ADB 5720SX HD PVR for Canal Digital parabol
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 18 februari 2013 - 10:59
Hej STS-128,
Du kan endast programmera fjärrinspelningar på de kanaler du abonnerar på hos oss.
Hälsningar
Emelie
Det är väl en begränsning ni borde kunna bygga bort?
Jag menar, när man ansluter till tjänsten borde den från boxen plocka fram de favoritlistor man har och basera kanalerna man kan programmera på från dessa. Och därmed även kunna ge möjlighet till de lokala kanalerna.
Att det inte går är bara tecken på att tjänsten inte är genomtänkt, tycker än den känns mest som ett proof-of-concept och inte som en färdig tjänst.
Jag håller med Monshi. I och med att boxen är uppkopplad borde det gå att få fram vilka kanaler man har i sin lista, och välja bland alla dessa.
MEN: Igår försökte jag fjärrprogrammera inspelningen av ett program som skulle gå på en kanal som jag abonnerar på hos CD, Kanal 5 HD. Trots flera försök, med flera olika uppkopplingar, vid olika tidpunkter, misslyckades detta. Inga andra problem med internetanslutningen av mina olika iDevices. Av detta drar jag slutsatsen att det är CDs tjänst som inte fungerade.
CD: Tillse att tjänsten i första hand fungerar som utlovat, i andra hand komplettera den så att man kan välja bland samtliga kanaler i sina favoritlistor (kanske tom. att kunna begränsa sig genom att välja favoritlista)!
Postad 18 februari 2013 - 12:24
Jag upplever att SVT kräver en viss justering av ljudet för att matcha bilden jämfört med andra kanaler som inte har så mycket Dolby Digital i sitt utbud, t ex Discoverykanalerna, problemet är att om jag justerar så att det låster/ser bra ut på SVT så blir det samma problem på de andra kanalerna (fast omvänt). Samma gäller om man jämför med SVT SD-kanalerna med HD-kanalerna.
Snälla CD ta en titt på detta, det kanske inte märks om man inte kör Dolby Digital.
Postad 18 februari 2013 - 12:39
Hej Micke7tyu.
Vi har lagt en felanmälan på detta och teknikerna jobbar för fullt på att lösa problemet.
Med vänliga hälsningar
Therese
Postad 18 februari 2013 - 15:10
5.1 ljudet på Svt1 hd ska nu fungera som vanligt.
Hälsningar
Emelie
Postad 18 februari 2013 - 16:18
Det låter bra - har dock inte hunnit prova ännu.Hej Allihopa!
5.1 ljudet på Svt1 hd ska nu fungera som vanligt.
Hälsningar
Emelie
Vore intressant att veta var felet låg.
Redigerat av Unregistered0db38fb1, 18 februari 2013 - 16:18.
Postad 18 februari 2013 - 21:42
Ja hur gör vi med läppsynksproblematiken (som enligt CD inte finns). Just nu går det inte att använda SVT1 HD. Trist!
Jag hoppas verkligen att CD läser här och gör något åt problemet (gör även något åt deras värdelösa support). Det verkar som deras standard svar är:
1: Nej det finns inga problem
2: Nej ingen annan har problem
3: Tyvärr kan jag inte felanmäla då det inte är ett problem
4: Okej då - jag skall prata med min chef - borta 15 minuter - Nej tyvärr vi kan inte felanmäla då chefen inte heller tycker att det finns några problem
5: Jaså du har två boxar med samma fel - Nej det är inga fel på någon av dina boxar
6: Men du - har du provat en fabriksåterställning? Jaha det blev inget bättre, ja men då är det inget fel
7: Du får återkomma när fler har felanmält - men vad tusan - ni tar ju inte emot felanmälan - moment 22?????
Bra rytet! Håller med om varenda ord
Postad 18 februari 2013 - 22:02
Hej Eucharist.
Nu ska problemet med serie inspelningar vara löst.
Skulle du märka av att det fortfarande är problem för dig så får du gärna meddela oss.
Med vänliga hälsningar
Therese
Hej CD
Det är fortfarande problem med serieinspelningar. Spelar in Scandal på Kanal 5 (dubbelinspelningar), Antikmagasinet på Kunskapskanalen (också dubbelinspelningar)
Postad 21 februari 2013 - 12:26
Nej det går inte. Har påpekat att man åtminstone bara borde söka på de kanaler man har abb på, rätt att se. Nu söker boxen överallt verkligen, i hela EPGn. Inte praktiskt.
Tvivlar på att det går men du är välkommen att prova om du inte bryr dig om garantin.
Det är troligen möjligt, kan inte tänka mig att systemet är begränsat till en storlek av hd, den måste kanske formateras rätt först, men sedan går det säkert. Kan inte tänka mig att CDs rep-verkstad kastar boxen om hd pajat. Har inte den erfarenheten från teknikhandeln där jag arbetat.
Men de har ju sina verktyg, frågan är vad, för att veta hur. Så går det nog.
Öhh är du säker på att du inte ringt till Felia? ;-)Bra rytet! Håller med om varenda ord
Låter exaakt som dem. ;-)
Så klar de skall ta en felanmälan, annars kan de ju inte komma tillrätta med problemen, och om de inte tar felanmälan på ett problem så är det ju ingen annan heller som har det felet, och då behöver man ju inget göra åt felet som ju då inte finns. Smart drag tror de. Haha.
Postad 21 februari 2013 - 12:30
Problemet borde vara enkelt att lösa, På Telias Box kan man välja att starta inspelningen tex 5min före utsatt tid. en nekle inställning som då blir som ett förval till alla kommande inspelningar tills annat val görs tex 10min.Hej. Är det fortfarande problem med att inspelningar inte startar i tid ? När kommer det att åtgärdas...låter som en jobbig bugg :-(
Bara att fixa det nu då CD!!!
Postad 21 februari 2013 - 12:37
Ett vanligt fel som folk gör är att ha låg inställning på boxen och sedan skruva ljudet på sin övriga utrustning till höga höjder, det man ska göra är att skruva upp ljudet på boxen helst till max, och sedan justera med övrig utrustning. Det är nämligen så att knaster och pipande ljud går igenom om boxen står på lågt, kan inte förklara varför, men så har varit fallet på all utrustning jag varit med ute hos kunder och justerat, inkl sådana här saker.Vid kanalbyte hörs ett högt knastrande ljud. Använder S/PDIF till min förstärkare från boxen, vad kan vara fel ?
Bara som ett tips att testa med, det kan ju bero på annat också.
Något annat som är trist är att all modern utrustning har Eurokontakter, vilket ställer till med problem, och eventuellt kan leda till "urladdningar" vid kanalbyten, (statisk elektricitet) som borde gå ut via jordanslutning om allt vore helt rätt konstruerat från början, men det snålas på sådant nu för tiden. Så gäller all elektroniks utrustning idag. Ytterst få apparater har jordade uttag.
Hoppas det löst sig.
Redigerat av pmarkebro, 21 februari 2013 - 12:37.
Postad 21 februari 2013 - 13:04
Problemet finns inte kvar, Inspelningar startar numera i tid vad jag sett.Problemet borde vara enkelt att lösa, På Telias Box kan man välja att starta inspelningen tex 5min före utsatt tid. en nekle inställning som då blir som ett förval till alla kommande inspelningar tills annat val görs tex 10min.
Bara att fixa det nu då CD!!!
Du kan ställa in att alla inspelningar ska starta tidigare om du vill.
Vill du justera en enstaka inspelning, kan du göra det.
Har du använt denna box?
Vid digitalt ljud ut från boxen går det inte att justera nivån ut från boxen. Boxen avkodar inte Dolby, det låter den hemmabion/förstärkaren göra.Ett vanligt fel som folk gör är att ha låg inställning på boxen och sedan skruva ljudet på sin övriga utrustning...
Redigerat av Monshi, 21 februari 2013 - 13:12.
Postad 21 februari 2013 - 13:09
Har haft inne ett antal iphones som man fick starta om för att de skulle funka. de hade gått i något sorts låsläge. Laddas telefonen ur så kan man ha tur att felet åsidosätts vid uppstarten efter laddning.
Men allt detta omstartande. Vad hjälper det om jag inte är hemma och vill spela in?
Starta om boxen från Kina, jippi, skick ain grannen hörru kan du starta om min box så jag eventuellt kan spela in. Haha o mitt i natten kanske.
Nej det är dåligt. men ska man slippa det så räcker det inte med Äppelprylar i prisnivå, nu är ju inte deras prylar värda priset i förhållande till kvalitet och funktionalitet enligt mig, men det är min åsikt, prata med en äppelnärd så är man idiotförklarad om man lägger upp bevis.
Men det är som sagt trist att betala dyra slantar får denna box som kommer med en rad funktionsproblem, har ett dåligt utbud i sina funktioner, ligger ljusår efter Telias Box i allt, förutom att Telias system är väldigt beroende på vart man bor och inte kan spela in på mer än den kanal man ser på om man inte kan ta emot ADSL 60Mb som minst.
Det finns billiga DVDspelare som klarar mer än CD´s box, och det borde vara dem enkelt att lösa dessa finnesser, men det är troligen ren ovilja, precis som det dröjer med en app till Androoid för fjärrinspelning, vilket borde funnits för ett år sedan minst. Man skyller på att äppelprodukterna med iOs var fler på marknaden, men hur stor var andelen egentligen?
Inte så markant övervägande. Om jag tittar mig omkring så har mer än 50% av alla jag känner android. Usel argumentation från CD säger jag. De som jobbar med det på CD kanske är fler på sin arbetsplats med äppelprodukter.
Men jag tror att problemet ligger i att äpplet säljer sig dyrt till diverse aktörer på marknaden för att vara först in. Det är något som sådana som CD inte borde acceptera.
Kör boxen iOs btw?
Skulle inte tro det.
Postad 21 februari 2013 - 20:23
Postad 26 februari 2013 - 22:19
Postad 26 februari 2013 - 22:20
Samma här :-(För 3.dje kvällen i rad har jag på SVT1 HD fått ljudbortfall ca 5-10 sekunder, ljudet tillbaka och direkt efter det några sekunder med den röda rutan som säger att kortet skall uppdateras. Sedan funkar det igen! Irriterande!
Postad 27 februari 2013 - 20:19
DD ska enligt boxen skickas ut och min receiver verkar få DD in, men jag får ändå bara stereo.
Boxen eller recievern, vad tror ni?
(Pioneer vsx-922)
Postad 27 februari 2013 - 21:08
Dolby Digital används i 2 vanliga varianter: DD2.0 (när materialet inte innehåller diskret multikanal) och DD5.1 (med diskret multikanal). Symbolen för Dolby Digital är den samma. Vet inte hur din förstärkare visar antal kanaler i insignalen. Du får kontrollera något program som du vet sänds i 5.1. (Tips: med filmmaterial eller vissa TV-serier finns det surroundljud i det 2-kanaliga ljudet. Ställ då in förstärkaren på att avkoda Dolby Prologic (IIx Cinema eller dylikt om du har det.)Ljudsyncen ni skriver om här har jag inga problem med, men däremot Dolby Digital.
DD ska enligt boxen skickas ut och min receiver verkar få DD in, men jag får ändå bara stereo.
Boxen eller recievern, vad tror ni?
(Pioneer vsx-922)
Postad 28 februari 2013 - 14:46
Postad 28 februari 2013 - 22:40
Postad 28 februari 2013 - 22:56
Något är uppenbarligen än fel på dolby-kodningen.
Postad 01 mars 2013 - 10:07
Vi har sett att flera av er har haft problem med ljudet på SVT1 Hd.
Vi har tagit det vidare och det felsöks nu så vi hoppas på en lösning så fort som möjligt.
Vänligen Pauline
Postad 04 mars 2013 - 07:57
Postad 04 mars 2013 - 09:55
Nu på morgonen lagom till Gomorron Sverige så var osynket tillbaka och bilden riktigt dålig. Hoppas det beror på att någon gör en medveten justering för att bli till det bättre.
Hej Hozza, dagens problem felanmäldes snabbt samt ser ut att vara löst nu då jag kollade nyss.
