Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Höra skillnad på hifiljud?

2669 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 april 2014 - 11:06

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 4 888 inlägg
  • 0
Fi fan pre-ampen ser ganska najs ut. (undrar hur den låter lol)

Postad 27 april 2014 - 14:11

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Jag skulle generellt sett inte rekommendera emotivaförsteg eller liknande. iaf inte några år gamla. dom gamla hade en väldugt hög volym som första steg på volymen nämligen. vet inte om dom nya fixat sig från det.

Postad 27 april 2014 - 14:22

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Väldigt enkelt justerat. Om man inte är helt inkompetent förståss.

eller så köper man ett försteg utan problemet på en gång. ojoj vilken bra ide. fast för att göra det måste man ju tänka efter före. Själv skulle jag inte ha köpt en sån emotivagrej igen. slutstegen köper jag däremot hemskt gärna.

Postad 27 april 2014 - 15:16

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 1

Jag skulle generellt sett inte rekommendera emotivaförsteg eller liknande. iaf inte några år gamla. dom gamla hade en väldugt hög volym som första steg på volymen nämligen. vet inte om dom nya fixat sig från det.

De har haft mycket problem med framförallt mjukvara på flerkanalssidan (försteg), men det var några år sedan. De har haft lite tid på sig att sortera ut barnsjukdomar nu så jag hade inte varit orolig över deras försteg. Men man behöver ju inte tro på de som hävdar att det spelar lika bra som de bästa.
Finns mycket att hitta på forum om Emotiva och de har väldigt många anhängare.

Postad 27 april 2014 - 15:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Dom har många anhängare pga priserna och effekten. Dock så har xpr-serien (slutstegen) slutats sälja utanför usa för ett tag sen fram tills det att kvaliteten ordnas. Det har varit tal om en europeisk verkstad, mennjag skulle hellre se en europeisk återförsäljare :)

Postad 27 april 2014 - 15:42

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Dom har många anhängare pga priserna och effekten. Dock så har xpr-serien (slutstegen) slutats sälja utanför usa för ett tag sen fram tills det att kvaliteten ordnas. Det har varit tal om en europeisk verkstad, mennjag skulle hellre se en europeisk återförsäljare :)

lsound i Norge var återförsäljare, men jag hittar inte några Emotivaprodukter där längre.

Postad 27 april 2014 - 19:54

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Undrar om man kan fråga om dom inte ska börja igen? Dom är ju ensamma om svs, åtminstone på många marknader i europa

Postad 27 april 2014 - 20:41

stormagen
  • stormagen
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Fast det kan de ju, och det har jag bevisat, så den myten är ju dödad nu. Verkar ju som alla här är ense nu utom du.

Oj, det här lät intressant... Lite tråkigt för mig som är en fattiglapp men helt klart som underhållande läsning :)
Skulle du kunna posta en länk till testet är du hygglig?

Postad 27 april 2014 - 21:21

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 2

Oj, det här lät intressant... Lite tråkigt för mig som är en fattiglapp men helt klart som underhållande läsning :)
Skulle du kunna posta en länk till testet är du hygglig?

Lite har gjort ett lyssningstest, men det var mängder av fel däri som hen vägrar kännas vid. Vi har diskuterat det ett par sidor bak :)

Postad 27 april 2014 - 21:38

jls_
  • jls_
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 1
Pratar vi här om höra som det står i trådens titel eller uppleva, det är väldigt olika saker.
Jag har massor av upplevelseminnen av hifi, korrekta eller inte har jag ingen aning om men jag har ganska bestämda uppfattningar om vad jag gillat eller inte. Om det då beror på miljön runt eller om det är strikt hifimässigt låter jag vara osagt men det är väl en kombination mest troligt.

Enkelt summerat av så långt jag tagit mig är att det är mycket lättare att imponeras av något som inte är så dyrt. Svindyra system får så höga förväntningar och i samband med de svårt att leva upp till de och upplevs kanske sämre.

Postad 28 april 2014 - 08:22

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 1
Lite, du har gjort betydligt större fel än nivåmatchning. Utöver det så skriver jag hen då jag inte sett att du skrivit ditt namn eller ditt kön någonstans. Jag vill inte anta att du är en man med premisserna att det är en mansdominerad hobby :P

Btw, man nivåmatchar med multimeter, mäter utspänningen i v ;)

Redigerat av Zartok, 28 april 2014 - 08:22.

