Någon som har EPG på 9xx kanalerna, till exempel lokala TV4 HD? Har ingen EPG på TV4HD Värmland vilket ju gör att den fungerar tillfredsställande i en egen lista.
Surt när man nu fått HD versionen att inte kunna använda sig av den vid inspelningar.
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
Startad av
Signator
, feb 11 2005 20:26
34748 svar till detta ämne
111 relaterade trådar
Postad 01 december 2016 - 13:45 Någon som har EPG på 9xx kanalerna, till exempel lokala TV4 HD? Har ingen EPG på TV4HD Värmland vilket ju gör att den fungerar tillfredsställande i en egen lista. Surt när man nu fått HD versionen att inte kunna använda sig av den vid inspelningar. Postad 01 december 2016 - 15:55
Markus får väl rätta mig, men jag har för mig, att han sagt att 9xx inte ska användas normalt, utan de ska automatiskt växlas in i den normala kanalplatsen. Postad 01 december 2016 - 16:47
Det är samma skit hos alla TV leverantörer av den kanalen Telia med flera borde trycka på Tuner att leverera 16:9 eller kasta ut kanalen Postad 01 december 2016 - 17:07 Om man har en Kollektiv installation med en vanlig gateway och separat telefoni box men skulle vilja byta ut det mot en låne- Wifi Router Plus från Telia. Är detta helt gratis då? Står på hemsidan att den routern lånas ut gratis om man beställer bredband via fiber och det är just fiber jag har. Nån som vet nått om detta? Postad 01 december 2016 - 17:45 Men är väl bara att ringa Telia så får du ett exakt besked. Postad 02 december 2016 - 01:14
Stämmer bra som du säger Bopper. Kan bara tillägga att man inte kan göra val för TV4 HD utan det följer av vilket val man gjort för TV4.
På 404 är det alltid i HD med lokalversionen man valt och EPG finns där. På kanalplats 4 ska det vara rätt version i HD om HD switchen skett som den ska numera.
Markus Johansson Telia Kundservice Postad 02 december 2016 - 10:07 Är det någon annan som har haft problem att spela in serien Line of Duty på SVT1HD? När uppspelningen av avsnitt två hängde sig efter fem minuter (och resten av inspelningen bara var en svart bild utan ljud) kunde jag avfärda det som "shit happens" men när samma sak hände med avsnitt tre undrar jag om det är något annat som spökar. Postad 02 december 2016 - 13:11
Det har fungerat för mig har kollat på 3 avsnitt. Postad 02 december 2016 - 16:54 När det blir driftstörning, som för mig idag, boxen låser sig alla kanaler blir 999 och hamnar i oordning
Skulle det inte gå låsa boxen så att mina 70 kanaler hamnar i den ordning jag lagt dom i stället när det blir driftstörning boxen låser sig?
Väldigt drygt gissa till sig var 70 kanaler ska vara när de hamnar i oordning Postad 02 december 2016 - 17:03
Vilka är det som har lokalversionen av TV4 HD? Har den kommit till några än? Postad 02 december 2016 - 17:49
Tänkte precis fråga detsamma. Startade precis om boxen, men ingen TV4 HD dök upp. På Markus svar låter det som att man börjat skicka ut TV4 HD till kunder, stämmer det? Postad 02 december 2016 - 18:48 Hejsan min mamma fick sin första digitalbox fiber tv Arris VIP 4302 boxen igår men det finns ingen manual som visar alla funktioner....inte lätt när hon är 68 år och aldrig har haft nån box förrut. finns den att ladda hem på nätet? Postad 02 december 2016 - 20:58 Kolla här: https://www.telia.se...l-fjarrkontroll Dessutom finns en manual "i boxen". Tryck på Meny och bläddra till "Om tjänsten". Redigerat av Krutrök, 02 december 2016 - 21:16. Postad 02 december 2016 - 21:15 My god vilken läpp-osynk på DD5.1-ljudet på TV4HD!
Jag byter nu temporärt över till DD2.0 (stereo) på boxen för att stå ut med att se Idol.
Telia, vad gör ni för att påverka TV4 att rätta till detta? Pinsamt att ett sånt stort fel får fortgå inte bara flera dagar utan veckor.
(Arris VIP-2853, toslink med DD-ljud till förstärkaren, fiber, Uppsala) Postad 03 december 2016 - 14:08 Visst, det går att streama från SVT Play men detta är lite onödigt bökigt och då får jag dessutom sämre bildkvalitet. Ser att SVT jobbar med andra lösningar men det blir ju aldrig klart! Går att att använda smartTV:ns browser men efter c:a en halv minut med bra bild tar det stopp. Antar SVT avsiktligt lagt in stoppet då de fortfarande testar... Postad 03 december 2016 - 14:57 Varför finns MIXA kvar i menyn på boxarna när det inte längre går att beställa det kanalpaketet? Det är inte rimligt att det menyvalet ska uppta en plats i scrollistan som man ska behöva trycka sig förbi i den slöa mjukvaran bara för att ett fåtal kunder har kvar MIXA sedan det ingick i Telias utbud. Postad 03 december 2016 - 15:49
Jag tror det är mera ett lokalt problem det där...Jag hade inget problem med läpp-osynk i går på Idol...Och Jag ha TV4 HD Har Telia Fiber och Arris vip-2853 Som är kopplat med HDMI till hemmabio receiver...Så jag tror det är ett lokalt problem med utsändningen....Kanske ska skriva kommer från Norrbotten... Redigerat av Ikano, 03 december 2016 - 15:51. Postad 04 december 2016 - 07:55
2 500 meter hade jag med ADSL och det var för långt enligt Telias sätt att se på det. Dock ringde jag och sa att jag ville prova och jag kunde ha HD-kanaler även om bredbandets surfhastighet sjönk från 7 in till 3 när HD-kanalen var igång och gick upp till max 7 igen om jag stängde av boxen eller skiftade till en SD-kanal. Så ligger man på gränsen så kan det gå. Numera har jag 250 fiber. Postad 04 december 2016 - 18:32 Hej, ny medlem här. Jag har Telia IPTV via fiber. Jag har två olika boxar; en Arris VIP 4302 och en Motorola VIP 1003. Jag har stora kanalpaketet. Jag har även Play+ som funkar bra att se på stor bild tillsammans med Chromecast. Jag har dock inte TV4 HD som IPTV-kanal. Telias besked till mig är att "Telia förlorat rättigheterna att sända TV4 HD". Jag har heller inte SVT R som playtjänst i Play+. Telias besked till mig är att "Telia saknar rättigheter att sända SVT R i playformat via Play+".
Det här är lite svårsmält. Förutom att både SVT play och TV4 play är betalningsfria tjänster i HD (720-1080p beroende på sändning), så har ju Telia uppenbart rättigheter att sända SVT R som jag tar emot via IPTV, samt TV 4 HD som jag får in via Play+ och Chromecast.
Jag har alltså tillgång till kanalerna, dock ej genom en sammanhållen plattform för visning av de HD TV-kanaler som tillsammans står för 70% av all TV-konsumtion i Sverige. Jag behöver både Digitalbox och Chromecast. Det är dock ett faktum att SVT R över Telias servrar inte håller samma tekniska kvalitet som tablå-sändningen. Jag konstaterar vidare att DD 5.1 - ljudet släpar efter på SVTs kanaler, medan det synkar finfint på andra kanaler som sänder med flerkanalsljud, t ex Discovery HD.
Jag har försökt att få förklaring från Telia, men ingen kunskap finns tillgänglig där.
Om det finns någon här som har insyn är jag tacksam för lite fördjupning. Jag vill inte ge orättvis kritik, jag försöker bara förstå vad som händer och hur jag bäst anpassar mig, mitt TV-tittande och inte minst mina abonnemang, till rådande verklighet. Postad 04 december 2016 - 19:33
Som jag skrivit tidigare så finns TV4 HD (även i "regionalversion") i Telias utbud och ingår i vissa kanalpaket och det håller på att läggas till i flera TV paket.
Det stämmer bra att Telia inte har rättigheter att spela in material i i play+ från SVTr.
Har inte hört att någon annan nämt just SVT kanalerna här på forumet.
Just det jag skrivit i detta inlägg borde inte vara något problem för vem som helst av min kollegor som svarar på TV frågor i telefon eller chat. Du får gärna skicka ett PM till mig med din idkod för TV så kan jag kolla lite på ditt abbonemang Markus Johansson Telia Kundservice Postad 04 december 2016 - 20:39
Så det är alltså klart med TV4 HD nu? Vilka vissa paket ingår den i? Kommer den att finnas i Lagom och/eller Stor? Postad 04 december 2016 - 21:52 Skulle vara intressant med ett rakt svar på denna fråga. Undrar varför det aldrig kommer sådana svar? Postad 04 december 2016 - 22:01 Jag är på besök hos min mamma som har något stort paket med Telia. Nu har jag gett upp försöken att titta på Midnattsol på tv1 som jag följt länge för jag kan inte höra dialogen. Det beror på en lättare hörselnedsättning. För att kunna följa dialogerna brukar jag använda textningsstöd! Men nu funkar inte textningen för 5 öre! Varför har inte Telia löst det bättre. Till saken hör att jag har pausat programmen lite men det fungerar bra på mina boxar hemma! Jag har testat både boxer, viasat och Netflix och där fungerar det. Man kan tom ställa in att man har hörselnedsättning så får man det alltid textat. (När det finns text) Kan nämna att min mamma ratar alla svenska filmer och andra svenska program för hon hör inte heller vad dom säger. Så frågan- kan inte Telia fixa till ett ordentligt hörselnedsättningsstöd som fungerar även vid timeshift och inspelningar? Tacksam för svar Postad 04 december 2016 - 22:05 ja du! När jag fick fiber slutade Telia leverera överhuvudtaget då jag inte har Telias fiber! Postad 05 december 2016 - 10:35
Hej och tack för svar, Jag bor i Stockholm och har villafiber. Jag har fått besked att jag inte kan beställa TV4 HD därför att "Telia förlorat rättigheter att sända". Det finns alltså inget kanalpaket jag kan välja som innehåller TV4 HD. Till min förvåning konstaterar jag dock att jag har TV4 HD via Play+ och Chromecast. (Jag kan naturligtvis också använda den betalningsfria tjänsten TV4 play på nätet, som sänder i HD).
-Så vad skall jag med digitalboxarna till när jag har bättre kvalitet och tillgänglighet på Play+ och Chromecast? (Lägg därtill smart-TVns appar för diverse playtjänster.)
Jo, den som vill ha SVT R (för att kunna se ett inslag i efterhand) måste ha digitalbox därför att "Telia inte har rättigheter att sända SVT R över Play+". Jag kan inte låta bli att reflektera över varför? -Med vilket motiv vill Public Service begränsa rättigheterna för Telias abonnenter att via Play+ ta del av SVT R som vi betalar för genom IPTV-abonnemanget (speciellt då SVT inte tar betalt av operatörerna för SVT R)? Jag inser att detta kanske inte primärt är en fråga för Telia att besvara, men om någon har insyn är jag tacksam för en förklaring.
Jag behöver ett lapptäcke av prylar och tjänster för att ta del SVTs och TV4s utbud. Jag har svårt att förklara detta för tekniskt ointresserade familjemedlemmar. I deras värld skall 1an, 2an och 4an funka med en (1) TV-kontroll (och naturligtvis visas i HD) Postad 05 december 2016 - 10:54
Varför? Det mesta textas via Text-TV. Postad 05 december 2016 - 11:13
Nej, Telia levererar inget HD via Play+. Däremot så används HD-strömmen till att nedgradera till SD och då följer HD-loggan med. Postad 05 december 2016 - 11:34
Hur får man fram den texten och funkar det med inspelat material? Postad 05 december 2016 - 11:37
Bilden via Play+ och Chromecast är minst lika bra på TV4 som jag får på SVT HD via IPTV eller TV4 play via smart TV-appen. Mycket bra bild, till skillnad från TV4 SD på IPTV som är katastrofalt dålig på en större 4k UHD skärm. Postad 05 december 2016 - 11:39
Text Tv sid 699 har det väl varit sedan urminnes tider. Om det spelas in beror på boxen. Postad 05 december 2016 - 11:49
Ljud Ett bra flerkanalsljud är ett argument för att behålla digitalboxen istället för att helt gå över till Play+ och Chromecast. Men Telia ger mig beskedet att man inte supportar 5.1 ljud och rekommenderar därför kunden att ställa in boxen på Stereo-ljud. Så länge flerkanalsljudet synkar i TV-högtalarna har Telia gjort sitt, de kan ju inte gärna ansvara för mitt externa ljudsystem.
Men flerkanalsljudet är inte avsett att lyssna på genom TV-högtalarna. För det krävs ett extern ljudsystem med flera högtalare. Merparten av medlemmarna här har ett externt ljudsystem, många har liksom jag själv, ett system anslutet med optisk kabel. En modern platt TV har sämre ljud än på många år, TVn är helt enkelt för tunn för att kunna rymma bättre högtalarelement. Konsumenten förväntas köpa externa högtalare. Notera att t ex storsäljaren Sonos, inte har Hdmi/ARC anslutning utan istället just en optisk anslutning.
Om jag vill lyssna på 5.1 ljud så beror det endast på att jag har anslutit ett externt 5.1 ljudsystem. Då upptäcker jag, liksom många med mig att ljudet på SVTs sändningar kommer efter bilden. (Detta gör att det inte går att använda de vanligt förekommande ljudfördröjningsjusteringarna, som ju bara gör att ljudet släpar ännu längre efter bilden.)
Nu kan man ju tycka att det naturligtvis är mitt ljudsystem det är fel på (eftersom 5.1-ljudet synkar på TVn men inte på mitt ljudsystem). -Men hur kommer det sig då att flerkanalsljudet synkar på Discovery men inte på SVT? (Enkelt att testa genom att ha TV högtalarna på samtidigt som det externa ljudsystemet och lyssna på en sändning med flerkanalsljud.) Det finns bara ett rimligt svar jag kan se: Nämligen att kanalerna sänder flerkanaligt ljud i olika format och/eller synkronicitet. Inga upplysningar om sändningsformat finns att få från Telia. Detta gäller även bildformat;
Bild På hemsidan står att "bildupplösning varierar mellan olika sändningar" och att man därför kan ställa om boxens upplösning. Om det verkligen är så vill man ju gärna att boxen hade ett Auto-läge, man kan ju inte sitta och testa bildupplösning på 100-talet kanaler. -Är det någon som kan verifiera om Telia sänder högre än 720p på någon kanal? Inom en kanal varierar väl knappast upplösningen? (Här gäller det att skilja på produktionsformat och sändningsformat, vilket är fundamentalt olika saker) Postad 05 december 2016 - 12:52
Hur får man fram textning, då man väljer "Spela programmet från början"? Sidan 199 fungerar inte då. Jag har ingen inspelningsbar box (Arris VIP4302, usb-uttag finns). Postad 05 december 2016 - 13:05
199 var det ja... Förutsättningen är att hela videoströmmen spelas in. Det finns en massa andra hinder också, såsom att text-tv inte funkar via hdmi om inte boxen i sig har text-tv och konverterar till läsbart format. Det funkar mig veterligen inte på SVT HD heller då text-tv är en del av PAL-standarden. Det går inte att gå in på det tekniska om man inte vet samtliga förutsättningar. Det enda jag säger är att textning av de flesta av SVTs kanaler finns på text-tv sid 199. Så är man i behov av det så får man välja den tekniska lösning där det funkar. Tex marksänd SDTV. Postad 05 december 2016 - 13:12
Japp så är det! Jag har även påtalat detta i tråden tidigare .Detta gäller även TV3 HD som finns att tillgå via Telia play + ..... sen om det är "riktig " HD eller inte är helt ointressant när bilden är 100ggr bättre än SD varianten av samma kanal ! Redigerat av vinncent, 05 december 2016 - 13:19. Postad 05 december 2016 - 13:19
Det är inte HD men det är en bättre SD-variant jämfört med en sämre SD-variant. Postad 05 december 2016 - 13:27 Redigerat av vinncent, 05 december 2016 - 13:57. Postad 05 december 2016 - 15:51
Tack för infon. Kör man direktsändning så funkar det, även på HD. Lite surt att det inte kan spelas in, men men... Postad 05 december 2016 - 17:20
Det är väl SVT som använder 720 p övriga 1080i Jag kör 1080p 50 ut från boxen tycker inte jag ser någon skillnad på vilket jag väljer mellan 720-1080p, annars blir det ju teven som skalar upp bilden Postad 05 december 2016 - 20:41
Jo men visst är det HD i Play+ när det gäller vissa kanaler och Play-bibliotek. Det är väl till och med 1080i på någon kanal, tror det var en Eurosport-kanal.
När jag kör Play+ via Chromecast och kollar på innehåll från Cmore så är bilden identisk med den man får från Cmores egen app och webbspelare dvs HD. T.ex. så har hockeymatcher i Play+ högre upplösning än samma match i Telias digitalbox, när man tittar på dem i efterhand. I Play+ har matchen även en HD-logga, det har den inte i boxen.
Men det stämmer som du säger angående att mycket material har HD-loggan kvar fast det har konverterats till SD. Postad 06 december 2016 - 07:03
Att det ska vara så svårt att skilja mellan upplösning och bitrate. Det senare är betydligt viktigare för hög bildkvalitet. Det du spelar upp via Play+ har för låg bitrate för att - oavsett upplösning - kunna komma i närheten av en HD-sändning via Telias IP-tv. Hur det är med Cmores webbtjänster vet jag inte men jag gissar att det förhåller sig på samma sätt vilket förklarar din lekmannauppskattning att bildkvaliteten är densamma där. Postad 06 december 2016 - 07:44
Teliarepresentanten i denna tråd, Markus Johansson har skrivit flera gånger hur det förhåller sig med HD i play+. Ingen HD... Postad 06 december 2016 - 08:59
SVT använder samma standard som BBC. 720p är det dominerande sändningsformatet i Europa idag. Men vad spelar det för roll vad en kanal levererar till operatören i fall innehållet därefter processas i Telias servrar innan det når fram till boxen? SVT R spelas in på operatörens (Telia) Servrar, enligt uppgift från SVT. Vad gäller övriga kanaler hör jag bara spekulationer. Detta är exempel på teknisk information som Telia inte publicerar.
Nu kan man ju tycka att det inte spelar någon roll vilka vägar innehållet tar innan det presenteras på bildskärmen. Och så resonerar nog de flesta så länge man upplever att ljud och bild är bra. Och många är nöjda ända tills det är dags att slänga ut den gamla HD-ready 40-tummaren och ersätta den med en 50+ tummare med stöd för 4k och HDR. Nu uppenbarar sig kvalitetsbristerna.
