Redigerat av kentrj, 27 september 2016 - 20:49.
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 24 september 2016 - 22:39
Postad 25 september 2016 - 05:05
Med ny router har jag fått problem med "eftersläpningar" på nån bråkdels sekund då och då nån annan som fått det med den senaste routern?
Och bara jag som har problem med textningen? På History channel ser man det bara lite
Redigerat av Ironse, 25 september 2016 - 15:38.
Postad 25 september 2016 - 15:58
Med ny router har jag fått problem med "eftersläpningar" på nån bråkdels sekund då och då nån annan som fått det med den senaste routern?
Detta får du nog allt ta och utveckla...
Postad 25 september 2016 - 17:00
Detta får du nog allt ta och utveckla...
Som att kolla på youtube ska ladda ner bilden fryser till man ser cirkeln idlar i mitten bilden släpper går på som vanligt men det är på någon bråkdels sekund
Redigerat av Ironse, 25 september 2016 - 17:00.
Postad 25 september 2016 - 17:47
Och bara jag som har problem med textningen? På History channel ser man det bara lite
Vad är det för router? Telias crap eller en egeninköpt?
Postad 25 september 2016 - 17:50
Som att kolla på youtube ska ladda ner bilden fryser till man ser cirkeln idlar i mitten bilden släpper går på som vanligt men det är på någon bråkdels sekund
Så du menar inte problem med tv-tjänsten utan med internet? Är det 799vac Xtream (WiFi Router Plus) du har när du säger "senaste routern"?
Postad 25 september 2016 - 18:23
Är nog inte Telias problem. Sitter här och kollar via CanalDigital och även här
faller texten bort då och då på History HD.
Postad 25 september 2016 - 19:16
Är nog inte Telias problem. Sitter här och kollar via CanalDigital och även här
faller texten bort då och då på History HD.
Ok jag har märkt när det är den fulare versionen av textningen, inte som på vissa program där det är finare textning
Går jag in på en kanal som har den fulare textningen då ser jag text remsorna ett par sekunder sen försvinner de
Men går jag in på en kanal som har den finare textningen då är de kvar
Ta tex kanal 9 har en finare textning där är text remsorna kvar även på 6 är det finare textning är kvar
Men inte med cmore och viasat så var sitter felet då med textningen?
Redigerat av Ironse, 25 september 2016 - 19:18.
Postad 26 september 2016 - 09:32
https://youtu.be/-b19LS3HpPc
Så här ser textningen ut för mig med text tv text
Postad 26 september 2016 - 15:38
Ok jag har märkt när det är den fulare versionen av textningen, inte som på vissa program där det är finare textning
Går jag in på en kanal som har den fulare textningen då ser jag text remsorna ett par sekunder sen försvinner de
Men går jag in på en kanal som har den finare textningen då är de kvar
Ta tex kanal 9 har en finare textning där är text remsorna kvar även på 6 är det finare textning är kvar
Men inte med cmore och viasat så var sitter felet då med textningen?
Dom vanliga kanalerna som t.ex. TV6 och Kanal 9 kör med inbränd text och har inget med boxen att göra.
CMore och Viasat Film t.ex. kör med TextTV textning eller DVB textning beroende på om det är SD eller HD man tittar på.
I det senare fallet så kan man styra i boxen hur textning ska se ut speciellt TextTV textning då.
DVB textning är i bitmap format dvs bilder och är mer begränsat men går även det att manipulera i boxen.
På dom fria Linuxboxarna med Enigma2 t.ex. kan man själv välja fonter, storlek, färg, om det ska vara centrerat osv.
Redigerat av Leatherface, 26 september 2016 - 15:40.
Postad 26 september 2016 - 19:36
Dom vanliga kanalerna som t.ex. TV6 och Kanal 9 kör med inbränd text och har inget med boxen att göra.
CMore och Viasat Film t.ex. kör med TextTV textning eller DVB textning beroende på om det är SD eller HD man tittar på.
I det senare fallet så kan man styra i boxen hur textning ska se ut speciellt TextTV textning då.
DVB textning är i bitmap format dvs bilder och är mer begränsat men går även det att manipulera i boxen.
På dom fria Linuxboxarna med Enigma2 t.ex. kan man själv välja fonter, storlek, färg, om det ska vara centrerat osv.
Ok tack för förklaringen
Fick det ordnat efter 4 dagars strul med någon åtgärd med routern
Postad 27 september 2016 - 14:21
Man ska nog sitta lugnt i båten och inte bry sig så mycket innan kanalerna dyker upp för någon och börja med att ta helg och se vad som händer i september som börjar nästa vecka...
Markus Johansson
Telia Kundservice
Spänningen stiger...
Redigerat av Buddypresley, 27 september 2016 - 14:36.
Postad 27 september 2016 - 17:54
Hårddisken på min inspelningsbara box har dött, är det bara Telias boxar som fungerar? Hade gärna köpt en box med lite mer funktionalitet...
Postad 27 september 2016 - 18:31
Spänningen stiger...
Hahaha! Vi får nog en nylonstrumpa på posten...

Postad 27 september 2016 - 19:37
Jaha då har mina text problem återkommit telia verkar inte veta heller vad man ska göra gjort allt förutom byta box
Postad 27 september 2016 - 19:52
Hahaha! Vi får nog en nylonstrumpa på posten...
Tror det är en raggsocka så vi alla får 4k
Postad 28 september 2016 - 09:16
Hårddisken på min inspelningsbara box har dött, är det bara Telias boxar som fungerar?
Ja.
Postad 28 september 2016 - 10:29
Hårddisken på min inspelningsbara box har dött, är det bara Telias boxar som fungerar? Hade gärna köpt en box med lite mer funktionalitet...
Du kan enkelt byta ut disken själv

Postad 28 september 2016 - 13:56
2853-boxen har ett bra pris genom Telia.
Vet inte om det är ett måndagsex min svåger fått av den boxen, men den låter och knastrar fruktansvärt mycket. Medans min 1963 ifrån 2010 går hur tyst och fint somhelst.
Postad 28 september 2016 - 14:46
Nu fattar jag varför min text försvinner - får jag felkod 621 på mina inspelningar då är textningen borta
Så länge jag inte får felkod 621 på mina inspelningar fungerar textningen
Sen fick jag felkod 701 den hittar inte hårddisken
Redigerat av Ironse, 28 september 2016 - 22:35.
Postad 29 september 2016 - 14:56
Har märkt en liten irriterande sak i play och här är ett exempel på händelseförloppet. Meny/play/Discovery channel/mythbusters/avsnitt 10, så långt allt ok och i det läget kan jag trycka "back" för att stega tillbaka för att välja annan kanal. Om jag däremot börjar kolla på ett avsnitt och stoppar det (märkte att jag sett det förut) så hamnar jag på platsen där man väljer avsnitt (så långt allt ok). Trycker jag back igen däremot så avslutas allt och jag är tillbaka live. Jag vill ju kunna backa tillbaka till Discovery och välja annan kanal.
Redigerat av Buddypresley, 29 september 2016 - 14:56.
Postad 29 september 2016 - 15:41
Har märkt en liten irriterande sak i play och här är ett exempel på händelseförloppet. Meny/play/Discovery channel/mythbusters/avsnitt 10, så långt allt ok och i det läget kan jag trycka "back" för att stega tillbaka för att välja annan kanal. Om jag däremot börjar kolla på ett avsnitt och stoppar det (märkte att jag sett det förut) så hamnar jag på platsen där man väljer avsnitt (så långt allt ok). Trycker jag back igen däremot så avslutas allt och jag är tillbaka live. Jag vill ju kunna backa tillbaka till Discovery och välja annan kanal.
Det har jag också irriterat mig på! Men ibland har Telia lyckats ändra i programvaran så att det går att backa, men så vid nästa uppdatering är "felet" tillbaka...
Ett annat irritationsmoment: Jag använder ibland "Fortsätt titta" istället för att spara i Favoriter. Dvs. jag börjar spela upp programmet i ca 30 sek. och stoppar sedan, så kan jag fortsätta programmet vid senare tidpunkt. Men ibland är det helt tomt under "Fortsätt titta" eller också ligger det helt andra program där. Väntar man ett tag (5-10 minuter), så brukar det vara normalt igen. Nån annan som märkt detta?
@Buddypresley: Imorgon är sista dagen i september!
Postad 29 september 2016 - 16:55
Varit så ett tag! Som ovanstående skrev är det ibland fixat och sen kommer felet tillbaka.
Postad 29 september 2016 - 18:13
Också märkt detta och blivit irriterad. Det bör krävas att man trycker TV/EXIT för att komma ända ut tillbaka till tv-sändningen, BACK ska alltid vara bara ett steg tillbaka i undermenyerna. Snälla Telia, fixa!
Postad 29 september 2016 - 19:11
Också märkt detta och blivit irriterad. Det bör krävas att man trycker TV/EXIT för att komma ända ut tillbaka till tv-sändningen, BACK ska alltid vara bara ett steg tillbaka i undermenyerna. Snälla Telia, fixa!
Dessutom är det inkonsekvent. Så länga man inte startar ett program, så kan man backa med BACK-knappen, men när man börjat titta på ett program, så blir man "utkastad" om man försöker backa på samma sätt.
Som pallepaf skriver, så finns ju TV/EXIT-knappen, om man snabbt vill komma ur Play-läget.
Redigerat av Bopper, 29 september 2016 - 19:13.
Postad 29 september 2016 - 19:15
Redigerat av e3henri, 29 september 2016 - 19:19.
Postad 29 september 2016 - 19:49
Verkar som den stora septemberöverraskningen är att TV6 HD försvunnit? Eller har jag bara drömt att 6an va i HD? (Lagom ju, hade stor innan. Det ska väl inte spela nån roll?)
Jag har fortfarande TV6 HD, fast jag har Lagom med Viasat Guld.
Postad 29 september 2016 - 20:31
Verkar som den stora septemberöverraskningen är att TV6 HD försvunnit? Eller har jag bara drömt att 6an va i HD? (Lagom ju, hade stor innan. Det ska väl inte spela nån roll?)
Nu när du säger det.. ganska säker på att jag hade åtminstone någon Viasat-kanal i HD, men inte längre. Vilket dåligt skämt.
Postad 30 september 2016 - 06:30
National Geographic HD ska ingå i stor enligt Telias hemsida. Jag kontaktade supporten och dom laddade om mitt kanalpaket och sa att jag behövde starta om boxen för att få tillgång till kanalen. Tyvärr hjälpte det inte. Får kontakta dom igen...
Postad 30 september 2016 - 06:47
Hmm..kom att tänka på en sak. Discovery channel, TLC och Animal planet sänder numera enbart i HD. Men hos Telia finns dom som SD-kanaler också. Vad är vitsen med det?
Redigerat av Buddypresley, 30 september 2016 - 07:45.
Postad 30 september 2016 - 09:20
Hmm..kom att tänka på en sak. Discovery channel, TLC och Animal planet sänder numera enbart i HD. Men hos Telia finns dom som SD-kanaler också. Vad är vitsen med det?
Nedskalat för kunder med adsl.
Postad 30 september 2016 - 09:24
Jag har adsl än så länge innan fibern är klart..Och jag har alla Hd-kanaler som Telia erbjuder, så inte beror det på det.
Postad 30 september 2016 - 10:06
Farsan har TV6HD på ADSL och jag har INTE TV6HD på fiber. Då har vi samma kanalpaket, och det är INTE Viasats kanalpaket.. Den är väl rätt mysko?!
Postad 30 september 2016 - 11:03
Det är den enda anledningen rent tekniskt som jag kan komma på. Visserligen fungerar HD-kanalerna via ADSL men vissa kanske har så dåliga förhållanden så att det inte funkar med HD.
Sen finns det en annan anledning också och det är att kanalpaketen låter svulstigare när man räknar en kanal som två. 66 kanaler låter biffigare än 50 kanaler som egentligen paketet stor innehåller.
Postad 30 september 2016 - 12:04
Då fick man den nya boxen på 500 gb, får betala 108kr för tvillingabonnemang komma åt den gamla hårddisken helt ok
Postad 30 september 2016 - 12:22
Då fick man den nya boxen på 500 gb, får betala 108kr för tvillingabonnemang komma åt den gamla hårddisken helt ok
Låter hårddisken i din nya box lika mycket, som en del andra rapporterat om?
Postad 30 september 2016 - 13:08
Låter hårddisken i din nya box lika mycket, som en del andra rapporterat om?
Om jag har örat mot boxen hör jag inte annars, den gamla kunde låta högt vissa perioder
Hade inget val att byta fick massa felkoder på den gamla
Postad 30 september 2016 - 14:12
Det är den enda anledningen rent tekniskt som jag kan komma på. Visserligen fungerar HD-kanalerna via ADSL men vissa kanske har så dåliga förhållanden så att det inte funkar med HD.
Sen finns det en annan anledning också och det är att kanalpaketen låter svulstigare när man räknar en kanal som två. 66 kanaler låter biffigare än 50 kanaler som egentligen paketet stor innehåller.
Du glömde att det fortfarande finns de som har en TV utan HDMI!
Gällde mig själv också fram till för ett år sedan.
Postad 30 september 2016 - 14:59
Du glömde att det fortfarande finns de som har en TV utan HDMI!
Gällde mig själv också fram till för ett år sedan.
Jo men boxen kan ju hantera HD-sändningen. Det som händer sen är väl bara att bilden på TV:n inte blir lika bra
Postad 30 september 2016 - 15:44
Jo men boxen kan ju hantera HD-sändningen. Det som händer sen är väl bara att bilden på TV:n inte blir lika bra
Kan det vara så att en HD-sändning via Scart blir sämre än en SD-sändning via Scart? Har ingen aning om det är så, bara nåt jag tycker jag hört nånstans...
Postad 30 september 2016 - 16:19
Kan det vara så att en HD-sändning via Scart blir sämre än en SD-sändning via Scart? Har ingen aning om det är så, bara nåt jag tycker jag hört nånstans...
Då borde ju en DVD spelare med scart ge sämre bild än en VHS med scart. Lite samma sak

Postad 30 september 2016 - 17:52
Inte alla kunder via ADSL som kan få HD-kanaler. Vissa kunder med tvilling eller har för långt avstånd till stationen så levereras ej HD.
Postad 30 september 2016 - 18:42
Inte alla kunder via ADSL som kan få HD-kanaler. Vissa kunder med tvilling eller har för långt avstånd till stationen så levereras ej HD.
Tar man bort tvilling abonnemanget så kan dom flesta få Hd om man inte bor riktigt lång borta. Sen beror det på hur bra kopparledning är...
8 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 8 gäster, 0 anonyma medlemmar