Redigerat av Demon Slayer, 02 maj 2014 - 14:15.
Postad 02 maj 2014 - 14:13
Postad 02 maj 2014 - 14:24
Vad var det för något du kopplade via? Shure känner jag ju igen, men för deras vinylpickuper.När jag kjör musik via line-out från ipod via ibasso t4 och Shure 530 så hör jag ingen skillnad på Apple lossless och mp3 320 i dom låtar jag testat. Kan tänka mig att det blir mer relevant ju mer som sker i musiken.

Postad 02 maj 2014 - 14:55
ja, skulle du höra skillnad när du spelar ett par watt ur förstärkare som kanske levererar 100w i 8 ohm (man får anta att ett par watt räcker till 80db i peakarna) och du hör skillnad så beror det med största sannolikhet på antingen placebo eller att det pga någon inställning i ena förstärkaren är en ljudförändring. om du lyssnar på något gammalt rörhärk så är visar dock mätningar att diskanten ska rulla av lite granna, och det är kanske inte omöjligt att folk kan höra skillnad på faktiskt. men det ska jag inte uttala mig om, jag vet bara attt mätningar påvisar att endel rör rullar av i diskanten.Så om man hör skillnad på två, nivåmatchade slutsteg, vid 80dB under normala omständigheter - är det då troligt att man ligger under/inom det relativt (varandra) distorsionsfria arbetsområdet på en förstärkare, och påverkad av placebo?
Vore kul att prova på lite placebo nämligen
Med vänlig hälsning,
Pär
men en eventuell skillnad ska absolut inte bero på dist i dom volymerna, inte ens om du kör några kappa 9... tror jag

men testa först, upplever du skillnad så kan man sen diskutera eventuella orsaker till det. själv har jag upplevt dessa skillnader medans jag inte hört dom blint (med samma förstärkeri testat) =)
Postad 02 maj 2014 - 15:26
80 dBA är väl inte rätt vanlig volym? När jag spelar väldigt högt ligger jag runt 80 dBA (mätt med klass 1 mätare) eller menar du dBC? dBA är nog bättre i mått i det här fallet, ska man mäta bas funkar möjligtvis dBC. Kan tänka mig att en hel del förstärkare börja dista innan 80 dBA.
jag håller med dig i det du skriver, dba är enligt min åsikt också väldigt högt. men om du ligger 80dba i peakarna så kanske du ligger på runt 70 eller lite över i den konstanta volymen, vilket är en ganska mycket bättre lyssningsnivå för oss som inte gillar att spela sådär hemskt högt (som 80dba ändå får anses vara).
jadu, jag har som bara läst att disten från förstärkarna ska vara ex 100w ut i 8 ohm och 0.1% dist. om du har högtalare där känsligheten är 87 (ex) så blir det 93db för en watt i båda högtalarna. i teorin blir det 113db (100w) som förstärkaren ska kunna driva högtalarna på 0.1% thd (tror jag dom brukar mäta). i peakarna alltså.
säg att det är 113 på en meter, då blir det 106 på två och 100 på 4 meter. med rumsstödet så blir det väl knappt två db högre. men som du säger, det är säkert dbc man räknat, dba kanske ligger en bra bit under, varpå 80 kanske är högt. men jag vill faktiskt tro att det ska gå att köra 80dba distfritt med många förstärkare som ligger på, säg 100w.
men åter igen, du kan mycket väl ha rätt, jag kan bara väldigt ytlig teori kring det hela.
Postad 02 maj 2014 - 16:13
Postad 02 maj 2014 - 17:14
Men inte sitter du väl bara 1,5 m. från högtalarna?Jag mätte nivån på min musik och jag låg på ett genomsnittsvärd på 63-67 db(A). Gjorde 4 mätningar på 30 sek var. Pikar på mellan 67 och 70 db(A). Fick kräma på en del för att få pikarna på 80 db(A). 1,5 m från högtalaren.
Mät i lyssningsposition så blir det mer korrekt än att bara addera avståndskompensation. Högtalarnas strålning är oftast sådan att du inte mäter där de är starkast om du sitter så nära som 1,5m och "mellan" högtalarna.
Runt 70 dB i lyssningsposition är väl annars en rätt normal medelnivå. Sedan är ju viss musik sådan att dynamiken är rätt "tät" så att säga, så tex viss hårdrock med tunga riff och basgångar kan ju få en högre "medelnivå" än normalt med glesare musik.
DBa är ju tänkt att motsvara örats hörselkurva, så andra filter borde var fel att använda när vi talar upplevd ljudnivå. DBL/C anger faktisk nivå, vilket alltså vid lägre och högre frekvenser i verkligheten är högre än hur vi uppfattar det.

Postad 02 maj 2014 - 18:11
Vad var det för något du kopplade via? Shure känner jag ju igen, men för deras vinylpickuper.
Ipod, via line-out då headphone-out legger på filter.
Via en hörlursförstärkare för in-ear phones som er shure 530
Ipod med hemmameckad LOD (line-out-dock) http://www.whiplashp...wag_lod_o_1.jpg
Ibasso t4 http://www.ibasso.co.../show.asp?ID=37
Shure 530 http://www.headphone...shure-se530.php
Postad 02 maj 2014 - 18:59
När jag var hos en annan mhb'are så lyssnade vi rätt högt, då var vi uppe i 90dba utan problem. Then again så har han rätt känsliga högtalare ocksåJag mätte nivån på min musik och jag låg på ett genomsnittsvärd på 63-67 db(A). Gjorde 4 mätningar på 30 sek var. Pikar på mellan 67 och 70 db(A). Fick kräma på en del för att få pikarna på 80 db(A). 1,5 m från högtalaren.

Postad 02 maj 2014 - 22:13
Well, träffsäkerhet och konfidens är samma sak. Jag föredrar ordet träffsäkerhet.
Man kan diskutera om det är samma sak. Men oavsett kan man inte använda samma mätetal.
Att du under en serie fått 9/10 betyder inte 90% konfidens.
Postad 03 maj 2014 - 09:42
Men fan vad trött man blir. Du hade garanterat fått mindre problem om du bara sagt att du är säker på att du hör skillnad.Precis, men jag säger "träffsäkerhet".

1 av 10 nollresultat berättar för en del att det inte går att påvisa skillnad. 9 av 10 åt andra hållet berättar å andra sidan ingenting.
Så det finns bara två alternativ; Antigen testar man enligt statistisk expertis godkända metoder, eller så kan man lika gärna köra helt öppet med allt vad det innebär. Så har jag tolkat dina kritiker.

Postad 03 maj 2014 - 10:40
Postad 03 maj 2014 - 13:39
e-lite, hur ska du ha det, menar du inget speciellt test, eller menar du 9/10 i det testet där nivåmatchningen bestod av att driva den svagare förstärkaren till dist?
Det är väl på inget sätt fastlagt att det var det som hände? Den ende som var på plats (som deltar i denna diskussion), nämligen e-lite, säger ju precis tvärtom - nämligen att båda stegen var med god marginal inom sina arbetsområden.
Jag tycker att en mer relevant fråga är: vid vilken nivå i dB mätt nivåkalibreringen låg - om den låg runt 80dB (inte specificerat vilken vägning) så har ju Zartok tydligt kvalificerat och bestämt att det ligger inom arbetsområdet (under normala omständigheter) hos i princip vilken förstärkare som helst

Med vänlig hälsning,
Pär
Postad 03 maj 2014 - 13:46

Postad 03 maj 2014 - 13:53
Fast du ska absolut inte ta mig som någon som kvalificerat kan säga att en förstärkare kan spela en högtalare i en viss volym utan hörbar dist. Jag skrev ju bara att jag kan teorin bakom hur många db som matas. Om gon skulle säga att det fungerar på ett annat sätt så sväljer jag det på en gång
Varför inte? du hävdar ju allting annat med bestämdhet och auktoritet

Med vänlig hälsning,
Pär
Postad 03 maj 2014 - 14:58

Nej, då blandar du ihop mig med någon annan. Jag har skrivit lte om mitt teoretiska fundament för när jag skrev 80dba. tror det var igår. där kan du se att någon ifrågasatte om det inte var för hög volym varpå jag direkt medgav att den personen mycket väl kan ha rätt.
Postad 14 maj 2014 - 08:48

Postad 14 maj 2014 - 09:53

Kul iaf att du är nöjd med ditt köp! Själv så är jag sugen på att gå motsatta vägen, från yamma till denon

Postad 25 juni 2018 - 13:39
Jag brukade tro att skillnaderna var enorma men det visade sig att det berodde på gamla defekta stärkare i jämförelserna. Bland nyköpta på svagare volym hör jag ingen skillnad mellan dyra och billiga. 1000:- vs 20000:-. Vill man vräka på ordentligt med svårdrivna högtalare och rum behöver man ju mera kraft och det kostar ju.Har läst och sett andra trådar här men måste ändå lyfta fram detta igen men uppenbarligen så kan man, eller vissa kan höra skillnad på olika förstärkare?! Och då undrar jag som är mer vetenskapligt lagd vad det är i praktiken man hör skillnad på?
Vi leker med tanken att några olika förstärkare med likartade spec. kopplade till samma högtalarsystem och samma ingångskälla etc. Ett renodlat stereoljud.
Om man nu skulle mäta upp detta med en dator och mätinstrument som registrerar minsta ton vad för skillnad finner vi då? Och vad beror detta på i så fall? Kvalite på komponenter, uppbyggnad??
Vill veta rent tekniskt...https://www.minhembi..._DIR#/smile.png
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar