Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X10 *

9082 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 March 2010 - 22:17

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0

Har alla tänkt köpa x10an med abonnemang? Jag har kollat igenom alla de erbjudanden som verkar finnas och jag tycker inget verkar vara så förmånligt som att köpa telefonen utan abonnemang och sen skaffa ett Tele2 Snackis 19. Har jag fel?

Dessutom kan man få telefonen för typ 5100kr om man köper den från tyskland.

Nej, jag tror nog det är det bästa man kan göra... dock så släpper väl Tre på sina priser imorgon så kan ju vara värt att kolla dem först iaf.

Tänk på att vi inte kan vara helt säkra på att Tyskland kommer vara ett av de länder som får MW600 ännu.

Redigerat av zippiz, 10 March 2010 - 22:18.

Postad 10 March 2010 - 22:18

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0

Hej alla x10 suktare (mig inräknad) :P
Har följt tråden med stort intresse sedan sida 1, är inne säkert 2-3 ggr varje dag o hoppas på nya smaskiga nyheter.

En sak jag undrar över är hur kvaliteten på streamad video te.x. på YouTube är på X10:an när man ser via 3G. Varför jag undrar är för jag vet att iPhone stryper ner den till en i sämre/kass kvalité om man streamar via 3G. Men en annan kompis har jailbreakar sin iPhone och då kan man fejka att det kör via WiFi och kvaliteten blir mycket bättre.

Sen hoppas jag verkligen att Ericsson fixar 2.x till den snarast då det är som det är sagt tidigare att nu är det mycket alla apps som finns som gör telefonen, och många coola apps stödjer bara 2.x. Tänker te.x. på google goggles.
Ps: sean.wiklund, man kanske har en >40tum tv som man vill kolla videon på. :blink:

Nej, goggles fungerar utmärkt även på X10 trots 1.6, jag har testat det flera gånger.

Postad 10 March 2010 - 22:22

Vis6
  • Vis6
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Påtal om alla surfpaket hit å dit.. är det någon som vet hur många gig man kommer upp i om man kör spotify i mobilen 1-2 timmar om dagen (vardagar) ?

Postad 10 March 2010 - 22:23

Papazian
  • Papazian
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Nej, jag tror nog det är det bästa man kan göra... dock så släpper väl Tre på sina priser imorgon så kan ju vara värt att kolla dem först iaf.

Tänk på att vi inte kan vara helt säkra på att Tyskland kommer vara ett av de länder som får MW600 ännu.

Sant, ska kolla 3 också. MW600 hade förvisso varit trevligt, men inte så viktig för mig. Dessutom blir det ju ändå bara 5500kr om man köper mw600 separat till

Postad 10 March 2010 - 22:24

Unregisteredf89c404c
  • Unregisteredf89c404c
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Har alla tänkt köpa x10an med abonnemang? Jag har kollat igenom alla de erbjudanden som verkar finnas och jag tycker inget verkar vara så förmånligt som att köpa telefonen utan abonnemang och sen skaffa ett Tele2 Snackis 19. Har jag fel?

Dessutom kan man få telefonen för typ 5100kr om man köper den från tyskland.

hur ska du göra med surfbiten då? ett litet räkneexempel, det blir ganska lika för de flesta abonnemang:
Ditt förslag+surf Large+100kr/månad i samtal= 5100+19*24+159*24+100*24=11772:-
Telenor 199+Surfa hos katshing=3587+199*24+119*24=11219:-

Då får du surfa helt fritt i full fart hos Telenor och samtal/sms för 199:- ingår...

Postad 10 March 2010 - 22:27

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0

Påtal om alla surfpaket hit å dit.. är det någon som vet hur många gig man kommer upp i om man kör spotify i mobilen 1-2 timmar om dagen (vardagar) ?

Har ingen koll på storleken på deras musik... men snittar de på 3mb styck eller så, inte världens högsta bitrate har jag för mig? Sen är det ju bara räkna ungefär hur många låtar du lyssnar på :blink:

Postad 10 March 2010 - 22:28

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0

Räknar du på 160kbit/s (den lägre kvaliteten i spotify) så bör du dra ung. ca 70MB/timme. ~72MB för att vara exakt.

160kbit/s ~ 20kb/s ~ 72MB/timme. Snabbt räknat!

Postad 10 March 2010 - 22:37

Vis6
  • Vis6
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Räknar du på 160kbit/s (den lägre kvaliteten i spotify) så bör du dra ung. ca 70MB/timme. ~72MB för att vara exakt.

