Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia N8 *

9135 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 November 2010 - 16:42

GK75
  • GK75
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Alltså.. nu är vi där igen..

Om någon har nå't emot daniel.l så ta för f-n det med honom personligen via e-post eller hans gästbok och kladda inte ner forumet med fler meningslösa påhopp...

Jag förmodar att vi alla här i regel eftersträvar ett trivsamt forum där vi pratar om fakta och erfarenheter som rör produkten och inte några sandlådedispyter.

SKÄRPNING!

Postad 22 November 2010 - 17:42

bag
  • bag
  • Forumräv

• 775 inlägg
  • 0
det finns som sagt flera användares inlägg som man kan undvika att läsa... :(

Postad 22 November 2010 - 19:08

wargon
  • wargon
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag har ett problem, appar som t.ex tv.nu och bloggappar får jag inte att fungera utan att lägga dom på start skärmen. Startar jag en app utan att den ligger på startskärmen så kopplar den upp och ner sig hela tiden och jag kommer inte åt innehållet i appen.
Nån som vet vad som ska göras?
Det är säkert en enkel inställning, men var?

Postad 22 November 2010 - 19:40

Jön
  • Jön
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Jag har följt denna och många andra trådar då jag stått i valet och kvalet mellan främst N8 och (hör och häpna) iP4.
(Av någon anledning verkar jag inte vara ensam med att ha beslutsångest mellan just dessa två lurar...)
Det är uppenbart att båda lurarna har sina för- och nackdelar samtidigt som båda är ytterst kompetenta lurar.
Dock har argumenten för N8 blivit starkare ju mer jag läst och grunnat, den passar helt enkelt mina behov bättre än vad iP4 gör.
Så först nu, efter mycket tvekande, känner jag mig 100% säker på mitt val och har äntligen fått tummen ur och beställt en N8 (det blev den gröna varianten som jag tycker är urläcker :( ).

Hoppas nu bara att jag hinner få den innan helgen, förväntningarna är skyhöga!

Mvh,
Jön

Postad 22 November 2010 - 19:54

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Jag har gjort guide till hur du går an att konvertera en video till N8:an.

Del 1: http://www.youtube.c...h?v=NZ7LDT6ja40
Del 2: http://www.youtube.c...h?v=BFs1Ux9Ys8k
Del 3: http://www.youtube.c...h?v=k7oznCgNUa8

De är vid skrivandets tillfälle ännu inte "processed," så tålamod kan vara nödvändigt.
Jag har också upptäckt att N8:an är ganska känslig. Dessa guide kan eller kan inte fungera. Det fungerade utmärkt på en video. Men videon i filmen fungerade inte så bra. Telefonen spottade ut "system error" och började hänga sig. Jag måste undersöka detta närmare, men ni får gärna testa och se vad som fungerar och inte fungerar för er!

Notera också att filmerna är "raw", så att säga. De ska fixas till lite med texter och klippningar, men det får bli senare.

Postad 22 November 2010 - 20:15

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0
Annars finns den här videokonverteringsguiden:

"Getting Started
Download WinFF
Install the software and launch.
Select Edit --> Presets from the top menu bar.
Click on the Import button in the Edit Presets window.
Locate the 'NokiaN8.wff' file and select.
Click on the Save button in the Edit Presets window.
Now you have imported the settings profile for Nokia N8.
Click on the ADD button in the WinFF window to add the video file to be converted.
Select 'Nokia N8' from the Convert To combo box.
Select 'Nokia N8 Widescreen' from the Device Preset combo box.
Click on the Convert button which opens up a MS-DOS window showing the conversion process. Once the conversion is complete, click on any button to exit the MS-DOS window."
http://www.youtube.c...player_embedded

Redigerat av Unregistered31511, 22 November 2010 - 20:24.

Postad 22 November 2010 - 21:36

JTL
  • JTL
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Jag har följt denna och många andra trådar då jag stått i valet och kvalet mellan främst N8 och (hör och häpna) iP4.
(Av någon anledning verkar jag inte vara ensam med att ha beslutsångest mellan just dessa två lurar...)
Det är uppenbart att båda lurarna har sina för- och nackdelar samtidigt som båda är ytterst kompetenta lurar.
Dock har argumenten för N8 blivit starkare ju mer jag läst och grunnat, den passar helt enkelt mina behov bättre än vad iP4 gör.
Så först nu, efter mycket tvekande, känner jag mig 100% säker på mitt val och har äntligen fått tummen ur och beställt en N8 (det blev den gröna varianten som jag tycker är urläcker :( ).

Hoppas nu bara att jag hinner få den innan helgen, förväntningarna är skyhöga!

Mvh,
Jön

Hej!
Jag stod i valet mellan en andoroid mobil eller N8an, beställde N8an idag från dustin så den lär komma imorgon om det går som det brukar när jag handlar hos dustin..

Hoppas vi blir nöjda!

/J

Postad 22 November 2010 - 22:07

GK75
  • GK75
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Kollade lite på tillbehör till N8:an och fick syn på Nokia SU-36 Capacitive Stylus Pen..
Nån som använt en sådan och som kan berätta hur den är?
Onödigt tillbehör eller inte?

Postad 22 November 2010 - 22:51

ballepalle
  • ballepalle
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Vill tacka samtliga här inne för de problem ni påpekat med telefonen. Var i fredags väldigt nära att stosa in i en butik för att köpa mobilen, men var ute här en snabbis innan jag skulle iväg. Med alla fel som nu visat sig, saker som drar ström utan att det syns, märkliga inställningar, dålig batteritid etc så var jag tvungen att backa! Lägger jag uppemot 5.000:- för en mobiltelefon skall den, enligt mig som konsument, fungera 100% klanderfritt!

haha, tur det. tror du alla som har telefoner som fungerar felfritt kommer in och skriver här om hur bra dom funkar?! kid, you make me laugh!

gå in i vilken tråd som helst om en produkt och kolla vad folk skriver om, jo dom skriver precis som här om de problem de har och undrar hur de ska lösas.