Om man ser någon skillnad eller inte beror på en mängd olika faktorer, vanligtvis triviala saker som avståndet till skärmen och storleken på den samma, om det jag eller min fru som tittar etc. På en mindre, Full HD TV får man nog ofta det bästa resultatet genom att ställa boxen på högsta upplösning. Men en större UHD 4k TV skalar vanligtvis upp bilden bättre än boxen. Det är uppenbart med en äldre box som VIP1003, men kanske inte lika tydligt med VIP4302. En bättre TV vill alltså helst ha exakt det boxen tar emot, utan ett kvalitetsförsämrande bildbehandlingssteg i boxen. Det är här "Auto-läget" kommer in, synd att inte Telias boxar har den funktionen. Tillsvidare utgår jag ifrån att allt sänds i 720p så slipper jag sitta och testa bildupplösning varenda gång jag byter kanal..... Postad 06 december 2016 - 09:09
Enligt Telia så sänder övriga HD-kanaler i 1080i. Postad 06 december 2016 - 09:15
Kalla det vad ni vill. Bilden är minst lika bra som merparten av innehållet på SVT HD via IPTV och flerfaldigt bättre än den undermåliga TV4 SD varianten. Det är dock inget flerkanalsljud via Play+. Men vad spelar det för roll, när man i alla fall förväntas ställa in boxen på Stereo pga av synk-problem?
Frågan är hur länge Digital-boxen överlever. SVT jubilerar 60 år och funderar som bäst på hur man skall ta betalt eftersom den yngre generationen inte betalar TV-licens....
-Var publicerar Telia den informationen? Postad 06 december 2016 - 09:18
Om du frågar Telia så får du det svaret. Postad 06 december 2016 - 09:31
Jag har ställt den frågan till minst 3 olika personer på supporten utan att få ett svar. Dessutom har jag testat att ställa boxen på 1080i och kikat på andra kanaler än SVT. Det blev klart sämre i vissa fall. (vilket naturligtvis inte utesluter att mina tre TV-apparater av olika fabrikat kanske behandlar interlaced-formatet sämre än progressive, men jag håller det för mindre troligt). Postad 06 december 2016 - 09:44
Det bästa är kanske då att fråga respektive TV-bolag som TV4, Discovery etc. Antigen är det 720p eller 1080i. Postad 06 december 2016 - 10:19
Kolla på inlägg nummer 25613.
1080p50 är det som rekommenderas att använda som format från boxen och då skickar den mycket riktigt ut bilden i 1080p, sen är ju kanalerna 576i (SD), 720P (SVT1/2 HD) samt 1080i (Övriga HD Kanaler) Postad 06 december 2016 - 10:25
Det du är ute efter är inte "auto" utan pass-through. Det är två helt olika saker. Auto betyder att en box anpassar sig och skickar den "bästa" signal som boxen klarar och som TVn kan ta emot. Sedan blir den signalen fast. Tex 1080p/60. Detta blir då fel för svenska sändningar som är i 50 hz. Auto är därför i princip värdelöst. Sätt utsignalen till fast 1080p/50 istället. Men som sagt, det är pass-through du vill ha. Detta finns mig veterligen inte i någon box. Anledningen till det är att det blir svårt för tillverkaren att få menyer, info, guide mm att anpassas efter en varierande bildsignal. Boxen kan ju inte skicka ut flera signaler samtidigt. Tänk att du ser på en SD-kanal, och boxen skulle skicka ut 576i/50. Ta då upp menyn och fundera på hur den skulle se ut i 576i. Menyn vill du alltid ha i 1080 eller 720, eller hur? Hur skulle det kunna lösas tekniskt? Ingen har gjort det hittills, mig veterligen. Postad 06 december 2016 - 11:52
Tack agpath, OK, ja då förefaller auto-funktionen meningslös och det är bara bra att Telia inte har implementerat den. Återstår då att ställa boxen på en upplösning man kan leva med, glömma och gå vidare 7 användare läser detta ämne0 medlemmar, 7 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |