LG OLED55B6V / 65B6V
6349 svar till detta ämne
Postad 02 December 2016 - 19:39
Releaser
-
Releaser
-
Användare
-
-
162 inlägg
Alla andra TVs jag köpt har haft skruvar i hålet där själva väggfästes avser att sitta. Men här är det tomt. Från den gamla LGn passar de heller inte.
Någon som vet vad det är för dimension på skruvarna till hålen på 65B6 så man kan kila iväg och handla ikväll?
Tack!
M6 Nu kanske jag ljuger det var M6 på 55*B6 iallafall.
*Och nu såg jag länken ovan till manualen 
Redigerat av Releaser, 02 December 2016 - 19:42.
Postad 02 December 2016 - 19:49
Unregisteredeb564170
-
Unregisteredeb564170
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hmm stött på patrull ganska omgående så fort jag kopplade in min digitalbox sagem ifrån canaldigital så får jag bara 576p signal!
Går inte att ändra i inställningar kan Lg oled hindra detta på något vis.
En lös tanke bara , du har inte aktiverat HDMI ULTRA HD Deep Colour på den HDMI porten ? Testa isåfall att stänga av den som ett litet prov..
Postad 02 December 2016 - 20:11
Releaser
-
Releaser
-
Användare
-
-
162 inlägg
En lös tanke bara , du har inte aktiverat HDMI ULTRA HD Deep Colour på den HDMI porten ? Testa isåfall att stänga av den som ett litet prov..
Tack för förslag men den är avstängd på samtliga portar.
Postad 02 December 2016 - 20:22
Unregistered98d503b8
-
Unregistered98d503b8
-
Lärjunge
-
-
326 inlägg
Det löste sig, plockade skruvarna från TV i spelrummet
Postad 02 December 2016 - 20:40
Fredrikprisbevakning
-
Fredrikprisbevakning
-
Rookie
-
3 inlägg
INSTÄLLNINGAR
Hej, har precis fått hem min 65" B6 och börjat strula med inställningarna. Har letat förtvivlat i forumet efter en sammanställning på bra inställningar för bio-tittande i mörkare rum men hittar inget komplett. Kan någon hjälpa mig på traven med en länk vore jag tacksam!
Postad 02 December 2016 - 20:42
Mrhenrik
-
Mrhenrik
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Har lite problem med de inbyggda apparna, främst Netflix som hänger sig.
Nu frös det mitt i ett program, gick inte att göra något annat än att gå ut till WebOS-menyn. Går jag in på netflix igen så är skärmen nu bara svart...
Hjälper inte att starta om TVn.
Ngn som vet hur man startar om Netflix-appen när det hängt sig?
När jag hade problem med min Netflix app som hängde sig så rekommenderade Netflix support att jag skulle dra ut sladden i 5minuter och sedan trycka på start knappen på tvn fem gånger för att "tömma" tv på ström.
Det funkade för mig.
Redigerat av Mrhenrik, 02 December 2016 - 20:43.
Postad 02 December 2016 - 22:04
Unregistered8addaf2c
-
Unregistered8addaf2c
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Hmm
Ringt både Canal digital support samt LG support, båda har inte en aning vad som kan vara fel.
Kan alltså inte ändra upplösning på min canal digital box (Sagem HD DST-78) den blir låst till 576P så fort jag kopplar in boxen till LG tv'n.......
Har testat:
Olika ingångar på TV'n
2 olika HDMI kablar samt highspeed.
Kopplar jag in Sagem HD DST-78 till min gamla samsung tv så fungerar valen i boxen igen.
Låter lite som om vad tv'n berättar att den kan visa inte förstås av din box, du råkar inte ha en gammal DrHdmi eller en Gefen Switch eller en kompis med någon liggande eller liknande att sätta dit emellan, vilka kan berätta det du vill vad respektive ska höra.
---
Första funderingar/reflektioner nu ur lådan 
PS,
Gör inte som jag som inte märkte att trotts huva över skärmen så sitter täckplast på överdelen på baksidan av skärmen vilket jag först märkte dagen efter eller var det 2? då den var fint ansatt, ja ja tillräckligt gammal för att bjuda på den 
---
Nu när äntligen min tv står på bord med sitt nya motorvrid-fäste som dök upp för någon dag sedan så har labbandet tagit fart.
(antagligen jag som suger på att hitta, men hade svårt att hitta lämpligt vridbart för bordsplacering, fick verkligen ligga i innan jag blev nöjd, behöver vrida ofta)
Obs,
Dessa reflektioner är med en äldre firmware, då jag väntat/väntar på den i faggorna eftersom fabriks-reset verkar vara det som gäller och massa labb ska ändå till innan jag bestämt vad som ska sitta var och hur osv.
PS4,
Vi har ingen pro men väl en PS4 som står mest inkopplad nuförtiden, hyfsad tv innan och är nog ~så nördig som snittet här när det gäller ljud bild.
Jag kan förstås inte uttala mig om hdr spelande och skyr console till förmån för pc alltid, men tittat en hel del och pratat med grabben och resultatet är minst lika bra som den hyfsat hyggliga led'en vi hade när det gäller rörelse och massivt bättre då det gäller färger.
När det gäller PS4 Pro,
Den tidigare länken som fanns i tråden postad av kleinis har innehållsmässigt uppdaterats vid ett flertal tillfällen sedan den postades, väl värd att läsa igen om man har intresse i ämnet, http://community.eu....ch/m-p/24723873
Lite oroande och rätt osmart? av LG nu när Oled tåget rullar är väl uttalandet nedan om det nu stämmer från den tråden, känns inte förtroendeingivande för en förstagångsägare till en LG Tv,
.......As far as Game HDR lag software fix is concerned, LG have no plans at all to release software fix as has been rumoured for 2016 sets in the USA which has been reported by some on this forum. But, 2017 models may have this function incorporated in its hardware........
Lite onödigt vetande/halvintresant är firmware uppgraderingen som gav HDR på äldre PS4, men utan källmaterial att tillgå  http://arstechnica.c...-media-useless/
Sport,
Mycket fotboll blir det och var lite orolig men detta var grundlöst, fungerar kanon.
Kika på TV, TiVo Comhem i mitt fall,
Sett några som inte är nöjd med bilden och min egen upplevelse är att tv'n förlåter inte dåligt källmaterial.
Är det ett bra källmaterial ser 720p riktigt bra ut, men man ser direkt när källmaterialet är undermåligt så mycket tydligare än på den numera pensionerade tv'n
ComHem som företeelse kan knappast sägas ligga på framkant och brottas? med enkla problem de själva introducerat för många månader sedan både när det gäller ljudet i deras supersega netflix app, switch'a efter upplösning som det sänds eller låta tv'n skala som det står att den ska göra om man kryssar alla val, osynk med ljud på vissa kanaler osv. för när kom det en uppdatering där senast?
Plockar in sina pengar och låter det tuffa på helt enkelt som jag ser det, rop på att kunna sortera kanaler på eget nummer och dylikt har fallit för döva öron länge.
Att prova,
Chromecast Ultra någon dag, EG verkar vara enda som har på hyllan, lite dum "investering" kanske nu med tv'ns inbyggda appar men såvitt jag läst så ser produkten bra ut, och mindre att göra i tv'n med att veva runt appen kanske kan ge lite bättre bild på netflix, vad vet jag?
Om någon nu provat detta redan så är jag förstås intresserad av resultatet.
-ld99
Redigerat av Unregistered8addaf2c, 02 December 2016 - 22:16.
Postad 02 December 2016 - 22:37
illicituz
-
illicituz
-
Rookie
-
4 inlägg
Vet någon hur hög 55"an är med stativet, mätt från underlaget till TV-n alltså.
Postad 02 December 2016 - 22:47
FettAnka
-
FettAnka
-
Forumräv
-
-
803 inlägg
Låter lite som om vad tv'n berättar att den kan visa inte förstås av din box, du råkar inte ha en gammal DrHdmi eller en Gefen Switch eller en kompis med någon liggande eller liknande att sätta dit emellan, vilka kan berätta det du vill vad respektive ska höra.
---
Första funderingar/reflektioner nu ur lådan 
PS,
Gör inte som jag som inte märkte att trotts huva över skärmen så sitter täckplast på överdelen på baksidan av skärmen vilket jag först märkte dagen efter eller var det 2? då den var fint ansatt, ja ja tillräckligt gammal för att bjuda på den 
---
Nu när äntligen min tv står på bord med sitt nya motorvrid-fäste som dök upp för någon dag sedan så har labbandet tagit fart.
(antagligen jag som suger på att hitta, men hade svårt att hitta lämpligt vridbart för bordsplacering, fick verkligen ligga i innan jag blev nöjd, behöver vrida ofta)
Obs,
Dessa reflektioner är med en äldre firmware, då jag väntat/väntar på den i faggorna eftersom fabriks-reset verkar vara det som gäller och massa labb ska ändå till innan jag bestämt vad som ska sitta var och hur osv.
PS4,
Vi har ingen pro men väl en PS4 som står mest inkopplad nuförtiden, hyfsad tv innan och är nog ~så nördig som snittet här när det gäller ljud bild.
Jag kan förstås inte uttala mig om hdr spelande och skyr console till förmån för pc alltid, men tittat en hel del och pratat med grabben och resultatet är minst lika bra som den hyfsat hyggliga led'en vi hade när det gäller rörelse och massivt bättre då det gäller färger.
När det gäller PS4 Pro,
Den tidigare länken som fanns i tråden postad av kleinis har innehållsmässigt uppdaterats vid ett flertal tillfällen sedan den postades, väl värd att läsa igen om man har intresse i ämnet, http://community.eu....ch/m-p/24723873
Lite oroande och rätt osmart? av LG nu när Oled tåget rullar är väl uttalandet nedan om det nu stämmer från den tråden, känns inte förtroendeingivande för en förstagångsägare till en LG Tv,
Lite onödigt vetande/halvintresant är firmware uppgraderingen som gav HDR på äldre PS4, men utan källmaterial att tillgå  http://arstechnica.c...-media-useless/
Sport,
Mycket fotboll blir det och var lite orolig men detta var grundlöst, fungerar kanon.
Kika på TV, TiVo Comhem i mitt fall,
Sett några som inte är nöjd med bilden och min egen upplevelse är att tv'n förlåter inte dåligt källmaterial.
Är det ett bra källmaterial ser 720p riktigt bra ut, men man ser direkt när källmaterialet är undermåligt så mycket tydligare än på den numera pensionerade tv'n
ComHem som företeelse kan knappast sägas ligga på framkant och brottas? med enkla problem de själva introducerat för många månader sedan både när det gäller ljudet i deras supersega netflix app, switch'a efter upplösning som det sänds eller låta tv'n skala som det står att den ska göra om man kryssar alla val, osynk med ljud på vissa kanaler osv. för när kom det en uppdatering där senast?
Plockar in sina pengar och låter det tuffa på helt enkelt som jag ser det, rop på att kunna sortera kanaler på eget nummer och dylikt har fallit för döva öron länge.
Att prova,
Chromecast Ultra någon dag, EG verkar vara enda som har på hyllan, lite dum "investering" kanske nu med tv'ns inbyggda appar men såvitt jag läst så ser produkten bra ut, och mindre att göra i tv'n med att veva runt appen kanske kan ge lite bättre bild på netflix, vad vet jag?
Om någon nu provat detta redan så är jag förstås intresserad av resultatet.
-ld99
Läs några inlägg upp där LG support själva bekräftar att HDR game läge kommer strax till B6:an.
Postad 02 December 2016 - 23:29
Unregistered94f9f4c4
-
Unregistered94f9f4c4
-
Amatör
-
-
57 inlägg
En fråga! Har en 65a och funderar hur man sätter den på väggen..man v0gar ju knappt röra panelen än mindre hålla på o lyfta!
Kan ni ge Era bästa tips på att få upp den på våggen!! På fästet dvs!! 😊
/D
Postad 02 December 2016 - 23:39
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
En fråga! Har en 65a och funderar hur man sätter den på väggen..man v0gar ju knappt röra panelen än mindre hålla på o lyfta!
Kan ni ge Era bästa tips på att få upp den på våggen!! På fästet dvs!! 😊
/D
Enligt instruktionsboken ska man väl hålla den med rak hand under (så man inte trycker fingrar mot skärmen, sedan har man andra handen som stöd på sidan.
Man måste ju vara två också!
Har dock en fråga jag också gällande fäste. Jag har köpt ett fäste som är mkt snarlikt Vogels slim 305. https://www.google.s...-WFWoWWQFgzdXM:
Fästpunkterna på TVn sitter ju ganska lågt (55B6), så jag har ingen möjlighet att fästa TVn i fästets övre hål, eftersom dessa då skulle sticka ner under TVn. Funkar det att fästa dem i hålen längst ner och lått pinnarna sticka upp ca 20-30 cm över TVns bredare del? Eller blir det något slags vridmoment som kan skada panelen?
Eller är det bättre att såga av fästena som ska sitta på TVn.
Redigerat av kleinis, 02 December 2016 - 23:42.
Postad 03 December 2016 - 00:08
Releaser
-
Releaser
-
Användare
-
-
162 inlägg
Läs några inlägg upp där LG support själva bekräftar att HDR game läge kommer strax till B6:an.
Testat med en switch men ingen lycka där heller.
Lutar mot en CA-modul.... fungerar denna modul, b6 står inte med i listan för godkända dock. https://www.kjell.co...-digital-p30592
Redigerat av Releaser, 03 December 2016 - 00:30.
Postad 03 December 2016 - 00:17
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
Jag fick problem med DV när jag uppgraderade till 4.30.65. Marco Polo S1A3 14 minuter in. Väldigt grå bild men det grå och svarta riktigt flashar. Ser hemskt ut. 14.22 in vid trädet ser det ut som det blixtrar i bakgrunden.
Kan någon annan också kolla detta?
Har sett rengbågsfärger flash ibland vid start av dv netflix, har löst det igenom att stoppa uppspelningen och starta igen.
Postad 03 December 2016 - 00:32
Unregistered8addaf2c
-
Unregistered8addaf2c
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Ja jag hoppas givetvis att så blir fallet, dock fick man intrycket/känslan när man läste hans redogörelse att han har lite insikt, men som sagt står det USA marknaden så hoppas att det löser sig, tiden utvisar.
---
Kort uppdatering till min tidigare post ett par poster ovan om just televisionen.
Köpte tidigare idag en ci+ hade äldre modul som jag ännu i inte testat i lg'n.
Petade för en stund sedan in den och kikat lite. (listig för en gångs skull och bad om parning av comhem efter köpet)
Bilden är bättre än via TiVo'n och dessutom så fungerar omslag mellan 576p / 720p / 1080i förstås när man bläddrar kanaler vilket hjälper upp skulle jag tro. (tv'n skalar)
Fick tvillingkortet med i paketetpriset då jag i sommar sadlade om till Tivo så det visade sig vara extra trevligt om man bortser från 449 för ci+ modulen men klart värt det känns det som.
-ld99
Redigerat av Unregistered8addaf2c, 03 December 2016 - 00:37.
Postad 03 December 2016 - 01:15
Unregistered8addaf2c
-
Unregistered8addaf2c
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Testat med en switch men ingen lycka där heller....
Missade din post,
En switch är ingen garanti att det är något mer än just en switch, lite grundforskning krävs för att se om den själv kan tillföra/förändra något i dialogen mellan tv och box dessa kostar normalt lite mer.
Så kolla upp den switchen du provade med om den har "intelligens", om inte så är det bara att se som en bit av kabeln, dvs inget förändras.
-ld99
Redigerat av Unregistered8addaf2c, 03 December 2016 - 01:18.
Postad 03 December 2016 - 07:08
Releaser
-
Releaser
-
Användare
-
-
162 inlägg
Missade din post,
En switch är ingen garanti att det är något mer än just en switch, lite grundforskning krävs för att se om den själv kan tillföra/förändra något i dialogen mellan tv och box dessa kostar normalt lite mer.
Så kolla upp den switchen du provade med om den har "intelligens", om inte så är det bara att se som en bit av kabeln, dvs inget förändras.
-ld99
Ja det verkar vara någon enkel modell, får kolla som sagt om jag vet någon som har något annat.
Vill dock inte ha mer "skit" i tv bänken  men visst prova kan man göra för att utesluta men känns ganska uppenbart att de två pratar inte med varandra. Tv och Canal digital Box.
Apple tv samt nvidia shield får ju rätt upplösning.
Cabaldigital boxarna är ca 5år gamla så får väl ta ställning till att köpa nya boxar eller CA-modul.
För mina idéer är slut i felsökningen!
Postad 03 December 2016 - 07:34
Unregistered8addaf2c
-
Unregistered8addaf2c
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Ja det verkar vara någon enkel modell, får kolla som sagt om jag vet någon som har något annat.
Vill dock inte ha mer "skit" i tv bänken men visst prova kan man göra för att utesluta men känns ganska uppenbart att de två pratar inte med varandra. Tv och Canal digital Box.
Apple tv samt nvidia shield får ju rätt upplösning.
Cabaldigital boxarna är ca 5år gamla så får väl ta ställning till att köpa nya boxar eller CA-modul.
För mina idéer är slut i felsökningen! 
Tråkigt hoppas det löser sig.
Det är EDID som ställer till det som jag ser det, när/om du lyssnar igenom hos vänkretsen mera kolla också om någon råkar sitta på en hdmi splitter som är mer rätt och troligen har rätt egenskaper än en mer kapabel switch som antagligen är mindre risk att hitta hemma hos kompisarna.
-ld99
Postad 03 December 2016 - 08:14
Newman87
-
Newman87
-
Användare
-
-
185 inlägg
Precis fått hem min 65 B6. Men det saknas skruvar på baksidan till väggfäste?! Antiklimax 
Du menar dom 4 som skall vara i "VESA"?
Postad 03 December 2016 - 08:18
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Du menar dom 4 som skall vara i "VESA"?
Har aldrig köpt en TV där man får med dessa. De kommer med fästet! Ganska märklig lösning egentligen, då de behöver skicka med alla typer av skruv eftersom de inte vet vilka just din TV behöver.
Men som sagt, distanser och skruv kommer med fästet.
Postad 03 December 2016 - 08:32
Unregistered143f904c
-
Unregistered143f904c
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej är det någon som fått sin B6 att fungera med en Dilog dip 701 iptvbox från Alltele? Den finns nämligen inte med i listan. Någon annan kanske funkar. Men känns sådär att nöta igenom alla...
Redigerat av Unregistered143f904c, 03 December 2016 - 08:37.
Postad 03 December 2016 - 08:48
Lajo
-
Lajo
-
Användare
-
-
160 inlägg
Har aldrig köpt en TV där man får med dessa. De kommer med fästet! Ganska märklig lösning egentligen, då de behöver skicka med alla typer av skruv eftersom de inte vet vilka just din TV behöver.
Eller så har man en standard, tex Vesa, där man satt en kravspec på avstånd mellan hål och storlek på hål.
Postad 03 December 2016 - 08:49
Flixx
-
Flixx
-
Rookie
-
9 inlägg
Vet någon hur hög 55"an är med stativet, mätt från underlaget till TV-n alltså.
76 cm från TV-bänk till ovankant tv stående på tillhörande fot
Postad 03 December 2016 - 11:49
Unregistered0b8f8ff9
-
Unregistered0b8f8ff9
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Som en vis man sa till mig.
"-Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum."
Tackar för det.
Har fått hjälp av Ricky via PM.
Men jag är ändå besviken på bilden när jag kollar på " vanlig " tv genom viasat boxen.
Har kopplat direkt från boxen upp i TVn utan att gå genom receivern.
Får ingen skärpa på bilden utan ser suddigt ut och man typ ser horisontella linjer.
Var tvungen att koppla upp min gamla 40" Samsung TV för att kolla och jämföra bilden.
Och utan tvekan så har Samsungen klart bättre bild än LGn.
Kollar jag på infon längst upp i vänster hörn så står där 1080i.
Någon som vet vad detta kan bero på eller är verkligen inte oled tvn bättre på vanlig tv?
Har ställt in Tvn efter Rickys inställningar. Har även testat fram och tillbaka och ändra men blir inte bättre.
Någon som vet vad det kan bero på?
Postad 03 December 2016 - 11:54
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Får ingen skärpa på bilden utan ser suddigt ut och man typ ser horisontella linjer.
[...]
Någon som vet vad detta kan bero på eller är verkligen inte oled tvn bättre på vanlig tv?
Det låter som att den hanterar avflätningen felaktigt. Om du kan ändra upplösningen till 720/50p istället kan det nog bli bättre.
Postad 03 December 2016 - 12:27
Unregistered0b8f8ff9
-
Unregistered0b8f8ff9
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Det låter som att den hanterar avflätningen felaktigt. Om du kan ändra upplösningen till 720/50p istället kan det nog bli bättre.
Gick in i digital boxen och ändrade till 720p. Kom dock inte upp något om 50.
Tyvärr blev inte bilden bättre, blev faktiskt sämre än tidigare.
Svårt att förklara problemet men detta är rätt irriterande då mycket av vårt tittande är på " vanlig " tv.
Postad 03 December 2016 - 12:40
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Storleken? Ska du jämföra en 40" och en 55" lär du backa några meter när du kollar på den större skärmen för att jämförelsen ska bli schysst. En 55"are har nästan dubbelt så stor bildyta som en 40".
Postad 03 December 2016 - 13:04
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Svårt att förklara problemet men detta är rätt irriterande då mycket av vårt tittande är på " vanlig " tv.
Vilket bildläge använder du? Om du kör med "Intensiv" kommer allt att se dåligt ut. Något av expertlägena är, redan ur kartong, ofantligt mycket bättre.
Postad 03 December 2016 - 13:09
FettAnka
-
FettAnka
-
Forumräv
-
-
803 inlägg
Verkar lite konstigt. Sidor som rtings ger 480p bra betyg, tvn har uppskalning osv. Men ingen verkar vara nöjd med SD material på tvn. Hur ska man ställa in den då för att få en helt ok bild?
Ja kommer gå från en 60 LG plasma till 65 B6 i mellandagarna. Har en del SD kanaler ja kikar på (mycket HD med) givetvis. Kommer jag blir rent av sagt ledsen över bilden?
Postad 03 December 2016 - 13:14
dsirk
-
dsirk
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Intryck efter en vecka med b65. Svag knappt sebar stukning av övre ram. Ingen bandning, färgskiftningar mm. Var gång jag har bytt, från 32 t 37/46/55/65 har jag tänkt att den nya är sämre på uppskalning. Beror i huvudsak, som någon skrev, på den utökade bildytan. Sitter 2,5-3m ifrån. Kass bild på antenn och på en del kabelkanaler, canaldigital-gammal box, med låg kvalitet från början (hårt komprimerade). Inga streck el ränder dock. Ok eller bra bild på en del kabelkanaler och särskilt de med HD. Netflix, "Outlander", inbyggd app, över förväntan. DVD blandat men fungerar överlag, ofta riktigt bra. Allt blu ray jag hitintills sett på är en fröjd. Varför har jag inte haft 65 Oled förut!! (jag vet svaret ;-). Jag har över 2000 dvd och blu ray. Helt klar över att flertalet av dem, via Oppo93-spelare, nu fick ett nytt värde med den här tvn.
Jag är rimligt övertygad om att uppskalning, rörelsehantering och detaljhantering i vissa scener kan vara bättre på t ex Sony XD9. Jag är mycket övertygad om att den här tvn sammantaget ger en bättre filmupplevelse. Mycket nöjd.
All bildförbättring avslagen. ISFlägena. Warm2. Gamma 2.2. Judder blur på 2,10 för tvsändning. Funderar på kalibrering för att få ut det sista av gråskala/färgbalans.
Redigerat av dsirk, 04 December 2016 - 12:17.
Postad 03 December 2016 - 14:26
New Player
-
New Player
-
Veteran
-
-
1586 inlägg
Fan vad hon tjatar här hemma om en Oled haha. Hon har tom sagt till dottern att hon ska säga att hon också vill ha Oled TV. Vet ju inte ens vilken jag vill ha B6 eller E6. En E6 kring 30.000kr skulle sitta fint.
Postad 03 December 2016 - 14:42
D.Man
-
D.Man
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
INSTÄLLNINGAR
Hej, har precis fått hem min 65" B6 och börjat strula med inställningarna. Har letat förtvivlat i forumet efter en sammanställning på bra inställningar för bio-tittande i mörkare rum men hittar inget komplett. Kan någon hjälpa mig på traven med en länk vore jag tacksam!
Testa THX appen
Postad 03 December 2016 - 14:56
Unregistered76ba3438
-
Unregistered76ba3438
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hej! Ska köpa ny tv då jag flyttar ihop med partner. Senast jag köpte tv blev det en Panasonic ST60 (50 tum) som jag fortfarande tycker är otroligt bra för allt jag använder den till (film, Netflix, HBO, PS4-spelande).
Jag beställde en LG B6 via Elgiganten under BF-helgen för 15990, leveransdatum 5 januari.
Nu finns Samsung 55KS7005 för 9990 på Elgiganten i Täby....
Någon som provat båda? Är skillnaden enorm? Har tittat en del i butik men har aldrig fått se båda med samma material. Jag kommer sitta 3,5 m från skärmen.
Stort tack på förhand!
Adrian
Postad 03 December 2016 - 15:01
D.Man
-
D.Man
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Hej! Ska köpa ny tv då jag flyttar ihop med partner. Senast jag köpte tv blev det en Panasonic ST60 (50 tum) som jag fortfarande tycker är otroligt bra för allt jag använder den till (film, Netflix, HBO, PS4-spelande).
Jag beställde en LG B6 via Elgiganten under BF-helgen för 15990, leveransdatum 5 januari.
Någon som provat båda? Är skillnaden enorm? Har tittat en del i butik men har aldrig fått se båda med samma material. Jag kommer sitta 3,5 m från skärmen.
Stort tack på förhand!
Adrian
Hade nyss en KS8005 hemma och blev inte ett dugg nöjd. Den har nog typ samma bild som KS7005.
Samsungen upplevde jag som att den hade en typiskt trist LED digitaliserad bild. Dessutom är inställningsmöjligheterna på LG'n rätt omfattande
Postad 03 December 2016 - 15:01
FettAnka
-
FettAnka
-
Forumräv
-
-
803 inlägg
Stort tack på förhand!
Adrian
Tittar du på sport? I så fall är samsungen lite laggig i rörelsen.
Postad 03 December 2016 - 15:19
Unregistered76ba3438
-
Unregistered76ba3438
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hade nyss en KS8005 hemma och blev inte ett dugg nöjd. Den har nog typ samma bild som KS7005.
Samsungen upplevde jag som att den hade en typiskt trist LED digitaliserad bild. Dessutom är inställningsmöjligheterna på LG'n rätt omfattande
Tittar du på sport? I så fall är samsungen lite laggig i rörelsen.
Tack för svar! Jag tittar på fotboll ganska mycket. Annars film, tv-serier, och en del tv-spel. Kommer inte titta på Bluray utan streamad film via Netflix, iTunes, HBO.
Fan detta är svårt! Skiljer 6000 kr vilket gör skillnad för mig, men OLEDen kostade ju nyss 30+....
Postad 03 December 2016 - 15:27
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Enligt instruktionsboken ska man väl hålla den med rak hand under (så man inte trycker fingrar mot skärmen, sedan har man andra handen som stöd på sidan.
Man måste ju vara två också!
Har dock en fråga jag också gällande fäste. Jag har köpt ett fäste som är mkt snarlikt Vogels slim 305. https://www.google.s...-WFWoWWQFgzdXM:
Fästpunkterna på TVn sitter ju ganska lågt (55B6), så jag har ingen möjlighet att fästa TVn i fästets övre hål, eftersom dessa då skulle sticka ner under TVn. Funkar det att fästa dem i hålen längst ner och lått pinnarna sticka upp ca 20-30 cm över TVns bredare del? Eller blir det något slags vridmoment som kan skada panelen?
Eller är det bättre att såga av fästena som ska sitta på TVn.
Citerar mitt eget tidigare inlägg...
Ska sätta ett väggfäste, men osäker på hur jag ska fästa det.
Kapar jag inte skenorna som man fäster bak på TVn så hamnar de ganska långt upp på den smala delen av TVn. Kanske inte kommer se så snyggt ut när man tittar in bakom TVn sen då den är vägghängd (TVn hänger så att man ser in bakom den när man gr i vardagsrummet).
Alternativet är att kapa skenorna så att fästpunkten på vägg hamnar precis nedanför den tjockare delen, och man döljer på så sätt själva fästet. Den del man fäster i väggen hamnar då ungefär på mitten av panelen.
Hur hade ni gjort?
Har lagt in bild här på hur fästet hamnar om man inte kapar. https://www.minhembi...kleinis/365481/
Redigerat av kleinis, 03 December 2016 - 15:28.
Postad 03 December 2016 - 15:28
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
INSTÄLLNINGAR
http://www.hemmabiot...11/OLED-DJUPET/
Postad 03 December 2016 - 16:12
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1867 inlägg
Tackar för det.
Men jag är ändå besviken på bilden när jag kollar på " vanlig " tv genom viasat boxen.
Var tvungen att koppla upp min gamla 40" Samsung TV för att kolla och jämföra bilden.
Har ställt in Tvn efter Rickys inställningar. Har även testat fram och tillbaka och ändra men blir inte bättre.
Testa den inbyggda satellit mottagaren i teven
Finns fria kanaler på 11.996 H SR 27.500 FEC 3/4 där är Russia Today som har bäst bithastighet
Du har även en fri demo Ultra HD kanal på 11.385 H SR 30.000 FEC 3/4 DVB-S2
Sätt prylarna i standby när du flyttar antenn kablen
Postad 03 December 2016 - 16:41
PaulDenton
-
PaulDenton
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Stort tack på förhand!
Adrian
Hur är din visningsmiljö i övrigt? Mörkt rum? Ljust rum? Om du gillar att släcka ned eller ha mysbelysning kommer du vinna oerhört mycket på att köra på OLEDen, men om du mest tittar i dagsljus och utan gardiner/persienner kanske Samsungen kan funka.. men jag skulle nog ändå säga att skillnaden är rätt stor mellan dessa TVs (en skillnad man inte lätt märker i en butik där det är mycket bakgrundsljus).
Edit:
Såg nu att du är van vid Plasma TV. Håller med, TVn du har haft är grym. Då är det ingen fråga om att det är OLED som gäller. Att gå från Plasma till LED/LCD är som skillnaden mellan whiskey och vatten.. Visst, vatten går att dricka, men man blir inte full på det. Sorry för ett lite tramsigt svar kanske , men jag tror du kommer ångra dig med Samsungen.
Redigerat av PaulDenton, 03 December 2016 - 16:50.
Postad 03 December 2016 - 17:10
Unregistered76ba3438
-
Unregistered76ba3438
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hur är din visningsmiljö i övrigt? Mörkt rum? Ljust rum? Om du gillar att släcka ned eller ha mysbelysning kommer du vinna oerhört mycket på att köra på OLEDen, men om du mest tittar i dagsljus och utan gardiner/persienner kanske Samsungen kan funka.. men jag skulle nog ändå säga att skillnaden är rätt stor mellan dessa TVs (en skillnad man inte lätt märker i en butik där det är mycket bakgrundsljus).
Edit:
Såg nu att du är van vid Plasma TV. Håller med, TVn du har haft är grym. Då är det ingen fråga om att det är OLED som gäller. Att gå från Plasma till LED/LCD är som skillnaden mellan whiskey och vatten.. Visst, vatten går att dricka, men man blir inte full på det. Sorry för ett lite tramsigt svar kanske , men jag tror du kommer ångra dig med Samsungen.
Ganska ljust rum. Vita väggar, högt i tak, stora fönster. Inga persienner, högst upp på femte våningen. Som du säger är jag rädd för att bli besviken på LCD efter min plasma. Vill ju ha en uppgradering från ST60, inte säker på att Samsungen kommer ge det riktigt... Om bilden är likvärdig skulle jag bli nöjd.
---------TV----
I Fönster
I F
I F
---------Soffa--
Postad 03 December 2016 - 17:18
Unregistered9dec5957
-
Unregistered9dec5957
-
Forumräv
-
-
599 inlägg
Stort tack på förhand!
Adrian
Så du har beställt en ferrari för 170lax men funderar på att avboka och köpa en skoda för 100? Förstår du hur dumt det låter? nej du skit i mellanmjölken och gå på THE REAL THING istället
Postad 03 December 2016 - 21:11
Fellow88
-
Fellow88
-
Beroende
-
-
1150 inlägg
Går man från en bra plasma så bör man inte gå till en kantbelyst lcd när oled finns för rimliga pengar.
Postad 03 December 2016 - 22:06
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Ganska ljust rum. Vita väggar, högt i tak, stora fönster. Inga persienner, högst upp på femte våningen. Som du säger är jag rädd för att bli besviken på LCD efter min plasma. Vill ju ha en uppgradering från ST60, inte säker på att Samsungen kommer ge det riktigt... Om bilden är likvärdig skulle jag bli nöjd.
---------TV----
I Fönster
I F
I F
---------Soffa--
Jag hade samma övervägning. Tvekade dock inte att köra på B6 när den droppade i pris på bf. Ångrar inte en sekund, bilden är fantastiskt bra. Förvånas fortfarande dagligen! (trots att jag har en Panasonic ST50 också).
Tom. grannarna som inte kan ngt om TV och själva har en lcd på 32" blev imponerade och förstod att man kan betala lite extra för att få den här upplevelsen.
KS8005 har en bra bild, men den dras fortfarande av Led-problemen och ger ingen wow-känsla alls. Det är bara "en bra bild"...
Hade jag varit du så hade jag köpt och testat en LG oled, testkört några veckor i vardagsrummet och sedan i värsta fall fått lämna tillbaka om du inte var nöjd. På mellandagarna borde priset droppa igen.
Postad 03 December 2016 - 22:38
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
Tackar för det.
En snabb inställning som du inte behöver vara expert på som ger mycket bra bild out of the box tycker jag.
Isf expert dark room
All brusreducering, kantförbättring och såna extra finesser av
Färgskala normal, svartnivå låg.
Klart😃
Postad 03 December 2016 - 23:08
Newman87
-
Newman87
-
Användare
-
-
185 inlägg
precis det jag tänkte skrivit! 
Postad 04 December 2016 - 11:07
Jaxione
-
Jaxione
-
Forumräv
-
-
666 inlägg
Nu har jag packat upp min tv. Jag är extremt petig med repor och grejor och märkte att det är skavt litegrann på den smala kanten på aluminiumet som går längs baksidan på sidorna av tvn. Var era sådana också? Sen lutar den lite bakåt, är det normalt?
Mvh J
Postad 04 December 2016 - 11:30
alexander_e_b
-
alexander_e_b
-
Beroende
-
-
1006 inlägg
Nu har jag packat upp min tv. Jag är extremt petig med repor och grejor och märkte att det är skavt litegrann på den smala kanten på aluminiumet som går längs baksidan på sidorna av tvn. Var era sådana också? Sen lutar den lite bakåt, är det normalt?
Mvh J
Ja tydligen lutar den aningen bakåt.
Postad 04 December 2016 - 11:37
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Mvh J
Jag har en 55B6 och har inte sett ngt skavt eller skevt på min. Är det ngt som syns när du har TVn uppe på bänk eller vägg? Isåfall hade jag övervägt byte eller åtminstone kompensation (om man kan få det). Surt om det är en skada som man sitter och retar sig på.
Jag hade fotat och skickat direkt till LG, är de reko så borde de kompensera på något sätt.
Har du 65"?
Kan tänka mig att den väldigt lätt blir skev över det tunna partiet.
Var inne i en hemmabiobutik där man sa att det var lite som med buzzing på Pioneers plasmor, det var snarare en fråga om hur skev ens LG var, nästan alla var något sneda eller skeva enligt butiken.
Men min 55" är tillsynes helt rak, så kanske överdrev butiken något.
Men är det bara att den lutar så är det nog så den ska vara!
Redigerat av kleinis, 04 December 2016 - 11:40.
Postad 04 December 2016 - 11:44
Jaxione
-
Jaxione
-
Forumräv
-
-
666 inlägg
Jag har en 55B6 och har inte sett ngt skavt eller skevt på min. Är det ngt som syns när du har TVn uppe på bänk eller vägg? Isåfall hade jag övervägt byte eller åtminstone kompensation (om man kan få det). Surt om det är en skada som man sitter och retar sig på.
Jag hade fotat och skickat direkt till LG, är de reko så borde de kompensera på något sätt.
Har du 65"?
Kan tänka mig att den väldigt lätt blir skev över det tunna partiet.
Var inne i en hemmabiobutik där man sa att det var lite som med buzzing på Pioneers plasmor, det var snarare en fråga om hur skev ens LG var, nästan alla var något sneda eller skeva enligt butiken.
Men min 55" är tillsynes helt rak, så kanske överdrev butiken något.
Men är det bara att den lutar så är det nog så den ska vara!
Min är inte skev. Den är spikrak Men foten gör att den lutar lite, lite bakåt. Jag har 55tummaren. Tror jag lyckades polera bort skavet, det mesta iaf. Det syntes knappt alls men jag går över mina grejor med ficklampa när jag sätter upp dom Hatar repor!! 
Postad 04 December 2016 - 11:54
Jaxione
-
Jaxione
-
Forumräv
-
-
666 inlägg
Den här kanten är det jag menar, har pillat med bilden för att det överhuvudtaget ska synas.

0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|