..jaja, det är ju alltid någon som måste tillhöra intelligensreserven oxå.. :(

Postad 22 November 2010 - 23:09

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

haha, tur det. tror du alla som har telefoner som fungerar felfritt kommer in och skriver här om hur bra dom funkar?! kid, you make me laugh!

gå in i vilken tråd som helst om en produkt och kolla vad folk skriver om, jo dom skriver precis som här om de problem de har och undrar hur de ska lösas.

..jaja, det är ju alltid någon som måste tillhöra intelligensreserven oxå.. :(

Påhoppen fortsätter ser jag.

Jag besitter just den egenskapen att jag kan läsa så jag är mycket väl medveten om att samtliga trådar i stort sett behandlar problem om just respektive mobil. Men vad har det med mitt inlägg att göra? Det jag påpekade var att de problemen som folk just har med sin N8 är de problem som ligger högst upp på min lista av oönskade "fel". Många problem kan jag självfallet leva med, andra inte. Det handlar helt och håller om personliga prioriteringar.

Nu är inte jag den som hoppar på folk i cyberspace. Jag föredrar en konflikt mellan fyra ögon. Svenskarna är ju dock världens mest konflikträdda folkslag så då förstår jag varför man genomför sina utbrott via tangenterna när man sitter tryggt bakom en skärm. Dock ska du nog undvika att jämföra intelligens med mig.

Postad 22 November 2010 - 23:17

mikko
  • mikko
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0
Hej!
Min mobil visar inte namn på alla inkommande samtal!
Då menar jag kontakter som finns i min telefonbok!
Har tidigare överfört kontakter från min Sonyericsson C905 till Outlook på datorn och sedan synkat N8:an via Ovi suite.
Har även provat med att göra en "ny kontakt" med numret som jag blivit uppringd från, utan att lyckas se vem som ringer!
Någon här som har samma problem som min N8?

Postad 22 November 2010 - 23:36

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

Jag tror att köper du en N8 kommer du helt klart inte vara missnöjd.
Köpte min N95a direkt när den kom ut och hade den över 3 år, tills nu när N8an kom.

N95an hade buggar, glappig från start, batteriluckan bytt 3 gånger osv osv osv.
N8an är ingen "ny n95a".

Köpte somsagt min N8a på lanseringsdagen (5/10e?) och sedan dess har den hängt sig..... EN gång, vilket den samtidigt klarade "återhämta" själv utan omstart.
Batteritiden är dubbelt så bra än vad min N95a var (skulle jag nästan kunna lova), och då är det bra för en smartphone.
Jag använder min mobil hela tiden. Svara på massa sms, ett antal samtal, surfa/kolla väder och en JÄVLA massa bilder om dagen.

Nu laddar jag min mobil oftast varje kväll, ifall det skulle bli dåligt batteri dagen efter, men kan nog utan problem köra 2 dagar utan att ladda. Och sedan med Nokia Battery Monitor (rätt namn?) så har du full koll på batteriet (se mina tidigare IMG-taggar).

Är du extra rädd för att batteriet inte skulle räcka så har du energisparläge.

Bra svar!

Tror absolut inte att jag skulle bli missnöjd med en N8, frågan är dock om jag skulle bli 100% nöjd. Jag letar fortfarande efter "den ultimata mobilen" och enligt mig så hade vi kunnat sett den ute på marknaden för länge sedan, om vissa tillverkare tänkt lite annorlunda.

Just nu har jag släppt min irritation på mobilers storlek och börjat vänja mig vid dessa stora klossar, så länge de håller sig tunna. Valet har nu ganska länge stått mellan en Samsung Galaxy S samt en Nokia N8. Båda har dock lika många fördelar respektive nackdelar vilket får mig att ligga sömnlös vissa nätter (gigantiskt I-landsproblem här).

Samsung Galaxy S har Android. Har stirrat mig ganska blint på Android ända sedan det kom och det växer något enormt. Det jag gillar med SGS och Android är just utseendet, gränssnittet, hur jag kan variera mina widgets samt programutbudet. Tror som många tidigare påpekat att "app-lekandet" endast är ett stadium man befinner sig i början av ett nytt mobilköp, men ack så många nyttoapplikationer det även finns.

N8:a har Symbian. Inget ont om Symbian, men jag personligen gillar inte gränssnittet, varken det grafiska eller navigeringen, men det är bara min personliga smak. N8 har dock en gedigen byggkvalité som slår ut SGS på alla punkter. Den är dessutom lite mindre till formatet, dock tjockare.

Jag har alltid varit en sådan person som förespråkat små kompaktkameror framför mobilkameran. I de flesta av dessa fallen har jag haft rätt, det vore ju rent självmord att INTE ta med en kamera om man nu har för avsikt att fota någonting. Men när jag sett N8:ans bilder, samt hur pass bra dessa faktiskt blir, så börjar tyvärr kameran också bli en lite mer viktig detalj i mobilväljandet. Det är många gånger man ser eller springer på något som hade varit kul att ta en bild på och då man ibland tänker för sig själv; "Det var då jäkla typiskt att man inte hade med sig kameran". N8 blir där ett bra komplement att använda när man varken har plats eller egentligen vill ha med en kamera. Den finns helt enkelt i mobilen.

Som sagt, det är fördelar dit och nackdelar hit, svårt val och det slutar väl med att jag får vänta med valet tills nästa generation av mobiler dyker upp.

Batteritiden anser jag vara lika dålig/bra på SGS som N8, dock funderar jag lite på spelutbudet. Båda är ju likvärdiga i vad gäller att generera grafik, även om SGS har en överlägsen processor. Men hur ser framtiden ut? Har sett de klassiska till N8, Asphalt 5, med flera. Men sen då? Nu när Unreal Engine 3 mosar fram på iOS med underbar grafik samtidigt som utvecklare ser möjligheterna att utveckla spel med denna spelmotor till Android, vem tar då ansvaret för N8? Kommer vi få se liknande utveckling på Symbianfronten?

Jag tänker alldeles för mycket!

Alltså.. nu är vi där igen..

Om någon har nå't emot daniel.l så ta för f-n det med honom personligen via e-post eller hans gästbok och kladda inte ner forumet med fler meningslösa påhopp...

Jag förmodar att vi alla här i regel eftersträvar ett trivsamt forum där vi pratar om fakta och erfarenheter som rör produkten och inte några sandlådedispyter.

SKÄRPNING!

Tack!

Postad 22 November 2010 - 23:39

bag
  • bag
  • Forumräv

• 775 inlägg
  • 0

Kollade lite på tillbehör till N8:an och fick syn på Nokia SU-36 Capacitive Stylus Pen..
Nån som använt en sådan och som kan berätta hur den är?
Onödigt tillbehör eller inte?

jag har köpt den, men inte använt den så mycket änsålänge. detta p.g.a. att jag inte fått min bilhållare än och det är främst när den sitter i den som jag tänkt använda den. tycker att man måste trycka lite hårdare än när man använder fingrarna. den är väldigt liten när man inte har den utfälld. något annat du undrar över?

Postad 23 November 2010 - 00:03

GK75
  • GK75
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

jag har köpt den, men inte använt den så mycket änsålänge. detta p.g.a. att jag inte fått min bilhållare än och det är främst när den sitter i den som jag tänkt använda den. tycker att man måste trycka lite hårdare än när man använder fingrarna. den är väldigt liten när man inte har den utfälld. något annat du undrar över?

Ok, ja liten verkar den vara, typ 5 cm va?
Själva ytan som man trycker mot skärmen, känns den bra och träffar man bra ?
Visst drar man bara av själva "locket" på den? Inget som man skruvar av?
Risk för slitage så den lossar av sig självt till slut? Hur känns kvaliteten där..?

Redigerat av GK75, 23 November 2010 - 00:03.

Postad 23 November 2010 - 00:03

teqnet
  • teqnet
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Bra svar!

Tror absolut inte att jag skulle bli missnöjd med en N8, frågan är dock om jag skulle bli 100% nöjd. Jag letar fortfarande efter "den ultimata mobilen" och enligt mig så hade vi kunnat sett den ute på marknaden för länge sedan, om vissa tillverkare tänkt lite annorlunda.

Just nu har jag släppt min irritation på mobilers storlek och börjat vänja mig vid dessa stora klossar, så länge de håller sig tunna. Valet har nu ganska länge stått mellan en Samsung Galaxy S samt en Nokia N8. Båda har dock lika många fördelar respektive nackdelar vilket får mig att ligga sömnlös vissa nätter (gigantiskt I-landsproblem här).

Samsung Galaxy S har Android. Har stirrat mig ganska blint på Android ända sedan det kom och det växer något enormt. Det jag gillar med SGS och Android är just utseendet, gränssnittet, hur jag kan variera mina widgets samt programutbudet. Tror som många tidigare påpekat att "app-lekandet" endast är ett stadium man befinner sig i början av ett nytt mobilköp, men ack så många nyttoapplikationer det även finns.

N8:a har Symbian. Inget ont om Symbian, men jag personligen gillar inte gränssnittet, varken det grafiska eller navigeringen, men det är bara min personliga smak. N8 har dock en gedigen byggkvalité som slår ut SGS på alla punkter. Den är dessutom lite mindre till formatet, dock tjockare.

Jag har alltid varit en sådan person som förespråkat små kompaktkameror framför mobilkameran. I de flesta av dessa fallen har jag haft rätt, det vore ju rent självmord att INTE ta med en kamera om man nu har för avsikt att fota någonting. Men när jag sett N8:ans bilder, samt hur pass bra dessa faktiskt blir, så börjar tyvärr kameran också bli en lite mer viktig detalj i mobilväljandet. Det är många gånger man ser eller springer på något som hade varit kul att ta en bild på och då man ibland tänker för sig själv; "Det var då jäkla typiskt att man inte hade med sig kameran". N8 blir där ett bra komplement att använda när man varken har plats eller egentligen vill ha med en kamera. Den finns helt enkelt i mobilen.

Som sagt, det är fördelar dit och nackdelar hit, svårt val och det slutar väl med att jag får vänta med valet tills nästa generation av mobiler dyker upp.

Batteritiden anser jag vara lika dålig/bra på SGS som N8, dock funderar jag lite på spelutbudet. Båda är ju likvärdiga i vad gäller att generera grafik, även om SGS har en överlägsen processor. Men hur ser framtiden ut? Har sett de klassiska till N8, Asphalt 5, med flera. Men sen då? Nu när Unreal Engine 3 mosar fram på iOS med underbar grafik samtidigt som utvecklare ser möjligheterna att utveckla spel med denna spelmotor till Android, vem tar då ansvaret för N8? Kommer vi få se liknande utveckling på Symbianfronten?

