Någon som provat denna omvandlare? Förstår att det blir sämre kvalitet men hur mycket sämre.
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 13 september 2016 - 17:29
Någon som provat denna omvandlare? Förstår att det blir sämre kvalitet men hur mycket sämre.
Sämre i jämförelse med vad?
Postad 13 september 2016 - 20:30
Postad 13 september 2016 - 20:59
Bilden är klart sämre på Viasat sport premium än de andra Viasat sport HD kanalerna. Nu när det är Champions league sändningar på alla kanaler och man bläddrar så ser man en stor skillnad.
Telia har väl inte fått igång en SDI leverans på kanalen än
Postad 13 september 2016 - 21:18
Jag skulle gissa att skillnaden blir samma som om du jämför en HD-kanal på en ny TV mot en analog inspelning av Fablernas värld från 80-talet uppspelad på en tjock-TV.
Postad 14 september 2016 - 09:44
Bilden är klart sämre på Viasat sport premium än de andra Viasat sport HD kanalerna. Nu när det är Champions league sändningar på alla kanaler och man bläddrar så ser man en stor skillnad.
Du kollar på 468? 68 är inte HD, men 71-72-73-74 är HD.
Postad 14 september 2016 - 14:01
Ja, Jag är också besviken på kvaliten.
När blir det någon bättring? Är det Telias eller Viasats ansvar?
Postad 14 september 2016 - 14:09
Telia har väl inte fått igång en SDI leverans på kanalen än
Jag är också besviken på kvaliten! Är det Telias eller Viasats ansvar?
Postad 14 september 2016 - 16:30
Någon mer som råkat ut för detta?
Postad 14 september 2016 - 17:29
Ja jag kollar på 468 och den är klart mycket sämre än de andra. Inte alls samma skärpa, kolla loggan och spelarna.Du kollar på 468? 68 är inte HD, men 71-72-73-74 är HD.
Postad 14 september 2016 - 19:16
Ang. VS Premium så har det tidigare i tråden diskuterats om att kanalen kommer in i annat format än övriga VS kanaler till TELIA från VS, därav kvalitets skillnaden.
EK
Postad 14 september 2016 - 22:02
Vad gäller den nya boxen som precis kommit ut så tycker jag det är värt att notera att Telia med den överger kunder som ännu bara har tjock TV då den saknar SCART ingång. Jag är en av de som ännu inte skaffat platt TV otroligt nog. Så skulle inte fungera hemma hos mig ännu. Är det tänkt att denna nya box ska bli den standard box som skickas ut till kunder?
4302 har pårecis som 1113 samma lösning för att få ut analog bild. Boxen har en adapter för 3,5mm-uttaget där du kan få ut komposit-video, dock ej RGB enligt vad jag kommit fram till. Denna adapter kan man beställa från kundtjänst gratis sist jag kollade.
Postad 15 september 2016 - 07:53
Ang. VS Premium så har det tidigare i tråden diskuterats om att kanalen kommer in i annat format än övriga VS kanaler till TELIA från VS, därav kvalitets skillnaden.
EK
Jo men är det något som ska fixas eller ska vi behöva leva med att få sämre kvalitet nu när Viasat storsatsar med nya kanaler? Jag har hela tiden stört mig oerhört mkt på viasat premiums kvalitet...
Postad 15 september 2016 - 08:10
Jag som kör med windows phone saknar appen "spela in". Finns det några planer för den appen tro? Vad säger du Markus?
Sen har jag för mig att nån sa att förr gick det att styra inspelningen från mina sidor. Kan det stämma? Vore också bra om den möjligheten fanns.
Postad 15 september 2016 - 08:17
Sämre i jämförelse med vad?
Klart det blir sämre om man omvandlar hdmi till scart!
Postad 15 september 2016 - 16:51
Kan man köra Telia digital tv med endast en ca modul bak på tv som ex. canal digital ? eller måste man ha en box ?
Postad 15 september 2016 - 17:07
Kan man köra Telia digital tv med endast en ca modul bak på tv som ex. canal digital ? eller måste man ha en box ?
Du måste ha en box från Telia. Alternativt fungerar det visst med en del smartTV-modeller som har VLAN. Dock endast Samsung vad jag vet.
Postad 16 september 2016 - 06:45
Alternativt fungerar det visst med en del smartTV-modeller som har VLAN. Dock endast Samsung vad jag vet.
Jag tror att du har fel. Du har minst fel om VLAN för inte ens Telias egna boxar har något med VLAN att göra. Avtaggningen sker i deras router eller kommer ut otaggat på en av portarna i mediakonvertern.
Jag har även en känsla av att du har fel angående TVn med. Jag tror inte att det blev något av projektet de hade för ett par år sedan med IP-tv i en app i TVn. Men här kan jag ha helt fel.
Postad 16 september 2016 - 08:25
Efter två dagar med nya 4302 boxen;
+ Bra med BT fjärrkontroll, boxen kan placeras dolt.
+ Snabbare i menyer.
+ Nya fjärrkontrollen ser ut som något från 2000 talet, jämfört med den gamla.
+ Touch and feel på nya fjärrkontrollen.
- Ljudet upplevs som lägre jämfört med den gamla boxen, jag har TV/förstärkare ett par lägen högre än innan.
- TextTV endast för aktiv vald kanal, på den gamla boxen kunde jag välja vilken TextTV jag ville läsa oavsett vilken kanal som var vald på boxen.
- I-landsproblemet; boxen är för lätt, detta gör att den styva HDMI (SUPRA) "lyfter" boxen från dess plats i mediamöbeln, dvs den står inte plats. Detta är ett större problem om boxen står synligt.
EK
Jag tror att du har fel. Du har minst fel om VLAN för inte ens Telias egna boxar har något med VLAN att göra. Avtaggningen sker i deras router eller kommer ut otaggat på en av portarna i mediakonvertern.
Jag har även en känsla av att du har fel angående TVn med. Jag tror inte att det blev något av projektet de hade för ett par år sedan med IP-tv i en app i TVn. Men här kan jag ha helt fel.
https://www.telia.se...er-digitalboxen
Du har rätt, det verkar inte hänt så mycket sedan 2014, följer du länkarna som finns på sidan så är det "döda" länkar.
EK
Postad 16 september 2016 - 08:33
- TextTV endast för aktiv vald kanal, på den gamla boxen kunde jag välja vilken TextTV jag ville läsa oavsett vilken kanal som var vald på boxen.
EK
Tråkigt! Hoppas de kan ändra det i kommande mjukvara. Det är ju jättesmidigt att kolla igenom nyheterna på SVT text när det är reklam i programmen.
Postad 16 september 2016 - 08:53
+ Snabbare i menyer.
5 gånger snabbare eller...? Bildmässigt då, är det nån skillnad mot den gamla?
Postad 16 september 2016 - 11:49
5 gånger snabbare eller...?
Bildmässigt då, är det nån skillnad mot den gamla?
Det låter jag vara osagt
Bildmässigt är svårt att säga då jag förra fredagen fick min TV ISF-kalibrerad, så allt ser bättre ut nu oavsett källa. Om intresse finns (och tid från min sida) kan jag koppla in en annan av mina TELIA boxar och swappa fram och tillbaka för ett ytterst subjektivt omdöme?
EK
Postad 16 september 2016 - 16:02
+ Snabbare i menyer.
EK
Snabbare än vad? VIP 1113 och VIP 2853 är betydligt snabbare än föregångarna VIP 1003 och VIP 1963 så är det de sistnämnda du jämför med behöver VIP 4302 inte innebära någon förbättring jämfört med föregående boxar.
Postad 16 september 2016 - 16:13
Snabbare än vad? VIP 1113 och VIP 2853 är betydligt snabbare än föregångarna VIP 1003 och VIP 1963 så är det de sistnämnda du jämför med behöver VIP 4302 inte innebära någon förbättring jämfört med föregående boxar.
1003
Postad 18 september 2016 - 07:47
Känns ärligt talat för jäkligt att vi - som det verkar - bara kan drömma om att Telia ska tillhandahålla oss möjlighet att spela in från två kanaler samtidigt (t.o.m. utan möjlighet att titta på en tredje kanal samtidigt), en större hårddisk än (den mycket ljudliga) 500GB som idag är max för den inspelningsbara boxen samt 720p/1080i upplösning på "baskanalerna" TV3 och TV4 när man läser om nuvarande läge i Storbritannien:
"The Sky Q Silver box replaces your traditional Sky+ or Sky+HD box under your TV. It offers a slim design, so is much more compact than previous Sky+ boxes. There are two boxes available, the Silver being the more advanced with 12 TV tuners, allowing recording of four channels while watching a fifth (the others are used for other features, including one reserved for live 4K UHD events). The Sky Q Silver STB allows viewing on two tablets, and supports two Sky Q Mini boxes to watch programming concurrently. All devices can view different content at the same time.
The Sky Q Silver box has a 2TB hard drive, which can store up to 350 hours of HD recordings. It will also support Ultra HD with a resolution of 2160p after a software update is delivered at the end of this month (July). Sky's 4K UHD programming will kick off (literally) with the start of the Premier League football season on 13 August."
De verkar också ha infört en möjlighet att titta på huvudboxens hårddiskinspelningar från alla andra boxar man har i hemmet. En funktion som känns given för Telias tvillingabonnemang som per definition ingår i ett och samma LAN.
"You get full access to all the Sky Q features through the Mini box, be that live TV, watch recordings stored on the main Sky Q or Silver boxes, or view on demand content."
De har t.o.m. gjort så att var och en av boxarna kan fungera som "accesspoints/Wifiextenders" - något som borde kännas helt naturligt för Telia som har en ip-tvlösning.
"Then there is the ability to turn your Sky Q Mini boxes into Wi-Fi extenders - additional hotspots dotted around the home."
Allt detta känns nyskapande och väldigt 2016. Dessutom påminner det mycket om vad man fick höra om framtidens lösningar under "säljsnacket" från Telia när de försökte övertala alla att skaffa deras fiber till villa. Det är just sådant här man vill ha och som bara den egna TV-distributören kan erbjuda. YouTube på tv:n kan jag fixa på en massa andra sätt; alla Smart-TV har det inbyggt och man kan t.ex. ansluta en Google Chromecast för max 399 kr i tv:n. Snälla Telia, börja fokusera på att göra ER tjänst bättre! Och hämta då gärna inspiration från brittiska Sky.
(Källa: http://www.pocket-li...ow-can-i-get-it )
Redigerat av pallepaf, 18 september 2016 - 08:10.
Postad 18 september 2016 - 16:13
Känns ärligt talat för jäkligt att vi - som det verkar - bara kan drömma om att Telia ska tillhandahålla oss möjlighet att spela in från två kanaler samtidigt (t.o.m. utan möjlighet att titta på en tredje kanal samtidigt), en större hårddisk än (den mycket ljudliga) 500GB som idag är max för den inspelningsbara boxen samt 720p/1080i upplösning på "baskanalerna" TV3 och TV4 när man läser om nuvarande läge i Storbritannien:
"The Sky Q Silver box replaces your traditional Sky+ or Sky+HD box under your TV. It offers a slim design, so is much more compact than previous Sky+ boxes. There are two boxes available, the Silver being the more advanced with 12 TV tuners, allowing recording of four channels while watching a fifth (the others are used for other features, including one reserved for live 4K UHD events). The Sky Q Silver STB allows viewing on two tablets, and supports two Sky Q Mini boxes to watch programming concurrently. All devices can view different content at the same time.
The Sky Q Silver box has a 2TB hard drive, which can store up to 350 hours of HD recordings. It will also support Ultra HD with a resolution of 2160p after a software update is delivered at the end of this month (July). Sky's 4K UHD programming will kick off (literally) with the start of the Premier League football season on 13 August."
Kan den visa andra kanaler än Sky's? Lite som att SVT skulle lansera en box, där du kan se alla SVT's kanaler...
Edit: Kapade lite av pallepafs inlägg, eftersom det kan läsas ovanför.
Redigerat av Bopper, 18 september 2016 - 16:14.
Postad 18 september 2016 - 16:19
Kan den visa andra kanaler än Sky's? Lite som att SVT skulle lansera en box, där du kan se alla SVT's kanaler...
Edit: Kapade lite av pallepafs inlägg, eftersom det kan läsas ovanför.
Med 300+ kanaler lär inte alla vara Sky-kanaler...
"There are two packages available for new customers, one that features a Sky Q or Sky Q Silver box and access to 300+ TV channels. That costs £42 a month.
The other package costs £54 a month, has the same channels but includes a Sky Q Silver box and a Sky Q Mini box.
You can also choose to add Sky Movies for an extra £17 a month or Sky Sports for an extra £25.50 a month. Adding both will set you back an extra £34.50 a month (so at a discount)."
Postad 18 september 2016 - 16:29
Med 300+ kanaler lär inte alla vara Sky-kanaler...
"There are two packages available for new customers, one that features a Sky Q or Sky Q Silver box and access to 300+ TV channels. That costs £42 a month.
The other package costs £54 a month, has the same channels but includes a Sky Q Silver box and a Sky Q Mini box.
You can also choose to add Sky Movies for an extra £17 a month or Sky Sports for an extra £25.50 a month. Adding both will set you back an extra £34.50 a month (so at a discount)."
Så kanske det är. Var svårt att få klarhet i tycker jag...
"The Silver bundle enables you to stream content to two tablets rather than one, and once again you get the full set of 300-odd Sky channels, minus Sky Sports and Sky Movies."
http://www.trustedre...ons/sky-q-price
Men det låter ju orimligt att Sky har 300 egna kanaler... eller...
Postad 18 september 2016 - 16:58
Så kanske det är. Var svårt att få klarhet i tycker jag...
"The Silver bundle enables you to stream content to two tablets rather than one, and once again you get the full set of 300-odd Sky channels, minus Sky Sports and Sky Movies."
http://www.trustedre...ons/sky-q-price
Men det låter ju orimligt att Sky har 300 egna kanaler... eller...
Sky är ju en tv-operatör som även har egna kanaler (tänk viasat) så givetvis är inte allla 300 kanaler deras egna
Postad 18 september 2016 - 17:07
Sky är ju en tv-operatör som även har egna kanaler (tänk viasat) så givetvis är inte allla 300 kanaler deras egna
Hittade inte den uppgiften först. Hur tolkar du "300-odd Sky channels"?
Men ändå, skulle Viasat lansera en box, som utöver deras kanaler innehåller Cmore, Discovery, SVT m.m.?
Postad 18 september 2016 - 17:44
Hittade inte den uppgiften först. Hur tolkar du "300-odd Sky channels"?
Men ändå, skulle Viasat lansera en box, som utöver deras kanaler innehåller Cmore, Discovery, SVT m.m.?
Här är Sky´s alla kanaler: http://www.lyngsat.c...ges/Sky-UK.html
Postad 18 september 2016 - 21:02
Ljudet är rejält efter bilden på Viasat Hockey HD tyvärr, och det var samma även igår. Om Telia-folket här läser detta får ni gärna felanmäla det så det fixas till kommande matcher.
Postad 18 september 2016 - 22:00
Ljudet är rejält efter bilden på Viasat Hockey HD tyvärr, och det var samma även igår. Om Telia-folket här läser detta får ni gärna felanmäla det så det fixas till kommande matcher.
Inför WorldCup var det samma problem under Sveriges matcher.
Redigerat av Berraboy, 18 september 2016 - 22:01.
Postad 19 september 2016 - 10:39
Undrar om det kommer någon ny modell på tv-tjänsten snart? Jag har alltid haft Telia Stor, men har nu sagt upp alltihop och klarar mig med basutbudet. De flesta jag känner har gjort likadant. Anledningen är att trots att konkurrensen hårdnar mer och mer (Netflix, Viaplay etc.) så höjs priset med jämna mellanrum. Telia Stor är verkligen inte prisvärt längre, samtidigt är Telia Lagom helt uteslutet eftersom man knappt får med några play-kanaler. Vem ser på tv enligt tablån 2016 egentligen? Inte jag i alla fall, i synnerhet inte när det gäller reklamkanalerna.
Alltså är alternativen Telia Stor (som är alldeles för dyrt) eller Telia Bas. För mig blev det som sagt det sistnämnda. För pengarna jag sparar kan jag teckna Netflix, Viaplay samt HBO och ändå få pengar över.
Skulle gärna se att det gick att köpa kanalerna styckvis, inklusive programbibliotek, till en rimlig kostnad. Som det är nu måste Telia förlora en stor mängd kunder varje månad, eller har jag fel?
Har TeliaKundservice någon kommentar till detta? Ser ni redan nu att massflykten från kanalpaketen är i full gång?
Postad 19 september 2016 - 11:14
Men nu är året 2016 och något måste ske.. kanaler som finns i HD borde även dessa erbjudas i paketen som har befintlig sd kanal.
Inspelningar borde kunna styras upp med möjligheter såsom komma åt via annan box inom nätverket.
Postad 19 september 2016 - 15:11
När jag skaffade Telia Digital TV 2007, betalade jag lite över 99:- för ett tv paket som hade de flesta kanaler i mitt intresse. Detta kändes enormt prisvärt och det var ett av Telias populäraste paket. Inga andra bolag hade så billiga priser. Men sedan började man sakta men säkert höja priserna.. någon enstaka kanal slängdes in extra. Men idag är det nästintill det dubbla priset om inte tredubbla.. hade jag inte haft rabatten via hyresvärden så hade jag sett över mina alternativ för längesedan. Det som ändå håller mig kvar är valfriheten med play, videobutik etc.
Men nu är året 2016 och något måste ske.. kanaler som finns i HD borde även dessa erbjudas i paketen som har befintlig sd kanal.
Inspelningar borde kunna styras upp med möjligheter såsom komma åt via annan box inom nätverket.
Samma här. Tror jag betalade 150kr eller så för paket stor när jag skaffade telia men efter några år va det inte värt det längre. Kom inte speciellt många nya kanaler och sa upp det i våras.
Postad 19 september 2016 - 17:50
Vad har man för nytta av 300 kanaler??
Hade 3000 en gång tiden.
Var inte alls nyttigt....
Postad 20 september 2016 - 09:04
Så beter den inte för mig kan jag säga, jag får fortfarande välja text-tv kanal när jag trycker på text knappen.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 20 september 2016 - 09:28
Så beter den inte för mig kan jag säga, jag får fortfarande välja text-tv kanal när jag trycker på text knappen.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Inga problem här!
Kan välja vilken text-tv kanal jag vill se, genom att trycka på textknappen, oavsett vilken kanal jag ser på.
Gällande ljudet som man tidigare skrivit om kan jag också instämma i att det är lägre på båda tv/förstärkare. Dvs. att grundvolymen måste vara högre än vad det var med tidigare box. +/-, jag vet inte, man vänjer sig, och har man gjort det en gång, så är det ju kvar
(- Ljudet upplevs som lägre jämfört med den gamla boxen, jag har TV/förstärkare ett par lägen högre än innan.)
Redigerat av Unregisteredfa46ece3, 20 september 2016 - 09:32.
Postad 20 september 2016 - 14:47
Markus Johansson
Telia Kundservice
Sedan i fredags beter den sig inte så...dvs. den beter sig som den "gamla" boxen gällande text-tv-
EK
Postad 20 september 2016 - 19:26
Sen har jag för mig att nån sa att förr gick det att styra inspelningen från mina sidor. Kan det stämma? Vore också bra om den möjligheten fanns.
Det gick förr.
Utan någon förklaring så plockade Telia plötsligt bort funktionen. :-(
De får väldigt gärna lägga tillbaka den då den var klart användbar och ett bra komplement till att spela in via fjärrkontrollen eller via appen Spela In.
Postad 21 september 2016 - 09:28
Det gick förr.
Utan någon förklaring så plockade Telia plötsligt bort funktionen. :-(
Förklaringen var att man beställde nyutveckling av "mina sidor" (Mitt Telia) och i samband med det tog man bort det för användningen var inte så stor att den motiverade dem att utveckla det. Sonera i finnland har dock kvar denna funktion.
De får väldigt gärna lägga tillbaka den då den var klart användbar och ett bra komplement till att spela in via fjärrkontrollen eller via appen Spela In.
Det är noterat.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 21 september 2016 - 10:04
Nu har jag fått något nytt problem med textkningen
Går jag in på vissa kanaler försvinner textningen efter någon minut
Postad 21 september 2016 - 22:25
Saknar oxå inspelningsmöjligheten på Mina Sidor, då jag reser samt möjlighet att se inspelningar mellan mina boxar ... å spela in flera kanaler samtidigt.
Att kunna se efteråt är riktigt bra. Men då det inte går att spola program med reklam använder jag det bara på SVT ...
Att TV4 ännu inte sänds i HD är inte ens 2010 ...
I vår familj har tablå-TV minskat radikalt senaste året
Redigerat av kentrj, 21 september 2016 - 22:38.
Postad 21 september 2016 - 23:04
då det inte går att spola program med reklam använder jag det bara på SVT ...
Väntar man 1 timme efter att programmet har sänds så kan man spola förbi reklamen

8 användare läser detta ämne
1 medlemmar, 7 gäster, 0 anonyma medlemmar
-
micke13