* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34745 svar till detta ämne
Postad 17 augusti 2016 - 15:30
tkarki
-
tkarki
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Vad är det för vits o spela in två program när det mesta kan ses om vja Play ändå? Har knappt spelat in ett program på flera månader sen man fick tillgång till play.
Många program finns inte i Play, eller tas bort väldigt snabbt från Play.
Detta gäller dock inte HBO som är ett special fall jämfört med de vanliga kanalerna där om det finns inte ligger kvar särskilt länge. (tyvärr)
Postad 17 augusti 2016 - 15:59
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Vad är det för vits o spela in två program när det mesta kan ses om vja Play ändå? Har knappt spelat in ett program på flera månader sen man fick tillgång till play.
Långt långt långt ifrån allting som visas i kanalerna finns i play. Därför behövs dubbla inspelningar.
(dessutom är det som finns i Play inte alltid i HD-kvalitet heller trots att källan är det).
(och man vet inte hur länge olika program finns kvar i Play. På ens hårddisk vet man.)
(det är även störande att inte veta om man kommer kunna spola eller inte om man börjar titta på något i Play samtidigt eller strax efter att det sänts. Det som ligger på ens hårddisk har man koll på, och det borde få gå bra att spola i det som man vill.)
(samt som jag redan skrivit: med dubbla inspelningar löses problemet med inspelningsmarginaler och överlappning av inspelningar)
Så så länge Telia inte har tillstånd att spela in ALLTING som visas, och spara det i åtminstone några dagar, så behövs dubbla inspelningar.
Detta har stått överst på önskelistan i många år nu. Det är rent bedrövligt att Telia inte kan fixa en mjukvara som fixar det.
Det är ju bara sätta ett tak på max antal dataströmmar till varje abonnent om problemet är att de tror att det blir överbelastning i nätet om folk kan spela in dubbelt.
År 2010 tvingades jag byta till Telia.
Den ComHem-box jag hade redan då, och haft i fyra år, kunde spela in två kanaler samtidigt.
Kom igen Telia! Ni ligger ett helt decennie efter konkurrenterna!
Fixa multipla inspelningar, eller fixa avtal så att Play-tjänsten via IPTV-boxen spelar in ALLT i några dagar. Då duger det med EN inspelning för de som vill spara saker på sin hårddisk.
Redigerat av elofu17, 17 augusti 2016 - 16:13.
Postad 17 augusti 2016 - 16:41
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
(det är även störande att inte veta om man kommer kunna spola eller inte om man börjar titta på något i Play samtidigt eller strax efter att det sänts. Det som ligger på ens hårddisk har man koll på, och det borde få gå bra att spola i det som man vill.)
SVT kan man alltid spola i (men det visste du säkert)
TV4 och Sjuan kan man spola i 30 minuter efter programmet slutat visas, antar att det är samma på andra reklamkanaler, fast jag förstår inte riktigt varför...
Postad 17 augusti 2016 - 17:41
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
@Telia
Har det verkligen inte blivit bättre ännu detta med inspelningar på boxen?
Jag spelar in var 3-4:e månad något litet och detta eftersom i 99,99% av tiderna som har det blivit fel. Programmen har blivit kapade i slutet, vilket har gjort att jag helt tappat lusten att spela in från TV.
Testade igår att spela in en film, "Our idiot brother" som gick på TV4Film och samma sak igen. Inte bara att filmen inte är hel, men den saknar textning också??? När den går på TV4Film så har den swesub, men på inspelningen så fanns det inte.
Heja 2016!!!
Wow, gnäll!!!
Om funktionen finns så borden den fungera. Det är Telia som är leverantör och Telia har avtal med TV4 och med andra.
Därför borde Telia kräva mer i sina led, från olika kanaler. Det är inte Telia som lastas men Telia borde känna till problemet och även förmedla det vidare. Det är liksom så kedja fungerar.
Stämmer inte helt.
Det är inte en lösning om du måste modifiera "lösningen" så att det blir rätt.
Det blir ett problem om i ett hushåll finns fler och att alla måste lösa frågan genom att ändra.