Tack!

Kan vara värt att ta med i beräkningarna att många Androidspel kräver att du är uppkopplad eftersom de är reklambasserade. Till Nokian får du istället betala. Men då kan du å andra sidan spela utomlands...

Postad 23 November 2010 - 00:10

GK75
  • GK75
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Ett antal sidor tillbaka pratades det om en liten spricka i HDMI luckan(?)
Har någon en bild på det att slänga upp på själva luckan så man ser?
... Kanske någon redan har gjort?

:(

Postad 23 November 2010 - 00:11

bag
  • bag
  • Forumräv

• 775 inlägg
  • 0

Ok, ja liten verkar den vara, typ 5 cm va?
Själva ytan som man trycker mot skärmen, känns den bra och träffar man bra ?
Visst drar man bara av själva "locket" på den? Inget som man skruvar av?
Risk för slitage så den lossar av sig självt till slut? Hur känns kvaliteten där..?

måttbandet sa ganska så exakt 5 cm ihopfälld. det är ju någon slags ledande skumgummi och det känns bra. dock verkar det som att skumgummit kan lossna när man tar av locket. locket känns däremot bra.

Postad 23 November 2010 - 00:24

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

Kan vara värt att ta med i beräkningarna att många Androidspel kräver att du är uppkopplad eftersom de är reklambasserade. Till Nokian får du istället betala. Men då kan du å andra sidan spela utomlands...

Oj, stämmer detta verkligen?

Som jag förstått det erbjuder Android en hel del spel gratis, men då precis som du säger, är de reklambaserade. Vill min slippa denna reklamen kan man köpa spelet, precis som man gör till N8:an, då försvinner reklamen och då hoppas jag såklart även att man inte behöver vara uppkopplad?

Om det du säger stämmer har ju N8:an ytterligare en stark fördel, men jag vägrar tro på detta tills vidare :(. Skall göra lite efterforskningar men tackar för att du tog upp det.

Postad 23 November 2010 - 00:26

GK75
  • GK75
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

måttbandet sa ganska så exakt 5 cm ihopfälld. det är ju någon slags ledande skumgummi och det känns bra. dock verkar det som att skumgummit kan lossna när man tar av locket. locket känns däremot bra.

Ok, då vet jag lite mer, tack för svar :(

Postad 23 November 2010 - 00:40

Matsedal
  • Matsedal
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Jag föredrar en konflikt mellan fyra ögon.

Hah nice coola killen som tycker att det är ballt och slåss på riktigt.

Redigerat av Matsedal, 23 November 2010 - 00:40.

Postad 23 November 2010 - 00:44

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Hej!
Min mobil visar inte namn på alla inkommande samtal!
Då menar jag kontakter som finns i min telefonbok!
Har tidigare överfört kontakter från min Sonyericsson C905 till Outlook på datorn och sedan synkat N8:an via Ovi suite.
Har även provat med att göra en "ny kontakt" med numret som jag blivit uppringd från, utan att lyckas se vem som ringer!
Någon här som har samma problem som min N8?

Du har förmodligen telefonnumret sparat mer än en gång, då visar Nokior inte namnet. Dubbla kontakter?

Postad 23 November 2010 - 00:52

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0
Vill någon moderator komma in och kika över denna pest som dragit in över mig?

Hah nice coola killen som tycker att det är ballt och slåss på riktigt.

Nu är du enbart ute efter att provocera men det skall tydligen vara OK.

Det jag menar med "mellan fyra ögon" är att väldigt få av de som spottar ur sig en massa dumheter här inne, sällan skulle ha vågat göra en fluga förnäm i verkligheten. Svenskarna är som sagt otroligt konflikträdda och det är väl knappast många som skulle be om ett nytt glas på restaurangen om glaset man skall dricka ur är skitigt/dammigt? Precis! Men när folk sitter bakom sina små skärmar går det alldeles smärtfritt att vara kaxig och spotta ut saker om att man är världens mest löjliga människa osv. För vad kan hända? Jo att den andra personen, på den andra sidan datorn får krupp och skriker något nedvärderande tillbaka och så var den omogna konflikten igång.
Då hoppas jag att jag klargjorde mig lite bättre. Jag föredrar konversationer, om det ordet kändes bättre, mellan fyra ögon. Då kan man lättare läsa av kroppsspråk, betoningar och andra uttryck.

Sen gillar jag inte bråk.

Postad 23 November 2010 - 01:07

Matsedal
  • Matsedal
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Okej då ursäktar jag mig för mitt tidigare inlägg. :/

Postad 23 November 2010 - 01:26

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

Okej då ursäktar jag mig för mitt tidigare inlägg. :/

Inga problem, ingen skada skedd. Jag vet att jag till och från kan vara gnällig på vissa punkter och anse en mobil vara dålig och skit, men det är ofta för att frammana en viss diskussion. Mina närmanden uppfattas dock ofta som just gnälliga och tjatiga och därför får jag dessa påhopp från vänster och till höger. Ibland kan jag faktiskt förtjäna en känga :(.

Redigerat av daniel.l, 23 November 2010 - 01:26.

Postad 23 November 2010 - 01:31

KniveN
  • KniveN
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

Bra svar!

Tack!

Om batteritiden är en av de viktigaste grejerna så måste N8 vara ett bättre val? Är väl bara Wave som är lika/slår N8an av dagens lurar. Har bara sett en recension som har klagat på batteritiden och många andra sätter batteritiden som en fördel.
Laddade min för andra gången i lördags kväll och har 20% / 7h batteri kvar. Använder inte energispar.

Postad 23 November 2010 - 01:37

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

Om batteritiden är en av de viktigaste grejerna så måste N8 vara ett bättre val? Är väl bara Wave som är lika/slår N8an av dagens lurar. Har bara sett en recension som har klagat på batteritiden och många andra sätter batteritiden som en fördel.
Laddade min för andra gången i lördags kväll och har 20% / 7h batteri kvar. Använder inte energispar.

Det vet jag faktiskt inte. Många recensioner har faktiskt gett SGS bra betyg vad gäller batterikapaciteten. Användarna har dock "gnällt" desto mer. Enligt alla som uppdaterat sin telefon till Froyo, Android 2.2, har märkt att detta medfört en klar förbättring på just batterikapaciteten. Sen om den "klår" N8 eller inte har jag väldigt svårt att avgöra.

Det bästa vore att springa in på The Phone House, låna hem båda lurarna och låta dem ligga fulladdade bredvid varandra tills båda helt laddat ur :(.

Postad 23 November 2010 - 01:41

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

Kanske fel tråd att posta detta i, men någon som kan kommentera eller dementera det som påstås i ovanstående text?
Har sökt runt lite på nätet men hittar inget matnyttigt.

Skall slänga in ett inlägg i någon Androidlurs subforum, men kanske någon som sitter på lite snabb information?

Min uppfattning är att många av Androidspelen kan laddas ner gratis och då är reklambaserade. Men dessa spel skall väl även gå att köpa och således skall man som konsument slippa reklamen och då förhoppningsvis även uppkopplingen?

Postad 23 November 2010 - 01:43

KniveN
  • KniveN
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

Det vet jag faktiskt inte. Många recensioner har faktiskt gett SGS bra betyg vad gäller batterikapaciteten. Användarna har dock "gnällt" desto mer. Enligt alla som uppdaterat sin telefon till Froyo, Android 2.2, har märkt att detta medfört en klar förbättring på just batterikapaciteten. Sen om den "klår" N8 eller inte har jag väldigt svårt att avgöra.

Det bästa vore att springa in på The Phone House, låna hem båda lurarna och låta dem ligga fulladdade bredvid varandra tills båda helt laddat ur :(.

Men du verkade kunna avgöra att N8 hade dålig batteritid på grund av att en person hade problem med avinstallationen av ett program som sedan låg och drog ström...

Postad 23 November 2010 - 02:50

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

Men du verkade kunna avgöra att N8 hade dålig batteritid på grund av att en person hade problem med avinstallationen av ett program som sedan låg och drog ström...

Jag avgjorde inget angående batterikapaciteten, utan det var mer problemet i sig. Att det kunde uppstå. Men ja, jag överdrev det jag skrev också. Försökte väl få mig själv att ogilla telefonen mer för att kunna rättfärdiga ett köp av en annan modell. Men med detta sagt menar jag inte att jag kommer välja N8 eller att den är problemfri... än :(.

Postad 23 November 2010 - 04:51

big_swede70
  • big_swede70
  • Forumräv

• 913 inlägg
  • 0

Jag avgjorde inget angående batterikapaciteten, utan det var mer problemet i sig. Att det kunde uppstå. Men ja, jag överdrev det jag skrev också. Försökte väl få mig själv att ogilla telefonen mer för att kunna rättfärdiga ett köp av en annan modell. Men med detta sagt menar jag inte att jag kommer välja N8 eller att den är problemfri... än :(.

PUUHH.. Vilka världsstora problem du måste ha varje gång du ska byta mobil. Gäller det allt i din tillvaro när det gäller nyköp så är jag inte avundsjuk på dig..
Lycka till, och snälla lova skriv en riktigt utförlig beskrivning här när du bestämt dig och spalta gärna upp alla fakta som avgjorde för och emot ditt köp. Vill gärna veta hur du resonerade när du fick tummen ur :D

Över och Out... (Swenglish om du inte fatta sist)

Postad 23 November 2010 - 06:30

mikko
  • mikko
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0

Du har förmodligen telefonnumret sparat mer än en gång, då visar Nokior inte namnet. Dubbla kontakter?

Hej!
Ja jag har dubletter, ska göra en sammanslagning av dem. Tack för hjälpen! Hoppas det funkar.

Postad 23 November 2010 - 07:14

clopzy
  • clopzy
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Jag har gjort guide till hur du går an att konvertera en video till N8:an.

Del 1: http://www.youtube.c...h?v=NZ7LDT6ja40
Del 2: http://www.youtube.c...h?v=BFs1Ux9Ys8k
Del 3: http://www.youtube.c...h?v=k7oznCgNUa8

De är vid skrivandets tillfälle ännu inte "processed," så tålamod kan vara nödvändigt.
Jag har också upptäckt att N8:an är ganska känslig. Dessa guide kan eller kan inte fungera. Det fungerade utmärkt på en video. Men videon i filmen fungerade inte så bra. Telefonen spottade ut "system error" och började hänga sig. Jag måste undersöka detta närmare, men ni får gärna testa och se vad som fungerar och inte fungerar för er!

Notera också att filmerna är "raw", så att säga. De ska fixas till lite med texter och klippningar, men det får bli senare.

Jag har testat videospelaren i natt och efter mycket om och men kommit på vad som inte funkar. I mkv filer finns något som heter "Header stripping". Tidigare versioner av mkvmerge gjorde ingen sån stripping men i nyaste versionen (4.40) görs header stripping per default. N8:an kan inte spela upp mkv filer med Header stripping. I mkvmerge GUI ska man först markera videofilen (under "tracks, chapters and tags"), sen gå till fliken "Extra options" och sätta "compression" till "none" så ska det fungera. Om kompressionen på h264-filen är L3 eller L4 verkar inte spela någon roll. Finns det bara headers så funkar det.

