Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Allente (Viasat + Canal Digital) - Feedback, info, nyheter och frågor

9738 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 October 2013 - 20:22

SweX
  • SweX
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0

Eftersom att du inte är riktigt med på vad jag pratar om och inte har kunskapen, så lämnar vi ämnet.

Gärna det, men det var du som sa att den boxen levererar bättre bild inte jag.

Kunskap om VU+ eller ej, jag sa att jag inte är intresserad av VU+ boxen för tillfället räcker det inte så.

Men om det nu är min kunskap som är bristfällig så lär den ju inte bli bättre bara för att du jämför boxarna med exklusiva och mindre exklusiva bilar.

Postad 16 October 2013 - 11:58

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Det funkar nog bra med de nyaste boxarna från CD i grund.

Det jag uppskattar med en fri box är:

Har man som jag kopplat ihop TVn med hembioanläggningen och boxen så kan jag tex styra dessa tre automatiskt via antingen TVns fjärr eller boxens fjärr utan vidare trassel - bara att aktivera HDMI-CEC.

Jag kan tex köra marknät, CD, Viasat (SD-kanaler), fria satellitpositioner (tex astra/hotbird), streama till och från boxen, bild i bild, med ytterligare finesser. Jag kan spela in det jag vill och spara i vilket format som helst hur jag vill, var jag vill (det är kommer aldrig en distributör kunna få i sin box pga rättighetsskäl, så det skall vi inte lägga CD till last dock). Allt med en fantastisk bildkvalitet pga kraftiga processorer och minne.

Men du har helt rätt i att det säkert är så att ADB-boxen gör det jobb den är avsedd för.

Postad 16 October 2013 - 13:57

SweX
  • SweX
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0

Det funkar nog bra med de nyaste boxarna från CD i grund.

Det jag uppskattar med en fri box är:

Har man som jag kopplat ihop TVn med hembioanläggningen och boxen så kan jag tex styra dessa tre automatiskt via antingen TVns fjärr eller boxens fjärr utan vidare trassel - bara att aktivera HDMI-CEC.

Jag kan tex köra marknät, CD, Viasat (SD-kanaler), fria satellitpositioner (tex astra/hotbird), streama till och från boxen, bild i bild, med ytterligare finesser. Jag kan spela in det jag vill och spara i vilket format som helst hur jag vill, var jag vill (det är kommer aldrig en distributör kunna få i sin box pga rättighetsskäl, så det skall vi inte lägga CD till last dock). Allt med en fantastisk bildkvalitet pga kraftiga processorer och minne.

Men du har helt rätt i att det säkert är så att ADB-boxen gör det jobb den är avsedd för.

Hej Kenta2, bra svar.

Ja det är sådant som jag läst och sett om dessa boxar och det är såklart att föredra om man har användning för funktionerna och kan utnyttja många av dom som du gör till exempel, vad jag försökte säga var att det är ingen större ide att skaffa en VU+ box eller liknande om jag ändå inte ska utnyttja merparten av funktionera. Och ja som du säger, ADB boxen gör det jobb den är avsedd för och allt jag begär (just nu iaf) om man säger så.

Att kunna ta emot andra satelliter är något som jag funderat länge på då det alltid är intressant att se vad som händer bland FTA kanalerna på andra satelliter, men det har inte blivit av, men vi får se vad som händer i framtiden.

Med det sagt så tycker jag fortfarande att det är synd om alla som vill använda sig av andra boxar än dom som CD erbjuder om man nu inte kan det alls eller att det blir svårare i fortsättningen, med det är ju bara en kanal som det gäller just nu i alla fall.

Redigerat av SweX, 16 October 2013 - 13:58.

Postad 16 October 2013 - 18:38

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Det blev då svart i min ET9000HD så det verkar vara riktig pairing?

Postad 16 October 2013 - 19:25

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0

Skriv era kommentarer på deras FB sida också. Så att de mindre bevandrande också förstår vad detta handlar om

Det blev då svart i min ET9000HD så det verkar vara riktig pairing?

Ja, nu är det svart som natten på Fotboll HD... mer kommer nog. Jag tror att det är samma på de gamla sorgebarnen från Sagem.

Skriv era kommentarer på deras FB sida också. Så att de mindre bevandrande också förstår vad detta handlar om

Meningslöst, tror inte att Linuxbox entusiasterna hämtar sin info från Facebook.

Postad 16 October 2013 - 20:33

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0

Gärna det, men det var du som sa att den boxen levererar bättre bild inte jag.

Kunskap om VU+ eller ej, jag sa att jag inte är intresserad av VU+ boxen för tillfället räcker det inte så.

Men om det nu är min kunskap som är bristfällig så lär den ju inte bli bättre bara för att du jämför boxarna med exklusiva och mindre exklusiva bilar.

Det var för att du skulle förstå något som du annars inte skulle förstå. Utgick från att du visste skillnaden på dessa bilar.
Förstår av ditt svar till Kenta att du inte alls förstår att det inte handlar om några onödiga funktioner som man får med en VU+ box. Tex är inte autoresolution en onödig funktion. Det är en av de viktigaste funktionerna om du vill se kanalen i den upplösning som den sänds. Sedan finns det många andra funktioner som VU+ boxen gör bättre än vad CD boxarna gör. Tex inspelning. Men som sagt, jag bara svarade dig på dina okontrollerade påstående.

Meningslöst, tror inte att Linuxbox entusiasterna hämtar sin info från Facebook.

Nej men Canal Digital gör och sedan kan det ju vara bra att informera andra som ännu inte skaffat Linuxbox om vad det är som sker och vad det innebär.

Redigerat av MalcomX, 16 October 2013 - 20:37.

Postad 16 October 2013 - 21:52

homery
  • homery
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Jag har en sagem 250gb box som jag köpt begagnat för ett par år sen å den används inte just nu(de flesta vet nog varför) dessutom e den inte registrerad under mina boxar hos CD. kan detta göras om ringer till deras kundtjänst?

Postad 16 October 2013 - 21:56

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Du kan nog lyckas men i princip kräver de egentligen att förre ägaren fyllt i en överlåtelse. Men skadar inte att försöka.

Postad 17 October 2013 - 00:24

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0
Detta är så svinigt att det finns inte. Skicka ut ett e-mail om att en kanal kommer att slockna SAMMA DAG SOM DE BÖRJA MED PAIRINGEN. Tack för förvarningen era rövhål...

Att sedan inte ens kunna komma med besked om alla HD-kanaler kommer att slockna om man har "fel" mottagare är ännu värre. Kommer tex TV4 Sport Live Extra att gå samma öde? SVTHD, TV4HD, Kanal 5HD, TV3HD? Och när, om ett år, nästa månad? <_<

Postad 17 October 2013 - 11:51

Unregistered13ac0c90
  • Unregistered13ac0c90
  • Användare

• 205 inlägg
  • 1
Jag och andra hälften sa upp vårat igår (- 800 spänn till canal digital) pga att det är dax att vi Svenskar säger ifrån och att vi skall lära att inte äta allt som företagen här i sverige gör mot oss. Jag har även ett inlägg på canal digitals facebook sida. Detta sabbar mer för oss betalande kunder än det sabbar för det som rent piratkopierar.

Jo varför sabbar det då för oss betalande kunder.

1. Vi kan inte längre använda vilken box som vi vill. (våra egna boxar är oftast bättre än viasats och canal digitals egna boxar. med andra ord de strular inte like mycket)
2. De som har tvillingabonnemang blir faktist lurade på pengar.
3. När vi går från ett rum till ett annat så kan vi inte bara ta kortet och stoppa in i en annan box (vilket jag gör ofta)

Detta var 3 negativa och slår vad om att det finns en massa andra.

Det possitiva med det (jo man skall inte bara se på det negativa utan att se det possitiva)

1. Det stämmer att de stoppar pirater (men bara ett lite tag då pirater oftast är hackers och hittar alltid nya lösningar. tex gjorde jag en google sökning igår och hittade mycket pirat iptv)

Så i slutändan vad gör det då för nytta? inget alls svarar jag på detta. Hur svarar du?

Jag uppmanar alla att säga upp sitt abb hos canal digital för att visa att denna lösning som både viasat och canal digital har idag inte är ok.

Har du bindning på abb så är det inget problem att säga upp om du använder deras gamla box som inte stödjer den nya pairingen. Använder du egen box (som jag gjorde) så beror det på vilken box du fick med när du beställde canal digital. i mitt fall fick jag en ca modul. dock har jag ej Bindning eller något sånt kvar.

De största parabolföretagen i europa har tex inte pairing dessa är sky UK/DE/IT.. De parabolföretag som idag har skaffat pairing är väldigt små företag som viasat och canal digital. Vilka av de övriga i europa är jag inte på rak arm men tror att det var Tringc (vet inte om de stavas så) Spanien och Frankrike. Frankrike är jag lite osäker på. De som lider mest av pirat tv är sky och de har inte pairing.