Men i ditt fall som bara spelar in några program per år enligt vad du själv skriver borde det verkligen vara ett icke problem. Och dessutom enkelt att lösa med korrekta/ändamålsenliga inställningar. Men det är kul att klaga 
Postad 17 augusti 2016 - 17:52
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Det verkar som att de som har vanliga paketet Stor har två Eurosport 1 HD, problemet med det är att jag kan se att det är fel nu när jag har fått ett konto som har det så har bett de fixa detta.
Som det ser ut på den kund jag nu tittat på så ingår rent tekniskt följande kanaler HD kanaler i Stor. 18 stycken då.
- SVT1 HD
- SVT2 HD
- Kanal 5 HD
- TV6 HD
- Kanal9 HD
- TV12 HD
- Eurosport 1 HD
- Fox HD
- Discovery HD
- TLC HD
- Animal Planet HD
- National Geographic HD
- History HD
- eSportsTV HD
- TV3 Sport HD
- Eurosport 2 HD
- Fight Sports HD
- Fuel TV HD
Markus Johansson
Telia Kundservice
Har väl smågnällt på Telia och framförallt priserna många gånger så nu är det dags för ett positivt inlägg 
Verkligen bra att Telia driver på att få in HD i de normala paketen utan att ta extra betalt för något som borde vara självklart 2016.
Äntligen Simpsons i HD 
Redigerat av e3henri, 17 augusti 2016 - 20:55.
Postad 19 augusti 2016 - 22:44
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Jag upplever bildkvalitén som synbart bättre på VS Fotboll HD jmfrt. med VS Premium HD, är det någon mer som lagt märke till detta? Då är det LIVE sändningar jag syftar på.
EK
Postad 20 augusti 2016 - 00:08
donadoni41
-
donadoni41
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Jag upplever bildkvalitén som synbart bättre på VS Fotboll HD jmfrt. med VS Premium HD, är det någon mer som lagt märke till detta? Då är det LIVE sändningar jag syftar på.
EK
Kan hålla med om det.
Undrar varför...?
Postad 20 augusti 2016 - 02:54
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Kan hålla med om det.
Undrar varför...?
Jag tror att det är som så att Viasat fotboll HD har vi en högre kvalité då den levereras via fiber med högre bandbredd till oss. TV3 Sport Premium är såvitt jag fattat det via satellit nu i ett första skede tills Viasat kan leverera den via fiber till oss.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 20 augusti 2016 - 06:35
Mickys
-
Mickys
-
Forumräv
-
-
943 inlägg
Jag tror att det är som så att Viasat fotboll HD har vi en högre kvalité då den levereras via fiber med högre bandbredd till oss. TV3 Sport Premium är såvitt jag fattat det via satellit nu i ett första skede tills Viasat kan leverera den via fiber till oss.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Fast tv3 sport premium pratar vi ej om utan Viasat sport premium. Men bara felskrivning?
Håller också med om att premium har sämre bild
Postad 20 augusti 2016 - 09:36
Berraboy
-
Berraboy
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Samma för mig, grynig är bilden på Viasat Sport premium. TV3 sport tycker jag ser bra ut. En släkting har dock Viasat över parabol, (enligt mig) en jäkla skillnad i kvalitet mot Telia IP-TV. Mycket klarare och finare bild på parabol.
Men men, har dock alla kanaler jag vill ha på en och samma box!
Postad 20 augusti 2016 - 10:36
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Fast tv3 sport premium pratar vi ej om utan Viasat sport premium. Men bara felskrivning?
Håller också med om att premium har sämre bild
Du har så rätt i att det var en felskrivning, men det gäller som jag fattat det för alla tre nya kanalerna vi har från Viasat. TV3 Sport, EsportsTV och Viasat sport premium tas såvitt jag vet via Viasats satellit sändning.
Markus Johansson
Telis Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 20 augusti 2016 - 10:38.
Postad 20 augusti 2016 - 12:20
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Du har så rätt i att det var en felskrivning, men det gäller som jag fattat det för alla tre nya kanalerna vi har från Viasat. TV3 Sport, EsportsTV och Viasat sport premium tas såvitt jag vet via Viasats satellit sändning.
Markus Johansson
Telis Kundservice
Markus Johansson
Telia Kundservice
Vad beror det i så fall på när stellit-sändningen håller högre kvalitet? Är det någon konverteringsprocess som ni tvingas till som gör att slutresultatet ut till Telias kunder blir lidande?
Redigerat av pallepaf, 20 augusti 2016 - 12:21.
Postad 20 augusti 2016 - 12:32
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Vad beror det i så fall på när stellit-sändningen håller högre kvalitet? Är det någon konverteringsprocess som ni tvingas till som gör att slutresultatet ut till Telias kunder blir lidande?
Skulle gissa på något sånt.
Men långt tillbaka i tråden vill jag minnas att många upplevde bilden på SD som bättre innan Telia började ändra till MPEG4.. minns inte exakt vad det stod. Orkar inte bläddra tillbaka heller, men resultatet var att man upplevde bilden på SD som sämre efter att de gjorde detta.
Postad 20 augusti 2016 - 13:48
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
När de plockar från satelliten ligger Viasat Sport kanaler på ca 8 Mbit/s
Får de en SDI lina in på kanalen ligger den på 1 Gbit/s
Så det säger sig själv vilket som blir bäst bild av när den kodats om av Telia och skickats ut i nätet
Postad 20 augusti 2016 - 17:00
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Får de en SDI lina in på kanalen ligger den på 1 Gbit/s
Ursäkta min okunnighet men vad är vitsen med en sådan bandbredd för en HD-kanal? Är det helt okomprimerad 4K-upplösning då eller vad?
Postad 20 augusti 2016 - 17:18
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Ursäkta min okunnighet men vad är vitsen med en sådan bandbredd för en HD-kanal? Är det helt okomprimerad 4K-upplösning då eller vad?
Okomprimerad signal i HD-SDI ligger på över 1 Gbit/s. De stora TV-leverantörerna tar in dessa och koda om för att få så bra bild som möjligt.
Därför "lågpris" kanaler se så bedrövliga ut. Ingen SDI lina bara för att hålla ner kostnaden
Postad 20 augusti 2016 - 17:59
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
I morgon visar viasat fotboll championship parallelt sänder premium premier league
Så det spelar alltså ingen roll om man skulle bytt leverantör när de inte får sända flera premier league matcher samtidigt
Postad 21 augusti 2016 - 11:00
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Men i ditt fall som bara spelar in några program per år enligt vad du själv skriver borde det verkligen vara ett icke problem. Och dessutom enkelt att lösa med korrekta/ändamålsenliga inställningar. Men det är kul att klaga 
☺️ Nja, det handlar inte om att klaga men framförallt om att utrycka en besvikelse och kanske även få fart och belysa ett problem som är uppenbar och har varit i flera år. Telia som operatör marknadsför sina boxar och ingenstans står att du måste själv modifiera om du vill ha slutet med samt att översättningen inte följer med ☺️
Jag vidhåller fortfarande och hoppas verkligen att Telia åtminstone funderar på en lösning:
- ordna så att hela inspelningen är med
- ordna så att översättningen följer med i inspelat material
Postad 21 augusti 2016 - 12:25
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 119 inlägg
Telia som operatör marknadsför sina boxar och ingenstans står att du måste själv modifiera om du vill ha slutet med...
Kollade snabbt på hemsidan och dom skriver så här: "Observera att inspelningstiden inte ändras om programmet försenas"
Med den informationen så borde det inte vara långt bort att man tänker på att lägga till några minuter på inspelningarna.
Postad 21 augusti 2016 - 19:53
Jaw_B
-
Jaw_B
-
Användare
-
-
113 inlägg
Aktiverade mitt programpaket "stor" efter något års uppehåll. Visserligen fint att man nu inte längre behöver något extra HD-paket, men har verkligen TV3 HD, TV4 HD och TV5 HD hunnit försvinna ur utbudet?? Man tycker det borde blivit fler och inte färre HD-kanaler på denna tid
Postad 21 augusti 2016 - 19:56
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 119 inlägg
Aktiverade mitt programpaket "stor" efter något års uppehåll. Visserligen fint att man nu inte längre behöver något extra HD-paket, men har verkligen TV3 HD, TV4 HD och TV5 HD hunnit försvinna ur utbudet?? Man tycker det borde blivit fler och inte färre HD-kanaler på denna tid 
TV5 HD finns just nu och de andra är på gång. Bläddra bakåt i tråden...
Postad 22 augusti 2016 - 09:12
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Jag vidhåller fortfarande och hoppas verkligen att Telia åtminstone funderar på en lösning:
- ordna så att hela inspelningen är med
- ordna så att översättningen följer med i inspelat material
Ur ett rent tekniskt perspektiv erbjuder vi på Telia en funktion att spela in med inspelningsmarginal för att kunder ska kunna spela in även program som inte följer EPG och slippa att en del av programmet inte finns med. Då både EPG datat om när programmet ska börja och sluta skickas samt bildströmmen skickas av kanalen är det något vi har svårt att påverka om det blir fördröjningar osv. Många av kanalerna skickar endast EPG som är avrundade till 5 minuter och det kan skapa problem om programmen inte matchar i längd bra. Telia kan hantera EPG som är på minuten nära när en kanal väljer att göra detta.
Rörande inspelning så spelar boxen in en allt som kommer i strömmen och där finns ju översättnignstextning med så det är väl inget problem med det?
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 22 augusti 2016 - 16:40
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Ur ett rent tekniskt perspektiv erbjuder vi på Telia en funktion att spela in med inspelningsmarginal för att kunder ska kunna spela in även program som inte följer EPG och slippa att en del av programmet inte finns med. Då både EPG datat om när programmet ska börja och sluta skickas samt bildströmmen skickas av kanalen är det något vi har svårt att påverka om det blir fördröjningar osv. Många av kanalerna skickar endast EPG som är avrundade till 5 minuter och det kan skapa problem om programmen inte matchar i längd bra. Telia kan hantera EPG som är på minuten nära när en kanal väljer att göra detta.
Rörande inspelning så spelar boxen in en allt som kommer i strömmen och där finns ju översättnignstextning med så det är väl inget problem med det?
Markus Johansson
Telia Kundservice
Hej Markus
Tack för svaret.
Jag tänker att Telia kan förmedla det vidare, och just därför även jag lyfte frågan här på tråden.
Kan tänka mig att boxen spelar in allt som sänds i strömmen, men vill dock informera dig att så är det inte fallet.
Jag testade under helgen igen, och filmen med översättning, men när jag spelade in en del av filmen, så fanns inte översättningen med alls. Detta kunde jag testa i realtid.
Du har säkert en box i närheten. Testa gärna :-)
Postad 22 augusti 2016 - 16:45
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 119 inlägg
Hej Markus
Tack för svaret.
Jag tänker att Telia kan förmedla det vidare, och just därför även jag lyfte frågan här på tråden.
Kan tänka mig att boxen spelar in allt som sänds i strömmen, men vill dock informera dig att så är det inte fallet.
Jag testade under helgen igen, och filmen med översättning, men när jag spelade in en del av filmen, så fanns inte översättningen med alls. Detta kunde jag testa i realtid.
Vad har du spelat in och från vilken kanal?
Postad 22 augusti 2016 - 16:48
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Hej Markus
Tack för svaret.
Har ingen inspelningsbar box, men har för mig att man kan välja textningsspråk i Inställningar. Prova att byta till nåt annat språk och sedan tillbaka till svenska, i fall inte inställningen tagit som den ska...
Postad 22 augusti 2016 - 18:29
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Vad har du spelat in och från vilken kanal?
Har spelat in mest från TV4Film. Både hela filmer som varit programmerade men även filmer som jag tittat hälften på och valt att spela in resten för att se någon annan gång. I samtliga sammanhang så har texten "fallit bort". Känns lite som att filmen och texten är två olika strömmar och att båda två inte spelas in.
Har ingen inspelningsbar box, men har för mig att man kan välja textningsspråk i Inställningar. Prova att byta till nåt annat språk och sedan tillbaka till svenska, i fall inte inställningen tagit som den ska...
Har kollar ganska mycket kring inställningar men hittar inget alls. Det finns inga språk överhuvudtaget. Filmerna saknar textning så det finns inga språk att byta i mellan.
Det är liksom inte världens ände men vore kul att få texten med på filmer med språk som man inte behärskar.
Redigerat av Unregistereda360a43b, 22 augusti 2016 - 18:36.
Postad 22 augusti 2016 - 18:44
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 119 inlägg
Har spelat in mest från TV4Film. Både hela filmer som varit programmerade men även filmer som jag tittat hälften på och valt att spela in resten för att se någon annan gång. I samtliga sammanhang så har texten "fallit bort". Känns lite som att filmen och texten är två olika strömmar och att båda två inte spelas in.
Faktiskt så kom jag på nu att TV4 film har lite problem med texten. Det händer då och då att texten är borta nån minut, och det händer direkt efter reklamavbrotten. Har inte sett det på nån annan kanal vad jag kan minnas. Kan säga också att jag i stort sätt alltid ser filmer på reklamkanalerna inspelade för att kunna spola förbi reklamen, så i TV4film-fallet kan jag inte säga om textbortfallet bara sker på inspelningen.
Postad 22 augusti 2016 - 19:19
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Har kollar ganska mycket kring inställningar men hittar inget alls. Det finns inga språk överhuvudtaget. Filmerna saknar textning så det finns inga språk att byta i mellan.
Det är liksom inte världens ände men vore kul att få texten med på filmer med språk som man inte behärskar.
Menu-knappen på fjärrkontrollen, sedan Inställningar och där är andra raden Undertexter. Där kan jag byta mellan Inget, Svenska, Finska, Danska och Norska. Jag har en 1003-box, men det borde väl vara lika i alla boxar?
Men olika kanaler beter sig på olika sätt. Nu när jag provade, så hade vissa svensk text oavsett inställning. Vissa bytte text när jag ändrade språk och några visade bara text om jag valde svenska.
Just nu är det en svensk film på TV4 Film och jag har ingen text, vad jag än väljer. Men jag antar att orsaken ligger i hur Telia skickar ut texten.
Postad 22 augusti 2016 - 19:26
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Faktiskt så kom jag på nu att TV4 film har lite problem med texten. Det händer då och då att texten är borta nån minut, och det händer direkt efter reklamavbrotten. Har inte sett det på nån annan kanal vad jag kan minnas. Kan säga också att jag i stort sätt alltid ser filmer på reklamkanalerna inspelade för att kunna spola förbi reklamen, så i TV4film-fallet kan jag inte säga om textbortfallet bara sker på inspelningen.
Problemet med fördröjd textning efter reklam är gemensamt för alla TV4:s kanaler. Texten på de kanalerna är "inbränd" i bildsändningen. Felet ligger således hos TV4 och inte hos Telia.
Postad 22 augusti 2016 - 20:12
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Problemet med fördröjd textning efter reklam är gemensamt för alla TV4:s kanaler. Texten på de kanalerna är "inbränd" i bildsändningen. Felet ligger således hos TV4 och inte hos Telia.
Verkar stämma, just nu går en textad film på TV4 Film och jag kan inte ändra språk eller ens välja bort texten i inställningarna. Men då är det ju konstigt att inte texten hamnar på inspelningen?
Postad 23 augusti 2016 - 07:05
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 119 inlägg
Men hur förklarar det textbortfallet om texten är "inbränd"? Om texten går som separat ström så är det väl mer trovärdigt att texten kan försvinna men inte bilden.
Postad 23 augusti 2016 - 15:46
sportmats
-
sportmats
-
Lärjunge
-
-
349 inlägg
TV5 HD finns just nu och de andra är på gång. Bläddra bakåt i tråden...
TV5 har mig veterligt Telia aldrig haft i sitt utbud. Det är en fransk kanal som bland annat Canal Digital distribuerar.
http://europe.tv5monde.com/
Den svenska kanalen heter Kanal5 och inget annat.
Blir så trött på folk som blandar ihop kanaler. Lär er vad som är rätt. Hur svårt kan det vara????
Postad 23 augusti 2016 - 16:08
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Men hur förklarar det textbortfallet om texten är "inbränd"? Om texten går som separat ström så är det väl mer trovärdigt att texten kan försvinna men inte bilden.
Håller med dig. Just för att texten INTE är inbränt som det försvinner. Hade det varit inbränt så hade det varit bara EN ström som innehåller bild, audio och text.
Postad 23 augusti 2016 - 20:23
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Håller med dig. Just för att texten INTE är inbränt som det försvinner. Hade det varit inbränt så hade det varit bara EN ström som innehåller bild, audio och text.
Nä, detta verkar konstigt. Nån annan som kan spela in en film med text på TV4 Film, för att se om det blir likadant, för att utesluta andra fel?
Postad 23 augusti 2016 - 20:33
Turbo-Danne
-
Turbo-Danne
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Nä, detta verkar konstigt. Nån annan som kan spela in en film med text på TV4 Film, för att se om det blir likadant, för att utesluta andra fel?
Nu va det svensk film men ska kolla den andra efter den och återkommer. Vissligen har jag CanalDigital men då kan man ju uteluta tv4film om det skulle fungera
Postad 23 augusti 2016 - 20:38
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 119 inlägg
Enklast är väl att pausa ett program nån sekund för att sedan kolla via time shift om texten är borta.
Postad 23 augusti 2016 - 23:01
Turbo-Danne
-
Turbo-Danne
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Nu har jag provat spela in lite av filmen på tv4film och det va inga konstigheter, undertexter va med på inspelningen. Så det måste väl vara nåt med mjukvaran eller nåt med telia boxen. Eller hur det nu funkar?
Postad 24 augusti 2016 - 07:12
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 119 inlägg
Nu har jag provat spela in lite av filmen på tv4film och det va inga konstigheter, undertexter va med på inspelningen. Så det måste väl vara nåt med mjukvaran eller nåt med telia boxen. Eller hur det nu funkar?
Då är frågan vad flashM använder för utrustning (box, router mm), fiber eller telejacket och hur allt är hopkopplat. Om nu detta spelar nån roll? Eller så har flashM haft oturen att spela in just när det är knas med textningen.
Postad 24 augusti 2016 - 07:28
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Såklart följer det med på TV4 Film då den kanalen har inbränd text.
Postad 24 augusti 2016 - 07:49
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 119 inlägg
Såklart följer det med på TV4 Film då den kanalen har inbränd text.
Hur kommer det sig då att texten brukar saknas en liten stund efter reklamavbrotten?
Postad 24 augusti 2016 - 08:02
Turbo-Danne
-
Turbo-Danne
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Om ni testar att spela in nat geo wild tex. Får ni me texten då? Den har ju inte inbränd text då mankan byta mellan olika språk på tex.
Vill även minnas att när jag hade telia så spelade jag in filmer från cmore och då kom texten med. Cmore har väl inte heller inbränd text men ändå fungerade det.
Postad 24 augusti 2016 - 13:57
Niskalaukaus
-
Niskalaukaus
-
Lärjunge
-
-
257 inlägg
Så jag har Stor + Cmores stora paket vad nu det heter o Viasat Sport HD + dom finska kanalerna.
Jag har inte Eurosport 1 HD inte heller TV6 HD borde jag det.
Postad 24 augusti 2016 - 16:11
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Då är frågan vad flashM använder för utrustning (box, router mm), fiber eller telejacket och hur allt är hopkopplat. Om nu detta spelar nån roll? Eller så har flashM haft oturen att spela in just när det är knas med textningen.
Har box 1963, fiber från Telia med dess utrustning.
Jag tror att jag ska återställa boxen om det går och försöka allt på nytt så att det inte hänger kvar nåt gammalt skräp i mjukvaran som strular.
Postad 24 augusti 2016 - 17:08
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Hur kommer det sig då att texten brukar saknas en liten stund efter reklamavbrotten?
För att TV4 sedan flera år haft det problemet på ALLA sina kanaler med sin interna textningsfunktion. Ut till distributörerna är denna text inbränd så det finns inte något fel hos Telia eller i era boxar. Det är väldigt lätt att se skillnad på inbränd text (alla TV4-kanalerna) och sådan text som finns på de kanaler som är gemensamma med andra länder och således kan ställas om. Ett löjets skimmer sprider sig över er när ni håller på och mekar med er egen utrustning i tron att något ska förändras.
Redigerat av pallepaf, 24 augusti 2016 - 17:13.
Postad 24 augusti 2016 - 17:49
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 119 inlägg
För att TV4 sedan flera år haft det problemet på ALLA sina kanaler med sin interna textningsfunktion. Ut till distributörerna är denna text inbränd så det finns inte något fel hos Telia eller i era boxar. Det är väldigt lätt att se skillnad på inbränd text (alla TV4-kanalerna) och sådan text som finns på de kanaler som är gemensamma med andra länder och således kan ställas om. Ett löjets skimmer sprider sig över er när ni håller på och mekar med er egen utrustning i tron att något ska förändras.
Om texten är inbränd så skulle den inte försvinna på TV4 film. Men nu är den borta då och då, speciellt efter reklamen.
Postad 24 augusti 2016 - 17:58
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Om texten är inbränd så skulle den inte försvinna på TV4 film. Men nu är den borta då och då, speciellt efter reklamen.
Texten är givetvis inte inbränd i bemärkelsen att den finns på originalet hos TV4. Men TV4 lägger på texten internt i sin utsignal till alla distributörer. Det innebär att den är inbränd hos Telia, Canal Digital, Viasat och alla andra när de tar emot utsändningen. När textningen faller bort i några sekunder efter reklamen beror det således på ett internt problem hos TV4 och uppträder identiskt oavsett vilken distributör du har. Detta borde nu vara så tydligt förklarat att alla förstått det och vi kan gå vidare till reella frågeställningar.
Postad 24 augusti 2016 - 18:16
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Om du fortfarande tror att felet ligger hos Telia eller i din utrustning kan du ju ägna kvällen åt att grubbla över hur det går ihop med att de på nyhetssändningar ber om ursäkt när textningen på inslag på utländska språk faller bort.
Postad 24 augusti 2016 - 18:18
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 119 inlägg
Texten är givetvis inte inbränd i bemärkelsen att den finns på originalet hos TV4. Men TV4 lägger på texten internt i sin utsignal till alla distributörer. Det innebär att den är inbränd hos Telia, Canal Digital, Viasat och alla andra när de tar emot utsändningen. När textningen faller bort i några sekunder efter reklamen beror det således på ett internt problem hos TV4 och uppträder identiskt oavsett vilken distributör du har. Detta borde nu vara så tydligt förklarat att alla förstått det och vi kan gå vidare till reella frågeställningar.
Ok, det är så det ligger till. Men nu var det nån här som inte fick med texten på inspelningar, vad kan det bero på?
Postad 24 augusti 2016 - 18:30
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Ok, det är så det ligger till. Men nu var det nån här som inte fick med texten på inspelningar, vad kan det bero på?
Då hade texten inte funnits med om vederbörande tittat "live" heller, sannolikt tillfälligt fel hos TV4.
Postad 25 augusti 2016 - 06:31
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 119 inlägg
Då hade texten inte funnits med om vederbörande tittat "live" heller, sannolikt tillfälligt fel hos TV4.
Vad säger du flashM, stämmer detta? Eller vad det så att du hade texten live, men inget på inspelningen?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL 4309 vs 708i
Anton
2025-05-23 13:58:22
-
Botten av lådan limmas.
Anton
2025-05-23 13:48:01
-
Seas L26roy Nr2
Anton
2025-05-22 21:14:10
-
Bio front med duk på plats
Globe
2025-05-22 08:43:45
-
Screen Research FSD på väggen
Globe
2025-05-22 08:22:42
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|