160kbit/s ~ 20kb/s ~ 72MB/timme. Snabbt räknat!

Man tackar då räcker det kanske med ett medium paket till att börja med :blink: sen får vi la se om man blir så surfgalen att man behöver mer..

Postad 10 March 2010 - 22:40

Papazian
  • Papazian
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

hur ska du göra med surfbiten då? ett litet räkneexempel, det blir ganska lika för de flesta abonnemang:
Ditt förslag+surf Large+100kr/månad i samtal= 5100+19*24+159*24+100*24=11772:-
Telenor 199+Surfa hos katshing=3587+199*24+119*24=11219:-

Då får du surfa helt fritt i full fart hos Telenor och samtal/sms för 199:- ingår...

Hmm, kan vara jag som är lite trött. Förstår inte riktigt vad det där sista 100*24 är för på Tele2-exemplet. Sen är är det 39öre/min på telenor och 19öre/min på tele2 plus att mms kostar 69öre hos tele2 (mot 1,69 på telenor) och att man slipper vara bunden till 200kr/månaden (kanske inte mkt för vissa, men jag kommer inte alltid upp i de summorna).
Sen surfar du väl rätt bra med tele2 också med deras large-paket antar jag.

Postad 10 March 2010 - 22:40

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0

Man tackar då räcker det kanske med ett medium paket till att börja med :blink: sen får vi la se om man blir så surfgalen att man behöver mer..

Tror risken är ganska stor att du/alla som har en x10 blir det, det är ju en riktigt bra telefon att surfa med o kanke blir det lite svt-play då o då... ta i ordentligt när ni väljer surfpaket. Tycker det är smidigt med tex Tre där man kan växla mellan vilket man vill ha o de gör det på en gång. Dessutom får man ju använda hela deras belopp. Betalar man tex 399kr i månaden o väljer ett internetpaket för 149 så har man 250kr i månaden att ringa för istället för att det blir 399+149.
Jaja, ska inte göra massa reklam för Tre men de har faktiskt fungerat bra för mig o min Nokia 5800. Trevlig support har de också :P

Postad 10 March 2010 - 22:52

mornn
  • mornn
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

Det där stämmer inte.
Turbo 3g kostar 119 kr/månad som paket utöver din ordinarie månadskostnad om man nu har abonnemang hos dem.

Erbjudandet för "surfabonnemang" hos telenor innehåller inga sms eller samtal. Du betalar alltså bara 199 kr/mån för att få surfa helt fritt med turbo-3g. Sedan får du betala utöver ALLA sms och samtal.

Så att köpa nåt för 199 kr i månaden när man kan köpa samma sak för 119 känns konstigt...

Postad 10 March 2010 - 23:36

deezel
  • deezel
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
För er som funtar på spotify i mobilen så är det ju ganska vettigt att synca mobilen med den/de playlists man vill lyssna på och köra spotify i offline mode. Slippa bränna batteri på att streama i onödan =)

robertk
  • robertk
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Det där stämmer inte.
Turbo 3g kostar 119 kr/månad som paket utöver din ordinarie månadskostnad om man nu har abonnemang hos dem.

Erbjudandet för "surfabonnemang" hos telenor innehåller inga sms eller samtal. Du betalar alltså bara 199 kr/mån för att få surfa helt fritt med turbo-3g. Sedan får du betala utöver ALLA sms och samtal.

Så att köpa nåt för 199 kr i månaden när man kan köpa samma sak för 119 känns konstigt...

Han skrev 199 att ringa för i mån och det stämmer.. sen har han även 119 i mån för surfet. Så visst stämmer det väl?

NiklasLundis
  • NiklasLundis
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Kan bara rekommendera er att tänka igenom det här med surf. Trodde inte jag skulle surfa så mkt som jag gör på x10an. Ligger i sängen nu och surfar under tiden tjejen ligger och kollar på något debattprogram om kungahuset. Iofs har man wifi hemma men ni förstår vad jag menar. Riktigt nice surf upplevelse .,

Postad 11 March 2010 - 00:06

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Tror risken är ganska stor att du/alla som har en x10 blir det, det är ju en riktigt bra telefon att surfa med o kanke blir det lite svt-play då o då... ta i ordentligt när ni väljer surfpaket. Tycker det är smidigt med tex Tre där man kan växla mellan vilket man vill ha o de gör det på en gång. Dessutom får man ju använda hela deras belopp. Betalar man tex 399kr i månaden o väljer ett internetpaket för 149 så har man 250kr i månaden att ringa för istället för att det blir 399+149.
Jaja, ska inte göra massa reklam för Tre men de har faktiskt fungerat bra för mig o min Nokia 5800. Trevlig support har de också :blink:

hur mycket drar svt play (och övriga streaming tjänster) Det kan vara intressant för att se vilket abb man bör ta.
dvs vad kan man göra med 0.5 GB på en månad (hoppas att de menar GigaBYTE och inte bit)
(nu är det inte hela världen för abb stryps till 120 kbit/s vilket är dubbel modem-surffart på 90-talet)
(Telia eller Halebop är de som hägrar för mig)

Postad 11 March 2010 - 00:18

Unregisteredc83518bd
  • Unregisteredc83518bd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0
http://blogs.sonyeri.../#comment-34120

Rikard Skogberg says:
March 10, 2010 at 10:46 pm

Hi all! Great discussion here! Glad to see that it’s kept nice and polite even though the subjects are hot! :-)

Regarding the colorspace in the screens I’m sorry for the confusion in our external communication! From what I’ve read Android 1.6 (which is the release SW for all the X10s) limits the number of colors to 65k. Sumit wrote the following in the post where he announced the selected people for the research program. (http://blogs.sonyeri...ave-been-chosen)

“Ps. I see that colors are still discussed due to unclear information from our side. The Xperia X10, X10 mini, X10 mini pro all support 16M colors, hardware wise. Software wise there are limitations from the OS and what the future upgrades will imply on leveraging screen capability is not visible to me at this point. We will let you know as soon I have something to share.”

Regarding the discussions on release Android version most of you have valid points in both directions and I just want to confirm that of course I, and many of my colleagues, read all your input here and in other forums and it will surely be important input on how to focus going forward. We do listen. As Sumit wrote in the xperia X10 will be upgradeable-post these kind of products will get recurring updates over time and newer versions of Android are of course an important part of that. And in addition the UX platform will also over time evolve further in other aspects than just OS version.

Postad 11 March 2010 - 00:35

Seriouz
  • Seriouz
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Håller med de andra, när alla diskuterar 720p i samband med mobiler menar man alltid INSPELNING från kamera!

INGET ANNAT!

720p uppspelning är ganska löjligt på en sån "liten" skärm så alla bör nog hålla med dig där sean.wiklund.

Men som tekniknörd som väldigt ofta byter sina prylar så kan jag säga att det är extremt stor skillnad på en mobilkamera som spelar in i 720p och en som inte gör det. Visst ingen "deal-breaker" som du själv nämner men ett stort plus att ha i alla fall.
Ett plus vilket man vill ha klartecken på från SE, i synnerhet om hårdvaran nu klarar det...

Kanske mkt OT men:
Vi måste alla komma ihåg att inget låter för gnälligt då man kritiserar teknik och ett företags sätt att presentera sin produkt.
Det främjar en bättre framtid då det ger synpunkter för företaget/resten av teknikvärlden.
Jag kan dra liknande paraleller om hur den typiskt "gnälliga" svenska befolkningen har bidragit till ett sånt framgångsrikt land.
Man måste få klaga/gnälla/kritisera, världen behöver pessimister ika mkt som optimister!

ciao

Postad 11 March 2010 - 01:13

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0

Håller med de andra, när alla diskuterar 720p i samband med mobiler menar man alltid INSPELNING från kamera!

INGET ANNAT!

720p uppspelning är ganska löjligt på en sån "liten" skärm så alla bör nog hålla med dig där sean.wiklund.

Men som tekniknörd som väldigt ofta byter sina prylar så kan jag säga att det är extremt stor skillnad på en mobilkamera som spelar in i 720p och en som inte gör det. Visst ingen "deal-breaker" som du själv nämner men ett stort plus att ha i alla fall.
Ett plus vilket man vill ha klartecken på från SE, i synnerhet om hårdvaran nu klarar det...

Kanske mkt OT men:
Vi måste alla komma ihåg att inget låter för gnälligt då man kritiserar teknik och ett företags sätt att presentera sin produkt.
Det främjar en bättre framtid då det ger synpunkter för företaget/resten av teknikvärlden.
Jag kan dra liknande paraleller om hur den typiskt "gnälliga" svenska befolkningen har bidragit till ett sånt framgångsrikt land.
Man måste få klaga/gnälla/kritisera, världen behöver pessimister ika mkt som optimister!

ciao

Haha, vad skönt det var o läsa det där... behövde höra det efter att precis ha postat ett ganska gnälligt (o långt) inlägg på bloggen :blink:

Postad 11 March 2010 - 02:54

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0

Om man gör en sökning på tres hemsida på "X10" så får man två träffar men de leder enbart till tomma sidor (för mig iaf), står enbart "Sony Ericsson X10 Svart Senaste ändring: 2010-03-09" som träff på sökning

Postad 11 March 2010 - 06:23

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Ja, om man skulle kunna koppla mobilen till TV:n direkt och spela upp 720p-material, då är det en annan femma, fast jag tycker det skulle vara hyfsat omständligt ändå. Det använder jag min TViX till. MYCKET bättre lösning. Snackar vi i filmfilerna i själva telefonen, då är det bara trams med argumentationen att "den bara måste klara det". Det är det jag tröttnar på. :blink:

Som sagt, INSPELNING, då är det också en annan femma. Det tycker jag vore trevligt också, precis som uppspelning av 720p, men det är definitivt ingen dealbreaker för mig och handen på hjärtat, jag tror ändå det är få som går runt och sätter som krav att kunna filma i HD. Ja, det är coolt, ja, det är nytt och kul att vara en av de första i så fall, men nej - det kommer sen ändå. :P

Det håller jag med om är ett bra argument, men personer som avfärdar en telefon bara för att den inte levereras med inledningsvis högre versionsnummer högre än 1.6, det är väl att ta i. Fast, alla är ju inte som jag och resonerar som jag. Världen hade varit hemsk då (om än perfekt och genomtänkt). B)

Precis, fast då pratar vi inte längre om telefonen och att titta på materialet i den. Då är det helt andra förutsättningar för då använder du datorn, en media extender eller en XBMC osv. Då fungerar din telefon bara som ett flyttbart minne och det är precis det jag tycker det är ju klockrent. Men att titta 720p-material på en 4"-skärm... bara det jag hakar upp mig på att en del gnäller om. Fast, jag ska sluta skriva det nu, för alla har förstått. :P

Nja jag kan ju bara tala för mig själv men jag för då över alla bilder och filmer till datorn med jämna mellanrum och så har jag min tv som skärm.
Så att kunna spela in i 720p är verkligen inte ointressant.
För att kunna spela upp 720 på telefonen är det nog aldrig någon som surrat om.
För som du säger finns det ju ingen mening att kunna det med en så liten skärm.

Nej precis, det håller jag helt med dig om och har själv argumenterat för.
Ser det som en struntsak som SE själva har gjort så liten som möjligt iom deras optimeringar.

Det är ju dessutom ett problem som kommer elimineras när uppdateringarna kommer.

Men för att övergå till 720 debatten så har väl det enda som diskuterats varit just inspelning.

Postad 11 March 2010 - 07:48

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Nja jag kan ju bara tala för mig själv men jag för då över alla bilder och filmer till datorn med jämna mellanrum och så har jag min tv som skärm.
Så att kunna spela in i 720p är verkligen inte ointressant.
För att kunna spela upp 720 på telefonen är det nog aldrig någon som surrat om.
För som du säger finns det ju ingen mening att kunna det med en så liten skärm.

Nej precis, det håller jag helt med dig om och har själv argumenterat för.
Ser det som en struntsak som SE själva har gjort så liten som möjligt iom deras optimeringar.

Det är ju dessutom ett problem som kommer elimineras när uppdateringarna kommer.

Men för att övergå till 720 debatten så har väl det enda som diskuterats varit just inspelning.

Nej, jag har inte fått uppfattningen av att alla menar inspelning, det var väl just det. Tänker inte sätta mig och peka på inlägg men jag vet ju hur det fungerar på nätet. Sånt här är långt ifrån glasklart och jag kan skriva under i blod att det är många som läser tråden, har tänkt "oh tusan, klarar den 720p? Bra, då kan jag dra in mina 720p-avsnitt/filmer i telefonen direkt utan konverteringsprogram och kolla på dem där"... eller motsvarande. Det är jag helt övertygad om.

Tittar ni på Prisjakts sida för telefonen (nu är kanske inte alltid 100 % korrekt där i och med att informationen har varit lite bristfällig), så ser ni själva att inspelning endast är i 800x480 pixlar och det mina vänner är INTE inspelning i 720p eller i närheten av HD Ready. Då ska man upp till 1280x720 pixlar:

https://www.prisjakt...kt.php?e=468231

Angående gnäll så håller jag med, kanske till 10 %. Däremot gillar jag inte ordet gnäll. Jag är väl kanske lite speciell på det sättet. Jag försöker att alltid se möjligheter istället för problem, ni vet - kanske klyschor i vissa personers ögon men det är min verklighet. Därutöver försöker jag använda positivt laddade ord istället för negativa. Världen blir så mycket roligare då. Har har något jag behöver "gnälla" på, så uttrycker jag det som att det är något jag "vill förbättra". Det blir en viss skillnad. Dessutom är det många gnäller eller spyr ur sig saker här på ett tråkigt sätt och skriver "j-la skitföretag som inte kan fixa det där" osv. Bättre att försöka vara nyanserad och allra bäst - konstruktiv med kritiken. Ge förslag på förbättringar. Ännu bättre - maila företaget direkt istället för att gnälla ner en blogg.

Så, konstruktiv kritik och nyanserad feedback - DET gillar jag. :P

Ha nu en fantastisk torsdag. Det tänker jag ha. Frukosten är äten och nu väntar jobbet! :blink:

Postad 11 March 2010 - 08:34

Seriouz
  • Seriouz
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
HTC desire verkar just nu inte kunna stödja 720p inspelning (när man tittar på pixlar vid inspelning) och HTC har ändå uttryckt att det är troligt med uppdatering för 720 inspelning.
Därför tycker jag inte det är ett rättvist argument att kolla på max upplösning vid inspelning hos X10an.
Det kan trots allt visa sig att SE uppdaterar för våra X10or också.
Man kan alltid hoppas!

Postad 11 March 2010 - 08:51

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0
Vad gäller 720p så är det säkert en strategisk framförhållning. Man har säkert andra Androidmobiler i pipelinen i ung. samma prisklass som X10 men med ett annat fokus.

Man blir lätt bortskämd när man ser speccar kors och rvärs och tror att man idag skall få allt för ca 6000:-, det får man inte, dessutom vet man itne heller varför man inte implementerat 720p-inspelning ännu, det finns kanske något bakomliggande till det.

Postad 11 March 2010 - 08:54

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Nej, jag har inte fått uppfattningen av att alla menar inspelning, det var väl just det. Tänker inte sätta mig och peka på inlägg men jag vet ju hur det fungerar på nätet. Sånt här är långt ifrån glasklart och jag kan skriva under i blod att det är många som läser tråden, har tänkt "oh tusan, klarar den 720p? Bra, då kan jag dra in mina 720p-avsnitt/filmer i telefonen direkt utan konverteringsprogram och kolla på dem där"... eller motsvarande. Det är jag helt övertygad om.

Tittar ni på Prisjakts sida för telefonen (nu är kanske inte alltid 100 % korrekt där i och med att informationen har varit lite bristfällig), så ser ni själva att inspelning endast är i 800x480 pixlar och det mina vänner är INTE inspelning i 720p eller i närheten av HD Ready. Då ska man upp till 1280x720 pixlar

Så, konstruktiv kritik och nyanserad feedback - DET gillar jag. B)

Ha nu en fantastisk torsdag. Det tänker jag ha. Frukosten är äten och nu väntar jobbet! :blink:

Tror du det?
Ja isf är det rätt och riktigt som du säger att påpeka att så inte är fallet.

Men det där på prisjakt är ju både rätt och fel.
Rätt i det avseendet att när den börjar säljas kommer den inte ha inspelning i 720p.

Men enligt uppgift ska ju hårdvaran i x10 klara inspelning i 720 så det är ju inte helt rätt heller egentligen.
Men vi kan nog släppa det nu :P
Håller med dig om att en trevlig diskussion är vad man vill läsa här :P

Ot: jag har då varit på jobbet sen halv 6 jag ;)

Postad 11 March 2010 - 10:08

Unregisteredf89c404c
  • Unregisteredf89c404c
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Han skrev 199 att ringa för i mån och det stämmer.. sen har han även 119 i mån för surfet. Så visst stämmer det väl?

Jo precis. Och att jag endast räknade med 100:-/månad i samtal för tele2 abonnemanget kan ju likställas med de 199:-/månad för Telenor abonnemanget pga skillnaden i samtalskostnad.

Men det jag ville påvisa är att det är väldigt liten skillnad mellan olika abonnemang om man inte ringer/sms:ar/mms:ar/surfar VÄLDIGT mycket och därför tycker jag Telenor abonnemanget verkar hyfsat fördelaktigt pga den fria surfen, sen finns det ju självklart andra aspekter som spelar in.

Jag hade även till viss del räknat med att kunna surfa på datorn med telefonen som "modem"(har Comhem 2 Mbit hemma så jag skulle få snabbare uppkoppling med telefonen :blink: ), men enligt vissa så kan man inte göra det med Telenors abonnemang(och får inte enligt Telenor) utan hamnar då på en MB-kostnad, så det måste jag grotta lite mer i om det går att kringgå.

OT: själv är man föräldrarledig och inte på jobbet särskilt ofta det kommande halvåret...

Redigerat av Unregisteredf89c404c, 11 March 2010 - 10:10.

Postad 11 March 2010 - 10:23

hink-fan
  • hink-fan
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Är det nån som vet om senseMe kommer att finnas? Den finns inte bland specen.

Postad 11 March 2010 - 10:57

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

Jag hade även till viss del räknat med att kunna surfa på datorn med telefonen som "modem"(har Comhem 2 Mbit hemma så jag skulle få snabbare uppkoppling med telefonen :blink: ), men enligt vissa så kan man inte göra det med Telenors abonnemang(och får inte enligt Telenor) utan hamnar då på en MB-kostnad, så det måste jag grotta lite mer i om det går att kringgå.

OT: själv är man föräldrarledig och inte på jobbet särskilt ofta det kommande halvåret...

Varför skulle det inte gå egentligen? Jag kör på det tilläggspaketet för 119kr med fri surf på turbo 3G och jag kan använda telefonen som modem.

Postad 11 March 2010 - 11:10

NiklasLundis
  • NiklasLundis
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
osäker om denna har postats.

http://phandroid.com...d-2-1-then-2-2/

Postad 11 March 2010 - 11:50

Unregistered80bc741c
  • Unregistered80bc741c
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Nej, jag har inte fått uppfattningen av att alla menar inspelning, det var väl just det.

Klart det är inspelning alla pratat om. Vad skulle det annars vara? Uppspelning? Det stöds redan.

Du verkar ha fått hela diskussionen om bakfoten. Det är inspelning som diskuteras och det inspelade materialet skall över till datorn, precis som man gör med sin digitalkamera; tar foton och spelar in video, sen för man över till datorn för att på datorn kolla på materialet (samt eventuellt redigera).Det är ganska stor skillnad på 480p och 720p så eftersom hårdvaran klarar 720p så vore det trevligt att höra något från SE angående ett framtida mjukvarustöd.

Tittar ni på Prisjakts sida för telefonen (nu är kanske inte alltid 100 % korrekt där i och med att informationen har varit lite bristfällig), så ser ni själva att inspelning endast är i 800x480 pixlar och det mina vänner är INTE inspelning i 720p eller i närheten av HD Ready.

Sen försöker du bevisa att X10an inte har 720p inspelning? Jag förstår ingenting. Det är ju precis det vi diskuterar?!

Postad 11 March 2010 - 12:01

twintin
  • twintin
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0
NiklasLundis

har telefonen support för videosamtal (tror inte det, men frågan dyker ständigt upp i vissa trådar) ?

Postad 11 March 2010 - 12:07

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0

NiklasLundis

har telefonen support för videosamtal (tror inte det, men frågan dyker ständigt upp i vissa trådar) ?

Ingen frontkamera så nej kan man svara på den frågan.

Postad 11 March 2010 - 12:44

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Klart det är inspelning alla pratat om. Vad skulle det annars vara? Uppspelning? Det stöds redan.

Du verkar ha fått hela diskussionen om bakfoten. Det är inspelning som diskuteras och det inspelade materialet skall över till datorn, precis som man gör med sin digitalkamera; tar foton och spelar in video, sen för man över till datorn för att på datorn kolla på materialet (samt eventuellt redigera).Det är ganska stor skillnad på 480p och 720p så eftersom hårdvaran klarar 720p så vore det trevligt att höra något från SE angående ett framtida mjukvarustöd.

Sen försöker du bevisa att X10an inte har 720p inspelning? Jag förstår ingenting. Det är ju precis det vi diskuterar?!

Hej!

Nej, det är inte alls klart. Jag personligen förstår att det är inspelning vi pratar om, men min poäng är att jag är övertygad om att det inte ÄR alla som förstår det (har haft bekanta, kollegor och andra personer som har pratat om uppspelning också). Det är en salig röra. Det var en av de sakerna jag nämnde i inlägget. För mig är det helt klart kul om jag kan spela in i 720p, men ingen dealbreaker. Vill jag filma grejer, så köper jag en bra videokamera, precis som jag använder min EOS 350D för bättre kort eftersom den har en större sensor och bättre blixt - eftersom antalet megapixlar inte heller spelar någon roll - för att ta en liknelse.

Det andra jag nämnde, är lite kritik till de som tokneggar och kritiserar telefonen för att den eventuellt inte skulle klara att SPELA UPP 720p-material, vilket i mina ögon är fullständigt ointressant, egentligen, eftersom 720p-material i 1280x720 inte går att uppleva på den upplösning som telefonen har, inklusive att det endast är en 4"-skärm. Att "kunna" eller INTE kunna spela HD-material, på en 4"-skärm, är enbart trams. Det var min andra punkt.

Är det för övrigt klart att jag kan drag 'n droppa in en AVI-, MKV- eller WMV-fil i 720p och bara köra? Jag har aldrig läst det.

Om du inte har läst av min åsikt i inläggen, så vill jag väl förtydliga att jag är fullständigt förälskad i telefonen men tröttar på allt gnäll. Dessutom är jag vän av korrekta detaljer, varför jag ens bemödar mig att posta inlägg. Det har ju varit och är fortfarande saker i specifikationerna som har verkat oklara... :blink:

Postad 11 March 2010 - 12:47

Unregistered42102
  • Unregistered42102
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Vivaz hadde un-boxing 11 februari (På SE bloggen), när blev den släppt til butik?
X10 hadde un-boxing 9 Mars (På SE bloggen), när blir den släppt ;-)

Postad 11 March 2010 - 12:47

jlarsson1978
  • jlarsson1978
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Nu ligger X10:an på Tre:s hemsida:

http://tre.se/templa...amp;color=41023

:blink:

Postad 11 March 2010 - 13:10

Unregisteredc83518bd
  • Unregisteredc83518bd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Nu ligger X10:an på Tre:s hemsida:

http://tre.se/templa...amp;color=41023

:blink:

"Vad finns i kartongen
Hörlurar MH500
USB-kabel EC700
Batteri BST-43 1000 mAh
Laddare CST-80
Minneskort Micro-SD 8GB
A7-manual och e-manual i telefonen.
BLINK FM-HS (FM-Radio) och ET900 (skärmskydd)"

Bara ett 1000mAh batteri och inget MW600?

Redigerat av Unregisteredc83518bd, 11 March 2010 - 13:13.

Postad 11 March 2010 - 13:33

benkt
  • benkt
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Nån måste ju f-n slagit konjak i tre:s morronkaffe ? :blink:

Postad 11 March 2010 - 13:35

Matte Hedström
  • Matte Hedström
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Telenor ska väl skicka med MW600 så där skjuter Tre sig nog i foten om de väljer att inte inkludera det...

Postad 11 March 2010 - 13:46

Unregistered80bc741c
  • Unregistered80bc741c
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

jag är övertygad om att det inte ÄR alla som förstår det (har haft bekanta, kollegor och andra personer som har pratat om uppspelning också).

Fakta är att Snapdragon klarar 720p mpeg-4 decode/encode. Klart är också att X10 INTE har mjukvarustödet att göra mpeg-4 encode. Men när det gäler decode/uppspelning av 720p material så finns det ju en begränsning i skärmens upplösning. Sen kan det ju vara krångel med vissa codecs (divX), men det löses med tredjepartsprodukter isådannafall.

Det andra jag nämnde, är lite kritik till de som tokneggar och kritiserar telefonen för att den eventuellt inte skulle klara att SPELA UPP 720p-material

Håller med.

Är det för övrigt klart att jag kan drag 'n droppa in en AVI-, MKV- eller WMV-fil i 720p och bara köra? Jag har aldrig läst det.

Det kanske är klart. Men jag är dåligt uppdaterad på vilka codecs som stöds out-of-the-box. Vad som nämnts är "flera" codecs stöds.
Personligen anser jag att kolla på rippade filmer är utanför mobilens användningsomårde i dagsläget (på grund av tekniska tillkorta kommanden).
Dock anser jag den som en möjlig ersättare till videokameran. Steget från en mobil som filmar i 720p är väsentligt mindre än steget mellan mobilen och tex en Canon 400D.

Redigerat av Unregistered80bc741c, 11 March 2010 - 14:02.

Postad 11 March 2010 - 13:51

Unregisteredc83518bd
  • Unregisteredc83518bd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0
Chatt med Telenor nyss ang. X10:

Tyvärr kan jag ej svara på din fråga för vi har ej fått någon specifikation om vad som finns i paketet ännu.

Postad 11 March 2010 - 14:01

Matte Hedström
  • Matte Hedström
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Enligt swedroid skulle ju MW600 följa med, detta hemlighetsmakeri...

http://www.swedroid....xperia-x10-tips

Postad 11 March 2010 - 14:09

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Ingen frontkamera så nej kan man svara på den frågan.

Inte för att vara petig men det stämmer faktiskt inte alls.
Min C905 har videosamtal men vad jag vet av har den bara en kamera.

Så man kan nog inte bestämma det så enkelt :blink:

Nu vet jag inte hur det står till med X10 dock.

Postad 11 March 2010 - 14:12

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0

Inte för att vara petig men det stämmer faktiskt inte alls.
Min C905 har videosamtal men vad jag vet av har den bara en kamera.

Så man kan nog inte bestämma det så enkelt :blink:

Nu vet jag inte hur det står till med X10 dock.

Det kan jag ge dig...men det blir lite tråkigt bara för mottagande part :P

Postad 11 March 2010 - 14:23

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0

Det kan jag ge dig...men det blir lite tråkigt bara för mottagande part ;)

Man kan använda en spegel :D

Ang. headset.
Det står ju klart och tydligt på deras sajt att Telenor slänger med MW-600.

"Headset: Bluetooth-headset MW-600 medföljer."

Redigerat av SimonZ, 11 March 2010 - 14:24.

Postad 11 March 2010 - 14:27

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Det kan jag ge dig...men det blir lite tråkigt bara för mottagande part :D

Haha jo den diskussionen gick het när den var på väg att komma ;)
Helt sjukt att välja bort det men vad gör man? :P
På 905an alltså.

Postad 11 March 2010 - 15:11

Unregisteredc83518bd
  • Unregisteredc83518bd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Man kan använda en spegel ;)

Ang. headset.
Det står ju klart och tydligt på deras sajt att Telenor slänger med MW-600.

"Headset: Bluetooth-headset MW-600 medföljer."

Hon jag snackat med på supporten måste varit helt virrig!

EDIT:
Kollade själv nyss, var hittade du det?
Jag hittar bara:
"Telefonpaketet innehåller
Information kommer inom kort."

Redigerat av Unregisteredc83518bd, 11 March 2010 - 15:12.

Postad 11 March 2010 - 15:18

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0

Hon jag snackat med på supporten måste varit helt virrig!

EDIT:
Kollade själv nyss, var hittade du det?
Jag hittar bara:
"Telefonpaketet innehåller
Information kommer inom kort."

http://www.telenor.se/x10#T17779_2

Postad 11 March 2010 - 15:25

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0
Vad som ligger i paketet kan skilja mellan operatörerna också. Jag vet att Nokia 5800 hade ett fodral i vissa paket och andra inte.. i Sverige då.

Postad 11 March 2010 - 15:29

Unregisteredc83518bd
  • Unregisteredc83518bd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

http://www.telenor.se/x10#T17779_2

Folket på Telenor verkar vara lite snurriga. Jag frågade specifikt om MW-600 och fick det svaret jag postade. Men går dom ut med det så publikt som på den sidan du skickade så kan det ju inte misstolkas:)

Postad 11 March 2010 - 15:33

Unregisteredf89c404c
  • Unregisteredf89c404c
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Varför skulle det inte gå egentligen? Jag kör på det tilläggspaketet för 119kr med fri surf på turbo 3G och jag kan använda telefonen som modem.

Utan att få någon extra kostnad? Har du manuellt gjort några inställningar eller kör du med "default"?

Redigerat av Unregisteredf89c404c, 11 March 2010 - 15:43.

Postad 11 March 2010 - 15:42

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0
Är det nån mer än jag som faktiskt blir riktigt förbannad över att kundservice på diverse ställen inte ens är korrekt informerade innan man går ut med reklam.
Är man verkligen så kåt på att få beställningar att man går ut med reklamen innan alla detaljer är riktigt klara?

Iaf jag tycker att det är grymt illa både mot oss som kunder, men även mot dom som faktiskt tar emot våra samtal och måste känna sig som idioter som inte har några svar att ge oss.

För dom ska man inte glömma.
Är nog inte så kul alla dagar..

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.