Ett bra program för att kontrollera mkv filer är MediaInfo som är gratis och finns här http://mediainfo.sourceforge.net/en

Postad 23 November 2010 - 09:26

Zetor
  • Zetor
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Det gör du! Och varje dag du gör det missar du tid för att använda din nya mobil.

Fakta är att den ultimata mobilen inte finns. Och kommer inte att finnas på flera år. 100% nöjd blir du inte med någon mobil idag.

Alla har sina positiva egenskaper som du kommer att vara helnöjd med. Och alla har sina egenskaper du kommer att bli irriterad på, och göra dig tveksam om du ändå valde rätt.

Så gör ett beslut och gå och köp dig en mobil, eller så gör du beslutet att vänta ett par år. Alla mobilerna kommer att bli bättre via uppdateringar, men din ultimata mobil finns inte inom det närmaste året.

Postad 23 November 2010 - 09:41

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
Någon som vet hur man skickar (länk till) en låt från Spotify?

Postad 23 November 2010 - 11:15

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0
Var och kände på denna på Elgiganten och tyckte den var riktigt rapp.

Tycker dock att det postas för lite bilder tagna av N8!

Postad 23 November 2010 - 11:34

roggeber
  • roggeber
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
N8:an ger ifrån sig ett ljud med jämna mellanrum samt vibrerar, någom som vet vad det är?

Postad 23 November 2010 - 11:51

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Var och kände på denna på Elgiganten och tyckte den var riktigt rapp.

Tycker dock att det postas för lite bilder tagna av N8!

Finns massor på nätet. Google?

N8:an ger ifrån sig ett ljud med jämna mellanrum samt vibrerar, någom som vet vad det är?

Den söker uppmärksamhet? Det ringer till dig? Du har fått sms? Email? Något program som du installerat som är igång i bakgrunden?

Postad 23 November 2010 - 12:40

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0

Finns massor på nätet. Google?

Men redan?
Man vill ha intryck och bilder från personer här på sidan.
Sådana kommentarer är ju bara överflödiga.

Postad 23 November 2010 - 13:21

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Men sen då? Nu när Unreal Engine 3 mosar fram på iOS med underbar grafik samtidigt som utvecklare ser möjligheterna att utveckla spel med denna spelmotor till Android, vem tar då ansvaret för N8? Kommer vi få se liknande utveckling på Symbianfronten?

Även om Nokia skulle välja att lägga ner Symbian i morgon, vilket inte kommer att ske för de har lagt ner otroligt mycket pengar och utvecklig i Symbian. Så kommer det ändå komma appar till Symbian, då Meego som utveckas med Intel, Nokia och nu senast AMD kommer att kunna dela appar, så appar utveckad till Meego fungerar på Symbian också och vice versa. Meego har potential att bli något stort, BMW och flera bilmärken tex ska använda Meego i sina bilar, i GENIVI systemet.

I tidningen mobils test av Nokia N8 så skrev man angående apputbudet:
"Att kunna ladda ner och installera många appar blir allt viktigare, och där är N8 ett enormt steg framåt för Nokia. Nya Symbian 3 är utformat på ett sätt som gynnar app-tillgången, och det märks i Nokias programbutik Ovi Store. Det handlar inte bara om stiliga bästsäljare som Angry Birds. Det finns också bra nyttoprogram som Skype, träningsappar som Endomondo, musik som Spotify och en hel del annat. Och webbläsaren Opera, som är så väldigt mycket bättre än Nokias egen browser. Än så länge är Android och Iphone trots allt vassare när det gäller programutbudet, men Symbian är inte längre så väldigt långt efter"

Att utvecka appar till Symbian^3 ska vara betydligt enklare än tidigare Symbian, ibland ska det krävas 70% mindre kod än tidigare. 400000 nya utvecklare har anmält sig i år på Forum Nokia. Just nu utveckas så många applikationer att Nokia själva inte hinner med att kontrollera dem, inom de fem dagar som sagt tidigare. Sen så ska det visst vara gratis att lägga ut appar på OVI store något Nokia gjort för att öka mängden, tror inte det är gratis hos konkurrenterna.

Redigerat av Unregistered31511, 23 November 2010 - 13:31.

Postad 23 November 2010 - 13:42

K_arlstrom
  • K_arlstrom
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

...Just nu har jag släppt min irritation på mobilers storlek och börjat vänja mig vid dessa stora klossar, så länge de håller sig tunna. Valet har nu ganska länge stått mellan en Samsung Galaxy S samt en Nokia N8. Båda har dock lika många fördelar respektive nackdelar vilket får mig att ligga sömnlös vissa nätter (gigantiskt I-landsproblem här)....

Jag valde mellan tre mobiler, iPhone4, Galaxy S och N8..
Petade iphonen då den är mer "leksak" än verktyg (före man jailbreakat den).

Det jag prioriterade hos mobilen var:
- Samtal/sms (mottagning, tangentbord, kontaktbok osv)
- Snabbhet/känsla (touch, os, skärm...)
- Kalendern
- Kameran
- Mediauppspelning (bra filstöd och spotify)
- Storleken (tycker sgs är för stor, lekt med en några gånger och då är den okej men vill inte bära med mig nått så pass stort)
- Batteritid
- Lagring/expansionsmöjligheter
- Medföljande program + tillgängliga program

Sen vägde jag även in saker som nokians fria navigering (galet snabb på att få positionen, mycket snabbare än min gps!) och allt kul den kan, USB-OTG, hdmi..
Gillar nokias originalbrowser bättre än operan, något jag verkar vara ensam om, den behöver dock förbättras, kommer uppdatering snart, första hand flikhanteringen och dubbla klickningarna för att skriva i fält.

Android synkar kanske bättre med googles tjänster men min gmail funkar felfritt i n8'n med.
Synkning av kontakter / kalender / anteckningar med ovi = felfritt
SGS har svensk swype, nokian har engelsk och nått mer språk än så länge, svensk kommer.
SGS har SAMOLED, nokia AMOLED, lägre upplösning men märks ingen direkt skillnad.
Nokian känns bättre med gorillaglas och aluminium.
Nokian har blixt, sgs har inte ens led..

Men redan?
Man vill ha intryck och bilder från personer här på sidan.
Sådana kommentarer är ju bara överflödiga.

Här kommer två bilder med 97% kvalité-tweaket !
Är väll den första mörka bilden som är mer imponerande för mig, utan blixt med telefonen i handen (och jag brukar ta suddiga bilder).
Den andra tycker jag är ett bra exempel på skärpan i telefonen, ytan på aluminiumet..!

Bifogad fil(er)

Redigerat av K_arlstrom, 23 November 2010 - 13:47.

Postad 23 November 2010 - 14:05

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0

Här kommer två bilder med 97% kvalité-tweaket !

Tack! Det där såg riktigt bra ut. Inte alls mycket brus i bilderna.

Postad 23 November 2010 - 15:23

SvenSven
  • SvenSven
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Då jag spelar upp ett klipp i telefon så fungerar både ljud och bild, men då jag kopplar den till tvn genom hdmi-uttaget så blir det inget ljud. Vad innebär detta? Har jag fel på någon kabel eller uttag? Eller kan det fortfarande vara fel på filen på nåt sätt?

Postad 23 November 2010 - 16:23

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Då jag spelar upp ett klipp i telefon så fungerar både ljud och bild, men då jag kopplar den till tvn genom hdmi-uttaget så blir det inget ljud. Vad innebär detta? Har jag fel på någon kabel eller uttag? Eller kan det fortfarande vara fel på filen på nåt sätt?

Filen eller uppspelningen är det inget fel på om du får ljud i telefonen, testa den i annat HDMI uttag om du har. Du kan ju testa den i en annan tv också för felsökningens skull.

Postad 23 November 2010 - 16:31

Matsedal
  • Matsedal
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Äldre tv apparater stödjer inte ljud igenom hdmi, så e det iaf med tvn här hemma.

Postad 23 November 2010 - 19:07

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

PUUHH.. Vilka världsstora problem du måste ha varje gång du ska byta mobil. Gäller det allt i din tillvaro när det gäller nyköp så är jag inte avundsjuk på dig..
Lycka till, och snälla lova skriv en riktigt utförlig beskrivning här när du bestämt dig och spalta gärna upp alla fakta som avgjorde för och emot ditt köp. Vill gärna veta hur du resonerade när du fick tummen ur ;)

Över och Out... (Swenglish om du inte fatta sist)

Jepp, sån är jag, beslutsångest i det mesta, framförallt när det kommer till att välja ny teknik. Kan få ångest över något så enkelt som att välja mellan pizza eller hamburgare då en snabb och onyttiug lunch skall ske, men alla har vi våra störda problem. Lovar att jag kommer komma med en utförlig text över hur jag tänkt när jag gjort mitt val.

Det var för övrigt inte det "swengliska" jag tänkte på, utan snarare vilka ord du använde. Som gammal trogen militär måste jag ju få vara besserwisser och påpeka att det inte finns något som heter "Over and out", utan endast "Over" eller "Out". I detta fallet vill du avsluta det du sagt och då används med fördel ordet "Out" eller "Öut" om du nu vill ge det en swenglishk touch :unsure:.

Det gör du! Och varje dag du gör det missar du tid för att använda din nya mobil.

Fakta är att den ultimata mobilen inte finns. Och kommer inte att finnas på flera år. 100% nöjd blir du inte med någon mobil idag.

Alla har sina positiva egenskaper som du kommer att vara helnöjd med. Och alla har sina egenskaper du kommer att bli irriterad på, och göra dig tveksam om du ändå valde rätt.

Så gör ett beslut och gå och köp dig en mobil, eller så gör du beslutet att vänta ett par år. Alla mobilerna kommer att bli bättre via uppdateringar, men din ultimata mobil finns inte inom det närmaste året.

Den ultimata mobilen kommer nog aldrig komma nej. Men det jag menade angående att vi redan idag kunde ha sett den på marknaden, var en liten hint om hur tillverkarna kunnat tänkt annorlunda. Hade N8 kört Android hade i alla fall jag ansett den vara perfektionen själv :).

Även om Nokia skulle välja att lägga ner Symbian i morgon, vilket inte kommer att ske för de har lagt ner otroligt mycket pengar och utvecklig i Symbian. Så kommer det ändå komma appar till Symbian, då Meego som utveckas med Intel, Nokia och nu senast AMD kommer att kunna dela appar, så appar utveckad till Meego fungerar på Symbian också och vice versa. Meego har potential att bli något stort, BMW och flera bilmärken tex ska använda Meego i sina bilar, i GENIVI systemet.

I tidningen mobils test av Nokia N8 så skrev man angående apputbudet:
"Att kunna ladda ner och installera många appar blir allt viktigare, och där är N8 ett enormt steg framåt för Nokia. Nya Symbian 3 är utformat på ett sätt som gynnar app-tillgången, och det märks i Nokias programbutik Ovi Store. Det handlar inte bara om stiliga bästsäljare som Angry Birds. Det finns också bra nyttoprogram som Skype, träningsappar som Endomondo, musik som Spotify och en hel del annat. Och webbläsaren Opera, som är så väldigt mycket bättre än Nokias egen browser. Än så länge är Android och Iphone trots allt vassare när det gäller programutbudet, men Symbian är inte längre så väldigt långt efter"

Att utvecka appar till Symbian^3 ska vara betydligt enklare än tidigare Symbian, ibland ska det krävas 70% mindre kod än tidigare. 400000 nya utvecklare har anmält sig i år på Forum Nokia. Just nu utveckas så många applikationer att Nokia själva inte hinner med att kontrollera dem, inom de fem dagar som sagt tidigare. Sen så ska det visst vara gratis att lägga ut appar på OVI store något Nokia gjort för att öka mängden, tror inte det är gratis hos konkurrenterna.

Det där med 400.000 nya utvecklare lät faktiskt riktigt trevligt. Det är ju dock det som är problemet med mig. Jag vill ha dessa nya applikationer nu när jag köper min kära mobil. Jag byter ju alldeles för ofta och då kanske en SGS skulle passa mig nu och sen när Symbian kickat igång ytterligare, då kan jag tänka mig att svepa över till Nokia N10, få en grym kamera och då, i samma ögonblick som jag laddat klart telefonen, kunna ta del av dessa nya applikationer.

Jag valde mellan tre mobiler, iPhone4, Galaxy S och N8..
Petade iphonen då den är mer "leksak" än verktyg (före man jailbreakat den).

Det jag prioriterade hos mobilen var:
- Samtal/sms (mottagning, tangentbord, kontaktbok osv)
- Snabbhet/känsla (touch, os, skärm...)
- Kalendern
- Kameran
- Mediauppspelning (bra filstöd och spotify)
- Storleken (tycker sgs är för stor, lekt med en några gånger och då är den okej men vill inte bära med mig nått så pass stort)
- Batteritid
- Lagring/expansionsmöjligheter
- Medföljande program + tillgängliga program

Sen vägde jag även in saker som nokians fria navigering (galet snabb på att få positionen, mycket snabbare än min gps!) och allt kul den kan, USB-OTG, hdmi..
Gillar nokias originalbrowser bättre än operan, något jag verkar vara ensam om, den behöver dock förbättras, kommer uppdatering snart, första hand flikhanteringen och dubbla klickningarna för att skriva i fält.

Android synkar kanske bättre med googles tjänster men min gmail funkar felfritt i n8'n med.
Synkning av kontakter / kalender / anteckningar med ovi = felfritt
SGS har svensk swype, nokian har engelsk och nått mer språk än så länge, svensk kommer.
SGS har SAMOLED, nokia AMOLED, lägre upplösning men märks ingen direkt skillnad.
Nokian känns bättre med gorillaglas och aluminium.
Nokian har blixt, sgs har inte ens led..

Nu ska jag inte försvara någon mobil här, men såvitt jag vet har även SGS Gorilla Glas? Rätta mig om jag har fel.
På snabbhet/känsla måste ju även SGS vara den vassare. Digitizern på SGS har blivit hyllad i alla recensioner, den är snabb, rapp med väldig hög precision. I övrigt har ju N8:an en del mummumma, även om den må vara lite tjockare.

Och ja, visst fasiken har den en jäkla massa götta vad kommer till hårdvara. USB-OTG, HDMI etc! Men jag personligen ser inte användningsområdet för detta. Skulle nog aldrig använda dessa funktioner. Men visst är de balla. Något jag dock skulle ha användning av är just FM-sändaren.

Postad 23 November 2010 - 20:01

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0
Tips på hur ni byter typsnitt i Symbianmenyerna:
http://mynokiablog.c...-e7/#more-15985

http://thegadgetbuff...ymbian3-device/

Redigerat av Unregistered31511, 23 November 2010 - 20:05.

Postad 23 November 2010 - 20:27

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Kan vi sluta hacka på daniel. l nu och diskutera information om N8:an istället?
Jag har själv tagit en massa bilder för att testa kameran. Dessa kan hittas här: http://s201.photobuc.....Andra bilder/
Angående videon så ska jag kolla det där med headern. Vi får se om det hjälper.

Postad 23 November 2010 - 21:00

wargon
  • wargon
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Provar igen om någon har samma problem.

Mina nyhetsappar, t.ex Daily Mobile, tv.nu mfl. vill inte fungera om jag inte lägger en genväg till en av startskärmarna.

När jag ska starta appen kopplar den upp och sen ner direkt och fortsätter så tills jag stänger av appen. Detta gäller både wap och wlan. Lägger jag däremot den som en widget på startsidan så funkar appen som den ska, både i widget format och i själva appen i sig.

Nån som haft samma problem?

Mvh Alex

Postad 23 November 2010 - 21:06

big_swede70
  • big_swede70
  • Forumräv

• 913 inlägg
  • 0

Tips på hur ni byter typsnitt i Symbianmenyerna:
http://mynokiablog.c...-e7/#more-15985

http://thegadgetbuff...ymbian3-device/

Grymt tips... Tackar

Postad 23 November 2010 - 21:12

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Ah, just ja. Jag känner till WinFF. Programmet är dock icke idealt.
För det första skalar den upp videon till 640xnågonting och AR 16:9, sedan vet jag inte hur bra komprimeringen är heller.
Kort sagt, jag litar inte på den. Speciellt inte med VFR-källor, då den spottar ut massvis med varningar.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.