Jag hoppas att alla visar sitt missnöje med canal digitals pairing att säga upp dem som jag har gjort nu. Jag gick tex över från viasat till canal digital pga pairing. idag har jag bestämt mej för att skaffa viaplay.

http://viaplay.se/viaplayboxen

Jag hoppas att de kommer att öka på sitt utbud i framtiden då det är aningen få kannaler idag. Du har inget kort så den kostnaden slipper du och boxen är liten nog för att flyttas runt på tyvärr kommer man ju att slita ut kontakter på tv och box.
Jag är dock villig att häva min uppsägning hos canal digital om de häver sin löjliga pairing. Att låsa löser inga problem ta skivbrachen som exempel där vi lyckades att häva kopieringsskydden på cd skivor delvis. Nästan inga skivor idag släpps med kopieringsskydd.

Mvh
Tommy

Postad 17 October 2013 - 11:58

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Det diskuteras på ett annat stort digital-Tv forum om att det rör sig om en softvaru-pairing av likande typ som Viasat använder för sina SD-kanaler och att Oscam är förberett för att hantera detta på samma vis som för Viasats SD-kanaler. Med den logiken behöver man en CD-box som är pairbar och registrerad på sig som ger box-id som man kan emulera i Oscam. Lär finnas info om det på forum inom kort gissar jag.

Det blir krångligare ja och man måste ha en egen reggad CD-box så det faller säkert av en hel del av de som inte betalar för sig (cardsharing) och andrahandsvärdet på en sunk-Sagem 250 blir ju genast bättre då den har ett box-id som är godkänt. Tänk på att det även krävs att box id skall vara reggat på din kundprofil på CD för att det skall funka som grund. Dvs väldigt likt tänket med Viasats SD kanaler och hur man gör där för att få det att funka.

Någon kanske tänker att oj vad är detta för fultrix att emulera box-id. Nej det är det inte. Att vara en fullt betalande laglig abonnent som har en reg godkänd box, som därefter väljer att ha en bättre lösning funktionellt och återskapar pairingen på en annan box är inte något som är pirateri eller försök att komma undan avgifter. Det är ju tvärtom dyrare än att bara ta sitt CD kort och stoppa in det i sin CD-box.

Postad 17 October 2013 - 13:37

homery
  • homery
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0

Detta är så svinigt att det finns inte. Skicka ut ett e-mail om att en kanal kommer att slockna SAMMA DAG SOM DE BÖRJA MED PAIRINGEN. Tack för förvarningen era rövhål...

Att sedan inte ens kunna komma med besked om alla HD-kanaler kommer att slockna om man har "fel" mottagare är ännu värre. Kommer tex TV4 Sport Live Extra att gå samma öde? SVTHD, TV4HD, Kanal 5HD, TV3HD? Och när, om ett år, nästa månad? <_<

Håller med dej fullständigt,ännu ett bevis hur mkt de bryr sej om sina kunder. Kan fan inte va lagligt att gå ut me info typ samma eller ett par dagar innan man gör så stor teknisk förändring,eller kan dessa företag göra som de vill?

Postad 17 October 2013 - 13:43

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1649 inlägg
  • 0

Håller med dej fullständigt,ännu ett bevis hur mkt de bryr sej om sina kunder. Kan fan inte va lagligt att gå ut me info typ samma eller ett par dagar innan man gör så stor teknisk förändring,eller kan dessa företag göra som de vill?

Deras allmänna villkor, paragraf 8:

8. ÄNDRINGAR
CD kan ändra kanalutbudet, avgifter eller andra villkor i Avtalet genom skriftligt meddelande till Kunden senast 30 dagar innan ändringen träder i kraft. Om ändringen är till nackdel för Kunden får Kund­en säga upp Avtalet med verkan från det att änd­ringen ska gälla, utan att det medför någon kost­nad eller avgift och utan att behöva betala slut­avgift. Ändring i kanalutbudet får ske om avtal med programbolag upphör eller blir väsentligt dyrare för CD. Ändring av avgifter får ske om CD:s kostnader för att visa kanalutbudet ökar på grund av nya eller ändrade skatter eller allmänna avgifter, myndig­hetsbeslut, ändring av lag eller annan för­fattning, satellit- eller trans­ponderfel eller ändrade villkor i förhållande till programbolag eller annan under­leverantör. Ändring av andra villkor i Avtalet får ske om ändringen vid en objektiv bedömning inte kan anses vara till nackdel för Kunden.

Dvs, ni kan säga upp abb kostnadsfritt från den dag en ändring börjar gälla om den är till nackdel för er som kund.

/Micke

Redigerat av Forsyth, 17 October 2013 - 13:43.

Postad 17 October 2013 - 13:52

Unregistered13ac0c90
  • Unregistered13ac0c90
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
@forsyth därför jag skrev som jag gjorde. Kanske skulle laggt till paragrafer och liknande i texten också. Fast tyckte den var lång nog. :)

Postad 17 October 2013 - 15:22

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Canal Digital meddelade detta den 9 oktober via sin kundservicehemsida. Det är inte samma dag som 16/10 men definitivt inte 30 dagar innan.

Det lär kanske inte vara tillräckligt ialla fall? Det lär väl finnas någon annan paragraf som säger att de tar ansvar för leverans till av dem godkänd mottagarlösning (typ CDs boxar och CA-moduler). De lär inte ta ansvar för icke godkänd utrustning.

I följande fall kan jag tänka mig att man lär man ha rätt att agera:

Om man är abonnent på C More Max/Sport (där Fotboll HD är väsentlig del av själva utbudet) och man anskaffade C More Max för att se bla den kanalen i HD, så lär man ha rätt att häva åtminstone C More Max/Sport om man har en av CD godkänd HD box som inte klarar pairing.

Om CD går över till att paira kanaler i grundpaket så lär man ha rätt att avsluta abb om man har godkänd box som inte klarar mottagning, förutsatt att inte CD då kostnadsfritt tillhandahåller box för detta.

Sagem PVR 250 gb HDD klarar detta samt de två nya boxarna. Oklart för mig hur det står till med gamla ITDS81 eller några andra små sat-only boxar de haft.

Postad 17 October 2013 - 15:23

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0
Tror tyvärr inte att CD bryr sig så mycket om vi säger upp våra abonnemang. De ser inte det som ett problem, då de inte har kunskapen om hur opinionsbildning går till. Just därför är det viktigt att skriva i de socialamedia som även når till andra än oss hembiofreak. Tex Facebook. Att få IDG och annan media att ta upp ämnet.

Jag har sagt upp allt utom familjepaketet. SItter med 2 kort för att jag vill vara laglig trots mina Linuxboxar. Dock använder vi en CD box för att komma åt andra funktioner. Kommer att köra boxer för standardkanalerna om detta fortsätter, då alternativet i vårt fibernät är just canaldigital. Det finns ju många streamingtjänster att tillgå och de som man kan köra direkt i sina smart tv är ju netflix, HBO, Viaplay. Vill man så kan man ju faktiskt också se tv med magine om man har en smart tv. Så Canal Digital. Se er som ett förlorat kapitel om ni inte vaknar upp från er dröm.
Det roliga är ju att Telenor som äger CD fick ge upp sin streamingtjänst redan en månad efter att de lämnade betastadiet. De har noll koll och är bara ett enda stort looserföretag med allt förmycket pengar på banken som de inte förstår att nyttja på rätt sätt. När vi lämnar satelliterna, så kan de lägga ner resten också. Tv har sin framtid via fiber och kabel och för dem som inte har möjlighet till detta så finns alltid marknätet som är skyddat genom lag.

Idag är Viasat de stora vinnarna, oavsett deras hårdvarukodning.
De ger sina abonnenter Viaplay med allt innehåll man abonnerar på, helt gratis. Detta via dator, mobiler och surplattor och inte minst via smart tv även om den appen inte är fullt utvecklad ännu.
Man har massor av hd kanaler för både sport och film och ett utbud som är långt mycket bättre än CD. Man kan genom sitt utbud och tjänster slå CD på fingrarna och man har råd att hårdvarukoda.
CD har inte råd att göra något annat än att bli bättre på allt. Man har bara en sak som inte viasat har och det är Tv4 HD, men det lär komma.

Redigerat av MalcomX, 17 October 2013 - 15:30.

Postad 17 October 2013 - 17:06

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Jag funderar också på att lämna CD nu till förmån för Viasat dock inte förrän familjepaketet pairas.

Postad 17 October 2013 - 17:16

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0
Varför ligger denna tråd underVarför inte under:
Minhembio forum
→ Se & Hör
( ev:→ TV-Program)

Redigerat av ruva, 17 October 2013 - 17:17.

Postad 17 October 2013 - 17:56

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0

Varför ligger denna tråd under

Varför inte under:
Minhembio forum
→ Se & Hör
( ev:→ TV-Program)

För att canal digital har skapat tråden på fel plats ;)

Postad 17 October 2013 - 18:37

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

Varför ligger denna tråd under

Det här är en företagstråd och den ligger i samma avdelning som exempelvis ComHems tråd. Å andra sidan ligger Telias tråd i Digitalboxar så någon riktigt klar ordning finns det inte.

Postad 17 October 2013 - 19:57

tony97
  • tony97
  • Forumräv

• 506 inlägg
  • 0
Såg just Canal Digitals reklamfilm på TV4 nu. Men herregud inte ens reklamfilmer kan ni göra! Ge bolaget som gjort detta sparken samt marknadschefen som godkänt den!

Postad 17 October 2013 - 20:57

SweX
  • SweX
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 1

Man har bara en sak som inte viasat har och det är Tv4 HD, men det lär komma.

Vi lämnar VU+ diskussionen bakom oss då vi inte kommer överens :) Men ang det här så antar jag att du inte tittar på Discoverys eller SBS Discoverys kanaler. Då Viasat inte har många förutom Kanal 11 och Kanal 5

Vad man väljer som det ser ut som i tråden verkar ha stor betydelse om man kan välja Sport och/eller Film kanaler i utbudet, med möjlighet att se SHL, Premier league, F1 osv osv... Är man intresserad av dessa då kan jag förstå att valet av operatör är beroende på vad dom kan erbjuda i Sport och Film.

Så vi är väl kanske i en minoritet som nöjer oss med Familjepaketet, vilket vi valde för fam paketet är det bästa utbud man kan få bortsett från Film och Sport kanaler, och att man slipper betala extra för att få HD versionen av vissa kanaler. Sporten jag ser är oftast Fotbolls VM/EM, landskamper, OS, osv osv... stora händelser som ofta visas på SVT's, TV'4s eller andra kanaler som många har utan att ha betala extra för. Men det beror ju som sagt på hur sport intresserad man är och vilken/vilka sporter man vill se.

Jag tycker inte att man bara betalar för abonnemang och kanalutbud, utan också för utmärkt bild och ljud kvalite. Sen så gillar jag inte att få allt ifrån en källa till exempel via Fiber. Internet, TV, Telefoni. Blir det fel på anslutningen då slutar allt att fungera.

Redigerat av SweX, 17 October 2013 - 21:01.

Postad 18 October 2013 - 00:16

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0

Canal Digital meddelade detta den 9 oktober via sin kundservicehemsida. Det är inte samma dag som 16/10 men definitivt inte 30 dagar innan.

Fick mailet den 16:e och på Canal Digitals hemsida loggar jag inte in på utan anledning.

Fick detta svaret från deras kundtjänst. Mitt krav på att få mottagaren utan avgift samt större rabatt på den dyrare mottagaren nonchalerades.

Canal Digital har valt att lägga denna kanal som en pairing kanal. Detta på grund av att man inte ska kunna ta in denna kanalen om man inte är kund hos oss. Däremot så ligger C More Fotboll i standardversion fortfarande kvar och kommer inte att försvinna i dagsläget. Denna kanal är en spegling av C More Fotboll HD. Vi tvingar alltså inte dig till att köpa en box utan erbjuder det i och med dessa förändningar.

Så enligt CD's Kundservice kan jag ju fortfarande se SD-versionen och det duger väl? Muppar....

Boxen man erbjuds för 499:- är en TNR-2850ST. Problemet när man har tvillingkort är just att man behöver ju två nya mottagare som klarar pairing så då måste man ju köpa två boxar. Detta står det dock inget om.

Postad 18 October 2013 - 08:07

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

Vi lämnar VU+ diskussionen bakom oss då vi inte kommer överens :) Men ang det här så antar jag att du inte tittar på Discoverys eller SBS Discoverys kanaler. Då Viasat inte har många förutom Kanal 11 och Kanal 5

Vad man väljer som det ser ut som i tråden verkar ha stor betydelse om man kan välja Sport och/eller Film kanaler i utbudet, med möjlighet att se SHL, Premier league, F1 osv osv... Är man intresserad av dessa då kan jag förstå att valet av operatör är beroende på vad dom kan erbjuda i Sport och Film.

Så vi är väl kanske i en minoritet som nöjer oss med Familjepaketet, vilket vi valde för fam paketet är det bästa utbud man kan få bortsett från Film och Sport kanaler, och att man slipper betala extra för att få HD versionen av vissa kanaler. Sporten jag ser är oftast Fotbolls VM/EM, landskamper, OS, osv osv... stora händelser som ofta visas på SVT's, TV'4s eller andra kanaler som många har utan att ha betala extra för. Men det beror ju som sagt på hur sport intresserad man är och vilken/vilka sporter man vill se.

Jag tycker inte att man bara betalar för abonnemang och kanalutbud, utan också för utmärkt bild och ljud kvalite. Sen så gillar jag inte att få allt ifrån en källa till exempel via Fiber. Internet, TV, Telefoni. Blir det fel på anslutningen då slutar allt att fungera.

Tja det är väl här smaken kommer in i bilden. CD har många dokumentärkanaler, Viasat något färre men samtidigt en fråga om vad de innehåller. Jag ser båda (jag vet nördigt, jag hinner knappt titta på mer än SHL och jag kommer inte att förlänga med en av dem vid omförhandling) Viasat Explorer är i mitt tycke rätt bra och jag ser egentligen inte någon stor skillnad förutom att man slipper reklamen som Discovery dras med. CD har en History Channel men den har sedan en längre tid inget historieinnehåll alls. Den visar förrådstömningar och lumpsamlare. Viasat History visar det som titeln anger vilket jag uppskattat.

Postad 18 October 2013 - 22:53

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0
Canal Digital bidrager med sin tystnad.
Har ni fatta hur korkat detta är men inte vet hur ni skall svara ?

Det kanske inte stod på lappen ni fick när ni anställdes
( standard svar till kunder )

Muppar och inget annat än Muppar !

Redigerat av MalcomX, 18 October 2013 - 22:56.

Postad 19 October 2013 - 00:23

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0
Skrev till CD

Men jag ÄR en betalande kund och jag kan från och med den 16:e INTE se en kanal som ingår i mitt abonnemang (856:- i månaden), sedan att den finns i värdelös SD kvalité skiter jag i så hur man än vrider och vänder på det så måste jag att köpa en ny mottagare för att kunna se det jag betalar för = tvång. Och jag har fortfarande inte fått svar på hur man löser problemet om man har tvilling och därmed två mottagare som inte kan visa kanalen i HD. Måste man köpa en ny mottagare för fullpris samt få en automatisk förlängning av bindningstiden?

Svaret:

Ifall du även vill få tillgång till C More Fotboll HD på din andra Tv där du i dagsläget använder en box utan HD behöver du även där köpa en ny box. Då är det 999kr med 24 månaders bindning som gäller, alternativt köpa ut boxen för 2699kr utan förlängning.

Det är ju det jag inte gör för jag har en box av en annan tillverkare... Stolpskott deluxe...

Postad 19 October 2013 - 08:39

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1989 inlägg
  • 0
Läste lusen av en viasat säljare som knackade på för ett par år sedan angående kortavgifter/pairing/(o)möjligheten av val utav box etc.
Slutade nästan i tårar för stackarn som trodde han skulle sälja på mig deras tjänst.
Nu är det dags för det sjunkande skeppet canal digital. Sedan tv4-gruppen tog över rodret har det gått stadigt mot avgrunden och nu tappar de ännu en kund. Det är så skönt att säga upp skiten med ett par väl valda ord och meddela att man skiter i uppsägningstiden (då man enligt dem fortfarande kan titta på alla deras eminenta kanaler fram till sista dagen) och skickar in kortet bums. Canal digital, aldrig mer!
Nu står man utan utbud och faktum är att bortsett från sport så saknar jag ingenting. Vill man se sporten så går det oftast att lösa på annat håll.

Redigerat av somoene2, 19 October 2013 - 08:40.

Postad 19 October 2013 - 12:54

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

Läste lusen av en viasat säljare som knackade på för ett par år sedan angående kortavgifter/pairing/(o)möjligheten av val utav box etc.
Slutade nästan i tårar för stackarn som trodde han skulle sälja på mig deras tjänst.
Nu är det dags för det sjunkande skeppet canal digital. Sedan tv4-gruppen tog över rodret har det gått stadigt mot avgrunden och nu tappar de ännu en kund. Det är så skönt att säga upp skiten med ett par väl valda ord och meddela att man skiter i uppsägningstiden (då man enligt dem fortfarande kan titta på alla deras eminenta kanaler fram till sista dagen) och skickar in kortet bums. Canal digital, aldrig mer!
Nu står man utan utbud och faktum är att bortsett från sport så saknar jag ingenting. Vill man se sporten så går det oftast att lösa på annat håll.

Canal Digital är helägt dotterbolag till norska Telenor. C More ägs av TV4-gruppen (ägarandel 65%) och Telenor (35%). Canal Digital och C More är alltså inte samma firma även om det finns kopplingar som synes.

Postad 19 October 2013 - 14:37

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1989 inlägg
  • 0
Menar C more. Kvaliten har stadigt dalat och införandet av reklam på dessa kanaler under tex sportsändningar irriterar mig. Ska det vara reklam ska fan priset minska! Nu är det dock skitsamma för min del, från mig får dom aldrig mera några pengar.

Postad 20 October 2013 - 22:50

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0
Det har nämnts att det skulle komma "överraskande nyheter" från CD's sida

Var det då Pairing ni tänkte på. Jag tänkte på fler bra kanaler och att jag skulle kunna fortsätta använda min egen fullkomligt överlägsna VU+ box för att se dessa kanaler.

En stilla undran. Hur skall ni göra med dem som idag har ca modul i sin nyköpta och svindyra tv med inbyggd och av canal digital godkända HD satellitbox ?
Skall de nu tvingas använda en separat box, dem också ?

Tror ni skall ta en allvarlig funderare på detta och ge oss ett svar på frågorna och har ni inget positivt att komma med, så gå först och fråga er chef om ni har jobbet kvar efter Vinter OS när allt för många har valt viasat istället, då deras pairing inte längre är något som de är ensamma om.

Redigerat av MalcomX, 20 October 2013 - 22:51.

Postad 21 October 2013 - 08:18

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

En stilla undran. Hur skall ni göra med dem som idag har ca modul i sin nyköpta och svindyra tv med inbyggd och av canal digital godkända HD satellitbox ?
Skall de nu tvingas använda en separat box, dem också ?

TV-apparater med CI+ har (väl) stöd för parning även de. Det vill säga (om jag har rätt) är det inget problem.

Postad 21 October 2013 - 08:49

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1255 inlägg
  • 0
Jag skulle tro att man kan "paira" CD:s CA-modul mot ett programkort. Och som Monshi skriver måste det nog vara en CA-modul som stödjer CI+.
Då borde det också gå att använda CA-modulen i alla enheter som stödjer CI+ såsom TV-apparater och digitalboxar.

Men om det verkligen förhåller sig på det här sättet får CD svara på...

Postad 21 October 2013 - 09:47

Unregisteredb71577f7
  • Unregisteredb71577f7
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Men om det verkligen förhåller sig på det här sättet får CD svara på...

Vore ju logiskt att CD förklarar hur de (inte) tänkt ang. pairing, Sedan den nyheten släpptes verkar CD inte loggat in på forumet mer än för att meddela att de visar TV4 Extra Sport fritt. Ingen kommentar till pairingen, vore inte det på sin plats?

Postad 21 October 2013 - 10:56

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2329 inlägg
  • 0

Vore ju logiskt att CD förklarar hur de (inte) tänkt ang. pairing, Sedan den nyheten släpptes verkar CD inte loggat in på forumet mer än för att meddela att de visar TV4 Extra Sport fritt. Ingen kommentar till pairingen, vore inte det på sin plats?

Hej Eldebrink,
Det stämmer att vi har pairat den nytillkomna kanalen C More Fotboll HD men du kan självklart fortfarande se precis samma innehåll på standardkanalen C More Fotboll. Ditt utbud har alltså inte försämrats. Pairing är en nödvändigt säkerhetsåtgärd som vi gör för att förhindra piratisering som idag är ett stort problem för branschen. Pairing är något som flera av våra konkurrenter redan har gjort och nu tar även vi det steget.
Det är en av våra allra äldsta HD-boxar som tyvärr inte klarar av den nya tekniken som pairing innebär.

Följande boxar hanterar pairing:
HD-box On demand
Inspelningsbar HD_box 500 GB
Inspelningsbar HD-box 250 GB
HD-box (G2)
HD-basbox
CI+
CI

Vilken HD box kan inte ta in C More Fotboll HD efter den 16 oktober?
Det är endast vår allra äldsta HD-box HD-box (G1) som inte klarar att pairas och därmed kommer att tappa C More Fotboll i HD då kanalen blir pairad OBS! Kunden kommer kunna fortsätta att se samma innehåll på C More Fotboll.

Med vänlig hälsning
Micke

Postad 21 October 2013 - 11:22

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Pairing är en nödvändigt säkerhetsåtgärd som vi gör för att förhindra piratisering som idag är ett stort problem för branschen.

Varför är det inte nödvändigt hos operatörer i utlandet vars utsändningar borde vara mer attraktiva att "piratisera"?
Hur stort är problemet? Du kan ange omfattningen i kronor eller antal "förbrytare" beroende på vilka data du har tillgång till.

Följande boxar hanterar pairing:
CI+
CI

Det där är inte boxar.

Postad 21 October 2013 - 11:41

homery
  • homery
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
vilken utav boxar är hd box G1? nån som kan länka bild elr nåt..

Postad 21 October 2013 - 11:49

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1989 inlägg
  • 0

Men du kan självklart fortfarande se precis samma innehåll på standardkanalen C More Fotboll. Ditt utbud har alltså inte försämrats.

Tillåt mig skratta åt den kommentaren. Vad då inte försämrats? oavsett om det sänds samma på båda kanalerna är det väl givetvis en markant försämring att inte kunna se kanalen i HD.
Vem fasen vill se SD material på dagens apparater!

Postad 21 October 2013 - 11:49

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0
Är det denna (HD ITSD81) som avses med G1 (Generation 1?)?

Bifogad fil  hdbox_HD_ITSD81.png   15.07K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  1136506149.jpg   9.07K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av lobo, 21 October 2013 - 11:59.

Postad 21 October 2013 - 11:52

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0
Kan Canal Digital släppa ut någon med full koll på tekniken och med full koll på vad det är man beslutat och kommer att besluta. För jag börjar bli riktigt trött, så alla dessa ofullständiga svar.

Att sedan sitta och påstå att man inte får förändringar i sitt utbud när man tappar en HD kanal (den första) och då blir hänvisad att se den som SD kanal, visar på hur okunniga man är på CD

Redigerat av MalcomX, 21 October 2013 - 11:55.

Postad 21 October 2013 - 11:57

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
De HD-boxar de haft är
Sagem HD DST-78 HD ITSD81
Postad bild
och
HD ITSD81 Sagem HD DST-78
Postad bild
Utav dessa är den första betydligt äldre och torde vara den de kallar G1.

Sagem HD106-S
Postad bild
kallar de för HD basbox

ed: fasiken vad fel det kan bli!!!!

Redigerat av Monshi, 21 October 2013 - 12:30.

Postad 21 October 2013 - 12:15

homery
  • homery
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
e inte den översta som e ITSD81? Fortfarande förvirrande d här..

Postad 21 October 2013 - 12:23

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0

jodå, de två översta boxarna ska byta plats.

Postad 21 October 2013 - 12:25

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

Tillåt mig skratta åt den kommentaren. Vad då inte försämrats? oavsett om det sänds samma på båda kanalerna är det väl givetvis en markant försämring att inte kunna se kanalen i HD.
Vem fasen vill se SD material på dagens apparater!

De kanske menar att Fotboll HD inte är riktig HD utan uppskalat? ;)

Redigerat av Unregistered33aea5f7, 21 October 2013 - 12:25.

Postad 21 October 2013 - 12:31

homery
  • homery
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Så om jag fattar d här så ska ITSD81 klara d här med pairing?

Postad 21 October 2013 - 12:31

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

så fel det kan bli... ändrat
http://www.canaldigi...ar/aldre-boxar/

Redigerat av Monshi, 21 October 2013 - 12:31.

Postad 21 October 2013 - 12:38

Unregisteredb71577f7
  • Unregisteredb71577f7
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

du kan självklart fortfarande se precis samma innehåll på standardkanalen C More Fotboll. Ditt utbud har alltså inte försämrats. Pairing är en nödvändigt säkerhetsåtgärd som vi gör för att förhindra piratisering som idag är ett stort problem för branschen.

Jag använder ADB-PVR:n (+ Sagemeländet i nödfall) så det drabbar inte mig på det viset. Jag undrade mest varför ni inte varit med och diskuterat detta på forumet. De som inte har "pairinggodkänd" box har ett försämrat utbud, det är ju bara löjligt att säga något annat, stå för det bara. Om ni skulle börja sända SVT's kanaler i svartvitt skulle inte det vara ett "försämrat utbud" heller?
Som sagt detta drabbar inte mig, jag utgår (lite naivt kanske) från att den enda påverkan blir ett betydligt lägre pris när "alla pirater" börjar betala för sig,

Postad 21 October 2013 - 14:52

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1989 inlägg
  • 0
Är nog ingen större risk att några "pirater" börja betala för sig. Då det finns lösningar till att se Viasats HD utbud som "pirat" idag kommer det förmodligen även gå alldeles utmärkt att göra det samma via Canal Digital. De som drabbas värst är betalande kunder som vill ha en smidig och mycket bättre lösning än att använde de halvtaskiga boxar man påtvingas.

Postad 21 October 2013 - 14:54

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Är det inte dags att fasa ut all boxar som inte klarar HD? SD håller inte måttet längre när det finns alternativ och det mesta som är tillverkat nu för tiden är gjort i HD.

Postad 21 October 2013 - 15:24

Unregisteredb71577f7
  • Unregisteredb71577f7
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Är nog ingen större risk att några "pirater" börja betala för sig.

Nej, den risken är lika stor som att CD sänker priserna.
I stället kommer vi som betalar få betala den extra kostnad CD betalar för pairingen med höjda kort/krypteringsavgifter, samt en sämre produkt för vissa.
En endaste höjning av priset efter detta och jag lämnar CD så fort jag kan, det har jag lovat mig själv.

Postad 21 October 2013 - 15:29

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
I praktiken har de höjt priset med att ta bort kanalerna ESPN och inte ersatt dessa med något.

1 användare läser detta ämne

1 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

CNO177
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.