* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34705 svar till detta ämne
Postad 04 april 2008 - 13:27
nipe
-
nipe
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
Jag håller med, den är fruuuuktansvärt seg att starta. Men jag stänger av den ändå, minskad elräkning och några Mbit mer på bredbandet gör ju sitt men framförallt vill man ju värna om miljön!
Jag fattar fortfarande inte varför boxen ska behöva tanka ALLT varje gång? Borde den inte kunna hålla alla "statiska grejer" såsom ikoner och den övergripande layout i nåt cacheminne så att den bara behöver tanka hem saker om de förändrats sedan sist? Sen tycker jag att programtablån borde uppdateras kontinuerligt "i bakgrunden" så att den alltid är redo att visas blixtsnabbt. Känns som att den måste ladda ner den när man trycker fram den om man inte haft den framme på ett tag.
Men nu känns det som att allt viktigt funkar ganska bra. Det går alltid att göra små förbättringar, men nu är det så små saker att man skäms lite för att vara gnällig. Iaf så snart efter uppdateringen, får låta den sjunka in några veckor först.
Postad 04 april 2008 - 13:40
ollebanan
-
ollebanan
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Sätt det i perspektiv, hur många kallstartar tvn varje gång.
Dock, jag håller med nipe, att skilja på struktur(som borde lagras på boxen) och innehåll som hämtas hem vore en betydligt smidigare lösning än att hämta allt och initisera det på en gång. Förstår inte riktigt vad utvecklarna tänker med där.
Redigerat av ollebanan, 04 april 2008 - 13:42.
Postad 04 april 2008 - 13:41
doppko
-
doppko
-
Användare
-
-
175 inlägg
Jag har två frågor som jag inte hittat svaret på i denna tråd.
1. Vilken bildformat sänder telia digitaltv med (upplösning och om det är interlaced eller progresivt)?
2. Kan 1910 boxen skicka vidare det utsända bildformatet utan att skala eller deinterlaca eller på något annat sätt processa bilden via hdmi?
Hoppas nån kan..
Postad 04 april 2008 - 17:25
nipe
-
nipe
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
Sätt det i perspektiv, hur många kallstartar tvn varje gång.
Att boxen skulle ta lite längre tid att starta efter att den varit helt spänningslös har jag full förståelse för. Men det jag snackade om är att det tar så lång tid även från standby.
Postad 04 april 2008 - 18:59
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
En bugg som dök upp i och med 5_0_0_15 är att man inte längre (inte jag i alla fall) kan välja radiokanalerna via Telia Nöje. Det dyker upp ett systemmeddelande som säger att kanal 780 (och så vidare) inte finns med i den aktuella kanallistan.
Problemet är bara att jag har valt kanallistan Alla, dvs standardkanallistan, och i den ingår definitivt 780 (och uppåt).
Så nåt fel blev det med 5_0_0_15 vad gäller radiokanalerna. Är det någon annan som får det att fungera och kan välja radiokanalerna via Telia Nöje?
/Peter Cigéhn
Tidigare idag så dök GUI version 5_0_0_16 upp och där är buggen med radiokanalerna rättad (numera kollar man faktiskt den aktiva kanallistan, vilket inte gjordes i version 5_0_0_15). Sedan är det mest förbättrad hantering av felutskrifter då saker och ting inte fungerar som det ska. Starta om boxen för att få radiokanalerna på Telia Nöje att fungera. /Peter Cigéhn
Postad 04 april 2008 - 21:05
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
En bugg som dök upp i och med 5_0_0_15 är att man inte längre (inte jag i alla fall) kan välja radiokanalerna via Telia Nöje. Det dyker upp ett systemmeddelande som säger att kanal 780 (och så vidare) inte finns med i den aktuella kanallistan.
Problemet är bara att jag har valt kanallistan Alla, dvs standardkanallistan, och i den ingår definitivt 780 (och uppåt).
Så nåt fel blev det med 5_0_0_15 vad gäller radiokanalerna. Är det någon annan som får det att fungera och kan välja radiokanalerna via Telia Nöje?
/Peter Cigéhn
Tidigare idag så dök GUI version 5_0_0_16 upp och där är buggen med radiokanalerna rättad (numera kollar man faktiskt den aktiva kanallistan, vilket inte gjordes i version 5_0_0_15). Sedan är det mest förbättrad hantering av felutskrifter då saker och ting inte fungerar som det ska. Starta om boxen för att få radiokanalerna på Telia Nöje att fungera.
/Peter Cigéhn
Jodå det fungerar men de glömde bort Telia dance i Nöje, lägger man till dance i egen kanallista blir det en svart rad, hann inte och ringa supporten för de stängde kl22
Postad 04 april 2008 - 21:14
boa16
-
boa16
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Har en 1910 box efter den nya mjukvaran så är det omöjligt att få till en egen favoritlista! När man skapat en favoritlista och lagt kanalerna i den ordning man vill ha dom sen när man spar listan så hamnar dom 3 sista kanalerna först i listan varför? Någon som vet?
Postad 05 april 2008 - 07:34
doppko
-
doppko
-
Användare
-
-
175 inlägg
Jag har två frågor som jag inte hittat svaret på i denna tråd.
1. Vilken bildformat sänder telia digitaltv med (upplösning och om det är interlaced eller progresivt)? 2. Kan 1910 boxen skicka vidare det utsända bildformatet utan att skala eller deinterlaca eller på något annat sätt processa bilden via hdmi?
Hoppas nån kan..
Denna länk förklarar varför jag är angelägen att veta svaret på fråga 2. http://www.ev.se/news.php?id=2755
Postad 05 april 2008 - 15:45
puts
-
puts
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Kan bara tala om att det hänger sej o jäklas som aldrig förr.
Igår fick jag rycka sladden 8ggr o idag är det inte bättre 5ggr så har boxen hängt sej.
Det enda som hjälper är att rycka strömmen.
Balkongdörren står på glänt o snart åker boxen ut den vägen.Blir till putsa upp parabolen igen.
Enda anledningen till att svälja är att det är gratis.
Postad 05 april 2008 - 16:58
nipe
-
nipe
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
Igår fick jag rycka sladden 8ggr o idag är det inte bättre 5ggr så har boxen hängt sej.
Hur menar du då, nog är väl 5 hängningar bättre än 8? Nä men allvarligt talat, jag bryr mig inte så mycket om sådana uppenbara fel då jag är övertygad att Telia rättar till dem ASAP om någon felanmäler dem. Då är det värre när saker fungerar men på ett opraktiskt sätt, då vet man aldrig när/om de orkar bry sig om att förbättra det. Så se till att felanmäla det så fixar det sig nog. Själv har jag bara haft en hängning just när första uppdateringen med nya grafiken kommit, har visserligen inte klickat så jättemycket på fjärren så kan bero på det också.
Postad 05 april 2008 - 20:37
Brel
-
Brel
-
Användare
-
-
247 inlägg
Igår fick jag rycka sladden 8ggr o idag är det inte bättre 5ggr så har boxen hängt sej. Hur menar du då, nog är väl 5 hängningar bättre än 8? Nä men allvarligt talat, jag bryr mig inte så mycket om sådana uppenbara fel då jag är övertygad att Telia rättar till dem ASAP om någon felanmäler dem. Då är det värre när saker fungerar men på ett opraktiskt sätt, då vet man aldrig när/om de orkar bry sig om att förbättra det. Så se till att felanmäla det så fixar det sig nog. Själv har jag bara haft en hängning just när första uppdateringen med nya grafiken kommit, har visserligen inte klickat så jättemycket på fjärren så kan bero på det också.
Här har det då inte hängt sig alls! Är det i några speciella situationer det hänger sig? Men jag säger då bara, jäsingen vad mycket snyggare det har blivit! Undrar hur det ser ut på Bredbadsbolagets tjänst tro...? Kjell
Postad 05 april 2008 - 21:53
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
På tal om diskussionen att uppstarten tar längre tid efter den stora programvaruuppdateringne så har gjort en liten analys av vad som skiljer mot den förra versionen. Här är det helt objektiva resultatet av en kallstart med den gamla versionen och en kallstart med senaste versionen. En varmstart (dvs då man startar från standby) börjar vid steget "Börjar hämta första delen av GUI från webbserver", dvs den är 1 minut kortare än kallstarten för både gamla och nya versionen. Version: 4_0_1_4800:00 (+00) Hämtar IP adress 00:01 (+01) Börjar ladda splashskärm 00:03 (+02) Börjar ladda programvara 00:24 (+21) Slutar ladda programvara 01:00 (+36) Hämtar certifikat/nycklar för dektryptering 01:03 (+03) Börjar hämta första delen av GUI från webbserver. Boxen hämtar 17 textfiler (HTML/JavaScript), 25 GIF bilder och 1 JPG bild på totalt 34886 bytes. 01:10 (+07) Loggar in på inloggninsserver 01:10 (+00) Laddar in EPG information 01:14 (+04) Slutar ladda EPG information 01:37 (+23) Börjar lyssna efter EPG uppdateringar 01:38 (+01) Fortsätter att ladda andra delen av GUI från webbserver. Boxen hämtar 39 textfiler (HTML/JavaScript), 46 GIF bilder och 1 JPG bild på totalt 48119 bytes. 01:43 (+05) TV startar Version: 5_0_0_1600:00 (+00) Hämtar IP adress 00:01 (+01) Börjar ladda splashskärm 00:03 (+02) Börjar ladda programvara 00:24 (+21) Slutar ladda programvara 01:00 (+36) Hämtar certifikat/nycklar för dektryptering 01:03 (+03) Börjar hämta första delen av GUI från webbserver. Boxen hämtar 21 textfiler (HTML/JavaScript), 16 PNG bilder på totalt 35318 bytes. 01:13 (+10) Loggar in på inloggningsserver 01:14 (+01) Laddar in EPG information 01:19 (+05) Slutar att ladda EPG information 01:45 (+26) Börjar lyssna efter EPG uppdateringar 01:46 (+01) Fortsätter att ladda andra delen av GUI från webbserver. Boxen hämtar 27 textfiler (HTML/JavaScript), 73 PNG bilder, 1 JPG bild och 8 GIF bilder på totalt 75706 bytes. 02:18 (+32) TV Startar Skillnanden i uppstartstid mellan gamla och nya versionen är ca 35 sekunder längre för den nya versionen (tiderna variera säkert beroende på aktuell last på webbserver och nät). Som nämnts tidigare så laddar faktiskt EPG informationen under uppstart av boxen, och sedan ligger den och laddar uppdateringar i "bakgrunden" då EPG informationen senare ändras. All EPG information distribueras med multicast till boxen. Då boxen startar upp så ladda EPG information från en multicastström på ca 2.1 MBit/s. Sedan gissar jag att EPG informationen uppdateras i "bakgrunden" så laddas den från en multicastström på ca 0.1 MBit/s, troligtvis för att man inte skall störa pågående TV-tittande. /Peter Cigéhn
Postad 05 april 2008 - 23:56
hottuna
-
hottuna
-
Användare
-
-
125 inlägg
Usch för den nya grafiken. Svårläst text, speciellt vilket program som kommer som nästa. Liten grå text på svart bakgrund. Gamla utseendet var mycket bättre
Postad 06 april 2008 - 00:19
nipe
-
nipe
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
Tackar för all infon cigehn, mycket intressant att veta. Men vad kan det då vara som gör att det trots allt tar någon sekund att få fram EPG'n? Är det boxen som är slö?
En annan grej jag tänkte fråga just dig cigehn är om du kollat bitraten på kanalerna på sistone? Jag har nämligen fått för mig att bildkvaliten överlag blivit ett litet snäpp bättre. Har dock ingen koll på när tidsmässigt detta skulle ha förändrats isf.
Postad 06 april 2008 - 14:05
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
IPTV utvecklarna verkar inte har tagit helg! Det har kommit en ny GUI version 5_0_0_17 (ändringen är daterad igår eftermidda) där man verkar ha gjort några smärre förändringar av felhanteringen då knapptryckningar på fjärrkontrollen tas emot. Man har även ändrat lite uppstartsordninge av boxen och numera är det lilla "blinket" som uppstod kring 60-70% borta. Sedan är det gjort någon liten ändring som ser ut att försöka fixa problemet med att bilden försvinner ibland (som jag misstänker är problemet som har diskuterats här i tråden).
För den som vill ha det senaste (och förhoppningsvis "bästa") så rekommenderas att ni startar om boxen. Ni som har haft problem med att bilden försvinner kan ju prova och se om den senaste uppdateringen har fixat problemet.
/Peter Cigéhn
Postad 06 april 2008 - 15:47
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
En annan grej jag tänkte fråga just dig cigehn är om du kollat bitraten på kanalerna på sistone? Jag har nämligen fått för mig att bildkvaliten överlag blivit ett litet snäpp bättre. Har dock ingen koll på när tidsmässigt detta skulle ha förändrats isf.
Jag gjorde lite stickprov och jag kan då inte se några skillnader i bithastigheten på kanalerna. Som alltid är det svårt att avgöra på de kanaler som sänder med variabel bithastighet eftersom det beror på själva sändningen. Men överlag så ligger bithastigheterna i paritet med de tidigare mätningar jag gjort. Är det någon speciell kanal du tänker på? /Peter Cigéhn
Postad 06 april 2008 - 16:05
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Tackar för all infon cigehn, mycket intressant att veta. Men vad kan det då vara som gör att det trots allt tar någon sekund att få fram EPG'n? Är det boxen som är slö?
Då man öppnar EPG:en (TV-Guiden), t ex genom att trycka på den gula knappen, så kommunicerar boxen överhuvudtaget inte alls med nätet. Det hämtas alltså ingen som helst information i detta ögonblick utan alla information som skall presenteras finns redan i boxen. Så ett sätt att utrycka det är precis som du själv skriver att boxen är "slö". Med tanke på hur ännu mer "slö" den gamla versionen av EPG:en var så tycker jag ändå att utvecklarna har gjort ett bra jobb med att utnyttja den "slöa" boxen lite effektivare... /Peter Cigéhn
Postad 06 april 2008 - 16:18
nipe
-
nipe
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
Jag gjorde lite stickprov och jag kan då inte se några skillnader i bithastigheten på kanalerna. Som alltid är det svårt att avgöra på de kanaler som sänder med variabel bithastighet eftersom det beror på själva sändningen. Men överlag så ligger bithastigheterna i paritet med de tidigare mätningar jag gjort. Är det någon speciell kanal du tänker på?
Det var som sagt generellt, även sådana kanaler som kör konstant bitrate enligt din lista. Men det är väl som jag inbillar mig bara, eller min plasma som "spelat in sig" eller så någon signalkabel som kasat ur något störningsfällt eller sommaren som närmar sig och allt känns bättre  Tack för att du kollade upp det iaf. Då man öppnar EPG:en (TV-Guiden), t ex genom att trycka på den gula knappen, så kommunicerar boxen överhuvudtaget inte alls med nätet. Det hämtas alltså ingen som helst information i detta ögonblick utan alla information som skall presenteras finns redan i boxen. Så ett sätt att utrycka det är precis som du själv skriver att boxen är "slö". Med tanke på hur ännu mer "slö" den gamla versionen av EPG:en var så tycker jag ändå att utvecklarna har gjort ett bra jobb med att utnyttja den "slöa" boxen lite effektivare...
Absolut, t.o.m jag är ju nöjd med hastigheten nu. Men är man nyfiken så är man och då hittar man alltid något nytt att undra över.  Tackar igen för ytterligare "bakom kulisserna" info.
Postad 07 april 2008 - 10:33
Unregistered008ba6c0
-
Unregistered008ba6c0
-
Användare
-
-
132 inlägg
IPTV utvecklarna verkar inte har tagit helg! Det har kommit en ny GUI version 5_0_0_17 (ändringen är daterad igår eftermidda) där man verkar ha gjort några smärre förändringar av felhanteringen då knapptryckningar på fjärrkontrollen tas emot. Man har även ändrat lite uppstartsordninge av boxen och numera är det lilla "blinket" som uppstod kring 60-70% borta. Sedan är det gjort någon liten ändring som ser ut att försöka fixa problemet med att bilden försvinner ibland (som jag misstänker är problemet som har diskuterats här i tråden).
För den som vill ha det senaste (och förhoppningsvis "bästa") så rekommenderas att ni startar om boxen. Ni som har haft problem med att bilden försvinner kan ju prova och se om den senaste uppdateringen har fixat problemet.
/Peter Cigéhn
Uppdateringarna har inte löst mina problem i alla fall. Bilden blir fortfarande svart ibland, skit drygt. Dock funkar det att sätta boxen i stand-by och starta igen. Testade igår kväll vid 22 tiden. Bilden blir bara svart och inget händer när man trycker på fjärren. Väldigt irriterande!!!!!
Postad 07 april 2008 - 19:55
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
/Peter Cigéhn
Uppdateringarna har inte löst mina problem i alla fall. Bilden blir fortfarande svart ibland, skit drygt. Dock funkar det att sätta boxen i stand-by och starta igen. Testade igår kväll vid 22 tiden.
Bilden blir bara svart och inget händer när man trycker på fjärren. Väldigt irriterande!!!!!
Om du vill så kan du prova att ställa in boxen i "debug mode". Skulle nånting "gå snett" i boxen så skall det då komma upp en liten ruta på skärmen som visar ett felmeddelande om vad som hänt. För att ställa in boxen i denna "debug mode" så knappar man in följande sekvens av siffror på fjärrkontrollen (även om det går att knappa in siffrorna i snabb följd efter varandra så låt boxen byta kanal efter varje siffra): 7827833284När man knappat in denna sekvens av siffror på fjärrkontrollen så dyker det upp en ruta på skärmen som säger "OK". Sedan trycker man på den gröna knappen för att konfirmera. Nu är boxen i "debug mode" och skulle det nu inträffa ett fel så skall en liknande ruta komma fram på skärmen med ett felmeddelande som (förhoppningsvis) talar om vad som har gått fel. Det skadar ju aldrig att prova och se om ni kan tvinga fram någon felsituation (själv har jag inte lyckats). Boxen är kvar i denna "debug mode" tills man stänger av boxen eller det har gått 10 minuter (då den själv går ur "debug mode"). Ni kan ju gärna skriva ett inlägg i forumet om det är någon som lyckas "tvinga fram" ett fel så att det dyker upp en ruta på skärmen med ett felmeddelande. /Peter Cigéhn
Postad 08 april 2008 - 00:18
Krajan
-
Krajan
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Jag gjorde lite stickprov och jag kan då inte se några skillnader i bithastigheten på kanalerna.
Vad är det här? Kan man få fram bitraten? Hur gör man för att få fram det på en 1710? Jag sitter ute på landet med 8Mbitps, men kommer sällan upp till mer än 6. Men det är ett mindre problem mot vad IPTV'n är. Var annan lr tredje minut (ibland mycket oftare) laggar bilden å ljudet. Man kan leva med det om det är gratis men irriterande om man kollar på något "viktigt". Men ska jag börja betala för det här vill jag ha lite bättre kvalitet på "servicen". Bildkvaliteten är faktiskt något bättre än den inbyggda DVB-T mottagaren i min PX700
Postad 08 april 2008 - 18:45
Unregistereddddca627
-
Unregistereddddca627
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Ursäkta mig, nu kommer jag säkert att få drivor av mothugg... men eftersom fungerande textning för mig som hörselskadad är viktig för mig så kan jag inte säga annat än att jag blir rent ut sagt vansinnig på hur man kan släppa ny programvara utan att ha kollat att bl a det funkar.
Är som att man skulle släppa en ny bilmodell men glömma ratten;
"Oj ville de svänga också, ja vi får väl kolla om det finns en ratt i lager".
Ingen textning funkar via text-tv för SVT, TV4 och Kanal5.
Kundtjänst har svarat att det gör det inte på deras test-tv heller... "jasså....?"
Textningen på video on demand för TV4, Discovery funkar inte.
Tjänster man betalar för.
Lägligt nog släpptes allt i början av april.
Ett skämt?
Betalar man för att vara abonnent eller testkanin?
Ja jag vet att jag jagar upp mig för veckans i-landsproblem,
men håll med om att det här är rätt odrägligt om man lägger det till det problem
som många andra av er haft med att det blir svart och man får starta om boxen.
Nej man borde ha testat först... annars finns risken att man kör av.
Redigerat av Unregistereddddca627, 08 april 2008 - 18:46.
Postad 08 april 2008 - 19:00
nipe
-
nipe
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
Förstår verkligen att du är upprörd TiTorsten, det mest jämförbara för oss utan hörselskada vore väl om de skulle glömma att lägga ljud på kanalerna, ingen höjdare. Givetvis hoppas man att de testar allt ordentligt innan de släpper ut det på marknaden, men i denna versionen kan jag för egen del säga att jag är glad att den kom så snabbt som möjligt då fördelarna helt klart övervägt de problem jag haft, EN svart skärm. Hoppas iaf att de gör något åt ditt problem så snart som möjligt och inte bara konstaterade att det fanns på deras test-TV och sedan gick o fikade eller något...
Postad 08 april 2008 - 19:50
pki
-
pki
-
Användare
-
-
102 inlägg
Har en liten fråga.
Nu har sambon tjatat sig till fler kanaler. (Har nu bara det som ingår i hyran som är 1,2,4 och nån mer).
Om jag skulle beställa Kanalpaketet Stor, så får man ju en digitalbox på köpet.
Jag har förstått att man måste ha si å så många tvillingabonnemang som man har tv-apparater hemma.
Om jag kopplar in den nya boxen i vardagsrummet och tar in den gamla till sovrummet. Kommer jag fortf. ha tillgång till kanalerna som ingår i hyran inne i sovrummet?
Hälsningar
Johan
Postad 08 april 2008 - 19:53
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Vad är det här? Kan man få fram bitraten? Hur gör man för att få fram det på en 1710?
Jag sitter ute på landet med 8Mbitps, men kommer sällan upp till mer än 6. Men det är ett mindre problem mot vad IPTV'n är. Var annan lr tredje minut (ibland mycket oftare) laggar bilden å ljudet. Man kan leva med det om det är gratis men irriterande om man kollar på något "viktigt". Men ska jag börja betala för det här vill jag ha lite bättre kvalitet på "servicen". Bildkvaliteten är faktiskt något bättre än den inbyggda DVB-T mottagaren i min PX700 
Lite bakgrundsinformation om mätningarna av bithastighet hittas i den klistrade tråden Bithastighet på olika kanaler och operatörer. Där kan du läsa att jag har använt mig av TSReader Lite, ett verktyg för analysera MPEG transport strömmar. Jag har alltså inte använt mig av någon som helst funktionalitet i själva boxen (vilket kanske var lite otydligt). Som bakgrund bör också nämnas att jag har FiberLAN anslutning, ej VLAN separerad, så jag har inga som helst problem att ta emot multicastströmmarn som bär MPEG transport strömmarna direkt i min dator. För ADSL anslutning, och de FiberLAN anslutningar, som är VLAN separerade (dvs har dedicarade TV utgångar på ADSL modem eller bredbandsswitchen) så är det lite svårare att göra dessa mätningar som jag gör (med det går via verktyg som iptv2htpc). Dessutom så har dessa mätningar ingenting som helst att göra med bithastigheten på din surfa-på-webben-anslutning på ditt ADSL-modem (dvs det du börjar referera till om 8 MBit/s anslutning och att du inte kommer upp i mer än 6 MBit/s). Detta är en helt annan aspekt av din ADSL-anslutning och skall inte blandas ihop med de mätningar som avses här. Jag hoppas att detta gjorde att det blev lite tydligare nu... /Peter Cigéhn
Postad 08 april 2008 - 21:10
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Har en liten fråga.
Nu har sambon tjatat sig till fler kanaler. (Har nu bara det som ingår i hyran som är 1,2,4 och nån mer). Om jag skulle beställa Kanalpaketet Stor, så får man ju en digitalbox på köpet. Jag har förstått att man måste ha si å så många tvillingabonnemang som man har tv-apparater hemma.
Om jag kopplar in den nya boxen i vardagsrummet och tar in den gamla till sovrummet. Kommer jag fortf. ha tillgång till kanalerna som ingår i hyran inne i sovrummet?
Hälsningar Johan
Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad det exakt det är för typ av TV just nu som ingår i hyran. Jag gissar ändå att ni redan har digital-TV från Telia, fast er hyresvärd/bostadsrättsförening har tecknat ett gruppavtal med ett litet grundutbud. Jag förutsätter också att du har FiberLAN anslutning (har du ADSL så kan du redan nu glömma att ha fler än en box, så jag förutsätter alltså att det är FiberLAN du har). Jag förutsätter också att du redan har en box (mest troligt en VIP 1510) från Telia och till denna har du dessutom en identifikationskod och kontrollkod som tillhör hyresvärden/bostadsrättsföreningen vilken är kopplad till det grundutbud som ingår i gruppavtalet. Du har en gång i tiden loggat in boxen med denna identifikationskod och kontrollkod (och inte helt osannolikt numera glömt bort att du ens en gång loggade in med denna identifikationskod och kontrollkod). Om du skaffar ett eget individuellt avtal, t ex kanalpaket Stor, så kommer du dels att få en ny box (VIP 1910) samt en till identifkationskod och kontrollkod som tillhör dig personligen och är kopplad till det kanalpaket som du har valt, t ex kanalpaket Stor. Om du sedan kopplar in den nya boxen och loggar med den nya identifikationskoden och kontrollkoden så kommer den nya boxen att vara "knuten" till det kanalpaket Stor, och den gamla boxen kommer fortfarande att vara "knuten" till grundutbudet som din hyresvärd/bostadsrättsföreningen har i sitt gruppavtal. Så flyttar du den gamla boxen till sovrummet så kommer du på den boxen ha tillgång till de kanaler som ingår i hyran, och på den nya boxen så får du tillgång till kanalpaket Stor. Så efter det långa svaret så blir det korta svaret på din fråga: Ja. /Peter Cigéhn
Postad 09 april 2008 - 14:27
pki
-
pki
-
Användare
-
-
102 inlägg
text...
Ett mycket utförligt svar måste jag säga. Det tackar jag så mycket för. Bara tuta å köra med andra ord.
Postad 09 april 2008 - 17:47
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Ett mycket utförligt svar måste jag säga. Det tackar jag så mycket för. Bara tuta å köra med andra ord.
Det var så lite så. Du kan ju alltid dubbelkontrollera med kundtjänst då du beställer att det jag beskrivit också är med verkligheten överensstämmande... /Peter Cigéhn
Postad 09 april 2008 - 19:23
Unregistered2dabe7b8
-
Unregistered2dabe7b8
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Har sökt i tråden men inte hittat någon med samma problem som jag har.
Får inte digital ljudet att fungera. De är knäpptyst och processorn får ingen signal alls.
Har självklart kopplat de via S/PDIF från boxen till processorn och ställt in boxen så att den skall skicka ut ljudet digitalt. Har redan bytt boxen en gång men utan resultat. Har testat processorns digitala ingångar och de funkar som de skall när jag ansluter en dvd spelare. Har den gamla boxen, 1510.
I övrigt funkar allt som de skall utan problem.
Någon som har haft samma fel?
Postad 09 april 2008 - 20:07
doppko
-
doppko
-
Användare
-
-
175 inlägg
Har sökt i tråden men inte hittat någon med samma problem som jag har. Får inte digital ljudet att fungera. De är knäpptyst och processorn får ingen signal alls.
Har självklart kopplat de via S/PDIF från boxen till processorn och ställt in boxen så att den skall skicka ut ljudet digitalt. Har redan bytt boxen en gång men utan resultat. Har testat processorns digitala ingångar och de funkar som de skall när jag ansluter en dvd spelare. Har den gamla boxen, 1510. I övrigt funkar allt som de skall utan problem.
Någon som har haft samma fel?
Jag har samma problem med min 1510.
Postad 09 april 2008 - 21:25
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Mycket som strular men får nog ta det hela med nypa salt, nån dag fungerar nog rubbet.
Postad 10 april 2008 - 08:51
bornemannen
-
bornemannen
-
Rookie
-
5 inlägg
Har fått ett litet konstigt problem med min box (1910) efter uppdateringen. Jag får inte längre någon bild, kör 720p via komponent till min projektor. Först trodde jag att boxen av någon anledning tappat sina inställning och gått tillbaka till fabriksinställningarna men när jag drog ut strömmen ur boxen och startade om den fick jag plötsligt bild, när jag kollade inställningarna så var den inställd på 720p via komponent men när jag provade att starta den igen så hade jag bild fram till att den tredje cirkeln blivit grön varefter bilden försvann. Jag vet att boxen startar eftersom jag får ut ljud från kanalerna. Någon som har något förslag på vad problemet kan vara? Det är riktigt grymt irriterande....
Postad 10 april 2008 - 14:06
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Då får ändra om HDMI/komponent-inställningarna. Har för mig att den bara startar upp på 576 å inte 720. Står långt bak i manualen.
Postad 10 april 2008 - 18:00
Chimaera
-
Chimaera
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Har fått ett litet konstigt problem med min box (1910) efter uppdateringen. Jag får inte längre någon bild, kör 720p via komponent till min projektor. Först trodde jag att boxen av någon anledning tappat sina inställning och gått tillbaka till fabriksinställningarna men när jag drog ut strömmen ur boxen och startade om den fick jag plötsligt bild, när jag kollade inställningarna så var den inställd på 720p via komponent men när jag provade att starta den igen så hade jag bild fram till att den tredje cirkeln blivit grön varefter bilden försvann. Jag vet att boxen startar eftersom jag får ut ljud från kanalerna. Någon som har något förslag på vad problemet kan vara? Det är riktigt grymt irriterande....
Jag har samma problem, fast jag kör HDMI(det låter snarlikt iaf). Stänger jag av 1910 boxen för kvällen via den röda on/off knappen på fjärren så får jag inte någon bild när jag nästa dag startar boxen. Jag blir tvungen att dra ut elkabeln och sedan sätta tillbaka den för att sedan starta(kallstart, skulle jag kalla det), då får jag bild, och blir samtidigt tvungen att genomlida den långa uppstarten jämfört med en 'varmstart'. Jag har gjort en factory reset av boxen och gått igenom böket med att knappa in mina koder på nytt etc. Jag har även ändrat mellan bildinställningarna, 720P->1080i, 1080i->720P. Inget har hjälpt hittills. Det märkliga är att om jag skulle stänga av boxen via fjärren för att inom en kort period(1-5 min?) starta upp igen genom att trycka på fjärren(on/off knappen) så startar den som den alltid har gjort innan uppdateringen(visar bild utan problem). Börjar fundera på om det är uppdateringen som är orsaken eller om man sitter med en trasig box.
Redigerat av Chimaera, 10 april 2008 - 18:01.
Postad 10 april 2008 - 19:39
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
I förmiddags släpptes ännu en uppdatering av GUI:t, version 5_0_0_18. Det ändringar jag kan se är: - Lite buggrättningar och förbättrad felhantering i den del som hanterar 4:3 och 16:9 formatet.
- Man har infört, men dock ej aktiverat, en tvingande omkonfigurering om man upptäcker att boxen inte är inställd på PAL (utan man har istället av någon anledning boxen inställd på NTSC). Denna tvingande omkonfigurering om och när den aktiveras innebär att boxen själv ställer tillbaka till PAL och bootar om boxen.
- Några buggrättningar i hanteringen vilken Text-TV kanal man väljer.
- Förbättrad felhantering i Telia Nöje, samt förbättrade hantering av den stad som är valt som standard för att visa vädret för.
- Förbättrade felhantering då man hanterar knapptryckning på fjärrkontrollen.
- Förbättrade hantering av vissa element som bygger upp GUI:t.
- Felrättningar som gör att undertexter aktiveras på video-on-demand.
- Förändringar i hantering av fullskärmsvideo för att undvika problemen då folk har boxen inställd på NTSC och inte PAL. NTSC har inte samma upplösning som PAL och tidigare så ställde programvaran in skärmstorleken explicit enligt PAL upplösning vilket gjorde att det kraschade för dom som har boxen inställ på NTSC. Detta skall nu vara fixat.
- Förbättrad hantering då man ändrar inställning av den aktiva regionalkanalen på SVT2.
Så den här uppdatering kan nog vara värd att få in i boxen. Starta om boxen för att få in den senaste uppdateringen 5_0_0_18. /Peter Cigéhn
Postad 10 april 2008 - 21:31
-Erik-
-
-Erik-
-
Användare
-
-
158 inlägg
OT. Men cigehn är det du på din avatar eller är det Daniel Westling, annars är du väldigt lik honom.
Postad 10 april 2008 - 21:32
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Massa trevliga rättningar men varför är inte Egen kanallistfelet fixat? Lägger in en bunt kanaler sparar. några kanaler efter sparandet är på fel plats, dvs överst 1,2,3,4 som sedan följer att kanalplats 5 är helt svart. Gjort en himla olika konstillationer (med telia nöje med eller inte och radiokanalerna med eller inte osv) men resultatet fungerar inte. Cigehn fungerar det för dig att skapa kanallista som fungerar till fullo?
Postad 10 april 2008 - 23:25
nipe
-
nipe
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
Jag har gjort en egen kanallista med ALLA kanaler för att kunna sortera dem i den ordning jag vill och det funkar helt felfritt. Det enda jag har att invända är varför det inte går att ändra ordningen i default listan så man slipper skapa en ny bara för det.
Jag var tvungen att googla vem tusan Daniel Westling är, måste hålla med om att det fanns en vis likhet!
Postad 11 april 2008 - 07:43
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
OT. Men cigehn är det du på din avatar eller är det Daniel Westling, annars är du väldigt lik honom.
Det är jag i egen hög person, och inte Daniel Westling! /Peter Cigéhn
Postad 11 april 2008 - 07:43
boa16
-
boa16
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Prövade igår (efter den nya uppdateringen) att göra en egen favoritlista med alla kanalerna igen men det fungerar forfarande inte, upp till 7kanaler så ligger dom i rätt ordning from 8kanaler så flyttas dom ner ett eller flera steg och hamnar på fel kanalnummer.Har 1910 boxen.
Redigerat av boa16, 11 april 2008 - 07:45.
Postad 11 april 2008 - 07:46
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Massa trevliga rättningar men varför är inte Egen kanallistfelet fixat? Lägger in en bunt kanaler sparar. några kanaler efter sparandet är på fel plats, dvs överst 1,2,3,4 som sedan följer att kanalplats 5 är helt svart. Gjort en himla olika konstillationer (med telia nöje med eller inte och radiokanalerna med eller inte osv) men resultatet fungerar inte. Cigehn fungerar det för dig att skapa kanallista som fungerar till fullo?
Jag har aldrig pillrat med egenskapade kanallistor. Kör med standard... Så tyvärr har jag själv ingen koll på detta. /Peter Cigéhn
Postad 11 april 2008 - 08:28
Tajgoren
-
Tajgoren
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Jag har samma problem, fast jag kör HDMI(det låter snarlikt iaf).
Stänger jag av 1910 boxen för kvällen via den röda on/off knappen på fjärren så får jag inte någon bild när jag nästa dag startar boxen.
Jag blir tvungen att dra ut elkabeln och sedan sätta tillbaka den för att sedan starta(kallstart, skulle jag kalla det), då får jag bild, och blir samtidigt tvungen att genomlida den långa uppstarten jämfört med en 'varmstart'.
Jag har gjort en factory reset av boxen och gått igenom böket med att knappa in mina koder på nytt etc. Jag har även ändrat mellan bildinställningarna, 720P->1080i, 1080i->720P. Inget har hjälpt hittills.
Det märkliga är att om jag skulle stänga av boxen via fjärren för att inom en kort period(1-5 min?) starta upp igen genom att trycka på fjärren(on/off knappen) så startar den som den alltid har gjort innan uppdateringen(visar bild utan problem).
Börjar fundera på om det är uppdateringen som är orsaken eller om man sitter med en trasig box.
När du får bild efter den kalla uppstarten, vilken upplösning är det du skickar ut från boxen då? När du haft boxen i standby-läge och inte får bild vid uppstart från fjärren, får du någon bildsignal alls till TVn då, alltså... finns det en signal bara att den inte innehåller någon bild? Eller får du upp kanalinformation/text osv men ingen bildström bara?
Postad 11 april 2008 - 10:16
Tajgoren
-
Tajgoren
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Har en liten fråga.
Nu har sambon tjatat sig till fler kanaler. (Har nu bara det som ingår i hyran som är 1,2,4 och nån mer). Om jag skulle beställa Kanalpaketet Stor, så får man ju en digitalbox på köpet. Jag har förstått att man måste ha si å så många tvillingabonnemang som man har tv-apparater hemma.
Hälsningar Johan
Precis som Peter redan förklarat fungerar detta utmärkt, det enda jag kan tillägga är att du (förutom utskicket av din nya digitalbox) även kan komma att behöva en till switch för att spjälka andra porten i din bredbandsswitch så du kan koppla in båda dina digitalboxar till den. En sådan kan du redan ha i ditt kopplingsskåp och i så fall heter den "Zyxel ES-105A". Switchen skickar telia ut kostnadsfritt men om du inte har den sedan tidigare kan det vara bra om du påminner kundtjänsten om det när du beställer din andra box, annars kanske de inte tänker på att du behöver den.
Postad 11 april 2008 - 12:18
bornemannen
-
bornemannen
-
Rookie
-
5 inlägg
När du får bild efter den kalla uppstarten, vilken upplösning är det du skickar ut från boxen då? När du haft boxen i standby-läge och inte får bild vid uppstart från fjärren, får du någon bildsignal alls till TVn då, alltså... finns det en signal bara att den inte innehåller någon bild? Eller får du upp kanalinformation/text osv men ingen bildström bara?
Det verkar som jag och Chimaera har samma problem och jag får signal i 720p efter kall uppstart (fram till cirkel 3 av 5 blivit grön), efter det får jag ingen signal alls, projjen slår över till sin standby-bild efter ett tag.
Postad 11 april 2008 - 12:21
Chimaera
-
Chimaera
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Vid kallstart så startar den med 720 eller 1080 beroende vilken jag har varit inne och valt, med andra ord det som jag tidigare har valt i menyn för bildinställning. Så om jag har valt 720 så ser jag vid en kallstart texten 720P i ena hörnan när boxen startas, och någon sekund eller två senare så börjar ladden(dom gröna(gula) prickarna). När boxen har varit i standbyläge så får jag som du nämner ingen signal alls, jag ser bara en svart bild, ingen laddning(prickar) eller någon annan information(eller ljud) överhuvudtaget. Ungefär som att boxen inte skickar en signal till TV'n via HDMI att 'nu är jag på, dags att jobba'.
Redigerat av Chimaera, 11 april 2008 - 12:26.
Postad 11 april 2008 - 14:22
Tajgoren
-
Tajgoren
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Det verkar som jag och Chimaera har samma problem och jag får signal i 720p efter kall uppstart (fram till cirkel 3 av 5 blivit grön), efter det får jag ingen signal alls, projjen slår över till sin standby-bild efter ett tag.
Hmz, testa att ställa ner boxen till 576p och se om den bootar hela vägen på det sättet. Har sett det här på en annan box som använde komponent upp till en PV60...
Postad 11 april 2008 - 15:59
Chimaera
-
Chimaera
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Hmz, testa att ställa ner boxen till 576p och se om den bootar hela vägen på det sättet. Har sett det här på en annan box som använde komponent upp till en PV60...
Det är precis en Panasonic 42" PV60 som jag har. Men som sagt det har fungerat felfritt innan. Det här problemet har kommit senaste 2 veckorna. Ska testa med 576p och se om det ger resultat, eventuellt sätta HDMI kabeln i HDMI1 ingången på TV'n istället för HDMI2 som den sitter i nu.
Postad 11 april 2008 - 16:09
Unregistered922e460e
-
Unregistered922e460e
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Massa trevliga rättningar men varför är inte Egen kanallistfelet fixat? Lägger in en bunt kanaler sparar. några kanaler efter sparandet är på fel plats, dvs överst 1,2,3,4 som sedan följer att kanalplats 5 är helt svart...
Testade i dag att skapa en egen kanallista på min 1910 och det verkar vara samma problem här. Jag lägger till alla kanaler jag vill ha i listan och sparar. Resultatet blir en lista med någon av de sista kanalerna i listan på plats 1 följt av en tom plats, sedan resten av kanalerna i den ordning jag la dem. Om jag försöker gå in i listan och flytta kanalen som lagt sig på plats ett så hoppar någon annan av kanalerna från slutet av listan dit i stället. När listan används och man bläddrar till den tomma kanalplatsen (nr 2 i mitt fall) så startar boxen om men efter omstart så får man ingen bild utan bara ljud. Det verkar onekligen som Telia behöver fila lite till på mjukvaran... /Aage
Postad 11 april 2008 - 18:17
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Programmerat in videon att spela in, kom hem nyss, har haft 1910 boxen inställd på Alla och Svt 2, sätter på tvn, och bilden är svart, varit borta i 4-5 timmar hur kan en kanal från att vara bild då man åker till och bli svart..........
Postad 11 april 2008 - 22:51
Tajgoren
-
Tajgoren
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Det är precis en Panasonic 42" PV60 som jag har. Men som sagt det har fungerat felfritt innan. Det här problemet har kommit senaste 2 veckorna.
Ska testa med 576p och se om det ger resultat, eventuellt sätta HDMI kabeln i HDMI1 ingången på TV'n istället för HDMI2 som den sitter i nu.
Hör gärna av dig med hur det gick, om det löser problemet kan jag bara tänka mig att boxen av någon anledning fått problem med sin scaler (?)... den borde väl inte användas om man bara matar vidare bilden i 576p till TVn, rätta mig gärna om jag har fel.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|