Vänligen
Micke
Postad 06 mars 2013 - 19:23
Postad 06 mars 2013 - 19:32
Nu är det SVT2 HD som strular med den där röda skylten "Instabil signal" och ljudbortfall i några sekunder. Nu senast inträffade det ca 19:15 i programmet Vem vet mest. Så vitt jag vet har inte SVT2 HD haft det här bekymret förrut.
Såg på just detta programmet nu, fick inte upp någon sådan ruta på SVT2 HD
Redigerat av Mazak, 06 mars 2013 - 19:32.
Postad 07 mars 2013 - 08:36
En ensam.
Något konstigt är det.
Postad 10 mars 2013 - 21:12
Edit: Nu började reklamen och där fungerar ljudet...
Edit 2: Nu är reklamen slut och nu är det enbart musiken man hör - talet hörs inte längre
Redigerat av ABSiNSANE, 10 mars 2013 - 21:21.
Postad 10 mars 2013 - 21:25
Är det bara hos mig eller hackar ljudet för er på TV4 HD nu? Håller på att se The Following som jag sett framemot men nu är det osebart. Inga problem på andra kanaler och jag har samma problem på min andra likadana box...
Jag har samma problem och märkte att min receiver fick jobba med att växla flerkanaligt/stereo igår. För tillfället kör jag med Boxerkort i Tv:n och inga problem där. Problemet ligger hos sändningen från CD och gäller tv4 HD.
Postad 10 mars 2013 - 21:38
Är det bara hos mig eller hackar ljudet för er på TV4 HD nu? Håller på att se The Following som jag sett framemot men nu är det osebart. Inga problem på andra kanaler och jag har samma problem på min andra likadana box...
Edit 2: Nu är reklamen slut och nu är det enbart musiken man hör - talet hörs inte längre
TV4 HD funkar inte hos mig heller. Ljudet låter helkontigt. Samma sak igår när Rosa Pantern gick.
Provade analoga TV4 och det funkade perfekt. Bilden suger dock där.
FIXA CD!!!!
Postad 11 mars 2013 - 08:41
vi är medvetna om att det var problem med ljudet igår kväll.
Vi beklagar detta och det ska vara åtgärdat nu.
Med vänliga hälsningar
Pauline
Postad 11 mars 2013 - 08:54
SVT blinkade röda rutan några gånger igår kväll.
TV4 var ju första programmet av Following osebart pga ljudet.
Blir bara sämre och sämre tycker jag.
Postad 11 mars 2013 - 11:23
Om man har spelat in en massa korta snuttar. (typ 100 st Tom&Jerry ) och vill spela upp dessa för ungarna, hur gör man då.
Hur markerar man dessa på en gång och startar play så alla körs i en följd.
Detta fanns ju redan i förra århudradet på WinAmp som man körde i tidernas begynnelse.
Snälla, säg inte att boxen är på stenåldersnivå bara för att CD har monopol på boxen och därför struntar 1000% i användarvänlighet eller vad vi kunder vill ha..
Redigerat av HDProfessorn, 11 mars 2013 - 11:36.
Postad 19 mars 2013 - 09:07
Hej.
Om man har spelat in en massa korta snuttar. (typ 100 st Tom&Jerry ) och vill spela upp dessa för ungarna, hur gör man då.
Hur markerar man dessa på en gång och startar play så alla körs i en följd.
Hej HDProfessorn, den funktion du efterfrågar är ej tillgänglig på boxen. Det går inte skapa en "playlist" för olika program att spelas upp i en följd. Vi för dina synpunkter vidare.
Vänligen
Micke
Postad 19 mars 2013 - 21:42
Postad 25 mars 2013 - 10:30
En gång per kväll, lite mer sällan än så, händer det för mig på SVT 1 och 2 HD. Någon annan som ser detta på samma kanaler och/eller andra kanaler?
Ljudbortfall i kanske två, tre sekunder och en röd ruta som kort visas varefter ljudet kommer tillbaka.
Dolby-spåret som faller bort en kort stund, vet ej hur det är med stereospåret.
Postad 25 mars 2013 - 11:54
Händer nångång då och då , dock sällan , vilka kanaler har jag inte reflekterat över men kan det vara kosmiska störningar? Är det likadant på den vita boxen? Ska nämligen hämta ut en idag. Man hinner ju inte läsa vad som står i rödrutan.Hur är det med ljudbortfall och röd ruta för er alla i denna tråd?
En gång per kväll, lite mer sällan än så, händer det för mig på SVT 1 och 2 HD. Någon annan som ser detta på samma kanaler och/eller andra kanaler?
Ljudbortfall i kanske två, tre sekunder och en röd ruta som kort visas varefter ljudet kommer tillbaka.
Dolby-spåret som faller bort en kort stund, vet ej hur det är med stereospåret.
Postad 25 mars 2013 - 18:44
Ljudet försvann 5 sekunder igår under mästarnas mästare (SVT). Känns lite som det hänger ihop med ljudsynkproblematiken? Jag menar det började väl i samband med det?Händer nångång då och då , dock sällan , vilka kanaler har jag inte reflekterat över men kan det vara kosmiska störningar? Är det likadant på den vita boxen? Ska nämligen hämta ut en idag. Man hinner ju inte läsa vad som står i rödrutan.
Redigerat av Unregistered0db38fb1, 25 mars 2013 - 18:45.
Postad 25 mars 2013 - 20:43
Postad 25 mars 2013 - 22:12
Tror inte problemet är i boxarna, tror det ligger i utsändningen. Om problemet även visar sig i kabelnät indikerar det än mer att felet ligger i sändningen.
Postad 26 mars 2013 - 09:12
Postad 26 mars 2013 - 10:41
1: Notera exakt vilket program, kanal och klockslag det blir bortfall av ljud och den röda ruta dyker upp. (samt exakta lydelsen på rutan)
2: Om möjligt, spola tillbaka och se om felet även finns i timeshift-materialet
3: Samt min fundering, om man byter till stereo, ej dolby, finns störningen kvar då?
Ju mer data vi lyckas samla in, desto enklare för dem att hitta var det felar.
Postad 26 mars 2013 - 19:48
Skulle vara skönt att slippa dra nya kablar då det redan finns 2 kablar dragna.
Mina funderingar är att, finns det en splitt med 3 utgångar då jag skulle vilja koppla in 500gb och en vit box från satcr utgången på lnb, enligt radiofirman jag pratade med skulle det funka
Funkar detta bra i praktiken, ingen nackdel med det?
Postad 26 mars 2013 - 20:03
Funkar detta bra i praktiken, ingen nackdel med det?
Ja det ska väl funka, dock är det lite ovanligt med en 3-vägs fördelare. Det är vanligare med 2 eller 4-vägs.
Men Dustin har i alla fall. http://www.dustinhom...-fordelare-sat/
Postad 26 mars 2013 - 20:13
Ja det ska väl funka, dock är det lite ovanligt med en 3-vägs fördelare. Det är vanligare med 2 eller 4-vägs.
Men Dustin har i alla fall. http://www.dustinhom...-fordelare-sat/
tack
så det är bara att fixa en satcr lnb, koppla in den i den du länkade till och sen vidare ut till 500gb och den vita boxen, har jag uppfattat det hela rätt då?
Postad 26 mars 2013 - 21:40
.......så det är bara att fixa en satcr lnb, koppla in den i den du länkade till och sen vidare ut till 500gb och den vita boxen, har jag uppfattat det hela rätt då?
Ut från satcr utgången på LNB't, in i fördelaren och ut därifrån ska det gå en kabel till varje tuner. Du kanske ska köpa en 4-vägs fördelare på en gång, för då har du en ledig utgång till ett senare tillfälle. Viktigt är att varje tuner programmeras rätt. Om du anger att 500GB boxen har satcr1 och satcr2, så måste nästa box ha satcr3 eller 4. Bra att veta är att man faktiskt kan ansluta en 5:e tuner via universalutgången på microvågshuvudet.
Postad 26 mars 2013 - 22:05
Tack, jo en en till box ska jag ha från universalutgången då det det redan är draget till det rummet, 3 boxar totalt ska kopplas in så att slippa dra ca 50m antennkabel till den andra och en till kabel till 500gb känns sköntBra att veta är att man faktiskt kan ansluta en 5:e tuner via universalutgången på microvågshuvudet.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar