Det dÀr ser mer ut som punkter för att sammanfatta CES-mÀssan, Àn hur det ser ut pÄ Best Buy.Blu-ray sÀljer bÀttre pÄ Bestbuy i USA
Postad 19 January 2007 - 10:42
Postad 19 January 2007 - 10:46
Det dÀr ser mer ut som punkter för att sammanfatta CES-mÀssan, Àn hur det ser ut pÄ Best Buy.Blu-ray sÀljer bÀttre pÄ Bestbuy i USA
Du har rÀtt, Àndrat inlÀgget.
Postad 19 January 2007 - 11:40
HD-DVD till Seger! pga
1. Snabb utvecklig och vÀldigt hög standard i komponenterna
2. lÄga priser och fortsatt prispress framöver
3. Microsoft stöd
4. försökte tÀnka ut nÄtt mer men kom inte pÄ nÄtt just nu
5. bra Compac Disc stöd, hehe
/D
Postad 19 January 2007 - 13:37
En andragenerations HD-DVD spelare ska tydligen ha den bÀsta linjedubblaren man kan fÄ för pengarna, och dÄ En riktigt bra DVD med inbygd linjedubblare (upscaler) kostar nÀstan lika mycket som HD-DVD spelaren sÄ blir ju valet vÀldigt givet.
HD-DVD till Seger! pga
3. Microsoft stöd
5. bra Compac Disc stöd, hehe![]()
/D
Vill inte sprÀcka din fina bubbla men du tÀnker pÄ HD-XA2/HE-XE1 med HQV chippet eller hur. Den/dem har ett rekommenderat pris pÄ $999/11000kr och en motsvarand Blu-rayspelare (BD-P1200) med samma chip frÄn Samsung kostar $799. alltsÄ billigare.
Sedan vet jag inte vilka filmer du vill se men en stor majoritet kommer att slÀppas exklusivt pÄ Blu-ray.
Postad 19 January 2007 - 13:43
Det kommer sÀkerligen vara en del skillnader men inga uppenbara för de flesta.Hmm intressant. SÄ du menar alltsÄ att bildkvalite skillnad mellan en "high-end" bluey-ray spelare och ps3 Àr marginell?
Och nej, DAC:en anvÀnds inte via HDMI, varför skulle man vilja omvandla till analogt nÀr man ska ha ut signalen via ett digital grÀnssnitt?
Dessutom, Àven om man kör analogt sÄ sÀger inte specen pÄ DAC:en mkt om bilden blir bra eller inte. Du kan inte (i specen) lÀsa dig till om bilden Àr bra eller inte.
Men spelaren mÄste vÀl avkoda filmen (typ frÄn AVC/VC-1/MPEG-2) till okomprimerat för att sedan skicka ut via HDMI?
Postad 19 January 2007 - 13:51
Japp.Men spelaren mÄste vÀl avkoda filmen (typ frÄn AVC/VC-1/MPEG-2) till okomprimerat för att sedan skicka ut via HDMI?
Postad 19 January 2007 - 13:53
Kan du inte lÀgga in vad du tycker Àr fördelarna med Blu-Ray i din footer sÄ slipper du skriva dem i varje inlÀgg oavsett vad det handlar om...En andragenerations HD-DVD spelare ska tydligen ha den bÀsta linjedubblaren man kan fÄ för pengarna, och dÄ En riktigt bra DVD med inbygd linjedubblare (upscaler) kostar nÀstan lika mycket som HD-DVD spelaren sÄ blir ju valet vÀldigt givet.
HD-DVD till Seger! pga
3. Microsoft stöd
5. bra Compac Disc stöd, heheÂ![]()
/D
Vill inte sprÀcka din fina bubbla men du tÀnker pÄ HD-XA2/HE-XE1 med HQV chippet eller hur. Den/dem har ett rekommenderat pris pÄ $999/11000kr och en motsvarand Blu-rayspelare (BD-P1200) med samma chip frÄn Samsung kostar $799. alltsÄ billigare.
Sedan vet jag inte vilka filmer du vill se men en stor majoritet kommer att slÀppas exklusivt pÄ Blu-ray.
Dessutom missade du en lÀnk till var samsungen gÄr att köpa.
Postad 19 January 2007 - 15:52
Har inget emot samsung, men det kommer ifrÄn korea och dÀr tjÀnar företagen bÀttre för att arbetarnas löner Àr lÀgre Àn hos de japanska grannarna och dÀrmed kan de hÄlla priserna nere.
Vet inte hur amerikanarna tÀnker men drygt 70% pÄ avs forum föredrar HD DVD framför BD.
Kan det ligga lite patriotiska kÀnslor bakom detta tro, jag menar tungviktaren microsoft med Bill Gates och gÀnget stöder HD DVD vilket BD saknar? Har ingen aning men ps3 försÀljningen motsvarar inte förvÀntningarna vad nu detta kan bero pÄ.
Och ÀndÄ fortfarande nÀmns det att BD kostar mer Àn vad man skulle betala för motsvarande eller bÀttre prestenda hos HD DVD. Samt att BD ville sÀlja sin uppfinning med egen gjord codec mpeg2 som inte gÄr sÄ bra som de hade hoppats pÄ vilket de surt har fÄtt erfara.
Och det Àr inte alla bolag som fÄr lika generösa subventionerade bidrag av BD som de större aktörerna fick hösten 2005 vilket har synts över alla kontrakt som pÄ de senate tiden gÄtt till HD DVD. För varför annars föredrar dessa studios HD DVD framför BD?
Postad 19 January 2007 - 16:10
Finns flera hÀr Amazon och hÀr RDM
Redigerat av diabolo, 19 January 2007 - 16:35.
Postad 19 January 2007 - 16:45
Sony PS3 20 GB: $500Vad sÀgs om att jÀmföra japanska produkter vs japanska, det Àr lite mer skillnad pris mÀssigt sett.
Har inget emot samsung, men det kommer ifrÄn korea och dÀr tjÀnar företagen bÀttre för att arbetarnas löner Àr lÀgre Àn hos de japanska grannarna och dÀrmed kan de hÄlla priserna nere.
Toshiba HD-A2: $500
FörsÀljningen av Blu-ray filmer i USA överstiger HD DVD försÀljningen. HD DVD hÀvdar dessutom att varje HD DVD Àgare köper fler filmer Àn varje Blu-ray Àgare. Vilket leder till att amerikaner som inte Àr pÄ avs forum till stor majoritet föredrar Blu-ray.Vet inte hur amerikanarna tÀnker men drygt 70% pÄ avs forum föredrar HD DVD framför BD.
Kan det ligga lite patriotiska kÀnslor bakom detta tro, jag menar tungviktaren microsoft med Bill Gates och gÀnget stöder HD DVD vilket BD saknar?
PS3 försÀljningen slÄr motsvarande försÀljning efter release för bÄde PS2, Xbox och Xbox 360.Har ingen aning men ps3 försÀljningen motsvarar inte förvÀntningarna vad nu detta kan bero pÄ.
Vilka förvÀntniger har du?
Jag antar att du pratar om tillverkningskostnad. Den optiska driven Àr nog ett par hundralappar dyrare, men eftersom Toshiba fortfarande i deras andragenerationsspelare har kvar en PC design, sÄ finns det anledning att tror att till och med en del av Blu-rays förstagenerationsspelare (de som anvÀnder en SoC design) totalt sett kan vara billigare att tillverka.Och ÀndÄ fortfarande nÀmns det att BD kostar mer Àn vad man skulle betala för motsvarande eller bÀttre prestenda hos HD DVD.
FörstÄr inte denna mening, men BD har inte uppfunnit nÄgon codec.Samt att BD ville sÀlja sin uppfinning med egen gjord codec mpeg2 som inte gÄr sÄ bra som de hade hoppats pÄ vilket de surt har fÄtt erfara.
Tala om konspirationsteorier... Vilka större aktörer syftar du pÄ? Det lÄter som om du har en lÄng lista ... Vad jag kÀnner till har Blu-ray fortfarande omkring 90% support av filmbolagen i USA.Och det Àr inte alla bolag som fÄr lika generösa subventionerade bidrag av BD som de större aktörerna fick hösten 2005 vilket har synts över alla kontrakt som pÄ de senate tiden gÄtt till HD DVD. För varför annars föredrar dessa studios HD DVD framför BD?
Redigerat av random111, 19 January 2007 - 16:47.
Postad 19 January 2007 - 16:46
Najs.... kommer en hel del till HD DVD som mÄna BD fans sÀger att dom bara kommer till BDStudio Canal 5e Mars
Finns flera hÀr Amazon och hÀr RDM
Snart en mÄnad kvar, sen kommer HD DVD till 360
Postad 19 January 2007 - 17:30
Najs.... kommer en hel del till HD DVD som mĂ„na BD fans sĂ€ger att dom bara kommer till BDStudio Canal 5e MarsÂ
Finns flera hÀr Amazon och hÀr RDMsom T2
![]()
Snart en mÄnad kvar, sen kommer HD DVD till 360![]()
![]()
Precis, men som sagts tidigare sÄ kommer Studio Canal slÀppa pÄ Blu-ray.
Studio Canal kommer med Blu-ray i mars 2007
StudioCanal and Blu-Ray Enormous surprise, waited like supporting only HD-DVD, StudioCanal announced to also prepare of Blu-ray envisaged during Mars 2007. No title of film did not still filter, but would owe us more very soon. Continuation and end of our file as of tomorrow, with x-ray on the HD-DVD of Hatred and the Pianist, comparative with the DVD, an outline of the next titles, and captures of screen of the menus of the HD-DVD StudioCanalâŠ
KÀlla: dvdrama.com <-- PÄ franska. translate.google.com <-- Den viktiga delen översatt till engelska.
Den enda film som jag vet Studio Canal har som jag vill ha Àr Amelie frÄn Montmartre (2001)
Postad 19 January 2007 - 19:42
En andragenerations HD-DVD spelare ska tydligen ha den bÀsta linjedubblaren man kan fÄ för pengarna, och dÄ En riktigt bra DVD med inbygd linjedubblare (upscaler) kostar nÀstan lika mycket som HD-DVD spelaren sÄ blir ju valet vÀldigt givet.
HD-DVD till Seger! pga
3. Microsoft stöd
5. bra Compac Disc stöd, hehe![]()
/D
Punkt 3 dÀr... Microsoft stöd.. .... Nej tack...
Redigerat av Minglarn, 19 January 2007 - 19:45.
Postad 19 January 2007 - 22:39
Postad 19 January 2007 - 22:55
SjÀlv kommer jag nog ha lÀsare för bÄde HD DVD och Blu-ray i framtiden.
Postad 19 January 2007 - 23:06
Postad 19 January 2007 - 23:35

BD till höger. Durabis finns pÄ alla BD skivor.
Postad 20 January 2007 - 00:48
Kanske bör tillÀggas att artikeln och bilden handlar om Durabis 2.Om nÄgon Àr orolig över att Blu-ray repas, kan lÀsa hÀr.
BD till höger. Durabis finns pÄ alla BD skivor.
Sedan, om jag förstÄtt det hela rÀtt, sÄ har andra bolag deras egen variant av hard coating lager pÄ deras skivor?
Redigerat av StarChild, 20 January 2007 - 01:01.
Postad 20 January 2007 - 02:28
Sony har en teknik de kallar för AccuCore, vilket funkar vÀldigt bra för de DVD-skivor som de har i sortiment, R/RW. Samma teknik anvÀnds av sony pÄ deras BD-R/RE.Kanske bör tillÀggas att artikeln och bilden handlar om Durabis 2.
Sedan, om jag förstÄtt det hela rÀtt, sÄ har andra bolag deras egen variant av hard coating lager pÄ deras skivor?
Dock vet jag inte vad som anvÀnds för BD-ROM.
Postad 20 January 2007 - 03:09
Kanske bör tillÀggas att artikeln och bilden handlar om Durabis 2.
EDIT: hÀr kommer en bra förklaring
TDK had Durabis for DVDs as well. The Blu-ray discs use an improved version called Durabis-2. Not all Blu-ray discs use Durabis however, but they do indeed *ALL* use a special durable composite protective coating, making them all at least 100 times more durable and scratch resistant than a normal DVD. Durabis is just TDK's brand. Sony uses AccuCore(ScratchGuard), and it works like Durabis. Other companies will use different composite formulations.
This protective coating is a *requirement* for *all* Blu-ray discs. The layers are so close to the surface, the discs would fail without a strong durable coat if you so much as sneezed in the direction of a disc.
It's amazing to see people even doubt this, or immediately put on a tin foil hat and start making odd claims. This has been public knowledge for ages now, the Blu-ray Association and the various manufacturers have had press releases about this.
Redigerat av Addex, 20 January 2007 - 05:04.
Postad 20 January 2007 - 05:27
Matsushita's strategy of Blu-ray, interview with Mr. Kazuhiro Tsuga, exective officer of Matsushita
- BD recorder DMR-BW200 was selling very well, sold 20,000 within less than 2 months, 10,000 per month (initial plan was 6,000 units per month)
- BD playback equipment shared 96% of HD playback equipment in Japan (96% BD, 4% HD DVD)
- There was actually no "format war" in Japan
- We've been said that Panasonic's player release was late and being expensive, so this year we'll release high cost valued product as soon as possible.
Toshiba's claim, interview with Mr. Uchiyama, VP of Toshiba America
- The ratio of A1 to XA1 sold was 1:9
- 70,000 players shipped in last year (including G1 and G2), 60,000+ players sold. About half of this number was G2 player
- 18 Wheeler HD DVD experience event seems having good effect
- "Attach rate" (28 titles per player) was given by Warner, calculated by dividing the number of HD DVD titles sold by shipped player in North America, not counting Xbox360 add-ons
- 1.8M sales projection in 2007 is basically coming from the penetration rate for households of HDTV. HDTV users will be 55M households in 2007, if 5% of those will purchase HD player, the demand will be 3M. Considering price advantage, we could take 1.8M of this
- 1.8M projection is purely for Toshiba players only, others will share the rest 1.2M with cheap Chinese HD DVD players and BD players.
- LG was a pro BD company, so LG's player is welcome for Toshiba as a promoter of HD DVD
- There is enough possibility of changing the situation of studio support. Studios always watch the numbers of hardware and software, and software business is doing business based on hardware sales, so we believe pro BD studios would support HD DVD by watching the market share
- (In replying to the question that Nelsen's data showed the number sold of BD titles surpassed HD DVD by the week of 12/24) We heard the information that PS3 bundled coupons of BD titles. The sales did not surpass in the same condition. There are various information about sales, we still have an advantage, for example, by seeing Amazon's sales data
- It is said that BD has an advantage because of PS3, while there is complaint why consumers have to pay the cost of expensive BD drive for gaming. Considering many complaints about BD drive inclusion, we don't think there are many peoples who watch movies on PS3.
Postad 20 January 2007 - 08:22
Indeed, consumers donât seem to favor one format over the other. When the high-def formats first launched in spring, HD DVD disc sales led by a wide margin. HD DVD, for example, beat Blu-ray title sales at Virgin Megastores by a four-to-one ratio, but Blu-ray slightly outsold HD DVD in December at the retailer.
Videobusiness.com
Postad 20 January 2007 - 08:34
En liten frÄga till HD DVD Àgare, stör det inte er det minsta att det i princip bara Àr Universal som Àr exklusiv till HD DVD? Ser sÄ mÄnga puscha för HD DVD och förstÄr bara inte varför. Jag gillar ju Blu-ray pga den tekniska biten, men filmerna Àr ju det viktigaste. Hade lÀget varit tvÀrtom, all support till HD DVD sÄ hade jag inte stÄtt kvar pÄ Blu-ray sidan. Skulle alla vara neutrala sÄ skulle jag troligtvis fortfarande stÄ kvar, men detta Àr en vÀldigt intressant frÄga. Det kanske beror pÄ 360 strap-on? En billig inverstering för dom som redan har 360.
Du skriver att filmerna Àr det viktigaste....
HÄller med dig till 100%, det Àr dÀrför man ska vara neutral
DÀrför har jag nu en HD-DVD spelare HD-A1 och ca 20 HD-DVD titlar, tycker faktiskt att HD-DVD filmerna passar mig bÀttre Àn Blu Ray filmerna som har kommit ut.
Kommer ocksÄ att ha en PS3, att köpa en Blu Ray stand alone spelare i Sverige Àr helt crazy med tanke pÄ att priset Àr över 10000kr...
DÄ har jag tÀckt in 3 av 4 regioner, HD-DVD Àr regionsfri och PS3 tyvÀrr Àr lÄst till region B.
Det Àr för trÄkigt att Blu Ray Àr regionslÄst
Tycker det Àr ganska konstigt att om nu Blu Ray Àr sÄ mycket bÀttre Àn HD-DVD varför sÀljs det sÄ mÄnga HD-DVD A2 och XA2 stand alone spelare i USA?
Priset pÄ en Blu Ray spelare i USA Àr ca 2900kr (PS3 20GB) till ca 10000kr ( Pioneers Blu Ray spelare).
Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 20 January 2007 - 09:25.
Postad 20 January 2007 - 08:41
Fast helst hade jag sett att det bara hade funnits ett format frÄn början, jag tror att det hade inneburit att urvalet av spelare hade ökat snabbare Àn vad det gör nu.
Postad 20 January 2007 - 10:59
Edit: En film utan BD+ skyddet.
Redigerat av Pete, 20 January 2007 - 11:04.
Postad 20 January 2007 - 12:04
Jag hÄllde med om det som raptorxx skriver. Tycker man om att titta pÄ film kÀnns för nÀrvarande alternativen med endast HD-DVD eller endast Bluray konstiga. Jag hÄller som bÀst pÄ att inhandla en Bluray-spelare som skall hÄlla min HD-DVD spelare sÀllskap i hyllan.
Fast helst hade jag sett att det bara hade funnits ett format frÄn början, jag tror att det hade inneburit att urvalet av spelare hade ökat snabbare Àn vad det gör nu.
Precis. Nu finns det en massa hÄrdvaruproducenter som inte verkar veta vad de skall satsa pÄ. Denon, Marantz, Yamaha, Harman Kardon etc, etc. De vÀntar nog pÄ en vinnare i formatkriget innan de drar igÄng sina HD-satsningar.
Problemet med att som konsument satsa pÄ bÄde HD DVD och Blu-ray Àr ju att det Àr himla dyrt. Denna hösten/vintern har jag redan köpt TV för 26000, DVD-spelare+reciever+högtalare för ca 30000. Kablar för ett par tusen. Wii med spel. Filmer för ett par tusen. Innan dess var det mobil och digital-TV-box. Snart blir det PS3 med spel och BD-filmer...
Det finns inte riktigt plats i budjeten för HD DVD ocksÄ...
Det fÄr dröja ett par Är tills nÀsta uppgradering om jag inte vinner pÄ lotto. Och eftersom jag inte spelar sÄ Àr det ganska osannolikt...
Jag börjar inse att Morlock har rÀtt. Bio kostar mest hemma. End of days pÄ nya prylarna igÄr var dock riktigt hÀftigt.
Postad 20 January 2007 - 12:37
Well, no one is safe forever.Nu har det hÀnt igen: Samma muslix64 som rippade HDDVD har nu rippat en Blu-Ray film.
Postad 20 January 2007 - 12:47
HD DVD prototyp för bilen visades i CES av Alpine.
"Meanwhile, mobile audio equipment manufacturer Alpine is demonstrating an HD DVD player for automobile applications."
KÀlla nÄgon? ---->HÀr.
Bifogad fil(er)
Postad 20 January 2007 - 16:49
En liten frÄga till HD DVD Àgare, stör det inte er det minsta att det i princip bara Àr Universal som Àr exklusiv till HD DVD? Ser sÄ mÄnga puscha för HD DVD och förstÄr bara inte varför. Jag gillar ju Blu-ray pga den tekniska biten, men filmerna Àr ju det viktigaste. Hade lÀget varit tvÀrtom, all support till HD DVD sÄ hade jag inte stÄtt kvar pÄ Blu-ray sidan. Skulle alla vara neutrala sÄ skulle jag troligtvis fortfarande stÄ kvar, men detta Àr en vÀldigt intressant frÄga. Det kanske beror pÄ 360 strap-on? En billig inverstering för dom som redan har 360.
SÄlde min HD-DVD spelare eftersom BD verkade ta hem spelet pÄ CES, tÀnkte skit samma bara ett format vinner... Sen fick jag min PS3 med Talldega Nights, WTBH???!!! Jag orkade knappt titta igenom den trots att jag tyckte filmen i sej var lite smÄkul. Och sÄ ser man nu specc för kommande releaser pÄ BD25 med MPEG2!! Nej tack, det kvittar vilka filmer dom ger ut, HD-DVD har fortfarande mer intresanta titlar ute och pÄ gÄng IMO och framförallt hÄller dom extremt bra kvalitet i jÀmförelse med BD. 30GB/VC1 > 25GB/MPEG2. Och ni som inte Àr ******s utan verkligen propagerar BDs högre specc, kommer ni att byta sida nÀr HD-DVD uppdateras till tripple layer med högre transfer rate Àn BD? Jag kommer sÄ klart att spana efter BD50 med AVC men jag tvivlar starkt pÄ att jag blir nöjd ÀndÄ. Efter HD-DVD Àr BD verkligen ett steg tillbaka, DVD har tex överlÀgset utbud av titlar, men jag köper inte dom ÀndÄ pga den lÄga kvaliteten, HD-DVD har mer Àn jag har rÄd med redan.
Postad 20 January 2007 - 17:04
... Och ni som inte Àr ******s utan verkligen propagerar BDs högre specc, kommer ni att byta sida nÀr HD-DVD uppdateras till tripple layer med högre transfer rate Àn BD? ...
HD DVD kommer aldrig uppgraderas till triple-layer vad gÀller just videodelen av formatet. Det skulle göra de första HD DVD-spelarna vÀrdelösa. Triple-layer kommer enbart anvÀndas för datalagring till PC t.ex.
SÄ Blu-ray kommer alltid ha mer utrymme Àn HD DVD...
Postad 20 January 2007 - 17:07
Ăr ju inte sĂ„ genomtĂ€nkt att bedömma ett helt format baserat pĂ„ en usel film menar jag.
Att sÀlja sin HDDVD nÀr man tycker att "HD-DVD har fortfarande mer intresanta titlar ute och pÄ gÄng " verkar inte sÄdÀr jÀttegenomtÀnkt heller iofs. Impulser som styr?
Postad 20 January 2007 - 17:13
Postad 20 January 2007 - 17:31
Redigerat av Unregistered11bf6fd0, 20 January 2007 - 17:32.
Postad 20 January 2007 - 17:40
FrÄgan i trÄden Àr vad man föredrar, men frÄgan man egenligen vill veta Àr ju vilket format som vinner? Som det ser ut nu sÄ Àr det vÀldigt jÀmnt, det Àr vÀldigt stora krafter bakom bÄda formaten. Jag tror den bÀsta lösningen Àr en hybridspelare i stil med den som LG slÀppt sÄ att bÄda tillverkarna fÄr ha deras format sen kan det bli upp till anvÀndaren vad han vill köpa, i den utstrÀckning det gÄr. Sony kommer ju inte slÀppa deras produktioner pÄ HD-DVD direkt. HD-DVD kommer nog fÄ riktigt bra stöd i mjukvaran pÄ Vista med tanke pÄ att Microsoft stÀller sig bakom formatet. NÄgon segrare tror jag blir svÄrt att utse, dÄ jag tror att HD-DVD kommer finnas i vÀldigt mÄnga datorer om ett par Är.
Blu-ray kommer ha bra stöd Àven i Windows Vista. HD DVD kommer inte fÄ nÄgon direkt fördel dÀr. Om det vore fallet skulle det vara kommersiellt sjÀlvmord av Microsoft dÄ mÄnga datortillverkare t.ex Dell anvÀnder Blu-ray i sina datorer och de skulle bli vansinniga om HD DVD skulle fÄ nÄgon fördel.
För övrigt sÄ tycker jag att formatkriget Àr för jÀvligt. Jag vÄgar inte satsa pÄ nÄgon av dessa för tillfÀllet dÄ bÄda har sina exklusiva titlar och skaffar man ena fÄr man klara sig utan en mÀngd filmer.
Postad 20 January 2007 - 17:52
GenomtÀnkt att sÀlja min HD-DVD spelare var det inte nej, jag var bara trött pÄ kriget och gav upp mitt favoritformat för en möjlig chans att BD vinner. Nu skiter jag i hur det gÄr för HD-DVD, varenda titel som ges ut i en bra VC1 utgÄva Àr vÀrd obekvÀmhet och priset pÄ en spelare utan kommande filmer i framtiden.
Jag vet inte vad som kan Ädstakommas med firmware uppdatering, men jag kan inte se hur det skulle vara nÄgra problem att göra befintliga lÀsare kompatibla med triple-layer specc. Det var ett format som föreslogs redan innan HD-DVD komm ut, men av olika anledningar inte komm med i HD-DVD standard specc, precis som regionskodning kan det Àndras i framtiden. Tekniskt sett har liknande uppdatering av lÀsare skett förut med en simpel firmware uppdatering. Eller har du hört nÄgot specifikt frÄn Toshiba sjÀlva?
Postad 20 January 2007 - 18:07
FrÄgan i trÄden Àr vad man föredrar, men frÄgan man egenligen vill veta Àr ju vilket format som vinner? Som det ser ut nu sÄ Àr det vÀldigt jÀmnt, det Àr vÀldigt stora krafter bakom bÄda formaten. Jag tror den bÀsta lösningen Àr en hybridspelare i stil med den som LG slÀppt sÄ att bÄda tillverkarna fÄr ha deras format sen kan det bli upp till anvÀndaren vad han vill köpa, i den utstrÀckning det gÄr. Sony kommer ju inte slÀppa deras produktioner pÄ HD-DVD direkt. HD-DVD kommer nog fÄ riktigt bra stöd i mjukvaran pÄ Vista med tanke pÄ att Microsoft stÀller sig bakom formatet. NÄgon segrare tror jag blir svÄrt att utse, dÄ jag tror att HD-DVD kommer finnas i vÀldigt mÄnga datorer om ett par Är.
Blu-ray kommer ha bra stöd Àven i Windows Vista. HD DVD kommer inte fÄ nÄgon direkt fördel dÀr. Om det vore fallet skulle det vara kommersiellt sjÀlvmord av Microsoft dÄ mÄnga datortillverkare t.ex Dell anvÀnder Blu-ray i sina datorer och de skulle bli vansinniga om HD DVD skulle fÄ nÄgon fördel.
För övrigt sÄ tycker jag att formatkriget Àr för jÀvligt. Jag vÄgar inte satsa pÄ nÄgon av dessa för tillfÀllet dÄ bÄda har sina exklusiva titlar och skaffar man ena fÄr man klara sig utan en mÀngd filmer.
DĂ„ finns det ett bra (eller kanske det enda
Postad 20 January 2007 - 19:04
Well, no one is safe forever.Nu har det hÀnt igen: Samma muslix64 som rippade HDDVD har nu rippat en Blu-Ray film.
Det var det jag pratade om för nÄgra dagar sen...men vissa BD-fans verkade inte förstÄ det.
Postad 20 January 2007 - 19:25
Postad 20 January 2007 - 19:53
High-Def Digest har i snitt gett högre betyg pÄ Blu-ray filmer som anvÀnder AVC Àn Blu-ray filmer som anvÀnder VC-1.Jag vet att jag inte borde dra nÄgra förhastade slutsatser, men av screenshots och trailers att döma ser inte MPEG2 ut att ha nÄgot att ge, jag kommer att köpa en del BD25 med MPEG2 ÀndÄ men det Àr sorgligt att det ser ut att vara det vanligaste förekommande formatet, Àven AVC ser ut att vara snÀppet sÀmre Àn VC1 men jag fÄr vÀl hÄlla tyst tills jag har mer kött pÄ benen
Det finns ett intressant dilemma i denna frÄga.Jag vet inte vad som kan Ädstakommas med firmware uppdatering, men jag kan inte se hur det skulle vara nÄgra problem att göra befintliga lÀsare kompatibla med triple-layer specc. Det var ett format som föreslogs redan innan HD-DVD komm ut, men av olika anledningar inte komm med i HD-DVD standard specc, precis som regionskodning kan det Àndras i framtiden. Tekniskt sett har liknande uppdatering av lÀsare skett förut med en simpel firmware uppdatering. Eller har du hört nÄgot specifikt frÄn Toshiba sjÀlva?
Om de befintliga HD DVD spelarna skulle vara kompatibla med tripple-layer specen, sÄ innebÀr det att kraven pÄ dessa spelare (för att klara av att lÀsa 51GB skivor) rimligtvis borde vara ungefÀr lika tuffa som kraven pÄ Blu-ray spelare (för att klara av att lÀsa 50GB skivor). Vilket innebÀr att en HD DVD drive borde vara ungefÀr lika dyr att tillverka som en Blu-ray drive. SÄ vart tog HD DVDs "fördel" av att anvÀnda en billigare teknik vÀgen?
Om de befintliga HD DVD spelarna skulle vara kompatibla med tripple-layer specen, sÄ skulle Toshiba mycket tydligt sagt det. Men det gjorde de inte...
Redigerat av random111, 20 January 2007 - 19:55.
Postad 20 January 2007 - 20:39
wow, trodde aldrig att du skulle erkÀnna att det finns en bra bd-spelare till bra pris!bra pris för en bra blu-ray spelare, RIKTIGT dÄligt pris för en spelkonsol.
Och hur bra Àr priset om man bÄde vill spela och kolla pÄ Bluray? RÀtt ok! Ca 3000 för en Ny konsoll, och ca 3000 för en BD spelare=6000kr för bÄda om man nu skall förvrÀnga saker snyggt!
problemet Àr att de flesta inte vill det![]()
nÀr de vill ha en spelkonsol sÄ vill de ha en spelkonsol bara och dÄ vill de inte punga ut 6000kr
men visst vill man ha bara en bd spelare eller en konsol och bd spelare sÄ Àr ps3 ett kap.
De flesta som vill bara ha en spelkonsol nu söker sig till x360 eller wii vilket man kan se pÄ försÀljningsiffrorna
Med PS3 har de siktat pÄ en mÄlgrupp över som Àr 20+ med pengar att spendera.
Xbox 360 tex kÀnns som den mest Àr inriktad till tonÄringar som först ska tjata pÄ mossan o fassan om att fÄ en Xbox360, sen ska de tjata till sig en HDDVD-strapon, Minnesprylar o yadayada.
Och de funkar sÀkert för kanon för den mÄlgruppen.
Jag vill ha allt i ett snyggt paket med sÄ lite kablar som möjligt, och fÄr dessutom mer framtidsÀkra bild och ljudutgÄngar.![]()
Du verkar ju ha bra koll
Du fÄr helt eknkelt erkÀnna att du Àr e Sony ****** & en blu-ray wannabe.
Redigerat av Danhill, 20 January 2007 - 20:42.
Postad 20 January 2007 - 22:54
Har för mig att det Àr högre krav att lÀsa av 3 lager frÄn en HD-DVD-skiva gentemot 2 lager frÄn en BD-skiva.Om de befintliga HD DVD spelarna skulle vara kompatibla med tripple-layer specen, sÄ innebÀr det att kraven pÄ dessa spelare (för att klara av att lÀsa 51GB skivor) rimligtvis borde vara ungefÀr lika tuffa som kraven pÄ Blu-ray spelare (för att klara av att lÀsa 50GB skivor). Vilket innebÀr att en HD DVD drive borde vara ungefÀr lika dyr att tillverka som en Blu-ray drive. SÄ vart tog HD DVDs "fördel" av att anvÀnda en billigare teknik vÀgen?
Sedan sÄ Àr det vÀl hÄrdvaran som sÀtter stop i de gamla spelarna, frÄgan Àr om inte detta gÄr att lösa t.ex. i HD A1 genom att byta ut samtliga gamla HD-DVD drivers mot nyare och sedan uppdatera mjukvaran, fast det Àr vÀl lika bra att köpa sig en ny spelare i stÀllet.
Redigerat av Isaac, 20 January 2007 - 23:05.
Postad 20 January 2007 - 23:08
Det Àr nog högre krav att lÀsa av 3 lager frÄn en HD-DVD-skiva gentemot 2 lager frÄn en BD-skiva.Om de befintliga HD DVD spelarna skulle vara kompatibla med tripple-layer specen, sÄ innebÀr det att kraven pÄ dessa spelare (för att klara av att lÀsa 51GB skivor) rimligtvis borde vara ungefÀr lika tuffa som kraven pÄ Blu-ray spelare (för att klara av att lÀsa 50GB skivor). Vilket innebÀr att en HD DVD drive borde vara ungefÀr lika dyr att tillverka som en Blu-ray drive. SÄ vart tog HD DVDs "fördel" av att anvÀnda en billigare teknik vÀgen?
Sedan sÄ Àr det vÀl hÄrdvaran som sÀtter stop i de gamla spelarna, frÄgan Àr om inte detta gÄr att lösa i t.ex. HD A1 genom att byta ut den gamla HD-DVD driven mot en nyare och sedan uppdatera mjukvaran?
Tror du Toshiba skulle gÄ med pÄ att göra det gratis? Det skulle snarare innebÀra en saftig kostnad för konsumenten och Mà NGA arga kunder. Nej jag tror inte 51Gb HD DVD kommer att inkluderas i standarden och det har inte ens kommit upp till diskussion i DVD Forum.
Dock bör det nÀmnas att nÀr DVD lanserades slÀpptes det nÄgra spelare som inte kunde lÀsa dual-layer. Synd för dem men jag tror inte att nÄt liknande kommer hÀnda igen.
Postad 20 January 2007 - 23:13
BÄde HD DVD och Blu-ray har bevisat att de kan förmedla fantastisk bildkvalitet i sina bÀsta stunder. SÄ bra att TV:n/projjen respektive spelaren Àr mycket viktigare Àn om det stÄr HD DVD eller Blu-ray pÄ skivan. Tekniskt sett verkar det inte finnas nÄgon solklar vinnare. BÄda formaten Àr vÀrdiga arvtagare till DVD som jag ser det. FrÄgan Àr bara vilket format som kommer att överleva. Jag hoppas bara att det avgörs snabbt sÄ att jag slipper dubbelinvestera och vela...
Jag har svÄrt att se hur konsumenterna skall kunna vinna pÄ det hÀr. Det Àr ÀndÄ vi som betalar i slutÀndan. Det enda positiva skulle vara att det sitter en enorm blÄslampa i Àndan pÄ de som har insvesterat massor i endera sidan, dvs Sony, Microsoft mfl.
Postad 20 January 2007 - 23:18
Det Ă€r vĂ€ldigt mycket teknikideologi i den hĂ€r trĂ„den.Â
![]()
BÄde HD DVD och Blu-ray har bevisat att de kan förmedla fantastisk bildkvalitet i sina bÀsta stunder. SÄ bra att TV:n/projjen respektive spelaren Àr mycket viktigare Àn om det stÄr HD DVD eller Blu-ray pÄ skivan. Tekniskt sett verkar det inte finnas nÄgon solklar vinnare. BÄda formaten Àr vÀrdiga arvtagare till DVD som jag ser det. FrÄgan Àr bara vilket format som kommer att överleva. Jag hoppas bara att det avgörs snabbt sÄ att jag slipper dubbelinvestera och vela...![]()
Jag har svÄrt att se hur konsumenterna skall kunna vinna pÄ det hÀr. Det Àr ÀndÄ vi som betalar i slutÀndan. Det enda positiva skulle vara att det sitter en enorm blÄslampa i Àndan pÄ de som har insvesterat massor i endera sidan, dvs Sony, Microsoft mfl.
Det man mest saknar med HD-DVD Àr i mÄnga fall ett bÀttre ljud, detta Àr givetvis en stor nackdel för en audiofil som mig.
Redigerat av Isaac, 20 January 2007 - 23:20.
Postad 20 January 2007 - 23:23
SjÀlv Àr jag en "bildkille" och det modesta ljud jag har hemma hos mig tycker jag Àr fullt tillrÀckligt, fast jag aldrig ens hört de mest avancerade ljudformaten (Dolby true HD etc).
Redigerat av hassesolo, 20 January 2007 - 23:24.
Postad 20 January 2007 - 23:32
Tror du Toshiba skulle gÄ med pÄ att göra det gratis? Det skulle snarare innebÀra en saftig kostnad för konsumenten och Mà NGA arga kunder.
FrÄgan Àr hur saftig kostnad det skulle röra sig om ifall det vid ett senare tillfÀlle skulle kunna komma att bli aktuellt? För det hade ju faktiskt inte varit dumt alls med lite extra behövande utrymme för HD-DVD.
Redigerat av Isaac, 21 January 2007 - 00:20.
0 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pÄgÄr
Avancerad sökning
21 filmer
1 bild

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas hÀr?