Postad 28 april 2014 - 08:38

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1 185 inlägg
  • 1

Lite, du har gjort betydligt större fel än nivåmatchning. Utöver det så skriver jag hen då jag inte sett att du skrivit ditt namn eller ditt kön någonstans. Jag vill inte anta att du är en man med premisserna att det är en mansdominerad hobby :P

Btw, man nivåmatchar med multimeter, mäter utspänningen i v ;)

Sluta strunta dig Zartok, du vet mycket väl att det är ett relevant test att göra om man har en schysst DB-mätare. Dina kriterier för hur man ska göra ett test är också helt bisarra. Det är i stort sett omöjligt för en vanlig dödlig person att välja ut enbart förstärkare som inte ger ifrån sig distorsion som kan vara hörbar då de inte vet exakt hur impedanskurvan eller fasvinklarna ser ut för deras högtalare, eller gjort en exakt mätning på hur förstärkaren fixar denna last.

Om man ska ägna sig åt sådana tester och sedan utropa att det inte går att höra skillnad på förstärkare får man vända sig till LTS och välja ut de som gått igenom en F/E-lyssning med goda betyg, och de förstärkarna går att räkna på dina två händer...

Postad 28 april 2014 - 08:46

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Vilka fel då menar du? Man KAN nivåmatcha genom att mäta uteffekt, inget fel i det, men man nivåmatchar OFTAST ljudnivå med dB-mätare och det finns inget som helst fel med det. Det gör man i måååååånga professionella tester och studios.

Utan att ha gjort nån nivåmatchning nån gång så borde det bli noggrannare om man matchar med en multimeter vid matchning av flera förstärkare som skall testas mot samma högtalare. Skall man däremot matcha olika högtalare mot varandra så är det dB-mätare som gäller.

Postad 28 april 2014 - 09:59

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 1
Massor av trams här...

Det går alldeles utmärkt att "nivåmatcha" tillräckligt noggrant med en enkel dB-mätare eller t o m mobiltelefon - förutsatt att man begriper var fallgroparna och felkällorna kan dyka upp.

Postad 28 april 2014 - 10:15

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Vilka fel då menar du? Man KAN nivåmatcha genom att mäta uteffekt, inget fel i det, men man nivåmatchar OFTAST ljudnivå med dB-mätare och det finns inget som helst fel med det. Det gör man i måååååånga professionella tester och studios.

när vi ändå pratar om professionella tester, kan du länka till ett av dom som använder sig av din utvalda signifikansnivå?

Sluta strunta dig Zartok, du vet mycket väl att det är ett relevant test att göra om man har en schysst DB-mätare. Dina kriterier för hur man ska göra ett test är också helt bisarra. Det är i stort sett omöjligt för en vanlig dödlig person att välja ut enbart förstärkare som inte ger ifrån sig distorsion som kan vara hörbar då de inte vet exakt hur impedanskurvan eller fasvinklarna ser ut för deras högtalare, eller gjort en exakt mätning på hur förstärkaren fixar denna last.

Om man ska ägna sig åt sådana tester och sedan utropa att det inte går att höra skillnad på förstärkare får man vända sig till LTS och välja ut de som gått igenom en F/E-lyssning med goda betyg, och de förstärkarna går att räkna på dina två händer...

det är inte mina kriterier. det är ingvar öhman (ino audio) som säger det.

Postad 28 april 2014 - 15:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 1
jepp =) "Gender Stereotypes of Personality: Universal and Accurate?".
det var en.
nu kan du länka till en som använder sig av 90% signifikansnivå. det har du hittills inte lyckats göra nämligen.

Postad 28 april 2014 - 16:35

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

jepp =) "Gender Stereotypes of Personality: Universal and Accurate?".
det var en.
nu kan du länka till en som använder sig av 90% signifikansnivå. det har du hittills inte lyckats göra nämligen.

Då ju var och en förstår att det finns en mängd fallgropar vid dylika tester; Hur dåligt är egentligen E-Lites test, och menar du att tex dina egna, med nollresultat, var bättre utförda? Borde inte E-Lites test istället välkomnas av er som inte gärna litar på era egna öron? :)

Postad 28 april 2014 - 16:54

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
saken är ju den att jag inte har påstått att jag har gjort ett vetenskapligt kontrollerat test mellan förstärkare. jag har bara gjort det med kablar. det vi gjorde med förstärkarna var att lyssna på "låg" "medel" och "hög"-volym, sen skulle vi se om någon hörde skillnad. efter det så provocerade vi fram skillnad då vi körde en liten hemmabioförstärkare från marantz mot min rotel 1092. marantzen distade något så förbannat när det spelades i över 90db lyssningsposition medans roteln behåll kontrollen.

vi testade även lite snabbt en cd-inspelning mot en spotifyinspelning. det var på den tiden spotify gav 160kbps, något som faktiskt märktes när vi direktswitchade.

lite: som du ser i laddies citat så har jag refererat till en undersökning som använt sig av 95% signifikansnivå. nu är det din tur att backa upp ditt påstående.

Postad 28 april 2014 - 17:53

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

saken är ju den att jag inte har påstått att jag har gjort ett vetenskapligt kontrollerat test mellan förstärkare. jag har bara gjort det med kablar. det vi gjorde med förstärkarna var att lyssna på "låg" "medel" och "hög"-volym, sen skulle vi se om någon hörde skillnad. efter det så provocerade vi fram skillnad då vi körde en liten hemmabioförstärkare från marantz mot min rotel 1092. marantzen distade något så förbannat när det spelades i över 90db lyssningsposition medans roteln behåll kontrollen.

vi testade även lite snabbt en cd-inspelning mot en spotifyinspelning. det var på den tiden spotify gav 160kbps, något som faktiskt märktes när vi direktswitchade.

lite: som du ser i laddies citat så har jag refererat till en undersökning som använt sig av 95% signifikansnivå. nu är det din tur att backa upp ditt påstående.

Alltså, låt oss tala om signifikans i ordets rätta betydelse;
Jo du var tydlig med att ditt test inte var vetenskapligt. Saknade det därför betydelse? Nej inte alls. Detta var ju faktiskt lite av en ahaupplevelse för en del av oss trångsinta surgubbar, inte minst då undertecknaf. :)
Så betydelsen i förhållande till att inte fått detta uppvaknande kan ju vara stor.

På samma sätt är det ju med E-Lites test. I förhållande till inget alls, hur många procents förbättring skulle du då säga? :)

Postad 28 april 2014 - 19:35

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Jag har aldrig påstått att mitt test var vetenskapligt, men korrekt utfört är det. Ditt test har vi däremot aldrig sett röken av, bara hört talas om. Och att använda sig av % vid träffsäkehet är inte heller något konstigt. Du tassar forfarande runt frågan vad alla dessa "mängder av fel" i mitt test var?

Mitt förstärkartest är inget förstärkartest som jag vill kalla vetenskapligt, därför är det inte direkt publicerat något. Eller, långt bak i umeåtråden finns det omnämt med alla som var där :)

Du har ju skrivit att man använder sig av 90% signifikans, vart då har jag frågat. Du har skrivit flera gånger att man använder sig av det, men inte kunnat referera till något sånt test. Däremot så skulle jag påvisa ett test med min påstådda signifikansnivå.

Postad 28 april 2014 - 19:50

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 4 888 inlägg
  • 2
Det är inte alltid lätt att utför test heller. Jag tycker det är bra att försöka då man alltid får mer erfarenhet än att bara länka till vad någon annan säger på Internet.

Det som är lite problematiskt är att det finns test med belöningar, och då ingen lyckats vinna dessa pengar så kan man alltså hänvisa till dom och sätta likhetstecken med att "ingen kan höra skillnad".

Det stora problemet här är att det finns flera typer av minne. Korttidsminnet är som bekant kort, och om man sätter sig i ett nytt rum med helt ny anläggning så är det just korttidsminnet man ska förlita sig på vilket är helt värdelöst. Jag har bara träffat en enda person som klarar ta helt sjuka tester utan att ens veta att det är test. (jag har bytt saker i smyg) men undantaget bekräftar regeln enligt min erfarenhet och vänkrets.

Hemma däremot, där har man lyssnat så mycket att det faktiskt har satt sig i långtidsminnet. Det kan också vara andra saker som gör att man märker skillnad, t.ex hur ens soffa vibrerar, eller en tavla som alltid skallrar när det börjar dista, och som man alltid märker innan man faktiskt hör det.

Jag skulle vilja påstå (utan grund i fakta utan bara som en rallarsving) att jag kan ta 10 av 10 om jag får testa hemma hos mig med min anläggning och 2st valfria förstärkare med min musik och min normala lyssningsnivå.

Så om det nu egentligen bara är att det "distar" eller inte, kan inte det vara nog för att man ska tycka att en förstärkare har "karaktär" ? Våran hörsel är galet dålig, och hjärnan startar alltid att associera så fort vi hör ett ljud, vi ligger alltså på minus innan vi ens startat lyssna. Om en förstärkare då klarar eller inte klarar att hålla kontroll över konen, med ibland mycket liten grad av skillnad så kan det säkert föra till att man hör en ljus eller varm förstärkare? Folk säger ju att både vinyl och rör är "varma". Bägge 2 är enligt teorin oprecisa.

Jag har hört (och testat) att det bästa är att ta hem en grej och lyssna i två veckor, så när man byter tillbaka så hör man skillnaden. Jag testade mina bedrock kablar mot lampsladd, då körde jag lampsladd ett tag, så bytte jag tillbaka till bedrock och hörde saker jag aldrig hört förut trots att det var en känd skiva. Ok det var elektronisk musik så det var mycket som hände i den, men ändå mystiskt. Bytte då till lampsladd igen och dröm om min förvåning när jag hörde samma sak med den sladden? Vafan betyder det då? Jo bara att jag inte var 100% van med musiken, lyssningsvolymen och den extrema koncentrationen i den låten.

Så kan det vara ännu svårare saker, som att man efter en timma tycker att det är jobbigt och man blir trött och tycker att det är skönt att stänga av, detta är helt vanligt med dåligt mastrade cd´s från 80-talet. Inte helt lätt att höra detta under svitsjing med 1min lyssning hit och dit. Nej nu är inte testerna heller av mastringar av skivor, men poängen är att det inte alltid är som att byta mellan hårdrock och opera, skillnaderna kan vara mycket mer diffusa än så och faktiskt kräva tid att förstå och märka av. Alla som håller på med hemmabio och hifi vet ju att det är en annan karaktär hos kompisen. Inte bättre eller sämre...bara annorlunda.

En gång ville jag väldigt gärna ha en viss pryl. Lyssnade på den mycket och bytte fram och tillbaka men hörde inte skillnad för fem öre så jag lämnade tillbaka den. Så att placebo rycker in när man vill rättfärdiga ett köp stämmer inte alltid det heller.

Det är inte så lätt det här, och ett test hos en annan person säger mig egentligen lika med noll, men jag tycker alltid att det är kul att folk provar och det ska imho alltid vara positivt så länge man inte går ut med att det är den enda sanningen.

Postad 28 april 2014 - 20:05

karten
  • karten
  • Användare

• 150 inlägg
  • 1
Yes :) Stämmer mycket väl in på mina egna erfarenheter.

Redigerat av karten, 28 april 2014 - 20:07.

Postad 28 april 2014 - 23:57

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Alltså, låt oss tala om signifikans i ordets rätta betydelse;
Jo du var tydlig med att ditt test inte var vetenskapligt. Saknade det därför betydelse? Nej inte alls. Detta var ju faktiskt lite av en ahaupplevelse för en del av oss trångsinta surgubbar, inte minst då undertecknaf. :)
Så betydelsen i förhållande till att inte fått detta uppvaknande kan ju vara stor.

På samma sätt är det ju med E-Lites test. I förhållande till inget alls, hur många procents förbättring skulle du då säga? :)

Nu hinner jag svara :)
Mjo, det saknar egentligen betydelse. Då nivåmatchningen var så off så skulle vårt test egentligen bara kunna ha använts till en pilot. Det påvisar att skillnader inte alls är självklara (som vissa påstår eller får för sig), men inget mer än så :)

Den största betydelsen för individen är ju annars att få testa själv. Det finns mängder och åter mängder av tester som visar att det inte är en hörbar skillnad givet vissa premisser ich det är det här som man mer än gärna hade påvisat till fler individer, istället för att folk ska luras av säljare att köpa onödigt dyra saker.

Postad 29 april 2014 - 03:58

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 1
"Placebo betyder att behaga, motsatsen nocebo betyder att skada."
Jag vet att vi ibland alldeles för slentrian använder ordet placebo när jämförelser ska hävdas eller förnekas. :huh:

"Ett vanligt exempel på vad som händer i kroppen då den blir utsatt med placebo är att produktionen av dopamin ökar. Dopamin är en av de viktigaste signalsubstanserna i det centrala nervsystemet, det påverkar också humöret. Dopamin gör så att man blir mer benägen till att njuta, vilket gör individen mer njutningsbenägen och positiv.[3] Detta är en av anledningarna till att placebo brukar användas för att behandla stress och depression."

Detta skulle kunna hävda att alla bittra skeptiker saknar en viss mängd dopamin eftersom de i mindre utsträckning har förmåga till att vilja njuta av livet. Och därav även känslan att vilja höra skillnad i ljudåtergivning. Varav ljudtester med dessa individer blir helt ointressant då resultatet med 100% redan är bekräftat i egen ovilja att höra skillnader. Så nu får vi alla ta blodprov och avläsa dopaminnivåer innan eventuella ljudtester görs. :P

Anfall är bästa försvar. :lol:

Redigerat av PML73, 29 april 2014 - 04:17.

Postad 29 april 2014 - 09:36

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 1

Detta skulle kunna hävda att alla bittra skeptiker saknar en viss mängd dopamin eftersom de i mindre utsträckning har förmåga till att vilja njuta av livet. Och därav även känslan att vilja höra skillnad i ljudåtergivning. Varav ljudtester med dessa individer blir helt ointressant då resultatet med 100% redan är bekräftat i egen ovilja att höra skillnader. Så nu får vi alla ta blodprov och avläsa dopaminnivåer innan eventuella ljudtester görs. :P

Anfall är bästa försvar. :lol:

Det hela slutar alltid med att de som påstår de upplever en skillnad (nästan) aldrig visar upp dessa förmågor under ett test. Det säger allt.

Postad 29 april 2014 - 10:24

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6 401 inlägg
  • 6
Ärligt talat, vad är det med er? Ni tål uppenbarligen inte varandra, blockera varandra och sluta trolla med varandra. Visa att ni är civiliserade människor.

Postad 29 april 2014 - 15:12

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0
Så mycket diskussioner det kan bli TROTS att alla verkar hyfsat överens? Nu har vi ju trots allt kommit så långt att ingen(nästan) påstår att allt låter olika, och heller ingen (nästan) att allt låter lika. Detta är vad jag kallar framgång. :)

Postad 29 april 2014 - 15:29

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Nu gör vi såhär att jag skriver inget åt dig, du skriver inget åt mig, vi sätter varandra på ignorelistan och INGET inlägg som i framtiden skrivs kommer vara riktat från mig mot dig och INGET inlägg från dig kommer att vara riktat från dig mot mig. det är en jättesmidig och bra lösning. agreed?

EDIT: ja, till e-lite då.

Redigerat av Zartok, 29 april 2014 - 15:38.

Postad 30 april 2014 - 23:38

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1 711 inlägg
  • 0
Gjorde ett test hos Wimp och det var ganska simpelt att höra skillnad mellan deras vanliga tjänst och deras lossless

Klarade alla 5 låtarna

Någon som testat?

http://www.hifi-kollen.se

Bifogad fil  Skärmavbild 2014-05-01 kl. 00.24.07.png   208,88K   4 Antal nerladdningar

Redigerat av MalcomX, 01 maj 2014 - 00:14.

Postad 01 maj 2014 - 06:22

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Jag har testat cd mot 160bit (när spotify körde det) och det var inte så vansinnigt svårt att höra skillnad när man switchade direkt. Skulle vara kul att testa 320 mot cd eller flac och se om man hör skillnad även där :)

Postad 01 maj 2014 - 06:34

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1 185 inlägg
  • 0
Wimps hifikoll ovan har jämförelse med AAC 320kbps och lossless, så det är bara att klicka på länken.

Postad 01 maj 2014 - 10:01

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Wimps hifikoll ovan har jämförelse med AAC 320kbps och lossless, så det är bara att klicka på länken.

Vet inte om jag vill. Är jättenöjd med spotify :D

Postad 01 maj 2014 - 10:48

stormagen
  • stormagen
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Haha 4 av 5 rätt bakfull med datorns inbyggda skitkort och ett par sennheiser hd 380 lurar.
Tror det är tänkt att vem som helst skall klara detta test oavsett utrustning. Hade jag höjt volymen på låt 1 istället för låt 2 så hade det nog blivit fem pinnar :P

Postad 01 maj 2014 - 19:46

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1 770 inlägg
  • 0
5 av 5. Kul test.

Postad 01 maj 2014 - 21:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
jag körde med tantens datorhögtalare för 150 spänn (runt 8 år gamla) och fick 3/5, dvs rätt så random. högtalarna är dessutom stående över huvudet och riktas något uppåt, så det var inte helt optimalt att testa här. ska nog testa med mina lite dyrare hörlurar eller på det riktiga systemet om mina högtalare kommer imorgon =)

Postad 01 maj 2014 - 21:57

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 1

Haha 4 av 5 rätt bakfull med datorns inbyggda skitkort och ett par sennheiser hd 380 lurar.
Tror det är tänkt att vem som helst skall klara detta test oavsett utrustning. Hade jag höjt volymen på låt 1 istället för låt 2 så hade det nog blivit fem pinnar :P

Klart som korvspad att alla klarar testet. Det är ju reklam.

Postad 02 maj 2014 - 05:34

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 1

Det hela slutar alltid med att de som påstår de upplever en skillnad (nästan) aldrig visar upp dessa förmågor under ett test. Det säger allt.

Hehe, jag hoppas att det än är skillnad på uppleva och höra. :)

Så mycket diskussioner det kan bli TROTS att alla verkar hyfsat överens? Nu har vi ju trots allt kommit så långt att ingen(nästan) påstår att allt låter olika, och heller ingen (nästan) att allt låter lika. Detta är vad jag kallar framgång. :)

:lol: 1-0

Postad 02 maj 2014 - 08:50

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1 711 inlägg
  • 0

Hur många rätt hade du?

Postad 02 maj 2014 - 10:11

xms67
  • xms67
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Ursäktar ni om jag inte läser hela tråden..? :rolleyes:

Men kan man alltså dra slutsatsen att det man ska satsa pengarna på är högtalarna? Om jag tolkar det jag läst så hävdar vissa att man inte kan höra skillnad mellan olika förstärkare och kablar, medan andra påstår att så är fallet. Dock är den skillnaden så begränsad att det krävs väldigt kontrollerad testmiljö för att inte testet ska slå fel. Högtalare däremot borde ju med lätthet kunna särskiljas.

Postad 02 maj 2014 - 10:16

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
så skulle jag absolut säga. sen så är det ju beroende på vad man är ute efter. ska man spela väldigt högt så behöver man ju ha en kraftfull förstärkare i vilket fall som helst, då den måste kunna leverera nog mycket effekt till högtalarna. har man högtalare som är svårdrivna (kraftiga impedanssvängningar och dipp närmare 2 ohm eller så) så behövs det även då en mer kvalitativ förstärkare (som ofta är betydligt dyrare) eftersom den måste leverera mycket mer kraft nere i 2 ohm.

lyssnar du däremot på rätt vanlig volym, säg 80db lyssningsposition så klarar dom flesta förstärkare av det under normala omständigheter (ex att du inte sitter väldigt många meter ifrån högtalarna ect) =)

Postad 02 maj 2014 - 11:00

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 1

......

lyssnar du däremot på rätt vanlig volym, säg 80db lyssningsposition så klarar dom flesta förstärkare av det under normala omständigheter (ex att du inte sitter väldigt många meter ifrån högtalarna ect) =)

Så om man hör skillnad på två, nivåmatchade slutsteg, vid 80dB under normala omständigheter - är det då troligt att man ligger under/inom det relativt (varandra) distorsionsfria arbetsområdet på en förstärkare, och påverkad av placebo?

Vore kul att prova på lite placebo nämligen :)

Med vänlig hälsning,

Pär

Postad 02 maj 2014 - 11:56

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

80 dBA är väl inte rätt vanlig volym? När jag spelar väldigt högt ligger jag runt 80 dBA (mätt med klass 1 mätare) eller menar du dBC? dBA är nog bättre i mått i det här fallet, ska man mäta bas funkar möjligtvis dBC. Kan tänka mig att en hel del förstärkare börja dista innan 80 dBA.

Postad 02 maj 2014 - 12:47

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 3
Tycker nästan synd om de som hör skillnad på elsladdar :ph34r:
De måste plågas av att högtalarna presterar olika beroende på årstid, en vacker vårdag med högluft, en regnig höstdag med lågtryck som även påverkar luften inomhus (om lyssningsrummet är tillräckligt ventilerat). Är inte lyssningsrummet ventilerat ordentligt, så ändras luften beroende på hur mycket folk som befinner sig i rummet.
Ändrad akustik av skivomslag som ligger oordnat på ett bord eller en gardin som inte är perfekt placerad. Kabeltroende med sina övermänskliga hörsel måste uppfatta sådant direkt.

Eller kanske är det så att kabeltroendes superkrafter. begränsas till att övermänsklig förmåga att höra skillnad på kablar.

Postad 02 maj 2014 - 12:59

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2 085 inlägg
  • 0
e-lite: Var det testet då nivåmatchningen bestod av att driva den ena förstärkaren till dist?

Redigerat av Unregistered31eb059f, 02 maj 2014 - 12:59.

Postad 02 maj 2014 - 13:07

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0
Mellan elkablar? Så länge det inte blir störningar så...

Postad 02 maj 2014 - 13:12

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Jag syftade inte på något specifikt test.

Du har aldrig fått bättre resultat än 90% då alltså?

Eller var 90% bara något random resultat du tog?

Postad 02 maj 2014 - 13:46

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1 770 inlägg
  • 0

H
Tror inte dom hade vågat köra ett "riggat" test i det här fallet. Dom hade tappat allt förtroende och hela affärsiden hade raserats. Efter att Spotify inte körde hög kvalitet på all sin musik utan att säga något är det för många som är misstänksamma för att en aktör som Wimp skulle våga att på något sätt fuska.

Postad 02 maj 2014 - 13:52

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 1

Tycker nästan synd om de som hör skillnad på elsladdar :ph34r:
De måste plågas av att högtalarna presterar olika beroende på årstid, en vacker vårdag med högluft, en regnig höstdag med lågtryck som även påverkar luften inomhus (om lyssningsrummet är tillräckligt ventilerat). Är inte lyssningsrummet ventilerat ordentligt, så ändras luften beroende på hur mycket folk som befinner sig i rummet.
Ändrad akustik av skivomslag som ligger oordnat på ett bord eller en gardin som inte är perfekt placerad. Kabeltroende med sina övermänskliga hörsel måste uppfatta sådant direkt.

Eller kanske är det så att kabeltroendes superkrafter. begränsas till att övermänsklig förmåga att höra skillnad på kablar.

När du skriver (på skoj?) detta med väder och så, så ÄR det ju faktiskt så att vi inte upplever saker likadant alltid. Men dettta visste du väl förstås? :)

Postad 02 maj 2014 - 13:58

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

H
Tror inte dom hade vågat köra ett "riggat" test i det här fallet. Dom hade tappat allt förtroende och hela affärsiden hade raserats. Efter att Spotify inte körde hög kvalitet på all sin musik utan att säga något är det för många som är misstänksamma för att en aktör som Wimp skulle våga att på något sätt fuska.

Har ju inte provat själv, men har man kanske valt musik där skillnaderna i informationsmängd blir extra tydliga? Jag kan tex. tycka att vinsten förefaller större med mer komplex musik. Detta i jämförelse mellan Spotify Pemium och okomprimerat.

Postad 02 maj 2014 - 14:08

stormagen
  • stormagen
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Jag syftade inte på något specifikt test.

Placebo är väldigt vanligt vid F/E eller A/B jämförelser och det är inte alls ovanligt att den "snyggare" eller "dyrare" automatiskt "låter bättre". Dock är det inte uteslutande så. Jag har till exempel personligen blindtestat ut nivåmatchade förstärkare med 90% träffsäkerhet, helt frikopplad från placebo.

Jag uppfattade det som att det var specifikt det här testet du syftade på?
Var det med andra ord testet där nivåmatchningen bestod av att driva ena förstärkaren till dist som det var 90% träffsäkerhet på? Eller är det ett annat test du tänker på?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.