runt den. Om en "vanlig" högtalare bara står i ett hål i väggen blir det ungefär som om man sätter en centerhögtalare inne i en TV-bänk. Ljudet studsar runt och ger väldigt ojämn frekvensgång.

:D Center inmatad i ett tv-bänksfack, check. Alla har vi varit nybörjare, kommer ihåg ett Atlantic Technologies 5.1 system jag köpte 2000 till ny lägenhet. Jag minns det som såååå bra, checkade in centern under tjock-TV'n i ett fack och tänkte "det blev snyggt!"

Just Center-högtalare har jag sällan varit nöjd med, även utanför TV-bänken ;) Focal, PMC, Sonos Faber, Klipsh och tre varianter av MKSound.
MKSounds S150 (ny-danska) hade jag när den kom och minns den som rätt bra Center.

Generellt har jag alltid varit tvungen att öka på center kanalen ett par db för att höra en klar dialog, speciellt när på lägre volym när andra sover.
Detta behov av +2-3dB för C, är det kanske fler som känner igen?
Eller så är det mina öron som behöver uppgraderas :D

Jag ska posta en bild, lite knökigt att ta ner duken själv nu bara med baslådor på var sin sida.

Igår satte jag mig med en ljudmätare i handen och skruvade upp volym så dialog låg på 74dB, slow C.
När det smällde på utav h#%" i filmen gick mätaren upp på 113 dB och fortfarande tydlig dialog genom sekvensen.
Jag kör leveling på pink noise 80dB, även på center.

Jag förstår inte riktigt hur det ska bli bättre genom "ombyggnationer", vad är det för problem jag borde lyssan efter?

Redigerat av JOME, 04 September 2025 - 11:22.

Postad 04 September 2025 - 11:16

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3408 inlägg
  • 0

Tycker det var trevligt att du delade med dig av din mätning, relevant eller inte, 4x18' är ju helt j-vla loc...ah.
Skall göra en mätning till och delar med mig av rew-filen när de är klart, skall testa med lite mer db men mitt rum är nog inte byggt för 100db.

Ditt rum bör väl inte sätta gränsen för hur högt du kan spela.
Dock får du ställa om känsligheten på din Umik om du ska över 96dB

Diskussionen om att mäta bas/subwoofer på högre volym är Mycket relevant.
Hur långt ner i frekvens en bas kan spela vid 86dB vs +96dBdB kan skilja över 1 oktav
Och vid högre volym är det så pressat att distmätning är extremt dålig. 

Med dom vanligaste house curves o sub spelande vid ~96dB då spelar frontarna ca 10dB lägre.
Hur högt man tycker 86dB är upp till var och en :)

Postad 04 September 2025 - 13:47

parmstig
  • parmstig
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Min kommentar blir att kort sagt så slutar parmstigs system att levera bas vid 35hz medans Locos går imponerande rakt ned til ungefär 12hz.

Bra spanat, spec för element säger:

• Arbetar linjärt mellan 36 och 1000Hz. Nedan- och ovanför dessa frekvenser faller den försiktigt.
  • Effekttålighet 400W RMS i 8 ohm.
  • Känslighet 90db
  • Rekommenderad lådvolym  64L

Postad 04 September 2025 - 13:58

parmstig
  • parmstig
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Dumma dumma loco

Klarar inte av att jobba utan tänker bara på hur jag kan bygga om mitt biorum. Djupstuderar just nu olika former av kabinett och infinite baffle verkar hög-intressant. 4x18 fram och 4x12 bak borde räcka :D

Redigerat av parmstig, 04 September 2025 - 13:59.

Postad 04 September 2025 - 14:06

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Just Center-högtalare har jag sällan varit nöjd med, även utanför TV-bänken ;) Focal, PMC, Sonos Faber, Klipsh och tre varianter av MKSound.
MKSounds S150 (ny-danska) hade jag när den kom och minns den som rätt bra Center.
Generellt har jag alltid varit tvungen att öka på center kanalen ett par db för att höra en klar dialog, speciellt när på lägre volym när andra sover.

Du har helt rätt där. Förvånadsvärt många centerhögtalare är direkt dåliga på en av de absolut viktigaste parametrarna - horisontell spridning.

Angående mätning så ser jag att IS har ändrat i texten på sin hemsida, troligtvis efter diskussioner här (även i deras pdf). De försöker iaf beskriva hur mätningar görs nu, men tyvärr har de fortfarande fel om mycket, t ex att mätningar spelar mindre roll eftersom resultatet varierar mycket med små ändringar av micens position.

För det första så beskriver de troligtvis rumsmätning, vilket är något helt annat än högtalarmätning som görs utan rumspåverkan (anechoic eller quasi-anechoic). För det andra så är det bara dåliga högtalare som varierar mycket med små ändringar av vinkeln.

På tal om centrar, så är det få högtalare som har överraskat mig så mycket som den lilla KEF Q250C (verkar ha utgått nu). Den kostade 5500kr och lät bättre än många dyra centerhögtalare. På spinorama-mätningar ser man att den har mycket bra offaxis-prestanda.

Tycker personligen att det roligaste med ljud är när man hittar billiga högtalare som låter bättre än väntat. Ett annat exempel är den gamla Infinity Primus 150, speciellt med små EQ-justeringar baserat på spinorama-data.

Angående IS och Snögubben, så misstänker jag att seriös mätning på den hade sett allt annat än bra ut, av anledningarna jag nämnde längre upp.

Postad 04 September 2025 - 15:32

JOME
  • JOME
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Du har helt rätt där. Förvånadsvärt många centerhögtalare är direkt dåliga på en av de absolut viktigaste parametrarna - horisontell spridning.

Angående mätning så ser jag att IS har ändrat i texten på sin hemsida, troligtvis efter diskussioner här (även i deras pdf). De försöker iaf beskriva hur mätningar görs nu, men tyvärr har de fortfarande fel om mycket, t ex att mätningar spelar mindre roll eftersom resultatet varierar mycket med små ändringar av micens position.

För det första så beskriver de troligtvis rumsmätning, vilket är något helt annat än högtalarmätning som görs utan rumspåverkan (anechoic eller quasi-anechoic). För det andra så är det bara dåliga högtalare som varierar mycket med små ändringar av vinkeln.

På tal om centrar, så är det få högtalare som har överraskat mig så mycket som den lilla KEF Q250C (verkar ha utgått nu). Den kostade 5500kr och lät bättre än många dyra centerhögtalare. På spinorama-mätningar ser man att den har mycket bra offaxis-prestanda.

Tycker personligen att det roligaste med ljud är när man hittar billiga högtalare som låter bättre än väntat. Ett annat exempel är den gamla Infinity Primus 150, speciellt med små EQ-justeringar baserat på spinorama-data.

Angående IS och Snögubben, så misstänker jag att seriös mätning på den hade sett allt annat än bra ut, av anledningarna jag nämnde längre upp.

Gjorde analyser på Kef'en från erins corners grafer (aldrig varit inne där förut) och den verkar hålla bra begriplighet för både mans och kvinnoröster, men att "S" och "T" ljud från kvinnor kan bli rätt mjuka jämfört andra konsonanter. Kan till om med vara skönt on en film inte hanterat det där "SSSSS" ljudet. 

Men för gitarrplock på strängar eller pianoslag och liknande i 2-5kHz blir det lite dämpat i transienterna, men inte viktigt för en center
Din Revel verkar däremot ha väldigt god tydlighet för röster OCH instrument, super bra köp.

Centers jag haft och ogillat fans inte med :(
Råkade också se fas grafen för Magnepan också, shiiiiit nästan helt rak hela vägen, wow.

Det där med mätningar från tillverkare (och erins corner) är intressant, de flesta mäter EN högtalare. Några få mäter två st samtidigt med två mikrofoner för att analysera group delay på frekvenser när två högtalare samverkar, det är det vi hör (+rummet). Såg att REW EQ Pro kan ta två mikrofoner, vore jäkligt intressant att se vad "två öron" kan höra.

Redigerat av JOME, 04 September 2025 - 15:39.

Postad 04 September 2025 - 17:34

parmstig
  • parmstig
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Är lite loco-inspirerad så tittar nu på att bygga en/två infitite baffel i mitt rum, kul att testa ett element som går ned till 10hz (tips mottages)

Under tiden så gjorde jag en mätning på -25 och vågar inte sätta högre just nu. Innan det upprepas igen så nej element går ned till 36hz så resten är placering och nyttjande av rummet. Alla subbar står placerade 1/4 in in rummet från varje hörn, om jag skulle ha dem i hörnen så blir det för mycket corner-load.

Här är bild på mätningen

Bifogad fil  lfe.JPG   104.44K   0 Antal nerladdningar

En annan mätning som jag tyvärr inte sparade var samma inställning men runt 75db, kurvan ser lite annorlunda ut från 10-120hz (obs dålig bild)
Bifogad fil  LFE2.jpg   48.13K   0 Antal nerladdningar

Och *trumvirvel* en mätning på en Intelligent Sound högtalare från REW med UMIK-2

Ni som öppnar filen ser detta redan men de är ingen smoothing och jag har fortfarande inte jämnat ut saker med miniDSP - jag jobbar fortfarande med olika positioner. När de är klart kommer jag kunna ta bort alla pucklar och få ännu jämnare kurva.

*update* Fil som skall packas upp och inte döpas om
Bifogad fil  rew_packa_upp.zip   44.22K   0 Antal nerladdningar

Jag säger inte att denna mätning är en väldigt bra mätning som är korrekt gjord.

Bifogad fil(er)

Redigerat av parmstig, 04 September 2025 - 21:24.

Postad 04 September 2025 - 18:27

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 1

Men för gitarrplock på strängar eller pianoslag och liknande i 2-5kHz blir det lite dämpat i transienterna, men inte viktigt för en center
Din Revel verkar däremot ha väldigt god tydlighet för röster OCH instrument, super bra köp.
Centers jag haft och ogillat fans inte med :(

Japp, den är grym. Den bästa högtalaren jag har just nu.

Det som imponerade med KEF-centern var pris/prestandan. Bra designad helt enkelt, och ett bevis för att bra ljud inte behöver kosta skjortan. Det betyder såklart inte att den matchar den mycket dyrare Revel-centern. Helt annan dynamik och ett större ljud med mer detaljer. 10 gånger dyrare också dock…

En av de tillverkare du nämnde var Sonus Faber, och jag har faktiskt mätt en av deras äldre centrar, Piccolo Solo.

Eftersom det är en MTM-design (mid/bas - diskant - mid/bas) så har den samma problem som så många andra centerhögtalare, dvs ojämn horisontell spridning. Den låter mycket bättre när den står upp, men det är ju inte riktigt meningen med en center:

https://www.audiosci...cta-2034.58107/

Råkade också se fas grafen för Magnepan också, shiiiiit nästan helt rak hela vägen, wow.

Hittar bara två Magnepan på spinorama.org, och båda har rätt hackig frekvensgång on-axis, men trenden överlag ser någorlunda ok ut (early reflections och sound power).

Det finns i stort sett ingen forskning som visar att fasen spelar någon roll så länge den inte påverkar frekvensgången, dvs om det finns relevanta fas-problem så syns det i frekvensgången. I de få studier där hörbar skillnad har funnits, så har det varit med hörlurar (helt andra förutsättningar utan rumspåverkan) och inte ens då har det funnits någon tydlig indikering på vad folk föredrog.

Det där med mätningar från tillverkare (och erins corner) är intressant, de flesta mäter EN högtalare. Några få mäter två st samtidigt med två mikrofoner

Ja, eftersom man enbart mäter högtalaren, utan rummets påverkan så är det alltid en högtalare som mäts. Faktiskt är det också så att lyssning i mono (med bara en högtalare) har många fördelar vid utvärdering. Det blir mycket enklare att höra resonanser och andra problem. Tänk på att bara en av stereo-kanalerna ska används, dvs inte en nedmixad stereo->mono signal.

Vid de studier som har gjorts, med blindtester, så har det visat sig att lyssnarna blir sämre och sämre på att höra brister ju fler kanaler som används, dvs det blir mindre skillnad mellan olika högtalare. Värt att notera är dock att de högtalare som rankades högst i mono också hamnade högst i stereo.

Det betyder såklart inte att man ska lyssna i mono hemma, utan bara att det blir enklare att höra skillnad.

Rekommenderar Floyd Toole’s bok om ljudåtergivning. Mycket intressant info där, och han har en ny utgåva på gång med (osäker på om den har släppts än).

Redigerat av Ageve, 04 September 2025 - 18:29.

Postad 04 September 2025 - 18:32

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3408 inlägg
  • 0

Kollat lite på zippade filen o jag är Väldig förvirrad.
Är Mains 1 på något sätt kombinerad respons ?

Hade fel fil

Redigerat av johan b-lund, 04 September 2025 - 20:53.

Postad 04 September 2025 - 19:58

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3408 inlägg
  • 0

Jag ger upp,
Du har en Mycket konstig fördröjning mellan signal o när micken fångar upp ljud.
Det mesta ser bara konstigt ut

Välj "All SPL" - ta bort all smoothing
Välj "GD" - då ser man att signalen har en fördröjning
Ligger ca 100ms fel

Ex på GD, 2 olika mätningar på varandra
Från 50hz inget group delay
https://i.imgur.com/Kia8iJj.png?1
Kopiera adressen, klistra in för bästa upplösning

Man ser det även tydligt på impuls men skalan blir så skev att GD är lättast att se det på

Fel fil

Redigerat av johan b-lund, 04 September 2025 - 20:52.

Postad 04 September 2025 - 19:59

parmstig
  • parmstig
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Kollat lite på zippade filen o jag är Väldig förvirrad.
Är Mains 1 på något sätt kombinerad respons ?

Mains 1 är inte en kombinerad kurva – det är en LFE-mätning (0.1-kanalen). Bara subbarna spelade, inga L/R-mains. LPF for LFE var 120 Hz (bass management för L/R var inte med i den mätningen).

Postad 04 September 2025 - 20:12

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3408 inlägg
  • 0

Sub visar en sub
Mains visar en delning ~100hz o ljud upp till 20Khz
Så dina subwoofers klarar 20khz då ?

Fel fil

Wgg1HRk.jpg

Redigerat av johan b-lund, 04 September 2025 - 20:53.

Postad 04 September 2025 - 20:27

parmstig
  • parmstig
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Jag ger upp

trist om det blev fel, jag fick en hel del varningar när jag gjorde mätningarna - sedan rasade ungarna in genom dörren. K

Jag ger upp,
Du har en Mycket konstig fördröjning mellan signal o när micken fångar upp ljud.
Det mesta ser bara konstigt ut

Välj "All SPL" - ta bort all smoothing
Välj "GD" - då ser man att signalen har en fördröjning
Ligger ca 100ms fel

Ex på GD, 2 olika mätningar på varandra
Från 50hz inget group delay
https://i.imgur.com/Kia8iJj.png?1
Kopiera adressen, klistra in för bästa upplösning

Man ser det även tydligt på impuls men skalan blir så skev att GD är lättast att se det på

Tror det blev fel på IR Peak/timing ref, tror man kan nollställa det under Impulse men osäker på hur man gör

Sub visar en sub

Wgg1HRk.jpg

Det är 4 subs kopplade till en miniDSP så alla agerar som en sub

Postad 04 September 2025 - 20:34

parmstig
  • parmstig
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Sub visar en sub

Min mätning är endast mellan 20-120 hz, som du säger - det ser ut som du har en annan fil än min.

Se min bild har bara en mätning som heter LFE 4432 i filen lfe.mdat

Du verkar ha något annat öppet?

Bifogad fil  Screenshot 2025-09-04 213200.jpg   130.23K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av parmstig, 04 September 2025 - 20:36.

Postad 04 September 2025 - 20:48

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3408 inlägg
  • 0

Nu när jag ser det, du har helt rätt - Tack !
Men jag kan inte öppna din fil, är korrupt :(

Rättare sagt så är zippningen korrupt

Fixat

Redigerat av johan b-lund, 04 September 2025 - 21:12.

Postad 04 September 2025 - 20:59

parmstig
  • parmstig
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Nu när jag ser det, du har helt rätt - Tack !
Men jag kan inte öppna din fil, är korrupt :(

Rättare sagt så är zippningen korrupt

Som jag sa, du måste bara döpa om filen från lfe.mdat.zip till lfe.mdat den är inte zippad, jag har bara lagt på den filändelsen för forumet lät mig inte ladda upp .mdat filer

Jag skickar upp en ny och denna gång så har jag packat den så den inte missförstås.

Bifogad fil  rew_packa_upp.zip   44.22K   2 Antal nerladdningar

Postad 04 September 2025 - 21:33

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3408 inlägg
  • 0

Jag lyckades reda ut det  :D

Dist mätningen är Inte vacker !!

Peak THD, 2 harmonic

dPGflQK.png

Peak 3 Harmonic

Yu3pf3R.png

Redigerat av johan b-lund, 04 September 2025 - 21:40.

Postad 04 September 2025 - 21:54

parmstig
  • parmstig
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Jag lyckades reda ut det  :D

Dist mätningen är Inte vacker !!

Peak THD, 2 harmonic

dPGflQK.png

Peak 3 Harmonic

Yu3pf3R.png

Peak-vyerna visar värsta punkterna, som dessutom sammanfaller med en SPL-dipp – då ser THD % hög ut trots att övertonerna ligger 20–40 dB under fundamental. Tittar man på Distortion i dB eller på en frekvens utan dipp (t.ex. 40–60 Hz) ligger jag runt 1–3 % THD, vilket är normalt.

Men helt klart om du vill visa det sämsta med hela mätningen så är du på absolut rätt ställe, en stor anledning är nog att du bad om en mätning på över 100db på LFE, som jag sa jag fick varningar på alla mina mätningar från REW, visa gärna från ditt system hur det skall se ut, jag är alltid villig att lära mig.

Redigerat av parmstig, 04 September 2025 - 21:56.

Postad 04 September 2025 - 22:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
UMIK-2 klarar runt 125dB SPL, så om du får varningar i REW beror det troligtvis på uppspelningen av svepet. Step response ser lite konstig ut med.

Kör du med ”live” svep dvs direktmätning i REW, eller ”from file” dvs med separat källa för uppspelning?

Om du kör det senare, tänk på att generera testsvepet i REW med ”acoustic timing reference” eller vad det nu står, dvs ett kort ”kvitter” före och efter svepet, som används till att synka mätningen i tidsled.

Har själv haft diverse problem med REW i Windows 11 och använder därför min Macbook M1 Pro vid mätning.

Postad 04 September 2025 - 22:13

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3408 inlägg
  • 0

Om vi vänder på det så här, Se vad vi hamnar här.
2st slutna subs av bra kvalitet, gåendes på tomgång
hOxHn6N.png

Postad 04 September 2025 - 22:16

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3408 inlägg
  • 1

UMIK-2 klarar runt 125dB SPL, så om du får varningar i REW beror det troligtvis på uppspelningen av svepet. Step response ser lite konstig ut med.

Kör du med ”live” svep dvs direktmätning i REW, eller ”from file” dvs med separat källa för uppspelning?

Om du kör det senare, tänk på att generera testsvepet i REW med ”acoustic timing reference” eller vad det nu står, dvs ett kort ”kvitter” före och efter svepet, som används till att synka mätningen i tidsled.

Har själv haft diverse problem med REW i Windows 11 och använder därför min Macbook M1 Pro vid mätning.

Man ser på impuls att något är knas i tid, signal startar inte vid 0 - minus på GD

Postad 04 September 2025 - 22:23

parmstig
  • parmstig
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Jepp, live och de lät inte direkt bra heller men jag kände att jag var tvungen att göra en mätning över 100db. Kört mest på Linux men hade en uppgradering på Unraid så var tvungen att använda gammal widows burk. Tack för tipset. Har stirrat mycket på REW men mest SPL, IR, Waterfall - de andra fattar jag inte så mycket av. Men lär läsa in mig på det nu

Redigerat av parmstig, 04 September 2025 - 22:30.

Postad 04 September 2025 - 22:29

parmstig
  • parmstig
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Tack för alla kommentarer. Jag uppfattar att fokus här blivit att hitta fel snarare än att förstå metoden eller sammanhanget. Det gör att mina inlägg inte riktigt tillför värde för någon, minst av allt för mig och vi har inte ens kommit in på mätningar av vanliga högtalare med filter.
Jag backar därför ur den här diskussionen att försöka visa upp mina olika högtalare och postar inga fler mätningar här. Jag är kvar på forumet som vanligt som jag varit de sista 10 åren.

Redigerat av parmstig, 04 September 2025 - 22:38.

Postad 05 September 2025 - 09:41

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3408 inlägg
  • 0

Jag tycker inte du ska sluta att posta :)

Vad som är relevant i en mätning är inte alls lätt att förstå.
Och vi är inte ute efter att trycka ner dig, fakta är att det du har postat ser inte speciellt bra ut
Vi måste väl få påpeka att Nej dina högtalare går inte till 10hz, snarare 30hz
Och +100dB mätningen visar att du antagligen är ganska nära att spela i sönder grejerna. 

Om du gillar hur det spelar så har jag absolut inga problem med det i sig.

Kunskap på mätning av högtalare, mätning av akustik och att tyda det är Mycket hög här inne.
Varför inte nyttja den kunskapen istället ?

Med en mätning av LFE, front +sub med bass management på hygglig nivå (~95dB i basen) 
Det ger Otroligt mycket information om både rummet och hur fas ligger vid delning osv osv

Här är ett ex jag gjorde för utbildningssyfte för en massa år sedan.
Det är sub + front delat vid 80hz
Båda ex har mer eller mindre exakt frekvensgång, men fasen skiljer.
Det ena ex låter som det ska, men det andra låter sunk.
Vet man inte att fasen ser konstig ut utan bara tittar på frekvensgången.......

GIFkbEo.png
PCLcrbW.png?1

Postad 05 September 2025 - 09:56

parmstig
  • parmstig
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Och vi är inte ute efter att trycka ner dig, fakta är att det du har postat ser inte speciellt bra ut

Jag vill gärna fortsätta diskussionen, vill gärna lära mig mer. Det är uppenbart att nivån att läsa mätningar och kunskap om bass-management är hög här. Mätningen var kass, det förstår jag nu. En ny mätning kommer göras med hjälp av vän och vi kommer även testa lite andra slutsteg än mina Fosi mono. Någonstans ligger det något som luktar illa på vägen och vet inte om det är miniDSP, Fosi eller annat.

Att jag råkar ha Intelligent Sound hamnar som en blöt filt över de flesta kommentarer och min vilja att lära mig mer och förstå och samtidigt slåss mot 9 år av hat, kändes ineffektivt.

Jag kommer göra en ny mätning, om jag postar den här eller inte beror på vad andra sagt om mätningen först.Tack för dina bild-exempel, skall analysera senare

Postad 05 September 2025 - 10:38

JOME
  • JOME
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Japp, den är grym. Den bästa högtalaren jag har just nu.

Det som imponerade med KEF-centern var pris/prestandan. Bra designad helt enkelt, och ett bevis för att bra ljud inte behöver kosta skjortan. Det betyder såklart inte att den matchar den mycket dyrare Revel-centern. Helt annan dynamik och ett större ljud med mer detaljer. 10 gånger dyrare också dock…

En av de tillverkare du nämnde var Sonus Faber, och jag har faktiskt mätt en av deras äldre centrar, Piccolo Solo.

Eftersom det är en MTM-design (mid/bas - diskant - mid/bas) så har den samma problem som så många andra centerhögtalare, dvs ojämn horisontell spridning. Den låter mycket bättre när den står upp, men det är ju inte riktigt meningen med en center:

https://www.audiosci...cta-2034.58107/

Hittar bara två Magnepan på spinorama.org, och båda har rätt hackig frekvensgång on-axis, men trenden överlag ser någorlunda ok ut (early reflections och sound power).

Det finns i stort sett ingen forskning som visar att fasen spelar någon roll så länge den inte påverkar frekvensgången, dvs om det finns relevanta fas-problem så syns det i frekvensgången. I de få studier där hörbar skillnad har funnits, så har det varit med hörlurar (helt andra förutsättningar utan rumspåverkan) och inte ens då har det funnits någon tydlig indikering på vad folk föredrog.

Ja, eftersom man enbart mäter högtalaren, utan rummets påverkan så är det alltid en högtalare som mäts. Faktiskt är det också så att lyssning i mono (med bara en högtalare) har många fördelar vid utvärdering. Det blir mycket enklare att höra resonanser och andra problem. Tänk på att bara en av stereo-kanalerna ska används, dvs inte en nedmixad stereo->mono signal.

Vid de studier som har gjorts, med blindtester, så har det visat sig att lyssnarna blir sämre och sämre på att höra brister ju fler kanaler som används, dvs det blir mindre skillnad mellan olika högtalare. Värt att notera är dock att de högtalare som rankades högst i mono också hamnade högst i stereo.

Det betyder såklart inte att man ska lyssna i mono hemma, utan bara att det blir enklare att höra skillnad.

Rekommenderar Floyd Toole’s bok om ljudåtergivning. Mycket intressant info där, och han har en ny utgåva på gång med (osäker på om den har släppts än).

Läste på både kring forskningen som Toole och BBC gjort för massa år sedan, båda startade runt 60-70 talet med olika syften och olika resultat.
Att Tooles resultat är vad absolut största delen av hifi världen accepterat är det ingen säger emot, det är vad det är och det funkar!

Jag vill inte lägga ord i munnen på Petter och IS men jag tycker att de tillhör, tillsammans med Harbeth, Spendor, YG Acoustics, KII Audio (DSP) och några få andra, arvet från BBC forskning på framförallt tydlighet i tal och iden om att faskorrekta transienter i start av ett akustiskt instrument ger vår hjärna hjälp att förstå om det är en flöjt eller klarinett som spelar.

En snabb googling ger att några moderna studier finns till fortsatt stöd för BBC skolan, absolut ingen studie som motsäger Toole.
Man skulle kunna säga att båda kan ha rätt i sina slutsatser, fasen spelar ingen roll så läge det är bra "på alla Toole's parametrar", och att hyfsad faskorrekta frekvener samtidigt kan ge ännu lite mer tydlighet i transienter när ljud startar.

Personligen föll jag pladask för ett par Harbeth vid lyssning på ett par rör-block på Veteran HIFI för säkert 15 år sen. På någon mässa 5 år sedan blev jag sittande en timme framför Spendor Classic 1/3 (tror jag den heter), helt tagen och lugn i kroppen. Jag hade då ingen aning om att det fanns olika sorters filter, olika skolor, forskningsresultat bla bla bla

Nyligen skulle jag köpa en 3 m signalkabel för ett  RIAA, och på inrådan av en Hifibutik i stockholm landade jag i Kungsängen.
Där hittade jag samma sorts ljud jag upplevt två gånger tidigare utan att fatta varför.

Jag gillar exakta transienter, jag har kanske bara haft högtalare som mäter dåligt?
Nu blir jag genom denna mycket intressanta dialog, nyfiken på att höra hur "Toole idealet" låter.
Det finns några högtalare för demo i stockolm som är "perfekta enligt Erins sida" som jag ska provlyssna nästa vecka.

Jag älskar bra återgiven musik, jag skiter i vad det heter, har för filter, jag vill bara höra musiken :) 

PS
Petter har inga magiska filter, det är bara stora klossar, som ett mjölkpaket + litet paket vispgrädde. Har inget foto på dem men bifogar en bild från YG's hemsida på deras passiva fas och frekvenskorrigeringsfilter.
DS

Bifogad fil(er)

Redigerat av JOME, 05 September 2025 - 10:39.

Postad 05 September 2025 - 10:46

JOME
  • JOME
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Vi måste väl få påpeka att Nej dina högtalare går inte till 10hz, snarare 30hz
Och +100dB mätningen visar att du antagligen är ganska nära att spela i sönder grejerna. 

Om du gillar hur det spelar så har jag absolut inga problem med det i sig.

Kunskap på mätning av högtalare, mätning av akustik och att tyda det är Mycket hög här inne.
Varför inte nyttja den kunskapen istället ?

Med en mätning av LFE, front +sub med bass management på hygglig nivå (~95dB i basen) 
Det ger Otroligt mycket information om både rummet och hur fas ligger vid delning osv osv

Här är ett ex jag gjorde för utbildningssyfte för en massa år sedan.
Det är sub + front delat vid 80hz
Båda ex har mer eller mindre exakt frekvensgång, men fasen skiljer.
Det ena ex låter som det ska, men det andra låter sunk.
Vet man inte att fasen ser konstig ut utan bara tittar på frekvensgången.......

GIFkbEo.png
PCLcrbW.png?1

Jag vill också var med och leka sub  :( men rew och mik säger NEJ, kommer inte över 95dB på en mätning.

Redigerat av JOME, 05 September 2025 - 10:47.

Postad 05 September 2025 - 11:04

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3408 inlägg
  • 0

Jag vill också var med och leka sub  :( men rew och mik säger NEJ, kommer inte över 95dB på en mätning.

Du kan öppna den och ändra känslighet.
Hur högt man vågar spela beror lite på vad grejerna klarar så klart.
Om du inte hittar guide så kan jag ev hitta, man kan ändra för mycket o det finns 2 versioner.

Är det så att du aldrig spelar högre än vad micken klarar då är du redan hemma.

Postad 05 September 2025 - 11:16

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3408 inlägg
  • 3

Jag vill gärna fortsätta diskussionen, vill gärna lära mig mer. Det är uppenbart att nivån att läsa mätningar och kunskap om bass-management är hög här. Mätningen var kass, det förstår jag nu. En ny mätning kommer göras med hjälp av vän och vi kommer även testa lite andra slutsteg än mina Fosi mono. Någonstans ligger det något som luktar illa på vägen och vet inte om det är miniDSP, Fosi eller annat.

Att jag råkar ha Intelligent Sound hamnar som en blöt filt över de flesta kommentarer och min vilja att lära mig mer och förstå och samtidigt slåss mot 9 år av hat, kändes ineffektivt.

Jag kommer göra en ny mätning, om jag postar den här eller inte beror på vad andra sagt om mätningen först.Tack för dina bild-exempel, skall analysera senare

Jag kan bara tala för mig själv, mitt agg ligger på hur IS marknadsför sig, re-brandar och lägger på en massa pengar.
Rent lurendrejeri Imo.
Allt sker ovetenskapligt och det förklaras med fyndig text som bara är ordvrängande.

Du som ägare har jag heller inget emot, det är dina öron och dina pengar :)
Men om du som ägare går in på det vetenskapliga spåret, postar mätningar som verifierar att kvalitén är tvivelaktig....
Det ger oss bara bevis att vi inte har haft fel.

Mätning med Klippel, Anechoic eller utomhus ger en svart på vit hur dist, spridning, komprimering osv osv ser ut.
Det är inget jag enkom baserar ett köp på, men komprimerar det kraftig, stigande dist med volym då faller det bort.
Dessa grejer hörs lätt om man vet vad man ska lyssna efter.

Postad 05 September 2025 - 12:10

parmstig
  • parmstig
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Men om du som ägare går in på det vetenskapliga spåret, postar mätningar som verifierar att kvalitén är tvivelaktig....

Det var inte min mening, enda anledningen att jag postade mätningar var för att det bads om det, inte för att jag vetenskapligt försökte bevisa något. Ge mig lite tid att göra en ny mätning som inte är paj, jag vill inte vara den som gav bekräftelse över att en tillverkare är dålig.

mitt agg ligger på hur IS marknadsför sig, re-brandar och lägger på en massa pengar.

Förklara gärna hur du menar, jag förstår inte 're-brandar och lägger på en massa pengar.'
Marknadsföringen har jag ingen insikt eller kommentar kring.

Postad 05 September 2025 - 12:11

JOME
  • JOME
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Du kan öppna den och ändra känslighet.
Hur högt man vågar spela beror lite på vad grejerna klarar så klart.
Om du inte hittar guide så kan jag ev hitta, man kan ändra för mycket o det finns 2 versioner.

Är det så att du aldrig spelar högre än vad micken klarar då är du redan hemma.

Hansken var kastad på 100dB väl ;)

Hittade en annan grej, vi får se om jag får sitta med dumstruten i ett hörn resten av dagen, eller så postar jag snart en mätning.

Postad 05 September 2025 - 12:22

JOME
  • JOME
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Jag kan bara tala för mig själv, mitt agg ligger på hur IS marknadsför sig, re-brandar och lägger på en massa pengar.
Rent lurendrejeri Imo.
Allt sker ovetenskapligt och det förklaras med fyndig text som bara är ordvrängande.

Du som ägare har jag heller inget emot, det är dina öron och dina pengar :)
Det ger oss bara bevis att vi inte har haft fel.

Mätning med Klippel, Anechoic eller utomhus ger en svart på vit hur dist, spridning, komprimering osv osv ser ut.
Det är inget jag enkom baserar ett köp på, men komprimerar det kraftig, stigande dist med volym då faller det bort.
Dessa grejer hörs lätt om man vet vad man ska lyssna efter.

Har också läst de gamla historierna, i nutid är alla element OEM från Kina enligt IS specar vad jag förstår.

Tror en stor del av elementmarknaden kommer därifrån. Men Seas har väl i Norge och jag såg YG tillverkar i Canada med test-lab i UK, fint ska det vara när det kostar +500ksek :D
Undrar om Harman har egen fabrik för alla sina märken?

Filter byggs och testas i norden vet jag, osäker på detaljer.

Redigerat av JOME, 05 September 2025 - 12:26.

Postad 05 September 2025 - 12:49

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3408 inlägg
  • 1

Det var inte min mening, enda anledningen att jag postade mätningar var för att det bads om det, inte för att jag vetenskapligt försökte bevisa något. Ge mig lite tid att göra en ny mätning som inte är paj, jag vill inte vara den som gav bekräftelse över att en tillverkare är dålig.

Förklara gärna hur du menar, jag förstår inte 're-brandar och lägger på en massa pengar.'
Marknadsföringen har jag ingen insikt eller kommentar kring.

Det var inte så jag menade :)
Alla får posta mätningar o vara beredda på sanningen.

Re-branding
Ta ett par billiga högtalare,Proson i det här fallet, bygg ny låda, lägg till det "magiska" filtret och sätt ditt namn på lådan - sälj för 40K

Eller köpa in skräp från Kina o sälj som dina egna.
Finns längre bak i tråden, du kan köpa hem på bulk o få din egen logo på.

Ageve har en hittat en massa ex, finns längre bak i tråden.
Vill minnas att tillverkaren avrådde från att spela musik på dom eller något sådant.
Dom var iaf ärliga.

Att köpa in på bulk kommer tidvis, plötsligt finns 2-3 nya modeller, som du aldrig ser igen.
Högtalarutveckligen måste gå på högvarv när man kan komma med nya modeller på löpande band.

Postad 05 September 2025 - 12:52

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3408 inlägg
  • 0

Hansken var kastad på 100dB väl ;)

Hittade en annan grej, vi får se om jag får sitta med dumstruten i ett hörn resten av dagen, eller så postar jag snart en mätning.

Vad du än gör, gå upp i volym stegvis, gärna med någon min mellan vart svep.
Det tar hårt på grejerna att köra sinus svep.

*edit*
Glöm inte att kalibreringsfilen måste editeras med :)

Redigerat av johan b-lund, 05 September 2025 - 13:04.

Postad 05 September 2025 - 13:21

JOME
  • JOME
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

*edit*

Kom på att jag hade sänkt gain på slutsteget för att ligga inom ramen för level settings i AVM70. Nu ska vi se vad mikrofonen tål 😤

Postad 05 September 2025 - 13:31

JOME
  • JOME
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

*edit*

Varför skulle jag editera mickens kalibreringsfil? 

Postad 05 September 2025 - 13:40

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3408 inlägg
  • 0

Om det är en Umik, inte umik 2 då får du overload i Rew runt dB
För att kunna köra högre måste micken öppnas o du måste justera dip switchen på kretskortet.
Nu är gain justerad, men kalibreringsfilen måste också justeras för det är det REW tittar på.

Vill minnas du hittar allt här
https://www.avsforum...umik-1.1797489/

Obs på att det kan vara förvirrande med gain setting i kalibreringsfilen så läs igenom hela tråden

Postad 05 September 2025 - 13:44

beatelund
  • beatelund
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

Om det är en Umik, inte umik 2 då får du overload i Rew runt dB
För att kunna köra högre måste micken öppnas o du måste justera dip switchen på kretskortet.
Nu är gain justerad, men kalibreringsfilen måste också justeras för det är det REW tittar på.

Vill minnas du hittar allt här
https://www.avsforum...umik-1.1797489/

Obs på att det kan vara förvirrande med gain setting i kalibreringsfilen så läs igenom hela tråden

Funkar det att bara vrida ner gain i Windows på micken? Då kan man mäta högre utan clip i alla fall. Men som om siffrorna stämmer då det vet jag ej.

Postad 05 September 2025 - 14:13

JOME
  • JOME
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Här kommer mätning på mina två IS 15" baslådor, med umic1 (med cal-fil) och 90graders placering på MLP.
OBS det finns inga filter i dessa lådor, igen DSP i kedjan, ingen XO.
Kom ihåg, detta är inte en bio subwoofer utan ett rappt element för musik i första hand.

I kurvan ser ni två kullar och en dal som exakt överensstämmer med rummets axlar, inga absorbenter.
Det är ett slutet rum, en soffa, en matta, gardiner på två väggar + en del prylar...

Bifogad fil(er)

Postad 05 September 2025 - 14:21

JOME
  • JOME
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Nu till mitt problem, jag ligger på max vad min REW konfig kan mäta, vet inte hur jag ska få den att öka max.
Headroom var röd på 1 dB eller något.
Sub och amp kan prestera mycket mer, några råd?

Postad 05 September 2025 - 15:05

JOME
  • JOME
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Eftersom REW är min begränsning testade jag med olika LP i crown för att höja 11 Hz genom en tilt a kurvan.
Stannade på 37,5Hz för sen går 2nd Harm över 1%.

Bifogad fil(er)

Postad 05 September 2025 - 16:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3408 inlägg
  • 0

Om du inte postar mdat, ändra från SPL till procent i rull listen i övre vänster hörn  så är det lättare att utläsa dist.

Nu till mitt problem, jag ligger på max vad min REW konfig kan mäta, vet inte hur jag ska få den att öka max.
Headroom var röd på 1 dB eller något.
Sub och amp kan prestera mycket mer, några råd?

Du måste fortfarande ändra gain enligt länken jag postade ;)

Redigerat av johan b-lund, 05 September 2025 - 16:21.

Postad 05 September 2025 - 17:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3408 inlägg
  • 0

Jag har inte mätt på länge och REW har uppdaterats med massa godis.
Och det här kan ge insikt vad 2st 20 år gamla subs kan prestera, kvalitet subs....

Umik ställd till max 110dB - MLP är 4met från högtalarna
BM är på, delning vid 80hz - jo LCR kan spela högt dom med

Man ser att vid 110dB börjar dom komprimera nere vid 20 - 25hz men dist är fortfarande låg.
Det är basreflex så högpass vid 19hz

Frekvens

G3cy7m1.png

Dist 100dB
BHvH1hj.png

Dist 105dB
QuuvuWE.png

Dist 110dB - här ser man en typiskt basreflexgrej - en bit över avstämningen (27hz) börjar det bli jobbigt.
Dock långt ifrån att maxa grejerna
Värt att notera - bulan vid ~68hz är samma på alla 3 mätningar.

GdizJPt.png

Och bland det viktigaste - fas - korrekt rakt över delningen
bPxtvXM.png

Redigerat av johan b-lund, 05 September 2025 - 17:40.

Även taggad med Högtalare, Intelligent sound

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.