* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34745 svar till detta ämne
Postad 09 november 2016 - 18:33
michaellindqvist
-
michaellindqvist
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Har du inte TV4HD också? För den ingick väl i gamla HD-paketet?
Jag börjar också bli irriterad på all denna oklarhet. Det är inte bara TV3 HD som ingick i det gamla HD-paketet som inte verkar ingå i stor nu. Det är även National Geographic HD (även om vissa säger att de får den), TV4 HD (som visserligen ska vara på g i Stor samt Eurosport HD som inte verkar gå att få på något annat sätt. Tycker allt borde ha varit förhandlat och klart innan de tog bort HD-paketet men nu är allting bara ett ända stort lapptäcke av lösningar. Skärpning!
Postad 09 november 2016 - 19:29
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Tycker allt borde ha varit förhandlat och klart innan de tog bort HD-paketet men nu är allting bara ett ända stort lapptäcke av lösningar. Skärpning!
Vore det professionellt skött borde det verkligen ha gått till just på det sättet.
Postad 09 november 2016 - 21:04
eklov
-
eklov
-
Användare
-
-
133 inlägg
Åter till ljudet: Jag ändrade till digitalt ljud i Arris VIP4302 och ljudet blev starkare än vid analogt. Nu såg jag på SVT1 hur bilden låg starkt före ljudet. Sedan kom lokalnytt (sänds tydligen analogt enbart) med läppar och ljud i takt. Åter kom det digitala ljudet i specialsändningen efter Trumps seger i USA. Läpparna hann långt innan ljudet kom! Då ändrade jag till analogt (och rejält tystare) ljud och det blev synkront igen! MEN - då en reporter i USA syntes på den stora bildväggen i TV-studion var läpparna före, så släppte de in reportern i helbild i sändningen med synkront ljud igen (analogt). Nu måste något göras åt den usla ljudsynkningen!
Postad 09 november 2016 - 22:49
Iwarsson
-
Iwarsson
-
Lärjunge
-
-
428 inlägg
Spännande, osynk hos oss med. Kanal 9HD.
Hände mitt i programmet, inget reklamavbrott eller liknande???
Postad 10 november 2016 - 11:32
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Jag börjar också bli irriterad på all denna oklarhet. Det är inte bara TV3 HD som ingick i det gamla HD-paketet som inte verkar ingå i stor nu. Det är även National Geographic HD (även om vissa säger att de får den), TV4 HD (som visserligen ska vara på g i Stor samt Eurosport HD som inte verkar gå att få på något annat sätt. Tycker allt borde ha varit förhandlat och klart innan de tog bort HD-paketet men nu är allting bara ett ända stort lapptäcke av lösningar. Skärpning!
Tror det är Viasat och Discovery, som inte vill släppa sina HD-kanaler hur som helst. TV3HD finns i Viasat Guld och Silver. Eurosport HD finns i Discovery-paketet, men det blir inte billigt om man ska ha alla HD-kanaler...
Postad 10 november 2016 - 11:52
Edvon
-
Edvon
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Sade precis upp min TV från Telia. Betalar för mycket i förhållande till hur mycket jag tittar på linjär TV. Hade kanske stannat kvar om det gick att få bara de största kanalerna (typ 1-5) i HD, till ett billigt pris, i ett paket, men som det ser ut nu känns det inte värt. Känns även rätt omodernt och onödigt att ha ytterligare en apparat vid sidan av min Apple TV. Nu blir det till att använda uteslutande Apple TVn (förutom för Blu/ray/dvd såklart). Känns rätt skönt på nåt sätt ändå får jag säga!
Postad 10 november 2016 - 18:13
vinncent
-
vinncent
-
Mästare
-
-
2 882 inlägg
Tror det är Viasat och Discovery, som inte vill släppa sina HD-kanaler hur som helst. TV3HD finns i Viasat Guld och Silver. Eurosport HD finns i Discovery-paketet, men det blir inte billigt om man ska ha alla HD-kanaler...
Jag har paket stor och har både Eurosport 1 & 2 i HD samt Discovery i HD ! Har inte köpt nåt xtra Discovery paket utan bara det stora paketet!
Angående TV3 så får jag den i HD om jag använder mig av Telia play + och kör via min Apple tv! Märkligt!
Redigerat av vinncent, 10 november 2016 - 18:25.
Postad 10 november 2016 - 19:15
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Jag har paket stor och har både Eurosport 1 & 2 i HD samt Discovery i HD ! Har inte köpt nåt xtra Discovery paket utan bara det stora paketet!
Angående TV3 så får jag den i HD om jag använder mig av Telia play + och kör via min Apple tv! Märkligt!
Ok, så kanske det är, fast på Telias hemsida står bara Eurosport 2 HD i Stor...
men jag har bara Lagom med vanliga Eurosport 1, tycker att båda Eurosport-kanalerna i HD borde ingå där 
Postad 11 november 2016 - 08:58
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Nu blir det till att använda uteslutande Apple TVn
Apple TV 4 har ju Magine som app och de har rätt fördelaktiga priser på sina olika kanalpaket. De uppger numera att de även har ett flertal kanaler i HD. Kanske t o m fler än Telia?
Postad 11 november 2016 - 14:27
mblom
-
mblom
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Är det någon som har kört Viasat (direkt) via fiber och hur fungerar det jämfört med Telia (kvalitet)?
Såg att man får en Ultra-HD box om man nytecknar. Känns som Telia ligger lite efter där.
Konstigt att man inte kan få bättre kvalitet på kanalerna 2016. Jag får tyvärr köra med Boxer ett tag till.
Har 1,2,3,4,5 i HD plus några till. Och jag tittar knappt på några andra kanaler än HD kanalerna.
Postad 11 november 2016 - 15:33
vinncent
-
vinncent
-
Mästare
-
-
2 882 inlägg
Uhd på tv kanaler är ju helt meningslöst på många år! De kör ju inte ens full HD som det är nu! Finns det 1 kanal som visas i uhd? Jag har riktigt många HD kanaler med Telia! De har nog flest skulle jag gissa på! Hade boxer innan men de ligger långt efter vad gäller HD kanaler!
Redigerat av vinncent, 11 november 2016 - 16:24.
Postad 11 november 2016 - 16:29
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Uhd på tv kanaler är ju helt meningslöst på många år! De kör ju inte ens full HD som det är nu! Finns det 1 kanal som visas i uhd? Jag har riktigt många HD kanaler med Telia! De har nog flest skulle jag gissa på! Hade boxer innan men de ligger långt efter vad gäller HD kanaler!
Viasat Ultra HD heter Sveriges enda UHD kanal sänder enstaka matcher från PL, Spanska ligan, Serie A, CL och NHL som produceras i UHD
De olika TV leverantörenas antal HD kanaler:
Boxer 10 HD kanaler
Bredbandsbolaget 37 HD Kanaler
Canal Digital 39 HD kanaler
ComHem 51 HD kanaler
Telia 47 HD kanaler
Viasat 26 HD kanaler
Sappa 52 HD kanaler
Postad 11 november 2016 - 16:29
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Sen kan man ju jämföra HD på Telia och HD på Canal Digital.
Då har jag hellre mindre HD kanaler i bra kvalitet än massa i sämre.
Postad 11 november 2016 - 16:56
mblom
-
mblom
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Nä, men någon måste ju sätta fart på det hela, annars så sitter vi med våra SD kanaler tills vi dör. En fördel med UHD-boxen är att den ska vara allmänt snabbare. Sen om det är sant eller inte det får tiden utvisa.
Boxer kanske ligger långt efter, men man behöver inte betala en flera hundra för att få tillgång till 3,4,5:an i HD. Blir väldigt dyrt om man ska ha alla de kanalerna via Telia. Tycker att det är bra kvalitet på HD kanalerna via Boxer.
Som jämförelse så är TV3 HD via boxer ljusår bättre än när jag streamade via Viaplay sport som körde HD (satt och jämförde samma fotbollsmatch).
En fördel med marksänt (även parabol misstänker jag) är att jag har aldrig haft sändningsavbrott på 15 år (visst de kör underhåll i bland, dagtid), förutom när kanalerna strular med sina utsändningar.
Postad 11 november 2016 - 17:04
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
En fördel med marksänt (även parabol misstänker jag) är att jag har aldrig haft sändningsavbrott på 15 år (visst de kör underhåll i bland, dagtid), förutom när kanalerna strular med sina utsändningar.
Nej nej nej, i den här tråden är den gällande dogmen att marksänt och parabol dyker så fort ett regnmoln visar sig på himlen.
Håll dig i åsiktskorridoren tack 
Postad 11 november 2016 - 17:17
mblom
-
mblom
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Nej nej nej, i den här tråden är den gällande dogmen att marksänt och parabol dyker så fort ett regnmoln visar sig på himlen.
Håll dig i åsiktskorridoren tack 
Visst, men man borde väl ha kommit längre när det kommer till fiber-tv 2016.. Alla med fiber har gigabit in, eftersom hela hastigheten kan i princip användas. Och så sänder man ut skit-kvalitet på kanalerna när de flesta nya tv-apparater har stöd UHD. Vi ligger ju ljusår efter i detta land..
Postad 11 november 2016 - 17:28
vinncent
-
vinncent
-
Mästare
-
-
2 882 inlägg
Sen kan man ju jämföra HD på Telia och HD på Canal Digital.
e.
Absolut.... och därför valde jag Telia utan att blinka!😜
Redigerat av vinncent, 11 november 2016 - 17:37.
Postad 11 november 2016 - 18:52
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Jag har riktigt många HD kanaler med Telia! De har nog flest skulle jag gissa på! Hade boxer innan men de ligger långt efter vad gäller HD kanaler!
Att Telia inte har baskanalerna TV3 och TV 4 i HD gör att de förlorar oavsett om de i övrigt skulle ha 1000 fler skitkanaler i HD än övriga distributörer.
Postad 11 november 2016 - 19:50
vinncent
-
vinncent
-
Mästare
-
-
2 882 inlägg
Att Telia inte har baskanalerna TV3 och TV 4 i HD gör att de förlorar oavsett om de i övrigt skulle ha 1000 fler skitkanaler i HD än övriga distributörer.
Jag har både 3 & 4 i HD via min Apple tv och Telia play + Så visst finns dom även med Telia .
Redigerat av vinncent, 11 november 2016 - 20:39.
Postad 11 november 2016 - 22:09
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Nån som har problem komma in i telia play+? har silverlight installerat men händer inget logga in?
På mobilen funkar det
Edit
Tydligen flash gammal version som spökade
Redigerat av Ironse, 11 november 2016 - 22:25.
Postad 12 november 2016 - 08:26
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Jag har både 3 & 4 i HD via min Apple tv och Telia play + Så visst finns dom även med Telia .
I Play+ tar Telia insignal från HD-kanalerna men strömmar dem med betydligt lägre bitrate så glöm tanken på att du har dem i HD-kvalitet.
Som många gånger påpekats går det också att få TV3 HD och TV4 HD via Telia IP-tv om man beställer en massa olika kanalpaket hos Telia men det jag och alla andra menar när vi säger att TV3 HD och TV4 HD inte finns hos Telia är att kanalerna inte ingår i Telias eget programpaket utan kan fås endast genom tillägg såsom "Viasat Guld" och "TV4-paketet" vilket tillsammans med Stor kostar orimligt mycket och betydligt mer än vad du skulle behöva betala hos konkurrenterna för att få tillgång till samtliga baskanaler i HD.
Postad 12 november 2016 - 08:32
vinncent
-
vinncent
-
Mästare
-
-
2 882 inlägg
I Play+ tar Telia insignal från HD-kanalerna men strömmar dem med betydligt lägre bitrate så glöm tanken på att du har dem i HD-kvalitet.
D.
De har 100 ggr bättre bild än SD motsvarigheten så jag är mer än nöjd. Vet att det inte är full HD men lätt 720p. Väldigt skarp och bra bild.
Redigerat av vinncent, 12 november 2016 - 08:37.
Postad 12 november 2016 - 09:51
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
De har 100 ggr bättre bild än SD motsvarigheten så jag är mer än nöjd. Vet att det inte är full HD men lätt 720p. Väldigt skarp och bra bild.
Bitrate och upplösning är inte samma sak. Har du 4k i låg bitrate kan det kvalitetsmässigt vara sämre än 576 p i hög bitrate.
Postad 16 november 2016 - 23:43
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Bara för kännedom till alla som har läppsynk-problem på TV4HD:
Svar från Telia på min felrapport:
Jag kan se att detta har varit felanmält tidigare till våra analystekniker. Våra tekniker har då klarskrivit felanmälan med att felet mest troligt beror på din förstärkare. TV4 har även mätt detta hos sig och signalen skall enligt dem vara OK. Tekniker har även testat många olika plattformar hos oss. Det verkar som att detta drabbar ett ytterst litet antal enskilda modeller av förstärkare, vilket ger slutsatsen att problemet ligger i denna. Tekniker rekommenderar därför att du testar med en annan förstärkare.
Suck.
Jag tror inte det minsta på att de tagit detta på allvar och mätt ordentligt vid olika tillfällen, utan bara gjort ett stickprov.
I och med att inte så många har TV4HD just nu, och av dem som har kanalen kanske inte alla kör med DD-ljud, och av de som gör det är det nog få som orkar att buggrapportera läppsynkfelen till Telia. = väldigt få felrapporter, vilket i sin tur innebär att felet inte åtgärdas då Telia tror att (eller skyller/bortförklarar) felen på folks förstärkare.
Just nu är ljudet på TV4HD i synk så länge det är i DD5.1. Men så fort det blir reklam och ljudet temporärt går över till DD2.0 blir det grova läppsynkfel. Sen rätt igen när ljudet återgår till DD5.1.
Då jag inte har konfigurerat olika ljudfördröjning på 5.1-ljud och 2.0-ljud, så ligger felet helt klart i signalen från boxen. Dvs från Telia, dvs från mellanhanden som vidaredistribuerar signalerna, dvs från TV4HD.
(PS: Jag använder den vanliga TV4HD-kanalen, inte "TV4HD Uppsala" då den senare inte verkar vara riktigt klar ännu (ingen EPG).)
(PPS: För alla som tjatar om TV4HD: Jag har fortfarande det gamla HD-paketet, därav att jag har TV4HD)
Fiber, VIP-2853, Uppsala.
Redigerat av elofu17, 17 november 2016 - 00:01.
Postad 17 november 2016 - 11:32
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Varför har viasat bara hela timmar på sin tablå men cmore slutar tablån direkt efter programmet?
På viasat kan det vara 09-11 men på cmore kan det vara 09-10:45
Spelade in the labyrint i natt fick med +30 min material man inte var intresserad av efter filmen
Postad 18 november 2016 - 08:53
johnbull_1975
-
johnbull_1975
-
Användare
-
-
164 inlägg
Jag kan se att detta har varit felanmält tidigare till våra analystekniker. Våra tekniker har då klarskrivit felanmälan med att felet mest troligt beror på din förstärkare. TV4 har även mätt detta hos sig och signalen skall enligt dem vara OK. Tekniker har även testat många olika plattformar hos oss. Det verkar som att detta drabbar ett ytterst litet antal enskilda modeller av förstärkare, vilket ger slutsatsen att problemet ligger i denna. Tekniker rekommenderar därför att du testar med en annan förstärkare.
Suck.
Jag tror inte det minsta på att de tagit detta på allvar och mätt ordentligt vid olika tillfällen, utan bara gjort ett stickprov.
I och med att inte så många har TV4HD just nu, och av dem som har kanalen kanske inte alla kör med DD-ljud, och av de som gör det är det nog få som orkar att buggrapportera läppsynkfelen till Telia. = väldigt få felrapporter, vilket i sin tur innebär att felet inte åtgärdas då Telia tror att (eller skyller/bortförklarar) felen på folks förstärkare.
Just nu är ljudet på TV4HD i synk så länge det är i DD5.1. Men så fort det blir reklam och ljudet temporärt går över till DD2.0 blir det grova läppsynkfel. Sen rätt igen när ljudet återgår till DD5.1.
Då jag inte har konfigurerat olika ljudfördröjning på 5.1-ljud och 2.0-ljud, så ligger felet helt klart i signalen från boxen. Dvs från Telia, dvs från mellanhanden som vidaredistribuerar signalerna, dvs från TV4HD.
(PS: Jag använder den vanliga TV4HD-kanalen, inte "TV4HD Uppsala" då den senare inte verkar vara riktigt klar ännu (ingen EPG).)
(PPS: För alla som tjatar om TV4HD: Jag har fortfarande det gamla HD-paketet, därav att jag har TV4HD)
På SD-versionen varierar det ju mycket från program till program (olika produktionsbolag?) hur mycket fel ljudet ligger. Jag brukar få sätta från ett fåtal upp till 120ms delay på ljudet för att få det i sync. Hade det berott på receiver borde det ju varit någorlunda konstant fel och lika fel på alla kanaler.
Postad 18 november 2016 - 15:19
eklov
-
eklov
-
Användare
-
-
133 inlägg
Ni skriver att ni sätter 120ms fördröjning på ljudet. Jag har Arris VIP4302. Kan jag ändra fördröjning på ljudet i den?
Igår i Opinion live på SVT1 hade de några personer via länk till en stor skärm i studion. I den skärmen var det superosynkat ljud! Nu har jag återgått till analogt ljud i Arris VIP4302, då digitalt ljud var osynkat vilken kanal jag än valde. Med analogt ljud verkar det vara synkat. Men . . . som jag skrivit förut: Ljudet i analogt läge är för svagt och i digitalt läge högre, men inte i nivå med det borde vara.
Postad 18 november 2016 - 18:44
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Blir det någon skillnad på osynket i reklampauserna om du testar lokalversionen istället?
Postad 18 november 2016 - 21:35
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Ni skriver att ni sätter 120ms fördröjning på ljudet. Jag har Arris VIP4302. Kan jag ändra fördröjning på ljudet i den?
Igår i Opinion live på SVT1 hade de några personer via länk till en stor skärm i studion. I den skärmen var det superosynkat ljud! Nu har jag återgått till analogt ljud i Arris VIP4302, då digitalt ljud var osynkat vilken kanal jag än valde. Med analogt ljud verkar det vara synkat. Men . . . som jag skrivit förut: Ljudet i analogt läge är för svagt och i digitalt läge högre, men inte i nivå med det borde vara.
Man kan i alla fall inte göra det i Motorola VIP1963 eller i Arris 2853.
Att det är osynk på länken till studion är ju inget ovanligt eller konstigt, särskilt om motparten är i ett annat land eller om denne använder en mobiltelefon för videosamtalet.
Blir det någon skillnad på osynket i reklampauserna om du testar lokalversionen istället?
Jag ska testa de olika kanalerna och även testa både analogt och digitalt.
Postad 19 november 2016 - 13:15
Dumoking
-
Dumoking
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Ni som har osynk (har själv inte upplevt det, men tittar nästan enbart på sportkanaler för tillfället), hur har ni kopplat?
Alternativ 1: HDMI till tv, tv sköter ljud och bild och synkar dessa. Tror flertalet har kopplat så och ger troligen inga problem.
Alternativ 2: HDMI till förstärkare, förstärkaren sköter synkningen. Jag kopplar själv så och har inte upplevt några problem.
Alternativ 3: HDMI tIll tv, toslink till förstärkare. Här är det boxen som synkar ljud och bild, och om den inte klarar av det så kan det så klart bli fel. Jag har för mig att jag hade kopplat så med min gamla förstärkare och upplevde trubbel mellan HD och SD kanaler.
Postad 19 november 2016 - 13:22
keb
-
keb
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Samma sak med Viasat sport premium. Sätter man ljudet till analogt så är det i sync. Men detta är ingen lösning på sync problemen vi har haft den senaste tiden. Hoppas att Telia tar tag i detta nu.
Postad 19 november 2016 - 13:31
keb
-
keb
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Nu verkar allt tekniskt vara klart med TV4 HD i lokalversioner och jag har för tillfället TV4 HD Luleå på min box på kanalplats 404. Jag har dock inte sett någon kund som har det ännu men det kommer nog snart.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Och vad väntar vi nu på när lokalversionerna är fixade?
Postad 19 november 2016 - 17:44
eklov
-
eklov
-
Användare
-
-
133 inlägg
Citat: Samma sak med Viasat sport premium. Sätter man ljudet till analogt så är det i sync. Men detta är ingen lösning på sync problemen vi har haft den senaste tiden. Hoppas att Telia tar tag i detta nu.
Alternativ 3: HDMI tIll tv, toslink till förstärkare. Här är det boxen som synkar ljud och bild, och om den inte klarar av det så kan det så klart bli fel. Jag har för mig att jag hade kopplat så med min gamla förstärkare och upplevde trubbel mellan HD och SD kanaler.
************************************************************************************
Jag har tvingats gå över (tillbaka) till analogt ljud för att det skall bli synkat ljud. Min koppling är "Alternativ 3", men då TVn sänder ut elektriskt digitalt ljud har jag en el/optisk omvandlare. Min box är Arris VIP4302. Min förstärkare är en SONY Sound bar. Ljudet i själva TVn är på 0.
Postad 19 november 2016 - 18:34
johnbull_1975
-
johnbull_1975
-
Användare
-
-
164 inlägg
Ni som har osynk (har själv inte upplevt det, men tittar nästan enbart på sportkanaler för tillfället), hur har ni kopplat?
Alternativ 1: HDMI till tv, tv sköter ljud och bild och synkar dessa. Tror flertalet har kopplat så och ger troligen inga problem.
Alternativ 2: HDMI till förstärkare, förstärkaren sköter synkningen. Jag kopplar själv så och har inte upplevt några problem.
Jag kör enligt "Alternativ 2" och det funkar riktigt bra på de flesta av SVTs produktioner i både SD och HD och på Discovery i både HD och SD.
På TV4 (SD) varierar det från att ljudet ligger lite före till att det ser helt dubbat ut. Man hör prat och sen börjar läpparna röra sig. Vissa program/produktioner kan det vara upp mot 100-120 ms som ljudet ligger före bilden. Det är väldigt irriterande att behöva sitta och justera fördröjningen av ljudet.
Andra kanaler tittar jag inte jättemycket på, men de brukar vara hyfsat ok när/om jag tittar på dem.
Det har således inte med hur det är kopplat och/eller vilken enhet som sköter syncningen att göra. Är det fel från början så blir det fel hela vägen. Skit in - skit ut, helt enkelt.
Men jag misstänker ju att det är TV4 som det inte är ordning på och att Telia bara skickar vidare ljud+bild rakt av. Men det är ju märkligt att inte Telia kan fånga upp problemet och ta det med TV4.
Dessutom har ljudsignalen blivit väldigt mycket lägre rakt över efter nån uppdatering för ett bra tag sen, vilket avhandlats tidigare i tråden. Förr hade jag ca 32-34dB som basvolym för allt (TV, DVD/BD, Mediaspelare, Radio mm). Alla andra källor är oförändrade, men TVn måste jag dra upp till ca 40dB numera för att få samma upplevda ljudtryck och ännu högre på SVT HD-kanalerna. (Jag kan till viss del balansera upp det i receivern, men den möjligheten räcker inte riktigt.)
Det måste vara ett Telia-problem då det är rakt över alla kanaler.
Pratar man med kundtjänst så har de som vanligt ingen aning, fattar inte problemet och yrar om sin "premiumsupport" så fort man skriver "Receiver" när man påtalar det. Att man skriver att det blivit en förändring i tv-signalen och att flera skriver samma sak i det här forumet läser de inte.
Man kan i alla fall inte göra det i Motorola VIP1963 eller i Arris 2853.
Att det är osynk på länken till studion är ju inget ovanligt eller konstigt, särskilt om motparten är i ett annat land eller om denne använder en mobiltelefon för videosamtalet.
Jag ska testa de olika kanalerna och även testa både analogt och digitalt.
Är det ett kort inslag med någon över mobillänk kan man leva med bristande ljudsync. Men inte i ett helt program.
T ex Idol i TV4 har under ett par års tid legat helt fel. Där har det ibland vara ganska ok när de intervjuat idolerna, för att sedan vara helt fel under framträdandena. (Årets upplaga har jag bara tittat på en kort stund på ett avsnitt och det var inte bättre än tidigare år.)
Postad 19 november 2016 - 18:39
johnbull_1975
-
johnbull_1975
-
Användare
-
-
164 inlägg
Suck.
Jag tror inte Telia ids engagera sig för att några få mer eller mindre insnöade teknikentusiaster klagar.
Den stora massan ser nog inte felet även om jag har svårt att förstå hur de kan missa det.
Frågar jag andra när vi tittar så har de i allmänhet inte tänkt på det förrän jag visar skillnaden när jag skruvar tillbaka ljudet till att bli i sync och sen sätter tillbaka det som det var, eller när det varierar mellan olika delar i programmet (t ex intervjuer och framträdanden i Idol)
Därmed tror jag Telia tycker att det är enklast och billigast att strunta i det helt enkelt.
Postad 19 november 2016 - 20:44
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Har också tröttnat på att Dolby Digital-ljudet är ur synk på Viasat Sport Premium så gjorde en felanmälan på det nu. Man betalar ändå 399kr/mån för mer eller mindre bara denna kanal. Man kan ju tycka att Telia själva borde ha något system för att upptäcka sådant här så det inte kan vara fel i flera månader. Är det verkligen ingen supportanställd eller tekniker hos Telia som kollar på fotboll med DD-ljud? Då borde man ju ta tag i det direkt när man kommer till jobbet igen.
Postad 19 november 2016 - 21:22
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Beroende
-
-
1 006 inlägg
Ser på Robins nu.
Brukar ha lipsync på 190ms, nu fick jag ändra til 10ms.
Märkligt.
Men det är ingen skillnad på analog eller digital.
Postad 20 november 2016 - 12:10
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Någon som varit på hifiklubben sveavägen? De sänder comhem 720p hd - fick intrycket Telia har bättre kvalitet
Postad 20 november 2016 - 18:19
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Jag har Arris-boxen enligt alternativ 3 och andra boxar enligt alternativ 2.
Jag förstår inte riktigt var du menar med att det är TVn/förstärkaren/boxen som synkar...
Ljud och bild spelas väl upp direkt av boxen oavsett inkopplingsalternativ?
Dvs:
Alt 1 - TVn vet hur lång tid det tar att processa bilden, t.ex. 50 ms, och fördröjer därför ljudet 50 ms innan den spelar upp det.
Alt 2 - Förstärkaren tar emot båda signalerna. Du kan då manuellt ställa in en fördröjning på 50 ms för att få rätt läppsynk (eller om du har riktigt moderna prylar så kan TVn berätta för förstärkaren hur mycket ljudet ska fördröjas - enda skillnaden är att du här slipper knåpa in delayen på 50 ms själv)
Alt 3 - Förstärkaren tar emot ljudet. Det är upp till dig att manuellt ställa in en fördröjning på 50 ms för att få rätt läppsynk.
(PS: Då jag inte har fel i läppsynk på andra kanaler är det självklart att det är TV4's fel, inte min förstärkare eller hur saker är kopplade).
Postad 20 november 2016 - 21:57
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 119 inlägg
Har märkt nu när jag kör play+ via chromecast till sovrums-TV:n så får jag ingen undertext på vissa kanaler som tex bbc earth och discovery science. Jag har undertexten om jag tittar direkt på paddan men inte när jag castar. Är det nån här som märkt detta?
Postad 20 november 2016 - 22:29
Dumoking
-
Dumoking
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Det kan ta tid för TV:n att processa bildinformationen och konvertera till bilden du ser, detta ger en fördröjning som måste kompenseras i en liknande fördröjning på ljudet. HDMI har ett inbyggt stöd för detta. HD har mer fördröjning än SD, och fördröjningen varierar beroende på vilken TV du har. Ju fler prylar du har, desto större chans att det blir fel.
