Redigerat av vinncent, 25 oktober 2016 - 11:57.
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 25 oktober 2016 - 11:28
Postad 25 oktober 2016 - 12:09
Gillar f.ö inte alls senaste uppdateringen med play, är mycket segare och det tar längre tid att bläddra/scrolla för att hitta programmen.
Jag behöver inte ha en bild på programmet jag ska se utan text räcker. Tyvärr känns det som att det kommer se ut såhär så låt mig då åtminstone få välja, text eller med bild.
Postad 25 oktober 2016 - 13:29
Har precis skaffat tv paket stor plus viasat sport kanaler där jag även ska ha viasat sport premium HD ....dock står det inte HD i högra hörnet men bilden är riktig bra samt att det står HD när jag väljer info! Går jag till de andra viasat kanalerna så står det HD i hörnet! Vad gäller ? Kan tillägga att det gäller kanalplats 468
Enligt Viasat:
"Anledningen att Viasat Sport Premium och Viasat Golf inte visar HD på logotyperna är eftersom att det finns bara en version av dessa kanaler - nämligen i HD! Viasat Fotboll/Hockey/Motor sänds både i HD-kvalité och SD-kvalité, och HD i logotypen finns där för att kunna urskilja på vilken kanal som visas."
Postad 25 oktober 2016 - 14:08
Enligt Viasat:
"Anledningen att Viasat Sport Premium och Viasat Golf inte visar HD på logotyperna är eftersom att det finns bara en version av dessa kanaler - nämligen i HD! Viasat Fotboll/Hockey/Motor sänds både i HD-kvalité och SD-kvalité, och HD i logotypen finns där för att kunna urskilja på vilken kanal som visas."
Aha..... tackar för det!
Postad 25 oktober 2016 - 20:18
Kör man felsökningen så blir det grönt på "senaste version"
Postad 25 oktober 2016 - 20:20
Idag kom det en popup med att boxen ville uppdateras. Dottern tryckte AVBRYT och nu hittar jag inte hur man får igång uppdateringen igen.
Kör man felsökningen så blir det grönt på "senaste version"
Ryck strömmen så ska den läsas in när boxen startas om.
Postad 25 oktober 2016 - 21:03
Postad 25 oktober 2016 - 21:10
Postad 25 oktober 2016 - 21:15
Så fort du separerar näten internt så kommer inte Zappa funka.
Ok.... nu fattar jag inte så mkt men jag har kopplat på typ det enda sätt som går väl ? Hur ska man annars göra? Då funkar den alltså inte om man kör stadsnät med tjänstefördelare?
Redigerat av vinncent, 25 oktober 2016 - 21:18.
Postad 25 oktober 2016 - 21:20
Om du är en sån som vill ersätta Telias smart router med egen router kommer du få problem.
Så hur ser det ut?
Postad 25 oktober 2016 - 21:23
Postad 25 oktober 2016 - 21:30
Varför får jag inte i gång appen Zappa i min telefon! Den hittar ingen Box. Har arris 4302
Om du bytt box måste du gå till inställningarna i Zappa och kryssa för den nya boxen.
Postad 25 oktober 2016 - 21:31
Om du bytt box måste du gå till inställningarna i Zappa och kryssa för den nya boxen.
Japp det har jag bockat för! Sedan står det i appen att den hittar mitt nätverk men att jag inte har en tv box!
Redigerat av vinncent, 25 oktober 2016 - 21:32.
Postad 26 oktober 2016 - 08:47
Kör med en 8 portars tjänstefördelare på väggen från mitt stadsnät där port 1 har internet och port 3 kör tv. Har ingen IP telefon. Har sedan fått en arris Box som jag kopplat till port 3 på tjänstefördelaren och en Netgear router som jag kopplat till port 1 för bredband .
Om du har en egen privat router så har du ju säkerligen 2 olika nät, ett för tv och ett för internet. därför går appen inte att använda.
Det är som med mig och Telia, använder man deras medföljande router så klarar den av att skicka både iptv och internet på samma port/nät.
Vill man ersätta denna med egen router splittas trafiken upp i två olika.
Postad 26 oktober 2016 - 09:20
Att sändningstillståndet går ut i marknätet behöver ju inte på något sätt påverka vilken eller vilka versioner andra operatörer distribuerar.
Det finns iofs ingen som helst anledning att andra operatörer skulle fortsätta att sända TV4 i SD om de har TV4 HD och detta ingår i deras baspaket.
Postad 26 oktober 2016 - 10:11
Det finns iofs ingen som helst anledning att andra operatörer skulle fortsätta att sända TV4 i SD om de har TV4 HD och detta ingår i deras baspaket.
Om det även skall ut som analog antennsignal kan det tänkas att en SD-version blir bättre än en nedskalad 720p-ström, så om det är ont om bandvidd och kabelbolagen tvingas välja mellan att skicka ut SD eller HD kan de mycket väl välja att bara distribuera SD
Postad 26 oktober 2016 - 12:56
Om du har en egen privat router så har du ju säkerligen 2 olika nät, ett för tv och ett för internet. därför går appen inte att använda.
Det är som med mig och Telia, använder man deras medföljande router så klarar den av att skicka både iptv och internet på samma port/nät.
Vill man ersätta denna med egen router splittas trafiken upp i två olika.
Jag använder Telias medföljande router! Men antagligen går det inte när man använder 2 olika portar i tjänstefördelaren!
Postad 26 oktober 2016 - 14:12
Jag använder Telias medföljande router! Men antagligen går det inte när man använder 2 olika portar i tjänstefördelaren!
Skickar Telia verkligen ut netgear-routers? Jag trodde det var uteslutande Thompson. Hur som helst borde inkopplingen vara likadan, dvs routern ska in i uttag ett i "tjänstefördelaren" och sedan ansluts alla andra enheter via den (TV och telefoni kommer ut VLAN-taggade i port ett också). Kopplar du så ska zappa fungera.
Jag har kopplat precis som dig för att kunna använda en egen router och då går det som sagt inte att använda appen.
Postad 26 oktober 2016 - 15:45
Här är routern jag fick från Telia ! Kan tillägga att i butiken jag var i så fanns det ingen Thompson så långt ögat kunde nå! Granne som oxå valt Telia har en liten klen vit sak som ser ut som tvålkopp!Skickar Telia verkligen ut netgear-routers? Jag trodde det var uteslutande Thompson. Hur som helst borde inkopplingen vara likadan, dvs routern ska in i uttag ett i "tjänstefördelaren" och sedan ansluts alla andra enheter via den (TV och telefoni kommer ut VLAN-taggade i port ett också). Kopplar du så ska zappa fungera.
Jag har kopplat precis som dig för att kunna använda en egen router och då går det som sagt inte att använda appen.
Och för kännedom så finns det ingen tv i port 1 enligt manualen!

Redigerat av vinncent, 26 oktober 2016 - 15:49.
Postad 26 oktober 2016 - 15:55
Dom hade tidigare Thompson men kör numer med två olika routers från Technicolor.
http://www.telia.se/...ukter-tillbehor
Jag gissar att den där routern inte just har funktionaliteten att skicka ut både iptv och internet på samma lan-portar som just "vanliga" routers inte klarar.
Och då kommer dessa gå på olika nät och är då ditt grundproblem med Zappa.
Telias routrar skiljer ju sig från vanliga konsumentrouters att dessa är sk. Triple Play.
Redigerat av masse70, 26 oktober 2016 - 16:00.
Postad 26 oktober 2016 - 15:58
Redigerat av vinncent, 26 oktober 2016 - 15:59.
Postad 26 oktober 2016 - 16:04
Om det visar sig att den router du fått inte klarar det de andra från Telia gör skulle jag ringa och få dom att skicka ut en som gör det.Ja den verka vara rätt schysst med bra wi-fi i alla fall! Kanske är annorlunda när man beställer i butik som jag gjorde?
Annars kommer du du enbart bara göra saker krångligare.
Och isåfall, se till att ta denna som man kan få köpa för 499:-
http://www.telia.se/...y-799vac-xtream
Redigerat av masse70, 26 oktober 2016 - 16:05.
Postad 26 oktober 2016 - 16:09
Dock kommer det likväl innebära att då får två separata VLAN för resp tjänst och att Zappa inte kommer fungera.
http://m.sweclockers...nnan-utrustning
Postad 26 oktober 2016 - 18:45
Gillade det bättre när det låg som en lista. Samt allting går mycket segare i boxen nu!
Postad 26 oktober 2016 - 18:46
Då har jag fått felkod 1100 igen trots ny box ny router grymt störande!
Efter samtal med kundservice verkar vi veta felet inte är hos mig utan hos telia får hoppas det blir åtgärdat till i morgon
Lite jobbigt inte kunna zappa igenom 70 kanaler
EDIT: felet åtgärdat snabbt!!
Redigerat av Ironse, 26 oktober 2016 - 20:00.
Postad 26 oktober 2016 - 20:25
Postad 27 oktober 2016 - 00:17
Vad hände egentligen med Tv4 HD? Pinsamt vilken dålig bild kvalité man skall behöva genomlida. Var det inte sagt våren? För att sedan pratas om sommaren? Seriöst?! Hur svårt skall det behöva vara? Pratade med en otroligt trevlig o insatt människa som satt på Telias service avdelning som sa att dom inte haft/har/ eller kommer få Tv4 HD. Då jag snällt påpeka att när man ser På Tv4 genom Telia Play + så är det just HD sändningen som streamas då det står just Tv4 HD i hörnet. Det borde rimligtvis betyda att kanalen finns?! "Nej det är för att du har så bra internet så det vissas i HD" jaha?! Ja men då vet jag.... snälla!
Dom har inte Tv4 HD och kommer aldrig få....
Vilka menar du med "dom"? Telia?
Den här bilden tog jag alldeles nyss på min TV. Hoppas kanal-loggan syns i övre högra hörnet och även kanal-id till vänster ;-) Visst har Telia TV4HD.
Återigen - Blir så trött på alla nissar som påstår saker som inte stämmer som att vissa kanaler inte finns hos Telia.
Bifogad fil(er)
Redigerat av sportmats, 27 oktober 2016 - 00:19.
Postad 27 oktober 2016 - 00:24
Och ni som påstår att TV3 HD inte finns hos Telia.
Spana in denna bild jag tog på min tv nyss...
Hoppas nu innerligt blir slut på TJATET att "TV4 HD finns inte hos Telia". "TV3HD inte finns hos Telia". Båda kanalerna finns. Om ni inte kan se det på de bilder jag bifogat bör ni nog uppsöka närmaste optiker för en rejäl synundersökning.
Bifogad fil(er)
Redigerat av sportmats, 27 oktober 2016 - 00:26.
Postad 27 oktober 2016 - 05:16
Fick nya uppdateringen idag, gillar inte alls vad telia gjort med play funktionen!
Gillade det bättre när det låg som en lista. Samt allting går mycket segare i boxen nu!
Jag håller med. Det är så mycket sämre nu. Fruktansvärt segt.
Vill man se alla titlar så måste man först hoppa långt till höger och välja "Visa alla"
Därefter får man bläddra ner bland bilderna för att försöka hitta vad man letar efter.
Bilderna tillför ingenting.
Den enda som kan gilla detta är nog utvecklaren på Telia som gillar att experimentera med GUI.
Postad 27 oktober 2016 - 06:08
Vilka menar du med "dom"? Telia?
Den här bilden tog jag alldeles nyss på min TV. Hoppas kanal-loggan syns i övre högra hörnet och även kanal-id till vänster ;-) Visst har Telia TV4HD.
Återigen - Blir så trött på alla nissar som påstår saker som inte stämmer som att vissa kanaler inte finns hos Telia.
Som det har sagts tidigare flera gånger att kanalen inte finns i paket stor och lagom för nya kunder och befintliga som aldrig har haft tidigare HD paketet. Samma gäller för TV3HD
I dags läget kan du få TV4HD om du teknar tv4 paketet för 89kr i månaden och TV3HD om du tecknar nåt av Viasats paket.
Så ja kanalerna finns men INTE i vanliga paket som det gör hos alla andra leverantörer. Vill man ha dom 2 HD kanalerna får du punga ut minst 250kr till i månaden (orkar inte kolla upp pris för viasat paket)
Postad 27 oktober 2016 - 06:17
Hoppas nu innerligt blir slut på TJATET att "TV4 HD finns inte hos Telia". "TV3HD inte finns hos Telia". Båda kanalerna finns. Om ni inte kan se det på de bilder jag bifogat bör ni nog uppsöka närmaste optiker för en rejäl synundersökning.
Du har nog missat att läsa vad som faktiskt har skrivits om detta flera ggr om nu....
Ja det finns, men inte för alla.
Så om någon bör uppsöka en optiker är det nog tyvärr du.
Eller du kanske kan se TV4 HD eller TV3 HD (utöver Sport) i följande bild som visar vilka HD-kanaler som ingår i tv-paket "Stor"?
kanals.jpg 58,55K
0 Antal nerladdningar
https://www.telia.se...et/produkt/stor
Redigerat av masse70, 27 oktober 2016 - 06:40.
Postad 27 oktober 2016 - 08:00
Ok. Vilket Teliapaket innehåller TV3HD?
Postad 27 oktober 2016 - 09:01
Av dom där bilderna att döma så har ni inte nån HD så suddiga som dom är!Och ni som påstår att TV3 HD inte finns hos Telia.
Och så kan det väl vara, kanaler annonseras som HD men det som levereras behöver inte vara det!
Läste nånstans om att Barnkanalen och Kunskapskanalen också finns i HD men jag tvivlar på att SVT levererar dom i HD.
Postad 27 oktober 2016 - 09:09
Av dom där bilderna att döma så har ni inte nån HD så suddiga som dom är!
Och så kan det väl vara, kanaler annonseras som HD men det som levereras behöver inte vara det!
Läste nånstans om att Barnkanalen och Kunskapskanalen också finns i HD men jag tvivlar på att SVT levererar dom i HD.
Det är bara Canal Digital som har dessa via satellit.
Postad 27 oktober 2016 - 09:25
Det är bara Canal Digital som har dessa via satellit.
Snart påstår nån att Telia visst har de kanalerna.
Postad 27 oktober 2016 - 10:01
Det lustiga är ju att SVT levererar allt i HD till Kaknästornet. Sedan är det helt upp till varje operatör att ta den signal som de vill.
Postad 27 oktober 2016 - 10:08
Ja?
Verkar vara i full gång att få ut dessa mfl till kunderna. Tar väl som vanligt en stund innan kanalerna är hos alla kunder, Telia.se uppdateras alltid sist.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered63c886aa, 27 oktober 2016 - 10:11.
Postad 27 oktober 2016 - 10:11
Hmm vad hände med HBO full HD som fanns att välja på innan....innan fanns HBO, HBO HD o HBO full HD....nu efter uppdateringen finns bara HBO
Den ställer säkert in kvalitén efter din uppkoppling. Men attan va seg play blev efter uppdateringen. Bläddrade runt och boxen tvär hängde sig, var tvungen att rycka kabeln.
Sedan kan man också undra hur de tänkte med sorteringen i respektive bibliotek.
Postad 27 oktober 2016 - 10:18
Den ställer säkert in kvalitén efter din uppkoppling. Men attan va seg play blev efter uppdateringen. Bläddrade runt och boxen tvär hängde sig, var tvungen att rycka kabeln.
Kanske medvetet seghet så folk som ringer in och undrar/gnäller så kan telia sälja dom nya snabbare boxen.

Postad 27 oktober 2016 - 11:03
Gillade att man kunde välja HBO full HD o veta att man fick en 1080i signal. . . .nu vet man inte längre lika lätt.
Men säger som någon sa innan, verkar som några på Telia gillar att "leka o göra om" bara för dom kan, inte för att det skall bli bättre...
Vid förra uppdateringen tappade man "bild i rutan uppe till höger" när man va inne i menyerna...kass.
Nu får man ett segare o mer svårmanövrerad meny...kass
Kan dom inte göra en uppdatering som faktiskt gör nått bättre?!?
Postad 27 oktober 2016 - 11:10
Gillade att man kunde välja HBO full HD o veta att man fick en 1080i signal. . . .nu vet man inte längre lika lätt.
Men säger som någon sa innan, verkar som några på Telia gillar att "leka o göra om" bara för dom kan, inte för att det skall bli bättre...
Vid förra uppdateringen tappade man "bild i rutan uppe till höger" när man va inne i menyerna...kass.
Nu får man ett segare o mer svårmanövrerad meny...kass
Kan dom inte göra en uppdatering som faktiskt gör nått bättre?!?
Dom verkar inte ha förstått konceptet "kunden har alltid rätt"
Postad 27 oktober 2016 - 11:22
Jag håller med. Det är så mycket sämre nu. Fruktansvärt segt.
Vill man se alla titlar så måste man först hoppa långt till höger och välja "Visa alla"
Ja, enormt segt har det blivit... för övrigt så valde jag Visa alla en gång, sedan minns boxen det?
Edit: Kanske var A-Ö längst upp till höger jag valde? Sitter inte framför TV'n nu...
Segt som attan... men man kan välja sortering längst upp till höger "Visa alla" (eller om det var A-Ö).
Redigerat av Bopper, 27 oktober 2016 - 11:24.
Postad 27 oktober 2016 - 12:06
Jag fick också segare play gick jag in på TV10 play fick jag upp detta
Ett kommunikationsfel har inträffat. Vänligen försök igen senare. Felkod 1001
Det kundtjänst sa de håller på gör uppdateringar manuellt för alla kunder alt starta om boxen
Redigerat av Ironse, 27 oktober 2016 - 12:43.
Postad 27 oktober 2016 - 12:22
Ingen har sagt att nya play känns bättre än. Testas inte nya versioner av nån testgrupp innan det skickas ut till allmänheten?
Postad 27 oktober 2016 - 12:52
Av dom där bilderna att döma så har ni inte nån HD så suddiga som dom är!
"Suddet" till trots. Det är HD. Jag har tagit bilderna med min mobilkamera och den har svårt att ta skarpa bilder på tv.
Postad 27 oktober 2016 - 12:55
Ja det har Telia. Fick båda i samband med den senaste uppdateringen då BBC Brit också kom i HD och ett par till kanaler.
4 användare läser detta ämne
1 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
-
ltblad