Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34745 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 15 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 16 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 22 januari 2017 - 00:33

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

När det gäller 1963 så lagras inte timeshift när boxen är av vilket ökar hårddiskens livslängd.
DVS när boxen är på skrivs hela tiden data till HDn även om man inte spelar in.
Strömförbrukningen finns ju också men den är nog inte så stor.

Min 1963 är ifrån 2010 och aldrig varit avstängd förutom vid tekniska fel som krävt omstarter.

Postad 22 januari 2017 - 00:42

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Min 1963 är ifrån 2010 och aldrig varit avstängd förutom vid tekniska fel som krävt omstarter.

Och vad är vinsten med att ha den på hela tiden förutom det med att slippa en knapptryckning?

Postad 22 januari 2017 - 01:06

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

• 1 272 inlägg
  • 0

Och vad är vinsten med att ha den på hela tiden förutom det med att slippa en knapptryckning?

Har man en inspelningsbar, så kanske hårddisken stängs av och då KANSKE livslängden ökar, vad vet jag... men nu har jag en VIP 1003 och eftersom den startar på en halv sekund från standby, så antar jag att den inte är avstängd i alla fall.

Postad 22 januari 2017 - 08:14

pallepaf
  • pallepaf
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0

När det gäller 1963 så lagras inte timeshift när boxen är av vilket ökar hårddiskens livslängd.

DVS när boxen är på skrivs hela tiden data till HDn även om man inte spelar in.

Strömförbrukningen finns ju också men den är nog inte så stor.

Hårddisken snurrar även vid stand-by. Vid linjär skrivning såsom vid inspelning är slitaget du talar om högst försumbart och vägs lätt upp av att man när man slår på tv:n och hamnar mitt i ett intressant program har möjligheten att spola tillbaka till programmets början.
Eftersom hårddisken snurrar vid standby och boxens LAN-indikator visar att boxen ändå kommunicerar med nätverket vid standby lär minskningen i strömförbrukning inte heller vara värd att nämna i sammanhanget och väger definitivt inte heller upp fördelearna med att ha boxen på.

Postad 22 januari 2017 - 12:07

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Vinst o vinst.. fått lära mig att en mekanisk disk mår bäst av att snurra.

Postad 23 januari 2017 - 10:30

johnbull_1975
  • johnbull_1975
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

TeliaKundservice, den 19 Jan 2017 - 16:16, skrev:snapback.png

...väldigt få kunder generellt som tycker denna layout är sämre utan de allra flesta kunder verkar tycka den är bättre i de mätningar som gjorts

Jag har ringt kundtjänst en gång och chattat tre gånger och frågat om det finns någon prognos för när gränssnittet kan göras användarvänligt igen och alla kundtjänstrepresentanter jag pratat med säger att de fått väldigt mycket klagomål på det nya gränssnittet.

Redigerat av johnbull_1975, 23 januari 2017 - 10:38.

Postad 23 januari 2017 - 12:27

Foxxy
  • Foxxy
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0
Kan säga att vi ser vad ni skriver här så är det kanske fler som tycker sämre om detta men det är ju ett affärsbeslut och väldigt få kunder generellt som tycker denna layout är sämre utan de allra flesta kunder verkar tycka den är bättre i de mätningar som gjorts.

Markus Johansson

Telia Kundservice

Jag är en ny kund hos er. Bytte från Tivo. Har absolut inga problem med gränssnittet. Tycker det känns rappt, cleant och användarvänligt.

Har en bindningstid nu på 12 månader med den kampanj jag valde men kommer det att fungera så här bra så kommer jag nog vara tv-kund hos Telia i flera år :) Nu har ni fixat så att jag har i princip nästan alla hd-kanaler också i Lagom-paketet. Det enda jag saknar är TV3 HD i Lagom men den är inte så jätteviktig och kommer säkerligen i framtiden.

Postad 23 januari 2017 - 12:35

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Jag är en ny kund hos er. Bytte från Tivo. Har absolut inga problem med gränssnittet. Tycker det känns rappt, cleant och användarvänligt.

Hann du med att testa det gamla gränssnittet från Telia?

Postad 23 januari 2017 - 13:06

Foxxy
  • Foxxy
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Hann du med att testa det gamla gränssnittet från Telia?

Inte på hemmaplan. Bara hos en kompis men det var flera månader sedan i somras.

Postad 23 januari 2017 - 14:08

ltblad
  • ltblad
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Har en bindningstid nu på 12 månader med den kampanj jag valde men kommer det att fungera så här bra så kommer jag nog vara tv-kund hos Telia i flera år :) Nu har ni fixat så att jag har i princip nästan alla hd-kanaler också i Lagom-paketet. Det enda jag saknar är TV3 HD i Lagom men den är inte så jätteviktig och kommer säkerligen i framtiden.

Är det i Play du menar med att du tycker att det är rappt?

Då tycker jag synd om alla Tivo-användare i så fall om du tycker Play är rappt.

Postad 23 januari 2017 - 14:24

Foxxy
  • Foxxy
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Är det i Play du menar med att du tycker att det är rappt?

Då tycker jag synd om alla Tivo-användare i så fall om du tycker Play är rappt.

Jag tycker att allt är snabbt med Telias tv. Men jag har deras nyaste box 4302, vet inte om du sitter på en av deras äldre boxar? Det säger sig självt i sådana fall. Samma sak om du sitter på en gammal mobiltelefon. Den blir långsammare.

Du borde testa Tivo och komma tillbaka sedan i tråden. Tanken är god bakom Tivo men faller platt lätt när interfacet är för långsamt pga föråldrad hårdvara från tillverkaren Samsung och för stor tv-box. Tror inte felet låg på Com Hem eftersom det är samma hårdvara hos Virgin i UK. Hade Tivo i fyra år och det blev lite bättre på slutet men fortfarande för långsamt.

Redigerat av Foxxy, 23 januari 2017 - 14:25.

Postad 23 januari 2017 - 14:53

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Jag tycker att allt är snabbt med Telias tv. Men jag har deras nyaste box 4302, vet inte om du sitter på en av deras äldre boxar? Det säger sig självt i sådana fall. Samma sak om du sitter på en gammal mobiltelefon. Den blir långsammare.

Om du skulle använda din box och testa det gamla och nya play, så skulle det ta längre tid att knappa sig fram till ett specifikt avsnitt i det nya play.

Postad 23 januari 2017 - 17:40

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Jag tycker att allt är snabbt med Telias tv. Men jag har deras nyaste box 4302, vet inte om du sitter på en av deras äldre boxar? Det säger sig självt i sådana fall.

Ta scenariot att du varit kund hos Telia de senaste 10 åren gällande tv. Du har betalat nästan 3000:- för deras första inspelningsbara box som fungerar väldigt bra i mitt tycke. De lägger om hela gränssnittet så allting blir sämre.. tar flera sekunder ibland upp till en halv minut innan alla logotyper kommer fram på play.

Tycker du det skulle vara rimligt att man måste betala nästan 1200:- för att få en ny box som laddar Detta snabbare? När det fungerat klanderfritt de senaste 8 åren.

En box som ej tillåter inspelningar dessutom. Ne jag tycker det är jävligt dåligt av Telia att låta de kunder med lite äldre boxar skall bli lidande pga de gör om till det sämre.

Mycket bättre förut med sök funktionen samt lista på program etc.

Postad 23 januari 2017 - 19:29

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Ta scenariot att du varit kund hos Telia de senaste 10 åren gällande tv. Du har betalat nästan 3000:- för deras första inspelningsbara box som fungerar väldigt bra i mitt tycke. De lägger om hela gränssnittet så allting blir sämre.. tar flera sekunder ibland upp till en halv minut innan alla logotyper kommer fram på play.

Tycker du det skulle vara rimligt att man måste betala nästan 1200:- för att få en ny box som laddar Detta snabbare? När det fungerat klanderfritt de senaste 8 åren.

En box som ej tillåter inspelningar dessutom. Ne jag tycker det är jävligt dåligt av Telia att låta de kunder med lite äldre boxar skall bli lidande pga de gör om till det sämre.

Något jag saknar är funktion att flytta över inspelat material till ny inspelningsbar d:o typ som funktion Sony har på sina PS3 ... 

Postad 23 januari 2017 - 21:12

Aene
  • Aene
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Är det något problem med att se program på TV Guld i efterhand? För en vecka eller så sedan ville jag se ett program där men kom hem ca tio minuter efter att det börjat så jag valde att börja om från början. Efter ett par minuter märker jag att det hoppar tillbaka till start igen. Tänkte att det var udda men att jag nog kommit åt fjärrkontrollen eller så och fäste inte så stor uppmärksammhet vid det. Efter det så fortsatte programmet att gå klart till slutet.

Nu hade jag tråkigt och i brist på bättre kände jag för en lättsam deckare så jag sätter igång Frost från början ungefär en halvtimme in. Men efter ungefär 15 minuter, precis efter mordet  :)  så hoppar den tillbaka till början och börjar om. Nu andra gången så verkar den fortsätta efter tiden där den hoppade tillbaka förra gången.

Jag brukar inte utnyttja den här funktionen allt för ofta eller titta så mycket på den här kanalen. Men det verkar konstigt att den gör så båda gånger jag försöker. Sedan verkar man inte kunna snabbspela framåt här så man får snällt sitta och titta på den första kvarten igen.

Postad 23 januari 2017 - 21:31

pallepaf
  • pallepaf
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0

Hur ser det ut nu för tiden? Är det någon idee att skaffa en VIP1111 om man har en VIP1003?

Får jag göra en kvalificerad gissning så skulle jag vänta och se vilka trevliga nya funktioner som kommer med en ny box då det borde komma en ny box snart..

Markus Johansson
Telia Kundservice

Markus - om du skulle göra ytterligare en "kvalificerad gissning" - om man är i behov av en ny inspelningsbar box, skulle du i så fall "vänta och se" lite "då det borde komma en ny box snart" som är inspelningsbar? Eller är det bara den ljudliga 2853 som gäller under överskådlig framtid, utan Youtube och Netflix?

Någon form av hint skulle uppskattas....

Postad 23 januari 2017 - 22:56

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Är det något problem med att se program på TV Guld i efterhand? För en vecka eller så sedan ville jag se ett program där men kom hem ca tio minuter efter att det börjat så jag valde att börja om från början. Efter ett par minuter märker jag att det hoppar tillbaka till start igen. Tänkte att det var udda men att jag nog kommit åt fjärrkontrollen eller så och fäste inte så stor uppmärksammhet vid det. Efter det så fortsatte programmet att gå klart till slutet.

Nu hade jag tråkigt och i brist på bättre kände jag för en lättsam deckare så jag sätter igång Frost från början ungefär en halvtimme in. Men efter ungefär 15 minuter, precis efter mordet  :)  så hoppar den tillbaka till början och börjar om. Nu andra gången så verkar den fortsätta efter tiden där den hoppade tillbaka förra gången.

Jag brukar inte utnyttja den här funktionen allt för ofta eller titta så mycket på den här kanalen. Men det verkar konstigt att den gör så båda gånger jag försöker. Sedan verkar man inte kunna snabbspela framåt här så man får snällt sitta och titta på den första kvarten igen.

Exakt ett sådant där hopp till början hände även mig här om dan. Det var "På Spåret" som som jag startade i efterhand via "Se programmet från början", via EPG:n för SVT1HD.

Buggigt, men jag kan inte just nu gissa eller lista ut vad orsaken är.

(Arris VIP-2853, fiber, Uppsala)

Postad 23 januari 2017 - 22:59

pallepaf
  • pallepaf
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0

Exakt ett sådant där hopp till början hände även mig här om dan. Det var "På Spåret" som som jag startade i efterhand via "Se programmet från början", via EPG:n för SVT1HD.

Buggigt, men jag kan inte just nu gissa eller lista ut vad orsaken är.

(Arris VIP-2853, fiber, Uppsala)

Även jag har drabbats. Telia verkar ha haft småstrul med sina Playtjänster en tid nu.

Postad 24 januari 2017 - 00:41

GannTrader
  • GannTrader
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0

Har hänt mig flera gånger också fast på andra kanaler.

Postad 24 januari 2017 - 08:48

GannTrader
  • GannTrader
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0

Markus - om du skulle göra ytterligare en "kvalificerad gissning" - om man är i behov av en ny inspelningsbar box, skulle du i så fall "vänta och se" lite "då det borde komma en ny box snart" som är inspelningsbar? Eller är det bara den ljudliga 2853 som gäller under överskådlig framtid, utan Youtube och Netflix?

Skulle uppskattas här också då jag nog måste byta HD i min box(1963) inom en snar framtid om det inte dyker upp någon ny inspelningsbar box som är tyst.

Postad 24 januari 2017 - 10:03

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

• 1 272 inlägg
  • 0

Har hänt mig några gånger. Får för mig att det händer mest om man startar från början på ett program som inte visats färdigt live.

TV4 kan man inte snabbspola förrän det gått en halvtimme efter slutet. Finns säkert fler kanaler som har samma modell.

Postad 24 januari 2017 - 21:14

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3 266 inlägg
  • 0

Tänkte satsa på att installera lite mer trådbundet nätverk (åtminstone 4-5 rum) och då dyker två frågor upp.

1. Behöver man dra dubbla nät för TV respektive Data?

2. Behöver man köra med smarta VLAN switchar eller duger det med "dumma"?

Kanske går det inte svara på frågorna var för sig utan det hänger ihop.

tidigare har jag kopplat så här och det har fungerat.

Mediakonverterar 1 -> Telia router WAN

Telia router lan1->dator

Telia router lan2->server

Telia router lan3->dumswitch->mediaspelare/playstation/TV

Det borde betyda att så länge jag använder Telia router så kan koppla på så många dumma switchar jag vill och blanda data och TV hur som helst?

Så vilka av dessa fungerar bäst?

Setup1

Telia router lan1->dum switch1

dum switch1->ett uttag i varje rum

Uttaget i varje rum kan sedan användas antingen för data eller TV, eller via ytterligare en dum switch till både TV och data.

Eller setup2 med dubbla uttag

Telia router lan2->dum switch2

dum switch1->ett datauttag i varje rum

dum switch2->ett TV uttag i varje rum

Setup1 kanske inte fungerar? Eller kanske kräver att alla switch stödjer VLAN? Ũnågot sätt så fungerade ju min tidigare setup, men det kanske blir prestanda problem om man lastar för mycket?

Jag läste något gammal inlägg från Markus att man skulle hålla TV till en LAN port och data till en annan LAN port, men då krävs väl dubbla kablar (för jag kan väl inte muliplexa ihop två fysiska LAN till 1 fysiskt LAN med 2 VLAN?).

Eller kan jag köra setup2 fast använda någon smart switch för att få ihop allt

Redigerat av e3henri, 24 januari 2017 - 21:17.

Postad 24 januari 2017 - 21:16

Foxxy
  • Foxxy
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Har man haft samma box i 10år så är det dags att uppgradera till en nyare box om man tycker att det börjar gå långsamt.

Har inga problem med vare sig sökfunktionen eller lista på program så vet inte vad du gnäller om. 

Postad 24 januari 2017 - 22:01

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

.
Har inga problem med vare sig sökfunktionen eller lista på program så vet inte vad du gnäller om.

Du är ju ny hos Telia och är nöjd just nu. Tänk när du vänjer dig med systemet och allt känns ok, så plötsligt kommer en uppdatering som gör att det tar längre tid med allt...då skrattar du inte längre...

Postad 24 januari 2017 - 22:32

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Du är ju ny hos Telia och är nöjd just nu. Tänk när du vänjer dig med systemet och allt känns ok, så plötsligt kommer en uppdatering som gör att det tar längre tid med allt...då skrattar du inte längre...

Då byter han nog box 😎

Postad 24 januari 2017 - 22:56

ltblad
  • ltblad
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Ja han vet inte hur det fungerade innan uppdateringen och hur mycket sämre det blev.
Har inte hört någon som är nöjd med bytet till dessa bilder och sökfunktion i play.

Postad 25 januari 2017 - 00:03

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Skulle uppskattas här också då jag nog måste byta HD i min box(1963) inom en snar framtid om det inte dyker upp någon ny inspelningsbar box som är tyst.

Min Arris VIP-2853 är tyst. Om jag ställer mig på knä vid mediabänken och håller örat inom 2 dm från boxen kan jag höra något som påminner om ljudet från sekundvisaren på en klocka. På längre avstånd hörs ingenting.

Postad 25 januari 2017 - 06:10

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Tänkte satsa på att installera lite mer trådbundet nätverk (åtminstone 4-5 rum) och då dyker två frågor upp.

Då jag suttit med exakt samma frågor själv efter att nyligen fått fiber från Telia i föreningen kan jag kortfattat säga detta.

Så länge du har tänkt distribuera din trådbundna signal via någon av Telia-routerns gula lan-portar kan du bara köra på då dessa klarar att skicka både data och iptv-signaler.

Det är först när man vill skippa Telias egen "triple play" box som problemen börjar uppstå i form av dubblade nät och kraven på taggade vlan och smarta switchar osv börjar.

Jag har idag kopplat enligt följande: mediaomvandlare-> wan-port på router-> valfri lan-port på router-> patchpanel (alt. dum switch) som går till fysiska uttag i varje rum.

Redigerat av masse70, 25 januari 2017 - 06:11.

Postad 25 januari 2017 - 09:56

GannTrader
  • GannTrader
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0

Min Arris VIP-2853 är tyst. Om jag ställer mig på knä vid mediabänken och håller örat inom 2 dm från boxen kan jag höra något som påminner om ljudet från sekundvisaren på en klocka. På längre avstånd hörs ingenting.

Ok det var ju bra men tyvärr finns det en del som fått boxar(2853) som låter en del fast detta kanske är fixat numer, hade visst med storlek på HD att göra och man vill ju ha så stor som möjligt och det var de med stor HD som lät mest.

Postad 25 januari 2017 - 12:18

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Ok det var ju bra men tyvärr finns det en del som fått boxar(2853) som låter en del fast detta kanske är fixat numer, hade visst med storlek på HD att göra och man vill ju ha så stor som möjligt och det var de med stor HD som lät mest.

Är ungefär som med bilar och kvinnor :D Ju större storlek desto mer låter de :P

Postad 25 januari 2017 - 21:07

Niskalaukaus
  • Niskalaukaus
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Jag har TV Paket Stor o har betalat för det men jag är enligt Telias kundtjänst inte berättigad till TV4HD eller Eurosport1HD. Om jag inte betalar 100kr mer för dessa kanaler. Jag tog nämligen Paket Stor o ett erbjudande om CMore till rabatterat pris. Dom hade inte licens att sända dom kanalerna då. Som jag ser det så har jag Paket Stor då borde väll alla kanaler ingå?

Postad 25 januari 2017 - 21:17

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Jag har TV Paket Stor o har betalat för det men jag är enligt Telias kundtjänst inte berättigad till TV4HD eller Eurosport1HD. Om jag inte betalar 100kr mer för dessa kanaler. Jag tog nämligen Paket Stor o ett erbjudande om CMore till rabatterat pris. Dom hade inte licens att sända dom kanalerna då. Som jag ser det så har jag Paket Stor då borde väll alla kanaler ingå?

Be dom att dom visar upp avtalet där det står att kanalerna inte ingår

Redigerat av Buddypresley, 25 januari 2017 - 21:37.

Postad 26 januari 2017 - 11:25

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

• 1 272 inlägg
  • 0

Har du ett kollektivt avtal? Var väl nån som hade det och därför inte var berättigad till några kanaler?

Postad 26 januari 2017 - 11:36

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1 006 inlägg
  • 0

Har du ett kollektivt avtal? Var väl nån som hade det och därför inte var berättigad till några kanaler?

Loggar man in på "Mina Sidor" kan man se sitt kollektiva avtal nu, vilka kanaler som ingår.

Skiljer sig från vanliga "Stor"

Postad 26 januari 2017 - 11:49

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Loggar man in på "Mina Sidor" kan man se sitt kollektiva avtal nu, vilka kanaler som ingår.

Skiljer sig från vanliga "Stor"

Vad är det som skiljer sig? Saknar du kanaler i boxen?

Postad 26 januari 2017 - 12:10

Niskalaukaus
  • Niskalaukaus
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0

Nej har inte ett kollektivt avtal.

Postad 26 januari 2017 - 12:32

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

• 1 272 inlägg
  • 0

Nej har inte ett kollektivt avtal.

Vad var det för rabatt du fick? Var det för att du band upp dig på 12 eller 24 månader eller liknande?

Låter ju väldigt konstigt att man först får rabatt och sedan tar de bort kanaler, för att man inte betalar fullt pris...

Postad 26 januari 2017 - 17:18

Niskalaukaus
  • Niskalaukaus
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0

Vad var det för rabatt du fick? Var det för att du band upp dig på 12 eller 24 månader eller liknande?

Låter ju väldigt konstigt att man först får rabatt och sedan tar de bort kanaler, för att man inte betalar fullt pris...

Ja det var nog för att jag band upp mig. Men nu har ju den tiden för längesedan gått ut. 

Det är nog ca 4/5 år jag bott här, o det var då jag tog det. Jag har något som heter "Stor med Sport Film o Serier" 

Det sjuka är ju att dom kan byta kanaler hur dom vill men jag kan inte ens få två kanaler som jag redan har vars HD versioner vi talar om. 

Det är inte någon dyr speciell sportkanal. Men dom behöver väl pengarna för att muta mer presidenter i dom gamla öststaterna. 

Det sjuka i den här historien är att jag för ca 5mån sedan ringde telia o klagade på att det var alldeles förj*vla dyrt med alla dessa abonnemang. Då lyckades jag förhandla till mig en betydligt större rabatt än vad jag trott var möjligt för ett år. 

Vilket jag egentligen tycker är sjukt eftersom vi trogna kunder aldrig får sådant utan att ringa o tjata. Så det finns säkert många andra trogna kunder som inte ens kommer på iden att ringa o "gnälla". 

Så trotts att jag har Paket stor så kan jag inte få dom 2 kanalerna. Det märks att dom jobbar för att hålla sina kunder nöjda. 

Postad 26 januari 2017 - 18:13

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

• 1 272 inlägg
  • 0

Ja det var nog för att jag band upp mig. Men nu har ju den tiden för längesedan gått ut. 

Det är nog ca 4/5 år jag bott här, o det var då jag tog det. Jag har något som heter "Stor med Sport Film o Serier" 

Det sjuka är ju att dom kan byta kanaler hur dom vill men jag kan inte ens få två kanaler som jag redan har vars HD versioner vi talar om. 

Det är inte någon dyr speciell sportkanal. Men dom behöver väl pengarna för att muta mer presidenter i dom gamla öststaterna. 

Det sjuka i den här historien är att jag för ca 5mån sedan ringde telia o klagade på att det var alldeles förj*vla dyrt med alla dessa abonnemang. Då lyckades jag förhandla till mig en betydligt större rabatt än vad jag trott var möjligt för ett år. 

Vilket jag egentligen tycker är sjukt eftersom vi trogna kunder aldrig får sådant utan att ringa o tjata. Så det finns säkert många andra trogna kunder som inte ens kommer på iden att ringa o "gnälla". 

Så trotts att jag har Paket stor så kan jag inte få dom 2 kanalerna. Det märks att dom jobbar för att hålla sina kunder nöjda.

Har också ringt och fått rejäla rabatter. Börjar bli dags för det igen...

Man kan ju hoppas att den du pratade med på kundtjänst hade fel och att du snart får HD-kanalerna i alla fall.

Jag har själv Lagom med Viasat Guld och det är inte samma paket som Lagom, så jag fick TV4HD i dec. och Eurosport 1 HD i jan.

Troligen är inte Stor med Sport Film och Serier samma paket som vanliga Stor, så HD-kanalerna kanske kommer senare till dig också. Ibland kan det gå väldigt långsamt på Telia...

Postad 26 januari 2017 - 21:05

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2 953 inlägg
  • 0

Fick 2 kanaler idag - BBC Earth och C More Live 5

Synd Paramout rök

Postad 26 januari 2017 - 22:01

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1 006 inlägg
  • 0

Vad är det som skiljer sig? Saknar du kanaler i boxen?

Gjorde det, men nu har det trillat in några så det kanske inte skiljer sig längre? :) 

Postad 27 januari 2017 - 12:46

eklov
  • eklov
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

DEN FÖR MIG BESVÄRLIGA FRÅGAN OM LJUDET ända sedan jag bytte till Teilas TV kollektivt med min bostadsrättsförening i slutet av oktober 2016:

Från att ha haft bra ljud utan att "veta någonting" med SAPPA som vi hade innan till att verkligen få problem. Box 4302 och Lagom.

1) Ljudet blev så svagt att jag tvangs skruva upp ljudet på min SONY soundbar till 50 (=max) för att höra någorlunda.

2) Sedan läste jag i denna tråd att man kunde ändra till digitalt ljud och gjorde det. Då blev det bra utom i vissa fall, t.ex. lokalnytt i SVT (upp till 50 igen från 25). I perioder har alla SVT-program haft svagt ljud (inget ändrat i boxen). Senast i onsdags (kanske i torsdags) var det tyst, då plötsligt mitt i Kulturnytt (efter 18.15) ljudet hoppade upp och vi fick kasta oss över fjärrkontrollen och dra ner till 25.

3) Nu dök det också upp en textremsa i SVT Västs sändning som sa: "Upplever du problem med ljudet i den här sändningen? Kontakta din TV-distributör för mer information." Bilden bifogas.Bifogad fil  Ljudet.jpg   35,56K   2 Antal nerladdningar

Jag har skrivit tidigare på denna tråd i detta ärende och har önskat att Telia denna väg skall ta i frågan, men inget har hänt.

Nu har frågan tydligen vuxit så att SVT Väst engagerat sig.

HJÄLPER DET NU DÅ? Går det att få upp ljudet Telia?

Postad 27 januari 2017 - 12:58

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Jag har skrivit tidigare på denna tråd i detta ärende och har önskat att Telia denna väg skall ta i frågan, men inget har hänt.

Nu har frågan tydligen vuxit så att SVT Väst engagerat sig.

HJÄLPER DET NU DÅ? Går det att få upp ljudet Telia?

Jag rekommenderar att du gör en felanmälan via "mitt Telia".

Postad 27 januari 2017 - 17:54

aeklund
  • aeklund
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

tidigare har jag kopplat så här och det har fungerat.

Mediakonverterar 1 -> Telia router WAN

Telia router lan1->dator

Telia router lan2->server

Telia router lan3->dumswitch->mediaspelare/playstation/TV

Det borde betyda att så länge jag använder Telia router så kan koppla på så många dumma switchar jag vill och blanda data och TV hur som helst?

Så vilka av dessa fungerar bäst?

Setup1

dum switch1->ett uttag i varje rum

Uttaget i varje rum kan sedan användas antingen för data eller TV, eller via ytterligare en dum switch till både TV och data.

Eller setup2 med dubbla uttag

Telia router lan2->dum switch2

dum switch1->ett datauttag i varje rum

dum switch2->ett TV uttag i varje rum

Setup1 kanske inte fungerar? Eller kanske kräver att alla switch stödjer VLAN? Ũnågot sätt så fungerade ju min tidigare setup, men det kanske blir prestanda problem om man lastar för mycket?

Jag läste något gammal inlägg från Markus att man skulle hålla TV till en LAN port och data till en annan LAN port, men då krävs väl dubbla kablar (för jag kan väl inte muliplexa ihop två fysiska LAN till 1 fysiskt LAN med 2 VLAN?).

Eller kan jag köra setup2 fast använda någon smart switch för att få ihop allt

Om du ändå skall dra nya nätverkskablar till varje rum så hade jag satsat på ett dubbeluttag i varje rum som alla går till en "central".

Då har du ju full frihet att köra 2 data eller 2 teve eller blandat på alla uttag.

Handlar ju bara om hur du kopplar ihop alla uttag i centralen.

Hos mig har jag valt att köra på följande sätt:

Telia Router Lan 1 => ZyXel Gigabit Switch där sen alla prylar som kör data/internet är kopplade för att få Gigabit-LAN (Routern har bara 100MBit-LAN)

Telia Router Lan 2 => Tv-box

Telia Router Lan 3 => Tv-box

Hos min bror så är det blandat "hej vilt" där det på två LAN-portar på Telia-routern sitter Zyxel-switchar som i sin tur har både tv-boxar och andra data/internet-enheter kopplat till sig och det lirar helt ok.

Jag vet inte om alla switchar funkar bra, men de Zyxel jag kört (105 => 5 portar och 108 => 8 portar) verkar lira.

(Jag har iofs v2-varianten, så vet inte om v3 fungerar lika bra/sämre...)

Postad 27 januari 2017 - 19:08

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3 266 inlägg
  • 0

Om du ändå skall dra nya nätverkskablar till varje rum så hade jag satsat på ett dubbeluttag i varje rum som alla går till en "central".

Då har du ju full frihet att köra 2 data eller 2 teve eller blandat på alla uttag.

Handlar ju bara om hur du kopplar ihop alla uttag i centralen.

Hos mig har jag valt att köra på följande sätt:

Telia Router Lan 1 => ZyXel Gigabit Switch där sen alla prylar som kör data/internet är kopplade för att få Gigabit-LAN (Routern har bara 100MBit-LAN)

Telia Router Lan 2 => Tv-box

Telia Router Lan 3 => Tv-box

Hos min bror så är det blandat "hej vilt" där det på två LAN-portar på Telia-routern sitter Zyxel-switchar som i sin tur har både tv-boxar och andra data/internet-enheter kopplat till sig och det lirar helt ok.

Jag vet inte om alla switchar funkar bra, men de Zyxel jag kört (105 => 5 portar och 108 => 8 portar) verkar lira.

(Jag har iofs v2-varianten, så vet inte om v3 fungerar lika bra/sämre...)

Tackar. Om jag förstod Telias gamla inlägg rätt så verkar det som man ska försöka hålla TV till en LAN port och data till en annan. Betyder det att Telia routern då håller koll på vilka LAN portar som ska ha multicast och man slipper det störmomentet på datadelen?

Postad 28 januari 2017 - 09:31

Weiman
  • Weiman
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Jag kör TV och data från samma port på Telia-routern och har inga som helst problem med det.

Postad 28 januari 2017 - 10:43

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

• 1 272 inlägg
  • 0

Jag kör TV och data från samma port på Telia-routern och har inga som helst problem med det.

Samma här, dock inte min "primära" PC, utan en HTPC, som delar switch med TV-boxen.

Postad 28 januari 2017 - 20:56

angelsevov
  • angelsevov
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

SVTr bör snart kunna stoppas i papperskorgen. SVT jobbar på HBBTV, detta bör Telias boxar klara av 

Det här snackades mycket om för några år sedan men det händer ingenting. Jag är så trött på det. även en ny standard för HBBtv lanserades för några månader sedan. Vet du något som jag inte vet? jag vill gärna veta, berätta

Jag trodde att MTG skulle implementera detta, det finns ju oerhört stora möjligheter (till och med tjäna pengar av annonser som man gör i tjeckien), samla & analysera data och beteenden. Det är en stor möjlighet som man kan dra folket tillbaka framför tv:n. Jag även sitter ibland och funderar lobbying, träffa folk på MTG eller tv4 gruppen och visa vad man kan göra med HBBTv.

SVT kan ju använda HBBtv speciellt på vissa program. interaktiva-enkäter på Agenda, Debatt, röstningar på Melodifestivalen

Jag följer utvecklingen och användningsområden för HBBtv. Tyskar har nästan alla på sina kanaler (under VM hade ZDF så snygga gränssnitt, när man tittade på matchen samtidigt kunde man se massa andra information om matchen och spelaren), på Astra satelliten finns massa andra internationella kanaler med HBBtv , danskarna har det, tjecker har det (och det går så bra där nere), turkar har det. Varför har vi inte det här i Sverige? och yes jag håller med dig, Telias boxar bör absolut klara av HBBtv.

Update-1: jag har nyss hittat mer info på SVTs sida. det ser för första gången lovande ut..

vipatv.svt.se/204/nyheter/arkiv-for-nyheter/2016-09-15-hbbtv-kan-forandra-hela-vart-tv-tittande.html

och här ser jag att de hade testat tjänsten i fjol. Men på vilken plattform? Satellit? Terestrial?

https://kundo.se/org...hjalp/posts/tv/

Update-2: Nu hittade jag ännu mer info här https://www.minhembi...howtopic=329157 va glad blir man

Redigerat av angelsevov, 29 januari 2017 - 01:11.

Postad 30 januari 2017 - 08:30

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0

Sitta lugnt i båten skulle jag ha gjort iaf.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 30 januari 2017 - 08:42

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0

Samma här, dock inte min "primära" PC, utan en HTPC, som delar switch med TV-boxen.

Vissa kunder upplever problem här så därför är rekommendationen att ha TV boxar på egen port i routern. Rent tekniskt så kommer multicast gå till alla enheter om man inte ha en switch som styr detta korrekt, tekniken för att det bara ska gå till portar i switchen som ska ha multicasten heter IGMP snoping. Protokollet för att styra vilka kanaler, alltså multicast ström som ska till en viss enhet styrs av något som heter IGMP.

Markus Johansson

Telia Kundservice

6 användare läser detta ämne

1 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar

micke_thorn
  • Seas L26roy Nr2
    Anton
    2025-05-22 21:14:10
  • Bio front med duk på plats
    Globe
    2025-05-22 08:43:45
  • Screen Research FSD på väggen
    Globe
    2025-05-22 08:22:42
  • Screen Research FSD ram
    Globe
    2025-05-22 08:19:07
  • Montering av ram
    Globe
    2025-05-22 08:14:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.