Postad 22 november 2016 - 08:36
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Hej @TeliaKundservice (Markus).
Vad gjorde uppdateringen igår som kom till 4302??
Den verkade vara stor, för tog en stund att ta hem, men såg inget "synligt".
Står dock att jag har PVR: 2, fast den ju inte är inspelningsbar 
Sedan undrar jag gällande funktionen för automatisk uppspelning i playbiblioteket ex. SVTr. Är den borttagen igen?
Märkte det först i helgen.. perfekt när man har barn, så avsnitten bara löper på 
Postad 22 november 2016 - 12:02
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 119 inlägg
Hej @TeliaKundservice (Markus).
Vad gjorde uppdateringen igår som kom till 4302??
Den verkade vara stor, för tog en stund att ta hem, men såg inget "synligt".
Står dock att jag har PVR: 2, fast den ju inte är inspelningsbar 
Prova med att ansluta en extern hårddisk. Står ju så här på Arris hemsida om boxen:
Support for DVR and Time Shift through USB
Postad 22 november 2016 - 12:51
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Prova med att ansluta en extern hårddisk. Står ju så här på Arris hemsida om boxen:
Support for DVR and Time Shift through USB
Tror ej det funkar..
Tidigare stod det PVR: 0, vilket det borde vara, eftersom jag inte kan spela in någon bildström" med denna.. Min 1963 kunde jag ju spela in 2 på, så där förstår jag 
Postad 22 november 2016 - 14:02
daniel_sthlm
-
daniel_sthlm
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Vilken ljudkvalitet är utsändningarna i? Sänds exempelvis Viasat Premium HD (ex. Champions League) med 5.1-ljud?
Redigerat av daniel_sthlm, 22 november 2016 - 14:03.
Postad 22 november 2016 - 15:16
NCC78
-
NCC78
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
nån mer än jag som inte har spotify i Arris 4302??
Postad 22 november 2016 - 15:22
Mickys
-
Mickys
-
Forumräv
-
-
943 inlägg
Någon som löst problemet med ljud/läpp sync på tv4hd mfl kanaler?
Funkar det att sätta ljudet i analogt? Enda lösningen?
Telia erkänner inget fel hos sig utan vill skicka ut en tekniker som jag får betala om det ej kan konstateras att det är fel på deras utrustning.
Postad 22 november 2016 - 15:37
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 119 inlägg
Är det nån mer än mig här som inte får med undertexterna på tex Animal Planet, Discovery Science och BBC earth när dom programmen castas via play+ till Chromecast?
Postad 22 november 2016 - 18:01
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Min 1963 kunde jag ju spela in 2 på, så där förstår jag 
Knappast, det går inte att spela in mer än ett program samtidigt på någon Telia-box.
Postad 22 november 2016 - 19:03
johnbull_1975
-
johnbull_1975
-
Användare
-
-
164 inlägg
Någon som löst problemet med ljud/läpp sync på tv4hd mfl kanaler?
Funkar det att sätta ljudet i analogt? Enda lösningen?
Telia erkänner inget fel hos sig utan vill skicka ut en tekniker som jag får betala om det ej kan konstateras att det är fel på deras utrustning.
Det där att de "måste" skicka ut en tekniker och hota med en kostnad som de bestämmer egenmäktigt efter sin egen (o)förmåga att hitta felet i sin utrustning är ju tyvärr ett väldigt vanligt sätt att få tyst på en kund som har identifierat ett problem som är krångligt att felsöka på eller kräver en större arbetsinsats.
Jag har försökt hänvisa till att flera här rapporterar exakt samma problem och att chansen att det då är fel på min utrustning är tämligen försumbar, men det vill de inte lyssna på.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Baffelvägg
Anton
2025-05-24 08:28:29
-
JBL 4309 vs 708i
Anton
2025-05-23 13:58:22
-
Botten av lådan limmas.
Anton
2025-05-23 13:48:01
-
Seas L26roy Nr2
Anton
2025-05-22 21:14:10
-
Bio front med duk på plats
Globe
2025-05-22 08:43:45
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|