Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG OLED55B6V / 65B6V

6349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG B6 55" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED55B6V (TV) Rapporterad 9 9.28846 (51) Inga priser
LG B6 65" 4K Ultra HD OLED - OLED65B6V (TV) 8 9.159998 (24) Inga priser
38 relaterade trådar
OLED-tv (4912 inlägg) 2 år sedan
LG G6, E6, C6 och B6 UHD HDR OLED 2016 (1744 inlägg) 2 år sedan
Besviken om byte LG OLED55B6V mot SONY KE-75XH9096 ? (2 inlägg) 4 år sedan
Allt om Dolby Vision (101 inlägg) 6 år sedan
LG OLED65B6V - problem med missfärg - garanti ärende (0 inlägg) 7 år sedan
Hjälp med setup (4 inlägg) 7 år sedan
LG OLED65B6V Ljudproblem via HDMI ARC Och Optisk (11 inlägg) 7 år sedan
Sony 55XE8505 eller LG 55SJ810V (16 inlägg) 8 år sedan
Hjälp vid val av ny TV. (7 inlägg) 8 år sedan
LG Oled65b6v IntelNUC "Ogiltig Format" Hjälp !!!!&# (12 inlägg) 8 år sedan
OLED55B6V Bytesråd (6 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V LG OLED65B7V Skillnad ? (2 inlägg) 8 år sedan
Suddig bild LG OLED 65B6V (14 inlägg) 8 år sedan
Köp av 65" hjälp (15 inlägg) 8 år sedan
Vilse i hembiodjungeln, vad ska jag välja??? (6 inlägg) 8 år sedan
65" för PC - Mediakonsumption och sport sändingar? (10 inlägg) 8 år sedan
Väggmontera Tv på gipsvägg 60 cm CC reglar (9 inlägg) 8 år sedan
Philips 55POS901F eller LG OLED55B6V (7 inlägg) 8 år sedan
Byta ut gammal Panasonic plasma. Har tydligen hänt en del.... (8 inlägg) 8 år sedan
Ny Tv 55-60" (2 inlägg) 8 år sedan
Sommarrea eller Black Friday? 55" OLED (5 inlägg) 8 år sedan
Ljusstark prisvärd 60-65 tums TV? (1 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V Ljust Sträck Över Hela Skärmen !!! Behöver hjälp (5 inlägg) 9 år sedan
LG OLED55B6V vs Samsung UE60KS7005 vs LG 65UH664v (vs Philips 65PUS7101) (2 inlägg) 9 år sedan
Välja 55” OLED istället för 65” LED? (36 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE65KS9505 eller LG OLED65B6V (17 inlägg) 9 år sedan
OLED 4K 65" med HDR eller Led 4K 75" utan HDR? (62 inlägg) 9 år sedan
TV att köpa idag (11 inlägg) 9 år sedan
55" vs 65" OLED vs LCD | 15tusen - PS4 / Netflix (9 inlägg) 9 år sedan
LG 65B6V för 24790kr eller 65E6V för 29990kr? (10 inlägg) 9 år sedan
köpa LG OLED55B6V nu eller vänta till höst? (6 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE65KS9005 eller LG OLED65B6V (2 inlägg) 9 år sedan
LG OLED65B6V eller LG OLED55E6V eller... (6 inlägg) 9 år sedan
LG oled55B6V " Instabilt nätverk" (5 inlägg) 9 år sedan
LG OLED eller Sony LCD? (5 inlägg) 9 år sedan
Ny tv??? (13 inlägg) 9 år sedan
Panna VT30 sönder. Vilken tv är bra nog att ersätta? (37 inlägg) 9 år sedan
Ska köpa en OLED, vilken ska jag välja? (8 inlägg) 9 år sedan

Postad 04 December 2016 - 12:00

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0

Den här kanten är det jag menar, har pillat med bilden för att det överhuvudtaget ska synas.

Nu får du väl slappna av lite? Det är på baksidan. Påverkar det bilden? Nej.

Postad 04 December 2016 - 12:14

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

Nu får du väl slappna av lite? Det är på baksidan. Påverkar det bilden? Nej.

Haha precis vad jag behövde höra! Du har så rätt!

Postad 04 December 2016 - 12:23

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Haha precis vad jag behövde höra! Du har så rätt!

Forum när de är som bäst :)

Postad 04 December 2016 - 12:29

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

Forum när de är som bäst :)

Lider lite lätt av Tech OCD :) Nörd som man är :P

Postad 04 December 2016 - 13:41

Unregistered0b8f8ff9
  • Unregistered0b8f8ff9
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Storleken? Ska du jämföra en 40" och en 55" lär du backa några meter när du kollar på den större skärmen för att jämförelsen ska bli schysst. En 55"are har nästan dubbelt så stor bildyta som en 40".

Håller med dig. Tror att det är avståndet som gör det också.
Klart att backar jag längre ifrån så ser man ju inte det så tydligt.
Men stör ändå mig lite på att det inte är bättre bild på SD. Får väl bli till att uppgradera sig till HD paketet.

Vilket bildläge använder du? Om du kör med "Intensiv" kommer allt att se dåligt ut. Något av expertlägena är, redan ur kartong, ofantligt mycket bättre.

Jag kör på expert läget ( mörkt rum ). Har som sagt pillat en del med inställningarna och testat. Kollade för första gången igår på Netflix 4K och då snackar vi om bild.
Så inställningarna är där inget fel på utan det blir väl inte bättre med SD.

Postad 04 December 2016 - 13:48

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Men stör ändå mig lite på att det inte är bättre bild på SD. Får väl bli till att uppgradera sig till HD paketet.

Jag kör på expert läget ( mörkt rum ). Har som sagt pillat en del med inställningarna och testat. Kollade för första gången igår på Netflix 4K och då snackar vi om bild.

Om 5 år existerar knappt SD kanaler ;)

Postad 04 December 2016 - 13:55

dalle
  • dalle
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0

Sade vi inte det för fem år sedan också?

Postad 04 December 2016 - 14:41

Givemeabreak
  • Givemeabreak
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Har snackats ganska mycket om flyt och rörelsehantering, särskilt från mig på den här tråden. Förstår att du finner detta viktigt, kanske en av de viktigaste aspekterna. Jag är själv känslig för hur en TV presenterar rörelser, dock inte lika känslig som jag är för clouding, buzzing och dålig svärta t ex. Tack o lov lider inte OLED av något sådant. Däremot är mångas upplevelse att LG inte legat i framkant när det gäller rörelsehantering. Min erfarenhet av t ex Panasonic, Sony och Philips är bättre på den här punkten. Sedan, vilket andra redan påpekat, är integrerade Netflix appen i LG inte helt hundra.

Tidigare hade jag ganska stora problem med övertydligt judder, samt ryckighet med TruMotion applicerat. Nu efter mjukvaruuppdatering och fabriksåterställning har läget förbättrats på min panel och jag kan äntligen avnjuta de flesta Blu-ray skivor utan TruMotion eftersom judder inte längre är lika påträngande. Såg inte kul ut på mitt exemplar tidigare. Nu motsvarar det ungefär vad jag förväntar mig. Bilden blir dessutom lite klarare och "renare" utan interpolering, vilket är positivt.

Hur använder du TruMotion? User-läge De-judder 3 / De-blur 10 brukar funka ok på det mesta materialet, specifikt efter senaste tidens mjukvaruuppdateringar. Inte helt problemfritt dock. 'Perfekt' flyt utan artefakter respektive judder kommer du tyvärr inte få med förutsättningarna i dagens läge.

Precis fått min E6 och störde mig i början på ryckighet i bilden. Testade och kom fram till att absolut bästa resultat för mig blev user läge på, men De-Judder och De-blur på noll(!). Det flyter på så grymt bra nu :)

Postad 04 December 2016 - 14:45

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1867 inlägg
  • 0

Har du provat den inbyggda sat mottagaren än? 

Viasat driver inte på den precis, med sitt system med att kunden ska betala 129 kr/mån extra för lite HD kanaler

Postad 04 December 2016 - 14:51

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 1

Viasat driver inte på den precis, med sitt system med att kunden ska betala 129 kr/mån extra för lite HD kanaler

Vad bra att Neflix och Amazon Prime finns :) Innan fick jag betala 500 kr i månaden för Canal Digital men nu har jag landat på 140kr i månaden inklusive USA :D

Redigerat av Enator, 04 December 2016 - 14:51.

Postad 04 December 2016 - 15:13

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0
Vet inte om jag är extra känslig men nog finns near black bandingen kvar även på 2016 års OLEDs. Testade Batman Begins grottscenen som visade tydlig banding på min 2015 Oled. Kunde se banding på B6an också. Inte alls lika mycket men den är där.

Postad 04 December 2016 - 16:05

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

• 864 inlägg
  • 0

En Ultra HD kanal har dom, det måste man ge dom kred för i alla fall även om kvalite'n är skiftande måste jag medge!

Postad 04 December 2016 - 16:10

Unregistered0b8f8ff9
  • Unregistered0b8f8ff9
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Nja. Provade att koppla koaxialkabeln direkt in i tvn men den hittade inga kanaler. Så har inte lagt mer tid på det.
Tror du att bilden blir bättre om jag går runt själva digitalboxen?
Håller med dig om 129:-/månaden för lite HD kanaler är inte billigt och inte värt det tycker jag.
Funderar på att skaffa ett abonnemang hos Netflix istället och dra ner på Viasat kanalerna.

Postad 04 December 2016 - 16:34

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1867 inlägg
  • 0

Nja. Provade att koppla koaxialkabeln direkt in i tvn men den hittade inga kanaler. Så har inte lagt mer tid på det.
Tror du att bilden blir bättre om jag går runt själva digitalboxen?
Håller med dig om 129:-/månaden för lite HD kanaler är inte billigt och inte värt det tycker jag.
Funderar på att skaffa ett abonnemang hos Netflix istället och dra ner på Viasat kanalerna.

Den kan prestera bättre bild, vet inte vad som sitter i teven eller vad du har för box

Har inte fått min B6 än, så jag har inte jämfört 

Det är lite inställningar som ska in för att den ska söka rätt

Välj först satellit Astra 4/ SES 5

LNB frekvens välj 9 750/10 600

Välj transponder 11.996 H eller 11.385 H där finns fria kanaler att se på

Postad 04 December 2016 - 16:37

Newman87
  • Newman87
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Den här kanten är det jag menar, har pillat med bilden för att det överhuvudtaget ska synas.

hZqomvD.jpg

Räcker du haft en fest/förfest så är det ölstänk eller någon ölburk som slängts in i TV:n! haha :D

Postad 04 December 2016 - 18:50

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0

hZqomvD.jpg

Ser ju skumt ut,man skulle kunna tro att du fått ett returexemplar. Tycker att det är oacceptabelt med såna skönhetsfel. Om det hade varit en bil?

Postad 04 December 2016 - 19:21

Flixx
  • Flixx
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Köpte min 55:a på EG idag, de hade bildoptimerat hälften av sina apparater och de tog 499kr extra för de exemplaren.

Funderade ett tag och valde ett optimerat exemplar, är fullständigt medveten om att det inte är en riktig kalibrering på långa vägar men det är definitivt bättre än fabriksinställningarna.

Är man inte nöjd kan man själv justera inställningarna precis som på en fabriksinställd, finns tex rekommenderade värden på hifibutken.se som man kan ta efter

https://www.hifiklub...ibrering-pa-tv/

En annan fördel är att de har kollat igenom tv:n och man kan vara säker på att man inte får hem ett exemplar med pixelfel eller dyligt. Upp till var och en om man tycker det är värt 499kr, för min del spelar det ingen roll. Känner jag för att göra en professionell kalibrering senare så gör jag det oavsett.

Kan nu konstatera att jag hade fel, fabriksinställningarna är definitivt bättre än EG:s optimering.

Har återställt tv:n och kör den i fabriksläge, i princip allt är bättre såhär, färg - kontrast - svärta och rörelse.

Ni som har anlitat professionell kalibrering - vilka har ni anlitat?

Postad 04 December 2016 - 19:27

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0
Ser knappt något. Om det hade varit en bil så hade den lilla repan varit under bilen eller möjligen på insidan av en dörrkarm, dvs där den inte syns...

Postad 04 December 2016 - 20:25

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

Ser ju skumt ut,man skulle kunna tro att du fått ett returexemplar. Tycker att det är oacceptabelt med såna skönhetsfel. Om det hade varit en bil?

Naah allt var inslaget som nytt och så kändes inte alls som ett demoex. Bara små skav som jag nästan helt fick bort. Så är ganska säker att det är ifrån tillverkningen :)

Postad 04 December 2016 - 20:36

Unregistered0b8f8ff9
  • Unregistered0b8f8ff9
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Ni som äger denna oled tv. Jag har inget abonnemang hos Netflix.
Men funderar starkt på att skaffa det nu när det är inbyggt i tvn.
Vad tycker ni om Netflix, ni som har det?
Vilka andra appar använder ni eller har abonnemang hos?

Postad 04 December 2016 - 20:39

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0
Netflix är värt det alla årets dagar, deras egna produktioner väger upp abonnemangskostnaden bara de.

Postad 04 December 2016 - 20:48

Unregisteredd81dcd3d
  • Unregisteredd81dcd3d
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Håller med...Netflix är riktigt bra.används varje dag..lite för mycket kanske :)

Postad 04 December 2016 - 21:31

Unregistered01fb7e3a
  • Unregistered01fb7e3a
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Köpte 65" B6 på Black Friday och har använt den några dagar.
Men till er som är mer inbiten i hur man kalibrerar och liknande, vad är den bästa inställningen för bäst bild samt bäst rörelsehantering?
Känns som att bilden är alldeles för ryckig även vid rätt okrävande scener.

Kan man skapa en egen användare eller ska man använda befintlig, typ Cinema med egna inställningar?

Postad 04 December 2016 - 21:38

Unregistered8addaf2c
  • Unregistered8addaf2c
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Tror inte denna varit postad/länkad till ännu i tråden, om så är fallet ursäkta dubbel post,
(Forbes artikel om hdr spelande fixen 2/12)
http://www.forbes.co...e/#742659714f14

-ld99

Postad 04 December 2016 - 21:52

Lajo
  • Lajo
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Ser knappt något. Om det hade varit en bil så hade den lilla repan varit under bilen eller möjligen på insidan av en dörrkarm, dvs där den inte syns...

Ser fan inte heller... Oh red circle why have you forsaken me!

Postad 04 December 2016 - 21:57

Lajo
  • Lajo
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Ni som äger denna oled tv. Jag har inget abonnemang hos Netflix.
Men funderar starkt på att skaffa det nu när det är inbyggt i tvn.
Vad tycker ni om Netflix, ni som har det?
Vilka andra appar använder ni eller har abonnemang hos?

Netflix haft blivit riktigt bra senaste tiden, läs senaste året. De släpper mer och mer eget material dvs det finns tillgängligt i alla regioner och det är inga dåliga serier de har... All hail the golden age of television, be gone golden age of the silver screen!

Postad 04 December 2016 - 22:05

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0
Varför har LG valt att ha Oled light på 100 som default oavsett bildläge?

Postad 04 December 2016 - 22:27

Unregistered0b8f8ff9
  • Unregistered0b8f8ff9
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Netflix är värt det alla årets dagar, deras egna produktioner väger upp abonnemangskostnaden bara de.

Håller med...Netflix är riktigt bra.används varje dag..lite för mycket kanske :)

Ok. Då får det bli en testmånad hos Netflix nu över jul och nyår. Har som sagt idag Viasat silver paketet och det kostar ju en del.
Vill ändå behålla de flesta kanaler då vi tittar rätt mycket på TV.
Men jag har hört en del som klagar på Netflix att där är för lite filmer och betydligt mer serier. Stämmer detta?
Hur är urvalet för barn?

Köpte 65" B6 på Black Friday och har använt den några dagar.
Men till er som är mer inbiten i hur man kalibrerar och liknande, vad är den bästa inställningen för bäst bild samt bäst rörelsehantering?
Känns som att bilden är alldeles för ryckig även vid rätt okrävande scener.
Kan man skapa en egen användare eller ska man använda befintlig, typ Cinema med egna inställningar?

Jag har mina inställningar efter Hifi klubbens inställningar.
Men märkte att ansikten blev lite för röda så jag drog ner lite på den röda färgen och jag tycker mig ha fått ett rätt bra flyt i bilden.
Sedan att jag har lite sämre bild på SD har ju inte med tvn att göra utan signalen.

Postad 04 December 2016 - 22:41

Unregisteredda0da775
  • Unregisteredda0da775
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Kollade upp mitt problem med Netflix Marco Polo S1A3 14 minuter in. I den gråa ca 2 minuter långa scenen flippar det ordentligt och tom hästen blinkar i olika nyanser.
Var ute på MM och testade med en B6 FW 2.30.50, inga problem alls.
E6 FW 2.30.65 visade samma fel som min C6. Har även fått det bekräftat på avsforum att andra med C6 har samma fel....

Detta problemet verkar alla med B6:or slippa. Om det inte kommer i 2.30.65 till B6:an.

Redigerat av Unregisteredda0da775, 04 December 2016 - 22:46.

Postad 04 December 2016 - 22:57

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0

Naah allt var inslaget som nytt och så kändes inte alls som ett demoex. Bara små skav som jag nästan helt fick bort. Så är ganska säker att det är ifrån tillverkningen :)

Å,jag trodde det var de vita fläckarna på bakstycket men det är väl ljusrefktioner.

Postad 04 December 2016 - 23:55

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Någon som vet om det går att ändra så att menyerna inte är så ljusstarka? Även fast jag drar ner Oled ljus till 50 så lyser menyerna och kanaltexten upp väldigt mycket.

Postad 05 December 2016 - 06:54

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

• 1150 inlägg
  • 0

Vet inte om jag är extra känslig men nog finns near black bandingen kvar även på 2016 års OLEDs. Testade Batman Begins grottscenen som visade tydlig banding på min 2015 Oled. Kunde se banding på B6an också. Inte alls lika mycket men den är där.

Nu tittade jag på detta på min 65" B6 och antar att du kikat via Netflix? Kan säga att crushen och abl och bandingen var mycket mer påtaglig via Netflix jämfört med när jag stoppade in blu-rayskivan istället. Så kan ju vara kass insignal mest. Visst syns de lite men inget som störs via blu-ray.

Postad 05 December 2016 - 08:38

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Hoppas!!

Sade vi inte det för fem år sedan också?

Jo, det gjorde vi...

Postad 05 December 2016 - 08:51

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Någon som vet om det går att ändra så att menyerna inte är så ljusstarka? Även fast jag drar ner Oled ljus till 50 så lyser menyerna och kanaltexten upp väldigt mycket.

Nej, tyvärr. Du kan bara justera dess genomskinlighet. 

Har min OLED Light på 45 (Dark Room) men tycker inte menyerna lyser upp så farligt ändå.

Redigerat av RickyDeg, 05 December 2016 - 08:53.

Postad 05 December 2016 - 09:38

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Nu tittade jag på detta på min 65" B6 och antar att du kikat via Netflix? Kan säga att crushen och abl och bandingen var mycket mer påtaglig via Netflix jämfört med när jag stoppade in blu-rayskivan istället. Så kan ju vara kass insignal mest. Visst syns de lite men inget som störs via blu-ray.

Instämmer. Sånt är ganska vanligt med film i HD via Netflix. Själv tittar jag nästan uteslutande på serier (mest 4K) via Netflix. De flesta filmer behöver man fortfarande se på Blu-ray för att det ska se bra ut. Och en OLED förtjänar bästa tänkbara signal.

Postad 05 December 2016 - 09:50

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1760 inlägg
  • 0

Det är väl så att komprimeringsalgoritmer utnyttjat att de flesta apparater inte kan visa near -black, och därmed helt enkelt kastat bort mycket av informationen i mörka områden för att spara bandbredd/utrymme, det ändras förhoppningsvis nu när OLED blivit populärt.

Kudde
  • Kudde
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Jag har 65b6an och har near black banding på mitt ex också! Dock ser man bara bandingen när man kör med near black test videon som man kan ladda ner. Inget vid vanligt tittande.

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

Nu tittade jag på detta på min 65" B6 och antar att du kikat via Netflix? Kan säga att crushen och abl och bandingen var mycket mer påtaglig via Netflix jämfört med när jag stoppade in blu-rayskivan istället. Så kan ju vara kass insignal mest. Visst syns de lite men inget som störs via blu-ray.

Tack. Stör mig inte så där jättemycket heller, var mest rädd för att jag fått ett dåligt ex.

Postad 05 December 2016 - 10:06

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

@Ringblixt eller någon annan kalibreringskunnig. Är det inte lite konstigt att default Oled light är maxxat på alla Presets? Förstår om det är det för HDR eller Vivid. Men att även om man byter till ISF Dark room så är Oled light 100 där också. Kan knappast ge en korrekt bild?

Postad 05 December 2016 - 10:15

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

@Ringblixt eller någon annan kalibreringskunnig. Är det inte lite konstigt att default Oled light är maxxat på alla Presets? Förstår om det är det för HDR eller Vivid. Men att även om man byter till ISF Dark room så är Oled light 100 där också. Kan knappast ge en korrekt bild?

Det kan man tycka. Jag ger inte mycket för förinställningar, men givetvis gör isf Expert det mesta rätt iallafall. Min OLED Light är dock ställd på 80 för Dark Room i ursprungsläge (nu har jag den på 45). Har du gjort en reset av bildläget...?

Postad 05 December 2016 - 10:21

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Det är väl så att komprimeringsalgoritmer utnyttjat att de flesta apparater inte kan visa near -black, och därmed helt enkelt kastat bort mycket av informationen i mörka områden för att spara bandbredd/utrymme, det ändras förhoppningsvis nu när OLED blivit populärt.

Vi får hoppas det!

Försökte förklara detta för en vän som nyligen införskaffat B6 och enbart streamar allt. Han klagade på lite halvtaskiga kvalitéer i vissa avseenden eftersom han sett hur bra min sett ut på film via Blu-ray. Han förstod inte detta med komprimering eftersom Blu-ray och Netflix filmerna han syftade på var i samma upplösning och han hade ju "...supersnabbt fiber, med bästa tänkbara brandbredd och LAN-kabel för flera hundra kronor!" och ville gärna skylla på OLED...

:rolleyes: :lol:

Postad 05 December 2016 - 10:43

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

Det kan man tycka. Jag ger inte mycket för förinställningar, men givetvis gör isf Expert det mesta rätt iallafall. Min OLED Light är dock ställd på 80 för Dark Room i ursprungsläge (nu har jag den på 45). Har du gjort en reset av bildläget...?

Skumt. Min var ställd på 100, är nästan 100% säker. Bläddrade igenom flera och alla var typ 100. Kanske fått ett demo ex ändå :P Nej då allt var resettat till default så inga inställningar kan ha sparats från någon annan. Men lite konstigt är det allt. Kan ju pröva att resetta när jag kommer hem och se om det blir 100 igen :)

Postad 05 December 2016 - 10:54

sohe
  • sohe
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

Skumt. Min var ställd på 100, är nästan 100% säker. Bläddrade igenom flera och alla var typ 100. Kanske fått ett demo ex ändå :P Nej då allt var resettat till default så inga inställningar kan ha sparats från någon annan. Men lite konstigt är det allt. Kan ju pröva att resetta när jag kommer hem och se om det blir 100 igen :)

LG har kastat om "ISF Dark" och "ISF Light" i den svenska översättningen.  (Om de inte fixat i senaste uppgraderingen). Kör du svenska menyer är det alltså omkastat, det vill säga väljer du "Mörkt rum" är det i själva verket "Ljust rum" (jämfört med om du kör engelska menyer.

Redigerat av sohe, 05 December 2016 - 12:03.

Postad 05 December 2016 - 11:06

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Men märkte att ansikten blev lite för röda så jag drog ner lite på den röda färgen och jag tycker mig ha fått ett rätt bra flyt i bilden.

Inget ont menat, men inom kalibreringsutbildningar och ISF-Certifieringar är precis denna formulering ovan en klassiker. Typexempel på varför man måste förstå vad reglagen gör. :)

Det finns hos B6V minst åtta olika reglage som påverkar varför ett ansikte är "för rött" och alla riskerar skapa en obalans i bilden ifall man enbart går på just hur ett ansikte ser ut. Särskilt om man inte vet hur rött det där ansiktet egentligen ska vara.

Postad 05 December 2016 - 11:12

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

"Mörkt rum" har OLED-ljus på 100. "Ljust Rum" har OLED-ljus på 80 som förinställning. Det ger 300+ respektive 200+ nits i vitt vid 25% APL-nivå. Som skrivet, någon har kastat om betydelsen i den svenska översättningen.

Det är ”ljust rum” som är den mest färgkorrekta inställningen direkt ur kartong. "Mörkt rum" ställer om färgrymden till den expanderade varianten, men det går förstås att ändra. Båda Expert-lägena ska vara identiska om de ställs in likadant.

Postad 05 December 2016 - 11:17

Relur
  • Relur
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Vi får hoppas det!

Försökte förklara detta för en vän som nyligen införskaffat B6 och enbart streamar allt. Han klagade på lite halvtaskiga kvalitéer i vissa avseenden eftersom han sett hur bra min sett ut på film via Blu-ray. Han förstod inte detta med komprimering eftersom Blu-ray och Netflix filmerna han syftade på var i samma upplösning och han hade ju "...supersnabbt fiber, med bästa tänkbara brandbredd och LAN-kabel för flera hundra kronor!" och ville gärna skylla på OLED...

:rolleyes: :lol:

LCD är mer förlåtande när det är dålig bitrate på filmer har jag märkt. HBO när det strular syns det i mörka scener tydligt hur gråa och mörka färger har tydliga övergångar. Med min lcd får jag ett ljusmoln som suddar ut skillnaden.

Men så länge som mitt material är i hög kvalitet är jag supernöjd. Spelade Odin Sphere i helg och vilka fantastiska färger och kontraster.

Postad 05 December 2016 - 11:40

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

LCD är mer förlåtande när det är dålig bitrate på filmer har jag märkt.

Helt klart min erfarenhet också. Men kan inte kalla det för en styrka direkt  ;) Men visst, kollar man överhängande på material med lägre kvalitét kanske det är ett "klokare" alternativ...? Man får ju dock dras med de typiska LCD-problemen som man inte behöver med OLED.

Postad 05 December 2016 - 12:11

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

Inte kan det spela någon roll om man tar bort den genomskinliga plasten på baksidan av tvn eller inte? Såg nu att det står I manualen att den ska tas bort men det kan väl inte påverka något? Vill gärna ha den kvar tills jag bestämmt mig om jag ska behålla den eller inte och den ska upp på väggen eller inte.

Mvh J

Postad 05 December 2016 - 12:15

dalle
  • dalle
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0

Om plasten täcker ventilationshål borde du nog ta bort den...

Postad 05 December 2016 - 12:33

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Inte kan det spela någon roll om man tar bort den genomskinliga plasten på baksidan av tvn eller inte? Såg nu att det står I manualen att den ska tas bort men det kan väl inte påverka något? Vill gärna ha den kvar tills jag bestämmt mig om jag ska behålla den eller inte och den ska upp på väggen eller inte.

Mvh J

Jag hade min på i en dryg vecka efter köp. Har svårt att tänka mig att den kan påverka. Täckte ingen ventilation vad jag kunde se. Och den var lätt att ta bort, även efter många timmars tittande!

Redigerat av kleinis, 05 December 2016 - 12:33.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.