Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blu-ray eller HD DVD?

7496 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vilket framtidsformat stödjer du? (1329 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 19 januari 2007 - 10:42

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0

Blu-ray säljer bättre på Bestbuy i USA

Det där ser mer ut som punkter för att sammanfatta CES-mässan, än hur det ser ut på Best Buy.

Postad 19 januari 2007 - 10:46

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1 902 inlägg
  • 0

Blu-ray säljer bättre på Bestbuy i USA

Det där ser mer ut som punkter för att sammanfatta CES-mässan, än hur det ser ut på Best Buy.

<{POST_SNAPBACK}>

Du har rätt, ändrat inlägget.

Postad 19 januari 2007 - 11:40

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

• 883 inlägg
  • 0
En andragenerations HD-DVD spelare ska tydligen ha den bästa linjedubblaren man kan få för pengarna, och då En riktigt bra DVD med inbygd linjedubblare (upscaler) kostar nästan lika mycket som HD-DVD spelaren så blir ju valet väldigt givet.

HD-DVD till Seger! pga
1. Snabb utvecklig och väldigt hög standard i komponenterna
2. låga priser och fortsatt prispress framöver
3. Microsoft stöd
4. försökte tänka ut nått mer men kom inte på nått just nu ;)
5. bra Compac Disc stöd, hehe :)

/D

Postad 19 januari 2007 - 13:37

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1 902 inlägg
  • 0

En andragenerations HD-DVD spelare ska tydligen ha den bästa linjedubblaren man kan få för pengarna, och då En riktigt bra DVD med inbygd linjedubblare (upscaler) kostar nästan lika mycket som HD-DVD spelaren så blir ju valet väldigt givet.

HD-DVD till Seger!  pga
3. Microsoft stöd
5. bra Compac Disc stöd, hehe  :)

/D

<{POST_SNAPBACK}>

Vill inte spräcka din fina bubbla men du tänker på HD-XA2/HE-XE1 med HQV chippet eller hur. Den/dem har ett rekommenderat pris på $999/11000kr och en motsvarand Blu-rayspelare (BD-P1200) med samma chip från Samsung kostar $799. alltså billigare.

Sedan vet jag inte vilka filmer du vill se men en stor majoritet kommer att släppas exklusivt på Blu-ray.

Postad 19 januari 2007 - 13:43

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1 902 inlägg
  • 0

Hmm intressant. Så du menar alltså att bildkvalite skillnad mellan en "high-end" bluey-ray spelare och ps3 är marginell?

<{POST_SNAPBACK}>

Det kommer säkerligen vara en del skillnader men inga uppenbara för de flesta.

Och nej, DAC:en används inte via HDMI, varför skulle man vilja omvandla till analogt när man ska ha ut signalen via ett digital gränssnitt?

Dessutom, även om man kör analogt så säger inte specen på DAC:en mkt om bilden blir bra eller inte. Du kan inte (i specen) läsa dig till om bilden är bra eller inte.

<{POST_SNAPBACK}>

Men spelaren måste väl avkoda filmen (typ från AVC/VC-1/MPEG-2) till okomprimerat för att sedan skicka ut via HDMI?

Postad 19 januari 2007 - 13:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 888 inlägg
  • 0

Men spelaren måste väl avkoda filmen (typ från AVC/VC-1/MPEG-2) till okomprimerat för att sedan skicka ut via HDMI?

<{POST_SNAPBACK}>

Japp.

Postad 19 januari 2007 - 13:53

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

• 2 247 inlägg
  • 0

HD-DVD till Seger!  pga
3. Microsoft stöd
5. bra Compac Disc stöd, hehe  :)

/D

<{POST_SNAPBACK}>

Vill inte spräcka din fina bubbla men du tänker på HD-XA2/HE-XE1 med HQV chippet eller hur. Den/dem har ett rekommenderat pris på $999/11000kr och en motsvarand Blu-rayspelare (BD-P1200) med samma chip från Samsung kostar $799. alltså billigare.

Sedan vet jag inte vilka filmer du vill se men en stor majoritet kommer att släppas exklusivt på Blu-ray.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan du inte lägga in vad du tycker är fördelarna med Blu-Ray i din footer så slipper du skriva dem i varje inlägg oavsett vad det handlar om...

Dessutom missade du en länk till var samsungen går att köpa.

Postad 19 januari 2007 - 15:52

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Vad sägs om att jämföra japanska produkter vs japanska, det är lite mer skillnad pris mässigt sett.
Har inget emot samsung, men det kommer ifrån korea och där tjänar företagen bättre för att arbetarnas löner är lägre än hos de japanska grannarna och därmed kan de hålla priserna nere.

Vet inte hur amerikanarna tänker men drygt 70% på avs forum föredrar HD DVD framför BD.
Kan det ligga lite patriotiska känslor bakom detta tro, jag menar tungviktaren microsoft med Bill Gates och gänget stöder HD DVD vilket BD saknar? Har ingen aning men ps3 försäljningen motsvarar inte förväntningarna vad nu detta kan bero på.

Och ändå fortfarande nämns det att BD kostar mer än vad man skulle betala för motsvarande eller bättre prestenda hos HD DVD. Samt att BD ville sälja sin uppfinning med egen gjord codec mpeg2 som inte går så bra som de hade hoppats på vilket de surt har fått erfara.

Och det är inte alla bolag som får lika generösa subventionerade bidrag av BD som de större aktörerna fick hösten 2005 vilket har synts över alla kontrakt som på de senate tiden gått till HD DVD. För varför annars föredrar dessa studios HD DVD framför BD?

Postad 19 januari 2007 - 16:10

diabolo
  • diabolo
  • Mästare

• 3 548 inlägg
  • 0
Studio Canal 5e Mars :unsure:

Finns flera här Amazon och här RDM

Redigerat av diabolo, 19 januari 2007 - 16:35.

Postad 19 januari 2007 - 16:45

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Vad sägs om att jämföra japanska produkter vs japanska, det är lite mer skillnad pris mässigt sett.
Har inget emot samsung, men det kommer ifrån korea och där tjänar företagen bättre för att arbetarnas löner är lägre än hos de japanska grannarna och därmed kan de hålla priserna nere.

<{POST_SNAPBACK}>

Sony PS3 20 GB: $500
Toshiba HD-A2: $500

Vet inte hur amerikanarna tänker men drygt 70% på avs forum föredrar HD DVD framför BD. 
Kan det ligga lite patriotiska känslor bakom detta tro, jag menar tungviktaren microsoft med Bill Gates och gänget stöder HD DVD vilket BD saknar?

<{POST_SNAPBACK}>

Försäljningen av Blu-ray filmer i USA överstiger HD DVD försäljningen. HD DVD hävdar dessutom att varje HD DVD ägare köper fler filmer än varje Blu-ray ägare. Vilket leder till att amerikaner som inte är på avs forum till stor majoritet föredrar Blu-ray.

Har ingen aning men ps3 försäljningen motsvarar inte förväntningarna vad nu detta kan bero på.

<{POST_SNAPBACK}>

PS3 försäljningen slår motsvarande försäljning efter release för både PS2, Xbox och Xbox 360.
Vilka förväntniger har du?

Och ändå fortfarande nämns det att BD kostar mer än vad man skulle betala för motsvarande eller bättre prestenda hos HD DVD.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag antar att du pratar om tillverkningskostnad. Den optiska driven är nog ett par hundralappar dyrare, men eftersom Toshiba fortfarande i deras andragenerationsspelare har kvar en PC design, så finns det anledning att tror att till och med en del av Blu-rays förstagenerationsspelare (de som använder en SoC design) totalt sett kan vara billigare att tillverka.

Samt att BD ville sälja sin uppfinning med egen gjord codec mpeg2 som inte går så bra som de hade hoppats på vilket de surt har fått erfara.

<{POST_SNAPBACK}>

Förstår inte denna mening, men BD har inte uppfunnit någon codec.

Och det är inte alla bolag som får lika generösa subventionerade bidrag av BD som de större aktörerna fick hösten 2005 vilket har synts över alla kontrakt som på de senate tiden gått till HD DVD. För varför annars föredrar dessa studios HD DVD framför BD?

<{POST_SNAPBACK}>

Tala om konspirationsteorier... Vilka större aktörer syftar du på? Det låter som om du har en lång lista ... Vad jag känner till har Blu-ray fortfarande omkring 90% support av filmbolagen i USA.

Redigerat av random111, 19 januari 2007 - 16:47.

Postad 19 januari 2007 - 16:46

snuffe82
  • snuffe82
  • Forumräv

• 622 inlägg
  • 0

Studio Canal 5e Mars  :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Najs.... kommer en hel del till HD DVD som måna BD fans säger att dom bara kommer till BD ;) som T2 :P
Snart en månad kvar, sen kommer HD DVD till 360 :P :D :D

Postad 19 januari 2007 - 17:30

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1 902 inlägg
  • 0

Studio Canal 5e Mars  :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Najs.... kommer en hel del till HD DVD som måna BD fans säger att dom bara kommer till BD ;) som T2 :P
Snart en månad kvar, sen kommer HD DVD till 360 :P :D :D

<{POST_SNAPBACK}>

Precis, men som sagts tidigare så kommer Studio Canal släppa på Blu-ray.

Studio Canal kommer med Blu-ray i mars 2007

StudioCanal and Blu-Ray Enormous surprise, waited like supporting only HD-DVD, StudioCanal announced to also prepare of Blu-ray envisaged during Mars 2007. No title of film did not still filter, but would owe us more very soon. Continuation and end of our file as of tomorrow, with x-ray on the HD-DVD of Hatred and the Pianist, comparative with the DVD, an outline of the next titles, and captures of screen of the menus of the HD-DVD StudioCanal…

Källa: dvdrama.com <-- På franska. translate.google.com <-- Den viktiga delen översatt till engelska.

Den enda film som jag vet Studio Canal har som jag vill ha är Amelie från Montmartre (2001)

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 19 januari 2007 - 17:33

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1 902 inlägg
  • 0
17" Alienware Area-51 m5790 SE med Blu-ray för $1299 i staterna.
Källa: Digitaltrends.com
Postad bild

Postad 19 januari 2007 - 18:17

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0
Oh, den såg nice ut! Kanske dags att byta ut laptopen snart :unsure:

Postad 19 januari 2007 - 19:42

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

HD-DVD till Seger!  pga
3. Microsoft stöd
4. försökte tänka ut nått mer men kom inte på nått just nu :P
5. bra Compac Disc stöd, hehe  :unsure:

/D

<{POST_SNAPBACK}>

Punkt 3 där... Microsoft stöd.. .... Nej tack... ;)

Redigerat av Minglarn, 19 januari 2007 - 19:45.

Postad 19 januari 2007 - 22:39

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0
En liten fråga till HD DVD ägare, stör det inte er det minsta att det i princip bara är Universal som är exklusiv till HD DVD? Ser så många puscha för HD DVD och förstår bara inte varför. Jag gillar ju Blu-ray pga den tekniska biten, men filmerna är ju det viktigaste. Hade läget varit tvärtom, all support till HD DVD så hade jag inte stått kvar på Blu-ray sidan. Skulle alla vara neutrala så skulle jag troligtvis fortfarande stå kvar, men detta är en väldigt intressant fråga. Det kanske beror på 360 strap-on? En billig inverstering för dom som redan har 360.

Postad 19 januari 2007 - 22:55

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Universal är väl inte så dåligt? Så länge som Gladiator kommer på HD DVD så är jag nöjd.

Själv kommer jag nog ha läsare för både HD DVD och Blu-ray i framtiden.

Postad 19 januari 2007 - 23:06

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0
Unverisal är grymma! Men det fattas något. Hade FOX och Disney varit med så hade det varit något helt annat. Men jag antar att det handlar om smak också, alla kanske inte gillar samma filmer som mig.

Postad 19 januari 2007 - 23:35

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1 902 inlägg
  • 0
Om någon är orolig över att Blu-ray repas, kan läsa här.
Postad bild

BD till höger. Durabis finns på alla BD skivor.

Postad 20 januari 2007 - 00:48

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Om någon är orolig över att Blu-ray repas, kan läsa här.
Postad bild

BD till höger. Durabis finns på alla BD skivor.

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske bör tilläggas att artikeln och bilden handlar om Durabis 2.
Sedan, om jag förstått det hela rätt, så har andra bolag deras egen variant av hard coating lager på deras skivor?

Redigerat av StarChild, 20 januari 2007 - 01:01.

Postad 20 januari 2007 - 02:28

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0

Sedan, om jag förstått det hela rätt, så har andra bolag deras egen variant av hard coating lager på deras skivor?

<{POST_SNAPBACK}>

Sony har en teknik de kallar för AccuCore, vilket funkar väldigt bra för de DVD-skivor som de har i sortiment, R/RW. Samma teknik används av sony på deras BD-R/RE.

Dock vet jag inte vad som används för BD-ROM.

Postad 20 januari 2007 - 03:09

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1 902 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

EDIT: här kommer en bra förklaring

TDK had Durabis for DVDs as well. The Blu-ray discs use an improved version called Durabis-2. Not all Blu-ray discs use Durabis however, but they do indeed *ALL* use a special durable composite protective coating, making them all at least 100 times more durable and scratch resistant than a normal DVD. Durabis is just TDK's brand. Sony uses AccuCore(ScratchGuard), and it works like Durabis. Other companies will use different composite formulations.

This protective coating is a *requirement* for *all* Blu-ray discs. The layers are so close to the surface, the discs would fail without a strong durable coat if you so much as sneezed in the direction of a disc.

It's amazing to see people even doubt this, or immediately put on a tin foil hat and start making odd claims. This has been public knowledge for ages now, the Blu-ray Association and the various manufacturers have had press releases about this.

Redigerat av Addex, 20 januari 2007 - 05:04.

Postad 20 januari 2007 - 05:27

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1 902 inlägg
  • 0
Lite nyheter från Japan.

Matsushita's strategy of Blu-ray, interview with Mr. Kazuhiro Tsuga, exective officer of Matsushita

- BD recorder DMR-BW200 was selling very well, sold 20,000 within less than 2 months, 10,000 per month (initial plan was 6,000 units per month)
- BD playback equipment shared 96% of HD playback equipment in Japan (96% BD, 4% HD DVD)
- There was actually no "format war" in Japan
- We've been said that Panasonic's player release was late and being expensive, so this year we'll release high cost valued product as soon as possible.

Toshiba's claim, interview with Mr. Uchiyama, VP of Toshiba America

- The ratio of A1 to XA1 sold was 1:9
- 70,000 players shipped in last year (including G1 and G2), 60,000+ players sold. About half of this number was G2 player
- 18 Wheeler HD DVD experience event seems having good effect
- "Attach rate" (28 titles per player) was given by Warner, calculated by dividing the number of HD DVD titles sold by shipped player in North America, not counting Xbox360 add-ons
- 1.8M sales projection in 2007 is basically coming from the penetration rate for households of HDTV. HDTV users will be 55M households in 2007, if 5% of those will purchase HD player, the demand will be 3M. Considering price advantage, we could take 1.8M of this
- 1.8M projection is purely for Toshiba players only, others will share the rest 1.2M with cheap Chinese HD DVD players and BD players.
- LG was a pro BD company, so LG's player is welcome for Toshiba as a promoter of HD DVD
- There is enough possibility of changing the situation of studio support. Studios always watch the numbers of hardware and software, and software business is doing business based on hardware sales, so we believe pro BD studios would support HD DVD by watching the market share
- (In replying to the question that Nelsen's data showed the number sold of BD titles surpassed HD DVD by the week of 12/24) We heard the information that PS3 bundled coupons of BD titles. The sales did not surpass in the same condition. There are various information about sales, we still have an advantage, for example, by seeing Amazon's sales data
- It is said that BD has an advantage because of PS3, while there is complaint why consumers have to pay the cost of expensive BD drive for gaming. Considering many complaints about BD drive inclusion, we don't think there are many peoples who watch movies on PS3.

Postad 20 januari 2007 - 08:22

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1 902 inlägg
  • 0
Virgin Megastore:

Indeed, consumers don’t seem to favor one format over the other. When the high-def formats first launched in spring, HD DVD disc sales led by a wide margin. HD DVD, for example, beat Blu-ray title sales at Virgin Megastores by a four-to-one ratio, but Blu-ray slightly outsold HD DVD in December at the retailer.

Videobusiness.com

Postad 20 januari 2007 - 08:34

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1 113 inlägg
  • 0

En liten fråga till HD DVD ägare, stör det inte er det minsta att det i princip bara är Universal som är exklusiv till HD DVD? Ser så många puscha för HD DVD och förstår bara inte varför. Jag gillar ju Blu-ray pga den tekniska biten, men filmerna är ju det viktigaste. Hade läget varit tvärtom, all support till HD DVD så hade jag inte stått kvar på Blu-ray sidan. Skulle alla vara neutrala så skulle jag troligtvis fortfarande stå kvar, men detta är en väldigt intressant fråga. Det kanske beror på 360 strap-on? En billig inverstering för dom som redan har 360.

<{POST_SNAPBACK}>

Du skriver att filmerna är det viktigaste....
Håller med dig till 100%, det är därför man ska vara neutral :unsure:
Därför har jag nu en HD-DVD spelare HD-A1 och ca 20 HD-DVD titlar, tycker faktiskt att HD-DVD filmerna passar mig bättre än Blu Ray filmerna som har kommit ut.
Kommer också att ha en PS3, att köpa en Blu Ray stand alone spelare i Sverige är helt crazy med tanke på att priset är över 10000kr...
Då har jag täckt in 3 av 4 regioner, HD-DVD är regionsfri och PS3 tyvärr är låst till region B.
Det är för tråkigt att Blu Ray är regionslåst ;)
Tycker det är ganska konstigt att om nu Blu Ray är så mycket bättre än HD-DVD varför säljs det så många HD-DVD A2 och XA2 stand alone spelare i USA?
Priset på en Blu Ray spelare i USA är ca 2900kr (PS3 20GB) till ca 10000kr ( Pioneers Blu Ray spelare).

Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 20 januari 2007 - 09:25.

Postad 20 januari 2007 - 08:41

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0
Jag hållde med om det som raptorxx skriver. Tycker man om att titta på film känns för närvarande alternativen med endast HD-DVD eller endast Bluray konstiga. Jag håller som bäst på att inhandla en Bluray-spelare som skall hålla min HD-DVD spelare sällskap i hyllan.

Fast helst hade jag sett att det bara hade funnits ett format från början, jag tror att det hade inneburit att urvalet av spelare hade ökat snabbare än vad det gör nu.

Postad 20 januari 2007 - 10:59

Pete
  • Pete
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Nu har det hänt igen: Samma muslix64 som rippade HDDVD har nu rippat en Blu-Ray film.

Edit: En film utan BD+ skyddet.

Redigerat av Pete, 20 januari 2007 - 11:04.

Postad 20 januari 2007 - 12:04

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Jag hållde med om det som raptorxx skriver. Tycker man om att titta på film känns för närvarande alternativen med endast HD-DVD eller endast Bluray konstiga. Jag håller som bäst på att inhandla en Bluray-spelare som skall hålla min HD-DVD spelare sällskap i hyllan.

Fast helst hade jag sett att det bara hade funnits ett format från början, jag tror att det hade inneburit att urvalet av spelare hade ökat snabbare än vad det gör nu.

<{POST_SNAPBACK}>

Precis. Nu finns det en massa hårdvaruproducenter som inte verkar veta vad de skall satsa på. Denon, Marantz, Yamaha, Harman Kardon etc, etc. De väntar nog på en vinnare i formatkriget innan de drar igång sina HD-satsningar.

Problemet med att som konsument satsa på både HD DVD och Blu-ray är ju att det är himla dyrt. Denna hösten/vintern har jag redan köpt TV för 26000, DVD-spelare+reciever+högtalare för ca 30000. Kablar för ett par tusen. Wii med spel. Filmer för ett par tusen. Innan dess var det mobil och digital-TV-box. Snart blir det PS3 med spel och BD-filmer...
Det finns inte riktigt plats i budjeten för HD DVD också... :unsure:

Det får dröja ett par år tills nästa uppgradering om jag inte vinner på lotto. Och eftersom jag inte spelar så är det ganska osannolikt... ;)

Jag börjar inse att Morlock har rätt. Bio kostar mest hemma. End of days på nya prylarna igår var dock riktigt häftigt. :P

Postad 20 januari 2007 - 12:37

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0

Nu har det hänt igen: Samma muslix64 som rippade HDDVD har nu rippat en Blu-Ray film.

<{POST_SNAPBACK}>

Well, no one is safe forever.

Postad 20 januari 2007 - 12:44

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Optisk HD DVD pic up.

Bifogad fil(er)

Postad 20 januari 2007 - 12:47

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0

HD DVD prototyp för bilen visades i CES av Alpine.
"Meanwhile, mobile audio equipment manufacturer Alpine is demonstrating an HD DVD player for automobile applications."
Källa någon? ---->Här. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Bifogad fil(er)

Postad 20 januari 2007 - 16:49

Mollusk
  • Mollusk
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Sålde min HD-DVD spelare eftersom BD verkade ta hem spelet på CES, tänkte skit samma bara ett format vinner... Sen fick jag min PS3 med Talldega Nights, WTBH???!!! Jag orkade knappt titta igenom den trots att jag tyckte filmen i sej var lite småkul. Och så ser man nu specc för kommande releaser på BD25 med MPEG2!! Nej tack, det kvittar vilka filmer dom ger ut, HD-DVD har fortfarande mer intresanta titlar ute och på gång IMO och framförallt håller dom extremt bra kvalitet i jämförelse med BD. 30GB/VC1 > 25GB/MPEG2. Och ni som inte är ******s utan verkligen propagerar BDs högre specc, kommer ni att byta sida när HD-DVD uppdateras till tripple layer med högre transfer rate än BD? Jag kommer så klart att spana efter BD50 med AVC men jag tvivlar starkt på att jag blir nöjd ändå. Efter HD-DVD är BD verkligen ett steg tillbaka, DVD har tex överlägset utbud av titlar, men jag köper inte dom ändå pga den låga kvaliteten, HD-DVD har mer än jag har råd med redan.

Postad 20 januari 2007 - 17:04

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1 419 inlägg
  • 0

... Och ni som inte är ******s utan verkligen propagerar BDs högre specc, kommer ni att byta sida när HD-DVD uppdateras till tripple layer med högre transfer rate än BD? ...

<{POST_SNAPBACK}>

HD DVD kommer aldrig uppgraderas till triple-layer vad gäller just videodelen av formatet. Det skulle göra de första HD DVD-spelarna värdelösa. Triple-layer kommer enbart användas för datalagring till PC t.ex.

Så Blu-ray kommer alltid ha mer utrymme än HD DVD...

Postad 20 januari 2007 - 17:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 888 inlägg
  • 0
Mollusk>> Vet du inte om att Talldega Nights är en usel utgåva? Och att det finns bättre BD-filmer än så, inkl de med Mpeg2/25?

Är ju inte så genomtänkt att bedömma ett helt format baserat på en usel film menar jag.

Att sälja sin HDDVD när man tycker att "HD-DVD har fortfarande mer intresanta titlar ute och på gång " verkar inte sådär jättegenomtänkt heller iofs. Impulser som styr? :)

Postad 20 januari 2007 - 17:13

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0
Nu börjar Warner använda LPCM på BD! The Deparded

Postad 20 januari 2007 - 17:31

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
Frågan i tråden är vad man föredrar, men frågan man egenligen vill veta är ju vilket format som vinner? Som det ser ut nu så är det väldigt jämnt, det är väldigt stora krafter bakom båda formaten. Jag tror den bästa lösningen är en hybridspelare i stil med den som LG släppt så att båda tillverkarna får ha deras format sen kan det bli upp till användaren vad han vill köpa, i den utsträckning det går. Sony kommer ju inte släppa deras produktioner på HD-DVD direkt. HD-DVD kommer nog få riktigt bra stöd i mjukvaran på Vista med tanke på att Microsoft ställer sig bakom formatet. Någon segrare tror jag blir svårt att utse, då jag tror att HD-DVD kommer finnas i väldigt många datorer om ett par år.

Redigerat av Unregistered11bf6fd0, 20 januari 2007 - 17:32.

Postad 20 januari 2007 - 17:40

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1 419 inlägg
  • 0

Frågan i tråden är vad man föredrar, men frågan man egenligen vill veta är ju vilket format som vinner? Som det ser ut nu så är det väldigt jämnt, det är väldigt stora krafter bakom båda formaten. Jag tror den bästa lösningen är en hybridspelare i stil med den som LG släppt så att båda tillverkarna får ha deras format sen kan det bli upp till användaren vad han vill köpa, i den utsträckning det går. Sony kommer ju inte släppa deras produktioner på HD-DVD direkt. HD-DVD kommer nog få riktigt bra stöd i mjukvaran på Vista med tanke på att Microsoft ställer sig bakom formatet. Någon segrare tror jag blir svårt att utse, då jag tror att HD-DVD kommer finnas i väldigt många datorer om ett par år.

<{POST_SNAPBACK}>

Blu-ray kommer ha bra stöd även i Windows Vista. HD DVD kommer inte få någon direkt fördel där. Om det vore fallet skulle det vara kommersiellt självmord av Microsoft då många datortillverkare t.ex Dell använder Blu-ray i sina datorer och de skulle bli vansinniga om HD DVD skulle få någon fördel.

För övrigt så tycker jag att formatkriget är för jävligt. Jag vågar inte satsa på någon av dessa för tillfället då båda har sina exklusiva titlar och skaffar man ena får man klara sig utan en mängd filmer.

Postad 20 januari 2007 - 17:52

Mollusk
  • Mollusk
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Jag vet att jag inte borde dra några förhastade slutsatser, men av screenshots och trailers att döma ser inte MPEG2 ut att ha något att ge, jag kommer att köpa en del BD25 med MPEG2 ändå men det är sorgligt att det ser ut att vara det vanligaste förekommande formatet, även AVC ser ut att vara snäppet sämre än VC1 men jag får väl hålla tyst tills jag har mer kött på benen :)

Genomtänkt att sälja min HD-DVD spelare var det inte nej, jag var bara trött på kriget och gav upp mitt favoritformat för en möjlig chans att BD vinner. Nu skiter jag i hur det går för HD-DVD, varenda titel som ges ut i en bra VC1 utgåva är värd obekvämhet och priset på en spelare utan kommande filmer i framtiden.

Jag vet inte vad som kan ådstakommas med firmware uppdatering, men jag kan inte se hur det skulle vara några problem att göra befintliga läsare kompatibla med triple-layer specc. Det var ett format som föreslogs redan innan HD-DVD komm ut, men av olika anledningar inte komm med i HD-DVD standard specc, precis som regionskodning kan det ändras i framtiden. Tekniskt sett har liknande uppdatering av läsare skett förut med en simpel firmware uppdatering. Eller har du hört något specifikt från Toshiba själva?

Postad 20 januari 2007 - 18:07

snuffe82
  • snuffe82
  • Forumräv

• 622 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Blu-ray kommer ha bra stöd även i Windows Vista. HD DVD kommer inte få någon direkt fördel där. Om det vore fallet skulle det vara kommersiellt självmord av Microsoft då många datortillverkare t.ex Dell använder Blu-ray i sina datorer och de skulle bli vansinniga om HD DVD skulle få någon fördel.

För övrigt så tycker jag att formatkriget är för jävligt. Jag vågar inte satsa på någon av dessa för tillfället då båda har sina exklusiva titlar och skaffar man ena får man klara sig utan en mängd filmer.

<{POST_SNAPBACK}>

Då finns det ett bra (eller kanske det enda :) ) alternativ. Köpa HD DVD till 360. Den går lös på ca 1700:-. ( jag antar att du har en xbox 360) inte så farligt om det skulle bli så att BD skulle vinna kriget. Så kommer jag att göra tills man vet vilket format som vinner, så köper man en riktig spelare då! eller tänker jag fel?

Postad 20 januari 2007 - 19:04

diabolo
  • diabolo
  • Mästare

• 3 548 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Well, no one is safe forever.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var det jag pratade om för några dagar sen...men vissa BD-fans verkade inte förstå det.

Postad 20 januari 2007 - 19:25

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0
Jag tror nog att alla förstår att så länge BD använder enbart AACS så är det lika öppet som HD DVD. Det som blir intressant och se är om det finns en väg runt BD+ när det börjar användas eller om dom måste knäcka det(vilket inte har hänt med AACS än)

Postad 20 januari 2007 - 19:53

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Jag vet att jag inte borde dra några förhastade slutsatser, men av screenshots och trailers att döma ser inte MPEG2 ut att ha något att ge, jag kommer att köpa en del BD25 med MPEG2 ändå men det är sorgligt att det ser ut att vara det vanligaste förekommande formatet, även AVC ser ut att vara snäppet sämre än VC1 men jag får väl hålla tyst tills jag har mer kött på benen :)

<{POST_SNAPBACK}>

High-Def Digest har i snitt gett högre betyg på Blu-ray filmer som använder AVC än Blu-ray filmer som använder VC-1.

Jag vet inte vad som kan ådstakommas med firmware uppdatering, men jag kan inte se hur det skulle vara några problem att göra befintliga läsare kompatibla med triple-layer specc. Det var ett format som föreslogs redan innan HD-DVD komm ut, men av olika anledningar inte komm med i HD-DVD standard specc, precis som regionskodning kan det ändras i framtiden. Tekniskt sett har liknande uppdatering av läsare skett förut med en simpel firmware uppdatering. Eller har du hört något specifikt från Toshiba själva?

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns ett intressant dilemma i denna fråga.

Om de befintliga HD DVD spelarna skulle vara kompatibla med tripple-layer specen, så innebär det att kraven på dessa spelare (för att klara av att läsa 51GB skivor) rimligtvis borde vara ungefär lika tuffa som kraven på Blu-ray spelare (för att klara av att läsa 50GB skivor). Vilket innebär att en HD DVD drive borde vara ungefär lika dyr att tillverka som en Blu-ray drive. Så vart tog HD DVDs "fördel" av att använda en billigare teknik vägen?

Om de befintliga HD DVD spelarna skulle vara kompatibla med tripple-layer specen, så skulle Toshiba mycket tydligt sagt det. Men det gjorde de inte...

Redigerat av random111, 20 januari 2007 - 19:55.

Postad 20 januari 2007 - 20:39

Danhill
  • Danhill
  • Beroende

• 1 326 inlägg
  • 0

bra pris för en bra blu-ray spelare, RIKTIGT dåligt pris för en spelkonsol.

<{POST_SNAPBACK}>

wow, trodde aldrig att du skulle erkänna att det finns en bra bd-spelare till bra pris! :(

<{POST_SNAPBACK}>

Och hur bra är priset om man både vill spela och kolla på Bluray? Rätt ok! Ca 3000 för en Ny konsoll, och ca 3000 för en BD spelare=6000kr för båda om man nu skall förvränga saker snyggt! :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

problemet är att de flesta inte vill det :D
när de vill ha en spelkonsol så vill de ha en spelkonsol bara och då vill de inte punga ut 6000kr
men visst vill man ha bara en bd spelare eller en konsol och bd spelare så är ps3 ett kap.

De flesta som vill bara ha en spelkonsol nu söker sig till x360 eller wii vilket man kan se på försäljningsiffrorna :)

<{POST_SNAPBACK}>

Med PS3 har de siktat på en målgrupp över som är 20+ med pengar att spendera.
Xbox 360 tex känns som den mest är inriktad till tonåringar som först ska tjata på mossan o fassan om att få en Xbox360, sen ska de tjata till sig en HDDVD-strapon, Minnesprylar o yadayada.
Och de funkar säkert för kanon för den målgruppen.

Jag vill ha allt i ett snyggt paket med så lite kablar som möjligt, och får dessutom mer framtidsäkra bild och ljudutgångar. :(

<{POST_SNAPBACK}>

Du verkar ju ha bra koll :D

Du får helt eknkelt erkänna att du är e Sony ****** & en blu-ray wannabe.

Redigerat av Danhill, 20 januari 2007 - 20:42.

Postad 20 januari 2007 - 22:38

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1 419 inlägg
  • 0
älskar den här tråden :)

Postad 20 januari 2007 - 22:54

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1 836 inlägg
  • 0

Om de befintliga HD DVD spelarna skulle vara kompatibla med tripple-layer specen, så innebär det att kraven på dessa spelare (för att klara av att läsa 51GB skivor) rimligtvis borde vara ungefär lika tuffa som kraven på Blu-ray spelare (för att klara av att läsa 50GB skivor). Vilket innebär att en HD DVD drive borde vara ungefär lika dyr att tillverka som en Blu-ray drive. Så vart tog HD DVDs "fördel" av att använda en billigare teknik vägen?

<{POST_SNAPBACK}>

Har för mig att det är högre krav att läsa av 3 lager från en HD-DVD-skiva gentemot 2 lager från en BD-skiva.
Sedan så är det väl hårdvaran som sätter stop i de gamla spelarna, frågan är om inte detta går att lösa t.ex. i HD A1 genom att byta ut samtliga gamla HD-DVD drivers mot nyare och sedan uppdatera mjukvaran, fast det är väl lika bra att köpa sig en ny spelare i stället.

Redigerat av Isaac, 20 januari 2007 - 23:05.

Postad 20 januari 2007 - 23:08

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1 419 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det är nog högre krav att läsa av 3 lager från en HD-DVD-skiva gentemot 2 lager från en BD-skiva.
Sedan så är det väl hårdvaran som sätter stop i de gamla spelarna, frågan är om inte detta går att lösa i t.ex. HD A1 genom att byta ut den gamla HD-DVD driven mot en nyare och sedan uppdatera mjukvaran?

<{POST_SNAPBACK}>

Tror du Toshiba skulle gå med på att göra det gratis? Det skulle snarare innebära en saftig kostnad för konsumenten och MÅNGA arga kunder. Nej jag tror inte 51Gb HD DVD kommer att inkluderas i standarden och det har inte ens kommit upp till diskussion i DVD Forum.

Dock bör det nämnas att när DVD lanserades släpptes det några spelare som inte kunde läsa dual-layer. Synd för dem men jag tror inte att nåt liknande kommer hända igen.

Postad 20 januari 2007 - 23:13

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Det är väldigt mycket teknikideologi i den här tråden. :D
Både HD DVD och Blu-ray har bevisat att de kan förmedla fantastisk bildkvalitet i sina bästa stunder. Så bra att TV:n/projjen respektive spelaren är mycket viktigare än om det står HD DVD eller Blu-ray på skivan. Tekniskt sett verkar det inte finnas någon solklar vinnare. Båda formaten är värdiga arvtagare till DVD som jag ser det. Frågan är bara vilket format som kommer att överleva. Jag hoppas bara att det avgörs snabbt så att jag slipper dubbelinvestera och vela... :)

Jag har svårt att se hur konsumenterna skall kunna vinna på det här. Det är ändå vi som betalar i slutändan. Det enda positiva skulle vara att det sitter en enorm blåslampa i ändan på de som har insvesterat massor i endera sidan, dvs Sony, Microsoft mfl.

Postad 20 januari 2007 - 23:18

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1 836 inlägg
  • 0

Det är väldigt mycket teknikideologi i den här tråden.  :D
Både HD DVD och Blu-ray har bevisat att de kan förmedla fantastisk bildkvalitet i sina bästa stunder. Så bra att TV:n/projjen respektive spelaren är mycket viktigare än om det står HD DVD eller Blu-ray på skivan. Tekniskt sett verkar det inte finnas någon solklar vinnare. Båda formaten är värdiga arvtagare till DVD som jag ser det. Frågan är bara vilket format som kommer att överleva. Jag hoppas bara att det avgörs snabbt så att jag slipper dubbelinvestera och vela... :D

Jag har svårt att se hur konsumenterna skall kunna vinna på det här. Det är ändå vi som betalar i slutändan. Det enda positiva skulle vara att det sitter en enorm blåslampa i ändan på de som har insvesterat massor i endera sidan, dvs Sony, Microsoft mfl.

<{POST_SNAPBACK}>

Det man mest saknar med HD-DVD är i många fall ett bättre ljud, detta är givetvis en stor nackdel för en audiofil som mig. :)

Redigerat av Isaac, 20 januari 2007 - 23:20.

Postad 20 januari 2007 - 23:23

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Det må hända...
Själv är jag en "bildkille" och det modesta ljud jag har hemma hos mig tycker jag är fullt tillräckligt, fast jag aldrig ens hört de mest avancerade ljudformaten (Dolby true HD etc).

Redigerat av hassesolo, 20 januari 2007 - 23:24.

Postad 20 januari 2007 - 23:32

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1 836 inlägg
  • 0

Tror du Toshiba skulle gå med på att göra det gratis? Det skulle snarare innebära en saftig kostnad för konsumenten och MÅNGA arga kunder.

<{POST_SNAPBACK}>

Frågan är hur saftig kostnad det skulle röra sig om ifall det vid ett senare tillfälle skulle kunna komma att bli aktuellt? För det hade ju faktiskt inte varit dumt alls med lite extra behövande utrymme för HD-DVD.

Redigerat av Isaac, 21 januari 2007 - 00:20.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL 708i Surround + Surround Back
    Anton
    2025-05-21 19:42:26
  • JBL 705i Atmos
    Anton
    2025-05-20 10:45:14
  • Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.