Beställde en chromecast igår och Netflix. Vi kommer aldrig ha annat än "TV bas" igen. Om ens det. Allt finns ju på play etc.
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 22 september 2016 - 07:55
Beställde en chromecast igår och Netflix. Vi kommer aldrig ha annat än "TV bas" igen. Om ens det. Allt finns ju på play etc.
Vad är TV bas?
Postad 22 september 2016 - 08:07
Det står på Telias hemsida att paketet stor är utökat till 66 kanaler nu. Det jag kan se är att national geographic HD har tillkommit. Vad mer är extra då?
Postad 22 september 2016 - 08:17
Då har jag fått felkod 1100 3 gånger på en vecka - det betyder du bla inte får tillgång till dina inspelningar playtjänster filmbutik kan inte ens komma åt text tv
Jag är tydligen ganska ensam enligt kundservice fått detta
Postad 22 september 2016 - 08:38
Väntar man 1 timme efter att programmet har sänds så kan man spola förbi reklamen
Tror det räcker med 30 minuter efter programmet sluttid. Man har antagligen gjort så för att man inte ska kunna börja titta 15 minuter efter programstart och spola sig "i kapp" under reklamavbrotten.
Lite synd att reklamkanalerna bara sparar Play i 7 dagar (jag tror det är så på de flesta), medan SVT sparar i 3-4 veckor.
Postad 22 september 2016 - 08:47
Vad är TV bas?
Förr fanns Telia Start, tror man bara betalade krypteringsavgift, men det verkar ha utgått.
https://www.telia.se...t/produkt/start
Postad 22 september 2016 - 08:53
Postad 22 september 2016 - 09:19
Cmore Stars HD, texten ligger efter... inte väldigt mycket men tillräckligt för att bli störande.
Otur,
Vill du att vi andra på forumet skall göra något eller kändes det bara bra att få ventilera frustrationen? Inte för att jag tror att de heller kan göra något åt ditt problem, men vore det inte bättre att ta upp det med Telias kundtjänst?
Postad 22 september 2016 - 10:16
Vad är TV bas och vilka playkanaler ingår i det paketet?
Postad 22 september 2016 - 10:28
Otur,
Vill du att vi andra på forumet skall göra något eller kändes det bara bra att få ventilera frustrationen? Inte för att jag tror att de heller kan göra något åt ditt problem, men vore det inte bättre att ta upp det med Telias kundtjänst?
Markus från Telia skriver här, som du kanske sett och han läser det mesta, även om han inte svarar på allt.
Redigerat av Bopper, 22 september 2016 - 10:28.
Postad 22 september 2016 - 10:32
Otur,
Man får oftast mer korrekt info här än via Telias kundtjänst.
Postad 22 september 2016 - 10:54
Det står på Telias hemsida att paketet stor är utökat till 66 kanaler nu. Det jag kan se är att national geographic HD har tillkommit. Vad mer är extra då?
Fight Sports HD
Postad 22 september 2016 - 12:22
Förr fanns Telia Start, tror man bara betalade krypteringsavgift, men det verkar ha utgått.
Haha, snacka om desperation från Telias sida. Massflykten från kanalpaketen blev alltså så pass omfattande att man helt enkelt bestämde sig för att ta bort möjligheten att bara ha gratiskanalerna (vilket är motsvarande det tidigare marksända utbudet, eller om man så vill Boxers gratiskanaler - alltså SVT + TV4). För detta har man enbart betalat krypteringsavgift på 50:-, vilket i sig borde vara en vinstaffär för Telia jämfört med exempelvis Boxer, där det är gratis.
Detta känns verkligen inte som något recept för framgång i det långa loppet. Telia har börjat ta sina första spadtag till graven som hela tv-tjänsten kommer hamna i inom några år. Sanna mina ord.
Redigerat av tommyq, 22 september 2016 - 12:24.
Postad 22 september 2016 - 12:48
Markus från Telia skriver här, som du kanske sett och han läser det mesta, även om han inte svarar på allt.
Jodå, jag vet att Markus läser gruppen, men jag tycker signal/brus-förhållandet sjunkit drastiskt den senaste tiden. Inläggen innehåller mest gnäll och samma sak skall repeteras flera gånger. (Hur många gånger talade Buddy om för oss att månaden september hade börjat? Hur många gånger har det ältats att infon om kanalpaketen på Telias webbsajt inte stämmer? Suck, vi vet. Markus vet också.)
Man får oftast mer korrekt info här än via Telias kundtjänst.
Ok, vad skall vi göra åt Mushunts sena textning? Jag tror faktiskt inte att han trodde att han skulle få hjälp med det programmet han tittade på. Jag tror han bara ville gnälla lite...
Postad 22 september 2016 - 12:56
Hur många gånger har det ältats att infon om kanalpaketen på Telias webbsajt inte stämmer? Suck, vi vet. Markus vet också.)
När saker stämmer så slutar ältet och beröm kanske kommer istället. Otur för dig om du irriterar dig på att andra irriterar sig på Telia.
Postad 22 september 2016 - 13:04
Otur,
Jag hade hoppats att du eller någon annan ville sitta i 40 minuters telefonkö och felanmäla problemet åt mig

Doxk behöver du/ni dessvärre inte göra detta då det redan är åtgärdat

Postad 22 september 2016 - 14:59
När saker stämmer så slutar ältet och beröm kanske kommer istället. Otur för dig om du irriterar dig på att andra irriterar sig på Telia.
Du får irritera dig på Telia hur mycket du vill. Jag är bara tveksam till om vi andra behöver få veta varje gång du hittar ett nytt irritationsmoment eller om vi behöver påminnas om att det fortfarande är september
Postad 22 september 2016 - 15:03
Du får irritera dig på Telia hur mycket du vill. Jag är bara tveksam till om vi andra behöver få veta varje gång du hittar ett nytt irritationsmoment eller om vi behöver påminnas om att det fortfarande är september
Vill jag skriva nåt så gör jag det.
Postad 22 september 2016 - 15:56
Vill jag skriva nåt så gör jag det.
Jag kan väl också irritera mig på vissa inlägg, men samtidigt är det ju valfritt om man vill läsa här. Inläggen bör vara relevanta och tillföra nåt, men det finns väl moderatorer som ska se till detta?
Postad 22 september 2016 - 16:12
Jodå, jag vet att Markus läser gruppen, men jag tycker signal/brus-förhållandet sjunkit drastiskt den senaste tiden. Inläggen innehåller mest gnäll och samma sak skall repeteras flera gånger. (Hur många gånger talade Buddy om för oss att månaden september hade börjat? Hur många gånger har det ältats att infon om kanalpaketen på Telias webbsajt inte stämmer? Suck, vi vet. Markus vet också.)
Angående september så var det Markus som skrev att det kommer att hända nåt under den månaden. Jag återkommer i början på oktober och frågar vad som har hänt. Kanalpaketen ändras fram och tillbaka på webben men i verkligheten så är det ingen skillnad. Klart det blir skriverier då på forumet som handlar om Telia digital-TV.
Postad 22 september 2016 - 16:15
Dom som tycker Telia är så dåliga med sin digital Tv..Det är ju bara säga upp och byta operatör..Så enkelt är det..Då får dom se om dom andra är bättre...
Postad 22 september 2016 - 16:48
Beställde en chromecast igår och Netflix.
Du kunde köpt en chromecast av Telia till rabatterat pris.
Jag hade dock personligen väntat lite och funderat på om jag verkligen behöver en sådan i typ två veckor, men det kanske beror på att jag har en 4302 nu för tiden och gillar youtube funktionen
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 22 september 2016 - 17:18
Haha, snacka om desperation från Telias sida. Massflykten från kanalpaketen blev alltså så pass omfattande att man helt enkelt bestämde sig för att ta bort möjligheten att bara ha gratiskanalerna (vilket är motsvarande det tidigare marksända utbudet, eller om man så vill Boxers gratiskanaler - alltså SVT + TV4). För detta har man enbart betalat krypteringsavgift på 50:-, vilket i sig borde vara en vinstaffär för Telia jämfört med exempelvis Boxer, där det är gratis.
Detta känns verkligen inte som något recept för framgång i det långa loppet. Telia har börjat ta sina första spadtag till graven som hela tv-tjänsten kommer hamna i inom några år. Sanna mina ord.
IPTV i Sverige växer, det är värre med Satellit och marknät
Telia har ingen massflykt av kunder de ökar med ca 9000 nya TV- kunder i kvartalet. Är nu uppe i 747000 TV kunder
Andra kvartalet förra året hade de 709000 kunder
I marknätet är det ju inte Boxer som står för kostnaden för SVT. Det gör SVT själva
Boxer sköter bara om försäljning av kanalpaket
Postad 22 september 2016 - 17:34
Jaha en hel dag med kod 1100 nu, inget omstart hjälper får hoppas ny router fixar det
Konstigt när jag tidigare ringt kundtjänst visste ingen vad kod 1100 var
Nu vet alla det är fel på mjukvaran på routern
Postad 22 september 2016 - 18:29
IPTV i Sverige växer, det är värre med Satellit och marknät
Telia har ingen massflykt av kunder de ökar med ca 9000 nya TV- kunder i kvartalet. Är nu uppe i 747000 TV kunder
Andra kvartalet förra året hade de 709000 kunder
I marknätet är det ju inte Boxer som står för kostnaden för SVT. Det gör SVT själva
Boxer sköter bara om försäljning av kanalpaket
Undra hur många kunder som tillkommer genom fiberutbyggnaden?
Men det ska bli spännande att se om/när TV4 HD kommer!
Postad 22 september 2016 - 19:23
Dom som tycker Telia är så dåliga med sin digital Tv..Det är ju bara säga upp och byta operatör..Så enkelt är det..Då får dom se om dom andra är bättre...
Nu är det kanske inte så lätt, precis som att det kan vara problem att välja något annat än Comhem i en del lägenheter eller samfälligheter.
Postad 22 september 2016 - 19:36
Den lägre ljudnivån verkar mest gälla PCM-LJUD. Upplever att ljudnivån för DD är minst lika hög som för 1113-boxen.
Resultatet är att man oftare får justera ljudvolymen vid kanalbyte. (Tar ut ljudet via en Yamahaförstärkare).
Vad gäller Youtube så har jag flera möjligheter att kolla på, det bla via min Samsung Smart TV. Men det
var ändå en positiv upplevelse att titta via boxen. Smidigare att accessa och jag upplevde att bilden var
bättre och stabilare än via TV:ns app. Att söka gick också snabbare och mer distinkt än med TV:ns fjärrkontroll och app.
Svårt att säga något om bildkvaliteten från 4302 jämfört med 1113. Möjligen något bättre.
Sammantaget tycker jag ändå Arris 4302 är ett lyft. Ska bli intressant att se vad man mer kan utveckla med denna!
Postad 22 september 2016 - 23:29
Så jag tolkar detta som att det är boxen som gäller och då även 2 fjärrkontroller en till tvn och en till boxen, hum det hade varit smutt om dom tittat på tex canal digitals lösning där man endast köper en ca modul och stoppar in ett programkort , som sedan monteras bak på TVn tex Samsungs vissa modeller har den funktionen eller ja min hr det vart fall.Jag tror att du har fel. Du har minst fel om VLAN för inte ens Telias egna boxar har något med VLAN att göra. Avtaggningen sker i deras router eller kommer ut otaggat på en av portarna i mediakonvertern.
Jag har även en känsla av att du har fel angående TVn med. Jag tror inte att det blev något av projektet de hade för ett par år sedan med IP-tv i en app i TVn. Men här kan jag ha helt fel.
Redigerat av daywalker, 22 september 2016 - 23:30.
Postad 23 september 2016 - 06:58
Så jag tolkar detta som att det är boxen som gäller och då även 2 fjärrkontroller en till tvn och en till boxen, hum det hade varit smutt om dom tittat på tex canal digitals lösning där man endast köper en ca modul och stoppar in ett programkort , som sedan monteras bak på TVn tex Samsungs vissa modeller har den funktionen eller ja min hr det vart fall.
Det finns en framtagen standard för ca-modul för dvb-t, dv-c och dvb-s men inte för ip-TV.
Postad 23 september 2016 - 07:29
Det finns en framtagen standard för ca-modul för dvb-t, dv-c och dvb-s men inte för ip-TV.
IPTV baseras i princip på DVB, men använder multicast. Detta har varje operatör löst på lite olika sätt. Men principen är att signalen för den kanal man vill titta på skickas endast på begäran till mottagarna till skillnad från luft och kabel där signalen för alla kanaler alltid skickas. (Vilket också förklarar att det tar längre tid att byta kanal samt är lite mer komplicerat att spela in en annan kanal än den man tittar på, bl a kräver det den dubbla bandbredden).
Postad 23 september 2016 - 07:56
IPTV baseras i princip på DVB,
Ja just det, Digital Video Broadcasting
Postad 23 september 2016 - 08:04
Erfarenheter hittills från Arris 4302-boxen:
Den lägre ljudnivån verkar mest gälla PCM-LJUD. Upplever att ljudnivån för DD är minst lika hög som för 1113-boxen.
Resultatet är att man oftare får justera ljudvolymen vid kanalbyte. (Tar ut ljudet via en Yamahaförstärkare).
Vi har gjort ett ärende på att de ska kolla över detta med ljudnivån för vi har med noterat det.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 23 september 2016 - 08:12
Så jag tolkar detta som att det är boxen som gäller och då även 2 fjärrkontroller en till tvn och en till boxen
Tanken med nya 4302 fjärren är att man i framtiden ska kunna styra TV:n med fjärren med, det är därför den har två standby knappar längst upp. Dock är detta stödet inte fullständigt utvecklat ännu men det kommer i framtiden.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 23 september 2016 - 08:34
Nu är det kanske inte så lätt, precis som att det kan vara problem att välja något annat än Comhem i en del lägenheter eller samfälligheter.
Ok men det är inte Telias fel..Att ni inte kan ha en annan operatör..Jag tror att Comhem har liknande problem med Digital TV,n fast det sägs inget här..Boxer kan ni säker ha...
Postad 23 september 2016 - 08:38
Vi har gjort ett ärende på att de ska kolla över detta med ljudnivån för vi har med noterat det.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Jag tycker det är tvärtom PCM ljudet är högre än vad DD ljudet är..
Postad 23 september 2016 - 08:45
Jag tycker att en hel del är bra med Telia. Däremot tycker jag att supporten (förutom Markus här på forumet) har en del att förbättra liksom info på webben. I detta fallet med dom operatörerna jag kan välja mellan ser jag ingen fördel med att byta.
Redigerat av Buddypresley, 23 september 2016 - 08:51.
Postad 23 september 2016 - 08:54
Jag tycker att en hel del är bra med Telia. Däremot tycker jag att supporten (förutom Markus här på forumet) har en del att förbättra liksom info på webben. I detta fallet med dom operatörerna jag kan välja mellan ser jag ingen fördel med att byta.
Samma här tycker Telia är bra...Supporten är inget att lyssna på dom flesta läser säkert efter en manual dom fått...
Postad 23 september 2016 - 09:42
Jag hade dock personligen väntat lite och funderat på om jag verkligen behöver en sådan i typ två veckor, men det kanske beror på att jag har en 4302 nu för tiden och gillar youtube funktionen
Markus Johansson
Telia Kundservice
Det är alltså nåt nytt på gång om 2 veckor?
Postad 23 september 2016 - 12:12
Markus Johansson
Telia Kundservice
Poängen är att jag inte längre har lust att betala för TV från någon leverantör egentligen.
Vi och många med mig kollar aldrig på TablåTV utan det är Playfunktionerna samt Netflix/HBO som gäller. Varför skall jag då köpa en ny box för massa pengar när jag får allt "gratis" via Chromecasten eller TVns appar om man har en nyare TV.
Postad 23 september 2016 - 12:20
Poängen är att jag inte längre har lust att betala för TV från någon leverantör egentligen.
Vi och många med mig kollar aldrig på TablåTV utan det är Playfunktionerna samt Netflix/HBO som gäller. Varför skall jag då köpa en ny box för massa pengar när jag får allt "gratis" via Chromecasten eller TVns appar om man har en nyare TV.
Var är det för playfunktioner som är gratis?
Postad 23 september 2016 - 13:00
Bara om du inte äger nån TV-mottagare
Ja, ok då, man betalar via Tv-licensen
Edit: men Viafree är gratis!
Redigerat av Bopper, 23 september 2016 - 13:04.
Postad 23 september 2016 - 13:18
Edit: men Viafree är gratis!
Och TV4 Play och Dplay om man står ut med reklam
Postad 23 september 2016 - 13:33
Och TV4 Play och Dplay om man står ut med reklam
Jo, men är det inte vissa program/serier som man måste betala för att kunna se över huvud taget där?
Postad 23 september 2016 - 14:34
Vi och många med mig tittar mest på tablå TV eftersom vi vill se saker live och inte med fördröjning. Hopplöst att se matcher genom Play. Och framförallt inte heller se gammal skåpmat på Netflix med sitt kraftigt föråldrade utbud eller skräpserier och fjantig ståupp som bara prånglas ut på HBO. Nej fixa mer sportkanaler i HD istället.
Postad 23 september 2016 - 16:37
Har stor + viasat sport
Postad 23 september 2016 - 17:33
Markus Johansson
Telia Kundservice
Det är alltså nåt nytt på gång om 2 veckor?
Ja, uppenbarligen är en Netflix-app för den nya, tre gånger så dyra boxen på gång. Vilket inte tillför något överhuvudtaget för dem som redan har Smart-TV eller Chromecast.
Snälla Telia, lägg era resurser på att förbättra er egen tv-tjänst istället för värdelösa implementeringar av andras!
Postad 23 september 2016 - 19:54

Allt på en kontroll!
Postad 24 september 2016 - 15:36
En implementation av chromecast eller ändå bättre Google TV tycker jag vore coolt.
Redigerat av gunnarbo, 24 september 2016 - 15:38.
4 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar